Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 22
Offentligt
2061804_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. juli 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens to forslag til gennemførelses-
retsakter om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overflade-
behandlinger af mekaniske dele i helikoptere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter ikke at støtte forslagene i deres nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på, at der
stilles skærpede krav til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger
endvidere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver
revideret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0002.png
Den 1. juli 2019
MFVM 854
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelser af
anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overflade-
behandlinger af mekaniske dele i helikoptere i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. april 2019. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelserne af
stofferne chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslagene giver den tyske virksomhed ZF Luftfahrttechnik GmbH tilladelse til efter optag på godken-
delseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stofferne i en periode på 7 år
fra ”solnedgangsda-
toen” den
21. september 2017. Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli
2019. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet -
ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er dog ikke tilstræk-
kelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kommissionen har derfor fast-
sat en række krav i godkendelsen. Det vurderes ikke, at de pålagte krav vil føre til en tilstrækkelig
reduktion af arbejdernes risiko. Ansøgningens brede anvendelsesområde gør det svært at vurdere, om
der kan være egnede alternativer til visse anvendelser. Kommissionen har derfor foreslået at ind-
snævre anvendelsesområdet ved at begrænse godkendelsen til særlige overfladebehandlingsprocesser
og funktionaliteter som for eksempel rustbeskyttelse med anvendelse for mekaniske dele i helikoptere,
som brugen af chromtrioxid og natriumdichromat skal opfylde. En nyligt afsagt dom (T-837/16) i en
godkendelsessag om blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde til-
sidesat betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre util-
strækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt mangler Kommis-
sionen endnu at beskrive, hvordan den har taget højde for dommens elementer. Regeringen agter på
den baggrund ikke at støtte forslagene i deres nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på,
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0003.png
at der stilles skærpede krav til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Rege-
ringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af
dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikop-
tere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold
til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslagene. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslagene ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslagene for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge reviderede forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kva-
lificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige.
I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslagene i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslagene.
Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stofferne på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfasnings-
processen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de
virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske
fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan markeds-
føres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal ophøre,
med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af fortsat
markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stofferne kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslagene til gennemførelsesretsakten vedrører to forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden ZF Luftfahrttechnik GmbH fra Tyskland om
fortsat anvendelse af op til 63 kg chromtrioxid om året:
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0004.png
1.
Til anvendelse til overfladehærdning (funktionel forkromning) i produktion og vedligehold af
mekaniske dele i helikoptere.
2.
Til anvendelse til rustbeskyttende overfladebehandling, som ikke er funktionel forkromning, i
produktion og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
og 10 kg natriumdichromat om året:
3.
Til anvendelse til overfladebehandlinger af metaller, kompositmaterialer og forsegling af anode-
film i produktionen og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
ZF Luftfahrttechnik GmbH fremsendte den 21. marts 2016 ansøgninger om godkendelse af henholdsvis
chromtrioxid og natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til proce-
durerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udval-
gene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 28. august. 2017 har afgi-
vet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stofferne. RAC
tilføjer, at det dog er tydeligt, at risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene kan
forbedres. Desuden er vurderingen af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet usikker,
fordi virksomheden ikke har udført nogen beregninger på basis af deres måledata, men blot har
anført at udledningen er ubetydelig. RAC er ikke enig i den tilgang. Derfor anbefaler RAC, at der
gennemføres yderligere forbedringer af anvendelsesforholdene for arbejdstagerne, og at ansøgeren
gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stofferne, samt at ansøgeren skal
vurdere udledningen til miljøet via spildevand.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller teknologier,
som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stofferne. SEAC påpegede dog, at der er forskel på ansøgningens
