Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 7
Offentligt
2063118_0001.png
Lovtidende A
2019
8. juli 2019.
Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22 stk. 4 og 11, § 51 a, stk. 5, § 69,
stk. 5, nr. 9, § 69, stk. 6, § 78, stk. 4, 6 og 7, § 88 og § 90,
nr. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af
17. januar 2019, § 3, § 14, stk. 2 og 7, § 28 c, stk. 5, § 37 a,
stk. 2, § 44, stk. 4, § 47, stk. 5, § 50 og § 52, nr. 1 og 2, i lov
om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1127 af 5.
september 2018, og § 2 a, § 22, stk. 2, § 23 c, stk. 4 og 5, §
23 d, stk. 3, § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 a, stk. 3, § 28 b, stk. 2 og
9, og § 34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendt
gørelse nr. 64 af 21. januar 2019, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse har til formål at fremme net-
og distributionsvirksomheders realisering af omkostningsef
fektive energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og
samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal
have fokus på realisering af energibesparelser i slutforbru
get, som ikke ville være blevet realiseret uden net- og distri
butionsvirksomhedernes indsats.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net-
eller distributionsvirksomhed om aktiviteter efter ka
pitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktivite
ter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være en kon
cernforbunden virksomhed.
2)
Kvotebelagte brændsler: Brændsler til anvendelse i
anlæg og virksomheder, som er omfattet af CO2- kvo
teordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
3)
Ikke-kvotebelagte brændsler: Brændsler, som anven
des i øvrige anlæg og virksomheder, der ikke er om
fattet af CO2-kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
4)
Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt or
gan, der har forpligtet sig til at nå visse mål i henhold
til en frivillig aftale eller er omfattet af et nationalt po
litisk lovgivningsinstrument.
5)
Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedi
stributionsvirksomhed, jf. nr. 18 og 23.
6)
Effektiv individuel opvarmning og køling: En forsy
ningsmulighed inden for individuel opvarmning og
køling, som sammenlignet med effektiv fjernvarme og
fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af ikkeved
varende primærenergi, der er påkrævet for at forsyne
en enhed af leveret energi inden for en relevant sy
stemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel af
ikke-vedvarende primærenergi men til en lavere pris,
under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse
med udvinding, omdannelse, transport og distribution.
Effektiv opvarmning og køling: En mulighed for op
varmning og køling, som sammenlignet med et grund
scenarie, der afspejler en business-as-usual-situation,
målbart reducerer den tilførsel af primærenergi, der er
påkrævet for på en omkostningseffektiv måde at for
syne en enhed af leveret energi inden for en relevant
systemgrænse som vurderet i den cost-benefit-analy
se, som er omhandlet i direktivet om energieffektivi
tet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindel
se med udvinding, omdannelse, transport og distribu
tion.
Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri,
transport, husholdninger, tjenesteydelser og landbrug.
Omfatter ikke leverancer til energiomdannelsessekto
ren og energiindustrien selv.
Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel,
varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former
for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1099/2008 af 22. oktober 2008 om energistatistik.
Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som
anvendes til al vejtransport med indregistrerede køre
tøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v.
samt luft- og skibsfart. Intern transport indenfor virk
somheden, herunder brug af landbrugstraktorer, fiske
rifartøjer, vandingsmaskiner m.v. er en del af erhver
venes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke
transport.
Energispareaftalen: Aftale af 16. december 2016 om
energiselskabernes energispareindsats mellem energi-,
7)
8)
9)
10)
11)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energief-
fektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315,
side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11. december 2018, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 210.
DB000001
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2019-6575
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
2
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)
forsynings- og klimaministeren og net- og distributi
onsvirksomhederne inden for el, natur- gas, fjernvar
me og olie repræsenteret ved Dansk Energi, HMN
GasNet, Dansk Gas Distribution, NGF Nature Energy,
Dansk Fjernvarme, Foreningen Dansk Kraftvarme
værker samt Energi- og Olie- forum med senere æn
dringer.
Energisparedifferencer: Afvigelser opgjort pr. 31. de
cember i et reguleringsår mellem en netvirksomheds
opkrævede indtægter til dækning af nettoomkostnin
ger til realisering af energibesparelser og den midlerti
dige forhøjelse af dens indtægtsramme, jf. § 21, stk. 1.
Højere indtægter end den midlertidige forhøjelse af
indtægtsrammen udgør en energisparedifference i
kundernes favør. Lavere indtægter end den midlertidi
ge forhøjelse af indtægtsrammen udgør en energispa
redifference i virksomhedens favør.
Energispareprojekt: Et projekt, der søger at gennem
føre en eller flere konkrete energispareaktiviteter, jf.
stk. 2.
Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode
fremkommet ved at kombinere energi med energief
fektiv teknik eller tiltag, der kan omfatte de drifts-,
vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er nødven
dige for at tilvejebringe tjenesten, som leveres på ba
sis af en kontrakt, og som under normale omstændig
heder har vist sig at medføre kontrollerbare forbedrin
ger af energieffektiviteten eller primærenergibesparel
ser, der kan måles eller anslås.
Et energispareprojekts tilbagebetalingstid: Forholdet
mellem investeringen (fratrukket tilskud) og værdien
af første års energibesparelse.
Forpligtet part: En energidistributør, der er bundet af
den nationale ordning for energispareforpligtelser, jf.
nr. 5 og 20.
Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeprodukti
onsanlæg, som leverer energi til et kollektivt forsy
ningsnet, dog for anlæg hos slutbrugere krav om min.
årlig levering af varme til offentlige net over 10 TJ el
ler med en el-effekt over 5 MW.
Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver virksom
hed, der varetager transport af naturgas via lokale el
ler regionale ledningsnet med henblik på levering til
forbrugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om naturgasforsy
ning.
Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnette
ne, inklusiv tab i transformatorer, pumper, målere, re
gulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeproduktions
anlæg og gasbehandlingsanlæg til levering til forbru
gerne.
Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed,
der udøver netvirksomhed med bevilling i medfør af
bestemmelserne i § 19, stk. 2, i lov om elforsyning.
Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug,
bortset fra ikke-energirelaterede anvendelser.
Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og
distributionsvirksomhedernes gennemførelse eller
medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos
slutbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
23) Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som
har til formål at levere energi i form af opvarmet
vand, damp eller andre brændbare gasarter end natur
gas til forbrugere med henblik på bygningers opvarm
ning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 28 a,
stk. 2, i lov om varmeforsyning.
24) Energispareaktiviteter: Energibesparelser i det endeli
ge energiforbrug i alle sektorer i Danmark, samt af
grænsede energibesparelser i net og i forbindelse med
energiproduktion jf. stk. 2, nr. 3-5. Energibesparelser
som realiseres på Færøerne og i Grønland kan ikke
medregnes.
Stk. 2.
Følgende energispareaktiviteter kan medregnes i
energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 24:
1) Etablering af lokale VE-anlæg, som begrænser behovet
for tilførsel af energi til den konkrete forbruger, kan
medregnes som en besparelse, jf. dog stk. 3, nr. 4. Hvis
en fremstillingsvirksomhed eller et rensningsanlæg
etablerer et energianlæg, som f.eks. forbrændings- eller
forgasningsanlæg, til udnyttelse af eget produceret af
fald, kan der ikke medregnes en energibesparelse, hvis
der fra anlægget er mulighed for at eksportere el eller
gas ud af virksomheden.
2) Udnyttelse af overskudsvarme kan medregnes som en
energibesparelse, hvis det reducerer virksomhedens
nettoenergiforbrug.
3) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved re
duktion af tabene i transmissions- og distributionsnette
ne, jf. § 8, stk. 1, nr. 3, selvom det ikke er en del af det
endelige energiforbrug.
4) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved eta
blering af solfangere til fjernvarmeproduktion, som er
godkendt senest den 30. juni 2018 og idriftsat senest
30. juni 2019.
5) Fra 2017 kan der medregnes energibesparelser i forbin
delse med etablering af nye el- eller gasdrevne varme
pumper til fjernvarmeproduktion.
Stk. 3.
Følgende energispareaktiviteter kan ikke medreg
nes i energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 24:
1) Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget til
international skibsfart kan ikke medregnes.
2) Energibesparelser i forbindelse med national og inter
national luftfart kan ikke medregnes.
3) Der kan ikke medregnes en energibesparelse som følge
af et projekt, der ikke overholder gældende regler og
lovgivning, herunder bygningsreglementet.
4) Der kan ikke medregnes energibesparelser i forbindelse
med:
a) Solvarmeanlæg på bygninger, som er tilsluttet
fjernvarme, medmindre anlæggene indgår som en
del af fjernvarmeværkets forsyningsstrategi.
b) Solceller.
c) Vindmøller, herunder også husstandsmøller.
d) Vandkraftanlæg.
e) Gårdbiogasanlæg og biogasfællesanlæg.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
3
5)
6)
7)
Raffinaderiernes energiforbrug samt energiforbrug ved
indvinding af olie og naturgas er ikke en del af det en
delige energiforbrug, og besparelser i forbindelse med
dette forbrug kan derfor ikke medregnes.
Energiforbruget i kollektive produktionsanlæg, fjern
varmeværker, elværker, kraftvarmeværker m.v., er ikke
en del af det endelige energiforbrug, og besparelser
heri kan således ikke medregnes. Der kan heller ikke
medregnes energibesparelser i eksisterende produkti
onsanlæg hos slutbrugere, hvorfra der leveres varme til
offentlige net på over 10 TJ årligt, eller som har en in
stalleret eleffekt på mindst 5 MW. Der kan dog med
regnes energibesparelser ved etablering af nye solfan
gere og nye varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf.
stk. 2, nr. 4 og 5.
Der kan ikke medregnes energibesparelser fra hulmurs
isolering.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne,
kortlægning af energiforbrug
§ 3.
Distributionsvirksomhederne skal give oplysning til
alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet om mulighe
derne for at opnå energibesparelser, herunder ved individuel
rådgivning af forbrugerne, generel information, hjemmesi
der, informationsmateriale, undervisning og anden oplys
ningsvirksomhed.
Stk. 2.
Distributionsvirksomhedernes realisering af ener
gibesparelser, som virksomhederne oplyser om som nævnt i
stk. 1, skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
§ 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge
deres energilevering i deres forsyningsområde fordelt på
forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal offentlig
gøre informationer om energiforbrug, som fremkommer ved
kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller
på anden tydelig måde eller meddele disse informationer ef
ter anmodning. I anmodningen skal de informationer, som
ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af ener
giforbrug hos en enkelt forbruger, må kun offentliggøres el
ler meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke fra
den pågældende. Et sådant samtykke kan til enhver tid tilba
gekaldes.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre op
gaverne efter dette kapitel selv, i fællesskab med andre net-
og distributionsvirksomheder eller ved aftale med en eller
flere aktører.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der
realiseres dokumenterbare energibesparelser gennem ener
gispareprojekter i et omfang, der opfylder de i bilag 1 nævn
te energibesparelsesmål.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålene kan net- og
distributionsvirksomhederne medregne energi- besparelser,
der tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 7,
og som opgøres efter § 8.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal efter reg
lerne i denne bekendtgørelse og energispareaftalen opfylde
deres energibesparelsesforpligtelse så omkostningseffektivt
som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indberet
te energibesparelserne for det år, hvor realise- ringen og do
kumentationen af den konkrete energibesparelse er afsluttet,
jf. dog stk. 5. Indberetningen skal ske i overensstemmelse
med § 11, stk. 3, nr. 1.
Stk. 5.
En net- eller distributionsvirksomhed kan dog afta
le med aktører, som net- eller distributionsvirksomheden har
indgået aftale om gennemførelse af energispareaktiviteter
med, at overdragelsen af dokumenterede energibesparelser
fra slutbrugeren til net- eller distributionsvirksomheden via
aktøren udskydes til det følgende år.
Stk. 6.
Net- eller distributionsvirksomhederne skal til
Energistyrelsen indberette ændringer til allerede foretagne
indberetninger af energibesparelser som korrektioner. Æn
dringerne kan indberettes til Energistyrelsen én gang årligt
samtidig med indberetningen efter stk. 4.
Stk. 7.
Ved opfyldelse af energisparemålene, jf. stk. 1, og
opgørelse og indberetning af besparelserne anvendes de i bi
lag 4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler. Der
kan dog anvendes andre faktorer for energiindhold for speci
fikke brændsler, i det omfang disse er aftalt i energisparea
ftalen.
§ 7.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og
distributionsvirksomhederne, såfremt de opfylder betingel
ser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives
realiseringen af en energibesparelse, når virksomhederne har
gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil,
f.eks. ved sagkyndig bistand, ved organisering eller ved fi
nansiel involvering, der medvirker til at reducere omkost
ningerne for slutbrugeren, jf. i øvrigt § 9, om indgåelse af
aftale om gennemførelsen, gennem konkrete energispareak
tiviteter hos en eller flere konkrete slutbrugere, jf. stk. 3,
som enten kan opgøres specifikt eller efter standardiserede
metoder, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 3.
Net- eller distributionsvirksomheden skal i alle
energispareprojekter have en skriftlig dokumentation for
net- eller distributionsvirksomhedens involvering forud for
påbegyndelsen af realiseringen af besparelsen. Net- og dis
tributionsvirksomhederne kan således ikke indberette bespa
relser, som kommer, uden at net- eller distributionsvirksom
hederne er involverede, inden realiseringen påbegyndes. En
aftale mellem en net- eller distributionsvirksomhed og en
slutbruger kan eventuelt gå via et eller flere aktørled.
Stk. 4.
Slutbrugeren har ret til at lade en net- eller distri
butionsvirksomhed tilskrive realiseringen af en energibespa
relse. Slutbrugeren kan aftale at overdrage retten til en net-
eller distributionsvirksomhed, eventuelt via en aktør. Lejer
eller leaser slutbrugeren den bygning, anlæg, udstyr eller
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
4
lignende, hvor energibesparelsen gennemføres, er det ejeren
af den pågældende bygning, anlæg, udstyr eller lignende,
som kan overdrage en ret til at tilskrive realiseringen af
energibesparelsen til en bestemt net- eller distributionsvirk
somhed. Hvis en tredjepart eller aktør afholder investeringen
i forbindelse med realiseringen af en energibesparelse, kan
det dog aftales, at vedkommende har ret til at overdrage ret
ten til at lade energibesparelsen tilskrives en net- eller distri
butionsvirksomhedens opgørelse efter § 6, stk. 4.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder kan, foruden de
aktiviteter, der fremgår af stk. 2-4, tilskrive sig den samlede
energibesparelse, der følger af de gennemførte energispare
aktiviteter, som opgøres efter § 8, i følgende tilfælde, jf. dog
stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret
medvirker til, at en ny bygning har et lavere energifor
brug, end hvad der følger af de gældende krav for den
pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat
krav om energieffektivisering, eller hvor en myndighed
har indgået aftaler med berørte parter om energieffekti
visering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager eller har mod
taget tilskud eller tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen
for vedvarende energi til proces, jf. lov nr. 607 af 12. juni
2013 i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser, kan net- og distributi
onsvirksomhederne kun medregne opnåede energibesparel
ser, i det omfang de på anden måde end ved tilskud udbetalt
til slutforbrugeren medvirker til, at de relevante energieffek
tiviseringer gennemføres, jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
En gennemført energibesparelse kan kun tilskrives
én net- eller distributionsvirksomhed efter opgørelsen i § 6,
stk. 4.
