Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2071555_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. februar 1998 bad Retsudvalgets daværende formand ombuds-
manden om at orientere udvalget, når ombudsmanden blev opmærksom på,
at begrebet ”ombudsmand” eventuelt blev anvendt i strid med bestemmelsen
i ombudsmandslovens § 30.
I den forbindelse gør jeg opmærksom på, at det fremgår af artikler i Politiken
den 30. august 2019, at IBM har ansat en ”datateknisk ombudsmand”.
Jeg henviser til følgende:
https://politiken.dk/vi-
den/Tech/art7338941/T%C3%B8r-han-bruge-Dankortet-n%C3%A5r-han-
k%C3%B8ber-ind.
Jeg vedlægger desuden kopi af artiklerne til orientering.
30. august 2019
Dok.nr. 12/02394-28/ADJ
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0002.png
Skilleark
Dokumentnummer: 12/02394-28
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0003.png
IBM-chef står med et dilemma: Tør han
bruge Dankortet, når han køber ind?
IBM har ansat en dataetisk ombudsmand, formentlig
den første af sin art, der skal forsøge at undgå en
shitstorm mod virksomheden. Her fortæller han om
nogle af de dilemmaer, han beder IBM's ledelse og
sælgere tage stilling til. Og det bliver vildere og vildere.
Tech 30. aug. 2019 kl. 10.01
Jens Bostrup
Journalist
Kim Escherich har til opgave at udfordre IBM's chefer og sælgere på deres etik.
Han tager udgangspunkt i et supermarked, der har et godt tilbud til kunderne:
Hvis de tilmelder sig butikkens rabatordning, vil de få tilsendt skræddersyede
tilbud, der er billigere, end de andre kunder i butikken skal betale. Det eneste, de
skal gøre til gengæld, er at sætte et flueben, der giver butikken adgang til at høste
alle de data, den vil.
Systemet er kommet op at køre, og nu er en sælger kommet på besøg for at hjælpe
købmanden med at få mest muligt ud af sit nye system.
Læsermøde
Techrevolution
Politiken
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0004.png
Du kan møde IBM-chefen Kim Escherich på Politiken (Foredragssalen) tirsdag 3.
september klokken 17, hvor vi diskuterer hans dilemmaer sammen med et panel
bestående at: Tech-filosoffen Vincent Hendricks, samfundsdebattøren Lisbeth Zornig og
IT-forskeren Hanne Motzfeldt. Tilmelding: politikenbillet.dk
Du kan lytte til en samtale mellem Kim Escherich og Politikens Michael Jarlner. Hør første
afsnit
at
Politikens nye tech-podcast 'Technu' lige her
Du kan selv selv spille Kim Escherichs dilemmaspil på politiken.dk
Vis mere
Dilemma 1
Købmanden: Vi har givet ekstra gode tilbud på vin til mændene,fordi det er dem,
der køber mest af det, og de traditionelt har væretfriskere til at prutte om prisen.
Den tradition ville vi gerne føre videre i den digitale verden. Men det har givet en
farlig ballade med vrede kvinder, der har opdaget, at deres mænd har fået
tilbudt den samme vin til en lavere pris.
Sælgeren: Vi kan sagtens samkøre data medfolkeregisteret, så kvinder, der bor
sammen med en mand, ikke får det dyrere tilbud.
Men er det etisk
i
orden?
Spørgsmålet er det første, Kim Escherich, IBM's nyudnævnte etiske ombudsmand
og ledende innovationsarkitekt, stiller ledelsen og sælgerne i virksomheden. IBM
sælger en bred vifte af digitale løsninger til erhvervslivet og offentlige
virksomheder.
Der er flere af den slags spørgsmål, og de bliver gradvist vildere. Men de ligger alle
inden for rammen af, hvad IBM rent teknisk kan tilbyde sine kunder. Og er i de
fleste tilfælde også lovlige. Men det betyder ikke nødvendigvis, at mulighederne
skal udnyttes.
med dilemmaspillet og min funktion som ombudsmand er at få skabt
en etisk bevidsthed i virksomheden. Hvis
vi
først lander i en shitstorm, så kan det
»
Formålet
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0005.png
lægge selv store virksombeder ned, og det tager mange år at komme op igen, hvis
man overhovedet overlever«, siger Kim Escherich.