brede anvendelsesområde og det anvendelsesområde, der er analyseret i ansøgerens
socioøkonomiske vurdering. Denne forskel gør sig også gældende i analysen af alternativer. SEAC
anbefaler derfor, at godkendelsen kun dækker produktion og vedligehold af mekaniske dele i
helikoptere. SEAC anbefaler ligeledes, at hvis virksomheden evt. ønsker godkendelsen forlænget,
skal virksomheden indsende en detaljeret rapport, der beskriver krav til overfladebehandling af
mekaniske dele i helikoptere.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at
der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til den
21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. De oprindeligt ansøgte
anvendelser, dvs. uden præcisering af rustbeskyttende virkning eller specifik anvendelse til mekaniske
dele i helikoptere, dækker imidlertid et meget bredt anvendelsesområde, hvilket gør det svært at ude-
lukke, at der kan være egnede alternativer til visse typer af anvendelser omfattet af ansøgningen. For at
imødegå denne usikkerhed har Kommissionen foreslået at begrænse anvendelserne til mekaniske dele i
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0005.png
helikoptere, hvilket både brugen af chromtrioxid og natriumdichromat skal opfylde. Dertil har Kommis-
sionen foreslået at indsnævre anvendelserne for chromtrioxid ved at tilføje den rustbeskyttende funkti-
onalitet.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren
- installerer et låg på chrombad-tank nr. 51,
- gennemgår risikohåndteringsforanstaltningerne af virksomhedens chrombade med henblik på at
reducere medarbejdstagernes udsættelse,
- gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid generelt og i forbindelse
med specificerede arbejdsgange,
- gennemfører biomonitering ved måling af chromtrioxid i medarbejdstagernes urin,
- sikrer effektiviteten af lokal udsugning ved at indføre passende programmer for vedligehold,
- bruger måledataene til at vurdere om risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforhol-
dene er passende og effektive, og om nødvendigt som følge heraf reducerer udsættelsen af arbejds-
tagerne yderligere, og
- 18 måneder før fristen for fornyet vurdering vurderer udsættelsen af den generelle befolkning for
chrom-forbindelserne via spildevand.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16 ), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår bl.a., at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen med
betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af alter-
nativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører bevis-
byrden i analysen af alternativer. Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt muligheden
for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det kon-
krete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de kriterier, som
Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af alternativer
i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens to forslag til godkendelser er ikke relevante i forhold til dansk lovgivning, da de kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslagene vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0006.png
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslagene har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-perio-
den bør kunne reduceres til 3 år.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at re-
view-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemslandene støttet for-
slagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-menter
på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (se også under regeringens foreløbige hold-
ning). Dommen vurderes at have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under REACH. I den
konkrete sag er det på nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad øvrige medlemslande vil lægge dom-
men til grund for deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal for Kommissio-
nens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendelse
være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje eventuelle
risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen forventer, at de pålagte krav i forslagene vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko i
EU. Imidlertid er risikoen for arbejdstagerne stadig uacceptabelt høj. Samtidigt vurderes det, at de krav,
der stilles i godkendelserne ikke er på niveau med de krav, der stilles i Danmark. Regeringen vil derfor
lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelserne, som mindst svarer til de danske
arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til øvrige euro-
pæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt mangler Kommissionen endnu at beskrive, hvordan
Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychromatpigmenter (T-837/16). Da
dette er af principiel betydning for vurderingen af forslaget, er det imidlertid ikke muligt at tage stilling
til, hvorvidt Kommissionens forslag efterlever dommens elementer.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslagene i deres nuværende form, idet man lægger
afgørende vægt på, at der stilles skærpede krav til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for
udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og den indsatte betragtning om
konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at
afvise alternativer. Regeringen lægger desuden vægt på, at vurderingen af udsættelsen af den generelle
befolkning via spildevand sker, før godkendelserne gives, og ikke først i forbindelse med en eventuel
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 22: Revideret grundnotat om anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere - REACH, komitésag
2061804_0007.png
forlængelse af godkendelserne, omend virksomheden anfører at udledningen er ubetydelig, og de lokale
myndigheder også har et ansvar i forhold til at begrænse udledningen til spildevand i forbindelse med
at virksomheden skal have en godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 4. april 2019.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6