Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 146
Offentligt
2079461_0001.png
J.nr. 19-0230-000018
HRKOMJUR
20. september 2019
tiralo
Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen august 2019
Fiskeristyrelsen er nået langt med opfølgningen på Rigsrevisionens beretninger og Kammeradvokatens
forvaltningseftersyn. Vi har afsluttet
tre af projekter e helt. Det drejer sig o projektet ”Struktur og rette
ko pete er” i sporet o forvalt i gskultur, der l.a. o fattede e orga isatio sæ dri g i
Fiskeristyrelse
s regio ale ko trol, og projekter e ”Rette op på sags eha dli g” og ”Ge e ga g af de
resterende ni ordninger (senere ændret til otte ordninger)”
i sporet o tilskud.
To andre projekter er afsluttet i den oprindelige form. Udestående opgaver er overført til et nyt samlet
projekt, da opgaverne er så tæt forbundne og komplicerede, at det har været hensigtsmæssigt at stoppe op
og orga isere ar ejdet på e y åde. Det drejer sig o projektet ”Korrekt i ple e teri g af
pointsystemet og rette op på sags
eha dli ge ” i sporet o ko trol og projektet ”Ge optagelse af ga le
sager” i sporet o tilskud for så vidt a går fartøjsord i ge . Ar ejdet fortsætter i et yt projekt ”EU's
poi tsyste og EHFF fartøjsord i ge ” i sa ar ejde elle Fiskeriko trolko toret
og kontoret for Hav &
Fiskeritilskud og med inddragelse af den regionale kontrol. Vi har tilført flere ressourcer til arbejdet i det
nye projekt og desuden bidrager Kammeradvokaten til arbejdet. Projektet er formuleret i lyset af, at
Kommissionen har stillet betingelse om, at Danmark sikrer, at der ikke er uretmæssigt er udbetalt tilskud
som følge af overtrædelse af EU's pointsystem.
Det beskrives her for hvert af de tre spor i genopretningsarbejdet om henholdsvis forvaltningskultur,
kontrol og tilskud, hvad der nu er nået, og hvilke opgaver der fortsat arbejdes med at afslutte.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Spor om forvaltningskultur
Sporet omfatter fem forskellige projekter:
1. Dokumentation og forvaltningsforståelse
Vi skal sikre, at der er en grundlæggende forvaltningsforståelse, og viden om hvad der skal
dokumenteres og ligge til grund for de sager, vi arbejder med.
2. Journalisering
Vi skal have principper for journalisering og en journaliseringsvejledning og -plan. Og vi skal sikre, at
alle ved, hvad og hvordan, der skal journaliseres.
3. Kommunikation
Vi skal kommunikere som en professionel myndighed med omverdenen.
4. Struktur og rette kompetencer
Vi skal sikre, at vi understøtter vores kerneprocesser på den rigtige måde. De rette kompetencer og
værktøjer skal være til stede de rigtige steder.
5. Lederen
værktøjer og viden
Vi skal sikre, at vores ledere kan bære de mange forandringer igennem og sikre en solid
implementering i hele organisationen.
Projekt 1: Dokumentation og forvaltningsforståelse
Følgende leverancer er leveret:
Udarbejde dokumentationsskabeloner for notater, telefonnotater mv.
Udarbejde punkt på intranettet vedr. de forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik
Arrangere og gennemføre undervisningsforløb med eksterne undervisere om god forval tning
(grundlæggende forvaltningsret og embedsmandsdyder)
Udarbejde en plan, der sikrer løbende ledelsesmæssigt fokus på at efterleve de forvaltningsretlige
regler og dokumentationskrav i den daglige opgavevaretagelse.
Fortsatte opgaver i proces:
Tilrettelægge en awareness-kampagne og ledelsesmæssig forankring. Det første element i
kampagnen er en lamineret one-pager til alle medarbejdere med tjekliste med vejen til den gode
afgørelse på den ene side og pixi-udgave af Kodeks VII på den anden side. One-pageren er trykt og
planlægges uddelt i løbet af september.
Projekt 2: Journalisering
Følgende leverancer er leveret:
Journalplan er udarbejdet og sendt til Rigsarkivet
Alle medarbejdere har været på kursus om de grundlæggende regler for journalisering.
