Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2074792_0001.png
RIGSPOLITIET
Bilag 9
Sikkerhedskrav
1/5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074792_0002.png
RIGSPOLITIET
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
INDLEDNING ....................................................................................................................................3
PROCEDURE OG KRAV .................................................................................................................3
KRAV OM GYLDIG ARBEJDS- OG OPHOLDSTILLADELSE .........................................................4
SIKKERHEDSGODKENDELSE .......................................................................................................5
KRAV TIL LEGITIMATIONSKORT ...................................................................................................5
2/5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074792_0003.png
RIGSPOLITIET
1.
INDLEDNING
af
den
myndighedsudøvelse
Justitsministeriet
og
Udlændinge-
og
Hovedparten
Integrationsministeriet foretager, bliver betragtet som fortrolig. Derudover er det vigtigt, at
information om bygninger og Kundens aktiviteter ikke tilkommer uvedkommende. Det er
derfor centralt for Justitsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet, at de
personer der skal tolke på Justitsministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets
område, kan opnå den fornødne sikkerhedsgodkendelse.
Nærværende bilag redegør for de procedurer og krav, der stilles til Leverandørens og
dennes underleverandører samt medarbejdernes sikkerhedsgodkendelse .
2.
PROCEDURE OG KRAV
Der er Politiets Efterretningstjeneste (PET), der varetager sikkerhedsgodkendelser på
indstilling fra sikkerhedsgodkendt myndighed eller virksomhed. Se yderligere information
herom på PET’s hjemmeside:
https://www.pet.dk/Forebyggende%20Afdeling/Sikkerhedsundersogelser.aspx
Leverandøren er forpligtet til at indsamle de oplysninger der er nødvendige for at den
pågældende
tolk/medarbejder
kan
sikkerhedsgodkende
af
P ET,
herunder
udfylde
relevante blanketter. Det kan fx være oplysninger om personlige, bekendtskabsmæssige
og økonomiske forhold samt oplysninger om tidligere udlandsophold og beskæftigelse.
Det er et krav, at:
-
Senest
5
måneder
før
driftsstart
skal
Leverandøren
og
eventuelle
underleverandører, indstilles til sikkerhedsgodkendelse. Leverandøren har
ansvaret for at indsamle alle relevante oplysninger der er nødvendige, for at
sikkerhedsgodkendelse kan foretages , jf. bilag 16, pkt. 2.3.
-
Leverandøren skal senest 5 måneder før driftsstart udpege en eller flere
sikkerhedsansvarlige, der skal kunne sikkerhedsgodkendes efter de til enhver
tid gældende sikkerhedskrav måtte stille hertil. Pr.1. oktober 2018 er kravet
hertil ”fortroligt”.
Leverandøren har ansvaret for at indsamle alle relevante
oplysninger der er nødvendige, for at sikkerhedsgodkendelse kan foretages.
-
Senest tre måneder før driftsstart skal Leverandøren have videregivet de
nødvendige oplysninger vedrørende de medarbejdere, der skal arbejde med
tolkeopgaver hos institutioner under Justitsministeriet og Udlændinge- og
3/5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074792_0004.png
RIGSPOLITIET
Integrationsministeriet. Leverandøren har ansvaret for at indsamle alle
relevante oplysninger der er nødvendige, for at sikkerhedsgodkendelse kan
foretages.
-
Nye medarbejdere skal være sikkerhedsgodkendt inden tiltræden. Kunden
anbefaler, at der ansøges om sikkerhedsgodkendelse minimum en måned før
medarbejderens forventede tiltræden. Leverandøren har ansvaret for at
indsamle
alle
relevante
oplysninger
der
er
nødvendige,
for
at
sikkerhedsgodkendelse kan foretages.
-
Indtil
Leverandøren
med
PET
opnår
vedr.
sikkerhedsgodkendelse,
sikkerhedsgodkendelse
vil
af
Kunden
forestå
og
kontakten
medarbejdere
underleverandører.
-
Efter virksomheden har opnået sikkerhedsgodkendelse, skal virksomheden
selv varetage kontakten med PET vedr. sikkerhedsgodkendelse af sine og
eventuelle
underleverandørers
virksomhed,
medarbejdere
såfremt
samt
godkendelse
udskiftes
af
i
underleverandørers
kontraktperioden.
underleveran døren
-
PET kan uden at oplyse om årsagen hertil, nægte at godkende en
medarbejder/underleverandør
sikkerhedsgodkendelse
samt
med
ikke
inddrage
oplysning
benyttes
til
en
om,
tolkearbejde
meddelt
at
medarbejderen/underleverandøren
Justitsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriets område.
-
Såfremt Leverandøren ikke har mulighed for at levere en sikkerhedsgodkendt
tolk ved en akutbestilling, skal Kunden kontaktes forud for tolkningen. Kunden
skal således altid godkende brug af tolk, som ikke er sikkerhedsgodkendt.
Kunden har i en sådan beskrevet situation ret til at søge pågældende tolk i
Kriminalregistret samt i andre registre forud for tolkningen. Leverandøren skal
sørge for indhentelse af relevant samtykkeerklær ing til søgning i diverse
registre.
3.
KRAV OM GYLDIG ARBEJDS- OG OPHOLDSTILLADELSE
Tolken skal have en gyldig arbejds- og opholdstilladelse, og tolken skal en gang årligt
fremsende arbejds- og opholdstilladelse til Leverandøren, der herefter arkiveres på
tolkens personalesag.
4/5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074792_0005.png
RIGSPOLITIET
4.
SIKKERHEDSGODKENDELSE
Tolken skal til enhver tid overholde de særlige sikkerhedsforhold /procedurer, der gør sig
gældende på den lokalitet, der skal tolkes fra . Tolken skal til enhver tid følge de
anvisninger, den givne institutions personale måtte komme med .
Alle tolke der løser opgaver for Kunden skal være sikkerhedsgodkendt til niveauet
”FORTROLIGT”
jf. Statsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17/12/2014, med mindre andet
er skriftligt aftalt med Kunden.
Såfremt Kunden anmoder om en tolk, der skal være sikkerhedsgodkendt til niveauet
”HEMMELIGT”,
skal
Leverandøren
igangsætte
en
særskilt
sikkerhedsgodkendelsesprocedure for den navngivne tolk i samarbejde med den
anmodende myndighed.
5.
KRAV TIL LEGITIMATIONSKORT
Tolken skal i forbindelse med alle typer af tolkning bære synlig t ID-kort, som er udstedt af
Leverandøren.
Af ID-kortet skal følgende fremgå:
-
-
-
-
-
-
-
Navn
ID-nr.
Firma
Foto
Kategori (1-3)
Hvilke sprog/dialekter tolken er godkendt til at tolke i
Hvilket sikkerhedsniveau tolken er godkendt til (Fortroligt eller Hemmeligt)
Tolken skal desuden altid bære egen billedlegitimation på sig, f.eks. gyldigt kørekort, pas
eller arbejds- og opholdskort, som skal fremvises ved forlange nde.
5/5