Bitter erfaring har efterhånden lært mange virksombeder at passe på med
bømearbejde, miljøsvineri og slavelignende arbejdsforhold hos underleverandører.
Men der er stort set ingen etablerede etiske spilleregler for, hvor langt man kan gå,
når det gælder om at høste og bruge data om sine kunder.
»På et eller andet tidspunkt er der nogen, der træder ved siden af og får en
ødelæggende shitstorm imod sig. Mit håb er, at det ikke bliver os«, siger Kim
Escherich.
Dilemma 2
Købmanden: Vi kunne godt tænke os yderligere at personalisere vores tilbud. Vi
har
jo
kunder, der aldrig kober det dyre kød. Kunne vi nøjes med at tilbyde dem
de ringere udskeringer, der selvfølgelig også er billigere
-
af respektfor kundens
pengepung naturligvis?
Er det etisk korrekt at segmentere kunder i indkomstklasser for at kunne give
relevante tilbud til mindrebemidlede?
IBM er, så vidt Kim Escherich ved, den første virksombed i Danmark og formentlig
i verden, der har udpeget en etisk ombudsmand for at komme ubehageligbeder i
forkøbet. Tanken er, at han skal stå til rådighed for en fordomsfri diskussion, når
sælgere, udviklere og andre medarbejdere kommer i tvivl i en konkret sag.
»Det er vigtigt, at jeg som ombudsmand er uafhængig afledelsen. Jeg sidder ikke
og skæver til et salgsmål, der skal nås«, siger han.
»Jeg har ikke nogen formel for, hvordan
vi
skal gribe dilemmaerne an og sætte
grænsen. Måske bortset fra hvordan overskriften ville tage sig ud i Politiken eller
Ekstra Bladet. Som regel er det jo med gode intentioner, at man går til grænsen -
eller over den. Min opgave er at se det fra den modsatte side og åbne debatten, om
vi kan forsvare det«.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0006.png
Der findes to radikalt forskellige synspunkter på dataetik, der begge har rødder i
gamle filosoffer. Det ene hylder Emmanuel Kant, der er optaget af den enkeltes
værdi som menneske, ikke som et middel for andre. Den skole vil sætte foden ned,
når privatlivet bliver digitaliseret og udnyttet til kommercielle formål.
Det andet synspunkt har rødder i John Stuart Mills utilitarisme, der søger mest
mulig lykke til flest mulige mennesker. Her vil det være helt i orden, at enkelte
føler deres privatliv krænket, hvis den samlede effekt af teknologien gør de fleste
mennesker gladere.
Personligt hælder Kim Escherich mest til Kant. Han betaler helst kontant, når han
køber ind, så han undgår at sætte digitale spor om sine vaner. For de bliver
liggende et eller andet sted i al evighed, og man kan aldrig vide, hvordan de på et
eller andet tidspunkt kan blive brugt og misbrugt.
Som ombudsmand må han imidlertid også have et blik på virksomhedens og
almenvellets tarv.
Dilemma 3
Købmanden: Vi har behov for mere viden
om
vares kunder for at kunne give dem
endnu bedre tilbud. Derfor pønser vi på at lave løbende skanninger af Facebook
og sammenkoble med vares egne data. Hvis vi vidste om.fru Larsen, at hun
havde hund, kunne vi sende tilbud
om
gnaveben og halsbånd.
Sælger: De.fleste brugere deler kun deres profiler med venner. Så hvis det skal
give mening for jer, skal I ind gen nem deres afskærmning. Med en lille gave kan I
lokke kunderne til at tilmelde sig via deres facebookprofil. I skal bare gøre dem
opmærksomme på, at de dermed giver jer adgang til hele deres profil. Det er helt
normalt. Mange andre gør det.
Men er det o.k.?
Facebook har de seneste år
været ude i en ene store shitstorm efter den anden. Også
Google har været under kri tik for den meget omfattende indsamling af data, men det bliver
tilsyneladende accepteret.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0007.png
Deri ligger en af de
fa
spilleregler, der indtil videre er etableret: »Hvis det er klart og
gennemskueligt, at du betaler med dine data for at bruge tjenesteme, så kan man gå langt.
