Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 159
Offentligt
2101580_0001.png
Tak for muligheden for at fortælle jer om de problemstillingerne og løsninger, vi ser for
dansk fisk, fiskeriet – og klimaet.
Jeg hedder Berit Asmussen og taler i dag på vegne af Our Fish, der er en pan-
europæisk kampagneorganisation som arbejder for at stoppe overfiskning og for
iværksættelse af
løsninger ift at fiskeriet i Europas havområder drives på en måde, der
sikrer bæredygtige fiskebestande nu og i fremtiden. Se mere
https://our.fish/what-we-
do/?lang=da.
Jeg vil starte med at fortælle jer om Our Fish’s syn på og forslag til et sundt
Dansk Fiskeri for fremtiden.
Med mig har jeg
Cathrine Schirmer, havpolitiskrådgiver for DN og
Henrike Semmler Le, rådgiver for hav og fiskeri hos WWF Verdensnaturfonden
De vil være med til at svare på de spørgsmål som I måtte have
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0002.png
Slide 2:
Havnaturen er fastlåst i en meget dårlig tilstand:
Forurening, iltsvind,
overfiskeri og fiskeri med belastende redskaber nogle af de stressfaktorer
som svækker havets økosystem.
Særligt
Østersøens
økologiske tilstand er meget alvorlig. F.eks. er store
dele af Østersøen desværre i en permanent forstyrret tilstand på grund af
et intensivt internationalt fiskeri med bundslæbende redskaber. Kilde: Det
Internationale Havundersøgelsesråd, ICES
ICES har rådgivet om en stærkt reduktion af fangstmulighederne for 8 ud af
10 fiskebestande i Østersøen og for 2 bestande en egentlig fiskerilukning.
Alt tyder på at torsken sulter i større dele af Østersøen pga. iltsvind,
effekter af bundtrawl samt ændret udbredelse af byttefisk (Brisling)
Illustrativt, at Kommissionen med en hasteforanstaltning lukkede i
sommer fiskeri efter torsk i den østlige Østersø i forsøget på at redde
bestanden fra et “forestående
kollaps”.
Men
Nordsøen
er også presset
Klimaændringer
sætter havet yderligere under pres, og omvendt er et sundt
hav en af nøglerne til håndtering af
klimakrisen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
IPCC’s udgivelse af sær-rapporten om sammenhængende mellem
klimaforandringerne, verdenshavene og isområderne er opsigtsvækkende
og kalder på handling. En tredjedel af den menneskeskabte CO2-udledning
er indtil dato blevet absorberet af havet, og samtidig giver det os ved
omdannelse af CO2 til ilt hvert andet åndedrag. Men dette system fungerer
kun, hvis havet er sundt og i balance. Desværre har bl.a. overfiskeri
svækket og stresset havet alvorligt. Stopper vi overfiskeriet, styrkes havets
sundhedstilstand betragteligt, så det både bliver modstandsdygtigt over for
klimaforandringer og bedre i stand til at fungere som en slags buffer i
forhold til CO2-udledningen.
IPCC - Coastal ecosystems are affected by ocean warming, including
intensified marine heatwaves, acidification, loss of oxygen, salinity
intrusion and sea level rise, in combination with adverse effects
from human activities on ocean and land. Impacts are already
observed on habitat area and biodiversity, as well as ecosystem
functioning and services
“The world’s ocean and cryosphere have been ‘taking the heat’ from
climate change for decades, and consequences for nature and
humanity are sweeping and severe,” said Ko Barrett, Vice-Chair of
the IPCC. “
“Cutting greenhouse gas emissions will limit impacts on ocean
ecosystems that provide us with food, support our health and shape
our cultures,” said Hans-Otto Pörtner, Co-Chair of IPCC Working
Group II. “Reducing other pressures such as pollution will further
help marine life deal with changes in their environment, while
enabling a more resilient ocean.” “Policy frameworks, for example
for fisheries management and marine-protected areas, offer
opportunities for communities to adapt to changes and minimize
risks for our livelihoods,” he added.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0004.png
1. januar 2020 er den vedtagne deadline for stop for overfiskeri i EU
Lovgivning og internationale aftaler kræver at alle fangstkvoter for 2020 skal
sættes på et bæredygtigt niveau - dvs et niveau der giver det maksimal
bæredygtige udbytte (MSY)
Den fælleseuropæiske fiskeripolitik: CFP Art. 2.2 -
https://ec.europa.eu/fisheries/cfp_da
Havstrategirammedirektivet. MSFD Art.1 –:
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32008L0056
FN’s biodiversitetskonvention. CBD - Aichi biodiversitetsmål 6:
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Hoeringsnotat_6._lander
apport.pdf
FN’s Verdensmål SDG14.2, SDG14.4:
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0005.png
I 2018 var
40 %
af fiskebestandene i nordøst Atlanten og
50%
i Østersøen
udsat for overfiskeri.
