Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 46
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning m.v.
(Obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og pligt til indberetning)
§1
I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 13 d indsættes:
Ȥ 13 e
.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal vurdere og indberette om behovet for indsatser
til beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider i boringsnære beskyttelsesområder udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om vurdering og indberetning, jf. stk. 1, herunder om tidsfrister, hvilke
forhold der skal indgå i vurderingen og hvilke oplysninger, der skal indberettes, herunder oplysninger om beskyttelsesindsatser,
som er iværksat eller planlagt. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at indberetningen skal ske i et bestemt format,
herunder at indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.«
§ 2.
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1. Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og pligt til indberetning
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Lovforslagets overholdelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
10. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
1. Indledning og baggrund
Danmark har noget af det bedste drikkevand i verden, og danskerne skal kunne stole på, at der kommer rent drikkevand ud af
deres haner. Næsten alle steder i Danmark kan man indvinde grundvand, der er så rent, at det kan bruges som drikkevand
efter en simpel vandbehandling. Dansk grundvandspolitik bygger på at beskytte grundvandet mod forurening i stedet for at
rense det. Der er imidlertid flere steder fundet pesticider i grundvandet i Danmark, som kan forurene drikkevandet.
Der er derfor et særligt behov for en obligatorisk kommunal vurdering af beskyttelsesbehovet af nærområdet omkring de
boringer, hvor vi henter vores drikkevand, de såkaldte boringsnære beskyttelsesområder, herefter BNBO.
Det skyldes, at de geologiske forhold i BNBO giver en særlig risiko for nedsivning af pesticider. I BNBO kan selv små mængder
pesticider medføre en overskridelse af kvalitetskravene for drikkevand. Hertil kommer, at det indenfor BNBO kan være
vanskeligt at nå at afværge en forurening med pesticider, inden de når kildepladsens indvindingsboringer.
Lovforslaget er en del af udmøntningen af tillægsaftalen til pesticidstrategien, der den 11. januar 2019 blev indgået mellem
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialis tisk
Folkeparti.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for miljøministeren i lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 22.
februar 2018, herefter vandforsyningsloven, til at fastsætte regler, der forpligter kommunerne til at vurdere behovet for
indsatser til beskyttelse af nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig
anvendelse af pesticider i BNBO, som er udpeget i regler udstedt i medfør af vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 6, og
indberette herom.
Indberetningerne vil skulle tilvejebringe et grundlag for årlige opgørelser og en endelig evaluering af den kommunale
beskyttelsesindsats i BNBO.
Lovforslaget indeholder endvidere bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte nærmere regler om hvilke forhold, der skal
indgå i kommunernes vurdering, og hvilke oplysninger der skal indberettes, herunder oplysninger om beskyttelsesindsatser,
som er iværksat eller planlagt i BNBO.
Beskyttelsesindsatserne sker ud fra eksisterende hjemler i blandt andet
vandforsyningsloven og lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 13. marts 2019, herefter
miljøbeskyttelsesloven.
Efter den foreslåede bemyndigelse kan ministeren også fastsætte tidsfrister for vurderingen og for kommunernes indberetning.
Endelig indeholder lovforslaget hjemmel til at kræve, at indberetning om resultatet af kommunernes vurdering, herunder
oplysninger om iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser, skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
1.1. Tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti, indgik den 11. januar 2019 en Tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021. Tillægsaftalen udgør rammen
for at reducere risiko for nedsivning af pesticider i BNBO og sikre en fornuftig og sikker brug af pesticider i Danmark.
Med tillægsaftalen er der enighed mellem aftaleparterne om at nedbringe risikoen for forurening af grundvand fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO. Aftaleparterne er på den baggrund enige om en handlingsplan for bedre
grundvandsbeskyttelse i BNBO baseret på en indsats i to faser.
Efter tillægsaftalen indebærer fase 1, at kommunerne frem til og med 2022 pålægges at gennemgå alle BNBO på landbrugsjord
og BNBO på øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til erhvervsmæssige formål med henblik på at vurdere behovet for
yderligere indsatser.
Indsatsen kan f.eks. udmønte sig ved at flytte boringen, stop for dyrkning af jorden eller egentligt opkøb af jorden.
Tillægsaftalen angiver endvidere, at en del af vurderingen vil være at tage stilling til, om der er eksisterende vaskepladser inden
for BNBO, der skal flyttes.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Det er aftaleparternes ønske, at kommunerne i så vidt omfang som muligt skal vurdere muligheden for at lave frivillige aftaler
med lodsejerne, således at der opnås lokalt forankrede løsninger i et samarbejde mellem kommune, vandværk og lodsejer. Det
kan f.eks. være aftale om pesticidfri/økologisk dyrkning, dyrkningsfrie arealer, naturprojekter eller skovrejsning i de
pågældende områder. Tillægsaftalen fremhæver, at kommunerne kan indgå aftale med Økologisk Landsforening om økologisk
omlægningstjek - særligt på arealer, hvor kommunerne skal beskytte borgernes drikkevandsressourcer. Tillægsaftalen nævner
desuden, at kommunerne har mulighed for at benytte de eksisterende regler i miljøbeskyttelseslovens §§ 24 og 26 a til at
meddele påbud eller nedlægge forbud for at undgå forurening af grundvand eller at pålægge en lodsejer
rådighedsindskrænkninger, som er nødvendige for at beskytte drikkevandet mod forurening med pesticider.