Men hvis kundeme betaler med rede penge for dine ting eller ydelser, ligger deres
smertegrænse formentlig et helt andet sted. Forretningsmodellen er afgørende for, hvordan
man skal opfore sig«, siger Kim Escherich.
Et efterhånden klassisk eksempel er supermarkedskæden Target, der ud fra en kvindes
indkøbsvaner med stor præcision kan afgøre, om hun er blevet gravid -og så tidligt, at
mand ikke nødvendigvis ved det. Et pludseligt skift til cremer og sæbe uden parfume er en
af 25 parametre, der med 87 pct. sikkerhed viser, at kvinden er 3 måneder henne.
Men da Target brugte den information i markedsføringen, blev kundeme så vrede,
at firmaet måtte holde op igen. Eller rettere: dække over det.
»Vi sætter et tilbud på en græsslåmaskine ved siden af bleeme og vinglas ved siden
af børnetøjet. På den måde ser det hele tilfældigt ud. Vi har fundet ud af, at så
længe den gravide kvinde ikke føler, at hun bliver udspioneret, vil hun benytte
vores tilbud«, siger en Target-chef til The New York Times.
Eksemplet er efterhånden 7 år gammelt. Siden er overvågningen blevet betydelig
mere sofistikeret, og med ansigtsgenkendelse og kunstig intelligens er vi på vej ind
i et nyt tigerspring.
Dilemma 4
Slger: Jeg har en id&til, hvordan I skal f@endnu mere ud afjeres kunstige
intelligens. I har allerede opsat avancerede digitale overvgningskameraer. Hvis
If@r adgang til kundernes facebookprofl,
som
vi talte
om
tidligere, så kanjeres
kameraer genkende dem, når de er i butikken. Det giver jer fantastiske
mulig heder for at give dem en særlig betjening, når I ved, at de er gået på indkøb
ijeres butik. I kan tilbyde helt personlig betjening, eller personlige og helt aktuelle
tilbud kan poppe op på deres mobil. Hvad siger du til det?
Ansigtsgenkendelse i det offentlige rum kræver dog særlig tilladelse fra
Datatilsynet, og sådan en er foreløbig kun givet til Brøndby Stadion, der bruger
den til i indgangen at frasortere tilskuere med karantæne.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0008.png
Overvågningen tjener åbenlyst et godt formål. Kun ballademageme har interesse i, at de
kommer ind. Alle andre har klare interesser i, at de effektivt bliver holdt ude.
Datatilsynet kræver, at overvågningen skal køre i et lukket kredsløb uden forbindelse til
andre systemer, og at alle data om tilskuere, der ikke står på karantænelisten, skal slettes.
Men Kim Escherich er ikke tryg ved det. »Jeg er jo selv en dataperson. Jeg ved, hvor meget
der kan gå galt, og hvor let regleme kan omgas«, som han siger.
Et eksempel er Rigspolitiet, der fotograferer nummerplader på gader og veje, så de kan
fange mistænkte og tinde stjålne biler. Datatilsynet har indskærpet, at de uskyldige bilisters
data straks slettes. Men politiet fortsatte ufortrødent med at opbevare samtlige bilisters data
i 30 dage, afslørede Information i 2017.
Politiet henholdt sig til en undtagelsesbestemmelse, der giver mulighed for at lagre
oplysningeme i 30 dage, hvis det sker som led i en »målrettet politiindsats«, som er
»tidsmaessigt og geografisk afgrænset«.
»Meget kreativt er politiet nået frem til, at det falder inden for undtagelsesbestemmelsen, at
indsatsen er geografisk begrænset til alle landets politikredse eller med andre ord hele
landet, og at den foreløbig er tidsmæssigt begrænset til at vare året ud - hvorefter man kan
forestille sig, at politiet vil iværksætte en ny 'målrettet politiindsats'«, skrev Information.
Dertil kommer, at systememe er notorisk usikre. The Guardian afslørede forleden, at over
en million briters fingeraftryk, data til ansigtsgenkendelse, brugemavne og ukrypterede
adgangskoder blev fundet på en offentligt tilgængelig database. Oplysningeme skulle ellers
være forbeholdt politiet og banker.
Data kan desuden blive stjålet af ondsindede personer eller fremmede magter. Generelt er
der langt bedre styr på sikkerheden i offentlige virksomheder end blandt private borgere.
