Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2071968_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. april 2016
Økonomikontoret
Casper Grue Jensen
2016-0030-4286
1904740
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 379 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. marts 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 71: Orientering om opgørelsesmetoden vedrørende afviste udlændinge mv. i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 379 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, på baggrund af politiets tal for antal sigtede
menneskesmuglere i de første 7 uger af 2016, redegøre for, om
regeringen agter at sætte flere penge og ressourcer af til en fuld
dækkende grænsekontrol, idet tallene umiddelbart viser, at
grænsekontrol virker, jf. artikel ”Over 100 menneskesmuglere
er blevet sigtet siden nytår”, Mx.dk, den 29. februar 2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der bl.a. har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at der i januar og fe-
bruar 2015 var 40 sigtelser for overtrædelse af straffelovens §
125a og 19 sigtelser for udlændingelovens § 59, stk. 8, mens
der i samme periode i 2016 var 32 sigtelser for straffelovens §
125a og 96 sigtelser for udlændingelovens § 59, stk. 8.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det ved indførelsen af den
midlertidige grænsekontrol den 4. januar 2016 blev oplyst, at
grænsekontrollen vil bestå af stikprøver, som baseres på lø-
bende observation af trafikken over grænsen, og at der således
ikke er tale om, at alle, der rejser over grænsen, bliver kontrol-
leret. Det blev ligeledes tilkendegivet, at kontrollen løbende vil
blive afstemt med, hvad der er nødvendigt for at sikre den of-
fentlige ro og orden samt sikkerhed.
Siden indførelsen af den midlertidige grænsekontrol har politi-
et således løbende tilpasset de politimæssige plansæt og udø-
velse af selve kontrollen med henblik på i videst muligt om-
fang at målrette kontrollen mod personer, der kan tænkes at
være relevante i forhold til at sikre den offentlige ro og orden
samt sikkerhed, herunder menneskesmuglere.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at Rigspolitiet har udarbej-
det en national operationsplan for den politimæssige indsats
mod menneskesmugling til Danmark.
Den nationale operationsplan retter sig primært til grænsepoli-
tikredsene og de relevante operative centre i Rigspolitiet.”
Det er Justitsministeriets vurdering, at grænsekontrollen har fungeret og
fortsat fungerer efter hensigten. Justitsministeriet og Rigspolitiet følger si-
tuationen nøje, og kontrolindsatsen vil blive tilrettelagt i forhold til, hvad
der er nødvendigt for at sikre den offentlige orden og sikkerhed. Det be-
mærkes i den forbindelse, at der siden indførelsen af den midlertidige
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 71: Orientering om opgørelsesmetoden vedrørende afviste udlændinge mv. i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland, fra justitsministeren
grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse den 4. januar 2016 til og med
den 3. april 2016 i alt er kontrolleret ca. 500.00 personer fordelt på ca.
215.000 personer i Syd- og Sønderjyllands politikreds og ca. 285.000 per-
soner i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds.
En eventuel tilførsel af yderligere politiressourcer vil i øvrigt give anled-
ning til, at der skal foretages omprioriteringer i politiet i videre omfang,
end det allerede i dag er tilfældet.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 22. marts 2016 af
spørgsmål nr. 353 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalg.
3