Utilstrækkelige fremskridt med at levere på den fælleseuropæiske
fiskeripolitiks mål på grund af manglende politisk vilje. Det videnskabelige,
tekniske og Økonomiske Fiskeriudvalg (STECF) understregede i sin seneste
CFP-overvågningsrapport, at “mange bestande forbliver overfiskede og /
eller uden for sikre biologiske grænser, og det fremskridt opnået indtil
2017 ser ud til for langsom til at sikre, at alle bestande genopbygges og
forvaltes i henhold til FMSY inden 2020 ”
Overfiskeri påvirker ikke kun de fiskebestande som reduceres, men hele
fødekæden, og dermed hele det marine økosystem. Når vi fisker for
meget, med belastende redskaber og ovenikøbet i sårbare områder,
svækker vi bestanden af fisk. Vi ødelægger de områder, fiskene lever i, og
bryder de fødekæder, som fiskene indgår i. Alt sammen indgreb, der
svækker havet som økosystem og dermed også modstandskraften over for
klimaændringer.
DK er på en 4. plads i opgørelsen af hvilke medlemsstater som har den
højeste procentdel af kvoter (TAC), der ligger OVER den videnskabelige (1.
SE, 2. UK, 3. IR) – nemlig 19.7% 49.000t højere TACs (new economic
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
foundation)
OG
Danmark var i oktober med til at sørge for at 5 ud af 10 fiskebestande i EU
kan overfiskes i 2020.
Med et mandat for at hæve kvoterne over ICES’s
videnskabelige anbefaling ved EU’s fiskeriforhandlinger for Østersøen
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0007.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0008.png
Lyt til biologerne i Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES),
når der
fastsættes kvoter.
Når vi hiver en fisk op af havet, er der én fisk mindre tilbage. Hiver vi for
mange fisk op af vandet, vil vi på et tidspunkt komme i en situation, hvor
bestanden ikke kan nå at reproducere sig selv. Kvoter som sættes lavere
(nærmere FMSY niveauer, der tillader populationen at vokse) er både til
gavn for havets økosystem og langsigtet også til fiskeriet. Kvoter skal ikke
overskride ICES anbefaling.
Anvend forsigtighedsprincippet
Forvaltning af bestande i henhold til MSY vil betyde, at man går fra at fiske
desperat efter mindre fiskebestande til at fiske rationelt efter rigelige
bestande. Det vil føre til større bestande og dermed et større
fangstpotentiale, en større fortjeneste og et bedre investeringsafkast –
med andre ord en yderligere indkomst for vores fiskeriindustri. At forvalte
efter MSY betyder også mindre op og nedture i fiskemulighederne og
dermed mere sikkerhed til fiskerne
Økosystembaseret tilgang til forvaltning af fiskeriet
F.eks. blev torsken og torskefiskerne dobbelt ramt, da også kvoten for
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0009.png
brisling (føde) også blev sat for højt ved kvoteforhandlingerne i oktober.
Omlægning til skånsomt fiskeri
85% af den danske del af Nordsøen and 67% af Østersøens danske del er
forstyrret pga. fiskeri med bundtrawl.
Flere beskyttede havområder
arbejder for flere beskyttede havområder. Der skal udpeges flere områder
som effektiv beskyttede havområder (pt. Kun 1.4% er beskyt mod
bundslæbende redskaber og 0.04% frit fra alt fiskeri!)
Gå forrest ift øget overvågning af kvoter og forpligtelser
Effektiv kontrol og fuldt dokumenteret fiskeri. Østersøen hjemsøges af
omfattende ulovligt fiskeri. ICES vurderer i deres seneste rådgivning
(
http://ices.dk/sites/pub/Publication%20Reports/Advice/2019/2019/cod.27.24-
32.pdf)
, at 16% af de fangede torsk smides overbord. De 16% vurderes at
være lavt sat.
Styrk kontrolindsatsen fx med REM og CCTV (pt. <1% ombord kontrol)
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0010.png
-
-
Bland jer aktivt ifh til forhandlingerne om fangstkvoterne ved december-
rådsmødet – i stedet for at kun EU-udvalg giver mandat til ministeren
Kræv at få eksakte tal fra ministeren for hver enkelt bestand, når Danmarks
mandat forelægges - og sørg for at disse er i overensstemmelse med ICES
rådgivning.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 26/9-19 fra Our Fish og Danmarks Naturfredningsforening om stop af overfiskeri og styrkelse af klimaindsatsen
2101580_0011.png
8