Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2063363_0001.png
NOTAT
Dy rev elfærd og
V eterinærmedicin
J.nr. 201 9-15-30-00002
Ref. KISE
Den 3. juli 201 9
Notat om lovforslag om ændring af lov om dyrlæger (Afgift til
finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er, at skabe hjemmel til finansiering af et fremtidssikret V etStat
(Fødev arestyrelsens medicinregister), at overføre hjemmel til opkrævning af gebyr for ekstra kontrol
fra tekstanmærkning i finansloven til lov om dyrlæger, at tilv ejebringe klar hjemmel til, at de
v eterinærstuderende v ed Københavns Univ ersitet som led i uddannelsen kan deltage i behandling af
dy r v ed universitetets dyrehospitaler og i den forbindelse udøve visse former for dy rlægegerning, at
ændre betegnelsen ”euforiserende stoffer”
i lov en til
”afhængighedsskabende lægemidler” (to
betegnelser for samme midler) samt at skabe hjemmel til, at dy rlæger ansat v ed Københavns
Univ ersitets dyrehospitaler i forhold til deres behandling af priv atejede dyr undergives tilsyn på lige
fod med dy rlæger ved privatejede dyrehospitaler eller privatpraktiserende dy rlæger i øv rigt.
Lovforslagets baggrund
Forslaget om etablering af hjemmel til finasiering af et ny t V etStat fremsættes med baggrund i den
politiske aftale om V eterinærforlig III 2018-2021, der blev indgået den 1 3. december 2017, mellem den
dav ærende regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativ et, Radikale
V enstre og Socialistisk Folkeparti.
Forslaget om, at hjemlen til at opkræv e gebyr til dækning af omkostningerne ved ekstra ko nt ro l, s o m
gennemføres efter, at der er påv ist manglende ov erholdelse af lov en eller regler fastsat i medfør af
lov en eller af EU-forordninger, ov erføres fra tekstanmærkning i finanslov en til lov om dy rlæger ,
fremsættes i henhold til normal praksis i ov erensstemmelse med Den Økonomiske Administrativ e
V ejledning (ØAV ). Heraf fremgår, at materielle tekstanmærkninger skal indarbejde s i d e n r e le v a nt e
lov givning, når dette er muligt.
Øv rige forslag fremsættes, fordi Miljø- og Fødevareministeriet v urderer, h e r u nde r u d fr a p r a kt is ke
erfaringer, at det v il være hensigtsmæssigt, at foretage de foreslåede ændringer.
Lovforslagets indhold
V eterinærstuderendes behandling af dyr på Københavns Universitets dyrehospitaler
Det foreslås, at der som § 4, stk. 4, i lov en indsættes en bestemmelse, der skaber klar hjemmel til, at de
v eterinærstuderende v ed Københavns Univ ersitet, som led i deres uddannelse, kan deltage i diagnostik
og behandling af dy r v ed universitetets dyrehospitaler , og i den forbindelse udøve v isse former for
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Gl ostrup
Tl f . 7 2 27 69 00
CV R 6253451 6
EA N 5798000986008
w ww.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
dy rlægegerning. De studerendes deltagelse i diagnostik og behandling af dy r er en forudsætning for , at
de kan opnå de fornødne færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøv e dyrlæge -
gerning på fuldt forsv arlig vis.
Det v il v ære en forudsætning, at de v eterinærstuderendes behandling af dy r altid sker efter en
dy rlæges anvisninger og under dennes ansvar. Det v il v ære op til Københavns Univ ersitet at v urdere,
hv ilke behandlinger af dy r det v il v ære nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som led i
deres uddannelse, jf. den til enhv er tid gældende studieordning for veterinærstudiet. Dog forudsættes
det, at de studerende ikke foretager fx komplicerede kirurgiske indgreb.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4, 2. pkt., giv er hjemmel til, at ministeren for fødevarer, fiskeri
og ligestilling kan fastsætte regler om de studiekrav, der skal v ære opfyldt for , at de v eterinær-
studerende kan deltage i behandling af dy r og udøve visse former for dy rlægegerning. Kø benhavns
Univ ersitet har oplyst, at gældende praksis på området er, at de v eterinærstuderende skal have
gennemført bachelordelen på 3 år og første halv år af kandidatdelen i v eterinærmedicin , før de må
deltage i behandling af dy r. Dermed v il de studerende h ave erhvervet tilstrækkelige grundlæggende
færdigheder til, at de kan udøv e visse former for dy rlægegerning, fx indgivelse af receptpligtig medicin
til dy r og deltagelse i mindre, ukomplicerede kirurgiske indgreb.
