Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2062485_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
sagsbehandlingstider i nye sager om
tilkendelse af erstatning for tab af
erhvervsevne
9. juni 2019
Til orientering sender jeg kopi af et brev, som jeg i dag har sendt til Beskæfti-
gelsesministeriet.
Jeg vedlægger endvidere kopi af et brev af 11. april 2019 fra beskæftigelses-
ministeren og kopi af et brev af 18. februar 2019 fra Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring med bilaget ”Resultater i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
2018”.
Dok.nr. 18/03623-18/KB
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0002.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
J.nr. 2019-1998
Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i
nye sager om tilkendelse af erstatning for
tab af erhvervsevne
9. juni 2019
Som anført i mit brev af 3. september 2018 til Beskæftigelsesministeriet har
jeg gennem længere tid fulgt sagsbehandlingstiderne i visse sager om tilken-
delse af erstatning for tab af erhvervsevne i Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen).
Der er tale om de sager, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (herefter
AES) betegner som ”nye sager” –
dvs. ikke sager om genoptagelse eller revi-
sion.
1.
For så vidt angår myndighedernes og mine tidligere udtalelser om sagsbe-
handlingstiderne henviser jeg til mit brev af 3. september 2018 til ministeriet.
I brevet af 3. september 2018 udtalte jeg bl.a., at jeg efter at have modtaget
meddelelser om sagsbehandlingstiden i nye sager om tab af erhvervsevne i
årene fra 2015 til og med 2017 fortsat måtte konstatere, at situationen set fra
borgernes synsvinkel langt fra er tilfredsstillende.
Jeg anførte, at det derfor er af afgørende betydning, at der iværksættes og
gennemføres relevante og effektive tiltag med henblik på en markant ned-
sættelse af sagsbehandlingstiden i sager om erhvervsevnetabserstatning.
På den baggrund bad jeg Beskæftigelsesministeriet om senest med udgan-
gen af marts 2019 at orientere mig om, hvordan det går med sagsbehand-
lingstiderne i disse sager.
2.
Som svar på mit brev af 3. september 2018 har jeg modtaget beskæftigel-
sesministerens udtalelse af 11. april 2019. Ministerens udtalelse er vedlagt en
redegørelse af 18. februar 2019 fra AES for sagsbehandlingstiden i AES for
2018 og et bilag (Resultater i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring 2018).
Dok.nr. 18/03623-16/KB
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
a. Redegørelsen med bilag fra AES
Det fremgår af redegørelsen fra AES, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for nye sager om tab af erhvervsevne i 2018 var 24,7 måneder. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid var således lavere end prognosen, der
ved årets start var på 26-28 måneder.
Der er endvidere tale om et fald på ca. syv måneder i forhold til den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid i disse sager i 2017 (den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i 2017 var ca. 32 måneder).
Derudover er det anført, at der er tale om den laveste gennemsnitlige sags-
behandlingstid i disse sager siden 2015 (den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i 2015 var 26 måneder).
I bilaget til redegørelsen er det oplyst, at både antallet af og alderen for sager
om tab af erhvervsevne faldt i 2018, hvilket gjorde det muligt at forbedre
sagsbehandlingstiden med 7 måneder i forhold til 2017.
Det er desuden oplyst i redegørelsen,
at
den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for alle førstegangssager er faldet med ca. en måned fra ni måneder i 2017
til otte måneder i 2018,
at
alderen for verserende sager er faldet med godt en
måned fra ni måneder i 2017 til otte måneder i 2018,
at
antallet af verserende
sager over to år er nedbragt med 600 sager og ved indgangen til 2019 udgør
mindre end 1.000 sager, hvilket er på niveau med antallet af sager ved indgan-
gen til 2015,
at
antallet af verserende sager mellem et-to år er faldet med om-
kring 700 sager fra 4.500 sager ved indgangen til 2018 til 3.800 sager ved
udgangen af 2018, og
at
AES har fastholdt en høj kvalitet i sagsbehandlingen.
Af bilaget til redegørelsen fremgår det, at der i begyndelsen af 2018 blev taget
flere initiativer, som havde til formål at sikre, at sagerne afvikles, så snart det
er muligt. Initiativerne omfattede en række procesoptimerende tiltag, uddan-
nelsesforløb og gennemførelsen af forskellige strategiske indsatser i løbet af
året.
AES har i redegørelsen anført, at sagsporteføljen ved indgangen til 2019 er i
en tilstand, hvor det vurderes at være muligt i 2019 at nå ned på 20-22 måne-
ders sagsbehandlingstid, der med de aktuelle rammebetingelser vurderes at
være en balanceret gennemsnitlig sagsbehandlingstid for førstegangssager
om erhvervsevnetab.
Af bilaget til redegørelsen fremgår det, at forventningen til en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid i 2019 på 20-22 måneder for de omhandlede sager er ba-
seret på følgende interne forudsætninger:
at
de forventede ressourcer (sags-
behandlere) er til rådighed hen over året,
at
der er mulighed for balanceret
prioritering af sagerne, så der løbende afvikles både yngre og ældre sager,
Side 2 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
hvorved sagsporteføljen fastholdes i balanceret tilstand, og
at
der er en stabil
og jævn tilgang af sager. Der er samtidig peget på, at forventningen er sårbar
over for udefrakommende påvirkninger: afklaringsforløb i kommunerne, under-
søgelser/behandlinger i og oplysninger fra sundhedsvæsenet samt rammevil-
kår (herunder lovgivning, domstolsafgørelser og principafgørelser).
b. Brevet af 11. april 2019 fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af brevet af 11. april 2019 fra beskæftigelsesministeren, at sags-
afviklingen og sagsbehandlingstiderne i AES er et væsentligt fokusområde
også i 2019.
Beskæftigelsesministeren har noteret sig, at sagsbehandlingstiden generelt og
i de mest komplicerede sager, der afsluttes med erstatning for tab af erhvervs-
evne, er faldet i 2018.
Beskæftigelsesministeren har endvidere noteret sig, at alderen på de verse-
rende sager generelt er faldet i 2018, og at antallet af verserende sager over
to år ligeledes er reduceret. Dette samtidig med, at den gennemsnitlige sags-
behandlingstid er faldet for alle sagstyper. Ministeren har udtrykt tilfredshed
med, at udviklingen på området dermed er ved at vende.
Beskæftigelsesministeren har også tilkendegivet, at
bestyrelsen for AES’
for-
ventninger til og målsætninger for den fremtidige sagsbehandlingstid er et an-
det centralt fokusområde.
I den forbindelse har ministeren anført,
at
bestyrelsen for AES har opstillet en
prognose for bl.a. en gennemsnitlig sagsbehandlingstid i 2019 på 20-22 må-
neder i nye sager om erstatning for tab af erhvervsevne,
at
ministeren over for
bestyrelsen har understreget, at målsætninger eller KPI’er for sagsbehand-
lingstiden er et centralt styringsredskab for bestyrelsen, og
at
ministeren har
bedt bestyrelsen redegøre for, hvordan bestyrelsen vil sikre opfyldelsen af de
KPI’er, som bestyrelsen har fastsat for den procentvise overholdelse af de
fri-
ster, der er fastsat i arbejdsskadesikringsloven for sagsbehandlingstiden. Mi-
nisteren har uddybet, at AES har opstillet det mål, at AES frem mod 2020 skal
øge andelen af sager, der overholder lovens frister, til 90 pct. overholdelse af
både et års- og to års-fristen.
Beskæftigelsesministeren har noteret sig AES’ prognose for 2019.
Ministeren
har samtidig tilkendegivet, at han igen over for bestyrelsen vil understrege, at
han forventer, at bestyrelsen følger yderligere op på prognosen ved at opstille
målsætninger. Ministeren har i den forbindelse bemærket, at han vil drøfte
dette punkt med bestyrelsen i foråret 2019, herunder hvilke muligheder besty-
relsen ser for at effektivisere sagsbehandlingen og dermed nedbringe sagsbe-
handlingstiden yderligere, ligesom ministeren løbende vil følge det fremover.