Men selv her går det galt. 11 procent af de offentligt ansatte har oplevet virusangreb, viser
den seneste undersøgelse af danskemes informationssikkerhed fra Digitaliseringsstyrelsen.
Kun 1 procent af de offentligt ansatte op lyser, at uvedkommende har fået adgang til data,
som de har ansvar for. På den anden side: Ved seneste optælling var der 720.000 offentligt
ansatte. 1 procent svarer til 7.200.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0009.png
Kim Escherich har derfor ikke den store tillid til, at vores data er sikre, eller at
myndigheder og virksomheder overholder lovgivningen og følger Datatilsynets
retningslinjer.
Hvad ville du selv sige, hvis du var ude hos din fiktive købmand?
»Personligt ville jeg sige nej til langt det meste. Men vi skal også respektere vores kunder
og tage debatten med dem. Hvis vi bliver alt for besværlige, så skrider de bare og finder en
anden leverandør. Det hjalper ingen«, siger Kim Escherich.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0010.png
.uk
Side 40 af 132
B
=
C
et
etik
Dataer
for
nye
spil IBM's
ombudsband
har
IBM ansat en dataetiskombudsmand,der skal
at
forsøge undgåen shitstormmod virksomheden.
som
han
Herfortæller om nogleafde dilemmaer,
til.
ledelseogsælgeretagestilling
han beder IBM's
me op lgen, hvts man overhovedetover-
leven, sigerKimEscherich
Bitter erfaring har efterhånden lært
mange virksomheder at passe på med
bømearbeJde, mlljøsvtnerl
og
slavelig-
nende arbejdsforhold hos underleve-
randorer.Men der er stort set lngen eta-
bierede etiskespillereglerfor,hvor langt
man kan gå, når det gaelderom at høste
og brugc data om sine kunder.
•På
e1eUerandet tidspunkt er der no-
gen, der trader
ved
siden af og far en
odeleggende shitstorm imod sig.
Mit
håb er,
al
det Ikke bliver
os,,
siger Kim
Escherlch.
h
orestll
dig
et
supermarked,der
ar
et godt tilbud til kunderne: Hvisde
tllmelder sig butikkens rabarord-
ning, vilde
tilsendt skraeddersye-
de tilbud, der er bllligere, end de
andre kunder
I
butikken skal betale. Det
eneste, de skal gore til genga:ld, er ar
sætte
et flueben, der giver butikken ad-
gang ril at hoste allede
data,
den vtl.
Kobmanden:
M
kunne
godt
tenke
as
Systemeter kommet op at kore,og nu
v
t
er en sælger kommet
besøg for al yderigere
at personalisere
ores
ilbud,
VM
hja:lpe kobmanden med at
3
mest mu
har jo
kunder,
der aldrig kober det
dyre
vi
kod.
Kunne
ngjesmed at tilbydedem de
Iigt
ud af sit nyesystem.
der
ringereudskeringer, selvflgellg
ogsd
for
-af
i
Kobmanden: hargivet
ekstra
gode
til
er billigere respekt
kundens
penge-
bud pi vin til mendene,fondtdet
er
dem,
pung
naturligvis?
Erdet etisk
korrekt
at segmenterekun-
har
derkobermestaf det,og de traditionelt
veret friskere
til
at prutte om prisen.
Den
der
indkamstklasser
for al
kunne
give
re-
tradition ville
vi
gemefore videre
t
den di- levante
ti!bud
til mindrebemidlede?
gitale
verden.
Men det har
givet en
farlig
ballade med vredekinder der har opda-
get, at deres mend har fdet tilbudt den
Den fsrstoeat sinart
IBM
er,
vtdt Kim Escherlchved, den
pris.
samme
vin til
en
lavene
Sælgerrn:VIkan
sagtenssamkore
data
forste virksomhed I Danmark
og
for-
s
med folkeregisteret,
d
lvinder, der bor
mentUg I verden, der har udpeget en
far
sammen
med
en mand,
Ikke
det
dyrere
etisk ombudsmnandfor at komme ube-
hageligheder
forkøbet. Tanken
er,
at
tilbud.
han skal
stå
ul radighed for en diskus-
Men
er det etisk
l
orden?
slon, når medarbeidere kommer I tvtvlI
Sltuatlonen med lcøbmandenog sæl- en
konkret
sag.
