Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2074797_0001.png
RIGSPOLITIET
Bilag 15
Krav til bookingportalen
1/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0002.png
RIGSPOLITIET
Indholdsfortegnelse
1
2
INDLEDNING ....................................................................................................................................3
GENERELLE KRAV .........................................................................................................................3
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Formål .................................................................................................................................3
Overordnet funktionalitet .....................................................................................................3
Stamdata for tolke ...............................................................................................................3
Leverandørens personale ...................................................................................................4
Bestilling af navngiven tolk ..................................................................................................5
Søgning og sortering på kriterier .........................................................................................5
Rating system......................................................................................................................5
Indgivelse af klage over udført ydelse .................................................................................6
Implementeringsomkostninger ............................................................................................6
Implementering af stamdata i bookingportal .......................................................................6
Dimensionering, brugere og svartider .................................................................................7
Sikkerhed - generelt ............................................................................................................7
BESTILLING AF YDELSER I BOOKINGPORTALEN ......................................................................4
TEKNISKE KRAV .............................................................................................................................6
2/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0003.png
RIGSPOLITIET
1
INDLEDNING
I dette bilag fremgår Kundens krav til den bookingportal, som Leverandøren skal etablere
i implementeringsfasen, jf. bilag 16.
2
GENERELLE KRAV
Leverandøren skal stille en bookingportal til rådighed, som Kunden med log-in kan tilgå
via en almindelig internetforbindelse.
2.1
Formål
Målsætningen med bookingportalen er, at Kunden har et kontaktpunkt til bestilling af
ydelser på tværs af Kunden.
Bookingportalen skal være Leverandørens værktøj til at modtage Kundens henvendelser,
herunder logge, kategorisere, visitere og distribuere disse til rette adresse samt følge op
og give statusmeldinger til Kunden.
2.2
Overordnet funktionalitet
Bookingportalen skal være tilgængelig døgnet rundt alle årets dage og have en 99,5%
oppetid.
Via bookingportalen skal Kunden kunne:
-
-
-
Bestille alle de af rammeaftalen omfattede ydelser
Bedømme en udført ydelse
via et ”rating-system”
Klage over udført ydelse
Se status over egne og andres rekvirerede ydelser
Oprette en favoritliste over navngivne tolke
Se hvornår tolken er tilgængelig for Kunden via en kalendervisning
-
-
-
2.3
Stamdata for tolke
Bookingportalen skal basere sig på en database over alle tolke, som udfører ydelser
under Rammeaftalen. Hver tolk skal have et stamdatablad i bookingportalen, som Kunden
har adgang til.
Bookingportalen skal understøtte, at ændringer i Kundens behov for stamdata løbende
kan indarbejdes i stamdatabladet.
3/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0004.png
RIGSPOLITIET
Tolkens navn, fødested, køn og alder skal fremgå af stamdatabladet. Der skal desuden
være et foto af tolken, som er af en kvalitet der gør det muligt for Kunden at kont rollere
tolkens identitet, når tolken møder op hos Kunden.
Det skal være muligt at se, hvilke(t) sprog tolken behersker.
Tolkens ”rating”, jf. pkt.
3.3 skal fremgå. Det skal endvidere fremgå, hvor tilgængelig
tolken er, fx om tolken ønsker at arbejde a ften/weekend.
Det skal fremgå, hvor mange timer tolken har tolket på henholdsvis retsområdet og asyl-
og udlændingeområdet siden denne begyndte at levere ydelser under Rammeaft alen.
Det skal fremgå, hvor mange tolketimer tolken har erfaring med på et givent tolkeområde,
f.eks.
retstolkning,
asylsamtaler,
politirelaterede
opgaver,
flygtningenævnssager,
tolkeopgaver i fængsler m.v.
Leverandøren skal både uopfordret og efter henvendelse fra Kunden løbende registrere
særlige
kompetencer
og
erfaringer
hos
den enkelte
tolk, herunder
eksempelvis
”aflytningssystem”, ”samtaler
med uledsagede mindreårige asylansøgere” mv.
2.4
Leverandørens personale
Det er et krav, at Leverandørens personale, som håndterer Kundens rekvirering af
ydelser i bookingportalen og i øvrigt sikrer at bookingportalen er ajour , har indgående
viden om Kunden og bestemmelserne i Rammeaftalen.
3
BESTILLING AF YDELSER I BOOKINGPORTALEN
Ved bestilling skal Kunden kunne :
1. Se ledige tidspunkter for en navngiven tolk og herefter bestille den pågældende tolk
til udførelse af en ydelse.
2. Bestille en tolkeydelse ud fra Kundens kriterier og indenfor et af Kunden angivet
tidsrum.
Kunden
skal
kunne
fremsøge
en
liste
over
tolke
baggrund
af
alle
stamdatainformationer, jf. pkt. 2.3.
4/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0005.png
RIGSPOLITIET
Kunden skal via alle fremsøgte resultater kunne tilgå informat ioner og stamdata over de
tolke, som fremgår af søgningen, og herefter returnere til søgeresultatet
3.1
Bestilling af navngiven tolk
Kunden skal kunne booke en navngiven tolk direkte ind i pågældendes kalenderoversigt
via bookingportalen og dermed se tolkens tilgængelighed i forhold til ferie, andre
tolkeopgaver osv. En tolk kan takke nej til en opgave , selvom tolken er angivet som ledig
i bookingportalen.