Side 3 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
Beskæftigelsesministeren har endvidere tilkendegivet, at han har en klar for-
ventning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager om tab
af erhvervsevne som minimum nedbringes til 20-22 måneder i 2019. Ministe-
ren har oplyst,
at
han over for bestyrelsen har udtrykt en klar forventning om,
at bestyrelsen løbende følger udviklingen tæt og om nødvendigt iværksætter
yderligere initiativer for at sikre dette, og
at
ministeriet i sit tilsyn også vil følge
udviklingen og bestyrelsens initiativer tæt.
Afslutningsvis har beskæftigelsesministeren henvist til, at han har fremsat et
lovforslag (L 211, fremsat den 27. marts 2019), der bl.a. skal øge muligheden
for, at flere arbejdsulykker kan anerkendes som arbejdsskader, og som samti-
dig vil understøtte hurtigere og selvstændige afgørelser om anerkendelses-
spørgsmålet i arbejdsskadesystemet (lovforslaget er nu vedtaget som lov nr.
550 af 7. maj 2019 om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om den
selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område).
Ministeren har endelig bemærket, at regeringen har fokus på en modernisering
af arbejdsskadesystemet, så det understøtter en hurtigere og mere enkel sags-
behandling bl.a. med det formål at nedbringe sagsbehandlingstiden.
c. Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har den 21. februar 2019 telefonisk oplyst over for Ombuds-
mandsinstitutionen, at Rigsrevisionen har indledt en undersøgelse af Arbejds-
skadestyrelsens og (nu)
AES’
sagsbehandlingstider generelt i arbejdsskade-
sager og af myndighedernes produktivitet i disse sager.
Det er den 7. maj 2019 telefonisk blevet uddybet, at undersøgelsen, der ikke
er afsluttet på nuværende tidspunkt, dækker perioden fra 2011 til og med 2018
samt Beskæftigelsesministeriets tilsyn med AES.
d. Ombudsmandens bemærkninger
Jeg har noteret mig,
at
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager
om tab af erhvervsevne i 2018 var 24,7 måneder,
at
den gennemsnitlige sags-
behandlingstid således var lavere end prognosen herfor, der ved årets start
var på 26-28 måneder, og
at
forbedringen af sagsbehandlingstiden med 7 må-
neder (i forhold til sagsbehandlingstiden i 2017 på 32 måneder) efter det oply-
ste var muliggjort af et fald i 2018 i både antallet af og alderen for sager om
tab af erhvervsevne.
Jeg har endvidere
noteret mig AES’ forventning
om en yderligere reduktion af
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid (en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid i 2019 på 20-22 måneder). I den forbindelse har jeg også noteret mig, at
beskæftigelsesministeren har tilkendegivet, at han har en klar forventning
Side 4 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0006.png
om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager om tab af er-
hvervsevne som minimum nedbringes til 20-22 måneder i 2019.
Da jeg den 26. maj 2016 afgav min første udtalelse om sagsbehandlingsti-
derne i nye sager om erstatning for tab af erhvervsevne, var den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid i disse sager på 26 måneder (2015). Jeg erklærede
mig dengang enig med Arbejdsskadestyrelsen i, at de lange sagsbehand-
lingstider i de nævnte sager ikke var tilfredsstillende. Jeg henviser til udtalel-
sen, som er offentliggjort på ombudsmandens hjemmeside som FOB 2016-
36.
I forhold til at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2015 var på 26 måne-
der, er der med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid i 2018 på 24,7 måne-
der
uanset en nedsættelse af sagsbehandlingstiden på 7 måneder fra 32
måneder i 2017
ikke sket en væsentlig forbedring af sagsbehandlingstiden.
Jeg må således konstatere, at situationen for nye sager om tab af erhvervs-
evne nu i en årrække set fra borgernes synsvinkel har været langt fra tilfreds-
stillende, og at personer, der er kommet til skade på deres arbejdsplads, i så-
danne sager må vente meget længe på en afklaring.
Under hensyn til den udvikling i sagsbehandlingstiden, der er sket det sene-
ste år, de initiativer, der er igangsat med henblik på fortsat at forbedre sags-
behandlingstiden, det løbende fokus på yderligere muligheder for at forbedre
sagsbehandlingstiden samt den igangværende undersøgelse i Rigsrevisio-
nen af Arbejdsskadestyrelsens og AES’ sagsbehandlingstider
har jeg imidler-
tid besluttet ikke at foretage mig mere i sagen på det foreliggende grundlag.
Jeg vil dog fortsat være opmærksom på sagsbehandlingstiden i AES og vil
eventuelt på et senere tidspunkt vende tilbage til Beskæftigelsesministeriet
og AES med henblik på at få oplysninger om sagsbehandlingstiderne.
Med venlig hilsen
Side 5 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
Kopi til:
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Folketingets Retsudvalg
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Rigsrevisionen
Ankestyrelsen
Side 6 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0008.png
Folketingets Ombudsmand
Jørgen Steen Sørensen
Gammeltorv 22
1457 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om status for nedbringelse af sagsbehandlingstiden
i nye sager om tab af erhvervsevne i Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring
CVR 10172748
11. april 2019
Folketingets Ombudsmand har den 3. september 2018 bedt Beskæftigelsesministe-
riet om en orientering om sagsbehandlingstiden i nye arbejdsskadesager om tab af
erhvervsevne. Jeg fremsender her denne orientering i forlængelse af mit brev til
Ombudsmanden af 30. januar 2019.
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en redegørelse fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), som vedlægges. Udvalgte oplysninger
fra redegørelsen er gengivet i nedenstående.
Status for sagsbehandlingstiden for sager vedr. tab af erhvervsevne
Det fremgår af redegørelsen fra AES, at AES i 2018 har haft fokus på at afvikle de
ældste sager med henblik på at genetablere en balanceret sagsportefølje. Således
har AES i første halvår af 2018 afviklet ca. 1.200 af de ældste sager i forbindelse
med Indsats18, der ligger i forlængelse af IndsatsEtab i 2017, hvor man afviklede
5.000 af de ældste sager.
AES oplyser vedrørende sagsbehandlingstid, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for nye sager (af AES benævnt som førstegangssager) om tab af erhvervs-
evne var 24,7 måneder i 2018. Der er således tale om et fald på cirka 7 måneder i
forhold til 2017, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse sager var
cirka 32 måneder. AES havde i 2017 en forventning om, at sagsbehandlingstiden
for sager vedr. tab af erhvervsevne i 2018 ville ende på 26-28 måneder.
AES oplyser vedrørende sagsafvikling, at antallet af sager, der har verseret i AES i
over 2 år, er faldet i løbet af 2018 fra cirka 1.600 sager ved indgangen af 2018 til
knapt 1.000 sager ved udgangen af året. Endvidere har en særlig indsats (Indsats
EUDV) medført, at der blev afviklet 150 flere sager i Erhvervssygdomsudvalget.
AES oplyser desuden, at den gennemsnitlige alder på de verserende nye sager er
faldet i perioden, hvilket ligeledes er tilfældet for den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for alle nye sager, der i 2018 var ca. 8 måneder, uanset sagens udfald.
Samlet set vurderer AES, at sagsporteføljen efter 2018 er tæt på at være i balance.
Således konkluderer AES,
at det med de resultater, der er skabt i 2018, er lykkedes
J.nr.
2019-1998
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
at forsætte udviklingen af AES i den rigtige retning og at indfri de forventninger,
der var stillet op ved årets indgang.
Målsætninger for nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Det fremgår af redegørelsen, at AES vurderer at have en sagsportefølje, der i løbet
af 2019 vil komme i balance. Det betyder, at AES i løbet af 2019 forventer at ned-
bringe sagsbehandlingstiden for nye sager, der afsluttes med tab af erhvervsevne,
til 20-22 måneder i gennemsnit. Sagsbehandlingstiden for nye sager generelt (for
alle typer udfald) forventes at stabilisere sig på ca. 7-9 måneder.
