Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
J.nr. 2019-15-30-00002
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dyrlæger
(Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
§1
I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 48 af 11. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk.
4.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, må som led i deres uddannelse på Kø-
benhavns Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler, samt udøve
visse former for dyrlægegerning forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
Ministeren kan fastsætte regler om studiekrav.”
2.
§ 8 b
ophæves.
3.
I
§ 11, stk. 5, 3 steder i § 20, stk. 1, og i § 26, stk. 1,
ændres ”euforiserende stoffer” til: ”afhængighedsskabende
lægemidler”.
4.
I
§ 17
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ejere af dyrehold registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR) afholder udgifterne til drift af medicinregisteret VetStat.”
5.
I
§ 32, stk . 2,
indsættes som
2. pkt.:
”Dog er dyrlæger beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler,
for så vidt angår deres behandling
af andres dyr, undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.”
6.
Efter § 36 a indsættes:
Ӥ
36 b.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om betaling af omkostninger ved
ekstra kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende overholdelse af loven eller regler fastsat i medfør
af loven eller af Den Europæiske Unions forordninger. Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning heraf.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Lovforslagets hovedindhold
2.1. Veterinærstuderendes behandling af dyr på Københavns Universitet s dyrehospitaler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Ophævelse af § 8 b
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
”Euforiserende stoffer” ændres til ”afhængighedsskabende lægemidler”
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. VetStat
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.5. Tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.6. Betaling for ekstra kontrol
2.6.1. Gældende ret
2.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
1. Indledning
Det foreslås, at der i loven etableres hjemmel til, at driften og en nødvendig teknisk omlægning og modernisering af
medicinregisteret VetStat finansieres gennem opkrævning af betaling fra ejere af dyrehold registreret i Det Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR). Forslaget fremsættes med baggrund i den politiske aftale om Veterinærforlig III 2018-
2021, der blev indgået den 13. december 2017, mellem den daværende regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Ud over den foreslåede ændring, der udspringer af veterinærforliget, foreslås en række yderligere ændringer i loven. Det
foreslås, at hjemlen til at opkræve gebyr til dækning af omkostningerne ved ekstra kontrol, som gennemføres efter, at
der er påvist manglende overholdelse af loven, overføres fra tekstanmærkning i finansloven til lov om dyrlæger. Geby-
ret skal som hidtil betales af de dyrlæger og virksomheder, som er genstand for ekstra kontrol.
Herudover foreslås det, at der i loven skabes en klar hjemmel til at de veterinærstuderende ved Københavns Univers itet,
som led i deres studie, kan deltage i behandling af dyr ved universitetets dyrehospitaler, og i den forbindelse udøve
visse former for dyrlægegerning. Det foreslås endvidere,
at begrebet ”euforiserende stoffer”
i loven
ændres til ”af-
hængighedsskabende lægemidler”,
som er den betegnelse, der anvendes på sundhedsområdet. Endelig foreslås det, at
dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, undergives tilsyn i forbindelse med deres behandling af
privatejede dyr, svarende til hvad der gælder for dyrlæger, der ikke er ansat ved en statslig undervisnings - og forsk-
ningsinstitution, eller for privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft den 1. januar 2020.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Veterinærstuderendes behandling af dyr på Københavns Universitets dyrehospitaler
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om dyrlæger, hvad der forstås ved dyrlægegerning. Af § 2, stk. 2, i loven fremgår det, at
kun personer, som har modtaget autorisation som dyrlæge i henhold til § 3, stk. 1, eller stk. 3, i loven, eller som har
adgang til at udøve dyrlægegerning i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af § 35 i loven, har ret til at udøve dyr-
lægegerning og betegne sig som dyrlæge.
Ved dyrlægegerning forstås bl.a. at tage andres dyr under behandling for en sygdom, til hvis behandling der kræves
veterinær indsigt eller at tage dyr under behandling under anvendelse af receptpligtige lægemidler, jf. lovens § 2, stk. 1,
nr. 2 og 3.
Bestemmelserne i lovens § 2, stk. 1 og 2, er grundlæggende regler i forhold til forståelsen af formålet med lov om dyr-
læger og udøvelse af dyrlægegerning.
Efter § 4, stk. 1, i lov om dyrlæger, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling meddele veterinærstuderende,
der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, midlertidig tilladelse til at bistå dyrlæger under udøvelse af dyrlægegerning,
hvis behovet for dyrlægehjælp ikke kan dækkes af dyrlæger. Som et eksempel herpå, fremgår det af forarbejderne til
bestemmelsen, at dyrlægestuderende, der har erhvervet den fornødne viden til at udføre kødkontrol, kan bistå dyrlæger
på slagterier, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3450.
Efter § 4, stk. 2, i loven kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fastsætte regler om, at personer, der ikke er
uddannet som dyrlæge, kan yde dyrlæger bistand under disses udøvelse af dyrlægegerning, der omfattes af bestemmel-
serne i lovens § 2, stk. 1, nr. 2-6. Af bestemmelsen fremgår endvidere, at ministeren kan fastsætte regler om, hvilke
uddannelseskrav de pågældende skal opfylde. Videre fremgår det af bestemmelsen , at ministeren kan bestemme hvilken
faglig betegnelse sådanne personer må anvende, samt at en således fastsat betegnelse kun må anvendes af personer, der
har gennemgået den uddannelse og bestået den prøve, som ministeren har foreskrevet. Bemyndigelsesbestemmelsen i §
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
4, stk. 2, er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1153 af 30. september 2015 om autorisation af veterinærsygeplejersker
m.v., samt bekendtgørelse nr. 605 af 1. juni 2017 om autorisation af veterinærteknikere.
Efter § 4, stk. 3, i loven, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling meddele tilladelse til, og fastsætte regler
om, at personer, der ikke er dyrlæger, under udstationering ved danske styrker i udlandet eller om bord på skibe udøver
dyrlægegerning omfattet af bestemmelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 2 og 3. Ministeren kan træffe bestemmelse eller
fastsætte regler om, hvilke uddannelseskrav de pågældende skal opfylde.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som det fremgår under pkt. 2.1.1., må dyrlægegerning kun udøves af personer, der har modtaget autorisation som dyr-
læge. Lovens § 4, stk. 1-3, indeholder enkelte undtagelser hertil. Det foreslås, at der i loven som § 4, stk. 4, indsættes en
ny bestemmelse, som hjemler, at veterinærstuderende, som led i deres uddannelse ved Københavns Universitet, må
udøve visse former for dyrlægegerning, når de under veterinæruddannelsen deltager i diagnostik og behandling af dyr
på universitetets dyrehospitaler.