Det er efter vedtagelse af det oprindelige kommissorium for projektet besluttet at gennemføre en
opgradering af WorkZone.
Fortsatte opgaver i proces:
Udarbejde en vejledning med journaliseringsprincipper
Opgradering af WorkZone i uge 44 efter test i uge 43
ibrugtagning i uge 45
Udarbejde en governancestruktur for journalisering i Fiskeristyrelsen
Udpege superbrugere og administratorer
Udarbejde en vejledning i den praktiske brug af WorkZone
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Gennemføre undervisning i brug af både den nuværende og den opgraderede version af WorkZone
Udarbejde indhold til intranettet, hvor medarbejderne kan finde viden om journalisering
Gennemføre tiltag, der understøtter ledelsesmæssig forankring og en awarenes-kampagne.
Efter opgraderingen af WorkZo
e skal Deloitte i ple e tere et ”Proof of Co ept” PoC for Fiskeriko trol,
der har udpeget sagsområder, hvor vejledninger og instrukser skal anvendes i et godkendelsesflow, som er
digitalt u derstøttet i WorkZo e. PoC’e forve tes i ple e teret u i
ddelbart efter opgraderingen, så det
hurtigt kan tages i anvendelse i WorkZone, jf. projekt 1 om administrationsgrundlag i spor om kontrol.
Projekt 3: Kommunikation
Følgende leverancer er leveret:
Udarbejde sprogpolitik og brevmanual
Etablere en gruppe af
”skriv godt” a assadører
Fortsatte opgaver i proces:
Undervisning af skriv godt ambassadørerne i Slotsholmmetoden og Fiskeristyrelsens sprogpolitik og
brevmanual. Kursus for skriv godt ambassadørerne i Slotsholmmetoden er gennemført 17.
september med en efterfølgende workshop 9. oktober. Kursus for cheferne er gennemført 11.
september.
Udarbejde koncept for undervisning i Fiskeristyrelsens sprogpolitik og brevmanual og fastsætte
tidspunkt for og gennemføre undervisning.
Projekt 4: Struktur og rette kompetencer
Projekt 4 er afsluttet.
Følgende er gennemført:
Organisationsændring i den regionale kontrol er gennemført pr. 1. maj.
To nye kontorchefer til den regionale kontrol er ansat pr. 1. maj.
Medarbejdere til nyt team, der skal arbejde med revision i Fiskerikontrolkontoret er ansat, og
teamet er i gang.
Ny struktur for ledelsesmøder er indført fra maj måned.
Der er ansat flere nye medarbejdere med stærkere forvaltningskompetencer, herunder flere
jurister.
Herudover er der som supplement til projektet arbejdet med en ny proces for afgørelser for at opnå større
ensartethed og bedre kvalitet i afgørelserne. I den forbindelse er der holdt flere workshops med deltagere
fra alle skibe og alle enheder på land. Resultatet af dette arbejde implementeres nu i organisationen i
sammenhæng med den øvrige implementering af administrationsgrundlaget.
Projekt 5: Lederen
værktøjer og viden
Følgende leverancer er leveret:
Kortlægge og analysere behov mhp. at sikre forandrings- og implementeringskraft
Der er udviklet et lederudviklingsprogram, der gennemføres i 2019 med det formål, at klæde
styrelsens chefer og ledere på til at kunne håndtere de forandringer og ledelsesmæssige
udfordringer, styrelsen kommer til at stå overfor de næste par år, bl.a. i forbindelse med
genopretningen af fiskeriområdet. Aftale om ekstern bistand er indgået og forløbet er i gang.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Første halvdel af udviklingsprogrammet er gennemført med træningspas, fælles temadage, chef -
leder samtaler og workshops i de lokale ledergrupper.
Herudover er der udarbejdet et ledelsesgrundlag for styrelsen og gennemført lederseminarer for at
afdække lederudviklingsbehov.
Fortsatte opgaver i proces:
Der er lagt en plan for det fortsatte lederudviklingsforløb med forskellige aktiviteter frem mod en
afsluttende temadag 14. november.