Aftaleparterne vil hvert år modtage en opgørelse med henblik på at følge fremdriften for indsatsen. Der vil ultimo 2022 blive
gennemført en endelig evaluering af den kommunale indsats, hvor Miljø- og Fødevareministeriet vil opgøre, hvor mange BNBO,
der er blevet gennemgået og hvilke nye beskyttelsesinitiativer, der er iværksat. For de BNBO, hvor kommunerne har besluttet,
at der ikke skal foretages en yderligere indsats, vil Miljø- og Fødevareministeriet foretage en vurdering af, om kommunernes
vurdering er i overensstemmelse med en skærpet vejledning om BNBO og bekendtgørelsen, såfremt denne fastsætter
parametre for risikovurderingen, herunder om der fortsat er BNBO med risiko for fare for forurening som følge af
erhvervsmæssig anvendelse pesticider af grundvandet.
Aftaleparterne vil ud fra de årlige opgørelser vurdere, om fremdriften i kommunernes indsats er tilstrækkelig eller om der skal
iværksættes et generelt sprøjteforbud. Det fremgår af aftalen, at såfremt aftaleparterne på baggrund af evalueringen finder, at
kommunerne ikke er kommet i mål med beskyttelsen mod forurening af BNBO, er aftaleparterne enige om at gennemføre et
generelt forbud mod sprøjtning i BNBO.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Obligatorisk kommunal vurdering af BNBO og pligt til indberetning
2.1.1. Gældende ret
Vurdering og indsatsplanlægning
Med hjemmel i vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 5 og 6, udpeger Miljøministeren henholdsvis indsatsområder og BNBO til
boringer, der indvinder grundvand til almene vandforsyninger.
Til brug for kommunernes vurdering af behovet for yderligere indsatser i BNBO har Miljøstyrelsen i juli 2019 udstedt en skærpet
vejledning, som supplerer den eksisterende BNBO-vejledning Nr. 2 fra 2007 og efterfølgende præciseringer.
”Vejledning
om
vurdering af indsatser rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære beskyttelsesområder (BNBO)” gennemgår en
række parametre, som overordnet set er relevante at lade indgå i kommunernes risikovurdering, eksempler på indsatser samt
anvisning på, hvorledes indsatser kan gennemføres i praksis. Vejledningen indeholder desuden vejledende erstatningstakster
og eksempler på opgørelse af markedsværdi samt forholdet til landbrugsstøtte.
BNBO er aktuelt udpeget i bekendtgørelse om nr. 1420 af 28. november 2018 om drikkevandsressourcer. Der er udpeget
omkring 4.869 BNBO med et areal på i alt 20.313 hektar. Omkring 2.860 af dem er beliggende på arealer, hvor der er
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider. Ca. en tredjedel af BNBO-arealerne er omfattet af en indsatsplan. Det mindste BNBO
har et areal på 0,011 hektar og det største er på 547,16 hektar. Et BNBO udgør typisk ca. 2,5 hektar.
Omkring alle indvindingsboringer til almene vandforsyningsanlæg er der efter miljøbeskyttelseslovens § 21 b udlagt en 25
meters beskyttelseszone, svarende til ca. 0,2 hektar, hvor der er obligatorisk pesticid-, gødsknings- og dyrkningsforbud til
erhvervsmæssige og offentlige formål. Inden for et BNBO, der er udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6,
må der endvidere ikke efter miljøbeskyttelseslovens § 21 c, stk. 1, til erhvervsmæssige og offentlige formål etableres nye
vaskepladser eller ske opblanding af pesticider, påfyldning af pesticider på pesticidsprøjter eller udvendig vask af
pesticidsprøjter, traktorer og andet materiel, der har været anvendt til udbringning af pesticider.
Kommunerne er efter vandforsyningslovens § 13, stk. 1, forpligtede til at udarbejde indsatsplaner i udpegede indsatsområder.
Indsatsplanen skal udarbejdes på baggrund af en nærmere kortlægning af arealanvendelsen, forureningstrusler, og naturlig
beskyttelse af de pågældende vandressourcer. Indsatsplanen skal indeholde en detaljeret opgørelse over behovet for
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
beskyttelse samt retningslinjer og tidsplan for myndighedernes indsats til opnåelse af denne beskyttelse. En indsatsplan kan
rumme indsatser i forhold til forurening med pesticider men også indsatser i forhold til andre forureningskilder.
En kommunalbestyrelse eller en almen vandforsyning kan for at gennemføre kommunens indsatsplaner, jf.
vandforsyningslovens §§ 13 og 13 a, indgå aftaler med ejeren af eller indehaveren af andre rettigheder over en ejendom i
henhold til vandforsyningslovens § 13 d. Aftaler kan indgås om dyrkningspraksis eller andre restriktioner i arealanvendelsen
eller salg af hele eller dele af ejendommen til kommunen eller den almene vandforsyning inden for landbrugslovens rammer.
Indsatsplanen binder ikke i sig selv almene vandforsyninger, borgere og virksomheder i kommunen. Hvis et BNBO er omfattet
af en indsatsplan, medfører det således ikke i sig selv retsvirkninger over for lodsejere i de enkelte områder. Lodsejer bliver
først forpligtet, når kommunalbestyrelsen meddeler rådighedsindskrænkninger i form af et påbud eller forbud, eller
kommunalbestyrelse n eller en almen vandforsyning indgår en aftale om rådighedsindskrænkninger.
Beskyttelse af et BNBO kan være en del af en indsatsplan, men en indsatsplan er ikke en forudsætning for at gennemføre
rådighedsindskrænkninger eller indgå frivillige aftaler i BNBO. I de tilfælde, hvor et BNBO er omfattet af en indsatsplan, og hvor
det ikke har været muligt at indgå en frivillig aftale på rimelige vilkår efter vandforsyningslovens § 13 d kan
kommunalbestyrelsen efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a mod fuld erstatning pålægge ejeren af en ejendom i området de
rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre nuværende eller fremtidige
drikkevandsinteresser mod forurening med nitrat og pesticider.
