Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2063361_0001.png
Til høringsparterne, jf. høringsliste
J.nr. 201 9-15-30-000022019-15-
30-00002
Ref. KISE
Dato: 03-07 -201903-07-2019
Høring ov er forslag til lov om ændring af lov om dy rlæger (Afgift til fi-
nansiering af drift af m edicinregisteret VetStat m .v.)Høring
over forslag
til lov om ændring af lov om dyrlæger (Afgift til finansiering af drift af
m edicinregisteret VetStat m .v.)
Fødev arestyrelsen sender hermed forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger (Af-
gift til finansiering af drift af medicinregisteret V etStat m.v.) i høring.
Grundet folketingsvalget og regeringsskiftet er høringsperioden fastsat til 6 uger,
således at lov forslaget kan fremsættes i starten af oktober. Det bemærkes dog, at de
relev ante interessenter har v æret inddraget i forbindelse med det lovforberedende
arbejde.
Fødev arestyrelsen skal v enligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
se-
nest den 22. august 2019.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
1 [email protected]
samt
[email protected]
og med angiv else af journalnummer 2019-15-30-
00002.
Ev entuelle spørgsmål i høringsperioden kan rettes til Kirsten Sejlstrup på e-mail:
kise@fv st.dk
eller til Gülay Öcal på e-mail:
gusl@fv st.dk.
Høringssvar fra eksterne
høringsparter v il efter høringsfristens udløb blive offentliggjort på Høringsportalen
www.borger.dk.
V ed afgiv else af høringssvar samtykker høringsparten i, at v edkom-
mendes høringssvar, e-mailadresse og nav n offentliggøres på Høringsportalen efter
endt høring.
Form ål
Lov forslaget har til formål at skabe hjemmel til, at driften og en nødvendig teknisk
omlægning og modernisering (fremtidssikring) af Fødevarestyrelsens medicinregi-
ster V etStat kan finansieres gennem opkrævning af betaling fra ejere af dy rehold
registreret i Det Centrale Husdy rbrugsregister (CHR).
Derudov er foreslås en række y derligere ændringer i lov en. Det foreslås, at hjemlen til
at opkræve gebyr til dækning af omkostningerne ved ekstra kontrol som gennemføres
efter, at der er påv ist manglende overholdelse af loven eller regler fastsat i med fø r a f
lov en eller af EU-forordninger, overføres fra tekstanmærkning i fina ns lo v e n t il lo v
om dy rlæger.
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Herudov er foreslås det, at der i lov en skabes en klar hjemmel til, at de v eterinæ rs t u-
derende v ed Københavns Univ ersitet, som led i deres uddannelse, kan deltage i dia g -
nostik og behandling af dy r v ed universitetets dyrehospitaler, o g i d e n fo r b ind e ls e
udøv e visse former for dy rlægegerning. Det foreslås endvidere,
at begrebet ”euforise-
rende stoffer” i lov en ændres til ”afhængighedsskabende lægemidler”.
End e lig fo r e -
slås det, at dy rlæger ansat ved Københavns Universitets dy rehospita ler u nd e rg iv es
tilsy n i forbindelse med deres behandling af priv atejede dy rsv arende til, hv ad der
gælder for dy rlæger, der ikke er ansat v ed en statslig undervisnings- og forskningsin-
stitution eller privatpraktiserende dy rlæger i øv rigt.
Baggrund
Forslaget v edrørende etablering af hjemmel til opkrævning af betaling til finansiering
af medicinregisteret V etStat, fremsættes med baggrund i den politiske aftale om V e-
terinærforlig III 2018-2021, der blev indgået den 1 3. december 2017, mellem den
dav ærende regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternati-
v et, Radikale V enstre og Socialistisk Folkeparti.
Forslaget om overførsel af hjemlen til at opkræv e gebyr til dækning af omkostninger-
ne v ed ekstra kontrol fra tekstanmærkning i finansloven til lov o m d y rlæ g er , s ke r i
henhold til normal praksis i ov erensstemmelse med Den Økonomiske Administrative
V ejledning (ØAV ), hv oraf fremgår, at materielle tekstanmærkninger skal indarbejdes
i den relev ante lovgivning når dette er muligt.
Øv rige forslag fremsættes, idet Miljø- og Fødev areministeriet har v urderet, at det
baseret på praktiske erfaringer v il v ære hensigtsmæssigt, at fore t a ge d e fo r e s lå e de
ændringer.