Planen indeholder de resterende træningspas, chef-leder samtaler, workshops i de lokale
ledergrupper og den afsluttende fælles temadag.
Spor om kontrol
Sporet omfatter seks forskellige projekter:
1. Administrationsgrundlag på kvotekoncentrations- og pointområdet
Formålet med projektet er at etablere et forbedret administrationsgrundlag på
kvotekoncentrationsområdet og pointområdet, herunder sikre overensstemmelse med EU-retten.
Det handler om, at der skal være et administrationsgrundlag for de forskellige processer, så der er
et solidt grundlag for at løse opgaverne.
2. Solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering
Formålet med dette projekt er at udarbejde et solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering af
overtrædelse af fiskerireglerne.
3. Digital understøttelse
Formålet med projektet er at sikre den bedst mulige digitale understøttelse på kontrolområdet. Vi
skal blive bedre til at bruge tilgængelige data og udvikle enkle og brugervenlige digitale løsninger.
4. Implementere ny lovgivning vedr. kvotekoncentrationsområdet
Formålet med projektet er at implementere de regler, som følger af den politiske aftale, der kom i
kølvandet på Rigsrevisionens beretning i 2017.
5. Korrekt implementering af pointsystemet og rette op på sagsbehandlingen
Formålet med dette projekt er at sikre:
• Korrekt i ple e teri g af poi tsyste et, heru der fastsætte operatio elle kriterier for
bedømmelsen af, hvornår en overtrædelse er tilstrækkelig grov til at skulle medføre point.
• Ska e klarhed over de overtrædelsestyper, der so følge af EU-Kommissionens
svar vedr.
pointsystemets anvendelsesområde kan føre til point.
• Korrekt hå dteri g af de sager, so ifølge Rigsrevisio e s eret i g o tilskud er eha dlet
forkert ift. point, og de overtrædelser, som ifølge EU-Kommissionens svar skulle have været
vurderet ift. point.
6. Opfølgning på opmærksomhedspunkter i Kammeradvokatens forvaltningseftersyn
Kammeradvokaten har i notat af 14. september 2018 listet en række opmærksomhedspunkter til
Fiskeristyrelsen, som Kammeradvokaten har konstateret i tilknytning til forvaltningseftersynet af
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens sagsbehandling i nogle specifikke sagsforløb. Formålet med dette
projekt er at sikre, at der følges op på punkterne.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Projekt 1: Administrationsgrundlag på kvotekoncentrations- og pointområdet
Arbejdet gennemføres med bistand fra Kammeradvokaten.
Følgende leverancer er leveret:
Der er udarbejdet koncept for instrukser, vejledninger og tjeklister samt afdækning af
digitaliseringspotentiale
Pilotprojekt
Identifikation af pilotprojekt (A-status og ejerskifte)
Godkendelse af instrukser i pilotprojekt
Instruks vedr. modernisering/ indførelse af fartøjer/kontrol af A-status
Instrukser vedr. køb/salg af kapacitet og overdragelse inkl. kontrol af kvotekoncentration
Instrukser vedr. pulje-udlejeloft
Instruks om bierhvervsfiskere
Fortsatte opgaver i proces:
Instrukser vedr. uddeling af årsmængder
Instrukser vedr. B-kvoter
Instrukser om lånekapacitet/lånefisk
Instrukser om erhvervsselskaber
Instruks om aktivitetskrav
Instruks om generationsskiftesild
Instruks om kystfiskertillæg
Samlet udrulningsplan for implementering af de udarbejdede instrukser og vejledninger.
Der arbejdes på at definere en konkret implementerings- og governancestruktur med
implementeringsansvarlig, procesansvarlige og superbrugere.
Nødvendige ændringer i Fiskerilov og bekendtgørelser mhp. at færdiggjorte instrukser kan tages i
brug
Projekt 2: Solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering (Håndhævelseshåndbog)
Arbejdet gennemføres med bistand fra Kammeradvokaten.
Formålet med håndhævelseshåndbogen er at få et praktisk værktøj til brug for den fremtidige
sanktionering af overtrædelser af fiskerilovgivningen. Håndbogen skal bidrage til at give os et ensartet og
dokumenteret grundlag for tildeling af sanktioner, så der sikres en ensrettet og lovlig praksis.
