Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 4
Offentligt
26. juni 2019
Modtager:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Christiansborg 1240, København K
Afsender:
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis byrådsgrupper i Skanderborg Kommune
Ang.: Henvendelse fra Skanderborg Byråd med forslag om ændring af husdyrbrugsloven i relation til
administration af miljøgodkendelser til udvidelser af store landbrug
Lovgrundlag
•
Husdyrbrugsloven; LBK nr. 1020 af 06/07/2018
•
Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen; BEK nr. 1467 af 06/12/2018.
På byrådsmødet 26.06 2019 vedtog et flertal bestående af Socialdemokratiet, SF, Det Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet at fremsende en henvendelse til Folketingets Miljø- og fødevareudvalg fra
Skanderborg Byråd. I henvendelsen fremhæver de fem partier, at
kommunerne har mistet mulighed for
helhedsvurdering og lokalpolitisk råderum i sager om industriel svineproduktion, som følge af Lov og
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
Ligeledes skriver de, at
Skanderborg Kommune reelt er sat uden for indflydelse og mulighed for
helhedsvurdering i konkrete sager, hvor landmænd ønsker en kraftig udvidelse af deres svineproduktion…
og at
….
som følge af ændringerne i Lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning mv. har vi som kommune
ikke længere mulighed for at imødekomme de mange hensyn i disse sager, da vi som kommune i dag er
afskåret fra at lave en samlet helhedsvurdering.
De tre borgerlige partier i Skanderborg Kommune
–
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
–
er uenige i ovenstående og bakker ikke om Skanderborg Kommunes henvendelse til
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg. Vi mener, at kommunen som forvaltningsmyndighed har både
tilstrækkelig indflydelse og råderum til at lave helhedsvurderinger og træffe afgørelse i sager om udvidelser
i landbruget.
Kommunen vurderer og kan skærpe kravene i visse tilfælde
I et notat vedlagt som bilag til sagsbehandlingen på byrådsmødet 26.06 2019 slår kommunens
administration fast, at kommunen faktisk vurderer om en ansøgning er i overensstemmelse med de
gældende regler, og at man tager en længere række hensyn til omgivelserne
–
både naboer og miljø. I
notatet fremgår det endvidere tydeligt, at kommunen kan skærpe visse krav over for en ansøger, lige som
man sikrer, at lugtgeneafstande overholdes og tillige vurderer, om en eventuel udvidelse kan indebære
væsentlig indvirkning på fx søer, vandløb, vandboringer og andre naturlige forhold. Kommunen har en
række faste afstandskrav, som skal overholdes, og som kommunen yderligere kan skærpe, hvis det
vurderes det nødvendigt. (Notatet er vedlagt denne henvendelse som bilag). Ligeledes er det også op til
kommunen at vurdere, om byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som
landbrugsejendom. Hvis dette ikke er tilfældet kan der gives afslag på en ansøgning.
Det er således IKKE korrekt,
at kommunens mulighed for konkret vurdering er fjernet
eller
at kommunen er
afskåret fra at lave en samlet helhedsvurdering.
(Her citeret fra henvendelsen fra flertalsgruppen i