Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 84
Offentligt
2078013_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
17. september 2019
Rådsmøde (miljø) den 4. oktober 2019
Dagsorden
1.
”En ren planet for alle” –
En europæisk strategisk og langsigtet visi-
on for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klimaneu-
tral økonomi
-
2.
Politisk drøftelse
Side
2
Forberedelse af FN’s klimakonference COP25 den 2.-13.
december
2019
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
9
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0002.png
1.
”En ren planet for alle” –
En europæisk strategisk og langsigtet
vision for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klima-
neutral økonomi
KOM(2018) 773
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om
et udspil til en europæisk strategisk langsigtet vision for en fremgangsrig, moderne,
konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi.
Kommissionens udspil har til hensigt at sætte en retning og skabe en vision for,
hvordan EU på lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisafta-
len. Udspillet skal samtidig fungere som et analytisk grundlag for fremtidige politi-
ske drøftelser ved at fremvise forskellige scenarier for EU frem mod 2050. Kom-
missionen lægger op til, at udspillet skal danne rammen for den langsigtede lave-
missionsstrategi, som EU skal levere til
FN’s rammekonvention om klimaforandrin-
ger, UNFCCC, i henhold til Parisaftalen senest i 2020.
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen vil påtage sig globalt lederskab for den grønne omstilling for at sikre, at
EU lever op til Parisaftalen gennem en ambitiøs og bæredygtig politik. Regeringen
finder det vigtigt, at EU hurtigst muligt vedtager et mål om klimaneutralitet senest i
2050 og er positiv overfor Kommissionens udspil til en langsigtet lavemissionsstra-
tegi. Klimaforskningen viser, at verden skal nå en balance mellem udledninger og
optag af drivhusgasser i midten af århundredet, hvis det skal være muligt at nå
Parisaftalens langsigtede temperaturmål. EU skal vise, at udviklingen af et klima-
neutralt samfund er økonomisk ansvarligt, sikrer vækst og grønne job og sker på
en social afbalanceret måde.
Det finske formandskab har sat sagen på dagsordenen for miljørådsmødet den 4.
oktober 2019 til politisk drøftelse.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd opfordrede den 22. marts 2018 Europa-Kommissionen til
senest i første kvartal 2019 under hensyntagen til de nationale planer at fremlægge
et forslag til en strategi for langsigtet reduktion af drivhusgasemissioner i EU i over-
ensstemmelse med Parisaftalen.
Kommissionen har den 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om et ud-
spil til en europæisk strategisk og langsigtet vision for en fremgangsrig, moderne,
konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi, KOM(2018) 773.
Det finske formandskab har sat sagen på dagsordenen for miljørådsmødet den 4.
oktober 2019 til politisk drøftelse.
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0003.png
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse sætter retning og skaber en vision for, hvordan EU på
lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen og nå netto-
nuludledning i 2050. Meddelelsen er ledsaget af en dybdegående analyse. Medde-
lelsen har til hensigt at sætte rammen for den langsigtede lavemissionsstrategi,
som EU skal levere til FN’s rammekonvention om klimaforandring, UNFCCC, i
henhold til Parisaftalen senest i 2020.
Udspillets vision er, at EU skal nå netto-nuludledning af drivhusgasser i 2050 (være
klimaneutral). Det vil sige, at EU ikke skal udlede flere drivhusgasser, end der op-
tages i 2050. Det fremhæves i udspillet, at EU står overfor en stor opgave, som dog
samtidig rummer store muligheder for en retfærdig og omkostningseffektiv omstil-
ling til gavn for EU’s borgere, virksomheder
og økonomi som helhed. Udspillet in-
deholder syv strategiske byggesten for EU’s vej til en klimaneutral økonomi:
1. Maksimering af fordelene ved energieffektivitet, herunder energineutrale byg-
ninger
2. Maksimering af anvendelsen af vedvarende energi og af elektricitet til fuldt ud at
dekarbonisere Europas energiforsyning
3. Udnyttelse af ren, sikker og forbundet mobilitet
4. En konkurrencedygtig EU-industri og den cirkulære økonomi som vigtig kataly-
sator for reduktion af drivhusgasemissionerne
5. Udvikling af en passende intelligent netværksinfrastruktur og sammenkoblinger
6. Fuld udnyttelse af bioøkonomiens fordele og etablering af vigtige kulstofdræn
7. Håndtering af de resterende CO
2
-emissioner med CO
2
-opsamling og -lagring.
