Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 142
Offentligt
2078623_0001.png
Til:
Miljø- og Fødevareudvalget
Fremsendt via formular på
www.ft.dk
Sorø d. 19. september 2019
Opfølgning på foretræde og kommentering af ministerens svar på Miljø- og
Fødevareudvalgets spørgsmål
På baggrund af Landboforeningen Gefions foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget d. 9. jan. 2019
((2018-19 (1. samling) MOF, Alm. del, Bilag 276, 14. december 2018) og (2018-19 (1. samling) MOF,
Alm. del, Bilag 304, 7. januar 2019) fremsatte den daværende formand for udvalget, Pia Adelsteen, to
spørgsmål til Miljø- og Fødevareministeren; spørgsmål nr. 359 (MOF alm. del, 2018-19 (1. samling))
stillet d. 17. december 2018 og spørgsmål nr. 410 (MOF alm. del, 2018-19 (1. samling)) stillet d. 10.
januar 2019.
Gefion ønsker med denne henvendelse, at
Supplere svaret fra ministeren, da svaret efter vores opfattelse er mangelfuldt på væsentlige
områder.
Gøre opmærksom på, at spørgsmålet om spildevandspåvirkening af vandløbene er særlig
aktuelt i forhold til Vandområdeplan 3
Gefions kommentar til ministerens svar på Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål nr. 359.
I Gefions henvendelse påpeges fire forhold, som ministeren efterfølgende svarer på:
1. At vi laver tiltag i vandløbene i blinde, fordi vi ikke kender vandkvaliteten.
2. At statens NOVANA overvågningsprogram også skal omfatte organisk materiale.
3. At manglende kommunale indberetninger til PULS-databasen medfører en stor usikkerhed
vedrørende kvaliteten af de eksisterende tilstandsbedømmelser i vandområdeplanerne
4. At det får en konsekvens, når spildevandsforsyningsselskaber gentagne gange ikke
overholder deres udledningstilladelser
hvilket ikke er tilfældet i dag.
Ad 1 og 2)
Ministeren svarer:
at vandkvaliteten fastlægges på baggrund af Det Nationale Overvågningsprogram for
Vandmiljø og Natur (NOVANA), som anvender enhedstal til opgørelse af udledningerne fra
spredt bebyggelse. Og modelberegninger -kombineret med enhedstal- til at estimere
størrelsen af spildevandsoverløb ved kraftig regn.
Gefions pointe er netop, at der i NOVANA-vandløb er meget få målinger af organisk materiale på
trods af, at vandkvaliteten er afgørende for målopfyldelsen i Vandområdeplanerne.
I NOVANA måles faunaen i vandløbet (Dansk VandløbsFaunaIndeks, DVFI), og faunaklassen afspejler
vandkvaliteten. Men målingerne fortæller ikke noget om årsagen til en evt. manglede faunaklasse, da
indholdet af organsisk stof ikke måles. Derfor laver vi stadig tiltag i vandløbene i blinde.
VI SKABER VIDEN, VÆKST OG VÆRDI
Gefion
I Fulbyvej 15 I 4180 Sorø I 5786 5000 I
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 142: Henvendelse af 19/9-19 fra Landboforeningen Gefion om opfølgning på ministersvar om spildevandsrensning og målopfyldelse i vandløb
2078623_0002.png
Ad 3)
Ministeren svarer:
at kommuner og forsyningsselskaber løbende indberetter data til PULS (Miljøportalens
punktkildedatabase), og at datagrundlaget er forbedret betydeligt.
Gefion har anmodet og fået aktindsigt i indberetninger til PULS-databasen fra 7 kommuner i Region
Sjælland for årene 2014, 2015, 2016. Aktindsigten viser, at én kommune ingen indberetninger
foretager i alle tre år. Hvert år har 2 til 3 andre kommuner mangelfulde indberetninger.
Gefion har rettet henvendelse til Miljøstyrelsen vedr. en kommune hvor der i 2015 var 77 overløb, i
2016 var der 46 overløb og i 2017 var der 59 overløb på ét rensningsanlæg. Ifølge
rensningsanlæggets udledningstilladelse må anlægget have 6 overløb om året. Hertil svarede
Miljøstyrelsen, at de ingen kendskab havde til de pågældende overløb. Overløbene bliver altså
ikke
indberettet til Miljøstyrelsen.