I medfør af miljøbeskyttelseslovens § 24, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering af forureningsfaren
meddele påbud eller forbud om anvendelsen af f.eks. pesticider for undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige
vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand. Bestemmelsen kan anvendes uafhængigt af, om området er omfattet af en
indsatsplan eller ej.
Vandforsyningsloven indeholder i dag ikke hjemmel til at pålægge kommunerne at vurdere risikoen for fare for forurening af
BNBO udpeget efter regler udstedt i medfør af vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 6, hvor der er erhvervsmæssig brug af
pesticider og foretage en vurdering af beskyttelsesbehovet.
Regler om indberetning
Vandforsyningsloven indeholder i dag ikke en bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om en pligt for kommunerne t il
at indberette oplysninger vedrørende resultatet af deres vurdering af beskyttelsesbehovet, herunder status herfor, samt
oplysninger om iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser i BNBO, herunder påbud og forbud efter miljøbeskyttelseslovens
§§ 24 og 26 a og frivillige aftaler indgået efter andre bestemmelser end vandforsyningslovens § 13 d.
Bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner, udstedt i medfør af vandforsyningsloven indeholder i § 8 en pligt for
kommunalbestyrelsen om at underrette Naturerhvervsstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen) om aftaler, som er in dgået efter
vandforsyningslovens § 13 d, som kommunalbestyrelsen eller en almen vandforsyning har indgået for at gennemføre en
indsatsplan vedtaget efter vandforsyningslovens § 13 eller § 13 a. Der er imidlertid tale om en særregel til brug for at
kontrollere støtteudbetalinger, som har et andet formål. Herudover vurderes bestemmelsen ikke at have en tilstrækkelig
hjemmel. Det er derfor hensigten, at bestemmelsen ophæves ved førstkommende lejlighed og erstattes af regler i lovgivningen.
Vandforsyningsloven indeholder i dag ikke en generel bestemmelse, der giver hjemmel til at indberetning fra kommuner til
Miljø- og fødevareministeriet skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer. Vandforsyningsloven rummer alene hjemler, der
retter sig mod afgrænsende anvendelsesområder, f.eks. § 24 d som indeholder en hjemmel til, at Miljøministeren kan fastsætte
regler om, at indberetning til databasen for grundvands-, drikkevands-, råstof-, miljø- og geotekniske data, Jupiterdatabasen
skal ske i et særligt format, herunder at indberetning skal ske elektronisk, og om andre tekniske krav og dispensation fra disse.
Ligeledes indeholder § 69 bestemmelse om, at ministeren kan fastsætte regler om, at den der erhvervsmæssigt udfører en
grundvandsundersøgelse skal indberette data opsamlet på elektronisk form, herunder regler om form og frister for
indberetningen.
2.1.2
.
Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at gennemføre aftaledelen om reduceret risiko for nedsivning af pesticider i BNBO i den politiske tillægsaftale til
Aftale om Pesticidstrategi, jf. afsnit 1.1., foreslås der med forslaget til en ny § 13 e, stk. 1, i vandforsyningsloven, at
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler, som forpligter kommunerne til at vurdere og indberette til miljøministeren
om behovet for indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra
erhvervsmæssig brug af pesticider i alle BNBO udpeget i regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6, i vandforsyningsloven.
Det foreslås endvidere i § 13 e, stk. 2, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler for
kommunalbestyrelsens vurdering og tidsfrister herfor, ligesom det foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
indberetning af oplysninger om kommunernes vurdering, herunder hvilke oplysninger, der skal indberettes, tidsfrister herfor
samt hvilket format indberetningen skal ske i, herunder at indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i § 13 e, stk. 2, vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, som nærmere
afgrænser kommunernes pligt til at vurdere behovet for indsatser inden for BNBO til at omfatte BNBO på landbrugsjord og
BNBO på øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til erhvervsmæssige formål.
Der er aktuelt udpeget omkring 4.869 BNBO i bekendtgørelse nr. 1420 af 28. november 2018 om drikkevandsressourcer. Miljø-
og fødevareministeriet vurderer, at omkring 2.860 af dem er beliggende på arealer, hvor der er erhvervsmæssig brug af
pesticider. Det vurderes ydermere, at der er omkring 9.500 ha. BNBO på landbrugsjord, hvoraf omkring 2.300 ha. er arealer
med BNBO, som har en størrelse på mindre end 2 ha. For så vidt angår erhvervsmæssig anvendelse af pesticider på øvrige
arealer end landbrugsjord er der f.eks. identificeret 13 golfbaner og op imod 16 væksthusgartnerier med arealer inden for
BNBO. Herudover vurderes f.eks. et antal planteskoler og hoteller at have erhvervsmæssig anvendelse af pesticider inde n for et
BNBO.
Miljøstyrelsen forventes 1. januar 2020 at udstede en sammenskrevet vejledning, der vil indarbejde den nye skærpede
vejledning fra juli 2019 med den tidligere vejledning fra 2007. Den skærpede vejledning
”Vejledning
om vurdering af indsatser
rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære beskyt telsesområder (BNBO)” opsætter blandt andet en række
konkrete parametre, som vurderes relevante for kommunernes vurdering. Disse inkluderer blandt andet arealanvendelse og
forureningskilder, tykkelse af lerlag, fund af pesticider eller andre miljøfremmende stoffer, og hvorvidt der er alternativer til
nuværende indvinding. Lovforslagets pligt for kommunerne til at vurdere BNBO forventes at styrke beskyttelsen af grundvand,
og vejledningen kan bidrage hertil, idet den er skærpet med ny faglig viden og giver forslag til, hvilke faglige elementer, som
kommunerne særligt bør lægge vægt på i deres vurderinger. Herudover suppleres vejledningen af paradigmer for
kommunernes vurdering samt beskyttelsesindsats og vejledende erstatningstakster vedr. beskyttelsesindsatserne.
