Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 155
Offentligt
2080471_0001.png
NOTAT
18. september 2019
19/06088-16
Click here to enter text.
Notat til Folketingets Europaudvalg, Erhvervsudvalg samt Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af indlæg i en sag ved Det Udvidende
Appelkammer ved Det Europæiske Patentkontor - sag G-3/19
1.
Indledning
Præsidenten for Den Europæiske Patentmyndighed (EPO) har henvist en
afgørelse truffet den 5. december 2018 af et Teknisk Appelkammer til Det
Udvidede Appelkammer i en sag, der drejer sig om, hvorvidt planter, der
er fremstillet ved en overvejende biologisk proces, kan patentbeskyttes.
Præsidenten ønsker en afklaring af, hvorvidt det er i overensstemmelse
med Den Europæiske Patentkonvention (EPK), at der vedtages en regel af
EPO’s
Administrative Råd, der fortolker en given bestemmelse i EPK,
uagtet at et af EPO’s Appelorganer har fortolket bestemmelsen på en an-
den måde i konkrete sager.
2.
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
EPO blev etableret i 1977 på baggrund af EPK fra 1973. Formålet med
EPO er at styrke samarbejdet mellem europæiske stater med henblik på at
beskytte opfindelser og at etablere en procedure, hvor man kan få patent i
flere lande ved én ansøgning. EPO består af 38 stater, heraf EU’s med-
lemsstater samt ti andre lande
1
.
Den konkrete sag vedrører en meget mørkegrøn peberfrugt, der kan hø-
stes på et tidspunkt, hvor den endnu ikke er moden, og som har en forbed-
ret ernæringsværdi. Patentansøgeren har frembragt peberfrugtplanten ved
en overvejende biologisk proces. Der er enighed om, at en
overvejende
biologisk proces
ikke kan patententes, hverken efter EPK
2
eller efter EU-
retten
3
. Spørgsmålet er, om
selve produktet,
altså peberfrugtplanten, der er
1
Albanien, Nordmakedonien, Island, Liechtenstein, M onaco, Norge, San M arino, Serbien,
Schweitz og Tyrkiet
2
Jf. dennes artikel 53, litra (b), hvorefter overvejende biologiske processer til produktion af planter
eller dyr ikke kan patenteres. En overvejende biologisk proces kan f.eks. være en traditionel avls-
metode, hvor man udvælger og krydser planter med særlige egenskaber og videreavler disse med
henblik på at opnå en plante med en ønsket egenskab.
3
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/44/EF af 6. juli 1998 om retlig beskyttelse af
bioteknologiske opfindelser (biotek-direktivet), artikel 4.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 155: Notat om afgivelse af dansk indlæg i sag ved det Europæiske Patentkontors appelorgan i sagen G-3/1 9, 'pepper', fra miljøministeren
2080471_0002.png
2/4
resultatet af den overvejende biologiske proces, kan patenteres. Dette
fremgår ikke eksplicit af EPK.
På EPO’s område
er Det Administrative Råd
der består af repræsentan-
ter fra alle medlemsstaterne, herunder Danmark
af den opfattelse, at ej
heller produktet kan patenteres. Imidlertid har Det Udvidede Appelkam-
mer i to afgørelser fra 2015 fundet, at produktet godt kan patenteres
4
.
Disse afgørelser foranledigede, at EU-Kommissionen på EU-rettens om-
råde
og med henblik på at afhjælpe juridisk tvivl om forståelsen af bio-
tek-direktivet
i november 2016 offentliggjorde en meddelelse om visse
artikler i direktivet
5
. Kommissionen anfører, at det var EU-lovgivers hen-
sigt med direktivet at udelukke patentering af produkter, der er fremstillet
ved overvejende biologiske fremgangsmåder.
Ligeledes med henblik på at skabe klarhed vedtog
EPO’s Administrative
Råd i juni 2017 en administrativ regel (Regel 28), der henviser til artikel
53 i EPK og fastslår, at der ikke kan gives europæiske patenter på planter,
der er fremstillet ved overvejende biologiske processer.
Vedtagelsen af denne regel gav anledning til nærværende sag, og ”første
instansen” (Det Tekniske Appelkammer) traf afgørelse den 5. december
2018, og fandt, at Regel 28 er
i strid med EPK’s artikel 53,
som denne
bestemmelse er fortolket i de tidligere afgørelser truffet af Det Udvidede
Appelkammer
6
. Derudover fandt Appelkammeret, at Det Administrative
Råd ikke har kompetence at vedtage en sådan fortolkende regel i strid
med tidligere praksis.
Præsidenten for EPO har på denne baggrund henvist sagen til Det Udvi-
dede Appelkammer, og anmodet om svar på 1) hvorvidt det er foreneligt
med EPK at fastlægge en fortolkning af en konventionsbestemmelse, der
tidligere er fortolket med et andet resultat af Det Udvidede Appelkammer,
og 2) hvorvidt udelukkelse af patentering af planter frembragt ved en
overvejende biologisk proces som fastlagt i Regel 28 er i overensstem-
melser med artikel 53 i EPK.
3.