Ved en anden konkret forespørgsel om, hvorfor der er mangelende data i PULS-databasen, svarer
Miljøstyrelsen, a
t der i den pågældende kommune
i udledningstilladelserne til renseanlæggene
ikke er vilkår om indberetning af overløb til Miljøstyrelsen. Derfor har Miljøstyrelsen ikke kendskab til
overløbene.
Hvis ovenstående eksempler er udtryk for alle kommuners indberetninger til PULS-databasen, må
Gefion fastholde, at manglende kommunale indberetninger til PULS-databasen medfører en stor
usikkerhed vedrørende kvaliteten af de eksisterende tilstandsbedømmelser i vandområdeplanerne.
Ad 4)
Ministeren svarer,
At forsyningsselskaberne generelt har få overskridelser af vilkår fastsat i
udledningstilladelserne, og generelt overholder renseanlægene de nationale udledningskrav
med en god margin.
Når der sker overskridelser følger Miljøstyrelsen op på dette, og overskridelse af vilkår
håndhæves
For eksempel kontrolleres alle renseanlæg hvert år på baggrund af forsyningsselskabernes
indberetninger i PULS-databasen
Gefion har anmodet og fået aktindsigt i alle kontrolbreve fra Miljøstyrelsen til kommunerne vedr.
anlæg som ikke overholder udledningstilladelserne i Region Sjælland. Vi har fået tilsendt
kontrolbreve for kontrolåret 2016 og 2017.
6 kommuner i Region Sjælland fik i 2016 kontrolbreve fra Miljøstyrelsen med henstillinger og/eller
indskærpelser, som følge af overskridelser. Der var 32 overtrædelser samt manglende
temperaturmålinger og manglende målinger af vandmængder i 2016.
Overtrædelserne har medført 1 påbud, 17 indskærpelser, 3 henstillinger, 3 nye udledningstilladelser,
1 anmodning om redegørelse samt 8 overtrædelser, hvor Miljøstyrelsen ikke foretager sig yderligere.
Miljøstyrelsen konstaterer, at 4 af overtrædelserne også blev overtrådt i 2015, hvilket ikke medfører
en yderligere handling fra Miljøstyrelsens side. De tre største overskridelser i forhold til
udledningstilladelserne var på 640, 400 og 245 %.
9 kommuner i Region Sjælland fik i 2017 tilsendt kontrolbreve fra Miljøstyrelsen med henstillinger
og/eller indskærpelser. 46 overtrædelser i 2017 har medført 0 påbud, 20 indskærpelser og 5
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 142: Henvendelse af 19/9-19 fra Landboforeningen Gefion om opfølgning på ministersvar om spildevandsrensning og målopfyldelse i vandløb
2078623_0003.png
henstillinger. 3 af overtrædelserne blev også overtrådt i 2016, hvilket ikke medfører mere end en
enkelt henstilling fra Miljøstyrelsens side. Kun 43% af overtrædelserne indskærpes, at loven skal
overholdes, mens hele 46% af overtrædelserne bagatelliseres. En overtrædelse på 118% af en
tilladelse medfører eksempelvis en henstilling. De tre største overskridelser i forhold til
udledningstilladelserne var på 1.170, 118 og 94 %.
I bilag 1 præsenteres tre eksempler på typiske overtrædelser af udledningstilladelser og
Miljøstyrelsen håndhævelse heraf.
Iltforbrugende stoffer i vandløb måles ikke i tilstrækkeligt omfang i Danmark. Den kendsgerning, at
der mange steder fortsat er udledning af spildevand fra spredt bebyggelse og overløb fra
rensningsanlæg betyder, at samfundet risikerer at iværksætte forkerte tiltag, fordi det er
vandkvaliteten, der skal forbedres, før man gennemfører andre tiltag.
Gefion finder det dybt problematisk, at den tilgængelige viden om spildevandsbelastningen er så
mangelfuld når vi ved, hvor stor betydning vandkvaliteten har for målopfyldelsen i vores vandløb.
Gefions kommentar til ministerens svar på Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål nr. 410.
Ministeren svarer:
At det ikke er vurderingen, at påvrikningen fra spildevand undervurderes i forhold til
vandområdernes krav om målopfyldelse i vandløb.