Samlet konkluderer AES, at
AES’ sagsportefølje ved indgangen
til 2019 er i en til-
stand, hvor det vurderes at være muligt i 2019 at nå ned på det, der med de aktuel-
le rammebetingelser vurderes at være en balanceret gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid for førstegangssager om erhvervsevnetab.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet fører
et systematisk tilsyn med AES’ bestyrelse,
herun-
der om bestyrelsen sætter betryggende rammer og målsætninger for sagsbehandlin-
gen og sagsbehandlingstiderne i AES. Tilsynet baserer sig på de lovfastsatte leve-
rancer, opfølgninger herpå, samt de løbende statusopdateringer og oplysninger i
øvrigt, som tilsynet modtager eller efterspørger.
Et væsentligt fokusområde er sagsafviklingen og sagsbehandlingstiderne i AES, og
Beskæftigelsesministeriet har således også i 2018 fulgt udviklingen tæt.
Det er et fokus, der fortsætter i 2019. For det er afgørende, at mennesker, der er
kommet til skade på deres arbejde, ikke venter unødigt længe på en afklaring af de-
res arbejdsskadesag. Jeg har noteret mig, at sagsbehandlingstiden generelt er faldet
i 2018, og at dette også gør sig gældende for de mest komplicerede sager, der af-
sluttes med erstatning for tab af erhvervsevne.
Jeg har endvidere noteret mig, at alderen på de verserende sager generelt er faldet i
2018, og at antallet af verserende sager over 2 år ligeledes er reduceret, herunder
også de ældre sager, der vedrører tab af erhvervsevne. Dette er sket samtidig med,
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet for alle sagstyper. Samlet set in-
dikerer det, at AES har formået at afvikle de ophobede, ældre sager og samtidig ar-
bejder hen imod en sund sagsportefølje. Jeg er tilfreds med, at udviklingen på om-
rådet dermed er ved at vende.
Et andet centralt fokusområde er bestyrelsens forventninger og målsætninger for
den fremtidige sagsbehandlingstid. Det fremgår af redegørelsen, at AES forventer,
at sagsbehandlingstiden for en ny sag med positivt tab af erhvervsevne i gennem-
snit vil være 20-22 måneder. Ser man på alle nye sager, forventer AES, at sagsbe-
handlingstiden vil være 7-9 måneder, hvilket er på niveau med de opnåede 8 måne-
der i 2018.
Jeg har en forventning om, at AES’ bestyrelse og ATP har et ønske om at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiden i arbejdsskadesagerne til et minimum uden at gå på kom-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
promis med en forsvarlig sagsoplysning og kvalitet i afgørelserne. I den sammen-
hæng mener jeg, at opsætning af målsætninger for alle sagstyper er et centralt sty-
ringsredskab for AES’ bestyrelse.
Jeg har flere gange understreget dette synspunkt
over for bestyrelsen, hvilket også fremgår af tilsynsbrevet vedrørende 2016 og det
seneste tilsynsbrev vedrørende 2017.
Bestyrelsen har i den forbindelse i december 2018 opstillet en prognose for de for-
ventede gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de forskellige sagstyper i 2019.
For nye sager vedrørende erstatning for tab af erhvervsevne, er forventningen som
skrevet, at sagsbehandlingstiden vil falde til 20-22 måneder. For de øvrige sagsty-
per
nye sager uden tab af erhvervsevne, andengangssager (genoptagelser, revisi-
oner m.v.), samt private erstatningssager om mén og om tab af erhvervsevne
er
prognosen for 2019 dog stor set identisk med det realiserede niveau i 2018.
Jeg har nu på den baggrund understreget over for bestyrelsen, at målsætninger eller
KPI’er for sagsbehandlingstiden
for alle sagstyper
også efter 2019
er et centralt
styringsredskab for bestyrelsen. Jeg har desuden bedt bestyrelsen redegøre for,
hvordan bestyrelsen vil sikre opfyldelsen af bestyrelsens fastsatte KPI’er
for den
procentvise overholdelse af de lovfastsatte frister for sagsbehandlingstiden. Kon-
kret indebærer KPI’erne som beskrevet i mit brev til Ombudsmanden af 3. april
2018 bl.a., at AES frem mod 2020 skal øge andelen af sager, der overholder lovens
frister, til 90 pct. overholdelse af både 1 års- og 2 års-fristen.
Jeg har noteret mig prognosen for 2019, men jeg vil igen understrege over for be-
styrelsen, at jeg forventer, at bestyrelsen følger yderligere op herpå ved at opstille
målsætninger. Jeg vil drøfte dette punkt med bestyrelsen i foråret 2019, herunder
hvilke muligheder bestyrelsen ser for at effektivisere sagsbehandlingen og dermed
nedbringe sagsbehandlingstiderne yderligere, ligesom jeg løbende vil følge det
fremover.
Jeg har en klar forventning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye
sager vedr. tab af erhvervsevne som minimum nedbringes til 20-22 måneder i
2019. Jeg har over for bestyrelsen udtrykt min klare forventning om, at bestyrelsen
løbende følger udviklingen tæt og om nødvendigt iværksætter yderligere initiativer
for at sikre dette. Ministeriet vil i sit tilsyn ligeledes følge udviklingen og bestyrel-
sens initiativer tæt.
Det er vigtigt, at der til stadighed er fokus på muligheder for at forbedre sagsbe-
handlingstiderne yderligere. For at ministeriet kan få indblik i, om AES kan indfri
forventningerne om en lavere sagsbehandlingstid fremover, vil det være centralt i
ministeriets tilsyn at følge med i flere parametre end de opgjorte sagsbehandlings-
tider. Det vil blandt andet være relevant fortsat at få belyst sammensætningen af og
alderen på de verserende sager, og dermed om der sker en forsvarlig afvikling af
alle sagstyper.
Som jeg tidligere har orienteret Ombudsmanden om, har jeg netop fremsat et lov-
forslag L 211, der bl.a. skal øge muligheden for, at flere arbejdsulykker kan aner-
kendes som arbejdsskader, og som samtidig vil understøtte hurtigere og selvstæn-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0011.png
dige afgørelser om anerkendelsesspørgsmålet i arbejdsskadesystemet. Lovforslaget
skal særligt rette op på en Højesteretsdom fra 2013, som har medført et stort fald i,
hvor mange der kan få deres arbejdsulykke anerkendt, og som har forlænget sags-
behandlingstiden for visse ulykkessager. Jeg har en forventning om, at man på
baggrund af lovforslaget vil se resultater på sagsbehandlingstiden, særligt for de
ukomplicerede arbejdsskadesager, der ikke indeholder godtgørelse eller erstatning.
Regeringen har desuden fokus på en større modernisering af arbejdsskadesystemet,
så det understøtter en hurtigere og mere enkel sagsbehandling bl.a. med det formål
at nedbringe sagsbehandlingstiden. Som jeg også sagde på Folketingets talerstol
ved førstebehandlingen af L 211 den 5. april 2019, har det her område min store
opmærksomhed. En reform af området er en kompliceret opgave, der også involve-
rer arbejdsmarkedets parter, men det er afgørende, at vi får den løst. Det er derfor
regeringens ambition at fremsætte et lovforslag i næste folketingssamling, der mo-
derniserer arbejdsskadesystemet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Bilag: Redegørelse m. bilag fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fra februar 2019
samt brev til bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring af dags dato
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0012.png
Til Folketingets Ombudsmand
18. februar 2019
REDEGØRELSE FOR SAGSBEHANDLINGSTIDEN I
ARBEJDSMARKEDETS ERHVERVSSIKRING - 2018
2018 var det andet hele driftsår siden oprettelsen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring(AES).Året har budt på
en fortsættelse af arbejdet med genetablering af en sagsafvikling i balance, der for alvor blev taget fat på i 2017
med afviklingen af de 5.000 ældste sager.