Der skal i bookingportalen, ved den enkelte navngivne tolk,
være et foto, så
tolkebestilleren ifm. ankom st til tolkeopgaven kan eftertjekke vedkommendes identitet .
3.2
Søgning og sortering på kriterier
Kunden skal kunne forholde sig til flere kriterier ved rekvireringen, således at det bedste
match mellem ydelsen og den pågældende tolk kan foretages af Kunden.
Det skal være muligt for Kunden at søge på:
alle typer stamdata, med undtagelse af ”foto og kalender”
forskellige opgavekategorier, som det forventes at den enkelte tolk kan udføre i
forbindelse med den bestilte tolkeopgave, fx tolkning i retterne, afhøri nger og
aflytninger hos politiet, asylsamtaler mv. Denne liste er ikke udtømmende, hvorfor
bookingportalen
skal
kunne
understøtte
oprettelsen
af
yderligere
opgavekategorier, såfremt der måtte opstår behov for dette.
Det skal være muligt, at sortere i søgeresultatet, således at Kunden i systemet kan
sortere tolkene efter totalpris inkl. transporttid og kilometergodtgørelse. Der skal kunne
sorteres efter sprog og kompetencer i forhold til uddanne lse m.v.
3.3
Rating system
Leverandøren skal i forbindelse med ydelsens gennemførelse stille et elektronisk rating-
system til rådighed for Kunden, hvor Kunden kan bedømme tolkens præstation i forhold til
den udførte ydelse.
Ratingen skal kunne ske på 3-5 parametre, herunder:
-
-
-
-
Blev ydelsen udført til tiden
Tolkens fremtræden
Leverede tolken ydelsen på et fagligt tilfredsstillende niveau
5/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0006.png
RIGSPOLITIET
3.4
Indgivelse af klage over udført ydelse
En klageproces skal håndteres skriftligt via bookin gplatformen.
Det skal være muligt for Kunden via bookingportalen at lægge en klage op på en sp ecifik
udført ydelse.
Kunden skal via bookingportalen kunne klage over følgende forhold i forbindelse med en
tolkeopgave:
a. Tolk ikke mødt op:
Såfremt tolken udebliver til det aftalte tidspunkt for opgaven .
b. Tolk mødt for sent:
Såfremt tolken kommer for sent til en opgave (eller dukker
tolken ikke op).
c. Brud på tavshedspligten:
Såfremt tolken bryder sin tavshedspligt.
d. Forkert sprog:
Såfremt der bliver sendt en forkert tolk, dvs . hvor tolken ikke kan
det sprog, som er blevet bestilt.
e. Ikke den bestilte navngivne tolk/køn mødt op:
Såfremt der bliver sendt en tolk,
som ikke er den navngivne tolk /køn, som der er blevet bestilt.
f. Utilstrækkelig tolkning:
Såfremt tolkens sproglige kompetencer er mangelfulde ,
herunder såfremt Kunden som følge heraf afbryder tolkeopgave n.
g. Uprofessionel adfærd under tolkningen:
Såfremt tolken udviser
uhensigtsmæssig adfærd under tolkningen, herunder såfremt Kunden som følge
heraf afbryder tolkeopgaven..
4
TEKNISKE KRAV
Bookingportalen skal fungere som et eksternt hostet system i forhold til Kunden, hvor
Leverandøren har det fulde ansvar for og afholder alle omkostninger til drift og
vedligeholdelse af systemet.
4.1
Implementeringsomkostninger
Leverandøren skal afholde alle omkostninger forbundet med eventuel udvikling og
implementering af bookingportalen, herunder omkostninger til eksempelvis netværk,
software, hardware og ressourcer.
4.2
Implementering af stamdata i bookingportal
Leverandøren er ansvarlig for implementering af bookingportalen herunder oprettelse af
alle nødvendige stamdata, jf. pkt. 2.3, samt bilag 16, pkt. 2.3.
6/7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074797_0007.png
RIGSPOLITIET
Leverandøren forventes under forberedelsesperioden at sikre, at der er de nødvendige
ressourcer med de rette IT tekniske kompetencer til rådighed fra Leverandøren, der
muliggør implementering af bookingportalen i henhold til aftalt tid.
4.3
Dimensionering, brugere og svartider
Systemet skal være dimensioneret til at kunne håndtere, at samtlige medarbejdere hos
Kunden oprettes som brugere i systemet og har adgang til at rekvirere ydelser.
Det er imidlertid forventningen, at kun en begrænset andel af medarbejderne vil være
brugere af systemet.
Svartider på systemet skal muliggøre effektiv brug af systemet. Den maksimale svartid fra
forespørgslens start til end-users skærm viser svaret, skal understøtte effektiv brug af
systemet.
4.4
Sikkerhed - generelt
skal
leve
op
til
lovmæssige
krav
med
til
systemer,
der
behandler
og
Bookingportalen
personoplysninger,
vejledninger.
herunder
persondataloven
tilhørende
bekendtgørelser
7/7