Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 70
Offentligt
Finansminister Nicolai Wammen
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Klima-, energi-, forsyningsminister Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Den 23. august 2019
Afklaring af Biobrændstoflovens 6 % CO2-redukti-
onskrav i 2020
Kære Nicolai Wammen og Dan Jørgensen
Jeg skriver til jer, fordi Drivkraft Danmarks medlemmer har behov for en hurtig
afklaring af, hvorvidt regeringen fastholder Biobrændstoflovens krav om 6 %
CO
2
-reduktion i 2020. I april henvendte jeg mig til jeres forgængere i den tidli-
gere regering med samme appel. Men valget gjorde det ikke muligt for de davæ-
rende ministre at tage stilling til min henvendelse.
Der er derfor behov for en hurtig afklaring på grund af de store omkostninger,
kravet om 6 % CO
2
-reduktion vil medføre for privatbilisterne og erhvervslivet,
uden det vil have nogen reel CO
2
-effekt. Kravet i Biobrændstofloven er en ud-
møntning af Brændstofdirektivets krav (artikel 7a).
Der er i praksis kun to muligheder for at opfylde Biobrændstoflovens krav om
6 % CO
2
-reduktion:
1.
Blande store mængder af syntetisk biodiesel, den såkaldte HVO, i al die-
sel til transport og ”ikke-vejgående maskiner” (landbrugs- og entrepre-
nørmaskiner). HVO vil primært være produceret på palmeolie.
Indkøbe upstream emmission reductions, de såkaldte UER’er, som er
projekter, der har ført til reduktion i CO
2
-emissionen i forbindelse med
udvindingen af råolie. De tilgængelige UER’er findes typisk i Rusland og
i olieproducerende lande i Mellemøsten.
2.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
Begge løsninger, vurderer vi, kan komme til at koste privatbilisterne og erhvervs-
livet mere end 800 millioner kroner i 2020. Samtidig vurderes begge løsninger
kun at have en stærkt begrænset effekt på CO
2
-udledningen.
Jeg skal understrege, at Drivkraft Danmarks medlemmer naturligvis følger de
politiske beslutninger, der er truffet, men det vil på samme tid være vanskeligt at
forklare og forsvare så store omkostninger over for privatbilisterne og erhvervsli-
vet.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/3