I Danmark udbydes veterinæruddannelsen af Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (KU
SUND). Uddannelsen består af en bachelordel på 3 år og en kandidatdel på 2 1/2 år.
Til universitetet er for nuværende knyttet to dyrehospitaler, henholdsvis Universitetshospitalet for Familiedyr og Uni-
versitetshospitalet for Store Husdyr. Dyrehospitalerne ejes af universitetet, og er organisatorisk placeret under universi-
tetets Institut for Klinisk Veterinærmedicin.
På dyrehospitalerne diagnosticeres og behandles dels dyr, der ejes af universitetet, dels privatejede dyr, der bliver bragt
til behandling på dyrehospitalerne af privatpersoner. De privatejede dyr tages under behandling på tilsvarende vis som
på privatejede dyrehospitaler eller hos privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
På nuværende tidspunkt er der ikke i lov om dyrlæger en klar hjemmel til, at veterinærstuderende, som led i deres stu-
die, kan udøve visse former for dyrlægegerning. Københavns Universitet har oplyst, at gældende praksis på området er,
at de veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen på 3 år og første halvår af kandidatdelen i veterinærme-
dicin, jf. den nugældende studieordning, før de må deltage i behandling af dyr. Dermed vil de studerende have erhvervet
tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i behandling af dyr
og udøve visse former for dyrlægegerning, fx indgivelse af receptpligtig medicin til dyr og deltagelse i mindre kirurgi-
ske indgreb. Københavns Universitet har endvidere oplyst, at de veterinærstuderendes behandling af dyr sker under
supervision af en dyrlæge, der er ansat af universitetet og tilknyttet dyrehospitalet.
Det vil være en betingelse, at de veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar. Den pågældende dyrlæge skal være ansat af universitetet og tilknyttet dyrehospitalet, ligesom det
forudsættes, at den ansvarlige dyrlæge er til stede på dyrehospitalet, når de veterinærstuderende, som led i veterinærstu-
diet, behandler dyr. Derved sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på forsvarlig vis.
Det foreslås endvidere, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om de studiekrav, der skal
være opfyldt, for at de veterinærstuderende kan udøve visse former for dyrlægegerning. Det er Miljø- og Fødevaremini-
steriets vurdering, at de studiekrav, som Københavns Universitet lægger til grund på nuværende tidspunkt, jf. ovenfor,
som betingelse for, at de veterinærstuderendes kan deltage i behandling af dyr og udøve visse former for dyrlægeger-
ning, er fyldestgørende for indeværende. Ministerens fastsættelse af regler om studiekrav vil ske efter høring af univer-
sitetet. Ved at fastsætte kravene på bekendtgørelsesniveau sikres det, at de løbende kan tilpasses, så de er i overens-
stemmelse med den til enhver tid gældende studieordning. Det vil være op til Københavns Universitet at fastlægge,
hvilke former for dyrlægegerning, som det vil være nødvendigt og forsvarligt, at de studerende kan deltage i, jf. tillige
den til enhver tid gældende studieordning for veterinærstudiet.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2.2. Ophævelse af § 8 b
2.2.1. Gældende ret
§ 8 b blev indsat i lov om dyrlæger med virkning fra den 1. juni 2009, jf. lovforslag 2008/1 LSF 130
forslag til lov om
ændring af lov om dyrlæger, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 4197.
Efter § 8 b, stk. 1, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser i for-
bindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger. I den enkelte besætning påhviler det den ansvarlige
for besætningen at sikre, at der udføres egenkontrol i besætningen.
Hensigten med bestemmelsen var, at fastsætte regler om, at dyrlægen ved besøg i besætningen bl.a. skulle rådgive om
og følge op på, om besætningsejeren havde etableret og fulgte et egenkontrolprogram for dyrevelfærd. Ved manglende
overholdelse af kravet om, at indføre og efterleve kravet om egenkontrol med dyrevelfærd, var det hensigten, at dyrlæ-
gen skulle gøre besætningsejeren opmærksom herpå, med henblik på at få forholdene ændret eller om nødvendigt kon-
takte rette myndighed. Hensigten med bestemmelsen har således været at medvirke til at sikre, at der i landbrugsbesæt-
ninger blev indført og efterlevet egenkontrol med dyrevelfærd.
Bestemmelsen i § 8 b, stk. 1, om dyrlægers forpligtelser i forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbe-
sætninger blev udmøntet med bekendtgørelse nr. 786 af 25. juni 2010, om sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesæt-
ninger, og bekendtgørelse nr. 787 af 25. juni 2010 om sundhedsrådgivningsaftaler i svinebesætninger, der begge trådte i
kraft den 1. juli 2010.
Med virkning fra den 14. december 2016, blev ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger
imidlertid ophævet. Samtidig blev reglerne om dyrlæges forpligtelser i forhold hertil ophævet.
Reglerne om egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger er nu erstattet af reglerne om en målrettet dyrevel-
færdsindsats, der vedrører dyrlægens rådgivning om dyrevelfærd som led i sundhedsrådgivning, jf. de nugældende
regler i bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger, og bekendtgørelse om sundhedsrådgiv-
ningsaftaler for kvægbesætninger.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Bestemmelsen i § 8 b, stk. 1, der knytter sig til ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger,
har ved ophævelsen af ordningen mistet sin betydning. Det tilsvarende gør sig gældende for bestemmelsen i § 8 b, stk.
2, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om, at dyrlægerne afholder de omkostninger, der er forbundet med det of-
fentliges faktiske udgifter til kontrol med de pågældende dyrlægers auditering af egenkontrollen med dyrevelfærd.
Som konsekvens af, at bestemmelserne i § 8 b, stk. 1 og 2, har mistet deres betydning, foreslås det, at § 8 b ophæves.
2.3.
”Euforiserende stoffer” ændres til ”afhængighedsskabende
lægemidler”
2.3.1. Gældende ret
Betegnelsen
”euforiserende stoffer” indgår i bestemmelserne i § 11, stk. 5, § 20, stk. 1 og § 26, stk. 1,
i lov om dyrlæ-
ger.
Der er tale om bestemmelser, der som led i tilsyn med dyrlæger, giver ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
(Fødevarestyrelsen) forskellige reaktionsmuligheder i forhold til dyrlægers ordinering af euforiserende stoffer. Euforise-
rende stoffer er receptpligtige lægemidler, og formålet med bestemmelserne er bl.a., at sikre mod misbrug af disse læ-
gemidler.
Det er
ikke i lov om dyrlæger defineret, hvad der skal forstås ved ”euforiserende stoffer”,
og Miljø- og Fødevaremini-
steriet har hidtil henholdt sig til den vurdering, der foretages på sundhedsområdet for bl.a. læger og tandlæger.