For arealer, som kommunen har vurderet, men valgt ikke at iværksætte nye beskyttelsesindsatser for, er
bekendtgørelsen vil udnytte bemyndigelsen til at fastsætte en række parametre, som kommunerne skal tage
deres vurdering. Parametrene vil for så vidt muligt være enslydende med de, der udstedes i vejledningen,
udelukkes, at ministeren vil udnytte bemyndigelsen til at fastlægge andre parametre, end der findes
vurderingen indgår også, hvilke beskyttelsesindsatser der er i dag, og hvilke der evt. planlægges.
Med henblik på evaluering af kommunernes indsats og orientering om status til aftaleparterne bag tillægsaftalen til
pesticidstrategien foreslås miljøministeren endvidere med den foreslåede bemyndigelse i § 13 e, stk. 2, at kunne fastsætte
nærmere regler om kommunernes pligt til at indberette, herunder hvilke oplysninger der skal indberettes, herunder oplysninger
om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt, frister herfor og om anvendelse af et bestemt format og bestemte IT-
systemer.
Der forventes fastsat regler, som pålægger kommunerne på årlig basis at oplyse status på deres vurdering af BNBO og hvilke
nye beskyttelsesindsatser, der vil blive eller er gennemført. Kommunerne vil have mulighed for løbende at indberette
oplysninger herom. For arealer, som kommunen har vurderet, men valgt ikke at iværksætte nye beskyttelsesindsatser for, vil
der desuden blive indført en pligt til at oplyse om årsagen til dette , herunder hvorvidt området vurderedes tilstrækkelig
beskyttet gennem tidligere foretagne indsatser, samt hvilke parametre vurderingen lagde vægt på. Da indsatser udenfor BNBO i
nogle tilfælde kan være relevante for beskyttelsen indenfor BNBO, vil kommunerne også få mulighed for, at indberette om disse
indsatser.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at indberetning skal ske i et særligt format, herunder at indberetning skal
ske ved anvendelse af bestemte IT-systermer. Til brug for indhentelsen af information udarbejder Miljøstyrelsen en it -platform
på Danmarks Miljøportal eller på MiljøGIS i 2020.
I overensstemmelse med tillægsaftalen til pesticidstrategien vil Miljø- og Fødevareministeriet på baggrund af kommunernes
indberetninger udarbejde årlige opgørelser af den kommunale indsats for beskyttelse af BNBO. Det er hensigten at Miljø- og
Fødevareministeriet i slutningen af 2022 udarbejder en endelig evaluering af kommunernes vurdering af BNBO og
det hensigten, at
explicit stilling til i
men det kan ikke
i vejledningen. I
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
beskyttelsesindsats. Kompetencen til at modtage oplysninger, lave årlige opgørelser og foretage den endelige evaluering
forventes delegeret til Miljøstyrelsen.
Miljø- og fødevareministeriet vil i de årlige opgørelser og evalueringen opgøre, hvor mange BNBO, der er blevet gennemgået,
og hvilke nye beskyttelsesinitiativer, der er iværksat. For evt. BNBO, hvor kommunerne har besluttet, at der ikke skal foretages
en yderligere indsats, vil Miljø- og Fødevareministeriet ydermere i evalueringen foretage en vurdering af, om det er i
overensstemmelse med den skærpede vejledning om BNBO og bekendtgørelsen, såfremt denne fastsætter parametre for
risikovurderingen, herunder om der fortsat er BNBO med risiko for fare for forurening som følge af erhvervsmæssig anvendelse
pesticider af grundvandet. I overensstemmelse med tillægsaftalen til pesticidaftalen vil resultatet af evalueringen blive forelagt
aftalekredsen med henblik på beslutning om, der skal indføres et generelt sprøjteforbud i BNBO.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse kvenser for det offentlige [OBS - ikke endeligt afsnit
afventer DUT]
Lovforslaget skønnes at indebære administrative omkostninger i kommunerne i perioden 2019-2022. Beløbet er en afspejling af
kommunernes merudgifter til gennemgang og risikoanalyse af BNBO og indrapportering i perioden 2020-2022.
Finansiering af kommunernes merudgifter er forudsat finansieret af DUT. DUT sagen er endnu ikke afsluttet.
Lovforslaget vil afføde, at Miljøstyrelsen udarbejder et digitalt værktøj til brug for kommunernes indberetning. Der er fra
Miljøstyrelsen afsat 0,1 mio. kr. til it-værktøjet i 2020 og 0,1 mio. kr. til drift af det i 2021. Kommunerne vil skulle indberette
oplysningerne til Danmarks Arealinformation (DAI). DAI er et IT-system, som er en del af Danmarks Miljøportal, der er en
platform til opsamling og opbevaring af natur- og miljødata. Miljøportalen er et fællesoffentligt partnerskab mellem
Miljøstyrelsen, KL og regionerne. Såfremt det ikke er muligt at lave en god løsning for indberetning på DAI, kan tilsvarende
løsning laves i Miljøstyrelsens eget webGIS MiljøGIS.