»Det er
vlgtlgt,
at jeg som ombuds-
geren indgir et ar de dataetiske spll,
som Kim Escherlch,IBM'snyudnavnte mand er uafhænglg af ledelsen.Jeg sid-
og
etiske ombudsmand og ledende lnnova- der llclce skaeveril et salgsmål, der
tdonsarkitekt, fremlaeggerfor ledelsen
skal
n4se,siger han.
»jeg har
Ikke
nogen formel for, hvor-
og
sælgeme
I
virksomheden.
dan
vi
skal gibe dilemmaemnean
og
IBM
selger en bred vifteaf digitale ls-
ninger til erhvervsilvet
og
offentlige
saette
gransen.
Miske
bortset
fra
hvor-
dan
overskriftenvilletage sig ud I
Politi-
virksomheder
Der er nere af den llags spørgsmål,og
ken
eller
Ekstra
Bladet.Som regel er det
de
bliver
gadvist
vildere.
Men
de ligger jo med gode intentloner, at man går Ill
alle inden for rammen
af,
hvad IBMrent grænsen - eller over den. Min opgaveer
teknisk
kan
tilbyde sine kunder.
Og
er I at se det
fra
den modsane side
og
åbne
de
fleste tilfaeldeogs# lovlige.Men det
debatten,
om
vi
kan forsvare
det«.
syn-
Der
lindes
to
radikalt forskellige
betyder
Ikke
nødvendigvis,at mulighe-
punkter
dataetlk,
der begge har rod-
deme skal udnyttes.
Det
•Form.Uet med dilemmasplllet og der
I
gamle
lilosoffer.
ene hylder
Em-
min funktlon som ombudsmand er at fa manuel Kant,der er optaget af den en-
skabt en ellsk
bevldsthed
I
virksomhe- keltesvaerdisom menneske,Ikkesom et
den.
Hvis
vi
forst lander I en shllstorm, middel for andre. Denskole
vil
sætte ro-
kan
det
lægge
selv
store virksomhe- den ned,
når
privatlivetbliverdlgitallse-
der
ned,
og det tager mange
år
at kom-
ret
og
udnytet til kommerctellefonn.\l.
t.
r
SPORLØS.
Kim
Escherich
praver
l
sin egan
hnrden at
smttø for
mange
digtale
Detandet synspunkt har rodder IJohn
Stuart
MIiisutllltarlsme, der soger mest
spor,fordi
han
ar
bevidst om, at de
og
blbvor
(Uggendo
kan
bl/vo
misbrugt.
Derfor
betaler han
ogs4
hoist med
kontantor.
Fote:
JacobEhrbahn
mulig lykketll nest mulige mennesker.
Her
vil det være helt I orden, at enkelte
føler deres privatllv kraenket,hvis den
samlede effektaf teknologiengor de ne-
ste mennesker gladere.
Personllgthælder KimEscherichmest
til Kant. Han betaler helst kontant, når
han ksber ind,
han undgår at sætte di-
gitale spor om sine vaner. For de bliver
liggende
et
eller andet sted
I
al
evighed,
og
man
kan aldrig vide,hvordan de på et
eller andet tidspunkt kan blivebrugt
og
mlsbrugt.
Somombudsmand
han lmldlertld
også have et
bilk
vlrksomhedens og
almenvelletstarv.
for
i
Kobmanden: harbehov mereviden
om vares kunder
for at
kunne
give dem
psnser
vi
pd
at
endnu
bedretilbud.
Derfor
og
lave
lobende
skanningeraf Facebook
sammenkoble
medvores
egnedata.
Hvis
vi
vidste
om
fru
Larsen,
at hun hovdehund,
/cunnevi sende tilbud om
gnavebenog
halsbllnd.
fleste brugeredelerkun
deres
Slger:
De
profilermed venner.SIihvis del skal
give
deresaf-
for jer,
skl I ind gennem
mening
govt
skermning.
Med
en
111/e kan
I
lokke
til
kundemne at
tiimelde
sig
via
deresface-
I
bookprofil. skol bare
gore
dem opmerk-
somme
pel,
at de
dermed
giverjer adgang
Ill
helt dtrts profil. Del er helt normalt.