Miljø- og Fødevareministeriet oplyser, at tilstandsvurderingen i forbindelse med
vandområdeplanerne for 2015-2021 har vist, at tilstanden i Tude Å ikke opfylder målet om
god økologisk tilstand. Derfor er der i vandområdeplanerne stillet krav om forbedret
rensning for de ukloakerede ejendomme i oplandet til Tude Å. Dette vil reducere
belastningen af Tude Å med organiske iltforbrugende stoffer og dermed kunne forbedre
tilstanden i åen.
Vedrørende udledningen fra Slagelse renseanlæg oplyses det, at renseanlægget er udbygget med
næringsstoffjernelse og har en høj rensegrad for iltforbrugende organiske stoffer. Renseanlægget har
de seneste år overholdt udlederkravet til organisk materiale med en god margin.
Konkret undersøgelse viser spildevandsbelastningen af Tude Å
Landboforeningen Gefion har i sommeren 2018 og 2019 gennemført en undersøgelse af
spildevandsbeslatningen i Tude Å. Som følge af sommerens tørke i 2018 var alle drænledninger fra
marker løbet tør, det vil sige, at det spildevand (organisk stof) der var i vandløbet alene kom fra
rensningsanlæg og ukloakerede huse.
En af de væsentligste konklusioner på undersøgelsen er, at spildevandet fra rensningsanlægget i
Slagelse øgede koncentrationen af organisk stof i Tude Å med 150% i 2018 og i 2019 med 29%.
Koncentrationen af organisk stof var så høj, at den kan hindre målopfyldelsen for faunaindekset for
en meget lang målsat vandløbsstrækning i begge år.
Gefions undersøgelse viser, at trods normal spildevandsrensning fra anlægget i Slagelse er mængden
af organisk stof stadig for høj til at kunne opnå målopfyldelse i to målsatte vandløb. Undersøgelsen
viste også, at et målsat vandløb er stærkt belastet af organisk stof fra et ukloakeret
sommerhusområde.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 142: Henvendelse af 19/9-19 fra Landboforeningen Gefion om opfølgning på ministersvar om spildevandsrensning og målopfyldelse i vandløb
2078623_0004.png
Det skal i den forbindelse tages i betragtning, at vandløbene belastet yderligere under kraftig regn,
hvor fælleskloakerede systemer ikke har kapacitet til at aflede alt overfladevand og spildevand til
renseanlæg, hvilket kan medføre, at urenset spildevand og regnvand udledes til vandløbene i
såkaldte overløb/regnbetingede udløb.
Konklusioner og løsninger
Ud af de i alt ca. 19.000 km vandløb, som er omfattet af vandområdeplanerne, vurderer
Miljøstyrelsen selv, at der på landsplan er ca. 5.900 km vandløb, der ikke opfylder miljømålsætningen
på grund af spildevandsudledninger. Det skyldes primært spildevandets indhold af organisk stof.
Vandkvaliteten er den mest betydende faktor for målopfyldelse, og der bør kun iværksættes fysiske
indsatser (f.eks. åbning af rørlagte vandløb, fjernelse af spærringer, genslyngning af vandløb) i
vandløb, hvor der er dokumentation for, at vandkvaliteten er i orden. Ellers risikerer man i
vandområdeplan 3 at iværksætte indsatser, der ikke har effekt fordi vandkvaliteten hindrer
målopfyldelse. Derfor skal statens NOVANA overvågningsprogram også omfatte organisk materiale,
således at de politiske beslutninger træffes på et oplyst grundlag.
På baggrund af aktindsigt Gefion har fået i PULS-database og kontrolbreve i Region Sjælland kan vi
konkludere, at udvalget i bedste fald blevet mangelfuld informeret. Flere kommuner indberetter ikke
eller har mangelfuld indberetning til PULS-databasen. Forsyningsselskaber har overskridelser på over
1.000% af udledningstilladelser og Miljøstyrelsens håndhævelse er i vores optik uden nævneværdig
konsekvens.
Hvis vi skal have tiltro til kvaliteten af vandplanernes tilstandsbedømmelser skal der stilles krav om,
at forsyningerne og kommunerne indberetter til PULS-databasen, samtidig med at overskridelser af
udledningstilladelser skal have mærkbare konskevenser.
Vi står til rådighed for uddybende bemærkninger, såfremt det har udvalgets interesse.
