Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 103
Offentligt
2073986_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. september 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til ændring af bilag XVII med hensyn til
bly og blyforbindelser i PVC i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i REACH-komitéen den 17.-18. september 2019.
Samlet set forventes forslaget at sænke beskyttelsesniveauet i Danmark, da de nationale regler er mere re-
striktive end den forslåede EU-begrænsning. Forslaget vil således føre til en vis slækkelse af beskyttelses-
niveauet i Danmark mod, at der samlet set i EU bliver et markant bedre beskyttelsesniveau.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at den foreslåede grænseværdi for bly
i PVC sænkes fra 0,1 % til 0,01 % på linje med den nuværende danske grænseværdi, og at denne grænseværdi
også skal gælde for genanvendte materialer.
Med venlig hilsen
Thomas Nicolai Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
2073986_0002.png
Den 9. september 2019
MFVM 886
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af bilag XVII med hensyn til bly og blyforbindelser i PVC i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag XVII med hensyn til begrænsning af bly og
blyforbindelser i PVC i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komité-
sag). Forslaget forventes sat til afstemning på møde i REACH-komitéen den 17.-18. september 2019.
Da den europæiske industri har udfaset brugen af bly som stabilisator i PVC, er det primære formål
med forslaget at forhindre, at blyholdige PVC-artikler importeres ind i EU. Forslaget vurderes ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vil
kunne have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det vil muliggøre genanvendelse af PVC i
Danmark. Regeringen er enig i, at risici ved bly i importerede PVC-artikler til EU ikke er tilstrække-
ligt kontrolleret, og at der derfor er behov for at indføre en begrænsning på EU-niveau. Danmark
har allerede nationale regler, der begrænser bly i PVC. Samlet set forventes forslaget at sænke be-
skyttelsesniveauet i Danmark, da de nationale regler er mere restriktive end den forslåede EU-
begrænsning. Forslaget vil således føre til en vis slækkelse af beskyttelsesniveauet i Danmark mod,
at der samlet set i EU bliver et markant bedre beskyttelsesniveau. Regeringen anerkender, at der i
forslaget er indbygget en afvejning mellem beskyttelse af sundheden og muligheden for at give bedre
vilkår for genanvendelse og cirkulær økonomi. Regeringen ønsker at understøtte en cirkulær øko-
nomi, men ønsker samtidigt, at de genanvendte materialer hurtigst muligt bliver fri for skadelige
stoffer. Der findes ingen nedre grænse for den koncentration af bly, som skader nyrerne og udviklin-
gen af børns hjerner, derfor mener regeringen, at man skal være særlig forsigtig. Regeringen agter
at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at den foreslåede grænseværdi for bly i PVC
sænkes fra 0,1 % til 0,01 % på linje med den nuværende danske grænseværdi, og at denne grænse-
værdi også skal gælde for genanvendte materialer.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag XVII med hensyn til begrænsning af bly og
blyforbindelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om regi-
strering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH). Forslaget handler
specifikt om bly og blyforbindelser i PVC.
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af det Europæiske Kemikalie-
agentur (ECHA) i henhold til artikel 69, stk. 1, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning
af stoffet i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kon-
trol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret fler-
tal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedta-
ger forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til
legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke indenfor en frist på
4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i REACH-komitéen den 17.-18. september 2019.
Formål og indhold
Forslaget handler specifikt om bly og blyforbindelser i PVC. Bly blev tidligere anvendt som stabilisator
i PVC, men anvendelsen er udfaset i EU. Forslaget har hovedsageligt til formål at begrænse import af
nye PVC-artikler, der er stabiliseret med bly.
Kommissionen foreslår:
- at forbyde brug af bly i produktionen af PVC-artikler (uanset evt. indhold af genanvendt PVC),
- at begrænse markedsføring af PVC-artikler, der indeholder bly i en koncentration over 0,1%, og
- at indføre en række undtagelser til markedsføring af PVC-artikler, der indeholder genanvendt
PVC, som har til formål, at
o
fremme genanvendelsen af PVC og
o
harmonisere forslaget med anden EU lovgivning.