Lov forslagets indhold
V eterinærstuderendes behandling af dyr på Københavns Universitets dyrehosp ita -
ler
Det foreslås, at der som § 4, stk. 4, i lov en indsættes en bestemmelse, der skaber
klarhjemmel til, at de v eterinærstuderende v ed Københavns Univ ersitet, som led i
deres uddannelse, kan deltage i diagnostik og behandling af dy r v ed universitetets
dy rehospitaler, og i den forbindelse udøve v isse former for dyrlægegerning.
De v eterinærstuderendes deltagelse i diagnostik og behandling af dy r er en forudsæt-
ning for, at de kan opnå de fornødne færdigheder til, efter bestået kandidateksamen,
at kunne udøv e dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
Som reglerne er i dag, er udøvelse af dy rlægegerning forbeholdt dyrlæger eller perso-
ner, som har adgang til at udøv e dy rlægegerning i henhold til bestemmelser fa s t s a t i
medfør af § 35 i lov en. Dette fremgår af § 2, stk. 2, i lov en. § 4, i lov en indeholder
enkelte undtagelser hertil. Hv ad der skal forstås v ed dyrlægegerning fr e m g år a f lo -
v ens § 2, stk. 1 .
Det v il v ære en forudsætning, at de v eterinærstuderendes behandling af dy r altid sker
efter en dy rlæges anvisninger og under dennes ansvar. Den pågældende dyrlæge skal
v ære ansat af univ ersitetet og tilkny ttet dyrehospitalet.
Side 2 af 6
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Det v il v ære op til Københavns Univ ersitet at v urdere, hv ilke behandlinger af dy r det
v il v ære nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som led i deres uddan-
nelse, jf. den til enhv er tid gældende studieordning for v eterinærstudiet. Dog forud-
sættes det, at de studerende ikke foretager fx komplicerede kirurgiske indgr eb.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4, 2. pkt., giv er hjemmel til at ministeren for
fødev arer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om de studiekrav, der skal v ære
opfy ldt, for at de v eterinærstuderende kan deltage i behandling af dy r og ud øve v isse
former for dy rlægegerning. Fastsættelsen af studiekrav skal ske efter høring af uni-
v ersitetet og v ære i ov erensstemmelse med den til enhver tid gældende studieordning
for v eterinærstudiet.
Københavns Univ ersitet har oplyst, at gældende praksis på området er, at de v eteri-
nærstuderende skal hav e gennemført bachelordelen på 3 år og første halv år af kandi-
datdelen i v eterinærmedicin, før de må deltage i behandling af dy r. Dermed v il de
studerende have erhvervet tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de kan
udøv e visse former for dy rlægegerning, fx indgivelse af receptpligtig medicin til dy r
og deltagelse i mindre kirurgiske indgreb.
Ophævelse af § 8 b
Det foreslås, at § 8 b ophæves. Bestemmelserne i § 8 b, stk. 1 og stk. 2, der knytter
sig til ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger, har mi-
stet sin betydning, idet ordningen med egenkontrol er ophævet. Ordningen blev op-
hævet med virkning fra den 14. december 2016, jf. bekendtgørelse nr. 1535 af 12.
december 2016. Samtidig blev reglerne om dyrlægers forpligtelser i forhold til ord-
ningen ophævet. Da § 8 b således har mistet sin betydning,
foreslås
det, at bestem-
melsen ophæves.
”Euforiserende stoffer” ændres til ”afhængighedsskabende lægemidler”
Det foreslås, at
betegnelsen ”euforiserende stoffer” ov eralt i lov en ændres til ”af-
hængighedsskabende lægemidler”. Betegnelsen ”euforiserende stoffe r ”
ind g å r i lo -
v ens § 1 1 , stk. 5, § 20, stk. 1 , og § 26, stk. 1 .
Der er tale om bestemmelser, der som led i tilsy n med dyrlæge r, giver ministeren fo r
fødev arer, fiskeri og ligestilling (Fødevarestyrelsen) forskellige reaktionsmuligheder i
forhold til dy rlægers ordinering af euforiserende stoffer. Euforiserende stoffer er
receptpligtige lægemidler, og formålet med bestemmelserne e r bl.a. at sikre mod
misbrug af disse lægemidler. Det er ikke i lov om dy rlæger definer et , h v a d d e r s ka l
forstås v ed ”euforiserende stoffer”, og Miljø
- og Fødevareministeriet har h id t il h e n-
holdt sig til den v urdering, der foretages på det humane sundhedsområde.
Med forslaget skabes der parallelitet mellem den betegnelse, der anvend es i lo v o m
dy rlæger og den betegnelse, der anv endes på sundhedsområdet, jf. § 35 i lo v o m a u -
torisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig v irksomhed (autoris at ions lo-
v en). De to betegnelser anvendes for samme midler.