Stk. 8.
Retten til at lade en energibesparelse indgå i net-
eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 6, stk. 4,
kan overdrages fra en net- eller distributionsvirksomhed til
en anden, eventuelt via en mellemmand, som har en skriftlig
fuldmagt fra den overdragende net- eller distributionsvirk
somhed. En sådan overdragelse kan kun ske, inden besparel
serne indberettes til Energistyrelsen. Net- og distributions
virksomheder, der har indberettet energibesparelser svaren
de til mere end deres samlede mål frem til den 31. december
2020, kan dog sælge allerede indberettede energibesparelser
på markedsmæssige vilkår. Der kan maksimalt frasælges
den mængde energibesparelser, som bevirker, at net- og dis
tributionsvirksomheden efter salg har en samlet overdæk
ning på 10 % i forhold til dens mål i det sidste år. Indtægter
ne fra salget indgår i nettoomkostningerne jf. § 20. Salgs
summen skal bogføres som en særskilt indtægtspost.
Stk. 9.
Dokumentationen for energibesparelser efter stk. 8
skal til enhver tid være tilgængelig for den virksomhed, som
indberetter energibesparelsen til Energistyrelsen. Overdra
gelse fra én net- eller distributionsvirksomhed til den indbe
rettende virksomhed skal være dokumenteret hos såvel den
købende som den sælgende virksomhed.
§ 8.
Energibesparelser, som ifølge § 7 anses for realiseret
af net- og distributionsvirksomhederne, opgøres efter en af
følgende metoder, som er i overensstemmelse med bilag 5:
1) Ved en standardiseret energispareaktivitet hos en slut
bruger opgøres energibesparelsen på grundlag af gene
relle standardværdier. Standardværdierne udarbejdes af
parterne i energispareaftalen og fastsættes af Energisty
relsen. Standardværdierne offentliggøres på Energisty
relsens hjemmeside.
2) Ved en konkret energispareaktivitet hos en slutbruger
inden for områder, hvor der ikke findes en standard
værdi, opgøres energibesparelsen specifikt.
3) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene,
kan der ved renovering af net m.v., som er teknisk ud
tjent eller som af andre grunde renoveres, alene med
regnes den besparelse, som fremkommer ved valg af
løsninger, som er bedre end den gennemsnitlige ener
gieffektivitet for nye anlæg. Ved optimering af led
ningsnet, som ikke er teknisk udtjent, og som ikke er
40 år gamle, kan den fulde besparelse i forbindelse med
optimeringen medregnes. Besparelserne opgøres speci
fikt og dokumenteres. Ved gennemførelse af energispa
reaktiviteter i form af reduktion af tab i egne net, kan
der alene medregnes ekstra omkostninger, som er knyt
tet til valg af løsninger, som er bedre end dagens stan
dard for nye anlæg. I det omfang disse ekstra omkost
ninger ikke kan opgøres, fastsættes de som forrige års
gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle parter i
energispareaftalen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse overfor en
net- eller distributionsvirksomhed om, hvorvidt en løsning,
som omfattet af stk. 1, nr. 3, er bedre end dagens standard,
herunder specificering af hvilke dele af løsningen, der ikke
er i overensstemmelse med henholdsvis kravet om at være
bedre end dagens standard eller at være en forbedring, som
ellers ikke ville have været gennemført, samt hvor stor en
energibesparelse i kWh, der er i overensstemmelse med kra
vet om at være bedre end dagens standard.
Stk. 3.
For energibesparelser, hvor aftalen med slutbruge
ren er indgået efter 1. januar 2017, vægtes første-års-bespa
relsen med de prioriterings- og konverteringsfaktorer, som
fremgår af bilag 2.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan ikke i
forbindelse med opfyldelse af energispareforpligtelsen yde
finansiel støtte til energispareaktiviteter, hvis den simple til
bagebetalingstid for projektet inklusiv tilskud derved bliver
mindre end 1 år. Dog kan net- og distributionsvirksomhe
derne yde rådgivning m.v. til energispareaktiviteten i de til
fælde, hvor tilbagebetalingstiden for projektet er mindre end
ét år.
§ 9.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre
realiseringen af energibesparelser ved aktiviteter som nævnt
i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne
gennemfører aktiviteterne for net- eller distributionsvirk
somheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af
§ 2, stk. 2, nr. 4 og 5, i eget forsyningsområde og inden for
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
5
egen energiart skal net- eller distributionsvirksomheden ind
gå aftale som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos
slutbrugere, herunder installationsarbejder, energieffek
tivisering af udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr eller forestå fi
nansiering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1, i
det omfang de realiserer energibesparelser i egne net
eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsud
styr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr. 4,
og etablere varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf.
§ 2, stk. 2, nr. 5, i det omfang det er en del af virksom
hedens egen varmeproduktion, og
3) gennemføre besparelser, jf. § 2, stk. 1, nr. 24.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareak
tiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for eget forsy
ningsområde eller uden for egen energiart skal net- eller dis
tributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1. Dog
kan net- og distributionsselskaber selv give generel informa
tion om selskabets energispareindsats og indgå kontrakter
direkte med en forbruger om finansiel involvering, herunder
køb af en besparelse, medmindre der er tale om en finansie
ring, der indeholder et låneelement.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhedernes energispare
mål, mængden af realiserede energibesparelser og disses
procentuelle fordeling på sektorer samt liste med aktører de
samarbejder med tilgængeliggøres over for aktører og slut
brugere på virksomhedernes hjemmesider.
§ 10.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumen
tere, at energibesparelserne overholder §§ 6-8, og at energis
paremålene, jf. bilag 1, er opfyldt.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at
dokumentationen i skriftlig form, herunder elektronisk, er
tilgængelig og kan udleveres til Energistyrelsen, Forsy
ningstilsynet eller Energiklagenævnet i forbindelse med dis
se myndigheders tilsyn eller behandling af klager i 5 år efter
indberetningen af energibesparelsen. Når net- og distributi
onsvirksomhederne har indgået aftale med en aktør om vare
tagelse af energispareforpligtelsen, skal der foreligge en
konkret aftale om, hvordan aktøren håndterer og opbevarer
dokumentationen. Er dokumentationen for energibesparel
ser, som allerede er indberettet, ikke længere tilgængelig,
f.eks. fordi dokumentationen lå hos en aktør, som er gået
konkurs, skal energibesparelsen korrigeres i førstkommende
indberetning.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre eta
blering af et kvalitetssikringssystem og gennemførelse af
kvalitetssikring i overensstemmelse med bestemmelserne i
bilag 3. Kvalitetssikringssystemet skal sikre, at virksomhe
dens dokumentation og indberetning, herunder også doku
mentationen for besparelser, som er udført af underleveran
dører eller tredjepart, der agerer på virksomhedens vegne, er
retvisende og opfylder de fastsatte krav. Virksomhederne
skal én gang om året gennemføre en kvalitetskontrol samt
audit, jf. bilag 3. Ved mindst hver anden gennemførelse af
kvalitetskontrol og audit skal denne gennemføres af en uaf
hængig tredjepart.