Følgende leverancer er leveret:
Pilotprojekt om sanktionering af overtrædelser vedr. redskaber og logbog
Gennemførelse af brugertest for de 3 områder som pilotprojektet for håndhævelseshåndbogen har
færdiggjort: logbogstolerancer, manglende/urigtig føring af logbog samt maskestørrelser
Der er udarbejdet vedligeholdelseskoncept i håndhævelseshåndbogen
Fortsatte opgaver i proces:
Implementering, hvor håndbogen skal linkes op til opdaterede instrukser og vejledninger
Udbygning af håndbogen med yderligere overtrædelsesopgaver
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Projekt: 3a Digital understøttelse
kvotekoncentration
Følgende leverancer er leveret:
Faseplan for arbejdet er udarbejdet
Udviklingsarbejde er sat i gang og der er leveret en indberetningsløsning med elektronisk signering
til økonomiske mellemværender til opgørelse af B-kvoter, hvor der udestår en mindre rettelse i.f.t.
aflevering af kvitteringer til e-Boks.
Der er udarbejdet en beregningsalgoritme til opgørelse af A-kvoter til opgørelse af
kvotekoncentration på fartøjer, selskaber og personer. Der udestår dog en mindre rettelse i.f.t.
opgørelsen af selskaber, som forventes løst i september.
Der er købt et kontrolmodul (SAS VI) til kvotekoncentration med henblik på at kunne se
selskabskonstruktioner og personsammenfald.
Fortsatte opgaver i proces:
Arbejdet med en ny bekendtgørelse for B-kvoter er fortsat i proces. Selve beregningsmodellen for
B-kvoter afhænger af den endelige bekendtgørelse for B-kvoter. Styrelsen er dog begyndt på
beskrivelse af beregningsmodellen, men kan ikke implementere den, før den endelige
bekendtgørelse er udarbejdet.
Kvotekoncentrationssystem - tilpasning af skærmbilleder i Fiskerisystemet Individapplikation.
Øvrige moduler:
o
Vedligeholdelses-modul til låneforhold til B-kvoter
o
Sagsbehandler skærmbillede, som viser sager, som overskrider kvotelofterne for A -kvoter
o
Beregnings- og valideringsmodul A og B-kvoteandele samt FTA licenser
o
Skærmbilleder og funktionalitet til opdatering af årets stamdata til B-kvoteberegning
o
Funktionalitet til genberegning af alle A-kvoteejeres kvoteandele i ejerkæden, ved
opdatering i realtid
o
Funktionalitet, som giver transparens for virksomheden/person over eksisterende ejerskab
af A-kvoter og tildelte B-kvoter
Der er lagt en plan for etablering af den digitale understøttelse vedr. kvotekoncentration, som indtil videre
løber frem til 31. marts 2020.
Projekt 3 b Digitalisering understøttelse
Kvoteadministrationssystem (Bilag A/Kvoteproces)
Projektet er sat i gang 1. februar 2019 og indeholder en række delelementer, som gennemføres frem til 30.
september 2019. Første brugertest forventes medio september.
Følgende leverancer er leveret:
Skærmbilleder og funktionalitet til registrering af danske kvoter
kvotearter, kvotefarvand og
mængder
Skærmbilleder og funktionalitet til Bilag A, som fordeler den nationale kvote til forskellige
reguleringssegmenter
Skærmbilleder og funktionalitet til registrering af kvotebytter
Funktionalitet, som sikrer integration af danske kvoter, kvotebytter og fordeling af kvoter til Bilag A.