Der er afsat midler til ét årsværk pr. år i tre år inden for Miljø- og Fødevareministeriets egen ramme til evaluering af indsatsen.
Derudover er der afsat 500.000 kr. inden for Miljø- og Fødevareministeriets egen ramme til udvikling af paradigmer for frivillige
aftaler i BNBO i 2019. Øvrige administrative omkostninger på Miljø- og Fødevareministeriets område afholdes inden for Miljø- og
fødevareministeriets egen ramme.
3.1. Lovforslagets overholdelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslaget vurderes at være relevant for 4 ud af 7 principper for digitaliseringsklar lovgivning.
I overensstemmelse med princip 2 vurderes det, at lovforslaget understøtter digital kommunikation, i og med at miljøministeren
bemyndiges til at stille krav om, at kommunerne indberetter status på gennemgangen af BNBO ved brug af en digital løsning
udviklet til formålet.
I overensstemmelse med princip 3 vurderes det, at lovforslaget understøtter brugen af objektive kriterier i administrationen af
lovgivningen. Dette udtrykker sig ved, at de digitale indberetninger vedrørende status på gennemgang og supplerende
beskyttelsesindsatser vil blive struktureret ved brug af objektive kriterier. Fordelen ved at strukturere indberetningerne ved brug
af objektive kriterier er, at det er muligt at foretage maskinel afgrænsning af den relevante delmængde af indberetninger, so m
kræver manuel efterbehandling med henblik på udarbejdelse af evalueringen.
I overensstemmelse med princip 4 vurderes det, at lovforslaget understøtter sammenhæng på tværs ved genbrug af begreber
og data, i og med at lovforslaget tager udgangspunkt i en defineret metode til definition af de omfattede BNBO i IT-systemet.
I overensstemmelse med princip 6 vurderes det, at lovforslaget understøtter genbrug af offentlig infrastruktur i og med, at
Miljø- og Fødevareministeriet vil benytte den eksisterende portal for udveksling af data på miljøområdet og udvide den til også
at understøtte den ønskede indberetning af status på kommunernes gennemgang af BNBO.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser, da lovforslaget retter sig mod kommunerne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. juli 2019 til den 22. august 2019 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Aalborg Universitet, Asfaltindustrien, Astma -Allergi Danmark, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation,
Biologforbundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske Restprodukter til
Jordbrugsformål, Brancheforeningen for kommunal Skadedyrsbekæmpelse, c/o Mortalin, Bryggeriforeningen, Byggesocietetet,
Bæredygtigt
Landbrug,
Campingrådet,
Centralorganisationen
af
industriansatte
i
Danmark
(CO-Industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), COOP Danmark A/S, DAKOFA, DAKOFO, DA NAK, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Farve- og Limindustri, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Idrætsforbund,
Danmarks
Jægerforbund,
Danmarks Landboungdom,
Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Autogenbrug (DAG), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Detail, , Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, , Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Golf Union,
Dansk Journalistforbund, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Maskinhandlerforening (DM), Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening,
Dansk Planteværn, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Solvarmeforening, Dansk
Sportsdykkerforbund, Dansk Textil & Beklædning (DTB), Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Vandrelaug, Danske
advokater, Danske Havne, Danske Juletræer og Grønt, Danske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenø rer, Danske
Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Træindustrier, Danske Råstoffer, Danske
Svineproducenter, Danske Vandløb, DANVA, Danske Vandværker, DASU, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Nationalt
Center for Miljø og Energi, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd i Danmark, De Økonomiske Råd, DELTA, ,
Den Danske Landinspektørforening, DHI, DONG Energy A/S, DS Håndværk & Industri, DTC, DTU, DTU Aqua, Dyrenes
Beskyttelse, Ekokem A/S, Energinet.dk, Fagligt Fælles Forbund 3F, Foreningen af Byplanlæggere (FAB), Foreningen af Danske
Biologer, Foreningen af danske brøndborere, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark,
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Envina, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Skibs- og bådebyggere i Danmark, Foreningen af speciallæger, Foreningen af Vandværker i Danmark
(FVD), Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, GEUS - Danmarks og Grønlands
Geologiske Undersøgelser, Giftlinjen, Bispebjerg Hospital, , Green Network, Greenpeace, Danmark, Grænseregion Syd, Grøn
Hverdag, GTS, HedeDanmark, Hedeselskabet, HK-Kommunal, Miljøudvalg, HOFOR, Horesta, Ingeniørforbundet i Danmark, ICP
A/S, International Transport Danmark (ITD), Jordbrugets Bedriftssundhedstjeneste, Kalk- og Teglværksforeningen af 1893,
Kemi & Life Science, KL, KTC, Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landforeningen for Gylleramte, Landsbyrådet, Landsforeningen af danske fåreavlere, Landsforeningen af danske
mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lægemiddelindustriforeningen,
Marine Ingredients Denmark, Materialistforeningen, Mærsk Olie og Gas A/S, Natur og Ungdom, NOAH, Nordisk
konservatorforbund, Novo Nordisk, Oliebranchens fællesrepræsentation, Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditforeningen,
Rederiforeningen af 2010 og Danmarks Rederiforening, SEGES, Skovdyrkerforeningerne, Skov og Landskab, Spildevandsteknisk
forening, SPT, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Teknologirådet, Træinfo, Uniscrap, Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
2063477_0009.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget skønnes at indebære
omkostninger i kommunerne i perioden
2019-2022. Beløbet er en afspejling af
kommunernes merudgifter til
gennemgang og risikoanalyse af BNBO
og indrapportering i perioden 2020-
2022.