Ophævelse af § 8 b
Det foreslås, at § 8 b ophæv es. Bestemmelsen, der kny tter sig til ordningen med egenkontrol med
dy revelfærd i landbrugsbesætninger, har mistet sin betydning, fordi ordningen med egenkontrol er
ophæv et. Ordningen blev ophævet i 2016 og erstattet af reglerne om målrettet dyrevelfærdsindsats, der
v edrører dyrlægers rådgivning om dyrevelfærd som led i sundhedsrådgivning.
”Euforiserende stoffer” ændres til ”afhængighedsskabende lægemidler”
Det foreslås, at betegnelsen ”euforiserende stoffer” overalt i lov en ændres til ”afhæ
ngighed ss ka be nde
lægemidler”, dv s. ændres i lov ens § 1 1 , stk. 5, § 20, stk. 1 , og § 26, stk. 1 .
Der er tale om bestem m e ls e r,
der som led i tilsy n med dy rlæger giv er ministeren for fødev arer, fiskeri og ligestilling
(Fødev aresty relsen) forskellige
reaktionsmuligheder i forhold til dyrlægers ordinering af euforiserende
stoffer, og formålet med bestemmelserne er bl.a. at sikre mod misbrug af disse lægemidler.
Med forslaget skabes der parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i lov o m d y rlæ g er o g d e n
betegnelse, der anv endes på det humane sundhedsområde, jf. § 35 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). De to betegnelser anv e ndes
for samme midler.
V etStat
Det foreslås, at der i lov en tilvejebringes hjemmel til, at driften og en nødvendig teknisk omlægning o g
modernisering af medicinregisteret V etStat, finansieres gennem opkrævning af b e t a ling fr a e je r e a f
dyrehold registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR).
V etStat er Fødevarestyrelsens IT-system til registrering af forbrug af v eterinære lægemidler. Blandt d e
v igtigste formål med registret er, at monitorere udviklingen i forbruget af antibiotika til dy r i Danmar k
og på den baggrund igangsætte initiativer, som kan sænke forbruget.
Det er nødv endigt at gennemføre en teknisk omlægning og modernisering af sy stemet
(fremtidssikring), da det nuværende IT-system er utidssvarende. Moderniseringen v il øge r e g is te re ts
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
anv endelighed både i landbrugets administration af husdyrbesætningerne og i den natio na le ind s a ts
for at begrænse antibiotikaforbruget. Dette v il bl.a. ske v ed, at det bliver muligt, at antibiotikaforbruget
kan opgøres på besætningsniveau, hvor forbruget i det nuv ærende system opgøres på ejendomsnivea u
(CHR-niv eau).
Det er hensigten, jf. V eterinærforlig III 2018-2021, at drift efter idriftsættelse af det ny e V et St a t s ka l
dækkes af en formålsbestemt afgift betalt af ejere af besætninger med sv in eller kv æg registreret i CHR.
Tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler
Det foreslås, at dy rlæger ansat v ed Københavns Univ ersitets dyrehospitaler , i forbindelse m e d d is s e s
behandling af priv atejede dyr, undergives tilsyn på linje med tilsy n, der udføres i forhold t il d y r læg e r
ansat på priv atejede dyrehospitaler eller privatpraktiserende dyrlæger i øv rigt.
Efter § 32, stk. 1 , i lov om dy rlæger, er dy rlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling (Fødev aresty relsen). Dog er dy rlæger, der er ansat v ed statslige underv isnings - og
forskningsinstitutioner, undtaget fra tilsy net, for så v idt angår deres v irksomhed v ed disse instit ut te r,
jf. § 32, stk. 2, i lov om dy rlæger.
Undtagelsen i lov ens § 32, stk. 2, fra det generelle krav om, at dy rlæger er undergiv et tilsy n, kan
lov giv ningsmæssigt føres tilbage til 1 964, men det er imidlertid Miljø- og Fødev areministeriets
v urdering, at det nu v il v ære hensigtsmæssigt, at der også v il kunne føres tilsyn m e d d y rlæ g er a ns a t
v ed Københav ns Univ ersitets dy rehospitaler i forbindelse me d disse dy rlægers behandling af
priv atejede dyr.
Univ ersitetet driver på nuv ærende tidspunkt to dyrehospitaler, henholdsvis Universitetshospitalet for
Store Husdy r og Univ ersitetshospitalet for Familiedyr. De dy r, der tages under behandling på de to
dy rehospitaler, er dels dy r, der tilhører univ ersitetet, dels privatejede dyr. Dy rene, der tilhører
univ ersitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen, jf. lov om dy reforsøg . De priv atejede dyr
tages under behandling på linje med behandling af dy r på pri vatejede dyrehospitaler eller behandling
af dy r, der udføres af priv atpraktiserende dy rlæger i øv rigt.