I 2018 har AES således fortsat det fokuserede arbejde med oprydning i den samlede sagsporteføljemed særligt
fokus på den ældste del af denne.
Det betyder, at den gennemsnitligesagsbehandlingstidfor førstegangssagermed tilkendelseaf erhvervsevnetab
blev 24,7 måneder i 2018. Det er dermed lavere end den prognose, der ved årets start viste, at gennemsnittet
for erhvervsevnetabssagerneville være 26-28 måneder i 2018. Faldet i sagsbehandlingstiden er et resultat af
en målrettet indsats.
Sagsbehandlingstiden på 24,7 måneder er den laveste gennemsnitligesagsbehandlingstid for sager, hvor der
tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne,siden 2015, og der er samtidig tale om et fald på godt 7 måneder
for disse sager sammenholdt med gennemsnittet i 2017 for sager med dette udfald. Det er dermed et væsentligt
resultat for 2018, som også underbygger, at AES har lagt en kurs, som nu for alvor begynder at bære frugt.
Af yderligere resultater i forhold til sagsafviklingen i 2018 kan nævnes:
X
X
X
X
X
At den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
fra 9 måneder i 2017 til 8 måneder i 2018.
for alle førstegangssagerer
faldet med cirka en måned
At alderen for verserende sagerer faldet med godt en måned fra 9 måneder i 2017 til 8 måneder i 2018.
At antallet af verserende sagerover to år er nedbragt med 600 sager og udgør ved indgangen til 2019
mindre end 1.000 sager, hvilket er på niveau med antallet af sager ved indgangen til 2015.
At også antallet af verserende sager mellem 1-2 år er faldet med omkring 700 sager fra 4.500 sager ved
indgangen til 2018 - til 3.800 sager ved udgangen af 2018.
At AES har fastholdt en høj kvalitet i sagsbehandlingenhenover
linger, der viser, at 95 procent af alle sager er materielt korrekte.
året udtrykt ved løbende kvalitetsmå-
Sagsporteføljenindeholder således ved indgangen til 2019 markant færre gamle sager end på samme tid
sidste år, ligesom forholdet mellem sager under 1 år og mellem 1-2 år er forbedret yderligere.
Dermed er AES’ sagsportefølje ved indgangen til 2019 i en tilstand, hvor det vurderes at være muligt i 2019 at
nå ned på det, der med de aktuelle rammebetingelservurderes at være en balanceret gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid for førstegangssager om erhvervsevnetab,nemlig 20-22 måneder. Det er samtidig forventningen,
at den gennemsnitligesagsbehandlingstid for alle førstegangssager vil være stabil på 7-9 måneder.
Der henvises til vedlagte bilag for en mere detaljeret gennemgang af AES’ resultater for 2018 og de forudsæt-
ninger, der skal være til stede for at indfri forventningernetil 2019.
Det overordnede formål for AES er fortsat at sikre, at alle, der kommer til skade på arbejdet, får den erstatning,
de har ret til efter loven. Det gør AES ved at skabe balance mellem effektiv sagsbehandling med rette kvalitet,
en sund økonomi og den bedst mulige kundeoplevelse,herunder kortest mulige sagsbehandlingstider inden for
lovens rammer.
Det er AES’ opfattelse, at det med de resultater, der er skabt i 2018, er lykkedes at forsætte udviklingen af AES
i den rigtige retning og indfri de forventninger,der var stillet op ved årets indgang.
Venlig hilsen
Anne Kristine Axelsson
direktør
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0013.png
Bilag til
Redegørelsefor sagsbehandlingstiden i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Resultater i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
2018
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0014.png
INDHOLD
1. Indledning............................................................................................ 3
2. AES har ryddet op i sagsporteføljen.................................................... 3
2.1 Vi har igen nedbragt antallet af sager over to år................................
2.2 Vores verserende sager er blevet yngre.............................................
2.3 Vi har færre verserende sager samlet set..........................................
2.4 Vi træffer korrekte afgørelser .............................................................
2.5 Vores sagsportefølje er tæt på at være i balance..............................
4
5
6
6
7
3. Sagsbehandlingstiderneer klart bedre................................................ 7
3.1 Vi har nedbragt sagsbehandlingstidernefor vores førstegangssager. 7
3.2 Lavere sagsbehandlingstid for revisioner........................................... 8
4. Efter 2019 er sagsporteføljeni balance .............................................. 8
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0015.png
1. INDLEDNING
Folketingets Ombudsmand udtalte den 26. maj 2016 kritik af
Arbejdsskadestyrelsenssagsbehandlingstid for førstegangssager
om erhvervsevnetabafgjort i 2015.
Udtalelsen tog afsæt i en beskrivelseaf udviklingen i sagsbe-
handlingstiden, der viste, at sagsbehandlingstiden for første-
gangssager, som tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne,var
steget fra 16 til 26 måneder i perioden fra 2013 til 2015.
I denne sammenhæng har først Arbejdsskadestyrelseni 2016 og
dernæst AES i 2017 og 2018, på Folketingets Ombudsmands
anmodning, fulgt op med redegørelser,der har dokumenteret
udviklingen i arbejdet med at nedbringe de meget lange sagsbe-
handlingstider for førstegangssager om tilkendelse af erstatning
for erhvervsevnetab.
I redegørelsenfor udviklingen i sagsbehandlingstiden i 2017 be-
skrev AES således blandt andet, hvordan det var lykkedes af få
behandlet og afgjort 5.000 sager om tab af erhvervsevne,der var
anmeldt i 2014 eller før.
Dette bilag er udfærdiget i tilknytning til den redegørelse,som
Arbejdsmarkedet Erhvervssikringhar afgivet til Folketingets Om-
budsmand den 18. februar 2019 om udviklingen i sagsbehand-
lingstiden i 2018.
Der vil i dette bilag blive redegjort mere uddybende for de opnåe-
de resultater i 2018, herunder:
X
X
X
X
X
Et fald i sagsbehandlingstiden for stort set alle typer af sager
og afgørelser
Et fald i alderen på de verserende sager
Et fald i antal ældre verserende sager
En stabilisering i antallet af verserende sager, med en bedre
aldersfordeling
Et stabilt kvalitetsniveau
2. AES HAR RYDDET OP I
SAGSPORTEFØLJEN
Siden oprettelsen af AES pr. 1. juli 2016 har det været AES’ klare
prioritet at gennemføre en gennemgribende oprydning i sagspor-
teføljen, som har været præget af for mange gamle sager.
Desuden var antallet af verserende sager vokset til et særdeles
højt niveau, og sagerne var i de foregående år generelt blevet
ældre og ældre.
Situationen blev yderligere kompliceret af, at mange sagsbe-
handlere havde forladt Arbejdsskadestyrelseni tiden op til opret-
telsen af AES.
Arbejdsskadestyrelsenhavde i løbet af 2015 og 2016 ophobet en
større mængde ældre uafsluttede sager, som var mere end 2 år
gamle.
Ophobningen var sket som følge af en opbremsning i afviklingen
af sager vedrørende tilkendelse af erstatning for erhvervsevnetab,
efter at Kammeradvokaten i en redegørelsefra juni 2014 havde
udtrykt kritik af kvaliteten i denne type afgørelser.
Oven i disse ganske betydelige driftsmæssige udfordringer skulle
organisationen ligeledes gennemføreen ud ytning af AES til tre
nye centre i Haderslev, Vordingborg og Hillerød.
Der har bl.a. af denne årsag været en ganske betydelig, om end
til dels forudset medarbejderomsætning, og det har siden opret-
telsen af AES derfor været nødvendigt at allokere ganske mange
erfarne ressourcer til at oplære nye sagsbehandlere.
Medarbejderafgangen har således indebåret et ikke ubetydeligt
kompetencetab - herunder særligt i forbindelse med behandling
af sager om erhvervsevnetab.
Udover mange gamle sager var driften i Arbejdsskadestyrelsen
præget af et teknologisk forældet sagsbehandlingssystem, der
ligesom alle de øvrige vigtige støttesystemer var forældede og en
række af dem helt uden understøttelse.
