Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 70
Offentligt
2076157_0001.png
Finansminister Nicolai Wammen
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Sendt til: [email protected]
Klima-, energi-, forsyningsminister Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt til: [email protected]
Den 23. august 2019
Afklaring af Biobrændstoflovens 6 % CO2-redukti-
onskrav i 2020
Kære Nicolai Wammen og Dan Jørgensen
Jeg skriver til jer, fordi Drivkraft Danmarks medlemmer har behov for en hurtig
afklaring af, hvorvidt regeringen fastholder Biobrændstoflovens krav om 6 %
CO
2
-reduktion i 2020. I april henvendte jeg mig til jeres forgængere i den tidli-
gere regering med samme appel. Men valget gjorde det ikke muligt for de davæ-
rende ministre at tage stilling til min henvendelse.
Der er derfor behov for en hurtig afklaring på grund af de store omkostninger,
kravet om 6 % CO
2
-reduktion vil medføre for privatbilisterne og erhvervslivet,
uden det vil have nogen reel CO
2
-effekt. Kravet i Biobrændstofloven er en ud-
møntning af Brændstofdirektivets krav (artikel 7a).
Der er i praksis kun to muligheder for at opfylde Biobrændstoflovens krav om
6 % CO
2
-reduktion:
1.
Blande store mængder af syntetisk biodiesel, den såkaldte HVO, i al die-
sel til transport og ”ikke-vejgående maskiner” (landbrugs- og entrepre-
nørmaskiner). HVO vil primært være produceret på palmeolie.
Indkøbe upstream emmission reductions, de såkaldte UER’er, som er
projekter, der har ført til reduktion i CO
2
-emissionen i forbindelse med
udvindingen af råolie. De tilgængelige UER’er findes typisk i Rusland og
i olieproducerende lande i Mellemøsten.
2.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Begge løsninger, vurderer vi, kan komme til at koste privatbilisterne og erhvervs-
livet mere end 800 millioner kroner i 2020. Samtidig vurderes begge løsninger
kun at have en stærkt begrænset effekt på CO
2
-udledningen.
Jeg skal understrege, at Drivkraft Danmarks medlemmer naturligvis følger de
politiske beslutninger, der er truffet, men det vil på samme tid være vanskeligt at
forklare og forsvare så store omkostninger over for privatbilisterne og erhvervsli-
vet.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/3
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 13/9-19 fra Drivkraft Danmark om konsekvensen af biobrændstoflovens krav om 6 pct. CO2-reduktion i 2020
2076157_0002.png
Jeg vil også slå fast, at Drivkraft Danmark overordnet mener, at krav til CO
2
-re-
duktioner, i forhold til de nuværende iblandingskrav, uden tvivl er den rigtige vej
at gå i den grønne omstilling af transporten. Ved at stille krav til CO
2
-reduktion
fra brændstofferne skabes en efterspørgsel af de mest bæredygtige VE-brænd-
stoffer.
Min henvendelse drejer sig derfor kun om det uhensigtsmæssige i, at kravet til
CO
2
-reduktion alene gælder i 2020, og de voldsomme økonomiske omkostninger
det vil medføre for privatbilisterne og erhvervslivet uden væsentlig klimaeffekt.
Jeg har i det efterfølgende uddybet problemstillingen.
Omkostninger til at opfylde krav
Vi har gennem de seneste år over for Energistyrelsen fremlagt en række bereg-
ninger af de forventede omkostninger til at opfylde 6 % reduktionskravet i Bio-
brændstofloven. Beregningerne viser, at 6 % reduktionskravet svarer til mellem
350.000 og 400.000 ton CO
2
. Der vil derfor være behov for at iblande mere end
200.000 m
3
biodiesel eller opkøbe en tilsvarende mængde UER’er for at opfylde
reduktionskravet.
Baseret på de nuværende priser på biodiesel/HVO i forhold til prisen på diesel er
det vores vurdering, at opfyldelsen af 6 % reduktionskravet vil koste mere end
800 millioner kroner. Cirka ¾ af denne omkostning vil ramme privatbilisterne
og transporterhvervene, og den sidste fjerdedel vil ramme landbruget og entre-
prenørbranchen.
Vi kender på nuværende tidspunkt hverken pris eller udbud af UER’er. Vi har
været i kontakt med en række selskaber, der handler med CO
2
-kvoter for at af-
dække markedet for UER’er. Disse selskaber har på nuværende tidspunkt ikke
kunnet give et konkret bud på hverken pris eller tilgængelighed i 2020. Det gene-
relle billede er dog, at tilgængeligheden af UER’er vil være lavere end det forven-
tede behov i EU, og at prisen med stor sandsynlighed vil ligge på niveau med pri-
sen for HVO.
Som nævnt vil det være vanskeligt for Drivkraft Danmarks medlemmer alene at
skulle forklare og forsvare så store omkostninger, der reelt ikke har nogen klima-
effekt. Der har vi behov for en tydelig politisk tilkendegivelse af, at det er den vej
vi skal gå.
Samme situation i øvrige EU
Fra en lang række af vores søsterorganisationer i de øvrige EU-medlemsstater
hører vi en tilsvarende bekymring for, hvordan deres medlemmer skal opfylde
kravet til CO
2
-reduktion og for omkostningerne ved at opfylde dette i 2020.
På trods af denne bekymring og usikkerhed på tværs af EU må vi antage, at der
generelt i EU vil være behov for HVO og UER’er til opfyldelse af reduktionsmå-
lene. Det betyder med stor sandsynlighed, at der vil komme en øget efterspørgsel
på både HVO og UER’er i den kommende tid og dermed også et øget prispres på
HVO og UER’er til levering i 2020.
Behov for hurtig afklaring
Vi har fra Energistyrelsens side mødt stor forståelse for problemstillingen og det
uhensigtsmæssige i kravet, efter det for nogle år siden stod klart, at det kun gæl-
der i 2020, men der udestår alligevel stadig en politisk afklaring.
2/3
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 13/9-19 fra Drivkraft Danmark om konsekvensen af biobrændstoflovens krav om 6 pct. CO2-reduktion i 2020
2076157_0003.png
Da vores medlemmer naturligvis ikke kan tilsidesætte Biobrændstoflovens krav,
vil de meget snart skulle indgå aftaler om indkøb af de nødvendige mængder
HVO eller UER’er til levering i 2020 for at være sikre på at kunne opfylde lovens
krav. Hvis de udskyder beslutningen, risikerer de, at priserne stiger uforholds-
mæssigt, eller at der ikke vil være tilstrækkelige mængder af HVO og/eller
UER’er tilgængeligt på markedet.
Aftaler om levering af de nødvendige mængder HVO eller UER’er i 2020 vil ikke
kunne opsiges uden omkostninger. Derfor har vores medlemmer behov for hur-
tigst muligt at få afklaret, hvorvidt regeringen vil fastholde Biobrændstoflovens
krav om 6 % CO
2
-reduktion i 2020 eller ej.
Drivkraft Danmark står naturligvis til rådighed for en eventuel uddybning af
ovenstående med henblik på en hurtig afklaring af regeringens position.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
3/3