Kulturudvalget 2018-19 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2075329_0001.png
Indspil til Finanslov 2020
27/08/2019
Indspil til Finanslov 2020 på scenekunstområdet
Nærværende notat omfatter de indsatser, Dansk Teater anbefaler, indgår som en del af Finanslov 2020.
1. Afskaffelse af omprioriteringsbidraget
Baggrund:
Omprioriteringsbidraget blev indført i 2016 og har i perioden 2016-2018 på Kulturministeriets området ført
til besparelser på akkumuleret ca. 540 mio. kr. Den tidligere VLAK-regering bebudede de årlige 2 %
besparelser til at fortsætte frem til 2022, hvilket vil resultere i yderligere besparelser i perioden 2019 –
2022 på ca. 838 mio. kr. Samlet set vil kunst- og kulturinstitutionerne således i perioden 2016 – 2022 have
gennemført besparelser på i alt ca. 2,4 mia. kr. Alene på scenekunstområdet vil de samlede besparelser via
omprioriteringsbidraget udgøre ca. 126 mio. kr. (akkumuleret) i 2022. Kunst- og kulturinstitutionerne har
allerede gennemført massive besparelser, og med en fortsættelse af omprioriteringsbidraget vil det ikke
kunne undgås, at det vil gå ud over institutionernes kerneaktiviteter. I indeværende folketingsvalg
bebudede samtlige partier – herunder Socialdemokratiet – derfor også en afskaffelse af
omprioriteringsbidraget allerede for 2020.
Forslag:
For at styrke de bærende kunst- og kulturinstitutioner i det danske samfund, som spiller en central rolle for
kulturarven og de værdier, et demokratisk samfund bygger på, afskaffes omprioriteringsbidraget for
kulturinstitutionerne. På Kulturministeriets området vil det betyde en genopretning af tilskuddet til de
omfattede institutioner på ca. 83 mio. kr. i 2020.
2. Forenkling og digitalisering af køb/salg af børne- og ungeteater (omlægning af
Refusionsordningen)
Baggrund:
Statsrefusionen af kommuners udgifter ved køb af refusionsgodkendte forestillinger af børneteater og
opsøgende teater (Refusionsordningen) spiller en afgørende rolle for børn og unges møde med
scenekunsten. Tilskuddet til refusion er fastsat i finansloven med 26,2 mio. kr. årligt i perioden 2019 til
2021. I dag er ordningen dog administrativ tung for både kommuner og institutioner, ligesom den ikke giver
mulighed for, at også ungdomsuddannelser som erhvervsskoler, gymnasier mv. kan gøre brug af ordningen.
På den måde udelukkes særligt de unge for mødet med scenekunsten. Med scenekunstreformen blev det
vedtaget, at Kulturministeriet arbejder på en forenkling af ordningen, men en fuld omlægning og
digitalisering vil indebære en fremrykning af udgifterne på 26,2 mio. kr. (engangsudgift).
Dansk Teater
Farvergade 27, Opg. D, 1. sal, 1463 København K
Direktør Louise
Stenstrup
26 70 37 74
[email protected]
1
KUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 25: Dansk Teaters indspil til forhandlingerne om Finanslov 2020 vedr. tiltag på scenekunstområdet
2075329_0002.png
Indspil til Finanslov 2020
27/08/2019
Forslag:
For at sikre nye generationers demokratiske dannelse og en mere lige adgang for børn og unge til kunst- og
kulturoplevelser afsættes som engangsudgift 26,2 mio. kr. til en omlægning af refusionsordningen
(fremrykning af udgifter). En digitalisering og forenkling af refusionsordningen kan medvirke til at udbrede
og udvide teateroplevelser for børn og unge, ligesom det vil føre til administrative lettelser for kommuner
og institutioner.
3. Stabile rammevilkår for projektteatre
Baggrund:
Projektteatrene/de frie grupper spiller en afgørende rolle dels for at fremme udviklingen i ny dansk
scenekunst og genrespredning og dels for at sikre en mere lige adgang til scenekunst, da disse teatre netop
udbyder teateroplevelser, der finder sted der, hvor borgerne færdes fx på skoler, daginstitutioner,
gymnasier, plejehjem, specifikke boligområder mv. En stor del af udbuddet af børne- og ungdomsteater i
Danmark produceres af projektteatre, der spiller i alle egne af Danmark og møder børnene og de unge, der
hvor de befinder sig: på daginstitutioner, på skoler, i kulturhuse, på biblioteker, ved
konfirmationsforberedelsen, i boligområderne og lign. Denne turnévirksomhed har nedbrudt nogle af de
barrierer, der kan være for at opleve teater, fordi forestillingerne sker der, hvor børn og unge har deres
daglige gang. Kunstoplevelsen bliver dermed en del af hverdagen og oplevet i en tryg kontekst sammen
med ligesindede.
Projektteatrene har i dag usikre økonomiske rammevilkår, da de alene er afhængige af fondsmidler og/eller
ét-årige bevillinger fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg, som reelt er målrettet støtte til nye
eksperimenterende projekter og dermed ikke de projektteatre, der er etablerede.