Finansiering af kommunernes
merudgifter er forudsat finansieret af
DUT. DUT sagen er endnu ikke afsluttet.
Lovforslaget vil afføde, at Miljøstyrelsen
udarbejder et digitalt værktøj til brug for
kommunernes indberetning. Der er fra
Miljøstyrelsen afsat 0,1 mio. kr. til it-
værktøjet i 2020 og 0,1 mio. kr. til drift
af det i 2021.
Der er afsat midler til et årsværk pr. år i
tre år inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme til
evaluering af indsatsen. Derudover er
der afsat 500.000 kr. inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme til
indkøb af paradigmer for frivillige aftaler
i BNBO i 2019. Øvrige administrative
omkostninger på MFVM’s område
afholdes inden for MFVM’s egen ramme.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget
skønnes
at
indebære
administrative konsekvenser for staten til
udvikling af IT-system og behandling af
data samt udarbejdelse af
årlige
opgørelser og evaluering.
Lovforslaget skønnes at indebære
administrative konsekvenser for
kommunerne i perioden 2019-2022.
Beløbet vil være en afspejling af
kommunernes merudgifter til
gennemgang og risikoanalyse af BNBO
og indrapportering i perioden 2020-
2022.
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
2063477_0010.png
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige
minimumsforpligtelse r
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende vandforsyningslov indeholder ikke regler, der giver hjemmel til at pålægge kommunerne en pligt til at vurdere
behovet for indsatser til beskyttelse af drikkevandsinteresser i BNBO mod forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af
pesticider. Vandforsyningsloven indeholder heller ikke en hjemmel til at pålægge kommunerne at indberette oplysninger om en
sådan vurdering, herunder om iværksatte eller planlagte indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige
drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO.
Med henblik på at gennemføre dele af tillægsaftalen til pesticidstrategien, der den 11. januar 2019 blev indgået mellem Venstre,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti, foreslås der indsat i vandforsyningsloven en ny § 13 e, som i stk. 1, bemyndiger miljøministeren til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelserne skal vurdere behovet for indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige
drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO, der er udpeget i regler
udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6, og indberette herom. Og som i stk. 2 bemyndiger ministeren til at fastsætte nærmere
regler for vurderingen og indberetningen, jf. bestemmelsens stk. 1, herunder om tidsfrister og hvilke oplysninger, der skal
indberettes, herunder om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt, samt hvilket format indberetningen skal ske i,
herunder ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
Til stk. 1.
Ved det foreslåede stk. 1 bemyndiges miljøministeren til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne skal vurdere
behovet for og indberette om indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for
forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO, der er udpeget i regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6,
i vandforsyningsloven.
Bekendtgørelse nr. 142 af 28. november 2018 om udpegning af drikkevandsressourcer, som er udstedt i medfør af bl.a. § 11 a,
stk. 1, nr. 6, indeholder udpegede områder med betydning for drikkevandsressourcen, herunder BNBO i bekendtgørelsens bilag
5, jf. afsnit 2.1..1 i de almindelige bemærkninger.
Ved erhvervsmæssig anvendelse forstås brug af pesticider af en professionel bruger, dvs. enhver person, der anvender
pesticider i forbindelse med sine erhvervsmæssige aktiviteter, herunder sprøjteførere, teknikere, arbejdsgivere og selvstændi ge
i både landbrugssektoren og andre sektorer. Private hus- og haveejere berøres derfor ikke af lovforslaget. Det vil hovedsageligt
være traditionelle jordbrugere, der bliver berørt af lovforslaget, dvs. erhvervsmæssig pesticidanvendelse tilknyttet konventi onelt
jordbrugsdrift (landbrug, skovbrug, gartneri, frugtavl, planteskoler, juletræsproduktion m. v.). Golfklubber, gartnerier, hoteller
m.v. vil imidlertid også være omfattet, i det omfang de har et BNBO på deres ejendom.
Den vurdering, som kommunerne skal foretage, skal tage udgangspunkt i en individuel faglig vurdering af, hvornår der er risik o
for fare for forurening med erhvervsmæssig brug af pesticider. Denne risikovurdering skal være i overensstemmelse med den
nye
”Vejledning
om vurdering af indsatser rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære beskyttelsesområder
(BNBO)”,
som
Miljøstyrelsen udstedte juli 2019, og nærmere regler fastsat i medfør af det foreslåede stk. 2, jf. nedenfor.
Indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig
anvendelse af kan f.eks. være påbud og forbud i forhold til brug af pesticider, aftaler om rådighedsindskrænkninger eller andre
foranstaltninger, som har effekt i forhold til, at beskytte grundvand i BNBO mod forurening fra erhvervsmæssig brug af
pesticid
e
r. For en nærmere redegørelser herfor henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 1.1. og 2.1.1. samt
bemærkningerne til stk. 2 nedenfor.
Til stk. 2.
Det foreslås, at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om vurdering og indberetning, jf. stk. 1, herunder om tidsfrister,
hvilke forhold der skal indgå i vurderingen, og, hvilke oplysninger der skal indberettes, herunder oplysninger om
beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at indberetningen skal ske i
et bestemt format, herunder at indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Miljøministeren bemyndiges med det foreslåede stk. 2, 1. pkt., til at fastsætte nærmere regler om vurdering og indberetning, jf,
stk. 1, herunder om tidsfrister, hvilke forhold der skal indgå i vurderingen og hvilke oplysninger, der skal indberettes, herunder
om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller planlagt.
Det er intentionen, at bemyndigelserne vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, som nærmere afgrænser kommunernes pligt til
at vurdere behovet for indsatser til beskyttelse af nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i boringsnære beskyttelsesområ der udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a,
stk. 1, nr. 6.