Udspillet rummer samtidig et analytisk grundlag for fremtidige politiske drøftelser,
der hviler på otte scenarier frem mod 2050. De otte scenarier tager alle udgangs-
punkt i, at EU’s allerede vedtagne politikker og mål frem mod 2030 indfries, hvilket
omfatter en revision af EU's emissionshandelssystem, nationale mål for reduktion
af drivhusgasemissioner, lovgivning til bevaring af EU's land- og skovdræn, de
aftalte 2030-mål om energieffektivitet og vedvarende energi såvel som den foreslå-
ede lovgivning om forbedring af CO
2
-effektiviteten for biler og lastvogne. Med disse
politikker og mål forventes reduktioner af drivhusgasemissionerne på omkring 45
pct. inden 2030 og omkring 60 pct. inden 2050.
Der tages i scenarierne frem mod 2050 udgangspunkt i
eksisterende og i nogle
tilfælde nye løsninger og
teknologier, der skal anvendes i større skala og optime-
res. Scenarierne har derudover hver sin vægtning af de syv strategiske byggesten
og forskellige investeringsbehov.
I de første fem scenarier reduceres drivhusgasudledningerne med ca. 80 pct. i
2050 i forhold til 1990-niveauet med sigte på at holde temperaturstigningerne under
2 grader i henhold til Parisaftalen. Det sjette scenarie reducerer drivhusgasudled-
ningerne med 90 pct. i 2050 med sigte på Parisaftalens 1,5-gradersmål. De sidste
to scenarier sigter på at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader med mål-
sætning om netto-nuludledning i 2050. Disse to baseres ligeledes på kendte
og i
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0004.png
nogle tilfælde nye
teknologier samt videreudvikling af teknologiske løsninger, der
kræver opskalering samt fokus på forskning og udvikling.
Af meddelelsen fremgår det, at alle scenarierne har det til fælles, at de kræver am-
bitiøse politiske tiltag og konkrete løsninger, markante offentlige og private investe-
ringer og et massivt fokus på forskning og udvikling af lav- og nulemissionsløsnin-
ger. Kommissionen vurderer dog samtidig, at det vil kunne medføre økonomisk
vækst i EU, forbedre konkurrenceevnen for europæiske virksomheder og dermed
bidrage til jobs og en retfærdig omstilling for EU’s borgere.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skul-
le vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfi-
nansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspoli-
tik (tidligere Energi-, Forsynings- og Klimapolitik). Der er modtaget i alt otte hø-
ringssvar.
Dansk Energi støtter regeringens ambition om et klimaneutralt EU i 2050 og finder
det positivt, at Kommissionen fremhæver elektrificering som den primære driver i
energisystemet. Der er dog plads til forbedring i forhold til konkrete løsninger her-
for, hvorfor Dansk Energi foreslår en elektrificeringsstrategi fra Kommissionen.
Dansk Energi finder det bemærkelsesværdigt, at der i de otte scenarier ikke er en
nævneværdig forskel på reduktion af drivhusgasser i 2020-2030, hvilket vurderes at
skyldes konservative antagelser og datagrundlag i sammenligning med faktisk ud-
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0005.png
meldte markedspriser og data i Energistyrelsens teknologikatalog. De seneste ud-
bud af vind og sol har vist et stort potentiale for yderligere reduktioner før 2030,
hvis der strammes op i EU's kvotehandelssystem. Dansk Energi opfordrer regerin-
gen til at bakke op om blandt andet Sverige og Holland, som ønsker at øge EU's
CO
2
-reduktionsmål i 2030 til 55 pct. Dansk Energi opfordrer desuden regeringen til
at tage aktiv del i drøftelserne om etableringen af et CO
2
-prisgulv på tværs af et
stort antal europæiske lande, og bringe det i spil i forbindelse med de kommende
drøftelser om, hvordan 2050 strategien kan implementeres, så der kan skabes tillid
til, at markedet vil levere en CO
2
-pris, der på sigt gør vedvarende energi til en bed-
re investering end fossil energi. Dansk Energi bakker desuden op om regeringens
fokus på en forbedring af Kommissionens praksis omkring modellering af energisy-
stemet
med særlig fokus på en mere dynamisk proces, der i højere grad fanger
den seneste udvikling på fx priser og performance af VE-anlæg. Dansk Energi støt-
ter ligeledes Kommissionens fokus på at øge energieffektiviteten på tværs af Euro-
pa og finder, at gevinsten af energieffektiviseringer kan øges yderligere, hvis der i
højere grad foretages en vurdering af, hvor og hvilke energibesparelser har den
største klimaeffekt.
