Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 141
Offentligt
2078311_0001.png
Fælles anbefalinger
vedr. plastik
Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening,
WWF Verdensnaturfonden og Plastic Change.
Danmark har meget at vinde ved at gå forrest på plastikdagsorden, og vores nationale handlinger kan blive en
foregangsmodel på både europæisk og globalt niveau. Vi glæder os over, at der i Forståelsespapiret, i forbindelse med
regeringsdannelsen, er prioriteret en indsats for reduktion i plastikforbruget , og dermed mindske plastikforurening
samt spild af ressourcer. Ligesom vi glæder os over, at der lægges op til en plastikafgift samt et forbud mod uddeling
af gratisposer.
Samtidig anbefaler og lægger vi op til, at den tidligere regerings plastikhandlingsplan skal følges op med effektive
virkemidler, afsættelse af et betydeligt større beløb end 50 mio. kr over 4 år, samt konkrete initiativer, hvor afgifter
bliver et helt centralt instrument. Vi skal ikke alene se på plastik, men på hele vores ressourceforbrug. Der skal sættes
gang i en systemisk omstilling, hvor vi ikke blot erstatter plastik med andre materialer, men reelt reducerer vores
forbrug, og dermed sænker vores miljø- og klimabelastningen. Vi foreslår en differentieret afgiftsstruktur på
unødvendig og uhensigtsmæssig brug af materialer og emballager. En afgiftsstruktur, der skal stimulere omstillingen
til en cirkulær økonomi, som fremmer reduktion ved øget fokus på genbrug og genbrugssystemer, bedre kvalitet i
genanvendelse samt en reduktion i affaldsforbrænding og deponering. Provenuet fra en sådan afgiftsstruktur kan
være med til at understøtte den nødvendige omstilling til cirkulær økonomi.
1
Vores vigtigste anbefalinger til jer som politikere er at fokusere på følgende indsatser:
Produkter og Emballage: Etablering af en differentieret afgiftsstruktur, der understøtter en overordnet
reduktionsdagsorden ved design til genbrug og genanvendelse uden problematiske kemiske stoffer.
Infrastruktur og Systemer: Udvikling af en national plastikaffalds forebyggelsesplan med fokus på en overordnet
reduktionsdagsorden samt investere i og afprøve nye systemer, der skal cirkulere produkter og emballager.
Plastikforurening - viden og dokumentation: Øget fokus på manglende viden om plastikforureningens miljø- og
sundhedsmæssige konsekvenser.
Internationalt: Danmark skal styrke det Nordiske samarbejde, presse på for skærpet EU-lovgivning samt arbejde
aktivt for en global og juridisk bindende aftale om plastik.
1.
I dette notat fokuserer vi på plastik, men det betyder ikke at vi vil behandle plastik ”strengere eller hårdere” end andre materialer.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 19/9-19 fra Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden og Det Økologiske Råd om fælles anbefalinger på plastik
2078311_0002.png
Fælles Plastikinput
2019
Baggrund for vores anbefalinger
Vi opstiller med dette notat fælles anbefalinger til en indsats for at reducere forbruget af plastik, og dermed undgå at
plastik ender i natur og havmiljø eller i affaldsforbrænding. Vi anerkender, at plastik, til visse formål, er det bedste valg,
og derfor er vores fokus på, hvordan vi nedsætter vores overforbrug af ressourcer som bl.a. plastik – specielt
engangsprodukter og produkter med kort levetid. En reduktion i forbruget af plastik må dog ikke bare øge forbruget af
et andet materiale, der heller ikke er ønskeligt. En kombineret indsats både på design af plastik og på affald er
nødvendig for at opnå cirkulær økonomi for plastik, der ikke indeholder farlig kemi samt lavkvalitets engangsplastik.
En sådan omstilling er nødvendig for at undgå klimakrise, rovdrift på ressourcer samt problematiske kemiske stoffer
fremover.
I befolkningen er der stor opmærksomhed omkring plastik i naturen. Den opmærksomhed skal omsættes til handling,
og her kræves en samlet strategi for, hvordan vi reelt reducerer forbruget af plastik og andre
engangsprodukter. En rapport fra Det Europæiske Miljøagentur viser, at kun 9 lande i Europa har en plan for
forebyggelse af plastikaffald. Den nye
Sustainable Development Report
fra juni 2019 viser, at den danske indsats ift.
implementering af verdensmål 12 og 14 (der handler om bæredygtig produktion og forbrug samt livet i havet) halter
gevaldigt. Plastik og klima er uløseligt forbundet, da plastik bidrager til drivhusgasser gennem hele sin livscyklus - fra
udvinding af råmaterialet til affaldsbehandling. Selv når plastik ender i havet og bliver til mikroplastik, bidrager det til
drivhusgasudledningerne. Forsætter vi produktion og forbrug af plastik som nu, estimeres det, at de samlede
drivhusgasudledninger fra plastik i 2050 vil udgøre 12 % af det globale kulstofbudget . Der er behov for en langt mere
omfattende og langsigtet indsats fra dansk side for at ændre de samfundsmønstre og den kultur, der understøtter
vores sundheds- og miljøskadelige samt omkostningstunge produktions- og forbrugsadfærd.
