Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2074791_0001.png
RIGSPOLITIET
Bilag 8
Samarbejdsorganisation
1/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0002.png
RIGSPOLITIET
Indholdsfortegnelse
1
2
INDLEDNING ....................................................................................................................................3
KUNDENS ORGANISATION ............................................................................................................4
2.1
2.2
Justitsministeriets organisation ...........................................................................................4
Udlændinge- og Integrationsministeriets organisation ........................................................4
Central styringsorganisation ................................................................................................6
Kontraktstyringsenheden.....................................................................................................6
Niveau 1 ..............................................................................................................................8
Niveau 2 ..............................................................................................................................8
Niveau 3 ..............................................................................................................................8
Niveau 4 ..............................................................................................................................8
3
KUNDENS STYRINGSORGANISATION .........................................................................................5
3.1
3.2
4
ESKALATIONSPROCEDURE ..........................................................................................................8
4.1
4.2
4.3
4.4
2/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0003.png
RIGSPOLITIET
1
INDLEDNING
I nærværende bilag beskrives den organisation, som styring af denne Rammeaftale er
underlagt, herunder den centrale og decentrale styringsorganisation, som Leverandøren
fremadrettet skal samarbejde med.
Med ”samarbejdsorganisation” menes den strukturelle organisering af det samarbejde,
der skal være mellem Kunden og Leverandøren i Rammeaftalens løbetid samt de emner,
som samarbejdet skal omhandle.
Leverandøren modtager ikke særskilt vederlag for deltagelse i samarbejdsorganisationen.
Formålet med samarbejdsorganisationen, at sikre et smidigt og succesfuldt samarbejde
mellem Kunden og Leverandøren.
Formålet
med
nærværende
bilag
er
at
beskrive
Kundens
krav
til
samarbejdsorganisationen, herunder hvor og hvordan samarbejdet tilrettelægges i forhold
til levering af ydelser, problemstillinger og ændringer.
3/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0004.png
RIGSPOLITIET
2
2.1
KUNDENS ORGANISATION
Justitsministeriets organisation
Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Civilstyrelsen og Kriminalforsorgen og er organiseret under
Justitsministeriet.
Domstolsstyrelsen ledes af en bestyrelse og en direktør. Domstolsstyrelsen hører
ressortmæssigt under Justitsministeriet.
2.2
Udlændinge- og Integrationsministeriets organisation
4/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0005.png
RIGSPOLITIET
3
KUNDENS STYRINGSORGANISATION
Kundens styringsorganisation består af:
-
-
Central kontraktstyringsorganisation
Kontraktstyringsenheden, som er organisatorisk forankret i Rigspolitiet
Styringsorganisationen er sammensat med de ressourcer der fremadrettet skal styre og
følge op på Rammeaftalen og samarbejde med Leverandøren.
Nedenfor
ses
organiseringen
og
beskrivelse
af
den
centrale
og
decentrale
styringsorganisation.
Den centrale kontraktstyringsorganisation er organiseret i Rigspolitiet og består af
ressourcer, som er tilknyttet Rigspolitiet .
Kontraktstyringsenheden er organiseret i Rigspolitiet, og vil være Leverandørens primære
kontakt hos Kunden hvad angår denne Rammeaftale.
Den decentrale kontraktstyringsorganisation er organiseret med 1 person fra hver af de
ovenfor nævnte myndigheder.
5/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0006.png
RIGSPOLITIET
Den decentrale ansvarlige har følgende opgaver:
-
-
-
-
-
Lokal kontaktperson
daglig kontakt til Leverandøren
Lokal kontrol og kvalitetssikring
Koordinere levering af ydelser med Leverandøren
Koordinere servicebehov og forventninger med tolkebrugere
Håndtering af problemstilling på niveau 1, jf. pkt. 4.1.
Dialog med den centrale styringsorganisation om
kvalitetssikring.