Med venlig hilsen
Torben Hansen
Formand i Landboforeningen Gefion
Poul Henrik Prahl
Viceformand i Landboforeningen Gefion
[email protected]
[email protected]
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 142: Henvendelse af 19/9-19 fra Landboforeningen Gefion om opfølgning på ministersvar om spildevandsrensning og målopfyldelse i vandløb
2078623_0005.png
Bilag 1
3 eksempler på overskridelser af udledningstilladelser af spildevand?
På baggrund af aktindsigter vises tre eksempler på overskridelser af spildevandsudledning i forhold til
udledningstilladelser
og Miljøstyrelsens håndtering af overskridelserne.
Eksempel fra Lejre Kommune
påvirkning fra rensningsanlæg på målsat vandløb
Gøderup rensningsanlæg i Lejre har udløb i Langvad Å. Langvad Å er målsat i vandplanen og mangler
målopfyldelse. Den 20. april og den 8. maj 2017 blev der målt spildevand med ammoniak i
koncentrationsniveauer, som kan skade ørreder og smådyr i vandløbet.
Miljøstyrelsens egen beregning viser, at spildevandet den 20. april skulle fortyndes 19 gange for at
ligge under det kritiske koncentrationsniveau, hvilket det ikke blev. Spildevandet den 8. maj skulle
fortyndes 8 gange for at ligge under det kritiske koncentrationsniveau, hvilket det heller ikke blev.
Spildevandet fra den 20. april var dødelig for ørreder, mens spildevandet fra d. 8. maj var dødeligt for
smådyr og skadeligt for ørreder.
Håndhævelsen: Miljøstyrelsen skriver, at man forudsætter, at anlægget drives så man overholder
udledningstilladelsens vilkår med særlig agtpågivenhed ift. at kritiske koncentrationer af NHx-N
1
frem
til anlæggets nedlæggelse i 2018.
Eksempel fra Slagelse Kommune
påvirkning fra 2 rensningsanlæg på målsat vandløb
Ørslev rensningsanlæg har udløb i Fladmose Å. Fladmose Å er målsat i vandplanen og mangler
målopfyldelse. I 2016 havde Ørslev rensningsanlæg en procentvis overskridelse af NHx-N på 70% i
forhold til udledningstilladelsen. Lundby rensningsanlæg har ligeledes udløb i Fladmose Å. I 2017
havde Lundby rensningsanlæg en procentvis overskridelse af NHx-N på 1.170% i forhold til
udledningstilladelsen. De udledte koncentrationer ligger over det kritiske koncentrationsniveau, som
skader ørreder og smådyr i vandløbet og har sandsynligvis medført fiskedød.
I Slagelse Kommunens spildevandplan fra 2015-2018 fremgår det, at årsagen til den manglende
målopfyldelse i Fladmose Å i forhold til fisk er ukendt.
Håndhævelsen: Miljøstyrelsen indskærper, at tilstandskrav til NHx-N fremover skal overholdes.
Eksempel fra Vordingborg Kommune
påvirkning fra 6 rensningsanlæg
I udledningstilladelsen er der et krav om, at rensningsanlægget årligt skal sende en driftsberetning
med målinger af regnbetingede udløb, angivelse af driftsuheld mv. Der er ikke lavet driftsberetning
siden 2006. Forsyningen bemærker, at siden kommunesammenlægningen i 2007 er den opgave højst
tænkeligt faldet ned mellem to stole, og det vil blive rettet fremover.
Håndhævelsen: Miljøstyrelsen tager forsyningens bemærkninger til efterretning.
Bemærkninger
Landboforeningen Gefion vurderer, at de tre eksempler er repræsentative for overskridelser af
tilladelser for rensningsanlæg i Region Sjælland. Der er tale om daglig drift med store overskridelser
af udledningstilladelser, hvor den miljømæssige konsekvens ikke undersøges. I Lejre og Slagelse har
1
Andelen af prøvens indhold af kvælstof, som findes på ammonium- og ammoniakform.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 142: Henvendelse af 19/9-19 fra Landboforeningen Gefion om opfølgning på ministersvar om spildevandsrensning og målopfyldelse i vandløb
2078623_0006.png
udledningerne med høj sandsynlighed medført fiskedød. Derudover sker der et antal ukendte og
uregistrerede overløb, som eksempelvis i Vordingborg, som ligeledes belaster miljøet, uden at der
sker nogen form for opfølgning eller konsekvensvurderinger.
6