5
4
3
2
Den tidligere regerings plastikhandlingsplan og den efterfølgende enstemmigt vedtagne samarbejdsaftale på
plastikområdet fra starten af
9 skal nu følges op med effektive virkemidler og konkrete initiativer. Vi skal kun
anvende plastik, hvor det er det natur-, miljø- og klimamæssige bedste valg. Plastik skal have en værdi, så den samles
ind og bruges til morgendagens plastik. I den tidligere regerings plastikstrategi var der afsat 50 millioner kr. over 4 år til
at udmønte handlingsplanen. Midler der på ingen måde svarer til de udfordringer, vi står overfor. Produkter og systemer
skal samtænkes for at løse udfordringerne med plastikspild og -forurening.
2.
https://www.eea.europa.eu/highlights/what-are-european-countries-doing
3.
https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2019/2019_sustainable_development_report.pdf
4.
https://www.ciel.org/wp-content/uploads/2019/05/Plastic-and-Climate-FINAL-2019.pdf
5.
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Nyheder/Enighed_om_samarbejde_om_plastik.pdf
03
02
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 19/9-19 fra Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden og Det Økologiske Råd om fælles anbefalinger på plastik
2078311_0003.png
Fælles Plastikinput
2019
Produkter og emballager
Anvendelse af en afgiftsstruktur til at opnå adfærdsændringer omkring smart design, der
understøtter reduktion i materialespild og affaldsgenerering
Der er behov for smarte og intelligente afgifter på materialer (produkter og emballage), herunder plastik. Samtidig er
der brug for investeringer i nye forretningsmodeller. Det skal provenuet fra de foreslåede afgifter bruges til. Afgifterne
skal give incitament til at reducere forbruget af bl.a. plastik, særligt i engangsemballager og take-away/on-the-go
fødevareemballager. Vi skal fremme et design af plastikprodukter og -emballager, der ikke skader vores miljø, og som
kan indgå i den cirkulære økonomi. Der skal afgift på at producere den plastik, vi nder mest af i naturen, samt den
plastik som ikke kan genbruges eller genanvendes effektivt. Det skal være langt mere attraktivt at producere
plastikprodukter og emballager med pant og tilbagetagningsordninger end uden.
En emballageafgift må nødvendigvis være vægtbaseret, da vi skal begrænse mængden af materiale – bl.a. ønsker vi at
modvirke unødvendig overemballering. Men en vægtbaseret afgift kan ikke stå alene, for afgiften må ikke give
incitament til at producere produkter, der har kort holdbarhed eller emballager, der ikke kan genbruges. Det løses ved
at supplere den vægtbaserede afgift med en afgift på produkter med kort holdbarhed. Dette afgiftssystem skal tænkes
som en udvikling, der spiller ind i EU’s kommende udvidede producentansvar extended producer responsibility -
EPR for plastikemballage i
6
5, som netop omhandler differentierede afgifter også kaldes eco-modulation , hvor
”best practice”-design bliver belønnet, mens dårligt design pålægges en større afgift. Dermed skaber man en
produktions-struktur, der primært arbejder aktivt på affaldsforebyggelse - og sekundært med affaldshåndtering.
Vi er opmærksomme på, at den daværende regering i
afskaffede den vægtbaserede emballageafgift som et led i
at lette ”byrder på erhvervslivet”. Vi mener dog, at man overvurderede den byrde, afgiften udgjorde. Samtidig foreslår
vi, at virksomheder kan slippe for den nye afgift på produkter og emballager, hvis de indfører pant eller en anden
effektiv tilbagetagningsordning, som alligevel højest sandsynligt bliver en del af EU’s nye udvidede producent ansvar
fra 2025. Her lægges der op til, at et produkt kan undtages fra kollektive ordninger, hvis man inden for egen sektor
nansierer en genbrugsordning eller et retursystem som fx Dansk Retursystem.
6.
https://ieep.eu/publications/more-ambitious-extended-producer-responsibility-for-plastics-through-greater-eco-modulation-of-fees
03
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 19/9-19 fra Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden og Det Økologiske Råd om fælles anbefalinger på plastik
2078311_0004.png
Fælles Plastikinput
2019
Vi skitserer her principperne for en afgiftsgraduering på produkter og emballager,
hvor 1 er dem med højest afgift:
1
Produkter eller emballage, der indeholder miljø- og sundhedsskadelig kemi, og derfor ikke kan genbruges eller
genanvendes til høj kvalitet.
2
Produkter eller emballage makroplastik der oftest ender i den danske natur. Jf. initiativet om etablering af
national baseline ved systematisk monitorering og analyse i afsnittet om viden, dokumentation og indsatser)
3
Engangsemballage og anden engangsplastik, der ikke er omfattet af et pantsystem. Herunder en øget afgift
på engangsindkøbsposer, ligegyldigt hvilket materiale de er lavet af. Også her skal det være en differentieret
afgiftsstruktur, så emballager til fødevarer lavet i genbrugsemballager er billigere end fødevareemballager
lavet til genanvendelse og af genanvendt plastik.
