Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2077889_0001.png
Pilestræde 58, 4. – 1112 København K
[email protected] | +45 42636294
FINANSLOV 2020 - DER SØGES OM:
Der søges om
4.145.000 kr. i 2020
og
3.965.000 kr. årligt for 2021-2023.
Driftsbevillingen vil gøre
det muligt for foreningen at:
Yde
juridisk rådgivning
til ofre
Yde
it-rådgivning
til ofre og bistå med
digital oprydning
(take down-virksomhed)
Udvikle og gennemføre
analyser
Formidle
viden,
herunder undervisning
Afholde
ekspert- og netværksmøder
med forskere, praktikere, jurister, tech-kyndige,
NGO’er, virksomheder mv. for at finde fælles løsninger på tværs af fagområder
Drive en hjemmeside, der skal være samlingspunkt for
opdateret rådgivning og information
til ofre, fagpersoner, NGO’er, uddannelsesinstitutioner, skoler m.fl.
OM DIGITALT ANSVAR
Foreningen Digitalt Ansvar blev stiftet i 2017 for at forebygge og bekæmpe digitale krænkelser, som
reaktion på et system, der ikke var gearet til at håndtere digitale krænkelsessager.
Digitalt Ansvar agerer i dag
paraplyorganisation
for de mange forskellige aktører på området samt
knudepunkt
for vidensdeling, udvikling, hjælp og vejledning. Digitalt Ansvar består indtil videre af
15 medlemsorganisationer
– herunder
Red Barnet, Amnesty Int. Danmark, Offerrådgivningen, Sex
& Samfund, Det Kriminalpræventive Råd,
m.fl. Herudover tæller foreningen flere støttemedlemmer,
både privatpersoner og virksomheder.
HVAD ER DIGITALE KRÆNKELSER?
Digitale krænkelser omfatter – men er ikke begrænset til – sexkrænkelser. Eksempler på digitale
krænkelser kan være: uberettiget deling af billeder, videoer og meddelelser som vedrører andres
private forhold (fx intimt materiale), fotomanipuleret billedmateriale (fx fake porn), usande eller
injurierende påstande, billedmateriale, der er blevet optaget på et ikke frit tilgængeligt sted uden
den afbillede persons vidende, hatespeech, chikane, afpresning (fx sextortion) og trusler.
Fælles for digitale krænkelser er, at ofret generelt oplever en stor krænkelse af sit privatliv og sin
blufærdighed samt overvældende afmagt. Digitale krænkelser har ofte samme personlige
konsekvenser for ofrene som andre former af fysiske krænkelser eller overgreb, herunder
overvældende skyld og skam, tab af tillid, risiko for depression, PTSD, angstanfald, mv.
HVAD ARBEJDER VI FOR?
Digitalt Ansvars mål er, at sikre forurettede samme beskyttelse mod krænkelser på nettet som på
gaden – både den formelle juridiske beskyttelse og en effektiv håndhævelse heraf.
Vores privatliv, familieliv og det offentlige rum er blevet digitalt, men beskyttelsen er ikke fulgt med.
Alt for længe har den digitale verden fået lov at leve sit eget liv og det betyder, at der stadig hersker
stor uklarhed om, hvordan digitale krænkelsessager kan og skal forebygges og håndteres.
1
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 105: Analyse af de sociale mediers ansvar fra august 2019, udarbejdet for Digitalt Ansvar
2077889_0002.png
Pilestræde 58, 4. – 1112 København K
[email protected] | +45 42636294
Vi ser ofre, der mister tiltroen til retssystemet, når sager ikke efterforskes og når spredningen af
ulovligt materiale ikke effektivt standses. Vi møder både børn, unge og voksne, der oplever at føle
sig utrygge på nettet og det har en begrænsende effekt. Det samme er på spil når politikere og andre
offentlige personer trækker sig fra den offentlige debat pga. frygt for chikane og andre repressalier
– hvilket gør den demokratiske debat fattigere. Digitale krænkelser har derfor store konsekvenser
for både ofre og for vores samfund og demokrati. Digitale krænkelser bør ikke være et vilkår, man
skal acceptere, når man udlever sit privatliv eller engagerer sig offentligt på nettet.