Efter § 11, stk. 5, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling som led i tilsynet med dyrlægers ordineringer af
euforiserende stoffer påbyde en dyrlæge at føre nøjagtige optegnelser o ver disse ordineringer. Påbuddet kan omfatte
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
krav om, at tidspunktet for ordineringerne, art og mængde, dyrets art, dyreejerens navn og adresse, samt indikationen
for ordineringen skal fremgå af optegnelserne, samt at optegnelserne skal indsendes til myndighederne .
Efter § 20, stk. 1, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fratage en dyrlæge retten til at ordinere alle eller
enkelte grupper af euforiserende stoffer, hvis dyrlægen har overtrådt et påbud meddelt efter § 11, stk. 5, i loven, eller
ordinerer euforiserende stoffer på uforsvarlig måde, eller ordinerer euforiserende stoffer til eget eller andre menneskers
brug. Bestemmelsen anvendes i de tilfælde, hvor fratagelse skønnes nødvendig for at forebygge alvorlige skader på
mennesker eller dyr. Fratagelsen kan ske for et tidsrum af mellem 1 og 5 år eller for bestandigt. En dyrlæge, som har
fået frataget retten til at ordinere alle eller enkelte grupper af euforiserende stoffer, kan forlange afgørelsen indbragt for
domstolene efter bestemmelsen i lovens § 22.
Efter § 26, stk. 1, kan en dyrlæge fraskrive sig sin autorisation eller en eller flere af de i § 18, stk. 2, i loven omhandlede
rettigheder. Efter bestemmelsen kan fraskrivelsen være begrænset til at angå ordinering af euforiserende stoffer, eller en
nærmere angiven gruppe af sådanne stoffer. Videre fremgår det af bestemmelsen, at autorisationen eller fraskrevne
rettigheder generhverves, når en fastsat tidsfrist fra fraskrivelsen er udløbet, og kan i øvrigt generhverves efter ansøg-
ning, såfremt der ikke foreligger omstændigheder, der vil kunn e begrunde fratagelse af autorisationen eller rettigheder
efter §§ 18, 20, 21, 23 og 24 i loven. Bestemmelsen i § 26, stk. 1, giver en dyrlæge mulighed for selv at fraskrive sig
autorisationen eller dele heraf. Bestemmelsen vil fx kunne anvendes i det tilfælde, hvor overtrædelserne er så åbenlyse,
at dyrlægen på forhånd erkender, at autorisationen vil blive frakendt vedkommende.
Fødevarestyrelsen modtager halvårligt fra Sundhedsdatastyrelsen (oprindelig Lægemiddelstyrelsen) en liste over alle
dyrlægers ordination af stoffer, der er underkastet en særlig overvågning. Listen gennemgås af Fødevarestyrelsen, der
herefter udpeger dyrlæger til kontrol af deres ordinering af euforiserende stoffer. Kontrollen udføres af Fødevarestyrel-
sen.
2.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at betegnelsen
”euforiserende stoffer” i lovens § 11, stk. 5, § 20, stk. 1, og § 26, stk. 1, ændres til ”af-
hængighedsskabende lægemidler”.
Dermed skabes parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i lov om dyrlæger,
og den betegnelse, der anvendes på de humane sundhedsområde, jf. § 35 i lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1141 af 13. september 2018.
Med autorisationsloven blev lægelovens hidtidige benyttede
betegnelse ”euforiserende stoffer”
med virkning fra 1.
januar 2007 ændret til betegnelsen »afhængighedsskabende lægemidler«. Af lovbemærkningerne i det bagvedliggende
lovforslag L 111 2005, forslag til lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhed sfaglig virksomhed, jf. Folke-
tingstidende 2005-06, tillæg A, side 3221, fremgår det, at de to betegnelser anvendes for samme midler.
Det fremgår af autorisationslovens § 35, stk. 3, at det på sundhedsområdet er Styrelsen for Patientsikkerhed, der afgør,
hvad der i autorisationsloven
forstås ved ”afhængighedsskabende lægemidler”.
Af Sundhedsstyrelsens Vejledning nr.
9523 af 19. juni 2019 om ordination af afhængighedsskabende lægemidler, afsnit 2.1.1. Afhængighed, fremgår det
endvidere, hvad Sundhedsstyrelsen forstår ved afhængighed.
Det anføres i vejledningen, at afhængighed kan udvikles ved gentagen eller vedvarende brug af et psykoaktivt stof,
herunder et lægemiddel. Det anføres, at afhængighed kendetegnes ved en stærk trang til at indtage stoffet, vanskelighe-
der eller manglende evne til at begrænse eller ophøre med brugen, fortsat brug trods erkendte skadevirkninger og/eller,
at brug af stoffet tager uforholdsmæssig megen tid eller andre ressourcer og prioriteres uforholdsmæssigt højt i bruge-
rens dagligdag. Endelig anføres det, at s amtidig toleransudvikling og abstinenssymptomer kan forværre afhængigheds-
tilstanden.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets
vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre betegnelsen ”euforiserende
stoffer”
i lov om dyrlæger til ”afhængighedsskabende lægemidler”, så
der skabes parallelitet mellem den betegnelse, der
anvendes i lov om dyrlæger, og den betegnelse, der anvendes på sundhedsområdet, og således, at Fødevarestyrelsen, til
brug for kontrol af dyrlægers ordinering af afhængighedsskabende stoffer, modtager oplysninger fra Sundhedsdatasty-
relsen om dyrlægers ordineringer af de samme afhængighedsskabende lægemidler, som anvendes i forhold til kontrollen
af læger og tandlæger, med tillæg af veterinære lægemidler.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2.4. VetStat
2.4.1. Gældende ret
Efter § 17 i lov om dyrlæger kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fastsætte regler om drift af medicinregi-
steret VetStat, herunder om dyrlægers indberetning af oplysninger til registeret, om begrænsninger i adgangen til at få
oplysninger fra registeret, samt om opkrævning af betaling i forbindelse med udtræk af oplysninger fra registeret.