Fortsatte opgaver i proces:
Første brugertest i september
Rettelser som konsekvens af brugertest
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Projekt 4: Implementere ny lovgivning vedr. kvotekoncentrationsområdet
Følgende leverancer er leveret:
Skema til opgørelse af udlejede mængder
Notificering af Kommissionen af udvalgte havne, hvor fartøjer må lande mere end 10 tons sild, jf.
nye regler i reguleringsbekendtgørelsen
Notat vedr. behov for ændring af regler i kapacitetsbekendtgørelsen og fiskeriloven om bl.a.
kvotehandler og ejerskifte af fartøjer som følge af Kammeradvokatens gennemgang af
regelkomplekset
Verificering af ejerskab (sidste tredjedel) for erhvervsfiskerselskaber
Fortsatte opgaver i proces:
Beskrivelse af beregningsmetode og it-løsning vedr. fradrag af kvote ved manglende overholdelse
af aktivitetskrav
Instruks om tildeling af årsmængder til foreningsfartøjer
Instruks om tilladelse til søpakning
Instruks/ansøgningsmateriale vedr. 1 pct. tildeling af sild/makrel
Notat om ændringer i reguleringsbekendtgørelsen om frister for indsendelse af
kvoteoverdragelsesskemaer, når Kammeradvokatens gennemgang af regelkomplekset er
tilendebragt
Udarbejdelse af bekendtgørelse (departementet) om reglerne for administration af B-kvote-
systemet og finansielle transaktioner mellem erhvervsfiskere
Udarbejde nyt set-up for kontrol af B-kvotesystemet, herunder implementering af ny it-
understøttelse.
Projekt 5: Korrekt implementering af pointsystemet og rette op på sagsbehandlingen
Formålet med projektet har været at sikre en lovlig og forvaltningsmæssig korrekt håndtering af de
fejlbehandlede sager om strafpoint og antagelighed og sagsbehandle og udarbejde udkast til afgørelser i
disse sager. Arbejdet er gennemført i samarbejde med Kammeradvokaten.
Projektet er afsluttet i denne form. De opgaver, der ikke er gennemført, videreføres i det nye projekt "EU's
pointsystem og EHFF fartøjsordningen".
Projekt "EU's pointsystem og EHFF fartøjsordningen".
Der er udarbejdet en projektbeskrivelse for det nye projekt 5. Projektet gennemføres i samarbejde mellem
Fiskerikontrolkontoret, Hav & Fiskeritilskud og den regionale kontrol. Kammeradvokaten bidrager til
arbejdet. Projektet er formuleret i lyset af, at Kommissionen har stillet betingelse om, at Danmark sikrer, at
der ikke er uretmæssigt er udbetalt tilskud som følge af overtrædelse af EU's pointsystem.
Alle overtrædelsessager tilbage til medio 2016 er ved at blive gennemgået. Desuden er der udover en ny
instruks udarbejdet en ny bekendtgørelse og vejledning om reglerne for administration af pointområdet,
som forventes henholdsvis udstedt og offentliggjort ultimo september 2019.
Projekt 6: Opfølgning på opmærksomhedspunkter i Kammeradvokatens forvaltningseftersyn
Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Følgende leverancer er leveret:
Ændre reguleringsbekendtgørelsen, så bestemmelsen (§ 104) bringes i overensstemmelse med
hensigten. Reguleringsbekendtgørelsen er siden blevet ændret (bkg. 1270/2018). Nu findes en
regel om afhændelse af kvoteandele omfattet af den gamle § 104 i bekendtgørelsens § 69.
Beslutte om praksis med dispensationer fra kravene til tilladelse til trawlfiskeri i Limfjorden skal
fortsætte. Regelsættet er ændret, hvilket betyder, at der ikke længere er behov for praksis med
dispensationer.
Kammeradvokaten har gennemført en undersøgelse af styrelsens behandling af
generationsskiftesild og praksis vedr. dispensation til trawlfiskeri i Limfjorden og leveret en samlet
rapport herom.
Administrationsgrundlag for førstegangstildeling og gentildeling af generationsskiftesild udarbejdes som en
del af arbejdet i projekt 1 om administrationsgrundlag på kvotekoncentrations- og pointområdet.
Fortsatte opgaver i proces:
Undersøge om der er behov for at revurdere enkelte afgørelser om kvotekoncentration i perioden
2014
2016 som følge af forkert beregningsmetode.
Vurdering af, om kravene til opretholdelse af A-status er opfyldt i konkrete tilfælde.
Beslutning om en konkret fisker skal pålægges at afhænde IOK-andele til nedbringelse af hans
samlede IOK-a
del til % afhæ ger af udfaldet af SØIK’s efterforsk i g og e eve tuel straffesag.