Udskiftning af driftsunderstøttende systemer sideløbende med
skærpet fokus på at etablere en sagsafvikling i balance har
krævet en benhård prioritering af bl.a. erfarne sagsbehandlen-
de ressourcer, der både skal bruges til systemudviklingenog til
oplæring af nyansatte sagsbehandlere.
Hertil kommer, at AES’ sagsbehandlingstid er afhængig af en
række andre aktører og forløb, som er uden for AES’ direkte
ind ydelse – og som alle tæller med i AES’ samlede sagsbehand-
lingstid.
Afgørelseaf erhvervsevnetabafventer for eksempel, at de ekster-
ne forløb er tilendebragte, og oplysningerneer indkommet til AES,
herunder:
X
At den tilskadekomne er helbredsmæssigt afklaret og stati-
onær, hvilket afhænger af den enkeltes sygdomssituation og
behandlingen i sundhedsvæsenet
At den tilskadekomne efterfølgendeafklares arbejdsmæssigt
i kommunerne
At der efter loven indhentes en række oplysninger fra
eksterne aktører såsom praktiserende læge, speciallæger,
arbejdsgivere mv.
Dertil kommer ændrede rammebetingelser som fx dom-
stolsafgørelser,principafgørelserfra Ankestyrelsenog nye
persondataregler, der medfører, at AES’ sagsafviklingsforløb
løbende påvirkes af eksterne vilkår
Der vil afslutningsvisblive beskrevet, hvorledes den samlede
sagsportefølje ved indgangen til 2019 er væsentlig bedre i ba-
lance, end hvad der har været tilfældet i ere år, og der vil blive
afgivet et skøn over, hvorledes sagsbehandlingstidernevil udvikle
sig i 2019, samt hvilke forudsætninger der er nødvendige for at
indfri disse forventninger.
X
X
X
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0016.png
Samlet er der således en række eksterne faktorer, som indsnæv-
rer det handlerum, AES har for at forbedre de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider.
AES har i løbet af 2018 arbejdet fokuseret på at følge op på
de resultater, der blev opnået i 2017 (se AES’ redegørelsetil
Folketingets Ombudsmand vedr. 2017), for derved at fortsætte
udviklingen frem imod at genetablere en balanceret sagsafvikling
– herunder opnåelse af de kortest mulige sagsbehandlingstider.
Store skridt blev taget i 2018, hvor AES opnåede en forbedring af
såvel sagsporteføljensom sagsbehandlingstiderne.
I AES er sagsbehandlingstid et af ere parametre for, om det
lykkes at etablere en sagsportefølje i balance.
Sagsbehandlingstiden siger noget om, hvor gamle sagerne er,
når de bliver afsluttet, men sagsbehandlingstiden siger intet om,
hvor gamle de verserende sager er, eller om sagsbeholdningen
stiger eller falder.
Når AES vurderer, om sagsporteføljen er på vej i balance, så
sammenholdes sagsbehandlingstiden med antallet af verserende
sager samlet set - samt det forholdsvise antal af ældre sager.
Set i lyset af sagernes alder fortæller det, om afviklingen foregår
balanceret i AES.
FAKTA
Hvad siger noget om en sagsportefølje i balance i AES?
En sammenstilling mellem:
X
X
X
Stabilt niveau af ældre sager
Stabilt antal verserende sager med den lavest mulig alder
Sagsbehandlingstid for de afsluttede sager
X
Indsats VETERANmed henblik på en nedbringelse af sags-
behandlingstiden på veteranområdet som følge af
satspulje-initiativ
FAKTA
Alle indsatser nåede i mål i 2018
Det har betydet, at 1.200 borgere, der havde ventet meget
længe, har fået en afgørelse i deres arbejdsskadesag, at der
blev afviklet 150 ere sager i Erhvervssygdomsudvalget,og at
sagsbehandlingstidernepå veteranområdet er blevet nedbragt.
I guren nedenfor beskrives udviklingen i antal verserende sager,
som på opgørelsestidspunktet havde haft en sagsbehandlingstid
på mere end 2 år.
Opgørelsener fordelt i de forskelligesagstyper/sagsfaser en
arbejdsskadesag kan behandles efter.
En førstegangsafgørelse er en sag, der (som navnet antyder)
behandles første gang efter, at den er blevet anmeldt.
En revision er en sag, hvor AES af egen drift vælger at se på den
igen, efter at den har været afsluttet første gang, og en genopta-
gelse er en sag, hvor én af sagens parter, anmoder om at vi ser
på den igen, efter at den har været afsluttet første gang.
Hjemvisninger er sager, hvor Ankestyrelsenhar hjemvist et
spørgsmål til fornyet behandling, og ændringer er sager, hvor
Ankestyrelsenhar ændret anerkendelsesspørgsmåleti en afvist
sag, og hvor AES derefter skal træffe afgørelse om godtgørelse
og erstatning.
Figur 1: Verserende sager over 2 år 2014-2018
Sager
7.000
Ændringer
Hjemvisninger
Genoptagelser
Revisioner
Førstegangssager
...er udtryk for, hvordan AES lykkes med at etablere stabil og
sikker drift.
6.000
5.000
4.000
3.000
2.1 Vi har igen nedbragt antallet af sager over
to år
AES har i 2018 yderligerenedbragt det samlede antal af ældre
sager og har dermed fortsat det arbejde, som blev påbegyndt i
2017 med afviklingen af 5.000 gamle sager i Indsats ETAB.
Den langsigtede og målrettede prioritering – og erfaringerne fra
2017 – har gjort det muligt at nedbringe antallet af ældre sager
yderligere.
For at opnå dette blev der i begyndelsen af 2018 taget ere initi-
ativer, som havde til formål at sikre, at sagerne afvikles, så snart
det er muligt, og at borgerne dermed får en afklaring på deres
arbejdsskadesag hurtigst muligt.
Initiativerneomfattede en række procesoptimerende tiltag,
uddannelsesforløbog ikke mindst gennemførslenaf forskellige
strategiske indsatser i løbet af året:
X
Indsats18, som k til opgave i løbet af første halvdel af 2018
at afvikle de 1.200 ældste verserende arbejdsskadesager
vedrørende erhvervsevnetab(samt en række ældre private
erstatningssager vedrørende erhvervsevnetab)
Indsats EUDV, som skulle sikre en større afvikling af sager,
der skulle forelægges Erhvervssygdomsudvalget
2.000
1.000
0
r rts j li r r r rts j li r r r rts j li r r r rts j li r r r rts j li r r
a
a
a
a
a
e e
e e a
e e a
e e a
e e a
a
u a M Ju b b u a M Ju b b u a M Ju b b u a M Ju b b u a M Ju b b
n M
m m
m m n M
m m n M
m m n M
m m n M
Ja
te e
te e Ja
te e Ja
te e Ja
te e Ja
p v
p v
p v
p v
p v
o
o
o
o
e o
e N
e N
e N
e N
S N
S
S
S
S
2014
2015
2016
2017
2018
Det fremgår af guren, at AES ved indgangen til 2017 havde
næsten 6.000 sager over 2 år.
Særlig antallet af revisionerog genoptagelser var steget kraftigt,
men også antallet af førstegangssager over 2 år var steget i
perioden frem mod 2017.
De tre strategiske indsatser i 2018 samt en generel stram styring
af sagsafviklingenpå tværs af sagsbehandlingen har medført et
yderligere fald i antallet af verserendesager over 2 år.
Ved indgangen til 2018 havde AES 1.600 sager over 2 år. AES
har ved udgangen af 2018 nedbragt antallet af ældre sager til
under 1.000. Dette er på niveau med antallet i starten af 2015,
hvor ophobningen for alvor tog fat.
X
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0017.png
Det bemærkes, at der ikke er tale om en statisk gruppe af sager,
hvor en afslutning medfører et automatisk dyk i antallet, idet an-
dre verserende sager i mellemtiden afventer afklaring eller andet,
før de kan afsluttes og derved risikerer at opnå en alder højere
end 2 år.