Regeringens interesse og argumenter i sagen
Som EU-medlemsstat og konventionspart er Danmark bundet af såvel
EU-reguleringen på området, dvs. biotek-direktivet, som af EPK. Det er
derfor i Danmarks og danske virksomheders interesse, at der er overens-
stemmelse mellem fortolkningen af de to regelsæt.
4
5
De såkaldte Tomato II og Broccoli II-sager (G
2/12, G 2/13)
EUT (2016/C 411/03)
6
Jf. ovennævnte Tomato II- og Broccoli II-sagerne
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 155: Notat om afgivelse af dansk indlæg i sag ved det Europæiske Patentkontors appelorgan i sagen G-3/1 9, 'pepper', fra miljøministeren
2080471_0003.png
3/4
Kommissionens meddelelse er ikke retligt bindende, men EU’s medlems-
stater
herunder Danmark
er af den opfattelse, at de er bundet af den
linje, der er lagt heri. En række medlemsstater har tilpasset deres lovgiv-
ning, så den er i overensstemmelse med meddelelsen, og i Danmark ad-
ministreres der iht. den linje, der er lagt af Kommissionen og Det Admi-
nistrative Råd.
Såfremt Det Udvidede Appelkammer når frem til, at et produkt af en
overvejende biologisk proces
kan
patenteres, vil der være uoverensstem-
melse mellem reglerne i EU og i EPO, hvilket vil medføre usikkerhed om
retsstillingen. En sådan situation er uholdbar for samtlige EU-
medlemsstater, og i særdeleshed for de virksomheder, der opererer i EU.
Det forekommer usandsynligt, at EU vil ændre sin fortolkning af direkti-
vet, da der er bred enighed om denne i Rådet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen. En afklaring af retsstillingen i tilfælde af uoverensstem-
melse vil i givet fald ligge år ude i fremtiden, og formentlig indebære
afgørelse ved EU-Domstolen og/eller en ændring af biotek-direktivet. En
åbning af direktivet er ikke ønskværdigt, da forhandlingen af direktivet
var en lang og vanskelig proces og udtryk for en række kompromisser.
Den væsentligste årsag til at afgive dansk indlæg i sagen er således at
bakke op om den fortolkning af EPK, der er lagt af Det Administrative
Råd, og som er på linje med Kommissionens og EU-medlemsstaternes
fortolkning af biotek-direktivet.
Derudover har regeringen også særlig interesse, da der udover den almin-
delige patentret også findes en særlig immateriel beskyttelse på plante-
sortsområdet, hvor planteforædlere efter bestemmelserne om planteny-
hedsbeskyttelse
7
har mulighed for at få immaterielle rettigheder over en
ny plantesort, som de har fremavlet, og dermed kan opkræve licens fra
producenter, der ønsker at dyrke sorten.
Den væsentligste forskel mellem patentretten og plantenyhedsbeskyttel-
sen er, at plantenyhedsbeskyttelsen på visse punkter er mere lempelig for
brugerne. Inden for plantenyhedsbeskyttelse gælder der nemlig en særlig
undtagelse, "Breeders' exemption", hvorefter forædlere må videreforædle
på beskyttede sorter uden at skulle betale licens til sortsejeren. Undtagel-
sen er til, for at sikre den fortsatte udvikling af planter og plantesorter, og
derigennem bæredygtige og anvendelige plantesorter, som fx har særlig
Oprindeligt er plantenyhedsbeskyttelsen indført med International Convention for the Protection
of New Varieties of Plants (UPOV-konventionen) af 2. december 1961. Herudover findes nationa-
le regler og EU-retlige regler om plantenyhedsbeskyttelse, som alle bygger på UPOV-
konventionen.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 155: Notat om afgivelse af dansk indlæg i sag ved det Europæiske Patentkontors appelorgan i sagen G-3/1 9, 'pepper', fra miljøministeren
4/4
sygdomsresistens eller kan modstå klimaforandringer, til gavn for hele
fødevarekæden.
Tillades det fremover at tage patent på planter og planteprodukter udvik-
let ved overvejende biologiske processer, vil planteforædlerne ikke i
samme omfang kunne udvikle nye sorter, da der vil skulle betales licens
for videreforædlingen af patenterede produkter. Der er dermed en risiko
for, at planteforædlingen vil gå i stå eller blive væsentligt lavere end i
dag. En sådan nedgang i udviklingen vil i værste fald på sigt kunne påvir-
ke forsyningen af fødevarer.
Danmark har således
som de øvrige EU-medlemsstater
interesse i, at
reglerne i EPK, EU-retten samt reglerne for plantenyhedsbeskyttelse fun-
gerer parallelt, således at der er sikkerhed om retsstillingen til gavn for
virksomhederne. Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen og argumente-
rer for, at Det Administrative Råd kan vedtage regler, der udfylder EPK,
når der foreligger tidligere afgørelser fra Det Udvidede Appelkammer om
samme spørgsmål, og at den pågældende Regel 28
hvorefter et produkt,
der er resultatet af en overvejende biologisk proces, ikke kan patenteres
er i overensstemmelse med EPK artikel 53(b) og i øvrigt også EU-retten.