Kapitel 4
Samarbejde om energispareaktiviteter mellem net- og
distributionsvirksomheder
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbej
de i fornødent omfang om realiseringen af energibesparelser
i medfør af denne bekendtgørelse og energispareaftalen, jf.
dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege
samarbejdsorganer for virksomheder inden for hver af ener
giarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhe
derne kan oprette et fælles samarbejdsorgan for to eller alle
energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opga
ver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rap
port med en samlet opgørelse over de virksomheder,
der deltager i samarbejdsorganets realiserede energibe
sparelser det forudgående år på grundlag af den doku
mentation, som er nævnt i § 10. Rapporten indsendes
til Energistyrelsen. Energistyrelsen udarbejder stan
dardskemaer for rapporten og offentliggør skemaerne
på Energistyrelsens hjemmeside.
2) Samarbejdsorganerne skal årligt indberette resultater
fra deltagende net- og distributionsvirksomheders kva
litetskontrol og audit til Energistyrelsen.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager
i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab samarbejdsorga
nets omkostninger, der vedrører energispareaktiviteter eller
administrationen heraf.
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i
samarbejdsorganets aktiviteter efter bestem- melserne i den
ne bekendtgørelse, som angivet herunder:
1) Indberette realiserede energibesparelser som nævnt i
kapitel 3 til samarbejdsorganet.
2) Indberette resultater fra kvalitetskontrol og audit til
samarbejdsorganet.
3) Betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 11,
stk. 4.
4) Deltage i net- eller distributionsvirksomhedernes opfyl
delse af energisparemålet, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Net- og varmedistributionsvirksomheder, der mis
ligholder energispareaftalen eller overtræder reglerne i den
ne bekendtgørelse, lov om elforsyning, lov om varmeforsy
ning eller regler udstedt i medfør heraf om energispareord
ningen, kan blive opsagt af det samarbejdsorgan, de indgår i.
Samarbejdsorganets opsigelse skal ske senest 1. maj for at
have virkning for det følgende år.
§ 13.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indgå en
aftale med én fælles databehandler, der skal sikre, at oplys
ninger om deres realiserede energibesparelser én gang årligt
samkøres med henblik på at kontrollere, om en energibespa
relse tilskrives mere end en gang.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
6
Stk. 2.
Følgende oplysninger skal indgå i samkøringen:
1) Navn og cvr-nummer på det net- eller distributionssel
skab, som har tilskrevet sig energibesparelsen.
2) Adresse på den slutbruger hos hvem energibesparelsen
er gennemført.
Stk. 3.
Samkøringen gennemføres senest 1. juli hvert år
for realiserede energibesparelser tilskrevet året før.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som
ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved med
delelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i samarbejdet
som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettel
sen af samarbejdsorganet. En net- eller distributionsvirk
somhed kan desuden udtræde af samarbejdet nævnt i kapitel
4 ved udgangen af et kalenderår ved opsigelse til samar
bejdsorganet senest ved udgangen af forrige kalenderår.
§ 15.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at en net-
eller distributionsvirksomhed tildeles et individuelt, årligt
energisparemål, såfremt net- eller distributionsvirksomhe
den væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine for
pligtelser inden for energispareområdet efter henholdsvis
lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning eller lov om
varmeforsyning eller efter regler udstedt i medfør heraf.
Energistyrelsen kan herunder lægge vægt på, om net- eller
distributionsvirksomheden overholder aftaler efter § 32, stk.
2. For naturgasdistributionsvirksomhederne anvendes det
mål, som fremgår af bilag 1. Energistyrelsen kan ved afgø
relsen desuden lægge vægt på, om net- eller distributions
virksomheden væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat
sine forpligtelser efter energispareaftalen eller tidligere afta
ler om energiselskabernes energispareindsats.
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1, finder § 16, stk. 2, til
svarende anvendelse.
Stk. 3.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed tilde
les et energisparemål efter stk. 1, tæller virksomhedens rea
liserede energibesparelser ikke med i samarbejdsorganets
opgørelse over den pågældende branches energibesparelser,
jf. § 11, stk. 3, nr. 1.
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net-
og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i et samar
bejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne
i kapitel 3 om realisering af energibesparelser.
Stk. 2.
Energistyrelsen fastsætter i afgørelser efter stk. 1
vilkår om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bi
lag 1 nævnte mål for energibesparelser,
2) overholde krav til virksomhedens realisering af energi
besparelser, til opgørelsesmetoder og prioriteringsfak
torer og gennemsigtighed samt til dokumentation og
kvalitetssikring af energispareaktiviteterne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens reali
serede energibesparelser og indsende rapporten til
Energistyrelsen, der indeholder de oplysninger, der
fremgår af § 11, stk. 3, nr. 1, og
efter anmodning meddele fornødne oplysninger til sam
arbejdsorganet til brug for dettes indsamling af data om
energibesparelser.
Stk. 3.
For netvirksomheder fastsættes energisparemålet
på baggrund af netvirksomhedens forholdsmæssige andel af
afregnede energimængder til slutbrugerne. Netvirksomhe
dens mål fastsættes årligt på baggrund af en gennemsnitlig
historisk andel af afregnet energi. For varmedistributions
virksomheder fastsættes energisparemålet på baggrund af
varmedistributionsvirksomhedens forholdsmæssige andel af
varmeleverancer til nettet.
Kapitel 6
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering m.v.
§ 17.
I beregningen af nettoomkostninger indgår omkost
ninger omfattet af stk. 2-4.
Stk. 2.
Omkostninger til følgende aktiviteter indgår i be
regningen efter stk. 1, som omkostninger til energibesparel
ser:
1) Indgåelse af aftaler med aktører vedrørende udførelse
af energispareaktiviteter.
2) Kampagner, information og rådgivning i forbindelse
med en specifik indsats.
3) Tilskud til slutkunder.
4) Køb af ret til at lade en energibesparelse indgå i en net-
eller distributionsvirksomheds opgørelse i forbindelse
med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energistyrel
sen.
5) Interne projekter hos en net- eller distributionsvirksom
hed.
6) Energibesparelser i eget net.
7) Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvar
meforsyning, som er godkendte og projekterede senest
30. juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019.
8) Etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til
fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017, jf. dog stk. 5.
9) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastansatte
lønmodtagere, til vikarbureauer og anden betaling for
arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er omtalt i nr.
1-8.
Stk. 3.
Følgende administrationsomkostninger indgår i be
regningen efter stk. 1:
1)
Omkostninger til varetagelse af ledelsesmæssige op
gaver til udmøntning af energispareindsatsen.
2)
Omkostninger til opgørelse og indberetning af energi
besparelser og nettoomkostninger.
3)
Omkostninger til intern kvalitetssikring af energibe
sparelser.
4)
Omkostninger til intern og ekstern audit og kvalitets
kontrol.
5)
Omkostninger til deltagelse i myndighedernes stikprø
vekontroller og tilsynsaktiviteter.
6)
Omkostninger til generelle kampagner og generel in
formationsindsats knyttet til virksomhedens energis
pareindsats.
7)
Omkostninger til medarbejderes deltagelse i kurser,
forudsat, at den pågældende medarbejder direkte vare
4)
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
7
tager mindst en af de aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-6
eller stk. 2.
8)
Omkostninger til ekstern sagkyndig bistand ved opgø
relse af energibesparelser.
9)
Omkostninger i medfør af § 11, stk. 4, til samarbejds
organet, der vedrører energispareaktiviteter eller ad
ministrationen heraf.
10) Omkostninger til gebyrer efter kapitel 7.
11) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastan
satte lønmodtagere, til vikarbureauer og anden beta
ling for arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er om
talt i nr. 1-10.
12) Omkostninger til overhead ud over vederlaget og an
den betaling for arbejdskraft omfattet af nr. 11 eller af
stk. 2, nr. 9, herunder omkostninger til lokaler, kon
torudstyr, IT, stabsfunktioner m.v.