Digitalt Ansvar arbejder for:
Mere viden og data.
Forebyggelse af digitale krænkelser kræver et godt vidensfundament,
og her halter vi bagud i Danmark. Vi mangler bl.a. helt grundlæggende viden om omfanget
og udviklingen af antallet af digitale krænkelser og en kortlægning af de forskellige typer af
krænkelser. Vi arbejder derfor bl.a. for, at alle anmeldelser registreres, og at der løbende
udarbejdes offerundersøgelser. Viden om problemet er nødvendigt for at igangsætte de
rigtige løsninger – og for senere at undersøge om løsningerne virker i virkeligheden.
Bedre undervisning og oplysning.
Undervisningsmateriale og information til ofre skal
samles, målrettes og ensrettes, så relevante fagfolk på f.eks. skoler er rustet til at håndtere
problematikken, når de møder den, og så ofre og pårørende ved, hvor de kan få hjælp.
Tidssvarende lovgivning.
Lovgivning og retspraksis skal følge den digitale udvikling, så
personer nyder samme beskyttelse i det digitale rum som i det fysiske rum.
Effektiv efterforskning.
Politi og anklagemyndighed skal sidestille anmeldelser om ulovlige
krænkelser på nettet med øvrige anmeldelser og sikre effektiv efterforskning samt
domstolsprøvelse.
KONTAKTOPLYSNINGER
Bestyrelsesformand og stifter:
Miriam Michaelsen
[email protected] | +45 2058 5468
Næstformand:
Ask Hesby Krogh
[email protected] | +45 2977 9103
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 105: Analyse af de sociale mediers ansvar fra august 2019, udarbejdet for Digitalt Ansvar
2077889_0003.png
Pilestræde 58, 4. – 1112 København K
[email protected] | +45 42636294
ØKONOMI
Sekretariatet koordinerer netværks- og ekspertmøder
samt dialogen med forurettede,
medlemsorganisationer og myndigheder.
Sekretariat
Sekretariatet organiserer og uddanner frivillige, som
bistår med juridisk rådgivning og IT-support til ofre
samt afprøvning af digitale løsninger for at forebygge
spredning af ulovligt indhold.
Derudover arrangerer sekretariatet et årsmøde, hvor
status for foreningens arbejde forelægges og
udviklingen debatteres.
Der findes ikke et samlet sted, hvor ofre for digitale
krænkelser kan få et overblik over, hvor de kan få
hjælp og vejledning.
Website
Derudover er der stor efterspørgsel fra undervisere,
fagpersoner og NGO’er om korrekt og tidsvarede
information om digitale krænkelser.
Det er afgørende at etablere tværgående samtaler og
samarbejder for at lykkes med en præventiv indsats.
Derfor er målet med at afholde netværksmøder, at
samle eksperter og praktikere på tværs af fagområder
for at finde fælles og realistiske løsninger og
anbefalinger til at forebygge og bekæmpe digitale
krænkelser. Digitalt Ansvar har også til formål at
understøtte medlemsorganisationernes individuelle
initiativer på den måde.
Sager om fx ulovlig deling af billedmateriale slutter
desværre ikke altid ved domstolen. Ofte dukker de
ulovlige billeder og videoer op på nettet igen, efter en
afsluttet retssag, og den krænkede må begynde forfra.
Mange ofre har dog hverken overskud eller økonomi
til at påbegynde en ny sag.
Der er et stigende behov for teknisk hjælp og for
digital oprydning. Digital oprydning – også kaldet
takedown-virksomhed – udbydes kun i begrænset
omfang af få virksomheder og i særlige
forsikringsprodukter.
Årlig drift 2020: 4.170.000
Heraf engangsudgifter:
180.000
Efterfølgende årlig drift:
3.990.000
Årlig drift 1.750.000
Udvikling: 90.000
Årlig drift: 35.000
Analyse og
formidling
Analyse og dokumentation
årlig: 225.000
Formidling og publikationer
årligt: 175.000
Undervisning årligt: 85.000
IT-rådgivning
og digital
oprydning
Udvikling og etablering:
90.000
It-rådgivning årlig drift:
400.000
Hjælp til digital oprydning:
1.500.000
Samlet
3