Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 163
Offentligt
EU og Internationalt
Den 27. september 2019
Samrådsspørgsmål C:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dags-
orden for rådsmøde (miljø) den 4. oktober 2019 samt eventuelle sa-
ger, hvortil der søges mandat i Europa-udvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge miljødelen af rådsmødet (miljø) den 4. oktober
2019. Punkt 1 og 2 forelægges til orientering. Punkt 3 om type-
godkendelser af motorkøretøjer forelægges til forhandlingsoplæg.
Jeg starter med punkt 3.
3.
-
Punkt 3 er
forslaget om typegodkendelser af motorkøre-
tøjer.
Forslaget lægger op til at genoprette retsgrundlaget for ty-
pegodkendelse af lette køretøjer med hensyn til udledning af luft-
forurenende stoffer.
-
EU-domstolen har annulleret den gældende lovgivning med virk-
ning fra februar 2020. Det blev gjort med henvisning til, at kun
lovgiver kan fastsætte regler, der anses som væsentlige.
-
Kommissionen har via den tekniske komité for motorkøretøjer
vedtaget regler om emissioner ved faktisk kørsel med tilhørende
overensstemmelsesfaktorer.
-
Testproceduren ved faktisk kørsel er besluttet efter dieselskanda-
len. Her blev det klart, at der var brug for en bedre test, for at få
bilerne til at overholde deres udledningsgrænseværdier ved nor-
mal brug. Netop som Rådet og Europa-Parlamentets forordning
tilsiger.
-
EU-domstolen fandt, at dette de facto ændrer den grænseværdi
for udledning af NOx (kvælstofilte), der er fastsat af Rådet og Eu-