Fødev arestyrelsen modtager halvårligt fra Sundhedsdatastyrelsen, en list e o v e r a lle
dy rlægers ordinationer af stoffer, der er underkastet en særlig ov erv å g ning . Lis t e n
gennemgås af Fødev arestyrelsen, der herefter udpeger dy rlæger til kont r ol a f d e r e s
Side 3 af 6
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
ordination af euforiserende stoffer. Kontrollen udføres af Fødevarestyrelsen. Hensig -
ten er fortsat, at modtage oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsen om dyrlægers or d i-
nation af de samme afhængighedsskabende lægemidle r, som anvendes i fo r h o ld t il
kontrollen af læger og tandlæger med tillæg af v eterinære lægemidler.
V etStat
Det foreslås, at der i lov en tilvejebringes hjemmel til, at driften og en nødvendig t e k-
nisk omlægning og modernisering af medicinregisteret V etStat finans ier es g e nne m
opkræv ning af betaling fra ejere af dy rehold registreret i Det Centrale Husdy r b r ug s -
register (CHR).
V etStat er Fødevarestyrelsens IT-system til registrering af forbrug af v ete rinæ re læ -
gemidler. Blandt de v igtigste formål med regis tret er, at monitorere udv iklingen i
forbruget af antibiotika til dy r i Danmark, og på den baggrund igangsætte initiativ er ,
som kan sænke forbruget.
Det er nødv endigt at gennemføre en teknisk omlægning og moderniser ing a f s y s t e -
met (fremtidssikring), da det nuværende IT-system er utidssvarende. Modernise rin-
gen v il øge registerets anv endelighed både i landbrugets administration af husdy rb e-
sætningerne og i den nationale indsats for at begrænse antibiotikaforbruget. Dette v il
bl.a. ske v ed, at det bliv er muligt, at antibiotikaforbruget kan opgøres på besætnings -
niv eau, i modsætning til det nuv ærende sy stem, hv or forbruget opgøres på ejen-
domsniv eau (CHR-niv eau).
Det er hensigten, jf. V eterinærforlig III 2018-2021, at drift efter idriftsætte ls e a f d e t
ny e V etStat skal dækkes af en formålsbestemt afgift betalt af ejere af besætninger
med sv in eller kv æg registreret i CHR.
Tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler
Det foreslås, at dy rlæger ansat v ed Københavns Univ ersitets dyrehospitaler i fo r b in-
delse med disses behandling af privatejede dyr undergives tilsyn på linje med t ils y n,
der udføres i forhold til dy rlæger ansat på privatejede dyrehospitaler eller privatprak-
tiserende dyrlæger i øv rigt. Tilsyn med dyrlæge r v aretages af Fødevarestyrelsen.
Efter § 32, stk. 1 , i lov om dy rlæger, er dy rlæger undergivet tilsyn af miljø - og fødev a-
reministeren (Fødevarestyrelsen). Dog er dy rlæger, der er ansat v ed statslige u nd e r-
v isnings- og forskningsinstitutioner, undtaget fra tilsy net for så v idt angår deres virk-
somhed v ed disse institutter. Dette fremgår af § 32, stk. 2, i lov om dy rlæger.
Undtagelsen i lov ens § 32, stk. 2, fra det generelle krav om, at dy rlæger er undergiv e t
tilsy n, kan lov givningsmæssigt føres tilbage til 1 964, men det er imidlertid Miljø - o g
Fødev areministeriets v urdering, at det v il v ære hensigtsmæssigt , at d e r nu o g s å v il
kunne føres tilsy n med dy rlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitale r i
forbindelse med disse dy rlægers behandling af priv ate jede dy r.
Univ ersitetet driver på nuv ærende tidspunkt to dyrehospitaler, henholdsvis Universi-
tetshospitalet for Store Husdyr og Univ ersitetshospitalet for Familiedyr. Begge dyre-
hospitaler er organisatorisk en del af univ ersitetets Institut for Klinisk V ete rinærme-
dicin.
Side 4 af 6
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
De dy r, der tages under behandling på de to dy rehospitaler, er dels dyr, der tilhører
univ ersitetet, dels privatejede dyr.
Dy rene, der tilhører universitetet, er alle undergivet dy reforsøgslovgivningen, jf. lov
om dy reforsøg.
De priv atejede dyr tages under behandling på linje med behandling af dy r på priv at-
ejede dy rehospitaler eller behandling af dy r, der udføres af priv atpraktiserende dyr-
læger i øv rigt.
