Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 4
Offentligt
2061620_0001.png
26. juni 2019
Modtager:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Christiansborg 1240, København K
Afsender:
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis byrådsgrupper i Skanderborg Kommune
Ang.: Henvendelse fra Skanderborg Byråd med forslag om ændring af husdyrbrugsloven i relation til
administration af miljøgodkendelser til udvidelser af store landbrug
Lovgrundlag
Husdyrbrugsloven; LBK nr. 1020 af 06/07/2018
Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen; BEK nr. 1467 af 06/12/2018.
På byrådsmødet 26.06 2019 vedtog et flertal bestående af Socialdemokratiet, SF, Det Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet at fremsende en henvendelse til Folketingets Miljø- og fødevareudvalg fra
Skanderborg Byråd. I henvendelsen fremhæver de fem partier, at
kommunerne har mistet mulighed for
helhedsvurdering og lokalpolitisk råderum i sager om industriel svineproduktion, som følge af Lov og
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
Ligeledes skriver de, at
Skanderborg Kommune reelt er sat uden for indflydelse og mulighed for
helhedsvurdering i konkrete sager, hvor landmænd ønsker en kraftig udvidelse af deres svineproduktion…
og at
….
som følge af ændringerne i Lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning mv. har vi som kommune
ikke længere mulighed for at imødekomme de mange hensyn i disse sager, da vi som kommune i dag er
afskåret fra at lave en samlet helhedsvurdering.
De tre borgerlige partier i Skanderborg Kommune
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
er uenige i ovenstående og bakker ikke om Skanderborg Kommunes henvendelse til
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg. Vi mener, at kommunen som forvaltningsmyndighed har både
tilstrækkelig indflydelse og råderum til at lave helhedsvurderinger og træffe afgørelse i sager om udvidelser
i landbruget.
Kommunen vurderer og kan skærpe kravene i visse tilfælde
I et notat vedlagt som bilag til sagsbehandlingen på byrådsmødet 26.06 2019 slår kommunens
administration fast, at kommunen faktisk vurderer om en ansøgning er i overensstemmelse med de
gældende regler, og at man tager en længere række hensyn til omgivelserne
både naboer og miljø. I
notatet fremgår det endvidere tydeligt, at kommunen kan skærpe visse krav over for en ansøger, lige som
man sikrer, at lugtgeneafstande overholdes og tillige vurderer, om en eventuel udvidelse kan indebære
væsentlig indvirkning på fx søer, vandløb, vandboringer og andre naturlige forhold. Kommunen har en
række faste afstandskrav, som skal overholdes, og som kommunen yderligere kan skærpe, hvis det
vurderes det nødvendigt. (Notatet er vedlagt denne henvendelse som bilag). Ligeledes er det også op til
kommunen at vurdere, om byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som
landbrugsejendom. Hvis dette ikke er tilfældet kan der gives afslag på en ansøgning.
Det er således IKKE korrekt,
at kommunens mulighed for konkret vurdering er fjernet
eller
at kommunen er
afskåret fra at lave en samlet helhedsvurdering.
(Her citeret fra henvendelsen fra flertalsgruppen i
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse fra Skanderborg Byråd med forslag om ændring af husdyrbrugsloven i relation til administration af miljøgodkendelser til udvidelser af store landbrug
2061620_0002.png
Skanderborg Byråd). Kommunens eget notat peger entydigt på, at kommunen har indflydelse og råderum i
sagerne om udvidelser i landbruget.
Ensartede regler og retssikkerhed
Da lovgivningen regulerer erhvervet generelt, ønsker de tre borgerlige partier i Skanderborg Byråd at sikre
ensartetheden på tværs af kommunerne for at modvirke forskelle og vilkårlighed i sagsbehandlingen. I
sidste ende handler det om at sikre den enkeltes retssikkerhed.
Vi mener kommunens rolle som forvaltningsmyndighed i forhold til lovgiver og den overordnede lovgivning
skal fastholdes. I et notat fra kommunens administration om sagsbehandling af en ansøgning (vedlagt som
bilag 2) hedder det også:
En regulering går ofte ud på at tillade noget, som er forbudt. Rammerne for under
hvilke omstændigheder, der kan meddeles en tilladelse, er fastsat af lovgiver i den særlige lovgivning, der
regulerer emnet.
Når en ansøger opfylder de grundlæggende krav, og kommunens undersøgelser viser, at alle de specifikke
vilkår og betingelser vil kunne opfyldes, er der hjemmel til at imødekomme det ansøgte. Når der er hjemmel
til at imødekomme det ansøgte, er der tilsvarende pligt til at afgøre sagen i overensstemmelse med dette.
Lovgiver har ønsket, at det nævnte forbud skal mødes med en tilladelse, når de stillede betingelser er
opfyldt.
En ansøger har med andre ord et retskrav på at modtage en tilladelse eller godkendelse, når alle vilkår og
betingelser kan opfyldes, og det uanset om det gælder udstedelse af et kørekort, en byggetilladelse
eller
en godkendelse af et husdyrbrug.
Med andre ord: Kommunens
skal
give miljøgodkendelse, hvis en ansøgning overholder gældende lover og
rammer. At der gives tilladelser til udvidelser i landbruget
og måske flere end flertalsgruppen bestående
af S, SF, B, Ø og Å ønsker
handler om, at landbruget og deres rådgivere kender reglerne og som oftest
søger tilladelse til det, man ved er muligt, og som flugter med gældende regler og rammer. Herefter er det
så op til kommunen på baggrund af reglerne at vurdere om ansøgningen kan imødekommes. I enkelte
tilfælde er det sket i Skanderborg, at en ansøgning ikke kunne imødekommes, fordi kommunen ikke
vurderede der var hjemmel til det i forhold til de gældende regler.
I Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener vi ikke, at der er behov for ændringer
eller tiltag, der kan give kommunerne flere muligheder for at træffe individuelle afgørelser. Vi mener
kommunerne allerede har det råderum, der skal til for at kunne vurdere og tage stilling til ansøgninger om
udvidelser landbruget. Vi ønsker derfor fortsat at fastholde ensartede regler på området.
På vegne af Venstres, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti byrådsgrupper
Bent Jacobsen
Martin Frausing Poulsen
Thomas Cordtz
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse fra Skanderborg Byråd med forslag om ændring af husdyrbrugsloven i relation til administration af miljøgodkendelser til udvidelser af store landbrug