Dansk Industri (DI) er meget tilfreds med EU-Kommissionens udspil og den omfat-
tende modelanalyse.
DI har sammen med DI’s nordiske søsterorganisationer frem-
lagt et fælles positionspapir med anbefaling om, at EU forfølger et langsigtet mål
om klimaneutralitet i 2050 med tiltag, der understøtter udvikling af en omkostnings-
effektiv og markedsbaseret grøn økonomi. DI noterer med tilfredshed, at vedvaren-
de energi og energieffektivisering i alle scenarier vil få en markant større rolle i
EU’s energisystem. Et markedsbaseret europæisk grundlag for klimaindsatsen med
velfungerende el- og gasmarkeder vil bidrage til at gøre teknologierne endnu mere
konkurrencedygtige og bidrage til at gøre den danske indsats endnu mere omkost-
ningseffektiv. DI opfordrer regeringen til at arbejde aktivt for at sikre bedst muligt
samarbejde på tværs af medlemslandene mellem de mange aktører, der imple-
menterer de politiske målsætninger. DI mener dertil også, at der fokuseres endnu
mere på energieffektivisering og at få integreret bygningsmassen.
Landbrug & Fødevarer (L&F) er positive over for, at EU-Kommissionen lægger op
til, at man på EU-niveau ønsker at være klimaneutrale i 2050. L&F mener, Dan-
mark ikke kan gå enegang i den grønne omstilling, da der er brug for massive inve-
steringer og internationale løsninger for at opnå klimaneutralitet i 2050. L&F fore-
slår, at der designes en separat landsektorsøjle for hele EU for at understøtte en
klimaeffektiv landbrugssektor i EU, hvor
EU’s landbrugssektor får et fælles redukti-
onsmål, frem for den nuværende arkitektur med forskellige nationale og konkurren-
ceforvridende reduktionsmål. En sådan arkitektur vil bidrage til at sprede viden og
klimaeffektiv teknologi på tværs af EU-lande og facilitere større investeringer i ud-
vikling af viden, praksisser og teknologi, som skal være med til at opnå et klimaneu-
tralt samfund. L&F mener,
at den kommende reform af EU’s fælles landbrugspolitik
(CAP) kan være et vigtigt middel til at opnå drivhusgasreduktioner i landbruget. Det
gælder specielt ved brug
af de såkaldte ’eco-schemes’,
som kunne være i form af
et certificeret program for klimaeffektiv landbrugsproduktion, der kunne give den
enkelte landmand en incitamentsbetaling.
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0006.png
Dansk Byggeri er positiv over udspillet. Dansk Byggeri finder det særligt positivt, at
energieffektivitet i alle strategiens scenarier spiller en nøglerolle. Derfor opfordrer
Dansk Byggeri regeringen til at indtage en nøglerolle, når klimastrategiens vision
skal realiseres, så visionen kan blive til konkret handling via regulering i de enkelte
lande. Dansk Byggeri opfordrer til, at den danske regering arbejder for, at der i EU
fastsættes bindende mål for energieffektivisering mod 2050.
Dansk Skovforening er overordnet set tilfreds med udspillet grundet den tydelige
indtænkning af skove og træprodukter, mens der savnes en inkludering og ligestil-
ling af forgasningsgas med biogas i udspillets beskrivende afsnit af de syv primære
strategiske byggesten på vejen til en kulstofneutral økonomi. Dansk Skovforening
mener, at træs forgasningsgas på lige fod med biogas kan være et kortsigtet alter-
nativ til langdistancetransport og på den lidt længere bane indgå i et effektivt sam-
spil med et stigende antal vindmøller og solceller til fremstilling af e-brændstoffer
ved hjælp af elektrolyse. Både natur-, bio-, og forgasningsgas kan i samspil med
brint bruges til at fremstille fremtidens e-brændstoffer.
Danske Maritime er enig i, at der skal iværksættes mere ambitiøse tiltag for at nå
Parisaftalens temperaturmål, og selv om søtransport er den mest energieffektive og
mindst klimabelastende transportform, skal skibsfartens nuværende CO
2
-udslip
nedbringes betydeligt. Dansk Maritime lægger vægt på indgåelse af internationale
aftaler vedr. reduktion af skibsfartens CO
2
-udledninger, da skibsfarten er global.
