Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 163
Offentligt
2081844_0001.png
EU og Internationalt
Den 27. september 2019
Samrådsspørgsmål C:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dags-
orden for rådsmøde (miljø) den 4. oktober 2019 samt eventuelle sa-
ger, hvortil der søges mandat i Europa-udvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge miljødelen af rådsmødet (miljø) den 4. oktober
2019. Punkt 1 og 2 forelægges til orientering. Punkt 3 om type-
godkendelser af motorkøretøjer forelægges til forhandlingsoplæg.
Jeg starter med punkt 3.
3.
-
Punkt 3 er
forslaget om typegodkendelser af motorkøre-
tøjer.
Forslaget lægger op til at genoprette retsgrundlaget for ty-
pegodkendelse af lette køretøjer med hensyn til udledning af luft-
forurenende stoffer.
-
EU-domstolen har annulleret den gældende lovgivning med virk-
ning fra februar 2020. Det blev gjort med henvisning til, at kun
lovgiver kan fastsætte regler, der anses som væsentlige.
-
Kommissionen har via den tekniske komité for motorkøretøjer
vedtaget regler om emissioner ved faktisk kørsel med tilhørende
overensstemmelsesfaktorer.
-
Testproceduren ved faktisk kørsel er besluttet efter dieselskanda-
len. Her blev det klart, at der var brug for en bedre test, for at få
bilerne til at overholde deres udledningsgrænseværdier ved nor-
mal brug. Netop som Rådet og Europa-Parlamentets forordning
tilsiger.
-
EU-domstolen fandt, at dette de facto ændrer den grænseværdi
for udledning af NOx (kvælstofilte), der er fastsat af Rådet og Eu-
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 163: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/9-19 om rådsmøde (miljø) den 4/10-19
ropa-Parlamentet. Retten fandt dermed, at Kommissionen havde
overskredet sin kompetence.
-
Forslaget indebærer ligeledes en opdatering af Kommissionens
beføjelser til at kunne vedtage delegerede retsakter. Det skal dog
bemærkes, at formandskabet i sit seneste kompromisforslag har
reduceret antallet af delegerede retsakter samt gjort delegationen
klarere og mere afgrænset.
-
Det er ikke forventningen, at forslaget vil få reel betydning i for-
hold til emissioner fra person- og varebiler. De opdaterede regler
er allerede trådt i kraft.
-
Regeringen støtter forslaget. Det er vigtigt, at sikre retsgrundlaget
for emissionsprøvning ved faktisk kørsel.
-
Under forhandlingerne har Danmark lagt vægt på, at overens-
stemmelsesfaktorerne skærpes yderligere. Analyser peger på, at
det er muligt. Fra dansk side lægger man vægt på at overens-
stemmelsesfaktorerne alene skal basere sig på måleusikkerhed.
-
Måleusikkerheden bør kun udtrykke den forskel, der er på at må-
le i laboratoriet, og når der måles med bærbare instrumenter.
-
Fra dansk side har det endvidere været vigtigt, at ikrafttrædelses-
datoer ikke forlænges men gerne fremrykkes.
1.
-
Punkt 1 er
rådskonklusioner om det 8. miljøhandlings-
program.
Rådet ønsker med rådskonklusionerne at påvirke
Kommissionens forslag til et nyt program. Et nyt 8. Miljøhand-
lingsprogram forventes at træde i kraft 1. januar 2021 og løbe til
og med 2030.
-
Det nuværende 7. miljøhandlingsprogram blev vedtaget i 2012
under dansk formandskab og er gældende til udgangen af 2020.
-
Det fremhæves, at evalueringen af det 7. miljøhandlingsprogram
viser behovet for et nyt program. Der er stadig mange udestående
miljøproblemer, og miljøhandlingsprogrammet har strategisk
styrke.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 163: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/9-19 om rådsmøde (miljø) den 4/10-19
2081844_0003.png
-
Følgende overordnede prioriteter fremgår i konklusionerne:
o
sundhed herunder vand, luft og kemikalier,
o
ressourceforbrug og cirkulær økonomi,
o
klima, samt
o
biodiversitet.
-
Behovet for at fortsætte fokus på gennemførelse og håndhævelse
fremhæves også. Endelig fremgår der også en række tværgående
prioriteter og principper.
-
Regeringen støtter konklusionerne. EU skal være et forbillede for
resten af verden i forhold til en ambitiøs og effektiv miljøpolitik.
-
Det er vigtigt for regeringen, at den nye Kommission holdes fast
på de løfter, der er givet omkring en ny ”Green Deal”.
Derfor skal
Danmark lægge pres på den nye Kommission så det 8. miljø-
handlingsprogram bliver ambitiøst, fremadskuende og konkret
nok til at skabe handling.
-
Alt i alt er det et sæt rådskonklusioner, der kommer bredt rundt
om miljø, natur og klima, og som udgør et godt indspil til et nyt
8. miljøhandlingsprogram.
2.
-
Punkt 2 drejer sig om
rådskonklusioner om cirkulær øko-
nomi.
-
Ligesom for det 8. miljøhandlingsprogram, står vi overfor, at den
eksisterende handlingsplan for cirkulær økonomi udløber og står
overfor at skulle fornys. Rådet ønsker med rådskonklusionerne at
sætte retning for Kommissionens arbejde med en ny plan.
-
Fordelene ved den eksisterende handlingsplan anerkendes. Sam-
tidigt understreges det også, at der fortsat er masser at tage fat i.
-
Det fremgår, at den cirkulære økonomi er fundamental for at re-
ducere klimabelastningen og beskytte natur og biodiversitet. Den
nye plan skal opstille handlinger med klar sammenhæng til kli-
ma, biodiversitet, bioøkonomi, digitalisering og industripolitik.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 163: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/9-19 om rådsmøde (miljø) den 4/10-19
2081844_0004.png
-
Der peges på fem sektorer, hvor der er behov for målrettede stra-
tegier. Det gælder inden for bygge-, anlæg og nedrivning, fødeva-
rer, tekstiler, mobilitet og elektronik.
-
Der efterlyses en sammenhængende produktpolitik, som baserer
sig på en livscyklus tilgang og adresserer overforbrug samt pro-
duktions- og forbrugsmønstre.
-
Endelig fremgår det, at bæredygtige investeringer er vigtige, og
der er en opfordring til at gøre brug af økonomiske instrumenter.
-
Regeringen støtter rådskonklusionerne og hæfter sig ved vigtig-
heden af at fremhæve og understøtte den cirkulære økonomis bi-
drag til andre politikområder.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne noget.
4