Bly er et giftigt stof, der påvirker udviklingen af nervesystemet, kan give kroniske nyreskader og påvir-
ke blodtrykket. Der findes ingen nedre grænse for den koncentration, som skader nyrerne og udviklin-
gen af børns hjerner. Ifølge det Europæiske Fødevareagentur overskrider vores nuværende udsættelse
for bly gennem fødevarer og andre kilder allerede den anbefalede mængde, hvorfor alle kilder til ud-
sættelse for bly bør begrænses. Bly, der frigives fra PVC-artikler, der indeholder blystabilisatorer, bi-
drager direkte og indirekte til menneskers udsættelse for bly.
Bly blev tidligere anvendt som stabilisator i PVC. Den europæiske industri har frivilligt udfaset brugen
af bly i PVC og har rapporteret, at anvendelsen af bly var fuldt udfaset i 2015. ECHA har i deres bag-
grundsrapport beregnet, at i 2016 kom 90 % af frigivelsen af bly fra PVC fra importerede PVC-artikler.
Forslaget har derfor primært til formål at forhindre, at nye PVC-artikler produceret uden for EU, og
som er stabiliseret med bly, importeres ind i EU.
For at bly skal kunne stabilisere PVC, skal koncentrationen være mindst 0,5 %. ECHA har derfor vur-
deret, at ved at begrænse indholdet af bly i PVC til 0,1 % vil det ikke længere være muligt lovligt at
anvende bly til at stabilisere PVC.
En række specificerede PVC-artikler, der indeholder genanvendt PVC, undtages fra grænseværdien for
bly på 0,1 %. ECHAs videnskabelige komite for risikovurdering (RAC) har anbefalet, at der sættes en
grænseværdi for produkter, der indeholder genanvendt hård og blød PVC på henholdsvis 2 % og 1 %.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
ECHA’s vigtigste argument for undtagelserne er, at bortskaffelse ved forbrænding udleder 90 % af den
bly, der i dag frigives fra PVC i EU. ECHAs videnskabelige komite for socio-økonomisk analyse (SEAC)
har desuden vurderet, at blyindholdet i genanvendt PVC med tiden vil aftage, og at undtagelsen derfor
bør begrænses til en 15-årig periode, samt at undtagelsen bør genvurderes efter 10 år.
Undtagelsen for bly i PVC, der indeholder genanvendt PVC, skal ses som en afvejning mellem de øko-
nomiske og klimamæssige fordele ved at genanvende PVC og de langsigtede sundhedseffekter ved
fortsat brug af PVC, der indeholder bly.
Kommissionen har udført en analyse af, hvor det med rimelighed kan forventes, at mennesker kan
blive udsat for bly fra PVC. På basis af analysen har Kommissionen specificeret for de relevante artik-
ler, der undtages, fordi de indeholder genanvendt PVC, at den genanvendte PVC skal indkapsles af et
nyt lag PVC eller et andet materiale, for at forhindre frigivelse af bly.
Følgende artikler, der indeholder genanvendt
hård
PVC, er undtaget fra forbuddet:
- Lister (profiler) og plader til udendørs brug i bygninger og konstruktioner (dog ikke dæk og terras-
ser),
- dæk og terrasser forudsat, at det genanvendte PVC er anvendt som et mellemlag og er dækket af et
nyt lag PVC eller et andet materiale, som forhindrer, at bly eller blyholdigt støv frigives,
- lister (profiler) og plader i lukkede hulrum eller områder i bygninger og konstruktioner, hvor de
ikke er tilgængelige ved normal anvendelse med undtagelse af vedligehold, f.eks. i kabelkanaler,
- lister (profiler) og plader til indendørs anvendelse forudsat, at hele overfladen, som vender ud
mod opholdsarealer, er fremstillet af ny PVC eller et andet materiale, som forhindrer, at bly eller
blyholdigt støv frigives,
- flerlagsrør (med undtagelse af drikkevandsrør), hvis det genanvendte PVC er anvendt i det midter-
ste lag og er helt dækket af et lag af ny PVC, og
- samlingsbeslag (fittings), med undtagelse af samlingsbeslag til drikkevandsrør.
Det betyder, at for disse artikler er grænseværdien for blyindholdet 2 %, mens for alle andre artikler,
der indeholder genanvendt hård PVC er grænseværdien 0,1 %.