Stk. 4.
Følgende øvrige omkostninger indgår i beregnin
gen efter stk. 1 og 2, medmindre de omfattes af en afgørelse
efter § 35, stk. 2:
1) Omkostninger efter stk. 2 i forbindelse med realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, som ikke
gennemføres.
2) Omkostninger til realisering af energibesparelser, som i
henhold til en afgørelse i medfør af § 33, stk. 2, ikke
tæller med i opgørelsen af realiserede energibesparel
ser.
Stk. 5.
Regnskabsføringen i net- og distributionsvirksom
heder skal muliggøre dokumentation af fordelingen af om
kostninger efter henholdsvis stk. 2 og 3. Dette gælder dog
ikke for regnskabsføringen af bogførte omkostninger i hen
hold til rammeaftaler indgået mellem net- og distributions
virksomheden og en aktør, herunder de aftaler som aktøren
indgår med andre aktører med henblik på opfyldelse af ram
meaftalen, for den del, der vedrører leverance af energibe
sparelser.
Stk. 6.
Nettoomkostningerne svarer til summen af de af
net- eller distributionsvirksomhedens omkostninger, der er
angivet i stk. 2-4 og opgjort efter § 19, fratrukket summen af
de af net- eller distributionsvirksomhedens indtægter, der er
angivet i § 20. Dokumentation af omkostninger og indtægter
sker efter reglerne i § 22 for naturgasdistributionsvirksom
heder eller § 27 for varmedistributionsvirksomheder. For el
netvirksomheder sker dokumentation af omkostninger efter
de gældende regler i bekendtgørelse om netvirksomheders
regnskabsaflæggelse.
Stk. 7.
Ved energispareaftalens ophør kan de enkelte net-
og distributionsvirksomheder maksimalt få dækket omkost
ninger til en overdækning på 10 % i forhold til sidste års
sparemål.
§ 18.
Net- og distributionsvirksomheder skal holde ind
tægter og omkostninger forbundet med realisering af energi
besparelser regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øv
rige driftsmæssige indtægter og omkostninger, jf. dog § 27,
stk. 1 og 2, for så vidt angår varmedistributionsvirksomhe
der.
§ 19.
Omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af kapitel 3 opgøres som de faktisk afholdte om
kostninger, jf. dog stk. 2 og § 8, stk. 1, nr. 3, 4. pkt.
Stk. 2.
Kan de faktiske omkostninger ved gennemførelse
af energispareaktiviteter i form af etablering af kollektive
solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr. 4, eller ved etablering af
el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf.
§ 2, stk. 2, nr. 5, eller ved reduktion af tabene i nettet, jf. § 2,
stk. 2, nr. 3, ikke opgøres, fastsættes omkostningerne pr.
sparet kWh som forrige års gennemsnitlige omkostning pr.
kWh for alle aftaleparter, som opgjort af Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Kvalitetssikringssystemet, jf. § 10, stk. 3, skal sik
re, at virksomhedens dokumentation for omkostninger til be
sparelser, herunder omkostninger til besparelser, som er ud
ført af underleverandører eller tredjepart, der agerer på virk
somhedens vegne, er retvisende og opfylder de fastsatte
krav. Dokumentationen af omkostninger skal ikke være til
gængelig i forhold til de enkelte energisparesager.
§ 20.
I opgørelsen af nettoomkostninger i medfør af § 17,
stk. 1, indgår indtægter forbundet med realiseringen af ener
gibesparelser fra overdragelse fra en net- eller distributions
virksomhed til en anden af ret til at lade en energibesparelse
indgå i en net- eller distributionsvirksomheds opgørelse i
forbindelse med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energi
styrelsen.
Særlige regler på el- og naturgasområderne
§ 21.
Forsyningstilsynet kan midlertidigt forhøje en net
virksomheds indtægtsramme eller en naturgasdistributions
virksomheds indtægtsramme med et beløb, der svarer til de
nettoomkostninger efter § 17, stk. 6, som virksomheden har
afholdt i regnskabsåret, jf. dog stk. 3. Forsyningstilsynet
træffer afgørelse om midlertidig forhøjelse af et naturgasdi
stributionsselskabs indtægtsramme på baggrund af virksom
hedens regnskabsoplysninger i medfør af § 22 for regn
skabsåret samt eventuelle korrektioner til oplysningerne i
overensstemmelse med §§ 24-25. Midlertidig forhøjelse af
en netvirksomheds indtægtsramme på baggrund af virksom
hedens regnskabsoplysninger samt eventuelle korrektioner
til oplysninger sker i overensstemmelse med reglerne i be
kendtgørelse om netvirksomheders regnskabsaflæggelse.
Stk. 2.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan
vælge at fordele omkostninger, som virksomheden i et regn
skabsår har afholdt til realisering af energibesparelser om
fattet af kapitel 3, over flere på hinanden følgende år, dog
ikke længere end 2021. Virksomheden giver Forsyningstil
synet meddelelse herom og om den ønskede fordeling
samtidig med fremsendelse af sit reguleringsregnskab efter
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, el
ler sit reguleringsregnskab i medfør af § 31, stk. 2, i be
kendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for na
turgasdistributionsselskaber.
Stk. 3.
I tilfælde omfattet af stk. 2, beregner Forsyningstil
synet beløbet til dækning af virksomhedens nettoomkostnin
ger i regnskabsåret, jf. stk. 1, ved at lægge den opdeling til
grund, som virksomheden i regnskabsåret eller tidligere
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
8
regnskabsår har valgt at foretage og har givet Forsyningstil
synet meddelelse om efter stk. 2, 2. pkt.
§ 22.
En naturgasdistributionsvirksomhed skal i sit regu
leringsmæssige regnskab efter § 31 i bekendtgørelse om ind
tægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributions
selskaber, redegøre for følgende:
1) Det samlede beløb for regnskabsårets faktisk afholdte
omkostninger, jf. § 19, og indtægter forbundet med rea
lisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, for
delt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 17, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 17, stk. 3, og
c) indtægter i året, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede energibesparelser for året, jf.
§ 6, stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved omkost
ningerne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette
ikke er tilfældet, oplyses det samlede beløb for omkost
ninger, jf. § 17, til årets indberettede energibesparelser,
og indtægter, fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi
besparelser, jf. § 17, stk. 2, som er forbundet med
de indberettede energibesparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, jf. § 17, stk. 2, som er for- bun
det med de indberettede energibesparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
17, stk. 3, og
d) indtægter i året, jf. § 20.
3) Beløbet for den del af de samlede omkostninger afholdt
i året, som virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21,
stk. 2, har valgt at få dækning for i regnskabsåret.
4) Beløbet for omkostninger afholdt i forudgående år, som
virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21, stk. 2, har
valgt at få dækning for i regnskabsåret.
5) Tarifindtægter opkrævet hos kunderne til dækning af
a) virksomhedens samlede nettoomkostninger i regn
skabsåret, jf. nr. 1, eller
b) det beregnede beløb for regnskabsåret, jf. § 21, stk.
3, hvis der er givet meddelelse efter § 21, stk. 2.
6) Afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede
beløb fra det forudgående regnskabsår.
Stk. 2.
Hvis et beløb efter stk. 1, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 1, nr. 3, skal tilsva
rende oplyses om årstal for afholdelsen.
§ 23.