Til arbejdet med at sikre, at færrest muligt sager får en meget
lang sagsbehandlingstid i løbet af 2019 hører også et fokus på,
at gruppen af verserende sager mellem 1-2 år i videst muligt
omfang afvikles. I den sammenhæng viser den følgende gur, at
antallet af sager, der er i risiko for at blive meget gamle, også er
reduceret i løbet af 2018.
Figur 2: Verserende sager fra 2017 og før (primo og ultimo
2018)
Figuren nedenfor viser den gennemsnitligealder for de verseren-
de/uafsluttede sager fordelt på de forskellige sagstyper/sagsfa-
ser.
Alderen er opgjort fra tidspunktet, hvor sagen blev oprettet (før-
stegangssager) eller genopstartet (andre sagstyper) - og så frem
til opgørelsestidspunktet.
Figur 3: De verserende sagers alder
Måneder
25
Primo2017
20
15
10
5
0
Førstegangssager Revisioner
Genoptagelser Hjemvisninger
Ændringer
Ialt
Primo2018
Primo2019
Af guren fremgår det, at den gennemsnitligealder på de verse-
rende sager er faldet siden begyndelsen af 2017. Dette gælder
for alle sagstyper udover ændringer (som udgør en meget lille
gruppe sager – se fx gur 1).
Figuren viser, at AES i begyndelsen af 2018 havde 1.600 sager
over 2 år (den grønne del af venstre søjle),og 4.500 der kunne
blive 2 år i løbet af 2018 (den orange del af venstre søjle).
Ved indgangen til 2019 har AES under 1.000 sager på mere end
2 år (grønne og orange del af anden søjle),og samtidig er antallet
af sager, som kan blive 2 år i løbet af 2019, blevet nedbragt til
cirka 3.800 (grå del af samme søjle).
Andelen af sager både over 2 år og mellem 1-2 år er på den
måde faldet, og AES står ved indgangen til 2019 med en porte-
følje der er tæt på at være i balance, hvilket giver et godt afsæt til
at bringe sagsporteføljen helt i balance i løbet af 2019 – forudsat
at forudsætningerneer til stede.
Særlig alderen for revisioner er faldet fra 2017 til 2018. Det skyl-
des, at en del af de 5.000 sager, der blev afviklet med Indsats
ETAB, var revisioner,som var blevet meget gamle inden oprettel-
sen af AES.
Faldet er generelt fortsat i 2018. Det fremgår, at alderen for ka-
tegorien førstegangssager er faldet med 1 måned. Den gennem-
snitlige alder på førstegangssager, som udgør cirka 75 procent af
sagsporteføljen, var på cirka 8 måneder ved udgangen af 2018.
Den gennemsnitligealder for de andre kategorier er holdt i ro på
et acceptabelt niveau.
AES har således også på den måde en bedre balanceret sags-
portefølje ved indgangen til 2019 i forhold til indgangen til både
2017 og 2018.
2.2 Vores verserende sager er blevet yngre
En balanceret sagsafvikling er kendetegnet ved, at der kontinuer-
ligt er opmærksomhed på de forskellige sagstyper og -skridt.
Samtidig med, at AES i 2018 har nedbragt antallet af ældre ver-
serende sager yderligere, er det foregået under behørig hensyn-
tagen til, at der ikke opstår uhensigtsmæssigesagsophobninger
fremadrettet.
FAKTA
Sagens alder er et udtryk for, hvor gammel en uafsluttet sag
er – altså hvor mange dage eller måneder der er gået, fra det
tidspunkt sagen blev opstartet.
Sagsbehandlingstid er derimod et udtryk for, hvor gammel en
sag var, da den blev afsluttet.
Fra et driftsperspektivskal sagsbehandlingstiden helst være
lidt højere end alderen på de resterende sager, som generelt
skal være så lav som muligt. Forholdet mellem alderen for de
uafsluttede sager og sagsbehandlingstiden for de afsluttede
sager er en af de bedste indikatorer for, om der er balance i
sagsporteføljen
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0018.png
2.3 Vi har færre verserende sager samlet set
AES går ind i 2019 med en sagsportefølje, som er i bedre balan-
ce i forhold til indgangen af 2018.
AES har med andre ord ved indgangen til 2019 i højere grad en
sagsportefølje, der kan betragtes som værende i balance ud fra
de gældende forudsætninger. Det bemærkes dog, at antallet af
sager over 2 år fortsat er lidt højere, end hvad der må betragtes
som balanceret.
AES har samlet set i 2018 afviklet ca. 45.000 arbejdsskadesager
– og der er i samme periode oprettet lidt færre nye sager.
Figur 4: Verserende sager 2018 fordelt på sagens alder
Sager
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Under1år
Mellem1-2år
Over2år
FAKTA
AES havde ved indgangen til 2018 ca. 26.600 verserende
arbejdsskadesager.
Ved udgangen af 2018 var tallet ca. 25.900arbejdsskadesa-
ger.
AES har i 2018 dermed reduceret antallet af verserende sager
med cirka 700 sager.
2.4 Vi træffer korrekte afgørelser
AES har også i 2018 haft fokus på fortsat at sikre den faglige
kvalitet i sagsafviklingen.
AES har blandt andet efterprøvet, at fx oplæringsforløb har den
ønskede virkning, hvilket har vist sig at være en god investering
bl.a. på baggrund af ansættelse af mange nye sagsbehandlere
og geogra sk decentralisering af sagsbehandlingen.
Dertil har det givet AES et løbende indblik i, om vi holder det
niveau, vi har sat som mål.
AES’ kvalitetskoncept til sikring og kontrol består af tre kvalitets-
typer:
X
X
Faglig kvalitet, der omfatter den faglige kerneydelse:juri-
disk sagsbehandling.
Organisatorisk kvalitet, der omfatter arbejdets tilrette-
læggelse, samarbejdsrelationer, sammenhæng i kundens
sagsforløb og effektiv ressourceudnyttelse.
Kundeoplevet kvalitet, der omfatter kundernes tilfredshed
og opfattelse/oplevelse af kontakten med AES.
Figuren viser antallet af verserende sager fordelt på aldersinterval.
Det samlede sagsbehandlingsforløbfor en sag afgøres af, hvor
mange forskellige oplysninger der skal indhentes, hvor længe
vi skal vente på disse oplysninger, og hvor lang tid det tager at
behandle oplysningernei AES.
AES vil således altid have et antal verserende sager i porteføl-
jen, idet de ikke alle er klar til et nyt sagsskridt med helt samme
cyklus.
Hvis det i gennemsnit tager 8 måneder at behandle en sag, vil
denne sag således være uafsluttet i samme antal måneder. Sum-
men af alle uafsluttede sager udgør dermed det samlede antal af
verserende sager.
Det balancerede antal verserende sager er på den måde indirek-
te et produkt af den gennemsnitligebedst mulige sagsbehand-
lingstid sammenholdt med antal oprettede/opstartede sager.
En balanceret portefølje forudsætter, at:
X
X
X
Langt de este sager kan afsluttes, inden de bliver et år
Nogle sager overskrider fristen på 1 år, men kan færdigbe-
handles inden for det kommende år
En lille gruppe af sagerne er så komplekse, at de kræver
yderligere sagsbehandlingstid.
X
Samtidig sondrer AES mellem to forskellige kvalitetsindsatser:
X
Kvalitetssikring og udvikling omfatter den indsats, som
sikrer og udvikler kvalitet i AES’ arbejdsprocesser. Det er
en proaktiv og procesorienteret indsats for at undgå fejl og
mangler. Det indebærer en løbende forbedring af arbejds-
processer og -redskaber, så fejl og mangler ikke opstår.
Kvalitetskontrol omfatter den indsats, som kontrollerer
kvaliteten af AES’ produkt, proces eller service. Det er en
reaktiv og ofte produktorienteret indsats, som indebærer
identi kation og korrektion af fejl og mangler.