Aftalerne bør som udgangspunkt indgås i FN’s søfartsorganisation, IMO. Derud-
over skal der sættes ind over en bred front med hensyn til udvikling af forskellige
nye teknologier, løsninger og brændsler samt videreudvikling af eksisterende løs-
ninger. Det gælder fx alternative brændsler baseret på affaldsplast, biobrændsler
og brint fremstillet fra gas eller ved spaltning af vand, metanol og andre alkoholer,
som alle forventes at få en rolle indtil mere bæredygtige løsninger for skibsfarten er
udviklet.
Danske Rederier
hilser EU’s lavemissionsstrategi velkommen som et
væsentligt
bidrag til, at EU kan understøtte udviklingen af ny teknologi, fremtidssikre industrier,
og en fair, omkostningseffektiv omstilling til en CO
2
-neutral fremtid. Givet skibsfar-
tens globale karakter lægger Danske Rederier afgørende vægt på, at nationale og
regionale bestræbelser på klimaområdet i relation til skibsfart til enhver tid sker i
synergi med igangværende arbejde i FN’s
søfartsorganisation, IMO. Regional regu-
lering er hverken til gavn for industrien eller klimaet, da regionale initiativer ikke
favner hele verdensflåden. Kun international, flagneutral regulering kan effektivt
reducere CO
2
-emissionerne fra skibsfart.
Danske Rederier betoner IMO’s strategi
fra 2018 for at reducere skibsfartens udledninger som central, samt at man deltager
aktivt i den konkrete udformning af tiltag, der skal sikre CO
2
-reduktionsstrategiens
målopfyldelse. Det betones, at opgaven kræver en massiv forsknings- og udvik-
lingsindsats, og at Danske Rederier i særlig grad vil engagere sig i udviklingen af
alternative brændstoffer og fremdrivningsformer.
Velux hilser den nye strategi velkommen og støtter ambitionen om at opnå et lave-
missionssamfund. Der eksisterer et stort uudnyttet potentiale i forhold til energief-
fektivitet, herunder især renovering af bygninger. Holistiske parametre som et sundt
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0007.png
indeklima bør indtænkes, der bl.a. kommer samfundet til gode i forhold til forbedret
sundhed.
EU’s indsats bør være omkostningseffektiv, langsigtet, teknologineutral,
sikre involvering af globale aktører med væsentligt højere andele af de globale
CO
2
-emissioner og fokusere på korrekt og rettidig gennemførelse af den aftalte
lovgivning. Velux vil understrege vigtigheden af de nationale energi- og klimapla-
ner, som forelægges Kommissionen i udgangen af 2018, hvor bygningers bidrag
bør være hjørnestenen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Med udgangspunkt i Kommissionens udspil ”En Ren Planet for Alle” har der været
forhandlinger i Rådet om en langsigtet lavemissionsstrategi for EU, herunder mål
om klimaneutralitet i 2050, der har
til formål at kunne spilles ind som en del af EU’s
bidrag til Parisaftalen sammen med 2030-målsætningen. På Det Europæiske Råds
(DER) møde den 20.-21. juni støttede 24 lande målet om klimaneutralitet i 2050,
men det blev ikke vedtaget, da fire EU-lande
blokerede. Drøftelserne om EU’s
langsigtede strategi og et fælles EU-mål om klimaneutralitet fortsætter i efteråret.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil påtage sig globalt lederskab for den grønne omstilling for at sikre, at
EU lever op til Parisaftalen gennem en ambitiøs og bæredygtig politik. Regeringen
finder det vigtigt, at EU hurtigst muligt vedtager et mål om klimaneutralitet senest i
2050 og er positiv overfor Kommissionens udspil til en langsigtet lavemissionsstra-
tegi. Klimaforskningen viser, at verden skal nå en balance mellem udledninger og
optag af drivhusgasser i midten af århundredet, hvis det skal være muligt at nå
Parisaftalens langsigtede temperaturmål. EU skal vise, at udviklingen af et klima-
neutralt samfund er økonomisk ansvarligt, sikrer vækst og grønne jobs og sker på
en social afbalanceret måde.
Regeringen vil i arbejde for, at der i EU gennemføres klimaindsatser i alle relevante
sektorer af økonomien, der er nødvendige for at opnå klimaneutralitet i EU. Dette
skal bl.a. understøttes af forskning, udvikling og demonstration af innovative, bæ-
redygtige og omkostningseffektive teknologier og løsninger samt europæiske poli-
tikker, der kan understøtte den grønne omstilling.