Forsyningstilsynet udmelder en vejledende midlerti
dig forhøjelse af en net- eller naturgasdistributionsvirksom
heds indtægtsramme for det kommende regnskabsår. Forsy
ningstilsynets vejledende udmelding baseres på:
1) de gennemsnitlige omkostninger for den pågældende
branche i de foregående år, som Forsyningstilsynet be
regner i medfør af § 31,
2) branchens eller for naturgasdistributionsvirksomheder
nes vedkommende gasvirksomhedens energisparemål
for det kommende år, jf. bilag 1, og
den enkelte netvirksomheds andel af branchens ener
gisparemål eller den enkelte gasvirksomheds energis
paremål for det kommende år, som oplyst til Forsy
ningstilsynet af samarbejdsorganet eller den enkelte
virksomhed, som ikke deltager i et samarbejde omfattet
af kapitel 4.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet udmelder for naturgasdistributi
onsselskaber den vejledende midlertidige forhøjelse af ind
tægtsrammen samtidig med, at Forsyningstilsynet udmelder
en indtægtsramme for de kommende år efter bekendtgørelse
om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistri
butionsselskaber.
Stk. 3.
Vejledende midlertidig forhøjelse af indtægtsram
men og vejledende indtægtsramme for det kommende år ud
meldes efter bekendtgørelse om indtægtsrammer.
§ 24.
En naturgasdistributionsvirksomheds omkostninger,
der er opført i virksomhedens regnskabsoplysninger omfat
tet af § 22, som revisorpåtegningen helt eller delvist tager
forbehold for, anses som ikke dokumenteret og kan ikke
medregnes ved beregningen af den midlertidige forhøjelse
af et naturgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 21
eller indgå i omkostningsstatistikken efter § 31.
Stk. 2.
Kan virksomheden senere fremsende et regnskab
med revisorpåtegning uden forbehold, eller hvor forbeholdet
kun gælder et mindre beløb end tidligere, skal afgørelsen om
forhøjelse af indtægtsrammen tilbagekaldes, og den seneste
revisorpåtegning lægges til grund for en ny afgørelse om
forhøjelse af indtægtsrammen. Tilsvarende skal oplysninger
ne i den seneste revisorpåtegning indgå i udarbejdelsen af
omkostningsstatistikken efter § 31.
§ 25.
Forsyningstilsynet skal i afgørelser efter § 21, stk. 1,
alene inddrage korrektioner fra en naturgasdistributionsvirk
somhed til indholdet af virksomhedens regnskabsoplysnin
ger i medfør af § 22 for et givent regnskabsår, såfremt kor
rektionen:
1) er indsendt senest 3 år efter den oprindelige indberet
ning for året,
2) har betydning for den midlertidige forhøjelse af natur
gasdistributionsselskabets indtægtsramme efter § 21,
3) er revisorpåtegnet uden forbehold, og
4) angår enten fejlagtige oplysninger eller berigtiger ulov
lige forhold.
Stk. 2.
Fremsender virksomheden en korrektion, efter For
syningstilsynet har truffet afgørelse i medfør af § 21, stk. 1,
skal afgørelsen alene tilbagekaldes, og de korrigerede oplys
ninger lægges til grund for en ny afgørelse om forhøjelse af
indtægtsrammen, såfremt korrektionen er i overensstemmel
se med stk. 1.
Stk. 3.
Korrektioner i overensstemmelse med stk. 1 og 2
skal indgå i udarbejdelsen af omkostningsstatistikken efter §
31.
§ 26.
Forsyningstilsynet træffer årligt, samtidigt med sin
afgørelse efter § 21, stk. 1, afgørelse om opgørelse af net
virksomhedens energisparedifferencer i reguleringsåret.
Stk. 2.
Energisparedifferencer i kundernes favør skal af
vikles i det følgende regnskabsår. Energisparedifferencer i
3)
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
9
netvirksomhedens favør skal afvikles senest indenfor de føl
gende 3 regnskabsår.
Stk. 3.
Netvirksomhederne skal hvert år, sammen med det
årlige reguleringsregnskab efter bekendtgørelse om netvirk
somheders regnskabsaflæggelse, fremsende en redegørelse
til Forsyningstilsynet om deres afvikling af for meget hen
holdsvis for lidt opkrævede beløb til deres energibesparende
aktiviteter i det foregående reguleringsår, jf. § 22, stk. 8, i
lov om elforsyning.
Særlige regler på fjernvarmeområdet
§ 27.
Varmedistributionsvirksomhedernes omkostninger
til realisering af energibesparelser omfattet af §§ 17-9 og
indtægter omfattet af § 20 indregnes i tarifferne i overens
stemmelse med bestemmelserne i kapitel 4 i lov om varme
forsyning.
Stk. 2.
Ved anmeldelse af pris, budgetter og priseftervis
ning finder kapitel 4 i lov om varmeforsyning tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Varmedistributionsvirksomheder skal tilrettelægge
regnskabsførelsen, så den muliggør dokumentation af forde
lingen af omkostninger og indtægter omfattet af §§ 17-20 på
kalenderår, uanset om virksomheden har kalenderåret som
regnskabsår.
Stk. 4.
Samarbejdsorganets rapport efter § 11, stk. 3, nr. 1,
skal for hver af de omfattede virksomheder indeholde oplys
ninger om:
1) Det samlede beløb for årets afholdte omkostninger, jf.
§ 19, og indtægter forbundet med realisering af energi
besparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 17, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 17, stk. 3, og
c) indtægter, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede besparelser for året, jf. § 6,
stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved omkostninger
ne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette ikke er
tilfældet, oplyses om det samlede beløb for omkostnin
ger, jf. § 19, til årets indberettede energibesparelser, og
indtægter fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi
besparelser, § 17, jf. stk. 2, som er forbundet med
de indberettede besparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, § 17, jf. stk. 2, som er forbundet
med de indberettede besparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
17, stk. 3,
d) omkostninger afholdt i året, som er omfattet af §
17, stk. 4, og
e) indtægter i året, jf. § 20.
3) Eventuelle omkostninger, der i tidligere år har været
indberettet som omfattet af nr. 1, litra a eller b, men
som i årets løb er blevet omfattet af § 17, stk. 4.
Stk. 5.
Hvis et beløb efter stk. 4, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 4, nr. 3, skal tilsva
rende oplyses om årstal for afholdelsen.
Stk. 6.
En varmedistributionsvirksomhed kan vælge at op
fylde kravene i stk. 4 om oplysninger fra samarbejdsorganet
ved i stedet at udarbejde et regnskab for kalenderårets ener
gispareaktiviteter og andre aktiviteter omfattet af denne be
kendtgørelse med de oplysninger, som ellers skulle fremgå
af samarbejdsorganets rapport. Regnskabet skal være revi
sorpåtegnet og indsendes til Forsyningstilsynet senest 1. au
gust året efter kalenderårets afslutning. Hvis revisorpåteg
ningen helt eller delvist tager forbehold for, om omkost
ningsbeløbet i regnskabet opfylder kravene i denne bekendt
gørelse, skal Forsyningstilsynet inddrage denne oplysning i
sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4, i lov om var
meforsyning
Stk. 7.
Hvis der er korrektioner til indberetninger efter stk.
4 eller 6 fra tidligere år, indberettes de samtidig med indbe
retning efter stk. 4 eller 6. Vedrører en korrektion oplysnin
ger i et regnskab efter stk. 6, skal korrektionen være revisor
påtegnet. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist tager
forbehold for, om omkostningsbeløbet i regnskabet opfylder
kravene i denne bekendtgørelse, skal Forsyningstilsynet ind
drage denne oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår efter
§ 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning. Omkostninger, som
revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, kan
ikke indgå i udarbejdelsen af omkostningsstatistikken efter §
31.
§ 28.
Varmedistributionsvirksomhederne skal opbevare
dokumentationen for opfyldelse af kravene i §§ 17-20 i 5 år
efter det år, som dokumentationen vedrører.