X
Sammenhængen mellem de to indsatser er, at kontrollens resul-
tater viser vej til overvejelserom handlingsplaner for en ny eller
forbedret kvalitetssikring.
AES kontrollerer kvaliteten kvartalsvist ved at sammenholde en
stikprøve af afgørelser med AES’ højeste faglighed og bedste
praksis. Den kvartalsvise stikprøvekontrol af faglig praksis og
afgørelsers materielle korrekthed viser, at AES holder et stabilt
niveau, hvor 95 procent af sagerne er materielt korrekte. Samti-
dig bliver der målt på afgørelsernesindholdsmæssige kvalitet (fx
begrundelser, simple fejl).
Den interne måling bakkes op af statistik fra Ankestyrelsen,der i
efteråret 2018 udsendte en årsstatistik over sager, hvor Ankesty-
relsen i løbet af 2017 har udtalt kritik over formelle sagsbehand-
lingsfejl. Formelle sagsbehandlingsreglerer krav, til den måde
AES sagsbehandler på. Såfremt Ankestyrelsenvurderer, at der er
formelle mangler i sagen, vil de udtale kritik.
Rapporten fra Ankestyrelsenviser, at der i 95 procent af de
arbejdsskadesager, der bliver behandlet i Ankestyrelsen,ikke er
grundlag for at udtale kritik.
6
Af guren fremgår det, at antallet af verserende sager samlet set
er faldet med cirka 700 sager i løbet af 2018. Udover faldet på
cirka 600 sager over 2 år er der også sket et fald på 700 sager,
der er mellem 1 og 2 år. Antallet af sager under 1 år er til gen-
gæld steget med cirka 600.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0019.png
AES ligger dermed markant over gennemsnittet på 73% for de
knap 48.000 sager, som indgår i rapporten.
Ud af de ca. 14.500 arbejdsskadesager, der indgår i rapporten
nder Ankestyrelsen,at der i 4 procent af sagerne mangler op-
lysninger og alene i 1 procent af sagerne er der formelle mangler
ved afgørelsensbegrundelse.
AES har med henblik på at understøtte den faglige kvalitet opret-
tet en Klageenhed, hvis opgave det er at gennemgå klager inden
for særlige afgørelsestyper,inden de sendes til Ankestyrelsen.
Kvalitetskonceptets resultater giver desuden nyttig læring til det
videre arbejde med at sikre den rette kvalitet i afgørelsernepå
tværs af afdelinger, herunder i forhold til at understøtte en fortsat
udvikling af ’best practice’ i forhold til sagsbehandlingsprocedu-
rer.
sager om tilkendelse af erstatning for erhvervsevnetabfra 2019 i
gennemsnit vil være på 20-22 måneder.
Denne gennemsnitligesagsbehandlingstid er udtryk for den lavest
mulige gennemsnitligesagsbehandlingstid ud fra de gældende,
lovmæssige rammer.
3.1 Vi har nedbragt sagsbehandlingstiderne for
vores førstegangssager
Ud af de i alt ca. 45.000 arbejdsskadesager AES i alt afviklede
i 2018, var ca. 34.000 førstegangssager, hvoraf ca. 1.700 k
tilkendt erstatning for tabt erhvervsevne.
Der er således tale om en lille gruppe af sager (5 procent af alle
førstegangssager),hvor eksempelviset langt sygdomsforløb kan
have en ganske betydelig effekt på gennemsnittet.
2.5 Vores sagsportefølje er tæt på at være i
balance
Sagsporteføljenindeholder således ved indgangen til 2019
markant færre gamle sager end på samme tid sidste år, ligesom
forholdet mellem sager under 1 år og mellem 1-2 år er forbedret
yderligere.AES har på den måde en endnu mere balanceret
sagsportefølje ved indgangen til 2019 i forhold til indgangen til
2018.
AES har siden oprettelsen taget væsentlige skridt i retning af en
genetablering af en sund sagsportefølje, som antals- og forde-
lingsmæssigt ligger tæt på et balanceret niveau, og hvor der er
bedre balance mellem ældre og yngre sager.
Forudsætningernefor at genetablere en balanceret sagsportefølje
er således forbedret.
Arbejdet med en genetablere en balanceret sagsportefølge inde-
bærer blandt andet, at:
X
X
X
Antallet af sager over 2 år bliver nedbragt yderligere
Alderen på de verserende sager bliver konsolideret på det
lavest mulige niveau
Der fastholdes et stabilt forhold mellem, hvor mange første-
gangssager der anmeldes, og antallet af sager der afsluttes.
FAKTA
Sagsbehandlingstidenopgøres på tidspunktet, hvor sagen
afsluttes.
Den gennemsnitligesagsbehandlingstid vil derfor stigei perio-
der, hvor der afsluttes mange førstegangssager, som har ventet
længe.
Faldeti sagsbehandlingstiden for sager med tab af erhvervsev-
ne kan forklares med den succesfulde indsats fra 2017, de
succesfulde indsatser i 2018 samt den fokuserede sagsafvikling
i 2018, hvor hovedparten af de ældste sager er blevet afviklet.
I 2018 var både antallet og alderen for disse sager faldet, hvil-
ket har gjort det muligt atforbedresagsbehandlingstiden med
hele 7 måneder.
Et sagsbehandlingsforløbfor en førstegangssag gennemlever
en række forskellige faser, alt efter hvilket udfald sagen afsluttes
med.
Således skal AES som det første vurdere, om sagen kan aner-
kendes efter loven. I tilfælde af afvisning bliver sagen afsluttet
allerede her.
Når det er blevet afklaret, at en sag skal anerkendes, skal det
vurderes, om der er tale om et varigt mén, og på baggrund af
dette vurderes det, om der også er grundlag for at tilkende er-
statning for tab af erhvervsevne.
Det er ikke tilladt at indhente oplysninger, hvis der ikke er udsigt
til, at oplysningerneskal anvendes.
Således indhentes der ikke oplysninger om erhvervsafklarende
foranstaltninger i kommunen, før der er truffet afgørelse om aner-
kendelse, og tilstedeværelsenaf varigt mén er blevet konstateret
– hvilket forudsætter en stationær helbredstilstand.
Af denne årsag bliver spørgsmålet om tilkendelse af erstatning
for tab af erhvervsevnestort set altid behandlet sidst – og efter at
sagen i forvejen har gennemlevet et sagsbehandlingsforløbi en
periode.
Samtidig er spørgsmålet om tilkendelse af erstatning for tab af
erhvervsevneet komplekst element i behandlingen af en arbejds-
skadesag.
Det er dér, hvor der indhentes mange oplysninger, og hvor
afgørelsen dels skal følge det mest detaljerede og komplekse
regelsæt, og hvor der indgår den største grad af skøn.
7
Således er forudsætningernefor at forbedre sagsbehandlings-
tiderne yderligere i løbet 2019 bedre, end hvad der har været
gældende i foregående år.
En sagsportefølje i balance ruster ydermere AES bedre til at sikre
en fornuftig udviklings- og implementeringsprocesaf det nye
sagsbehandlingssystemi løbet af 2019 og 2020.
3. SAGSBEHANDLINGSTIDERNE ER
KLART BEDRE
Af redegørelsenaf 19. februar 2018 fremgik en prognose om, at
sagsbehandlingstiden for førstegangssager med tilkendelse af
erstatning for erhvervsevnetabi 2018 samlet set ville blive 26-28
måneder.
Den gennemsnitligesagsbehandlingstid for disse sager blev sam-
let for 2018 på 24,7 måneder.
Sagsbehandlingstiden blev derved bedre end oprindeligt progno-
sticeret.
AES arbejder videre på at sikre, at sagsbehandlingstiden for
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0020.png
Figur 5: Sagsbehandlingstider for førstegangssager i 2017 og
2018
Måneder
35
30
25
20
15
10
5
0
EET
Mén
Anerkendt
Afvist
Samlet
2017
2018
Af guren fremgår det, at sagsbehandlingstiden for især revisi-
oner er blevet dramatisk reduceret fra 2017 til 2018, men også
sager med genoptagelse er faldet pænt i sagsbehandlingstid.
