Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 96
Offentligt
2073351_0001.png
5. september 2019
Til Folketingets Erhvervsudvalg, Europaudvalg og Miljø- og Fødevare-
udvalg
ERHVERVSMINISTERIET
Den danske regerings svar på Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2018/2383 angående den danske kvikskranke
Europa-Kommissionen
(”Kommissionen”) har ved brev af
7. juni 2019
fremsendt en åbningsskrivelse 2018/2383 vedrørende Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked (”tjenesteydelsesdirektivet”)
og Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (”direktivet om aner-
kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer”).
Kommissionen finder, at visse forpligtelser i kvikskranken "Business in
Denmark"
1
ikke er implementeret korrekt, og at tilgængeligheden af visse
oplysninger og procedurer ikke er tilstrækkelige. Det bemærkes, at åb-
ningsskrivelsen primært omhandler selve præsentationen og tilgængelig-
gørelse af information om de gældende danske regler og krav, og altså
ikke de krav Danmark stiller til udenlandske tjenesteydere.
Kommissionens indstillinger samt regeringens besvarelse
Kommissionen finder, at artikel 57 og 57a i direktivet om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, vedrørende tilgængeligheden af proce-
durer online på medlemslandets kvikskranke, ikke er blevet gennemført,
og opfordrer de danske myndigheder til at træffe foranstaltninger til at
sikre overensstemmelse med direktivet. Regeringen har undersøgt eksiste-
rende foranstaltninger, der regulerer måden hvorpå landets kvikskranke
fungerer. Regeringen har fundet, at bekendtgørelse nr. 1900 af 30. de-
cember 2015 om elektronisk kontaktpunkt, der indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, beklageligvis ikke er blandt de gennemførselsforanstalt-
ninger, Danmark har meddelt Kommissionen. Den benævnte bekendtgø-
relse er således notificeret til Kommissionen den 25. juni 2019.
1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Via "Business in Denmark" kan udenlandske tjenesteydere bl.a. ansøge
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og/eller tilladelse til
at udføre servicevirksomhed i Danmark, og modtage bistand herom.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 96: Notat om regeringens besvarelse af EU-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2018/2383 om den danske kvikskranke
2/3
Endvidere finder Kommissionen, at visse oplysninger på kvikskranken
ikke er nemt tilgængelige, og at det for erhverv i sundhedssektoren og for
lærere er nødvendigt at foretage yderligere søgninger for at få oplysninger
om gebyrer og specifikke krav til dokumenter. Regeringen har undersøgt
de påtalte erhverv, og der er blevet truffet de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at oplysninger om krav er nemt tilgængelige på kvikskranken
og kompetente myndigheders hjemmeside.
Derudover finder Kommissionen, at den danske kvikskranke ikke skelner
mellem oplysninger om krav ved helholdsvis etablering og midlertidig
levering af tjenesteydelser. Kommissionen bemærker desuden, at en for-
udgående kontrol ikke bør foretages for erhverv, der ikke er omfattet af
artikel 7, stk. 4, i direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-
kationer. Regeringen har derfor udarbejdet en liste over erhverv, der er
omfattet af artikel 7, stk. 4, men gør opmærksom på, at denne liste fører
tjenesteyderen videre til informationen på den samlede liste over krav til
tjenesteydere, da det vurderes, at det er lettere for tjenesteyderen at søge
information på kun én liste, der oplister reglerne for hhv. etablering og
midlertidig levering af tjenesteydelser.
Kommissionen henviser dernæst til, at de danske myndigheder er forplig-
tet til at offentliggøre information om det europæiske erhvervspas, en liste
over de erhverv, for hvilke der kræves forudgående kontrol for tjeneste-
ydelser, en liste over lovreguleret uddannelse og uddannelse med særlig
struktur, hvilket ikke er angivet, hverken på kvikskrankens websted eller
på de kompetente myndigheders websteder. Regeringen har derfor tilve-
jebragt og udgivet ovenstående oplysninger på kvikskranken.
Kommissionen finder også, at visse oplysninger ikke er tilstrækkeligt
detaljerede for visse af de typer servicevirksomhed, de har gennemgået.
Kommissionen henviser specifikt til en række uklarheder vedrørende de
oplysninger, der anføres under tilladelsen til
en ”leder af en fødevarevirk-
somhed”.
Regeringen vil på den baggrund sørge for, at de nævnte oplys-
ninger er tilgængelige for virksomhederne inden udgangen af september
2019.
Ydermere fremhæver Kommissionen, at det ikke er muligt at opnå adgang
til og afvikle procedurer online via kvikskranken for anerkendelse af læ-
gers og læreres kvalifikationer, hvor tjenesteydere ud over at ansøge onli-
ne også skal sende dokumentation med almindelig post til den kompeten-
te myndighed. Kommissionen påpeger ligeledes, at det for visse typer
servicevirksomhed er nødvendigt at downloade formularer og derefter
udfylde disse formularer uden for platformen, hvilket bryder med Kom-
missionens forståelse af, at procedurerne skal kunne gennemføres gennem
én enkelt tjenestekanal. Kommissionen beskriver, at dette gør sig gælden-
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 96: Notat om regeringens besvarelse af EU-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2018/2383 om den danske kvikskranke
3/3
de for f.eks. bygge- og anlægsvirksomhed inden for elektriske installatio-
ner, VVS-arbejde samt gasinstallationer. Regeringen medgiver, at det for
de omtalte procedurer ikke har været muligt at afvikle dem fuldt ud ad
elektronisk vej. For læger vil en omlægning af proceduren kræve en ana-
lyse, tilpasning af arbejdsgange og muligvis en tilpasning af systemerne.
Ændringerne forventes gennemført i 2020. Afvikling af procedurer i for-
bindelse med ansøgning om anerkendelse af lærernes kvalifikationer er
blevet korrigeret, således det ikke længere er nødvendigt at downloade og
udskrive sin ansøgningsblanket. Den elektroniske ansøgningsblanket er
tilgængelig hos kvikskranken, og dokumentation og ansøgningsblanket
kan sendes elektronisk. For så vidt angår bygge- og anlægsvirksomhed er
der blevet foretaget ændringer, så det nu er muligt for udenlandske tjene-
steydere at ansøge elektronisk gennem kvikskranken på områderne for
elektriske installationer, VVS-arbejde samt gasinstallationer.
Endeligt opfordrer Kommissionen til, at de danske myndigheder, med
udgangspunkt i ovenstående, fører tilsyn med kvikskrankens websted og
webstederne for de kompetente myndigheder, som kvikskranken henviser
til, for at sikre, at kvaliteten af de oplysninger, som brugerne har adgang
til via kvikskranken, overvåges regelmæssigt og forbedres efter behov.
Derudover opfordrer Kommissionen danske myndigheder til at orientere
om de forskellige skridt, herunder foranstaltninger og en tidsplan, som
Danmark har til hensigt at tage for at sikre kvaliteten og tilgængeligheden
af oplysningerne på kvikskranken, samt adgangen til at afvikle procedurer
ad elektronisk vej. Regeringen har som følge heraf gennemført et gen-
nemsyn af kvikskranken og de relevante myndigheder, og har vedhæftet
en tidsplan for fremtidige skridt.