For artikler, der indeholder genanvendt
blød
PVC, er følgende undtaget fra forbuddet:
- måtter til stalde og drivhuse,
- plader til lydisolering,
- flerlagsslanger, artikler til tage og vandtætning, skilte og andet vejudstyr og professionelt fodtøj.
Efter 6 år gælder ovennævnte undtagelser kun, hvis det genanvendte PVC indkapsles af et nyt lag PVC.
Det betyder, at for disse artikler er grænseværdien for blyindholdet 1 %, mens for alle andre artikler,
der indeholder genanvendt blød PVC, er grænseværdien 0,1 %. Det er i dag ikke teknisk muligt, effek-
tivt at indkapsle genanvendt blød PVC med ny blød PVC, og en transitionsperiode på 6 år foreslås der-
for, for at muliggøre udvikling og implementering af teknologi til indkapsling af blød PVC.
Det forudsættes, både for genanvendelse af hård og blød PVC, at den nye PVC, der anvendes til at
dække den genanvendte PVC, overholder grænseværdien på 0,1 % bly. ECHA har vurderet, at det er
muligt at kontrollere indholdet af bly i både yderlag og genanvendt PVC, og dermed effektivt håndhæ-
ve reglerne.
Anvendelsen af bly i PVC-silica-separatorer i blybatterier til biler undtages, da der ikke findes alterna-
tiver, og da sundhedsrisikoen ved denne anvendelse vurderes at være lav.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
Blychromatpigmenterne, blysulfochromat gul (C.I. pigment yellow) og blychromatmolybdatsulfatrød
(C.T. pigment red 104) i PVC er undtaget fra forslaget, da stofferne er optaget på godkendelsesordnin-
gen under REACH. Der er kun givet én godkendelse til anvendelse af de to stoffer under godkendelses-
ordningen. Denne godkendelse blev i marts 2019 annulleret af en afgørelse fra EU-domstolen (Sag T-
837/16). I den forbindelse konkluderedes, at de to stoffer ikke længere kunne forhandles i EU. Dom-
men er appelleret af Kommissionen og retsvirkningerne i forhold til godkendelsens nuværende status
er et af de appellerede punkter. Danmark har interveneret i sagen til støtte for EU-domstolens afgørel-
se, og deltager ligeledes i nuværende appelsag. ECHA har i juni 2018 bekræftet, at de vil fremsætte et
begrænsningsforslag for de to pigmenter i henhold til artikel 69, stk. 2 i REACH. Ifølge artikel 69, stk.
5 må der ikke udarbejdes andre forslag om begrænsning, mens denne proces er i gang. Forslaget for-
ventes inden udgangen af 2019, hvorefter forslaget skal behandles i RAC og SEAC. Kommissionen har i
betragtningerne skrevet, at når begrænsningsforslaget for de to pigmenter er behandlet, vil Kommissi-
onen, hvis det er relevant, foreslå en revision af begrænsningen således, at blychromatpigmenterne
omfattes.
Bly i PVC-artikler, som allerede er omfattet af REACH eller anden EU-lovgivning, undtages. Det drejer
sig blandt andet om smykker, artikler, som børn kan komme i munden, fødevarekontaktmaterialer,
elektrisk og elektronisk udstyr, emballage og legetøj. Genbrug af PVC-artikler er ligeledes undtaget.
For at kunne håndhæve forbuddet skal alle PVC-artikler, der indeholder genanvendt PVC mærkes med
”Contains
recovered
PVC”.
Samme mærkning skal anvendes til emballage af PVC, der indeholder gen-
anvendt PVC. Leverandører af artikler, der indeholder genanvendt PVC, skal desuden til de nationale
kontrolmyndigheder kunne fremvise dokumentation for, at der er anvendt genanvendt PVC. Det er
muligt at benytte sig af certifikater, der er udstedt under ordninger, der allerede i dag har til formål at
redegøre for sporbarheden af det genanvendte indhold som for eksempel EN 15343 eller lignende
standarder. For importerede artikler skal certifikatet være udstedt af en tredje, uafhængig part.