I Norge opererer man i et tilsvarende regi som Statens Kunstfond med en opdeling af projektteatrene i hhv.
nye og udviklende projektteatre og etablerede projektteatre. Her kan de etablerede projektteatre indgå 3-
4- årige driftsaftaler.
Forslag:
For at styrke borgernes adgang til teateroplevelser i de områder de færdes og dermed sikre en mere lige
adgang til kunst- og kulturoplevelser oprettes en særskilt kategori/pulje i regi af Statens Kunstfond på ca.
30 mio. kr. for projektteatre/frie grupper, hvor etablerede projektteatre kan indgå 3-4-årige driftsaftaler
med PUS.
4. Forøgelse af rammeloft for refusion af kommunens driftsudgifter til egnsteatre
Baggrund:
Der findes i dag 33 godkendte egnsteatre, som er teatre beliggende uden for storbykommunerne.
Egnsteatrene er afgørende for at sikre udbredelsen af teaterkunst af høj kvalitet til borgere i hele landet, og
spiller i mange henseender en central rolle i lokalområdet og for den enkelte kommune – både i forhold
den lokale forankring, for erhvervsaktører, detailindustrien og kommunens brand og evne til at fastholde
og tiltrække beboere i området. Kommunerne indgår 4-årige aftaler om driftstilskud med egnsteatrene, og
staten yder en delvis refusion af kommunernes driftstilskud til teatrene. Før 2008 ydede staten en fast
refusion på 50% af kommunernes støtte til egnsteatrene. Siden 2008 har der været et rammeloft over
Dansk Teater
Farvergade 27, Opg. D, 1. sal, 1463 København K
Direktør Louise
Stenstrup
26 70 37 74
[email protected]
2
KUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 25: Dansk Teaters indspil til forhandlingerne om Finanslov 2020 vedr. tiltag på scenekunstområdet
2075329_0003.png
Indspil til Finanslov 2020
27/08/2019
statens tilskud til egnsteatrene. Staten justerer altså ikke sit økonomiske tilskud efter antallet af teatre –
der er kun den samme pose penge at dele, og hver gang der kommer et nyt egnsteater til, eller en
kommune investerer flere penge i sit lokale teater, bliver der færre penge til hver tilskudsydende
kommune. Refusionsprocenten er over en 10-årig periode løbende faldet således, at refusionsprocenten i
2019 udgør 36,7%. Det har betydet, at der siden 2008 ikke er kommet væsentligt flere egnsteatre.
Forslag
For at øge kommunernes incitament til at styrke det scenekunstneriske udbud i områderne uden for
byerne, kan rammeloftet hæves, så der kan komme flere egnsteatre og dermed et større kunstnerisk
udbud i kommunerne, uden at det betyder, at refusionsprocenten til øvrige tilskudsydende kommuner
falder. Fx at man kompenserer for de midler der trækkes ud af egnsteaterrefusionen, i forbindelse med at
de tre egnsteatre (Fredericia, Randers og Vendsyssel Teater) med scenekunstreformen overgår fra
egnsteater til § 5 teater. Det vil betyde, at der skal tilføres ca. 12. mio. kr. til egnsteaterordningen.
5. Grundfinansiering i småstorbyteater ordninger skal øges
Baggrund
Små storbyteaterordningen blev oprettet i 1996 og består i dag af 22 teatre. Små storbyteatrene indgår 4-
årige økonomiske rammeaftaler med den pågældende kommune. Den samlede økonomiske
rammebevilling til alle småstorbyteatrene fastsættes i finansloven. Selve den økonomiske ramme på
finansloven er siden 1996 ikke blevet PL-reguleret, hvorfor den i og for sig er blevet reduceret. Det statslige
tilskud har årligt siden 2013 ligget på ca. 21 mio. kr., hvor det kommunale tilskud har varieret i perioden
2013-2018 mellem 38 og 48 mio. kr. Fra 2019 fremgår det af finansloven 2019, at det statslige tilskud øges,
da midler fra de tidligere regionale kulturaftaler samles. Selvom de økonomiske rammer ikke har ændret sig
betydeligt, har der været en tendens til, at man kommunalpolitisk har ønsket oprettelse af små
storbyteatre i forskellige nye bydele, hvorfor der er blevet givet et meget begrænset driftstilskud (ca. 1 mio.
kr.) til nogle teatre, som gør det vanskeligt at sikre et tilstrækkeligt højt kunstnerisk niveau.
Forslag:
For at sikre et udbud i byerne af teater af høj kvalitet ændres Bekendtgørelse for små storbyteatre. I § 3
indsættes f.eks. et nyt stk. 4 lydende: ”Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte lille storbyteater
skal udgøre et minimumsbeløb (på 2,5 mio. kr.), som fastsættes på de årlige finanslove”, og i forlængelse
heraf i § 4 indsætter et nyt stk. 8 lydende: ”Ved oprettelse af nye små storbyteatre kan bestemmelsen i stk.
4 fraviges i den første aftaleperiode”. Dette svarer til gældende regler for egnsteatre og vil sikre, at der
reelt kan tales om udøvelse af professionelt teater.
Dansk Teater
Farvergade 27, Opg. D, 1. sal, 1463 København K
Direktør Louise
Stenstrup
26 70 37 74
[email protected]
3