Rammeaftalen, opfølgning og
3.1
Central styringsorganisation
De hovedopgaver der ligger i den centrale styringsorganisation indenfor rammer af
nærværende Rammeaftale er:
-
-
-
-
Fastlæggelse af strategi og mål for området
Udvikling af retningslinjer og politikker på området
Opfølgning og rapportering på Rammeaftalen
Håndtere eventuelle ændringer i Rammeaftalen
Den centrale styringsorganisation mødes hvert kvartal
eller efter behov. Det er
kontraktstyringsenheden, der har ansvaret for at indkalde til møderne.
I den centrale kontraktstyringsorganisation vil det være Kontraktstyringsenheden , som har
det løbende og daglige samarbejde med Leverandøren.
3.2
Kontraktstyringsenheden
I kontraktstyringsenheden ligger ansvaret for:
-
-
-
-
-
Den løbende kontraktstyring.
Håndtere kommunikation til de deltagende myndigheder
Løbende dialog med Leverandøren
Indkaldelse til møder i den centrale styringsorganisation
Håndtere eskalerede lokale problemstillinger
Der vil være mindst én fuldtidsansat i kontraktstyringsenheden.
Til at varetage de daglige relationer, udpeger Kunden og Leverandøren efter indgåelse af
Rammeaftalen begge en ansvarlig.
6/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0007.png
RIGSPOLITIET
Samarbejdet mellem Kunden og Leverandøren har karakter af statusmøder og generel
løbende opfølgning på samarbejdet og leverancerne under Rammeaftalen.
I forbindelse med driftsstart skal mødefrekvensen i de tre første måneder være:
1. måned efter driftsstart: hver uge
2. måned efter driftsstart: hver 14. dag
3. måned efter driftsstart: 1 gang månedligt
4. måned efter driftsstart: 1 gang i kvartalet
Efter 4. måned skal Kunden og Leverandøren som minimum mødes én gang i kvartalet
7/8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074791_0008.png
RIGSPOLITIET
4
ESKALATIONSPROCEDURE
Konflikter og uoverensstemmelser mellem Parterne om det leverede eller forståelse af
pligter og rettigheder under Rammeaftalen løses, medmindre andet er skriftligt aftalt ,
andre steder efter nedenstående konfliktløsningsprocedure:
4.1
Niveau 1
Uoverensstemmelser skal afklares dialogmæssigt og hurtigst muligt samt på lavest mulige
decentrale operationelle niveau i Kundens og Leverandørens organisation .
4.2
Niveau 2
Kan en uoverensstemmelse ikke afklares decentralt inden ti arbejdsdage, forelægges
konflikten til afklaring i den centrale styringsorganisation.
4.3
Niveau 3
Hvis konflikten - mod forventning - ikke lader sig løse internt i den centrale
styringsorganisation via en forhandlingsløsning mellem Parterne, søges konflikten løst
gennem ekstern mægling, jf. nærmere aftale mellem Parterne. I så fald udpeger Parterne
i enighed en dertil egnet mægler og udarbejder derudover kriterierne, rammerne og
tidsplanen for mæglingsvirksomheden. Retsvirkningerne af mæglingsresultatet - både i
tilfælde af enighed og uenighed - aftales indbyrdes mellem parterne forud for mæglingens
afholdelse. Udgiften til mægler afholdes af Parterne i fællesskab, med mindre mægleren
fastslår, at årsagen til konflikten hovedsageligt kan tillægges den ene Part. Begge Parter
kan indledningsvist afslå at indgå i ekstern mægling, hvorefter k onflikten eskaleres til
niveau 4.
4.4
Niveau 4
Såfremt der fortsat - efter endt mæglingsforsøg eller afslag af er indgå i mægling - består
en uoverensstemmelse mellem Parterne i forbindelse med nærværende kontrakt, er hver
af Parterne berettiget til at kræve uoverensstemme lsen afgjort ved de almindelige
domstole, med Københavns byret som værneting.
8/8