Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 3
Offentligt
2061597_0001.png
3. JULI 2019
4002657 MOL
Sammenfatning af rapport om
placeringstilladelser til havbrug
1.
RAPPORTEN OMFATTER 19 HAVBRUG
Miljø- og Fødevareministeriet har bedt om vores undersøgelse og vurdering af placeringstilladelser til
eksisterende havbrug. Det drejer sig om i alt 19 havbrug.
Havbrug skal både have en placeringstilladelse efter fiskeriloven og en miljøgodkendelse efter miljøbe-
skyttelsesloven.
Vi har gennemgået sagsakterne for de 19 havbrug. Undersøgelsen viser, at 6 havbrug ikke har en gæl-
dende placeringstilladelse, mens 13 havbrug har en placeringstilladelse.
Rapporten redegør for reglerne i fiskeriloven og i miljøbeskyttelsesloven, herunder om habitatvurdering
af havbrugsvirksomhed. Havbrug skal habitatvurderes, hvis de kan påvirke et Natura 2000-område
væsentligt. Da habitatreglerne ikke er iagttaget i de 13 placeringstilladelser givet efter fiskeriloven,
redegør rapporten også for regler og principper om lovliggørelse.
2.
HOVEDKONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
Vores hovedkonklusioner og anbefalinger er følgende:
1.
I overensstemmelse med fiskerilovens § 10 e lægger vi til grund, at meddelelse af place-
ringstilladelse til havbrug efter 1. juli 2008 skal ske under iagttagelse af forpligtelsen til
at foretage habitatvurdering af projekter (screening og eventuelt habitatkonsekvensvur-
dering).
Det har betydning for 8 havbrug med placeringstilladelser, som er givet efter 1. juli
2008, hvor habitatreglerne ikke er iagttaget, og for de 6 havbrug uden gældende place-
KØBENHAVN
VESTER FARIMAGSGADE 23
DK-1606 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Orientering om Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug, fra miljø- og fødevareministeren
2061597_0002.png
3. JULI 2019
4002657 MOL
ringstilladelser, hvor habitatreglerne skal iagttages ved udstedelse af ny placeringstilla-
delse.
2.
De 8 placeringstilladelser givet efter 1. juli 2008 er behæftet med en retlig mangel, da de
er meddelt uden iagttagelse af habitatreglerne. Udgangspunktet er herefter, at place-
ringstilladelserne er ugyldige. Placeringstilladelsen kan være gyldig, hvis der på samme
tid også blev givet en miljøgodkendelse, som er upåklaget og indeholder en habitatvur-
dering, som Miljøstyrelsen vurderer med rette kan lægges til grund, eller hvis en påkla-
get miljøgodkendelse opretholdes af Miljø- og Fødevareklagenævnet. Habitatdirektivet
stiller ikke krav om dobbeltvurdering efter flere regelsæt, og det må anses for konkret
uvæsentligt, at placeringstilladelsen er givet uden iagttagelse af habitatreglerne, når
der er udført en gyldig og relevant habitatvurdering i forbindelse med miljøgodkendel-
sen af virksomheden.
3.
5 placeringstilladelser er givet før 1. juli 2008 og dermed før, habitatreglerne blev im-
plementeret i fiskeriloven. Tilladelserne indeholder ikke vilkår om tidsbegrænsning og
må anses for tidsubegrænsede. Placeringstilladelserne er givet uden iagttagelse af habi-
tatdirektivet. Vi vurderer imidlertid, at disse placeringstilladelser ikke i dag skal anses
for ugyldige, uanset at den daværende ressortmyndighed burde have iagttaget habitat-
direktivets artikel 6, stk. 3, da placeringstilladelserne blev givet. Her er det vores vurde-
ring, at Miljøstyrelsen skal vurdere, om fortsat havbrugsdrift aktualiserer en habitat-
vurdering efter fiskerilovens § 10 e. Miljøstyrelsen skal vurdere, om der i dag er tale om
et og samme projekt, som blev tilladt ved placeringstilladelser givet før 1. juli 2008. Mil-
jøstyrelsen skal alternativt vurdere, om fortsat havbrugsdrift nødvendiggør en indsats
for at undgå forringelse af naturtyper og levesteder og undgå forstyrrelse af arterne,
som områderne er udpegede for at beskytte.
4.
De 6 havbrug uden en gældende placeringstilladelse skal lovliggøres. Det skal derfor
vurderes, om der kan gives en placeringstilladelse til havbrugene, herunder under iagt-
tagelse af kravet om habitatvurdering, jf. fiskerilovens § 10 e.
5.
Miljøstyrelsen er forpligtet til at sørge for, at sagerne bliver lovliggjort. Vi har anbefalet,
at Miljøstyrelsen skal gå frem efter de almindelige principper for lovliggørelse. Det bety-
der, at det skal undersøges, om der i forhold til habitatreglerne kan ske retlig lovliggø-
relse. Hvis det kan lade sig gøre, skal der gives en placeringstilladelse til de havbrug,
der ikke har en placeringstilladelse, og der skal træffes afgørelse om opretholdelse af
placeringstilladelserne givet efter 1. juli 2008. Hvis der ikke kan ske retlig lovliggørelse,
Side 2 / 3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Orientering om Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug, fra miljø- og fødevareministeren
2061597_0003.png
3. JULI 2019
4002657 MOL
skal der ske fysisk lovliggørelse. Miljøstyrelsen skal gå frem efter de principper, der
gælder for dette. Der skal vælges den mindst indgribende løsning.
6.
Vi har anbefalet, at Miljøstyrelsen for det nuværende kan afvente Miljø- og Fødevare-
klagenævnets afgørelser i sager om miljøgodkendelse med habitatvurdering til havbru-
gene. Miljøstyrelsen skal dog løbende vurdere, om der fortsat er grundlag for at afvente
nævnets afgørelse. Hvis nævnet opretholder miljøgodkendelsen og dermed vurderer, at
virksomheden er lovlig i forhold til habitatreglerne, er det vores vurdering, at der også
må kunne gives en placeringstilladelse. Det skyldes, at det er den samme vurdering i
forhold til habitatreglerne, som skal foretages efter fiskeriloven og efter miljøbeskyttel-
sesloven. I andre af sagerne skal Miljøstyrelsen umiddelbart i gang med at vurdere hav-
bruget i forhold til habitatreglerne.
Side 3 / 3