Kapitel 7
Betaling af gebyrer
§ 29.
Net- og distributionsvirksomhederne betaler hvert år
fra 2019-2021 et gebyr til Energistyrelsen og til Forsynings
tilsynet til dækning af Energistyrelsens og Forsyningstilsy
nets arbejde med den samlede energispareindsats.
Stk. 2.
Netvirksomhederne betaler hvert år for 2019-2021
samlet set 4.729.727 kr. til Energistyrelsen. Netvirksomhe
derne betaler hvert år i 2019-2021 5.712.055 kr. til Forsy
ningstilsynet. Den enkelte netvirksomheds andel af betalin
gen opgøres som en forholdsmæssig andel af netvirksomhe
dens energispareforpligtelse i forhold til den samlede ener
gispareforpligtelse for elnetvirksomhederne i året, jf. bilag
1.
Stk. 3.
HMN Gasnet P/S, cvr. nr. 37270024, betaler hvert
år for 2019-2021 1.665.718 kr. til Energistyrelsen og hvert
år for 2019-2021 2.011.675 kr. til Forsyningstilsynet.
Stk. 4.
Dansk Gas Distribution A/S, cvr. nr. 27210406,
betaler hvert år for 2019-2021 801.113 kr. til Energistyrel
sen og hvert år for 2019-2021 967.498 kr. til Forsyningstil
synet.
Stk. 5.
NGF Nature Energy Distribution A/S, cvr. nr.
29214824, betaler hvert år for 2019-2021 234.762 kr. til
Energistyrelsen og hvert år for 2019-2021 283.520 kr. til
Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Varmedistributionsvirksomhederne betaler hvert år
for 2019-2021 samlet set 5.568.680 kr. til Energistyrelsen
og hvert år for 2019-2021 samlet set 6.725.252 kr. til Forsy
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
10
ningstilsynet. Den enkelte varmedistributionsvirksomheds
andel af betalingen opgøres som en forholdsmæssig andel af
varmedistributionsvirksomhedens energispareforpligtelse i
forhold til den samlede energispareforpligtelse for varmedi
stributionsvirksomhederne i året, jf. bilag 1.
Stk. 7.
Betaling efter stk. 2-6 opkræves årligt af henholds
vis Energistyrelsen og Forsyningstilsynet efter den 1. au
gust. Energistyrelsen træffer afgørelse om størrelsen af den
betaling, som den enkelte virksomhed skal betale til hen
holdsvis Energistyrelsen og Forsyningstilsynet efter stk. 2
og 6. Forsyningstilsynet lægger Energistyrelsens afgørelse
til grund ved opkrævning af gebyrer til Forsyningstilsynet
efter stk. 2 og 6.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud m.v.
§ 30.
Net- og distributionsvirksomheder skal efter anmod
ning meddele Energistyrelsen, Forsyningstilsynet og Ener
giklagenævnet fornødne oplysninger til brug for myndighe
dernes tilsyn eller behandling af klager, som omfattes af
denne bekendtgørelse, jf. § 84, stk. 1, i lov om elforsyning,
og § 45, stk. 1, i lov om naturgasforsyning. Det samme gæl
der virksomheder, der er omfattet af lov om varmeforsyning.
§ 31.
Når regnskabstallene efter § 22 og § 27, stk. 4-7, fra
det forudgående kalenderår foreligger, oversender Forsy
ningstilsynet oplysningerne om omkostninger til Energisty
relsen. Ud fra regnskabstallene samt oplysninger om energi
besparelser indhentet fra Energistyrelsen udarbejder Forsy
ningstilsynet en omkostningsstatistik, der offentliggøres af
Forsyningstilsynet på Forsyningstilsynets hjemmeside se
nest 1. november.
Stk. 2.
Omkostningsstatistikken skal indeholde:
1) De enkelte virksomheders samlede omkostninger af
holdt i året i forbindelse med besparelsesindsat- sen, jf.
§ 22, stk. 1, nr. 1, § 24, stk. 1, og § 27, stk. 4, nr. 1, og
stk. 6.
2) De enkelte virksomheders samlede omkostninger i for
bindelse med de energibesparelser, som er ind- berettet
i året, uanset året for omkostningernes afholdelse, jf. §
22, stk. 1, nr. 2, § 24 og § 27, stk. 4, nr. 2, og stk. 6.
3) Omkostninger pr. sparet kWh indberettet i året bereg
net med udgangspunkt i omkostningerne efter nr. 2.
Stk. 3.
Ved hver offentliggørelse af årets omkostningssta
tistik efter stk. 1 oplyser Forsyningstilsynet samtidig, om der
foreligger oplysninger om korrektioner til omkostningsstati
stikker fra tidligere år i form af nye oplysninger om omkost
ninger fra net- eller naturgasdistributionsvirksomheder efter
§ 25, fra samarbejdsorganet på fjernvarmeområdet for så
vidt angår § 27, stk. 4, nr. 3, jf. stk. 5 og 7, fra varmedistri
butionsvirksomheder efter § 26, stk. 6, jf. stk. 7, afgørelser
fra Forsyningstilsynet efter § 35, stk. 2, eller i form nye op
lysninger om energibesparelsernes omfang modtaget fra
Energistyrelsen, herunder korrektioner efter § 6, stk. 6, og
afgørelser efter § 33, stk. 2.
§ 32.
På baggrund af den årlige omkostningsstatistik efter
§ 31 af virksomhedernes omkostninger kan Energistyrelsen
anmode net- og distributionsvirksomheder med omkostnin
ger, der ligger blandt de 5 pct. højeste omkostninger pr. ind
berettet kWh, dog altid op til 35 virksomheder, om at rede
gøre for, hvorledes de har sikret omkostningseffektiviteten,
herunder deres indsatsområder, metoder og omkostninger.
Energistyrelsen kan også anmode virksomheder med de la
veste omkostninger om at redegøre for deres indsatsområ
der, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i hen
hold til stk. 1, kan Energistyrelsen indgå aftaler med de på
gældende virksomheder om, hvorledes omkostningseffekti
ve energibesparelser fremadrettet skal sikres til opfyldelse af
virksomhedens energisparemål.
§ 33.
Energistyrelsen udvælger hvert år et statistisk signi
fikant antal energispareprojekter til stikprøve- kontrol af,
hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af
energibesparelser er korrekte og opfylder kravene i §§ 3-12,
§§ 14-15, og hvorvidt aftaler efter § 32, stk. 2, og påbud ud
stedt i medfør af § 36 overholdes, som over perioden
2016-2020 udgør et statistisk signifikant grundlag. Energi
styrelsen kan desuden uden for stikprøvekontrollen udtage
sager til kontrol af, hvorvidt net- og distributionsvirksomhe
dernes opgørelser af energibesparelser er korrekte.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter en vurdering af, om en
energibesparelse er i overensstemmelse med energisparea
ftalen og reglerne i denne bekendtgørelse, træffe afgørelse
om, at energibesparelser i et ener- gispareprojekt ikke kan
indgå i net- og distributionsvirksomheders opgørelse over
realiserede energibe- sparelser.
Stk. 3.
Energistyrelsen giver meddelelse om afgørelser ef
ter stk. 2 til Forsyningstilsynet i sager, hvor Energistyrelsen
vurderer, at underkendelsen har betydning for Forsyningstil
synets tilsyn, og fremsender eventuelle oplysninger til iden
tifikation af energispareprojektet.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt
en net- eller distributionsvirksomhed overhol- der krav til
kvalitetssikring og audit i medfør af § 10, stk. 3. Er et krav
til kvalitetssikring og audit i med- før af § 10, stk. 3, ikke
overholdt, giver Energistyrelsen meddelelse til Forsynings
tilsynet, såfremt der er risiko for, at manglen også har betyd
ning for overholdelse af kravene i § 17, § 18, § 22, stk. 1-3,
§ 27, stk. 3-7, § 28 samt påbud udstedt i medfør af § 35.