Begrænsningen finder anvendelse 24 måneder efter vedtagelsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Blyforbindelser i PVC-artikler er begrænset i Danmark ved bekendtgørelse nr. 856 af 5. september
2009 om forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly (blybekendtgørelsen) med en
grænseværdi på 0,01 %. Bekendtgørelsen indeholder en række undtagelser til forbuddet, men der er
ingen undtagelser for genanvendt PVC.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil betyde, at grænseværdien i blybekendtgørelsen ikke vil gælde for bly i
PVC-artikler. Blybekendtgørelsen vil ikke blive ændret, da det allerede fremgår af blybekendtgørelsen,
at den viger for EU-regulering.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre væsentlige samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
2073986_0006.png
Forslaget vurderes at medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i EU, da PVC-artikler fra
udenlandske producenter, der indeholder bly, ikke længere kan sælges i EU, hvorved de europæiske
producenter må forventes at få en større markedsandel.
For Danmark vil det potentielt også kunne medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da
forslaget giver mulighed for at genanvende PVC i Danmark. Selv om der findes virksomheder, der op-
arbejder andre typer af plast og som formentlig relativt let vil kunne udvide deres virksomhed til også
at oparbejde PVC, har det ikke tidligere reelt været en mulighed pga. den lave danske grænseværdi i
blybekendtgørelsen. Det er dog svært at forudsige, om forslaget vil medføre, at brugt PVC indsamlet i
Danmark også vil blive genanvendt i Danmark. COWI A/S har i en rapport fra 2018 beskrevet, at det
anslås, at der vil være mellem 1.500 og 30.000 tons PVC i affaldsstrømmen i Danmark om året, der
potentielt vil kunne genanvendes i Danmark. I dag transporteres brugt PVC til genanvendelse i udlan-
det.
Det er muligt, at mærkning og certificering af PVC-artikler med genanvendt PVC vil medføre admini-
strative omkostninger for europæiske og danske virksomheder. Hverken ECHA eller Kommissionen
har vurderet omkostningerne for mærkning og certificering. Da indsamlingen af brugt PVC i Danmark
er velstruktureret og blandt andet organiseret i den danske plastbranches fælles genbrugsordning for
hård PVC (WUPPI)
1
, forventes der kun begrænsede omkostninger i forbindelse med en certificering af
genanvendt PVC. Ligeledes forventes, at omkostninger til mærkning vil være marginale, idet mærk-
ningen kan påføres relevant PVC sammen med andre godkendelsesmærker, der allerede påføres PVC.
På EU-plan anslår ECHA, at forslaget vil medføre, at der vil blive frigivet ca. 6,8 tons bly mindre om
året til miljøet.
I 2014 anmodede den danske PVC-branche om at få den danske grænseværdi sat op fra 0,01 % til 0,1
% for at øge genanvendelsen af PVC. Miljøstyrelsen kortlagde derfor genanvendelsen af PVC i Dan-
mark og kom frem til, at en forøgelse af grænseværdien ville medføre en forøget udledning af bly op til
400 gram/pr. år efter 40 år. Miljøstyrelsen beregnede ikke, hvad en højere grænseværdi for PVC, der
indeholder genanvendt PVC, ville betyde for udledningen af bly fra PVC. Grænseværdien for bly i gen-
anvendt PVC i forslaget er henholdsvis 2 % og 1 % for hård og blød PVC, og artikler kan ifølge Vinyl-
plus
2
indeholde op til 50-75 % genanvendt PVC. De PVC-artikler, der undtages, udgør en stor del af
den samlede mængde af PVC-artikler, der markedsføres i Danmark. Baseret på Miljøstyrelsens kort-
lægning af PVC i Danmark
3
er det vurderet, at i 2017 udgjorde de hårde PVC-artikler, der er foreslået
undtaget fra forslaget, ca. 98 % af de hårde PVC-artikler, der markedsføres i Danmark. For de bløde
PVC-artikler er tallet ca. 20 %. Endelig estimeres det, at PVC-materialet kan genanvendes op til 7 gan-
ge. Den seneste kortlægning af anvendelsen af bly i Danmark er fra år 2000 og før blybekendtgørelsen
trådte i kraft. På dette tidspunkt udgjorde bly i PVC ca. 3 % af den samlede blyanvendelse i Danmark,
som dengang lå mellem 14.900 tons og 19.000 tons om året. Den samlede mængde af bly anvendt i
dag forventes at være betydelig lavere. Forslagets undtagelser, der muliggør genanvendelse af blyhol-
