Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 92
Offentligt
Oversigt over spørgsmål og svar om EasyTranslate og tolkning
REU alm. del (2018-19, 2. samling)
Spørgsmål 251
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra EasyTranslate om kvaliteten af tolkningen,
jf. REU alm. del
–
bilag 73?
Ubesvaret
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/251/index.htm
Spørgsmål 224
Det fremgår af ministerens svar på REU alm. del - spørgsmål nr. 44, at myndigheden i sager, hvor
EasyTranslate har påtaget sig en opgave, og hvor tolken udebliver, er berettiget til at pålægge
EasyTranslate en bod på 500 kr. Vil ministeren indhente en udtalelse fra Rigspolitiet, der belyser, i hvor
mange tilfælde myndigheder siden 1. april 2019, hvor den nye tolkeaftale trådte i kraft, har pålagt
EasyTranslate en sådan bod, samt hvorvidt en bod på 500 kr. typisk dækker de faktiske omkostninger, der
opstår, når en tolk udebliver fra f.eks. en politiafhøring, en asylsamtale, et grundlovsforhør eller en
domsforhandling?
Ubesvaret
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/224/index.htm
Spørgsmål 116
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange indgivne klager over Easy Translate, der er indkommet via
klagemodulet, samt oplyse hvor mange møder Rigspolitiet har haft med Easy Translate mhp. gennemgang
af indkomne klager og hvad udfaldet af disse møder har været? Der henvises til REU alm. del
–
svar på
spm. 462 (2018-19, 1. samling)
Ubesvaret
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/116/index.htm
Spørgsmål 115
Ministeren bedes redegøre for, om Easy Translate opfylder de under rammeaftalen fastsatte krav bl.a. om
leveringsforpligtelse, kvaliteten af tolke- og oversættelsesydelserne m.v. Der henvises til REU alm. del
–
svar
på spm. 462 (2018-19, 1. samling).
Ubesvaret
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/115/index.htm
Spørgsmål 105
Henset til, at Københavns Kommune opsagde samarbejdet med EasyTranslate allerede efter ti måneder på
grund af, at EasyTranslate ikke opfyldte den indgåede aftale, mener ministeren da ikke, at man bør sætte en
frist for, at forholdene er bragt i orden?
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/105/index.htm
Spørgsmål 104
Vil ministeren angive, hvor ofte EasyTranslate har opgivet at stille med en tolk, og hvornår ministeren
forventer, at problemerne med EasyTranslate er bragt i orden?
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/104/index.htm
Spørgsmål 103
Ministeren anmodes om at kommentere artiklen: ”Betjente slår alarm: Kriminelle går fri på
grund af tolkekaos
i lufthavnen”, a4nu.dk, den 26. juli 2019.
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/REU/spm/103/index.htm
Spørgsmål 99
Giver tolkeudfordringen som beskrevet i artiklen: ”Betjente slår alarm: Udviste udlændinge kan komme
tilbage på grund af manglende tolke” på politiken.dk den 26. juli 2019 –
og som kritiseret af professor
emeritus Eva Smith i artiklen - ifølge ministeren anledning til nærmere overvejelser eller handling og i givet
fald hvilke(n)?