Mangeandre
gor det.
Men
er
det o.k.7
er
Klar førretnlngamøclol vlgtlg
Facebookhar de seneste
år
veret ude l
en ene store shltston efter den anden.
Også
Googlehar været under krltlk for
lndsamllng af
data,
men det bliver tilsy-
neladende accepteret.
Deri Uggeren af de
13spllleregler,der
lndtll videre er etableret: Hvis det er
klan
og gennemskuellgt, at du betaler
med dine
data
for at bruge tjenesterne,
kan man gå langt. Menhviskundeme
betaler med rede penge for dine ting el·
ler ydelser, Ugger deres smertegraense
formentlig et helt andet sted. Forret-
ningsmodellen er a[gorende for, hvor·
12 I
POLITIKBH
+
TECH
I
Fredag
30.
august
2019
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0011.png
Ji0e
s
nu
.uk
Side 41 af 132
E
=
C
LÆSERMØDE
dilemmaer
Etiske
IBM's
Dukan
møde KimEscherich,
og
omdbudsmand ledendelnnovatlons-
aktltekt,
tirsdag
3. september klokken17
I Pressen,hvorhan rldser udviklingen
op og sætter dilemmaertil debet med
publkum
og
et panel,der bestir aft
/
VincentHendricks,
Universitet
Københavns
Harne Motzfeldt,
Universitet
Københavns
Lisbeth
Zornig
HusetZomig
Jarlner, Polltlken
Michael
Ordstyrer:
o
TILmetding
g
ydertlgereInformationpå
poUtlken.dk/plus/ørrangementer
dan man skalopfore
sige,
siger KimEsce-
rich.
Erklassiskeksempeler supermarkeds-
kaedenTarget,der ud fra en kvindesind-
Jeg
er
jo
selv
kobsvaner
med
stor præclslon
kan
afgø-
en
dataperson.
re, om hun er gravid -
og
s4
tidligt, at
h
Jeg
ved.
vor
mand
Ikke
nødvendigvis ved det. Et
meget
der
kan
pludsellgt skift til cremer og
sæbe
uden
parfume
er
en af
25
parametre, der med
galt,
og hvor
87
pct
slldcerhedviser, at linden er 3
letregleme
maneder henne.
Da
Target brugte den
kanomgås
Information I markedsføringen, blev
lundeme s? vrede,at firmaet måtte hol-
de op igen. Ellerrettere:daekkeover det.
»VIsetter et
tilbud
p?
en
grazssl2ma-
skine
ved siden af bleerne
og
vinglasved
den
siden af bometojet.
PA
mide ser det
hele tilfældlgt ud.
VJ
har funder ud
af,
at
s3
lenge den gravide
kvinde
tkke foler,
at hun bllverudsploneret,
vii
hun benyt-
te
vores
ulbud«, siger en Target-cheftil
Times.
The NewYork
Elsemplet er efterhinden
7
2r
gar-
melt. Siden er overvagningenblevet be-
tydelig mere sofistikeret, og
med
an-
slgtsgenkendelseog kunstig Intelligens
ervl på vej Ind Iet nyt tigerspring.
''
til,
jeg
Sa:lger: har
en id&
hvordanI skal
fa
endnu
mere ud afjereskunstige intelli-
dig-
gens.
I har allerede
opsat
avancerede
His
tale overvdgningskameraer.
I
far ad-
som
gang
tdlkundemes
facebookprofil,
vi
s
talte
om
tidligere,
4
kan jeres
kameraer
Det
genkendedem,
ndr
de er
I
budleken.
gl-
for
er
jer fantastiske muligheder at give
dem
en
szrlig betjening
ndr
I ved,
at
de er
I
grltt
p4
Ind/cobI Jms
bu/lie.
kan tilbyde
helt personlig
betjening,
eller personlige
op
og
heltaktuelletilbudkan
poppe
p
de-
res
mob
IL
Hvad
siger
du
Ill
det?