Den oprindelige hjemmel til at oprette registeret fremgår af § 1, nr. 3, i lov nr. 936 af 20. december 1999 om ændring af
lov om dyrlægegerning m.v. Med lovændringen blev der i lov om dyrlægegerning m.v. som § 7, stk. 8, indsat en be-
stemmelse, hvorefter ministeren kan oprette et register, der indeholder oplysninger om anvendte, ordinerede og udleve-
rede receptpligtige lægemidler, og at registeret endvidere kan indeholde oplysninger om køb og salg af tilsætningsstof-
fer til foderstoffer og foderlægemidler. Endelig fremgår det af bestemmelsen, at ministeren kan fastsætte regler om
registerets drift, herunder om dyrlægers indberetning af oplysninger til registeret, om begrænsninger i adgangen til at få
oplysninger fra registeret, samt om opkrævning af gebyrer i forbindelse med træk af oplysninger fra registeret.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger i det bagvedliggende lovforslag 1999/1 LSF 11, jf. Folketingstidende
1999-00, tillæg A, side 96-97, og et samtidigt forslag om ændring af lov om foderstoffer 1999 LSF 12 ved rørende ind-
beretningspligt til VetStat for foderstofvirksomheder, jf. Folketingstidende 199900, tillæg A, side 114, at udgifterne i
forbindelse med etableringen af registeret ville blive optaget på finansloven, og at der på finansloven for 1999 ville
blive afsat 15 mio. kr. til etablering af et centralt register for receptpligtig medicin til husdyr (VetStat). Det fremgår
endvidere, at driftsomkostningerne efter 2001 forventedes at beløbe sig til 3-4 mio. kr. årligt, som ville blive afholdt
inden for de respektive institutioners nettoudgiftsbevilling. Endelig fremgår det, at eventuelle udgifter til Lægemiddel-
styrelsen og andre eksterne tjenesteydere i forbindelse med driften af registeret afholdes af Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri (nu Miljø- og Fødevareministeriet). Omkostningerne ved driften af registeret afholdes fortsat inden
for Fødevarestyrelsens (ministeriets) nettoudgiftsbevilling.
Medicinregisteret VetStat blev sat i drift i 2000.
2.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
VetStat er Fødevarestyrelsens IT-system til registrering af forbrug af veterinære lægemidler. Blandt de vigtigste formål
med registret er, at monitorere udviklingen i forbruget af antibiotika til dyr i Danmark, og på den baggrund igangsætte
initiativer, som kan sænke forbruget. Dette medvirker til at optimere anvendelsen af antibiotika i danske husdyrbesæt-
ninger, specielt med henblik på at imødegå resistensudvikling. Endvidere anvendes data fra registeret i dyrlægers råd-
givning af klienter, som et redskab for myndigheder til overvågning af uhensigtsmæssig eller ulovlig anvendelse af
antibiotika, og som et vigtigt grundlag for forskning i udvikling af antibiotikaresistens.
Det er nødvendigt at gennemføre en teknisk omlægning og modernisering af systemet, da det nuværende IT-system er
utidssvarende. På grund af den hastige udvikling på IT-området øges risikoen for, at browsere og VetStat ikke længere
vil kunne fungere sammen, og som kan resultere i, at brugere som fx landmænd og dyrlæger ikke længere vil kunne
følge antibiotikaforbruget. I forbindelse med den tekniske omlægning gennemføres der samtidig en modernisering af
systemet, der vil øge registerets anvendelighed både i landbrugets administration af husdyrbesætningerne og i den n ati-
onale indsats for at begrænse antibiotikaforbruget. Dette vil bl.a. ske ved at det bliver muligt, at antibiotikaforbruget kan
opgøres på besætningsniveau, hvor forbruget i det nuværende system opgøres på ejendomsniveau (CHR-niveau).
Udviklingen af et nyt VetStat er besluttet som en del af Veterinærforlig III 2018-2021, der blev indgået den 13. decem-
ber 2017, mellem den daværende regering og samtlige daværende partier i Folketinget. De fremadrettede omkostninger
påregnes i forliget at andrage 5,4 mio. kr. (2018-niveau) årligt, hvoraf 3,0 mio. kr. udgør omkostninger til drift, og 2,4
mio. kr. udgør afskrivninger over 8 år på investeringen til udvikling af det nye VetStat. Det er i forbindelse med forliget
besluttet, at afskrivningerne af de aktiverede udviklingsomkostninger til det nye VetStat skal bevillingsfinansieres med
2,4 mio. kr. årligt, og at drift efter idriftsættelse af det nye VetStat skal finansieres ved opkrævning af en formålsbestemt
afgift på 3 mio. kr. årligt, der opkræves hos ejere af besætninger med kvæg og svin registreret i CHR. Besætninger med
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
svin og kvæg stod tilsammen for 90 pct. af forbruget af antibiotika i 2017, mens de sidste 10 pct. anvendtes til mink,
fjerkræ, akvakultur, får og geder mv. Omkostningerne til drift af et nyt VetStat påregnes opkrævet baseret på den relati-
ve andel af forbruget af antibiotika i svine- og kvægbesætninger. Hvis fordelingen baseredes på forbruget i 2017, ville
det være ca. 86 pct. til svinebesætninger og ca. 14 pct. til kvægbesætninger. Fordelingen vil blive fastsat årligt på grund-
lag af det seneste års opgørelse af antibiotikaforbruget. Betalingen vil blive opkrævet sammen med betalingen til CHR.
På den baggrund foreslås det, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om, at ejere af dyre-
hold registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) afholder udgifterne til drift af medicinregisteret VetStat.
2.5. Tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler
2.5.1. Gældende ret
Efter § 32, stk. 1, i lov om dyrlæger, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.
Dog er dyrlæger, der er ansat ved statslige undervisnings - og forskningsinstitutioner, undtaget fra tilsynet, for så vidt
angår deres virksomhed ved disse institutter. Dette fremgår af § 32, stk. 2, i lov om dyrlæger. Ved statslige undervis-
nings- og forskningsinstitutioner forstås fx universiteter. Tilsyn med dyrlæger udføres af Fødevarestyrelsen.
2.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Undtagelsen i lovens § 32, stk. 2, fra det generelle krav om, at dyrlæger er undergivet tilsyn, kan føres tilbage til forslag
til lov om veterinærvæsenet, samt udøvelse af dyrlægegerning, fremsat den 18. oktober 1963, jf. Folketingstidend e
1963-64, tillæg A, spalte 196, jf. forslaget til § 10, stk. 2, i lovforslaget. Ordlyden af § 10, stk. 2, der svarer til ordlyden
af den nugældende bestemmelse i § 32, stk. 2, i lov om dyrlæger, er forblevet uændret siden 1964.
Af lovbemærkningerne til forslag til lov om veterinærvæsenet, samt udøvelse af dyrlægegerning, jf. ovenfor, fremgår
det, at baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at man ikke anser, at der er behov for, at de ved statslige under-
visnings- og forskningsinstitutter beskæftigede dyrlæger er undergivet tilsyn med hensyn til deres virksomhed ved disse
institutter.
Det er imidlertid Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, at der nu også vil kunne
føres tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, i forbindelse med disse dyrlægers behand-
ling af privatejede dyr.