Med den foreslåede tilsynsforpligtelse v il Fødevarestyrelsen endvidere kunne behandle klager fra
dy reejere over behandling af dy r, uanset om behandlinge n er foretaget af en dy rlæge ansat på et
priv atejet dyrehospital, en privatpraktiserende dyrlæge i øv rigt eller af en dy rlæge ansat ved
Københavns Univ ersitets dyrehospitaler. Dette v urderes ligeledes at v ære hensigtsmæssigt.
Betaling for ekstra kontrol
Efter stk. 3 i tekstanmærkning nr. 1 58 ad 24.32.01. på finansloven er ministeren for fødevarer, fis ke r i
og ligestilling bemyndiget til at fastsætte regler om betaling af omkostningerne v ed ekstra kontrol, som
udføres efter, at der er påvist manglende overholdelse af lov om indendørs hold af smågr is e , a v ls - o g
slagtesv in, lov om udendørs hold af sv in, lov om indendørs hold af gy lte, goldsøer og drægtige søer, lov
om hold af malkekv æg og afkom af malkekv æg, lov om hold af slagtekalkuner, lov om hold af
slagteky llinger, dyreværnsloven, lov om hold af heste, lov om dyrlæger s a m t r e g ler , d e r e r fa s t s a t i
henhold til de næv nte love eller Den Europæiske Unions forordninger.
Det er normal praksis i ov erensstemmelse med Den Økonomiske Administrative V ejledning (ØAV ) , a t
materielle tekstanmærkninger skal indarbejdes i den relev ante lov giv ning , når dette er muligt. Det
foreslås derfor, at den del af tekstanmærkning nr. 1 58, der vedrører lov om dyrlæger, indsættes i lov en.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Det foreslås, at lov ændringen træder i kraft den 1 . januar 2020.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Lov forslaget har v æret forelagt Erhv ervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) i præhø r ing . TER
har v urderet, at lov forslaget ikke medfører administrativ e konsekv enser for erhv erv sliv et. Et ny t
V etstat medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr. (201 8 niv eau), hv oraf 3,0 mio. kr. udgør
omkostninger til drift efter idriftsættelse af det ny e V etStat, mens 2,4 mio. kr. udgør afskrivninger over
8 år på inv esteringen til udv iklingen af det ny e V etStat. Af disse omkostninger er det i forbindelse med
V eterinærforlig III 2018-2021 besluttet, at drift efter idriftsættelse af det ny e V etStat skal dækkes af e n
formålsbestemt afgift betalt af ejere af besætninger med sv in eller kv æg registreret i CHR.
Besætninger med sv in og kv æg står tilsammen for 90 pct. af forbruget af antibiotika i 2 0 1 7 , m e ns d e
sidste 1 0 pct. anv endes til mink, fjerkræ, akv akultur, får og geder mv . Omkostningerne til drift af
V etStat påregnes opkræv et baseret på den relativ e andel af forbruget af antibiotika i sv ine - og
kv ægbesætninger. Hv is fordelingen baseredes på forbruget i 201 7 , v ille det v ære ca. 86 pct. til
sv inebesætninger og ca. 1 4 pct. til kv ægbesætninger. Fordelingen vil blive fastsat årligt på grund la g a f
den seneste opgørelse af et års antibiotikaforbrug. Betalingen v il bliv e opkræv et sammen med
betalingen til CHR.
Bestemmelsen om betaling for ekstra kontrol er en v idereførelse af gældende ret og v il ikke m e d fø re
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. De øv rige fores lå ed e æ nd ring er v il
heller ikke indebære v æsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervet.
Forslaget om at ministeren for fødev arer, fiskeri og ligestillings tilsy nsbeføjelse også skal omfatte
dy rlæger, der er ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, vil indebære, at disse dy rlæg er v il
bliv e underlagt tilsy n på lige fod med dy rlæger ansat v ed priv atejede dy rehospitaler eller
priv atpraktiserende dy rlæger i øv rigt. Det v urderes, at forslaget ikke indebærer v æsentlige
omkostninger for det offentlige.
Forholdet til EU-retten
Lov forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der er tale om nationale regler.
Politisk Landskab
Den del af lov forslaget, der v edrører finansiering af et ny t V etStat (Fødevarestyrelsens
medicinregister), har baggrund i den politiske aftale om V eterinærforlig III 2018-2021, der blev
indgået den 1 3. december 2017. mellem regeringen og samtlige partier i Folketinget. Det forv entes, at
der i forhold til øv rige ændringsforslag også v il v ære bred tilslutning fra partier i Folketinget.
4