Det er hensigten, at bekendtgørelsen vil fastsætte en række parametre, som kommunerne skal tage explicit stilling til i deres
vurdering af indsatsbehovet for arealer, som kommunen har vurderet, men valgt ikke at iværksætte nye beskyttelsesindsatser
for. På nuværende tidspunkt er identificeret følgende relevante parametre, men det kan ikke udelukkes, at bekendtgørelsen vil
udnytte bemyndigelsen til at tilføje eller ændre i nedenstående parametre.
Det er hensigten, at parametrene i bekendtgørelsen vil omhandle
forsyningsstrukturen
, herunder om boringen skal sløjfes inden
for en meget kort årrække (3-5 år) og
arealanvendelse og forureningskilder
, herunder om der allerede er indført restriktioner i
pesticidanvendelsen, om der er vaskepladser i BNBO, beregning af spildkoncentrationen, kortlægning af andre
punktkildeforureninger og ejendomme i området og hvorvidt en indsats over for pesticidanvendelsen vil være proportionelt med
disse. Herudover vil parametrene omhandle
geologiske forhold
, herunder om der er SFI-sand i området, om kommunen er enig
i Miljøstyrelsens udpegning af NFI (grundvandsdannelse eller tynde lerlag (under 15 meter), om kommunen vurderer, at
tykkelsen af lerlag, lerlagenes sammenhæng og sprækkerne i lerlagene ikke udgør et beskyttelsesproblem. Ydermere vil
parametrene omhandle
grundvandsdannelse
, herunder om der er grundvandsdannelse i området, beregning af de geologiske
indvindingsmæssige forhold påvirkning af grundvandsdannelsen og en evt. konstatering af manglende tidsmæssig variation i
grundvandsstanden. Endelig vil parametrene omhandle
grundvandskemi
, herunder om der er konstateret fund af pesticider
(tilladte, regulerede, forbudte), om der er konstateret fund af andre miljøfremmede stoffer, måling eller beregning af vandets
alder, en tidsserie, der viser en faldende frekvens af forureningskomponenter samt andre forhold, som, kommunen vurderer, er
relevante.
Det er således hensigten at kommunerne i deres vurdering af BNBO blandt andet skal vurdere både den nuværende og
planlagte fremtidige anvendelse af pesticider og andre kilder samt vurdere risikoen for udvaskning af pesticider.
Kommunalbestyrelsen skal i den konkrete situation udøve et skøn over, hvor fjerntligge nde faren for forurening må være ved at
afveje hensynet mellem vandboringens vigtighed og de geologiske forhold omkring vandboringen. Afhængig af blandt andet de
nærmere geologiske forhold, og indvindingsmængder, kan selv en begrænset risiko for forurening begrunde et behov for
iværksættelse af en beskyttelsesindsats. En sådan vurdering vil efter omstændighederne kunne baseres på et mere overordnet
skøn, da det ikke med sikkerhed i alle tilfælde vil være muligt at foretage detaljerede tekniske beregninger o g undersøgelser.
Kommunalbestyrelsernes vurdering skal være i overensstemmelse med
den nye ”Vejledning
om vurdering af indsatser rettet
mod erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO”, som Miljøstyrelsen udstedte juli 2019 og bekendtgørelsen, såfremt denne
fastsætter parametre for risikovurderingen, herunder om der fortsat er BNBO med risiko for fare for forurening som følge af
erhvervsmæssig anvendelse pesticider af grundvandet. Vejledning indeholder en uddybende beskrivelse af risikofaktorerne ved
brug af pesticider,
som er skærpet i forhold til tidligere vejledninger, herunder Miljøstyrelsens vejning om ”Boringsnære
beskyttelsesområder
– BNBO” fra 2007.
Vejledningen opsætter blandt andet en række vejledende retningslinjer for vurderingen
af risiko for fare for forurening af drikkevandet som følge af erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO, som
kommunerne kan lade indgå i sin vurdering, hvor det vurderes relevant. Disse inkluderer blandt andet arealanvendelse og
forureningskilder, geologiske og hydrologiske forhold, fund af pesticider eller andre miljøfremmende stoffer og de
forsyningsmæssige konsekvenser af en forurening, herunder hvorvidt der er alternativer til nuværende indvinding, såfremt den
kunne blive permanent eller midlertidigt lukket.
Beskyttelsesindsatser kan iværksættes i det omfang, den enkelte kommune på et fagligt grundlag og ud fra en aktuel og
individuel vurdering finder det nødvendigt for at sikre bestående eller fremtidig vandindvindingsanlæg eller nuværende eller
fremtidige drikkevandsboringer under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Visse indsatser som f.eks. omlægning til
økologi eller skovrejsning kan kun gennemføres ved frivillige aftaler ud fra almindelige forvaltningsmæssige principper om
proportionalitet og valg af mindst indgribende indsats.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det ikke vil være alle BNBO, hvor der vil være behov for iværksættelse af indsatser til
beskyttelse mod fare for forurening fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider . Som eksempel vil arealer med vedvarende
græs, arealer med braklægning i længere perioder, omlægning til natur eller vådområder samt økologisk dyrkede marker som
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
udgangspunkt indgå i vurderingen, men disse driftsformer vil normalt ikke medføre en risiko for forurening af grundvand med
pesticider. Behovet for en beskyttelsesindsats vil dog afhænge af kommunens konkrete vurdering.
