Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2069327_0001.png
Juni 2019
Tættere på skiven:
Restskat og overskydende
skat skrumper
Borgerne betaler i stigende
grad den rigtige skat i løbet af indkomståret.
Restskatter og overskydende skatter er således
samlet faldet med 6 mia. kr. siden 2010. Det
afspejler, at Skattestyrelsen er blevet bedre til
at sikre, at oplysningerne om borgernes
skatteforhold er korrekte.
I 2018 blev der opkrævet skatter og afgifter for omkring 1.000 mia. kr. Omkring
halvdelen af beløbet stammede fra personskatter. Skatteforvaltningens opgave er
blandt andet at sikre, at borgerne betaler deres skatter korrekt og til tiden.
Dermed er det også et mål at minimere de beløb, der enten skal betales i restskat
af borgerne eller udbetales som overskydende skat til borgerne.
Siden 2010 har borgerne i stigende grad betalt korrekt skat i løbet af indkoms-
tåret. For borgere med enkle skatteforhold – fx lønmodtagere, pensionister og
SU-modtagere – er såvel restskatten som den overskydende skat målt som andel
af det samlede personskatteprovenu således faldet,
jf. figur 1.
Den overskydende skat udgjorde for denne gruppe i 2010 4,7 pct. af det samlede
personskatteprovenu, mens andelen var faldet til 3,5 pct. i 2018. I samme periode
blev restskatten reduceret fra 2,5 pct. til kun 1 pct.
Figur 1. Overskydende skat/restskat som andel af personskatteprovenu
Pct.
5
4
3
2
1
1
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2,5
4,7
3,5
Pct.
5
4
3
2
1
0
Restskat
Overskydende skat
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 25: Tal og tendenser om restskat/overskydende skat
2069327_0002.png
Juni 2019
Side 2 / 3
I 2010 udgjorde restskatten og den overskydende skat tilsammen 23,9 mia. kr. I
2018 er dette beløb faldet med næsten 6 mia. kr. til 18,2 mia. kr.,
jf. figur 2.
Det
svarer til et fald på 25 pct.
Faldet i både restskat og overskydende skat er sket samtidig med, at der er sket
en stigning i det samlede personskatteprovenu for borgere med enkle skattefor-
hold. Provenuet for denne gruppe er steget med mere end 70 mia. kr. fra ca. 330
mia. kr. i 2010 til ca. 400 mia. kr. i 2018.
Figur 2. Restskat og overskydende skat, 2010-2018
Mia. kr.
25
15,7
20
16,1
17,5
15,5
18,2
17,4
15,8
15
15,1
Mia. kr.
25
20
14,2
15
10
10
6 mia.
Personskatter
Siden 2010 er det samlede beløb,
som borgerne skal betale i restskat
eller have udbetalt som oversky-
dende skat, faldet med næsten
6 mia. kr.
8,2
5
6,6
5,2
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
5
5,8
4,0
4,7
4,2
3,9
4,0
0
Restskat (2019-priser)
Overskydende skat (2019-priser)
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019.
Faldet i restskatterne er mest markant, og er således mere end halveret fra 8,2
mia. kr. i 2010 til 4 mia. kr. i 2018,
jf. figur 2.
Antallet af personer, der skal betale restskat, er tilsvarende også faldet. I 2010 var
det 1,2 mio. borgere, der skulle betale restskat, mens det i 2018 kun var tilfældet
for 0,8 mio. borgere. Samlet betyder dette et fald i den gennemsnitlige restskatte-
betaling fra ca. 7.100 kr. i 2010 til ca. 5.100 kr. i 2018 svarende til, at der i gennem-
snit opkræves 2.000 kr. mindre pr. borger, der havde betalt for lidt i skat,
jf. figur 3.
Omvendt er der sket en stigning i antallet af borgere, der skal have overskydende
skat tilbage. I 2010 var det tilfældet for 2,6 mio. borgere, mens tallet var steget til
3,3 mio. borgere i 2018. Det samlede beløb, der udbetales, er dog reduceret,
ligesom den gennemsnitlige udbetaling af overskydende skat er lavere i 2018 i
forhold til i 2010.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 25: Tal og tendenser om restskat/overskydende skat
2069327_0003.png
Juni 2019
Side 3 / 3
Figur 3. Gennemsnitlig restskat og overskydende skat, 2010 og 2018
Kr.
7.500
7.100
Kr.
7.500
6.000
5.100
5.000
4.300
5.000
2.500
2.500
0
2010
2018
0
Gennemsnitlig restskat
Gennemsnitlig overskydende skat
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019.
Den stigende præcision i borgernes skattebetaling er blandt andet et resultat af
Skattestyrelsens arbejde med at forbedre såvel forskudsopgørelse samt de
oplysninger, som indberettes. Eksempelvis kan nævnes værktøjet
Skat i balance,
der blev startet op i 2013. Her bliver berørte borgere allerede i maj måned gjort
opmærksomme på, at det er nødvendigt at foretage rettelser på deres forskuds-
opgørelse, for at undgå at betale for lidt eller for meget i skat.
Endvidere har Skattestyrelsen via målrettede indsatser forbedret indberetninger-
ne fra tredjeparter for at kunne sikre et korrekt personskatteprovenu. I 2018
stammede 95 pct. af den samlede datamængde fra tredjepartsindberetninger og
5 pct. fra borgernes egne indberetninger. Indberetninger fra tredjeparter er
således afgørende for den service, som skatteforvaltningen ønsker at yde borger-
ne for at ramme plet.
Boks 1. Sådan har vi gjort
Alle tal og data, der danner grundlag for analysen, er indhentet fra borgere med enkle
skatteforhold – fx lønmodtagere, pensionister og SU-modtagere – i perioden 2010-2018.
Borgere med mere komplicerede skatteforhold – fx selvstændige erhvervsdrivende og bor-
gere med udlandsforhold – indgår ikke i analysen.
Alle oplysninger er indhentet med 30. april som skæringsdato i året efter det indkomstår,
som tallene vedrører. Dette er gjort for at sikre et sammenligneligt grundlag, eftersom årsop-
gørelsen er dynamisk, og der er mulighed for at foretage ændringer tre år tilbage i tiden. Alle
beløb er endvidere omregnet til 2019-niveau for at sikre sammenlignelighed årene imellem.
ww.sktst.dk
Skattestyrelsen
er en del af Skatteforvaltningen