Spor om tilskud
Sporet omfatter seks forskellige projekter:
1. Administrationsgrundlag
Formålet med projektet er at etablere et forbedret administrationsgrundlag og
sagsbehandlingsinstrukser på tilskudsområdet, herunder sikre overensstemmelse med EU-retten.
Det handler om, at der skal være fuld konsistens mellem regler, vejledning og instrukser og vi skal
være sikre på, at administrationsgrundlaget indeholder klare svar på de spørgsmål, der måtte opstå
undervejs i sagsbehandlingen. Det skal også sikres, at værdikæden fra ansøgning, over tilsagn og
eventuelle ændringer til den fysiske/administrative kontrol til afgørelse om udbetaling af tilskud
hænger sammen samt kontrol i indtil 5 år efter slutudbetalingen.
2. Digital understøttelse og forenkling
Formålet med projektet er at undersøge mulighederne for digital understøttelse af
sagsbehandlingen og udarbejde forslag til mulige it-løsninger. Samtidig implementeres de forslag til
forenkling, som Hav- & Fiskeritilskud sideløbende identificerer i relation til mulighederne for
automatiseret sagsbehandling.
3. Rette op på sagsbehandling
Formålet med projektet er at kvalitetssikre administrationsgrundlaget ved at implementere de
ændringer, der allerede i dag er identificeret behov for at gennemføre, og de ændringer, der
identificeres løbende i andre projekter. Dermed sikres en fremadrettet forsvarlig sagsbehandling.
4. Gennemgang af de resterende ni ordninger (senere ændret til otte ordninger)
Formålet med projektet er en gennemgang af de resterende otte ordninger på tilskudsområdet på
basis af det eksisterende administrationsgrundlag. Kammeradvokaten gennemgår og vurderer de
resterende otte tilskudsordninger, som styrelsen administrerer.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Ordningen vandløbsrestaurering, hvor kommuner kan få tilskud til gennemførsel af restaurering af
vandløb i regi af de statslige vandplaner, består af to dele, hvor kommunerne kan få tilskud til hhv.
forundersøgelse og gennemførsel af vandløbsprojekter. Oprindeligt var dette talt som to separate
ordninger, men da vandløbsrestaurering teknisk set er én samlet ordning, er projektet
efterfølgende ændret til gennemgang af otte ordninger. Der er dog ikke ændret i omfanget af den
gennemførte gennemgang i forhold til det planlagte).)
5. Genoptagelse af gamle sager
Formålet med projektet er at sikre en lovlig og korrekt håndtering af de sager, der skal genoptages.
6. Undersøge for svig
Formålet med projektet er at gennemføre en gennemgang af gamle tilskudssager, der giver
anledning til mistanke om fejl, uregelmæssigheder eller svig.
Projekt: 1. Administrationsgrundlag
Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten.
Følgende leverancer er leveret:
Kammeradvokaten har leveret delrapporter på de 13 ordninger, som Kammeradvokaten skulle
gennemgå. Kammeradvokatens observationer vedrørende administrationsgrundlaget indarbejdes i
de enkelte ordninger i takt med, at de åbner i 2019.
Fiskeristyrelsen har implementeret Kammeradvokatens konklusioner i administrationsgrundlaget
herunder bekendtgørelser for de ordninger, der er åbnet iht. årshjulet. Det er:
o
Vandløbsrestaurering 1. runde
Åbnet for ansøgninger 18. marts
o
Vandløbsrestaurering 2. runde
Åbnet for ansøgninger 15. august
o
Fiskeri, natur og miljø
Åbnet for ansøgninger 26. april
o
Produktions- og afsætningsplaner
Åbnet for ansøgninger 1. maj
o
Afsætningsfremme
Åbnet for ansøgninger 12. august
o
Fælles indsatser i fiskeri
Åbnet for ansøgninger 12. august
o
Investeringer på fiskerihavne og landingssteder
Åbnet for ansøgninger 22. august
o
Investeringer i fiskerfartøjer
Åbner for ansøgninger ultimo september
o
Investeringer i akvakultur
Åbner for ansøgninger ultimo november
Fortsatte opgaver i proces:
Fiskeristyrelsen vil implementere Kammeradvokatens konklusioner i de øvrige ordningers
administrationsgrundlag i takt med, at ordningerne åbner. Arbejdet følger årshjulet for ordningerne.
