Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2074788_0001.png
RIGSPOLITIET
Bilag 4
Krav til statistik og fakturering
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074788_0002.png
RIGSPOLITIET
Indholdsfortegnelse
1.
STATISTIK ........................................................................................................................................3
1.1
1.2
2.
2.1
2.2
Kvartalsvise opgørelser .......................................................................................................3
1.1.1
Særligt vedrørende klager ...................................................................................3
Statistik fremsendt på Kundens opfordring .........................................................................4
Fakturaens indhold ..............................................................................................................6
Krav til politiets fakturaer .....................................................................................................6
FAKTURAKRAV ...............................................................................................................................5
2/6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074788_0003.png
RIGSPOLITIET
1.
STATISTIK
Leverandøren skal fremsende opgørelser samt statistikker over Kundens forbrug .
Alle statistikker skal leveres som Excel-filer eller et andet filformat, der er godkendt af
Kunden. Derudover skal statistikker være åbne for bearbejdning, så Kunden kan filtrere
data i forskellige kategorier
herunder men ikke begrænset til ydelser, myndigheder og
årstal.
1.1
Kvartalsvise opgørelser
Leverandøren skal fremsende opgørelser for hver t kvartal senest den 10 i den
efterfølgende måned. Opgørelserne skal som minimum indeholde følgende oplysninger:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ydelse
Myndighed
Adresse
Starttidspunkt (tolkning)
Sluttidspunkt (tolkning)
Samlet tidsforbrug (tolkning)
Befordringsudgifter (kilometerpenge)
Sprog
Tolkekategori (1, 2 eller 3)
Dispensationer (antal tolke, hvor der er dispenseret for en ansættelsestest)
Klager
Bod
Pris pr. rekvirering
Omsætning
Leveringsgrad (antal leverede tolkninger/antal rekvirerede tolkninger*100)
o
Samlet
1.1.1
Særligt vedrørende klager
For hver klage, der indgives under Rammeaftalen, skal følgende oplysninger registreres
af Leverandøren og medtages i den kvartalsvise afrapportering til Kunden:
-
-
-
-
Kunde (institution, kontaktperson og direkte telefonnummer)
Ordrenr./j.nr./udlændingenr.
Dato og tidspunkt for Leverandørens bekræftelse af bestilling
Dato og tidspunkt for aftalt tolkning
3/6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074788_0004.png
RIGSPOLITIET
-
-
Tolkemetode (fremmøde, video, telefon, oversættelse)
Klagetemaer:
1. Tolk ikke mødt op
2. Tolk mødt for sent
3. Tolkning levede ikke op til forventningerne inkl. nærmere uddybning
af årsagerne hertil
4. Tolkens adfærd levede ikke op til forventningerne inkl. nærmere
uddybning af årsagerne hertil
5. Forkert sprog
6. Ikke den bestilte navngivne tolk
7. Ikke det bestilte køn
8. Service i forbindelse med bestilling levede ikke op til forventninge r-
ne, med nærmere uddybning af årsagerne hertil
9. Fejl i fakturering
10. Andet inkl. nærmere uddybning
11. Bestillinger hævet som følge af tolkens forsinkelse
-
Leverandørens svar på klage (Dato, navn, svar)
Såfremt der samlet set er klaget fra en eller flere af Kundens institutioner over samme
tolk mere end 5 gange indenfor 12 måneder, skal dette fremgå af den kvartalsvise
rapportering. Tolken skal herefter stilles ”i karantæne”, og må sålede
s ikke benyttes til
levering af tolkeydelser efter Rammeaftalen. Leverandøren er forpligtet til at sikre denne
proces.
1.2
Statistik fremsendt på Kundens opfordring
Leverandøren er herudover forpligtet til på Kundens opfordring at fremsende en oversigt
over antal klager, arten heraf, udledte mønstre og tendenser samt Leverandørens
afhjælpnings-
og forebyggende
tiltag.
