Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2065470_0001.png
8. august 2019
J.nr. 2019
7049
Resumé af forslag til lov om ændring af ligningsloven
og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om be-
skatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid
kernekapital m.v.)
Forslaget ophæver retten til det særlige fradrag for såkaldt hybrid kernekapital. Dermed
kommer Danmark på linje med lande som Holland og Sverige.
Europa-Kommissionen har som led i en undersøgelse af særregler i medlemsstaterne ved-
rørende hybrid kernekapital fundet, at de danske regler kan medføre en positiv forskels-
behandling af den finansielle sektor, som kan udgøre uforenelig statsstøtte.
Det foreslås på denne baggrund at ophæve regler, som i dag giver finansielle udstedere
fradragsret for renteudgifter på såkaldt hybrid kernekapital m.v., uanset at de almindelige
skatteretlige kriterier for, at der er tale om renter, ikke er opfyldt.
Med den foreslåede ophævelse vil en eventuel fradragsret for renteudgifter på hybrid ker-
nekapital m.v. bero på de almindelige skatteretlige kriterier for rentefradrag, hvilket alle-
rede er tilfældet for ikke-finansielle udstedere. Den foreslåede ophævelse skal sikre, at der
ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt reglerne vedrørende hybrid kernekapital er forenelige
med EU-retten.
Den foreslåede ophævelse indebærer tillige, at investorers renteindtægter fra hybrid kerne-
kapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal behandles efter de almindelige skatte-
retlige regler. Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse foreslås det endvidere at
ophæve regler om, at gevinster og tab på hybrid kernekapital m.v. behandles efter kursge-
vinstloven. Gevinster og tab vil skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Lovforslaget skønnes at medføre et årligt umiddelbart offentligt merprovenu på ca. 460
mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et årligt offentligt merprovenu på ca. 350
mio. kr. For kommunerne skønnes forslaget at medføre et årligt umiddelbart merprovenu
på ca. 70 mio. kr.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.