Regeringen vil arbejde for, at der i EU gennemføres initiativer til omstilling af trans-
portsektoren. Regeringen vil arbejde for øget elektrificering af transportsektoren,
herunder særligt for at sikre markant flere elbiler på vejene. Regeringen vil arbejde
for, at EU udarbejder en plan for stop for salg af nye benzin- og dieseldrevne biler.
Regeringen vil samtidig arbejde for initiativer, der skal sikre mere bæredygtig fly-
transport. Det kan blandt andet ske gennem fælleseuropæiske løsninger.
Regeringen vil desuden arbejde for, at der i EU gennemføres tiltag til at sikre kli-
mabidrag fra landbruget for at understøtte den grønne omstilling. Den fælles land-
brugspolitik i EU kan være et aktivt redskab til at give incitamenter til at omstille til
mere bæredygtig produktion og dermed nedbringe udledningen af drivhusgasser
fra landbruget på tværs af EU. I den forbindelse vil regeringen også arbejde for
sammenhæng med klima, miljø og natur, blandt andet med henblik på at understøt-
te øget biodiversitet og mere skov.
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0008.png
Regeringen vil skubbe på for udbygningen af den vedvarende energi i EU, så EU
bliver selvforsynende med energi. Elementer hertil kan være en elektrificering af
industrien og samfundet generelt. Regeringen vil desuden arbejde for at omstille til
et mere energieffektivt samfund, bl.a. med fokus på energieffektiviseringer i byg-
ninger, arbejde for at udbygge og udnytte havvindpotentialet og fremme cirkulær
økonomi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for behandlingen i en
række rådsformationer. Sagen har senest været forelagt til orientering for Folketin-
gets Europaudvalg den 13. september 2019 forud for rådsmøde (transport). Sagen
har ligeledes været forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 5. juli
2019 forud for rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyt-
telse), den 12. juni 2019 forud for rådsmøde (økonomi og finans), den 10. maj 2019
forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri), den 1. marts 2019 forud for rådsmøde
(energi) og rådsmøde (miljø), den 8. februar 2019 forud for rådsmøde (konkurren-
ceevne) samt den 7. december 2018 forud for rådsmøde (energi) og rådsmøde
(miljø). Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat 2. januar 2019.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0009.png
2.
Forberedelse af FN’s klimakonference COP25 den 2.-13.
de-
cember 2019
KOM. nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På miljørådsmødet den 4. oktober 2019 lægger formandskabet op til vedtagelse af
rådskonklusioner vedrørende forberedelsen af den 25. partskonference (COP25)
under FN’s klimakonvention (UNFCCC) i Santiago,
Chile den 2.-13. december
2019.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner fokuserer på EU’s prioriteter for
COP25, herunder nødvendigheden af at øge global handling og de globale ambiti-
oner, betydningen af at udvikle robuste regler vedrørende markedsmekanismer
under artikel 6 af Parisaftalen samt færdiggørelsen af en vurdering af Warszawa
Mekanismen for Tab og Skader (WIM). Endvidere opfordres der til indsendelsen af
langsigtede klimastrategier til UNFCCC.
Rådskonklusionerne har ikke økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
Regeringen kan støtte vedtagelsen af rådskonklusioner. Regeringen har i drøftel-
serne lagt vægt på, at EU sender et klart signal om EU’s utvetydige støtte til Paris-
aftalen, herunder behovet om at øge de globale ambitioner, og at der i rådskonklu-
sionerne
signaleres villighed fra EU’s side til at
hæve sit klimabidrag (NDC) til Pa-
risaftalen senest i 2020.
2. Baggrund
Parisaftalen blev vedtaget på COP21 i Paris den 12. december 2015 og trådte i
kraft den 4. november 2016. På COP24 i Katowice i 2018 vedtog man størstedelen
af det regelsæt, der skal gøre Parisaftalen funktionsdygtig. Regelsættet vedrører
bl.a. regler for rapportering af parternes indsats inden for finansiering og klimatil-
pasning, regler for fastsættelse, rapportering og evaluering af parternes klimabidrag
samt retningslinjer for udformningen af det globale
stocktake,
der hvert femte år
skal bidrage til at tage bestik af den globale indsats.