Veterinæruddannelsen, dvs. den uddannelse, der giver adgang til at opnå dansk autorisation som dyrlæge, jf. § 3, stk. 1,
i lov om dyrlæger, udbydes i Danmark på nuværende tidspunkt alene af Københavns Universitet (KU SUND). Spørgs-
målet om tilsyn med statslige ansatte dyrlæger ved dyrehospitaler, er således for tiden kun relevant i forhold til Køben-
havns Universitet, som er det eneste universitet i Danmark, hvortil der er knyttet dyrehospitaler.
Universitetet driver på nuværende tidspunkt to dyrehospitaler, henholdsvis Universitetshospitalet for Store Husdyr og
Universitetshospitalet for Familiedyr. Begge dyrehospitaler er organisatorisk en del af universitetets Institut for Klinisk
Veterinærmedicin.
De dyr, der tages under behandling på de to dyrehospitaler, er dels dyr, der tilhører univ ersitetet, dels privatejede dyr.
Dyrene, der tilhører universitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen, jf. lov om dyrefo rsøg. Dyrene anvendes
til forskning, samt til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de veterinærstuderende. Dyrene er undergivet tilsyn,
som led i de tilladelser, som universitetet har fra Dyreforsøgstilsynet, jf. lov om dyreforsøg.
De privatejede dyr tages under behandling på linje med behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller behandling
af dyr, der udføres af privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt. Det er derfor Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at
der også bør kunne føres tilsyn med dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler på linje med tilsyn, der
udføres i forhold til dyrlæger ansat ved privatejede dyrehospitaler, eller privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt. De dyr,
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
der tilhører universitetet, er undergivet tilsyn i henhold til dyreforsøgslovgivningen, og indgår derfor ikke i den foreslå-
ede tilsynsforpligtelse.
Tilsynet med dyrlæger varetages i dag af Fødevarestyrelsen, og det er også styrelsen, der som led i tilsynet med dyrlæ-
ger, behandler klager fra dyreejere over privatpraktiserende dyrlæger, herunder dyrlæger ansat på privatejede dyrehospi-
taler. Fødevarestyrelsen vurderer, hvorvidt dyrlægen har overtrådt bestemmelser i lov om dyrlæger eller bestemmelser
fastsat med hjemmel i loven. Det kan fx være spørgsmålet om, hvorvidt en dyrlæge har vist fornøden omhu og samvit-
tighedsfuldhed ved udøvelsen af sin gerning, jf. § 8, stk. 1, i lov om dyrlæger.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, at Fødevarestyrelsen vil kunne behandle klag er
fra dyreejere over behandling af dyr, uanset om behandlingen er foretaget af en dyrlæge ansat på et privatejet dyrehospi-
tal, en privatpraktiserende dyrlæge i øvrigt eller af en dyrlæge ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler. Som
reglerne er på nuværende tidspunkt, vil Fødevarestyrelsen, når anmeldelsen vedrører en dyrlæge, der er ansat ved Kø-
benhavns Universitets dyrehospitaler, henvise borgeren til at indgive en politianmeldelse. Denne fremgangsmåde er
imidlertid ikke hensigtsmæssig, hverken for universitetet, den universitetsansatte dyrlæge eller for myndighederne ,
herunder politiet.
Det foreslås derfor, at dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, i forbindelse med disses behandling
af privatejede dyr, undergives tilsyn på linje med tilsyn, der udføres i forhold til dyrlæger ansat på privatejede dyreho-
spitaler eller privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
2.6. Betaling for ekstra kontrol
2.6.1. Gældende ret
Efter stk. 3 i tekstanmærkning nr. 158 ad 24.32.01. på finansloven er ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
bemyndiget til at fastsætte regler om betaling af omkostningerne ved ekstra kontrol, som udføres efter, at der er påvist
manglende overholdelse af lov om indendørs hold af smågrise, avls - og slagtesvin, lov om udendørs hold af svin, lov
om indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige søer, lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg, lov om hold
af slagtekalkuner, lov om hold af slagtekyllinger, dyreværnsloven, lov om hold af heste, lov om dyrlæger samt regler,
der er fastsat i henhold til de nævnte love eller Den Europæiske Unions forordninger.
Af anmærkningen til tekstanmærkningen fremgår det, at betaling for ekstrakontrol efter stk. 3 i tekstanmærkningen
fastsættes på samme måde som den før 2013 eksisterende betaling for ekstrakontrol udført i henhold til lov om hold af
slagtekyllinger og opfølgning på påbud udstedt i henhold til dyreværnsloven.
De takster, der er fastsat med hjemmel i stk. 3 i tekstanmærkningen, er p.t. et grundgebyr på 394 kr. med tillæg af 553
kr. pr. påbegyndt kvarter, og et særligt gebyr på 3.094 kr. til dækning af ekstra sagsbehandlingsomkostninger, når ekstra
kontrol sker som opfølgning på et påbud, et forbud eller en bøde, jf. bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødeva-
rer, foder og levende dyr.
2.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er normal praksis i overensstemmelse med Den Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV), at materielle tekst-
anmærkninger skal indarbejdes i den relevante lovgivning , når dette er muligt. Det foreslås derfor, at den del af tekst-
anmærkning nr. 158, der vedrører lov om dyrlæger, indsættes i loven. Bestemmelsen er udtryk for det generelle princip,
der anvendes i administrationen af fødevare-, foderstof- og veterinærlovgivningen om, at det offentliges omkostninger
ved ekstra kontrol, som er foranlediget af, at der er påvist overtrædelser af den pågældende lovgivning, skal afholdes af
de pågældende virksomheder. Dette generelle princip finder også udtryk i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
(EF) Nr. 882/2004 af 29. april 2004, om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelov-
givningen, samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (Kontrolforordningen).
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Fornyelse af VetStat medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr. (2018 niveau), hvoraf 3,0 mio. kr. udgør omkostnin-
ger til drift efter idriftsættelse af det nye VetStat, mens 2,4 mio. kr. udgør afskrivninger over 8 år på investeringen til
udviklingen af det nye VetStat. For disse omkostninger er det i forbindelse med Veterinærforlig III 2018-2021 besluttet,
at afskrivningerne på 2,4 mio. kr. skal dækkes indenfor Fødevarestyrelsens bevilling. Fornyelsen af VetStat forventes
ikke at medføre væsentlige administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings tilsynsbeføjelse også skal omfatte dyrlæger, der er
ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, vil indebære, at disse dyrlæger vil blive underlagt tilsyn på lige fod
med dyrlæger ansat ved privatejede dyrehospitaler eller privatpraktis erende dyrlæger i øvrigt. Det vurderes, at forslaget
ikke indebærer væsentlige omkostninger for det offentlige.
Lovforslaget i øvrigt vil ikke indebære økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen om betaling for ekstra kontrol er en videreførelse af gældende ret, og omkostninger forbundet med Fø-
devarestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler, vil kunne
afholdes inden for eksisterende økonomiske rammer.