dig PVC må således forventes at sænke beskyttelsesniveauet i Danmark, om end bly i genanvendt PVC
også i fremtiden må antages at udgøre en lille eller mindre del af den samlede mængde bly.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
1
www.WUPPI.com
2
https://vinylplus.eu
3
https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2018/dec/kortlaegning-af-pvc-i-danmark-2018/
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
2073986_0007.png
PVC Informationsrådet, Plastindustrien og Wuppi støtter op om den regulering, som EU-
Kommissionen fremsætter i sit forslag. PVC Informationsrådet, Plastindustrien og Wuppi ser meget
positivt på, at Kommissionen vil stoppe import af blyholdigt PVC fra lande uden for EU. Derudover
mener PVC Informationsrådet, Plastindustrien og Wuppi, at de i forslaget foreslåede undtagelser giver
den rette balance mellem beskyttelse af mennesker og miljø og cirkulær økonomi. PVC Informations-
rådet, Plastindustrien og Wuppi er derfor uenige i regeringens holdning, når den modsætter sig at en
række artikler, der indeholder genanvendt blyholdig PVC undtages. PVC Informationsrådet, Plastin-
dustrien og Wuppi mener, at konsekvensen af dette vil være til skade for både klimaet, miljøet og sam-
fundsøkonomien.
Dansk Affaldsforening bakker op om regeringens holdning. I forhold til eventuel forhandling foreslår
Dansk Affaldsforening at overveje, at indskrænke listen over produkter, der indeholder genanvendt
PVC og dermed potentielt mere bly end ønskeligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at ville være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som støtter forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og menneskers sundhed skal begrænses,
når der identificeres en uacceptabel risiko. Det er regeringens holdning, at bly i PVC fortsat skal være
begrænset i Danmark, og at resten af EU også skal begrænse bly i PVC således, at PVC-artikler, der
importeres fra lande uden for EU, ikke er stabiliseret med bly.
En vedtagelse af forslaget vil betyde, at grænseværdien i den danske blybekendtgørelse på 0,01 % ikke
kan opretholdes, og at grænseværdien i forslaget på 0,1 % vil være gældende i hele EU, inklusiv i Dan-
mark. Regeringen anerkender ECHA’s overvejelser i forbindelse med fastsættelsen af grænseværdien,
og er enig i, at den foreslåede grænseværdi fortsat effektivt vil begrænse anvendelse af bly som stabili-
sator i PVC. Grænseværdien i den danske blybekendtgørelse på 0,01 % blev fastsat ud fra de samme
overvejelser. Regeringen anerkender også, at den lavere grænseværdi kun har en marginal indflydelse
på den samlede frigivelse af bly til miljøet fra PVC i samfundet, men da regeringen ønsker den bedst
mulige beskyttelse mod udsættelsen for bly, vil regeringen lægge afgørende vægt på, at grænsen for bly
i ny PVC i EU sættes til 0,01 %, som i den danske bekendtgørelse.
Samlet set forventes forslaget at sænke beskyttelsesniveauet i Danmark, da de nationale regler er mere
restriktive end den forslåede EU-begrænsning. Forslaget vil således føre til en vis slækkelse af beskyt-
telsesniveauet i Danmark mod, at der samlet set i EU bliver et markant bedre beskyttelsesniveau.
Regeringen anerkender, at der i forslaget er indbygget en afvejning mellem beskyttelse af sundheden
og muligheden for at give bedre vilkår for genanvendelse og cirkulær økonomi. Forslaget vil potentielt
muliggøre genanvendelse af PVC i Danmark. Regeringen ønsker at understøtte en cirkulær økonomi,
men ønsker samtidig, at de genanvendte materialer hurtigst muligt bliver fri for skadelige stoffer. Der
findes ingen nedre grænse for den koncentration af bly, som skader nyrerne og udviklingen af børns
hjerner, derfor mener regeringen at man skal være særlig forsigtig. Regeringen noterer sig desuden, at
de typer af produkter af hård PVC, som foreslås undtaget for forbuddet i form af en 0,1 % grænseværdi
for bly i PVC, omfatter en stor del af den samlede anvendelse af hård PVC og således udgør et stort
potentiale for genanvendelse, men derfor også er en kilde til fremtidig udledning af bly. Da der ikke
findes en nedre grænse for den koncentration af bly, som skader nyrerne og udviklingen af børns hjer-
ner, støtter regeringen derfor ikke en undtagelse for genavendt PVC.