COP25 finder sted den 2.-13. december i Santiago, Chile. Reglerne angående
markedsmekanismer under Parisaftalens artikel 6 blev sidste år udskudt til COP25,
da parterne ikke kunne opnå enighed herom. Disse er efterfølgende blevet forhand-
let på forhandlingssessionen i UNFCCC i Bonn d. 17.-27. juni 2019. Et andet for-
handlingsemne, der kommer til at fylde på COP25 er en vurdering af Warszawa
Mekanismen for Tab og Skader (WIM). Rammer og arbejdsmetoder herfor blev
fastlagt på Bonn-sessionen, men selve vurderingen er endnu under udarbejdelse
og skal vedtages på COP25.
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0010.png
3. Formål og indhold
Formandskabet har lagt op til, at der på miljørådsmødet den 4. oktober 2019 skal
vedtages rådskonklusioner, der fastlægger EU’s prioriteter for COP25. Rådskon-
klusioner vedrørende
EU’s position i forhold til klimafinansiering forventes
at blive
fastlagt i Rådet for Økonomi og Finans (ECOFIN) den 8. november 2019.
Udkastet til rådskonklusioner er overordnet struktureret i følgende afsnit:
Nødvendighed af øget global handling
I udkastet udtrykkes bekymring for konklusionerne i de tre IPCC-særrapporter om
hhv. 1) konsekvenserne af 1,5 graders-opvarmningen, 2) klimaforandringerne og
landsektoren, 3) klimaforandringer og hav og is. Det understreges, at rapporterne
styrker det videnskabelige grundlag for og nødvendigheden af øget global handling
for at nå Parisaftalens langsigtede mål. Der udtrykkes bekymring for FN’s konklusi-
oner om, at parternes klimabidrag langt fra er tilstrækkelige til at nå Parisaftalens
langsigtede mål. I forlængelse heraf anerkendes de stærke kald fra civilsamfundet,
særligt unge, på mere handling og højere ambitioner. På den baggrund understre-
ges nødvendigheden af at øge den globale klimaindsats og ambitionerne samtidig
med, at der tages højde for at øge fødevaresikkerhed, lighed mellem kønnene,
respekt for menneskerettigheder, respekt for oprindelige folks og lokale samfunds
rettigheder samt beskyttelse af biodiversitet.
At fremme handling og ambition
I udkastet bydes resultaterne af FN’s klimatopmøde den 23. september velkomne.
Denne del vil blive opdateret med resultaterne af klimatopmødet.
Derudover fremhæves
EU’s indsatser og
mål, herunder at EU vil opdatere sit 2030-
klimabidrag til Parisaftalen i 2020. Udkastet indeholder også en opfordring til de
lande, som endnu ikke har ratificeret Parisaftalen, om at gøre dette snarest. I udka-
stet hilses Kommissionens meddelelse om et udspil til en europæisk strategisk
langsigtet vision for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klimaneutral
økonomi og visionen om at gøre EU klimaneutral i 2050 velkommen. Det under-
streges, at man ser frem til det Europæiske Råds færdiggørelse af retningslinjer for
EU’s klimaneutrale vision i slutningen af 2019.
Det fremhæves desuden, at største-
delen af EU’s ledere støtter vedtagelse af et EU-mål
om klimaneutralitet i 2050. En
vedtagelse ultimo 2019 vil medføre muligheden for en
rettidig indsendelse af EU’s
langsigtede strategi til UNFCCC i 2020. Andre parter opfordres i udkastet til at ind-
sende deres langsigtede klimastrategier i 2020.
I udkastet
fremhæves også EU’s bidrag
vedrørende klimafinansiering, mens vigtig-
heden af privat klimafinansiering, behovet for en bredere repræsentation af bi-
dragsydere samt vigtigheden af at vende finansieringsstrømme mod investeringer i
grønne løsninger understreges. I forlængelse heraf fremhæves det, at man ser
frem til en succesfuld genopfyldning af Den Grønne Klimafond. Der henvises til
intentionen om at vedtage rådskonklusioner om klimafinansiering før COP25, og
Kommissionens
meddelelse ”Action Plan: Financing Sustainable Growth” bydes
velkommen.
Endvidere bekræftes EU’s forpligtelse til fortsat at støtte udviklingslan-
de i implementering af Parisaftalen, mens man anerkender de specifikke behov og
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0011.png
omstændigheder i lande, som er særligt sårbare over for effekterne af klimaforan-
dringerne. Endelig anerkendes også vigtigheden af ikke-statslige aktører og deres
bidrag og den globale Climate Action Agendas rolle.