4
Al plastik, der ikke er designet til at kunne blive genbrugt eller genanvendt. Det betyder, at der skal afgift på,
hvis ere materialer og komponenter blandes sammen, og dermed gør det umuligt eller urentabelt at adskille
det. Det er bla. plastik, der i dag kun kan blive affaldsforbrændt eller deponeret Derudover skal der udvikles
og opsættes målfaktorer for genbrug samt måles på reel genanvendelse).
5
Afgift på materialer og produkter, der frigiver mikroplastik ved almindeligt brug. F.eks. dæk, vejstriber og
kunstgræ baner. Afgiftsstrukturen skal rumme en differentiering, så der f.eks. ift. dæk er en høj afgift på
lavkvalitets dæk. Desuden skal afgiftsstrukturen fremme de virksomheder, der laver kunstgræsbaner i et
materiale, som ikke afgiver miljøskadelige og sundhedsskadelige stoffer. Derudover skal afgiften omfatte
produkter, der er tilsat enhver form for mikroplastik.
04
03
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 19/9-19 fra Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden og Det Økologiske Råd om fælles anbefalinger på plastik
2078311_0005.png
Fælles Plastikinput
2019
Systemer og infrastruktur
Der skal investeres i systemer og infrastruktur, der kan cirkulere og håndtere produkter og
emballage:
Fokus på reduktion af brug af plastik, især ved understøttelse og udvikling af nye forretningsmodeller for
genbrugssystemer, med mål om 50 % reduktion i 2025 på plastikemballage og plastik take-away beholdere, samt
mål om 80% reduktion på samme produkter i 2030.
Udvikling af nye forretningsmodeller for genbrugssystemer med fokus på økonomisk investering,
interessentinddragelse af offentlige og private aktører, test og pilotforsøg.
National forebyggelsesplan for plastikaffald og affald generelt.
Krav og
”best practice”
til offentlige indkøb af plastik samt engangsprodukter og materialer.
Investering i og krav til kommunerne om ensartet indsamling og sortering af husholdningsaffaldet, hvor der er fokus
på aftagerens ønsker og krav til kvalitet og sortering. Der er ikke tale om ensretning for ensretningens skyld, men
fokus på kvalitet i genanvendelsen.
Sikre at frasorteret plastik bliver til ny plastik, og i forlængelse heraf sikre øget kvalitet af plastik til genanvendelse.
Forbud mod opførelse af nye affaldsforbrændingsanlæg samt plan for udfasning af affaldsforbrændingskapacitet.
Plastikforurening: Viden, dokumentation og indsatser
Det danske plastikcenter under Miljøstyrelsen skal have tilført flere ressourcer, så det reelt
bliver et videnscenter med fokus på plastikforureningens miljø- og sundhedsmæssige
konsekvenser:
Monitorering jf. punkt . under produkter og emballager : Indsamle data til at etablere baseline for forbruget af
plastikemballage og plastik take-away beholdere (skal være igangsat inden for de næste to år, mener vi)
Mikro- og nanoplastik: Indsatser og forskning om udbredelse i fødekæden og sundhedsskadelige effekter.
Mikroplastik som plastik pellets fra industrien skal de neres som et råstof, og udledning fra dem skal indgå i
tilsynspunkterne under kommunernes miljøtilsyn af virksomheder.
Etablering af en bred aktørkreds om plastik pellets produktion, håndtering og transport med henblik på et pilot-
projekt om en forsyningskædetilgang og
”best practice”.
8
7
Krav til maksimum indhold af mikroplastik i slam, der udbringes på landbrugsjord . Mere viden om andelen af mikro-
plastik i slam.
7.
https://plasticchange.dk/knowledge-view/industrispild-plastikforurening-i-danmark/
8.
I dag findes kun regler for ”synlige urenheder” i slam m.v.
03
05
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 19/9-19 fra Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden og Det Økologiske Råd om fælles anbefalinger på plastik
2078311_0006.png
Fælles Plastikinput
2019
Internationalt
Danmark skal arbejde aktivt for en juridisk bindende, global aftale om at stoppe plastikforureningen. En ambitiøs
aftale, der sikrer:
1
Reduktion af produktion og forbrug.
2
Øget genbrug.
3
Sortering, indsamling og bedre kvalitet i genanvendelse (som kun kan opnås, hvis man designer produkter og
emballager bedre og mere ensartet). Det vil sige en aftale, der adresserer hele plastikkens cirkulation i
værdikæden.
Danmark skal fortsat arbejde på at styrke det Nordiske samarbejde på plastikområdet, høste af nabolandenes
erfaringer og sammentænke ressourcer på tværs.
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis der ønskes en yderligere drøftelse af vores ønsker og anbefalinger til det videre
arbejde med plastikområdet.
På vegne af:
Det Økologiske Råd
Christian Ege,
Seniorkonsulent
WWF Verdensnaturfonden
Malene Møhl,
Corporate Partnership Manager
Danmarks Naturfredningsforening
Sine Beuse Fauerby,
Energi- og miljøpolitisk seniorrådgiver
Plastic Change
Anne Aittomaki,
Strategisk Direktør
03
06