Leverandøren skal
Kundens
opfordring
fremsende statistik, som viser det aktuelle forbrug, såfremt der hos Kunden opstår et
særligt behov hos Kunden for dette øjebliksbillede.
Endvidere skal Leverandøren på Kundens opfordring fremsende følgende oplysninger:
-
Leveringsgrad (antal leverede tolkninger/antal rekvirerede tolkninger*100)
-
-
Pr. sprog
Pr. ydelse
4/6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074788_0005.png
RIGSPOLITIET
-
Oversigt over antal tolkninger samlet pr. sprog og fordelt på kategori 1, 2 og 3
pr. lokalitet/afdeling/sektion inkl. totalsummen af antal tolkninger og antal
timer og omsætning pr. sprog.
-
Antal gennemførte tolkninger, som endnu ikke er faktureret
-
Antal bekræftede bestillinger i henhold til Rammeaftalen fordelt på sprog
-
Antal bekræftede bestillinger i henhold til Rammeaftalen fordelt på akutte og
ikke-akutte tolkninger
-
2.
Antal bestillinger, som ikke kunne leveres
FAKTURAKRAV
Leverandøren skal i henhold til Lov om Offentlige Betalinger mv. ( Lovbekendtgørelse nr.
798 af 28/6 2007) med senere ændringer foretage fakturering elektronisk.
I henhold til Bekendtgørelse nr. 206 af 11/3 2011 (om elektronisk afregning med offentlige
myndigheder) og Bekendtgørelse nr. 354 af 26/3 2010 (om information i og transport af
OIOUBL elektronisk regning til brug for elektronisk afregning med offentlige myndigheder )
skal den elektroniske faktura følge standarderne/retningslinjerne i NemHandel, hvilket
indebærer følgende:
1) Fakturaerne skal udarbejdes i det fælles offentlige format, OIOUBL.
2) Fremsendelse af fakturaer skal ske via den fælles offentlige transportstandard
OIORASP. Fremsendelse af fakturaer via OIORASP skal ske på en af følgende
måder:
-
-
Via Leverandørens eget økonomi- og fakturasystem,
Via
NemHandel
Fakturablanket
(til
gratis
afbenyttelse
https://www.virk.dk/myndigheder/stat/ITST/NemHandel_Fakturablanket ),
-
Via
NemHandel
mailklienten
(til
gratis
afbenyttelse
http://www.ibizcenter.dk/),
-
-
Via øvrige fakturaportaler, eller
Via Læs-ind
Kreditnotaer skal ligeledes følge de ovenfor beskrevne standarder/retningslin jer i
NemHandel.
5/6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 90: Rammeaftale om levering af fremmedsprogstolkning, fra justitsministeren
2074788_0006.png
RIGSPOLITIET
Leverandøren skal selv afholde alle omkostningerne ved ele ktronisk fakturering og kan
derfor ikke opkræve gebyr for fremsendelse af elektronisk faktura.
Leverandøren skal sikre, at fremsendte fakturaer opfylder den til enhver tid gældende
lovgivning
samt Kundens krav
med hensyn til indhold, udformning og ele ktronisk
format.
Leverandøren skal fremsende faktura for gennemført tolkning inden 14 hverdage til
Kunden.
2.1
Fakturaens indhold
Den elektroniske faktura skal indeholde følgende oplysninger:
-
-
-
-
Fakturadato
Fakturanummer
Betalingsdato
Leverandørens navn, adresse og CVR-nummer
Ordrenr.
Kundens EAN-nummer
Nettobeløb (enhedspris multipliceret med forbrugte timer)
Momsbeløb
Totalbeløb inkl. moms
Myndighed
Transporttid
Kilometerpenge
Udgifter til offentlig transport
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2.2
Krav til politiets fakturaer
Hvis det ved bestillingen har fremgået, at der var tale om tolkning i en asylsag skal det
fremgå af fakturaen, Der skal desuden være mulighed for yderligere afgrænsning i forhold
til den efterfølgende kontering af regningen:
-
-
Ledsaget
Uledsaget
6/6