I det lys, finder regeringen, at et indhold på 2 % bly i genanvendt hård PVC ikke er en ambitiøs mål-
sætning taget i betragtning, at ny PVC stabiliseret med bly indeholder ca. 2 % bly, og at industrien
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 103: Grundnotat om bly og blyforbindelser i PVC (REACH), komitésag
startede udfasningen af bly i PVC i 1980erne. ECHA har desuden i deres baggrundsrapport til forslaget
redegjort for, at en grænseværdi for bly på 1 % for PVC-artikler, der indeholder genanvendt hård PVC,
kan gennemføres og vil sikre fuld udfasning af bly i genanvendt hård PVC i 2050. Kommissionen har i
deres forslag ikke redegjort for, hvorfor de har ændret grænseværdien fra 1 % til 2 %.
For genanvendelsen af hård PVC til lister (profiler) og plader til både indendørs og udendørs brug
mener regeringen, at der vil være mulighed for forkert affaldshåndtering, da sorteringen for produkter,
hvor disse artikler indgår, som for eksempel vinduer, ofte foretages af private borgere. Dermed er der
risiko for ukontrolleret spredning af bly i affaldsstrømmen. Regeringen arbejder derfor for, at disse
artikler ikke undtages fra kravet om, at de skal overholde den generelle grænseværdi.
Regeringen mener ikke, at der skal gives en undtagelse til PVC, der indeholder genanvendt blød PVC,
med et indhold af bly op til 1 %, og hvor der er mulighed for eksponering af mennesker for bly. Rege-
ringen arbejder derfor for, at PVC, der indeholder genanvendt blød PVC, ikke undtages, før der er ud-
viklet en teknologi, der kan indkapsle den blyholdige genanvendte bløde PVC.
Regeringen vil desuden arbejde for, at overgangsperioden for blød PVC, der indeholder genanvendt
blød PVC, bør være kortere end for hård PVC, der indeholder genanvendt hård PVC. Blød PVC har
generelt en betydelig kortere levetid end hård PVC. Det må derfor forventes, at bly hurtigere udfases af
PVC, der indeholder genanvendt blød PVC, end af PVC, der indeholder genanvendt hård PVC.
Når ECHA eller en medlemsstat har bekræftet, at de vil fremsætte et begrænsningsforslag for et stof,
kan der ikke foreslås andre begrænsninger for det stof under REACH, mens processen er i gang. Derfor
kan de to blychromatpigmenter, blysulfochromat gul (C.I. pigment yellow) og blychromatmolybdatsul-
fatrød (C.T. pigment red 104) ikke omfattes af forbuddet på nuværende tidspunkt. De to blychromat-
pigmenter blev desuden ikke vurderet i ECHA’s baggrundsrapport til forslaget. I betragtning nr. 13
skriver Kommissionen, at der er en ansøgning om godkendelse for disse pigmenter på nuværende
tidspunkt. Det er Kommissionens opfattelse, at som følge af annulleringen af godkendelsen ved afgø-
relsen fra EU-domstolen (sag T-837/16), må retsvirkningen være, at ansøgeren går tilbage til at have
indleveret en rettidig ansøgning og derfor fortsat kan anvende stoffet. Dette er regeringen ikke enig i,
idet regeringen finder, at godkendelseshaveren allerede har nydt godt af den midlertidige ret til mar-
kedsføring af pigmenterne, indtil der er truffet afgørelse om godkendelse. Derfor arbejder regeringen
for, at den pågældende sætning i betragtning 13 slettes, da den er irrelevant i denne sammenhæng.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at den fore-
slåede grænseværdi for bly i PVC sænkes fra 0,1 % til 0,01 % på linje med den nuværende danske
grænseværdi, og at denne grænseværdi også skal gælde for genanvendte materialer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7