Der skal udarbejdes et administrationsgrundlag for vurdering af, om en ansøger er afskåret fra at
søge om støtte under EHFF som følge af, at den pågældende har fået tildelt point for overtrædelser
af den fælles fiskeripolitik (antagelighed).
Projekt: 2. Digital understøttelse og forenkling
Udbud af det nye sagsbehandlingssystem F-TAS er i gang. Valg af leverandør med henblik på
kontraktunderskrivelse forventes i 4. kvartal 2019.
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Projekt: 3: Rette op på sagsbehandling
Projektet er afsluttet.
Følgende leverancer er leveret:
Fiskeristyrelsen udarbejdede i efteråret 2018 en oversigt over alle udestående opgaver i relation til
ændringer i administrationsgrundlaget for de enkelte ordninger, herunder som følge af
revisionshenstillingen. Projektet skulle implementere disse ændringer.
Leverancerne i projektet (oversigt over behovet for ændringer og planer for implementering) blev
leveret i marts.
Udestående opgaver med implementering er integreret i projekt 1
Administrationsgrundlag.
Projekt: 4: Gennemgang af de resterende (ni) otte ordninger
Projektet er afsluttet. Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten, der har gennemgået en
række sager på de ordninger, der ikke blev gennemgået af Rigsrevisionen, med henblik på identificering af
ikke-støtteberettigede udgifter på sagerne. Arbejdet indgik også i vurderingen ift. projekt 5 om
genoptagelse af gamle sager.
Følgende leverancer er leveret:
126 tilskudssager er gennemgået
Rapporter om sagsgennemgangen på de enkelte ordninger, hvor Kammeradvokaten beskriver sine
observationer vedr. ikke-støtteberettigede udgifter for sagerne på den enkelte ordning.
Kammeradvokaten har afleveret en afsluttende samlet rapport 21. juni.
I samarbejde med Kammeradvokaten håndtering af alle Kammeradvokatens observationer på de
enkelte sager.
Implementering og opfølgning på Kammeradvokatens leverance sker i projekt 1 - Administrationsgrundlag,
hvilket følger arbejdsforløbet i årshjulet.
Projekt: 5. Genoptagelse af gamle sager
Projektet er afsluttet med undtagelse af de sager, der vedrører fartøjsordningen. Arbejdet med disse
fortsætter i det nye projekt "EU's pointsystem og EHFF fartøjsordningen".
Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten. Der er ikke identificeret systematiske fejl i
gennemgangen af de pågældende sager, jf. projekt 4, på en måde, så der er behov for at foretage
yderligere genoptagelse af gamle sager.
Følgende leverancer er leveret:
Juridisk analyse om genoptagelse af sager er udarbejdet (Kammeradvokaten)
Kammeradvokaten har leveret notat om muligheden for generelt at afskære genoptagelse eller
tilbagebetaling i sager om udbetaling af tilskud fra EHFF.
Fortsatte opgaver i proces i det nye projekt "EU's pointsystem og EHFF fartøjsordningen":
Afklaring ift. gennemgang af sager på fartøjsordningen med henblik på at identificere uberettigede
udbetalte udgifter og i givet fald tilbagebetaling til EU.
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 146: Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Projekt: 6. Undersøge for svig
Arbejdet gennemføres med bistand fra Kammeradvokaten. I forbindelse med håndteringen af
Kammeradvokatens observationer under projekt 4 vil der blive taget stilling til, om der er konkret mistanke
om svig for de enkelte sager.
Følgende leverancer er leveret:
Kriterier e for e overord et etode for e ”svigsi" Ka
eradvokate
Fortsatte opgaver i proces:
I forbindelse med gennemgang af konkrete sager, vurderer Kammeradvokaten, om der i nogle
sager er indikationer på svig. Observationerne indarbejdes i styrelsens administrationsgrundlag.
11