Lov om dyrlæger indeholder allerede regler om digital kommunikation.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Fornyelse af VetStat medfører en årlig omkostning på 5,4 mio. kr. (2018 niveau), hvoraf 3,0 mio. kr. udgør omkostnin-
ger til drift efter idriftsættelse af det nye VetStat, mens 2,4 mio. kr. udgør afskrivninger over 8 år på investeringen til
udviklingen af det fornyede VetStat. For disse omkostninger er det i forbindelse med Veterinærforlig III 2018-2021
besluttet, at drift efter idriftsættelse af det fornyede VetStat skal dækkes af en formålsbestemt afgift betalt af ejere af
besætninger med svin eller kvæg registreret i CHR.
Besætninger med svin og kvæg står tilsammen for 90 pct. af forbruget af antibiotika i 2017, mens de sidste 10 pct. an-
vendes til mink, fjerkræ, akvakultur, får og geder mv. Omkostningerne til drift af VetStat påregnes opkrævet baseret på
den relative andel af forbruget af antibiotika i svine- og kvægbesætninger. Hvis fordelingen baseredes på forbruget i
2017, ville det være ca. 86 pct. til svinebesætninger og ca. 14 pct. til kvægbesætninger. Fordelingen vil blive fastsat
årligt på grundlag af den seneste opgørelse af et års antibiotikaforbrug. Betalingen vil blive opkrævet sammen med
betalingen til CHR. Et fornyet VetStat er en forudsætning for byrdelettelser for erhvervet vedrørende medicinregistre-
ring af smågrise (3,3 mio. kr. årligt), som indgik i oplægget til Veterinærforlig III.
Bestemmelsen om betaling for ekstra kontrol er en videreførelse af gældende ret og vil ikke medføre økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De øvrige foreslåede ændringer vil heller ikke indebære hverken væsentlige økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs styrelsens Team Effektiv Regulering (TER) i præhøring. TER har vurderet, at
lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget er herudover blevet vurderet efter principperne for agil erhvervsrettet regulering. Det vurderes, at ingen af
principperne er relevante, da lovforslaget ikke påvirker virksomhedern es muligheder for at teste, udvikle og anvende
digitale teknologier og forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil indebære administrative konsekvenser for borgerne.
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2063360_0011.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der er tale om nationale regler.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
…………..
til den
………………. 2019
været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
………………………………………………
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for stat, kom-
muner og regioner
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Fornyelse af VetStat medfører en om-
kostning på 2,4 mio. kr. årligt i 2020 og
efterfølgende år
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen væsentlige
Ingen
Drift af nyt VetStat medfører en omkost-
ning på 3,0 mio. kr. årligt i 2020 og efter-
følgende år
Ingen væsentlige
Administrative konsekvenser for erhvervs- Ingen
livet
Administrative konsekvenser for borgerne Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for imple-
mentering af erhvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimumskrav i EU-
regulering
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
Til § 1
Til nr. 1
Udøvelse af dyrlægegerning, jf. § 2, stk. 1, i loven, er forbeholdt dyrlæger, jf. § 2, stk. 2, i loven, dvs. forbeholdt perso-
ner, som har modtaget autorisation som dyrlæge fra Fødevarestyrelsen, eller som har adgang til at udøve dyrlægeger-
ning i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af § 35 i loven. Lovens § 4, stk. 1-3 indeholder en række undtagelser til
bestemmelsen i lovens § 2, stk. 2, jf. pkt. 2.1.1.
Det foreslås, at der som § 4, stk. 4, i loven indsættes en bestemmelse, der skaber hjemmel til, at de veterinærstuderende
ved Københavns Universitet, som led i deres uddannelse, kan deltage i diagnostik og behandling af dyr ved universite-
tets dyrehospitaler, og i den forbindelse udøve visse former for dyrlægegerning.
Med den foreslåede bestemmelse gives der mulighed for, at de veterinærstuderende , som led i dyrlægestudiet, kan opnå
de fornødne færdigheder til efter bes tået kandidateksamen, at kunne udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
Det fremgår af forslaget til § 4, stk. 4, at det er en forudsætning, at de veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker
efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Den pågældende dyrlæge skal være ansat af universitetet og
tilknyttet dyrehospitalet. Det forudsættes også, at den ansvarlige dyrlæge er til stede på dyrehospitalet, når de veterinær-
studerende behandler dyr. De veterinærstuderendes behandling af dyr sker dels på dyrehospitalerne, dels som led i Uni-
versitetshospitalet for Store Husdyrs udkørende stordyrspraksis, der omfatter besøg i private husdyrbesætninger.
Det er hensigtsmæssigt, at de veterinærstuderende kan deltage i behandling af dyr i et sådant omfang, at de kan opnå
tilstrækkelige færdigheder til, at de, efter bestået kandidateksamen og modtagelse af autorisation som dyrlæge, kan
udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis. Det vil være op til Københavns Universitet at vurdere, hvilke behandlin-
ger af dyr det vil være nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som led i deres studie, jf. den til enhver tid
gældende studieordning. Som ovenfor nævnt, er det en betingelse, at de studerendes behandling af dyr altid sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar, men det forudsættes, at de studerende ikke foretager fx komplicerede
kirurgiske indgreb. De studerende må heller ikke attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer eller ordinere
receptpligtige lægemidler, idet dette er forbeholdt dyrlæger.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4, 2. pkt., giver hjemmel til, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler om de studiekrav, der skal være opfyldt, for at de veterinærstuderende kan deltage i behandling af
dyr og udøve visse former for dyrlægegerning. Fastsættelsen af studiekrav skal ske efter høring af universitetet og være
i overensstemmelse med den til enhver tid gældende studieordning.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 2
Bestemmelsen i lovens § 8 b knytter sig til den hidtidige ordning med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesæt-
ninger. Efter § 8 b, stk. 1, kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fastsætte regler om dyrlægers forpligtelser
i forbindelse med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger. § 8 b, stk. 2 fastsætter, at dyrlægerne skal af-
holde omkostningerne ved de tilsyn og den kontrol, som de har været pålag t i forbindelse med ordningen med egenkon-
trol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger. Ordningen med egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger er
imidlertid ophævet i 2016, jf. pkt. 2.1.1.
Da bestemmelsen i § 8 b dermed har mistet sin betydning, foreslås det, at bestemmelsen ophæves.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr. 3
Bestemmelserne i lovens § 11, stk. 5, § 20, stk. 1 og § 26, stk. 1, giver som led i tilsyn med dyrlæger, ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling (Fødevarestyrelsen) forskellige reaktionsmuligheder i forhold til dyrlægers ordinering
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
af euforiserende stoffer. Euforiserende stoffer er receptpligtige lægemidler, og formålet med bestemmelserne er bl.a. at
sikre mod misbrug af disse lægemidler.