Med den foreslåede tilsynsforpligtelse v il Fødevarestyrelsen kunne behandle klager
fra dy reejere over behandling af dy r, uanset om behandlingen er foretaget af en dy r-
læge ansat på et priv atejet dy rehospital, en privatpraktiserende dyrlæge i øv rigt eller
af en dy rlæge ansat ved Københavns Universitets dy rehospitaler. Dette v urderes lige-
ledes at v ære hensigtsmæssigt.
Betaling for ekstra kontrol
Efter stk. 3 i tekstanmærkning nr. 1 58 ad 24.32.01. på finansloven er minis t e re n fo r
fødev arer, fiskeri og ligestilling bemyndiget til at fastsætte regler om betaling a f o m -
kostningerne ved ekstra kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende o v e r-
holdelse af lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, lov o m u d e nd ørs
hold af sv in, lov om indendørs hold af gy lte, goldsøer og drægtige søer, lov om hold af
malkekv æg og afkom af malkekv æg, lov om hold af slagtekalkuner, lov om hold af
slagteky llinger, dyreværnsloven, lov om hold af heste, lov om dyrlæger s a m t r e g ler ,
der er fastsat i henhold til de næv nte love eller Den Europæiske Unions forordninger.
Det er normal praksis i ov erensstemmelse med Den Økonomiske Administrativ e
V ejledning (ØAV ), at materielle tekstanmærkninger skal indarbejdes i den rele v a nte
lov givning når dette er muligt. Det foreslås derfor, at den del af tekstanmærkning nr .
1 58, der v edrører lov om dy rlæger, indsættes i lov en.
Økonomiske og adm inistrative konsekvenser for erhv ervet
Lov forslaget har v æret forelagt Erhv ervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) i
præhøring. TER har v urderet, at lov forslaget ikke medfører administrativ e konse-
kv enser for erhvervslivet.
Et ny t V etstat medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr. (2018 niveau), hv oraf 3,0
mio. kr. udgør omkostninger til drift efter idriftsættelse af det ny e V etStat, m e ns 2 , 4
mio. kr. udgør afskriv ninger over 8 år på inv esteringen til udv iklingen af det ny e V et-
Stat. Af disse omkostninger er det i forbindelse med V eterinærforlig I I I 2 01 8 -2 021
besluttet, at drift efter idriftsættelse af det ny e V etStat skal dækkes af en fo r m å ls b e-
stemt afgift betalt af ejere af besætninger med sv in eller kv æg registreret i CHR.
Besætninger med sv in og kv æg står tilsammen for 90 pct. af forbruget af antibiotika i
2017 , mens de sidste 10 pct. anvendes til mink, fjerkræ, akvakultur, får og ged e r m v .
Omkostningerne til drift af V etStat påregnes opkrævet baseret på den relativ e a nd el
af forbruget af antibiotika i sv ine- og kv ægbesætninger. Hv is fordeling e n b a s er ed es
på forbruget i 2017, v ille det v ære ca. 86 pct. til sv inebesætning er o g c a . 1 4 p c t. t il
kv ægbesætninger. Fordelingen v il blive fastsat årligt på grundlag af d e t s e ne s t e å r s
Side 5 af 6
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
opgørelse antibiotikaforbrug. Betalingen vil blive opkrævet sammen med beta ling e n
til CHR.
Bestemmelsen om betaling for ekstra kontrol i lov forslagets nr. 6 er en v iderefø re ls e
af gældende ret og v il ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser fo r
erhv ervslivet.
De øv rige foreslåede ændringer i lov forslagets nr. 1 , 2, 3 og 5 indeb æ r er ing e n ø ko -
nomiske eller administrative konsekvenser for erhvervet.
Principper for agil erhv ervsrettet regulering
Fødev arestyrelsen har v urderet, at ingen af principp erne for agil erhvervsrettet regu-
lering er relevante for lovforslaget, da reguleringen ikke v urderes at påvirke v irksom-
hedernes muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og digita-
le forretningsmodeller. Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har ingen
bemærkninger hertil.
Forholdet til EU-retten
Lov forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der er tale om nationale r egler.
Forholdet til reglerne om krydsoverensstemmelse (KO)
Lov forslaget indeholder ikke ændring af regler, der er underlagt KO (kry dsoverens-
stemmelse).
Ikrafttræden
Det foreslås, at lov ændringen træder i kraft den 1 . januar 2020.
Med v enlig hilsen
Kirsten Sejlstrup
Fuldmægtig, cand.jur.
Side 6 af 6
Fødev ar estyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Gl ostrup
Tel +45 7 2 27 69 00
Fax +45 7 2 27 65 01
• CVR 6253451 6 • EA N 57 98000986008 • w ww .fv st.dk /k ontakt • www .fv st.dk