Herudover vil bekendtgørelsen indeholde nærmere regler
kommunernes vurdering af behovet for en beskyttelsesindsats.
om,
hvilke
oplysninger
kommunerne
skal indberette
om
For så vidt angår kommunernes indberetningspligt er det hensigten, i regler fastsat i medfør af det foreslåede stk. 1, at
fastsætte nærmere krav til, hvilke oplysninger der skal indberettes, tidsfrister for indberetningen og krav til format.
Med henblik på, at Miljø- og Fødevareministeriet kan foretage årlige opgørelser og den evaluering, som er ønsket efter
tillægsaftalen til pesticidstrategien, er det hensigten, at bekendtgørelsen bl.a. skal fastsætte krav om indberetning af, hvor
mange BNBO, kommunerne har vurderet. Endvidere er det hensigten at fastsætte krav om indberetning af oplysninger om
iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser, herunder indgåelse af frivillige aftaler og påbud eller forbud om
rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens §§ 24 eller 26 a, og andre indsatser, som har betydning for beskyttelse
af grundvandet i BNBO, f.eks. beslutning om flytning af boringer, nedlæggelse af vaskepladser og omlægning til økologi eller
skovrejsning.
Da indsatser udenfor BNBO i nogle tilfælde kan være relevante for beskyttelsen indenfor BNBO, vil kommunerne også få
mulighed for at indrapportere indsatser uden for BNBO. Kommunerne kan herudover indberette deres gældende indsatsplaner.
Denne indberetning er frivillig, da gældende indsatsplaner ikke i alle tilfælde har betydning for kommunernes vurdering af, om
der er behov for indsatser i BNBO, jf. forslag til ny § 13 e.
Kommunerne skal herudover indberette om de BNBO, hvor det er besluttet ikke at foretage en beskyttelsesindsats. I den
forbindelse skal kommunen indberette oplysninger om, hvilke parametre kommunen har fundet relevante at lade indgå i sin
vurdering. Det er hensigten, at de relevante parametre vil blive fastsat i bekendtgørelsen og de er ydermere oplistet i
”Vejledning
om vurdering af indsatser rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære beskyttelsesområder
(BNBO)”, som blev udstedt af Miljøstyrelsen i juli 2019.
I overensstemmelse med tillægsaftalen til pesticidstrategien vil Miljø- og Fødevareministeriet på baggrund af kommunernes
indberetninger lave en årlig opgørelse af den kommunale indsats i BNBO for beskyttelse af grundvand. Der vil ultimo 2022 blive
gennemført en endelig evaluering af den kommunale indsats, hvor Miljø- og Fødevareministeriet vil opgøre, hvor mange BNBO
der er blevet vurderet og hvilke nye beskyttelsesindsatser, der er iværksat eller planlagt, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
1.1.
For de BNBO hvor kommunerne har besluttet, at der ikke skal foretages en yderligere indsats, vil Miljø - og Fødevareministeriet
foretage en vurdering af, om kommunernes vurdering er i overensstemmelse med den skærpede vejledning om BNBO og regler
fastsat i medfør at det foreslåede stk. 2. Det er hensigten, at evalueringen foretages af Miljøstyrelsen. Den foreslåede
bestemmelse indeholder derfor også hjemmel til at fastsætte tidsfrister for kommunalbestyrelsernes vurdering og indberetning.
Det er hensigten, at pålægge kommunerne årligt at indberette nærmere fastsatte oplysninger, jf. ovenfor, inden en nærmere
fastsat frist, men det forventes, at kommunerne også vil kunne foretage en løbende indberetning. Bekendtgørelsen vil
herudover indeholde en endelig frist for indberetningsforpligtelsen til brug for miljø- og fødevareministeriets endelige
evaluering. Bemyndigelse kan imidlertid også udnyttes til at fastsætte krav om at kommunerne indberetter vurderinger og
beskyttelsesindsatser, som ligger efter 2022.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt., bemyndiger endeligt ministeren til at fastsætte regler om, at indberetningen skal ske i et bestemt
format, herunder at indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
Bemyndigelsen forventes udnyttet til at fastsætte bestemmelser, der angiver i hvilket format indberetningen skal ske, og hvilken
IT-løsning, som skal anvendes til indberetningen.
Det er intentionen, at indberetning skal ske ved benyttelse af eksisterende IT-systemer. Det er forventningen, at oplysningerne
vil skulle indberettes til Danmarks Arealinformation (DAI). DAI er en del af Danmarks Miljøportal, som er en IT-platform til
opsamling og opbevaring af natur- og miljødata. Miljøportalen er et fællesoffentligt partnerskab mellem Miljøstyrelsen, KL og
regionerne. Såfremt det ikke er muligt at lave en god løsning for indberetning på DAI, kan tilsvarende løsning laves i
Miljøstyrelsens eget webGIS MiljøGIS.
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Dette svarer til det, der gælder for vandforsyningsloven i øvrigt, jf.
vandforsyningslovens § 90.
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 46: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning), fra miljøministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
118 af 22. februar 2018, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 13 d indsættes:
Ȥ
13 e.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere og indberette om
behovet for indsatser til beskyttelse af nuværende og
fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening
fra erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i boringsnære
beskyttelsesområder udpeget efter regler udstedt i medfør
af § 11 a, stk. 1, nr. 6..
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
vurdering og indberetning, jf. stk. 1, herunder om
tidsfrister, hvilke forhold der skal indgå i vurderingen og
hvilke oplysninger, der skal indberettes, herunder
oplysninger om beskyttelsesindsatser, som er iværksat eller
planlagt. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
indberetningen skal ske i et bestemt format, herunder at
indberetningen skal ske ved anvendelse af bestemte IT-
systemer«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
15