Det foreslås, at betegnelsen ”euforiserende stoffer” i lovens § 11, stk. 5, § 20, stk. 1, og § 26, stk. 1, ændres til ”af-
hængighedsskabende
lægemidler”, således
at der dermed skabes parallelitet mellem den betegnelse, der anvendes i lov
om dyrlæger og den betegnelse, der anvendes på sundhedsområdet, jf. § 35, i lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Det lægges til grund, at de to betegnelser anvendes for samme
midler.
Miljø- og Fødevareministeriet har hidtil i vurderingen af,
hvad der skal forstås ved ”euforiserende stoffer”,
henholdt sig
til, hvad der er gældende på sundhedsområdet, hvortil kommer de lægemidler, der særligt finder anvendelse i forbindel-
se med behandling af dyr uden anvendelse på humanområdet. Ministeriet vil fremover på tilsvarende vis ved vurderin-
gen af,
hvad der skal forstås ved ”afhængighedsskabende lægemidler”,
henholde sig til, hvad der er gældende på det
humane sundhedsområde, hvortil kommer de lægemidler, der særligt finder anvendelse i forbindelse med behandling af
dyr uden anvendelse på humanområdet. Vurderingen af,
hvad der skal forstås ved ”afhængighedsskabende stoffer”
humanområdet, tilkommer Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. § 35, stk. 3, i autorisationsloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.2.
Til nr. 4
Efter § 17 i lov om dyrlæger kan ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fastsætte regler om drift af medicinregi-
steret VetStat, herunder om dyrlægers indberetning af oplysninger til registeret, om begrænsninger i adgangen til at få
oplysninger fra registeret samt om opkrævning af betaling i forbindelse med udtræk af oplysninger fra registeret.
Det foreslås, at der i § 17, som stk. 2, indsættes en bestemmelse, der hjemler, at ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling kan fastsætte regler om, at ejere af dyrehold registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) afholder
udgifterne til drift af medicinregisteret VetStat.
Dermed skabes der hjemmel til, at driften af et nyt medicinregister VetStat efter idriftsættelse, forventeligt i 2020, fi-
nansieres ved opkrævning af formålsbestemte afgifter eller gebyrer, som betales af ejere af husdyrbesætninger registre-
ret i CHR. Det er hensigten, at omkostningerne skal opkræves hos ejere af svine- og kvægbesætninger, baseret på deres
relative andel af forbruget af antibiotika. Fordelingen vil blive fastsat årligt på grundlag af det seneste års opgørelse af
antibiotikaforbrug.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.2.
Til nr. 5
Det fremgår af § 32, stk. 1, i lov om dyrlæger, at dyrlæger er undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling. Dog er dyrlæger, der er ansat ved statslige undervisnings - og forskningsinstitutioner, undtaget fra tilsynet
for så vidt angår deres virksomhed ved disse institutter. Dette fremgår af § 32, stk. 2, i lov om dyrlæger.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 32, stk. 2, ændres, så at dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyreho-
spitaler, undergives tilsyn i forbindelse med disse dyrlægers behandling af privatejede dyr. Dette vil være på linje med
hvad der er gældende for dyrlæger ansat ved privatejede dyrehospitaler eller privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt. Til-
synet varetages af Fødevarestyrelsen.
Udvidelse af tilsynsbeføjelsen vil således indebære, at dyrlæger ansat ved Københavns Universitets dyrehospitaler , på et
givent tidspunkt, hvis de bliver udpeget til kontrol, vil få kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. I tilfælde af sanktionering
vil der skulle ske gebyrbelagt opfølgende kontrol, jf. tillige forslaget til § 36 b i loven.
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2063360_0014.png
At udvide tilsynsbeføjelsen vil også betyde, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med eventuelle klager fra klienter over
behandling af deres dyr på universitetets dyrehospitaler, vil kunne behandle klagesagen, og om nødvendigt følge op
med et kontrolbesøg svarende til hvad der er muligt for Fødevarestyrelsen i forbindelse med klager over behandling af
dyr fortaget af dyrlæger ved privatejede dyrehospitaler eller af privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.2.
Til nr. 6
Efter stk. 3 i tekstanmærkning nr. 158 ad 24.32.01. på finansloven, er miljø- og fødevareministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om betaling af omkostningerne ved ekstra kontrol, som udføres efter, at der er påvist manglende over-
holdelse af lov om indendørs hold af smågrise, avls - og slagtesvin, lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs hold
af gylte, goldsøer og drægtige søer, lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg, lov om hold af slagtekalkuner,
lov om hold af slagtekyllinger, dyreværnsloven, lov om hold af hest e, lov om dyrlæger, samt regler, der er fastsat i
henhold til de nævnte love eller Den Europæiske Unions forordninger.
Det foreslås, at den del af tekstanmærkning nr. 158, der vedrører lov om dyrlæger, indsættes i loven, idet det foreslås, at
der som § 36 b i loven indsættes en bestemmelse, der giver hjemmel til hos dyrlæger og virksomheder at opkræve beta-
ling for ekstra kontrol foranlediget af påvist manglende overholdelse af bestemmelser i loven eller regler fastsat i med-
før af loven eller af Den Europæiske Unions forordninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Lov om dyrlæger indeholder i § 41
en tilsvarende bestemmelse. Den foreslåede § 3 indebærer, at de foreslåede ændringer i loven vil kunne sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 48 af 11.
januar 2017, foretages følgende ændringer:
§ 4.
Miljø- og fødevareministeren kan meddele veteri-
nærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studie-
1.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2063360_0015.png
krav, midlertidig tilladelse til at bistå dyrlæger under
udøvelse af dyrlægegerning, hvis behovet for dyrlæge-
hjælp ikke kan dækkes af dyrlæger.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at personer,
der ikke er uddannet som dyrlæge, kan yde dyrlæger
bistand under disses udøvelse af dyrlægegerning, der
omfattes af bestemmelserne i § 2, stk. 1, nr. 2-6. Ministe-
ren kan fastsætte regler om, hvilke uddannelseskrav de
pågældende skal opfylde. Ministeren kan bestemme,
hvilken faglig betegnelse sådanne personer må anvende,
samt at en således fastsat betegnelse kun må anvendes af
personer, der har gennemgået den uddannelse og bestået
den prøve, som ministeren har foreskrevet.
Stk. 3.
