Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 49
Offentligt
Fra:
Sendt:
19. august 2019 15:12
Emne:
Ny ombudsmand
Kære medlem af Retsudvalget
Som du sikkert allerede er bekendt med, er Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen blevet
indstillet som dommer i Højesteret. Derfor er der fastsat et møde i Retsudvalget den 22. august 2019, hvor
der skal drøftes proces i forbindelse med indstilling og valg af ny ombudsmand.
Valg af ny ombudsmand er naturligvis altid af stor betydning. Det gælder ikke mindst nu, hvor den
offentlige forvaltning er under voldsom forandring på grund af digitalisering og anvendelse af nye
teknologier som f.eks. kunstig intelligens. Den forestående beslutning om, hvem der skal afløse Jørgen
Steen Sørensen, vil derfor være af afgørende betydning for udviklingen af den fremtidige offentlige
forvaltning og dermed også borgernes retssikkerhed og tillid til det offentlige.
Vi vil derfor gerne appellere til, at Retsudvalget overvejer aktivt at sikre, at den kommende proces kommer
til at omfatte et bredt rekrutteringsgrundlag, evt. at udvalget selv bidrager med at finde kandidater, som
både har et bredt kendskab til forvaltningen, herunder den borgernære administration i landets
kommuner, og som har indsigt og forståelse for de praktiske og principielle spørgsmål, som digitalisering og
anvendelse af ny teknologi rejser.
Det er således vores håb, at den nye ombudsmand i lige så høj grad som sin forgænger vil stå vagt om
borgernes retssikkerhed og rettigheder, og vi står naturligvis til rådighed, hvis du ønsker at drøfte vores
henvendelse eller har spørgsmål. Nedenfor følger en uddybning til orientering.
Med venlig hilsen
Hanne Marie Motzfeldt, ph.d. jur., lektor i digital forvaltning, Københavns Universitet
og
Birgitte Arent Eiriksson, vicedirektør i Justitia
Folketingets ombudsmand som institution
I de perioder, hvor forvaltningens organisation, arbejdsgange og opgaver (rolle i samfundet) har
været under forandring, har Folketingets Ombudsmand historisk spillet en aktiv og helt afgørende
rolle for at sikre overholdelse af Folketingets love, god forvaltningskultur, kvalitet i offentlig
opgaveløsning, og dermed borgernes tryghed og retssikkerhed. Embedet har også via den særlige
standard ”god forvaltningsskik” været i stand til at håndtere nye spørgsmål. Størstedelen af de
regler vi i dag anerkender som grundlæggende retssikkerhedsgarantier, der sikrer kvalitet i
forvaltningen, er udviklet af ombudsmanden i 1970´erne, hvor velfærdsstaten for alvor kom til.
Folketingets Ombudsmand er
–
i modsætning til domstolene og forvaltningens klageinstanser
–
en
af Folketingets institutioner. Ombudsmanden får mange henvendelser fra borgere fra alle
socialgrupper og beskæftiger sig med stort set alle typer af offentlig forvaltning. Embedet har derfor