Vejen til Santiago
I udkastet anerkendes vedtagelsen af regelsættet på COP24 som et afgørende
bidrag til operationaliseringen af Parisaftalen. I forlængelse heraf ses der frem til i
samarbejde med alle parter at udvikle robuste og sammenhængende regler om
markedsmekanismer under artikel 6 af Parisaftalen med henblik på at undgå dob-
beltbogføring og beskytte miljømæssig integritet. Der lægges op til en succesfuld
færdiggørelse af vurderingen af Warszawa Mekanismen for Tab og Skader (WIM).
Endelig ser man frem til det stocktake, der skal være om præ-2020 indsats på
COP25. Desuden understreges vigtigheden af Global Climate Action Agenda og
højniveausegment, herunder på COP25.
Andre processer
Afslutningsvis bekræfter EU sit fortsatte engagement for at maksimere klimabidrag
fra andre relevante multilaterale processer. I forlængelse heraf opfordres der til en
snarlig implementering af Carbon Offsetting and Reduction Scheme for Internatio-
nal Aviation (CORSIA) i den internationale luftfartsorganisation (ICAO) på en måde,
der sikrer den miljømæssige integritet, og at der opnås enighed om et langsigtet
mål. Ligeledes opfordres den internationale søfartsunions (IMO) til at implementere
sin foreløbige strategi om drivhusgasudledninger i overensstemmelse med Parisaf-
talens temperaturmål.
Endelig hilses ikrafttrædelsen af Kigali-tilføjelsen vedrørende Montreal-Protokollen
om ozonlagets nedbrydende stoffer den 1. januar 2019 velkommen, og alle parter
tilskyndes til at ratificere denne tilføjelse snarest.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Parisaftalen under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer,
der er ratificeret af Danmark den 1. november 2016.
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer, der er ratificeret af
Danmark den 21. december 1993.
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer,
der er ratificeret af Danmark den 31. maj 2002.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0012.png
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at blive opnået enighed om rådskonklusionerne på miljørådsmødet
den 9. oktober. Det forventes, at der frem til og på rådsmødet vil være drøftelser
om formuleringen af EU's fremtidige ambitionsniveau. En stor gruppe af medlems-
stater, herunder Danmark, vil arbejde for, EU sender et klart signal om villighed til
at opdatere og opjustere sit 2030-bidrag til Parisaftalen i 2020 og sætte et mål om
klimaneutralitet i EU i 2050 i tråd med Parisaftalens langsigtede temperaturmål
samt den seneste videnskab. Et mindretal af lande forventes derimod ikke at ønske
sproget om EU's ambitionsniveau styrket.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen vil påtage
sig globalt lederskab for den grønne omstilling og bakker op om samt arbejder for
at sikre en ambitiøs global implementering af Parisaftalen. Regeringen finder det
centralt, at der sendes et stærkt signal om EU's utvetydige støtte til aftalen, og at
EU fortsat tager lederskab på området.
Regeringen finder det vigtigt, at EU tilkendegiver behovet for et øget ambitionsni-
veau, og at dette gøres ved, at EU sender et klart signal om villighed til at styrke sit
2030-bidrag til Parisaftalen inden 2020 i overensstemmelse med den seneste kli-
mavidenskab. Regeringen mener, at EU tydeligt bør give udtryk for, at EU arbejder
for at fastsætte en målsætning om klimaneutralitet i EU, og at et stort flertal af EU-
ledere støtter, at det skal ske senest i 2050 i tråd med Parisaftalens 1,5-graders
målsætning.
I forbindelse med forhandlingerne af de resterende elementer af Parisaftalens re-
gelsæt lægger regeringen vægt på, at EU arbejder for, at der vedtages klare og
ambitiøse retningslinjer for markedsmekanismer, der sikrer miljømæssig integritet.
Derudover arbejder regeringen for, at der sendes et klart signal om EU's fortsatte
indsats i forhold til at mobilisere finansiering til at understøtte udviklingslandenes
grønne omstilling.
Endelig støtter regeringen, at det angives, at EU ser frem til færdiggørelsen af vur-
deringen af Warszawa Mekanismen for Tab og Skader (WIM) i rådskonklusionerne.
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 84: Samlenotat om rådsmødet (miljø) den 4/10-19
2078013_0013.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 13/13