Skeptisk dataekspert
I
Anslgtsgenkendelse det offentligerum
krever dog
srlig
tilladelse, og sådan
en
er foreløbig kun glvet tul Brondby Sta-
dion, der bruger den til at frasortere til-
skuere
med karantæne. Overvågnlngen
tjener 3benlyst et godt formal. Kun bal-
lademagerne
har
InteresseI, at de kom-
mer ind. Alleandre har klareInteresserI,
at de effektivtbUverholdt ude.
at
Datatilsyet
kraver,
overvågnlngen
skal
kore
I et
lukket kredslob uden for-
vare året ud - hvorefterman kan forestil-
le sig. at politiet vii lværksætte en ny
'målrettet polltllndsats'
,
skrev Informa-
tion.
Dertilkommer,
at
systemerne er noto-
risk usikre.TheGuardian afsloredeforle-
den, at over en million briters fingeraf-
tryk, data til anslgtsgenkendelse, bru-
gemavneog ukrypterede adgangskoder
blev fundet p# en ofTentllgttilgængellg
database. Oplysningerne skulle ellers
være
forbeholdtpolitiet
og
banker.
Data kan desuden blive stjålet ar ond-
slndede personer eller fremmede magr-
er.Generelter der langt bedre styr på sik-
kerheden I offentligevlrksomheder end
blandt private.Menselvher går det galt.
procent ar de offentligt ansatte har op-
11
levet virusangreb,viser den seneste un:
dersogelseaf danskemes informatlons-
stkkerhedfra Dlgltallserlngsstyrelsen.
Kun
I
procent ar de offentligt ansatte
oplyser,
at
uvedkommende har
13et
ad-
gang
til
data, som
de
har ansvar for. På
den anden side: Ved seneste optælllng
var der 720.000 offentligt ansatte.
1
pro-
cent svarer tll
7.l00.
KimEscherichhar derfor Ikkeden sto-
re tlllld til, at vøres data
er
sikre, eller at
myndighederog virksomheder overhol-
der lovgivningen.
Hvad ville
du
stiv
sige,
hvis
du
var
ude
hosdinfiktivekobmand?
»Personligtville jeg sige ne) til langt
bindelse til andre systemer,og at alle da- det meste. Men vi skal også respektere
ta om tilskuere,der Ikkestår p# karanta-
vores
kunder
og
rage debatten med
dem
His
vi
bliver alt for
beverlige,
s
nellsten,skalslettes.
Men Kim Eschericher ikke
tryg
ved
skrider de
bare
og
Hnder en anden leve-
ved, randør. Dethjælper Ingen•,siger han.
det. »jegerjo selven dataperson.
Jeg
hvor meget der kan
galt, og hvor let
[email protected]
regleme kan omgisa, som han siger.
Ee
eksempel er Rigspolitiet,der foto-
graferer nummerplader
p4
gader og
veje,sAde kan fange mistenkte og linde
stjålne bUer.Datatilsynet har lndskær-
pet, at de uskyldigebilisters data straks
slettes. Men politiet fortsatte ufortrø-
dent med at opbevare samtlige blllsters
har
og
data I 30 dage, afslørede Information I
Pot'tiken
IBM
sammen lavet
en
dilemmaspll,
udgave
aftKimEscherichs
20n7.
Politiet henholdt sig til en undtagel- som
du
kan prvve.
Nogleaf
spillets
sesbestemmelse,der giver mullghed for dilemmaer
er:
atlagreoplysnlngemel30dage,hvlsdet
Spejletsladrer tll din
chat:
Hvorgår
sker som
led
I en målrettet, som entlds-
grænsen
for
kunstiglntelUgens?
maessigtog geografiskafgraenset.
»Meget
kreattvt er politiet nået frem
e
En app holder
gje
med
din
krsel:
bilist?
til,at det falder inden for undtagelsesbe-
Er
du en kllmabevtdst
d
Enalgoritme
kortlægger
it soclale
stemmelsen,
at
lndsatsen er geografisk
begrenset til alle landets polltlkredseel- netværk:Er du
god
til at samarbejde?
ler med andre ord hele landet,
og
at den
forelobiger tidsmassigt begraensetti at
Imm
Spil
med på poUtiken.dk/7322828
FAKTA
Spildilemmaspillet
Fredag30. august 2019 I TECH I
POLITJKEN
18
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Orientering om, at begrebet ombudsmand er blevet anvendt i strid med bestemmelsen i ombudsmandslovens § 30. fra Folketingets ombudsmand
2071555_0012.png
Bagside
Antal filer:
2