Ministeren kan meddele tilladelse til og fastsæt-
te regler om, at personer, der ikke er dyrlæger, under
udstationering ved danske styrker i udlandet eller om
bord på skibe udøver dyrlægegerning omfattet af be-
stemmelserne i § 2, stk. 1, nr. 2 og 3. Ministeren kan
træffe bestemmelse eller fastsætte regler om, hvilke ud-
dannelseskrav de pågældende skal opfylde.
”Stk.
4.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fast-
satte studiekrav må, som led i deres uddannelse på Kø-
benhavns Universitet, deltage i diagnostik og behandling
af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve visse
former for dyrlægegerning forudsat, at dette sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Ministeren
kan fastsætte regler om studiekrav.”
§ 8 b.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte reg-
ler om dyrlægers forpligtelser i forbindelse med egenkon-
trol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger.
Stk. 2.
De dyrlæger, der er omfattet af loven, afholder
omkostningerne ved de tilsyn og den kontrol, der udføres
efter reglerne fastsat i medfør af stk. 1. Ministeren kan
fastsætte regler herom.
2.
§ 8 b
ophæves.
§ 11.
En dyrlæge skal afgive de indberetninger og an-
meldelser, som miljø- og fødevareministeren afkræver
den pågældende med henblik på konstatering og bekæm-
pelse af sygdomme hos dyr samt vedrørende den veteri-
nære fødevarekontrol og det veterinære fødevaretilsyn.
Ministeren kan fastsætte regler for, i hvilket omfang og
på hvilken måde dyrlæger af hensyn til indberetnings - og
anmeldepligten skal føre ordnede optegnelser over visse
dele af deres virksomhed.
Stk. 2.
En dyrlæge skal på forlangende give ministeren
enhver oplysning om forhold i forbindelse med den på-
gældendes udøvelse af dyrlægegerning.
Stk. 3.
En dyrlæge skal føre optegnelser over anvend-
te, ordinerede og udleverede receptpligtige lægemidler.
Ministeren kan fastsætte regler herom samt om, at an-
vendelse, ordinering og udlevering af receptpligtige læ-
gemidler skal indberettes til eller stilles til rådighed for
tilsynsmyndigheden.
Stk. 4.
Ministeren kan bestemme og fastsætte regler
om, at dyrlæger skal føre optegnelser over udlevering og
anvendelse af andre end de i stk. 3 nævnte lægemidler.
Stk. 5.
Ministeren kan som led i tilsynet med dyrlæ-
gers ordinationer af euforiserende stoffer påbyde en dyr-
læge at føre nøjagtige optegnelser over disse ordinatio-
ner.
Stk. 6.
En dyrlæge skal basere indberetninger, attester
og udtalelser på en omhyggelig undersøgelse af grundla-
3.
I
§ 11, stk. 5, 3 steder i § 20, stk. 1 og § 26, stk. 1,
ændres ”euforiserende stoffer” til: ”afhængighedsska-
bende lægemidler”.
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2063360_0016.png
get herfor.
§ 20.
Miljø- og fødevareministeren kan fratage en dyr-
læge retten til at ordinere alle eller enkelte grupper af
euforiserende stoffer, hvis dyrlægen
1) har overtrådt et påbud meddelt efter § 11, stk. 5,
2) ordinerer euforiserende stoffer på uforsvarlig måde
eller
3) ordinerer euforiserende stoffer til eget eller andre
menneskers brug.
Stk. 2.
Fratagelse af den i stk. 1 omhandlede ret sker
for et tidsrum af mellem 1 og 5 år eller for bestandig.
§ 26.
En dyrlæge kan fraskrive sig autorisationen eller
en eller flere af de i § 18, stk. 2, omhandlede rettigheder.
Fraskrivelsen kan være begrænset til at angå ordinering
af euforiserende stoffer eller en nærmere angiven gruppe
af sådanne stoffer. Autorisationen eller fraskrevne ret-
tigheder generhverves, når en fastsat tidsfrist fra fraskri-
velsen er udløbet, og kan i øvrigt generhverves efter
ansøgning, såfremt der ikke foreligger omstændigheder,
der ville kunne begrunde fratagelse af autorisationen eller
rettigheder efter §§ 18, 20, 21, 23 og 24.
Stk. 2.
Såfremt miljø- og fødevareministeren afslår
generhvervelse af fraskrevne rettigheder, kan afgørelsen
efter reglerne i § 22, stk. 2, forlanges indbragt for dom-
stolene.
Stk. 3.
Bestemmelsen i § 25 finder tilsvarende anven-
delse.
§ 17.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte reg-
ler om drift af medicinregisteret Vetstat, herunder om
dyrlægers indberetning af oplysninger til registeret,
om begrænsninger i adgangen til at få oplysninger fra
registeret samt om opkrævning af betaling i forbindel-
se med udtræk af oplysninger fra registeret.
4.
I
§ 17
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ejere af
dyrehold registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister
(CHR) afholder udgifterne til udvikling og drift af medi-
cinregisteret VetStat.”
5.
I
§ 32, stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
§ 32.
Dyrlæger er undergivet tilsyn af miljø- og føde-
vareministeren.
Stk. 2.
De ved statslige undervisnings - og forsknings-
institutter beskæftigede dyrlæger er, for så vidt angår
deres virksomhed ved disse institutter, undtaget fra be-
stemmelsen i stk. 1.
Stk. 3.
Dyrlæger skal efter anmodning fra tilsynsmyn-
digheden give alle oplysninger, som har betydning for
tilsynet, samt vederlagsfrit yde tilsynsmyndigheden for-
nøden bistand ved tilsyn, undersøgelser og udtagning af
prøver samt andre foranstaltninger, der iværksættes i
henhold til loven eller regler fastsat i medfør af loven
eller af Den Europæiske Unions forordninger.
Stk. 4.
Personer, der i medfør af § 4, stk. 1, har fået til-
ladelse til at bistå dyrlæger, og personer, der i henhold til
regler fastsat i medfør af § 4, stk. 2, yder dyrlæger bi-
stand, er undergivet tilsyn af miljø- og fødevareministe-
ren. De i 1. pkt. nævnte personer skal efter anmodning fra
tilsynsmyndigheden give alle oplysninger, som har be-
”Dog er dyrlæger beskæftiget ved Københavns
Universi-
tets dyrehospitaler for så vidt angår deres behandling af
andres dyr undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling.”
16
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger. (Afgift til finansiering af drift af medicinregisteret VetStat m.v.)
2063360_0017.png
tydning for tilsynet.
6. Efter § 36 a indsættes:
Ӥ
36 b.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
kan fastsætte regler om betaling af omkostninger ved
ekstra kontrol, som udføres efter, at der er påvist mang-
lende overholdelse af loven eller regler fastsat i medfør
af loven eller af Den Europæiske Unions forordninger.
Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning heraf.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
17