Dette skyldes, at en stor del af de sager, der var blevet ophobet
i 2015 og 2016 var sager med revision eller genoptagelse af
spørgsmålet om erstatning for tab af erhvervsevne.
Der er ikke tale om noget stort fald i sagsbehandlingstiden for
ændringer. Der er samtidig heller ikke tale om nogen stor gruppe
sager.
4. EFTER 2019 ER
SAGSPORTEFØLJEN I BALANCE
AES har i 2018 fortsat det målrettede arbejde med at genetable-
re en sagsportefølje i balance, hvor tilskadekomne kan forvente
en afgørelse på deres arbejdsskadesag efter den kortest mulige
sagsbehandlingstid, og hvor antallet af ældre verserende sager
holdes på et minimum.
Det første store skridt blev taget i 2017, og i 2018 er der sket
yderligere forbedringer. I 2018 blev følgende resultater opnået:
X
AES opnåede i 2018 et fald i sagsbehandlingstidernefor alle
sagstyper.
Sagsbehandlingstidernefor førstegangssager faldt
generelt med mere end 1 måned i forhold til 2017
Sagsbehandlingstidernefor førstegangssager afsluttet
med tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne
udviklede sig i løbet af 2018 bedre end forventet.
Af guren fremgår det, at den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for alle kategorierne er blevet væsentlig forbedret fra
2017 til 2018.
2017 var generelt påvirket af det omfattende oprydningsarbej-
de, der blev foretaget dette år (herunder ikke mindst i Indsats
ETAB).
De forbedrede resultater i 2018 er i høj grad blevet muliggjort
af dette oprydningsarbejde, ligesom resultaterne i 2019 bliver
opnåelige, fordi resultaterne i 2017 og 2018 har tilvejebragt
forudsætningerne for at kunne forbedre situationen yderligere.
Sagsbehandlingstiden for førstegangssager uanset udfald blev
i 2018 på omkring 8 måneder, hvilket er et fald på 1 måned i
forhold til 2017.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afviste sager blev
på lidt mindre end 5 måneder, hvilket gælder for mere end
halvdelen af alle afsluttede førstegangssager. Der er ligeledes
her tale om et fald fra 2017.
For førstegangssager, der afsluttes med tilkendelse af erstat-
ning for tab af erhvervsevne (som er de sager, der i størst om-
fang kræver indhentelse af oplysninger), har sagsbehandlings-
tiden været på lidt mindre end 25 måneder (24,7 måneder),
hvilket er et fald i forhold til 2017 på mere end 7 måneder.
Cirka 5 procent af alle førstegangssager afsluttes med tilken-
delse af erstatning for tab af erhvervsevne.
X
X
AES har i løbet af 2018 nedbragt antallet af verserende
ældre sager over 2 år med 600 sager
Alderen på de verserende sager er i løbet af 2018 faldet med
godt en måned
Forventningernetil 2019 er, at den generellegennemsnitligesags-
behandlingstid vil være stabil – og at der vil ske forbedringer for
især førstegangssager afsluttet med tilkendelse af erstatning for
tab af erhvervsevne.
Det bemærkes dog, at der er tale om en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid for en lille gruppe af førstegangssager, der afsluttes
med tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne– mellem
1.000 og 2.000 sager – hvorfor få udsving i afviklingen kan have
en stor a edt effekt for de gennemsnitligesagsbehandlingstider.
De nedenfor anslåede fremtidige sagsbehandlingstider bygger
imidlertid på beregninger over alderen på sagsporteføljen, for-
ventningerne til det kommende antal afviklede sager, kommende
antal anmeldelser (herunder oprettelser af sager med revision og
genoptagelser) samt forventningernetil de fremtidige tilgængelige
sagsbehandlerressourcer.
AES vil fortsat i de kommende år have fokus på en konsolidering
af de mange indsatser, den læring og de resultater, som er opnå-
et siden etableringen af AES.
Samtidig er der fortsat en række udfordringer, der skal håndteres,
inden vi har en genetablering af sikker og stabil drift, herunder
stabil medarbejderfastholdelseog udvikling, udvikling af nyt sags-
behandlingssystem og konsolidering af ud ytningen.
3.2 Lavere sagsbehandlingstid for revisioner
Der blev i 2017 afsluttet cirka 15.000 sager ved revision, gen-
optagelse, hjemvisning og ændringer. I 2018 blev der afsluttet
cirka 10.000 sager af disse typer. Omkring halvdelen af disse
er vedrørende erstatning for tab af erhvervsevne.
Figur 6: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider for andengangs-
sager i 2017 og 2018
Måneder
25
2017
20
15
10
5
0
evisi ner
en
ta elser
emvisnin er
ndrin er
Samlet
2018
8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Orientering om arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingstider i nye sager om tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne, fra Folketingets Ombudsmand
2062485_0021.png
Det er derfor meget væsentligt at understrege, at forventningerne
nedenfor er baseret på følgende interne forudsætninger, som skal
være opfyldt:
X
At de forventede ressourcer (sagsbehandlere)er til rådighed
hen over året. Hvis fx medarbejderomsætningenbliver større
end forudsat, vil dette naturligvis have ind ydelse på sagsbe-
handlingstiden, da der skal bruges erfarne sagsbehandler-
ressourcer til at oplære de nye sagsbehandlere.
Mulighed for balanceret prioritering af sagerne, så der løben-
de afvikles både yngre og ældre sager, hvorved sagsporte-
føljen fastholdes i balanceret tilstand.
Stabil og jævn tilgang af sager – hvis tilgangen af sager
forskydes i antal eller type, vil det påvirke muligheden for at
opretholde et balanceret ow i sagsafviklingen.
Figur 7: Forventet gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle
førstegangssager samt førstegangssager med tilkendelse af
erstatning for tab af erhvervsevne
X
X
Det vil sige, at der er en række interne forudsætninger, der skal
være relativt stabile for at kunne sikre indfrielseaf prognoserne.
Dertil kommer, at sagsbehandlingen i AES som ovenfor nævnt er
meget afhængig af eksterne aktører, og derfor vil forventningerne
være sårbare over for udefrakommende påvirkninger, som det er
svært at tage forbehold for i prognosticeringen.
Det drejer sig om:
X
X
X
Afklaringsforløbi kommunerne
Undersøgelser/behandlingeri og oplysninger fra sundheds-
væsenet
Rammevilkår, herunder lovgivning, domsstolsafgørelserog
principafgørelser
De nedenfor prognosticerede sagsbehandlingstider kan derved
blive udfordret, hvis ovenstående forudsætninger udvikler sig
anderledes end forventet.
AES vil i 2019 arbejde for at få konsolideret de gode resultater fra
de seneste år og fortsætte arbejdet med at genetablere en sags-
portefølje i balance. Det er derfor det målrettede fokus for AES i
2019 at sikre, at forudsætningernefor dette er tilstede.
FAKTA
En sag, der anmeldes i 2018 og som afgøres med tilkendelse
af tab af erhvervsevne,vil have en gennemsnitligsagsbehand-
lingstid på 20-22 måneder.
Samtidig forventer AES, at den gennemsnitligesagsbehand-
lingstid for alle førstegangssager vil være ca. 7-9 månederi
2019.
Ved udgangen af 2019 forventes en balanceret sagsafvikling
inden for de nugældende rammebetingelserat være etableret.
Dermed forventes det, at den gennemsnitligesagsbehandlingstid
for alle typer af førstegangssager vil være på cirka 7-9 måneder.
Og de få, men mest komplicerede førstegangssager, der
anmeldes i 2018, hvor en borger får tilkendt erstatning for
erhvervsevnetab,vil i gennemsnit ikke tage mere end 20-22 må-
neder at afgøre.
9