§ 34.
Forsyningstilsynet foretager kontrol af, hvorvidt
net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af omkost
ninger er i overensstemmelse med §§ 17-19, § 21, stk. 2, §
27, stk. 3-7, og § 28.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan tilrettelægge sin kontrol af
omkostningerne ud fra et hensyn til effektivitet og risikovur
dering, så indsatsen så vidt muligt er målrettet efter væsent
lighed.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet kan gennemføre kontrol af
regnskabsbilag til energispareprojekter eller bilag for øvrige
omkostninger omfattet af stk. 1, bortset fra omkostninger
omfattet af § 17, stk. 5, 2. pkt. Omkostninger omfattet af §
17, stk. 5, 2. pkt., dokumenteres ved faktura med dertilhø
rende rammeaftale indgået mellem net- og distributionsvirk
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
11
somheden og en aktør og liste over relevant mængde energi
besparelser.
Stk. 4.
Konstaterer Forsyningstilsynet markante overtræ
delser af generel karakter blandt virksomhederne, underret
ter Forsyningstilsynet energi-, forsynings- og klimaministe
ren herom.
§ 35.
Forsyningstilsynet kan give påbud til en net- eller
distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal gennem
føre nærmere angivne ændringer i sin regnskabsførelse, hvis
virksomheden overtræder bestemmelserne i § 17, stk. 5, §
18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2, sidste pkt., § 22, § 27, stk. 3 og
6, samt § 28. Forsyningstilsynet fører tilsyn med efterlevel
sen af påbud efter 1. pkt.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om, at mulig
hed for dækning af en omkostning, som nævnt i § 17, jf. dog
stk. 3, bortfalder, hvis Forsyningstilsynet finder, at en opgø
relse af en virksomheds omkostninger til energispareaktivi
teter og andre aktiviteter i et regnskab, eller i en rapport fra
samarbejdsorganet for fjernvarmedistributionsvirksomheder
efter § 11, stk. 3, nr. 1, ikke er i overensstemmelse med reg
lerne i § 17, § 19, § 21, § 24, og § 27, stk. 4, fordi der er
medtaget omkostninger:
1) til aktiviteter, som Energistyrelsen har truffet afgørelse
om at afvise efter § 33, stk. 2, eller
2) ud over nettoomkostninger efter § 20.
Stk. 3.
Træffes afgørelse i medfør af stk. 2 over for en net-
eller naturgasdistributionsvirksomhed, skal Forsyningstilsy
net meddele annullation af de endelige afgørelser om mid
lertidig forhøjelse af indtægtsrammen efter § 21, stk. 1, for
de berørte år med henblik på at træffe nye afgørelser ud fra
de nye oplysninger, hvis Forsyningstilsynet vurderer, at der
er grundlag for dette. Over for varmedistributionsvirksom
heder skal Forsyningstilsynet inddrage afgørelser i medfør
af stk. 2 i sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4, i
lov om varmeforsyning.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet giver Energistyrelsen meddelel
se om alle afgørelser omfattet af stk. 2-3.
§ 36.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller dis
tributionsvirksomhed om, at virksomheden skal udføre nær
mere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere
angivne betalingsforpligtelser i overensstemmelse med be
stemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis virksomheden:
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om oplysning og
kortlægning,
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 15 eller
§ 16 om hvilke forpligtelser, der påhviler en virksom
hed, som ikke deltager i et samarbejde, eller
3) undlader at gennemføre samkøring efter § 13.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om
sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 32, stk. 2, eller en
indgået aftale herom ikke kan overholdes, kan Energistyrel
sen ved påbud fastlægge vilkår for den pågældende net- el
ler distributionsvirksomheds udførelse af energispareindsat
sen.
Stk. 3.
Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af
påbud efter stk. 1-2.
§ 37.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede
overholdelse af formålsbestemmelsen i § 1 blandt net- og
distributionsvirksomhederne, herunder omkostningseffekti
viteten i udførelsen af energispa- reindsatsen.
Kapitel 9
Klageadgang
§ 38.
Afgørelser, som Energistyrelsen eller Forsyningstil
synet træffer efter denne bekendtgørelse, kan påklages til
Energiklagenævnet. Klagen fremsendes til den myndighed,
hvis afgørelse der klages over. Myndigheden skal, hvis den
vil fastholde afgørelsen, snarest efter modtagelsen af klagen
videresende sagen og dens dokumenter til Energiklagenæv
net.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skrift
ligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 10
Straf
§ 39.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov
givning, straffes med bøde den net- eller distri- butionsvirk
somhed, som:
1) Tilsidesætter Forsyningstilsynets påbud efter § 35.
2) Tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 36.
3) Afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive
oplysninger om forhold, hvorom virksomheden er for
pligtet til at give oplysninger til Energistyrelsen, Forsy
ningstilsynet eller Energiklagenævnet efter bestemmel
ser i denne bekendtgørelse. Dette gælder uanset om op
lysningerne er afgivet direkte over for til Energistyrel
sen, Forsyningstilsynet eller Energiklagenævnet eller til
et samarbejdsorgan med henblik på videregivelse til
Energistyrelsen, Forsyningstilsynet eller Energiklage
nævnet.
4) Tilsidesætter pligten efter § 26, stk. 2, 1. pkt.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. juli 2019.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 619 af 29. maj 2018 om ener
gispareydelser i net- og distributionsvirksomheder ophæves.
§ 41.
Realiserede energibesparelser og afholdte omkost
ninger og indtægter behandles efter de hidtil gældende reg
ler. Størrelsen af energibesparelser opgøres efter de krav,
der var gældende på tidspunktet for indgåelse af en binden
de aftale med slutbrugeren om net- eller distributionsvirk
somhedens medvirken til realisering af energispareprojektet.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse i verserende sager
i Energistyrelsen efter de regler, der var gældende på tids
punktet for indgåelse af en bindende aftale, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i verserende
sager i Forsyningstilsynet efter de hidtil gældende regler i
bekendtgørelse nr. 619 af 29. maj 2018. Dog finder bilag 3,
jf. § 10, stk. 3, anvendelse på net- og distributionsselskabers
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
12
indberetninger for året 2018, selvom disse indberetninger er
foretaget forud for denne bekendtgørelses ikrafttræden.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets kompetence efter §§ 21, 27 og
34 gælder alene i forbindelse med en net- eller distributions
virksomheds omkostninger afholdt og indtægter modtaget
efter 30. juni 2017.
Stk. 5.
§ 23, stk. 1, finder første gang anvendelse i 2019
for 2020.
Stk. 6.
Korrektioner af regnskabsoplysninger, der angår en
omkostning afholdt eller en indtægt modtaget forud for
ikrafttræden af bekendtgørelse nr. 840 af 28. juni 2017, be
handles efter de hidtil gældende regler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 8. juli 2019
D
AN
J
ØRGENSEN
/ Stig Uffe Pedersen
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2063118_0013.png
8. juli 2019.
13
Bilag 1
Mål for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
Ved udgangen af henholdsvis 2019 og 2020 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 6, i gennem
snit mindst sikre realiseringen af følgende energibesparelser:
Tabel 1: Fordeling af energisparemål i 2019
PJ
Netvirksomheder
3,56
Varmedistributionsvirksomhe
4,21
der
HMN GasNet
1,27
Dansk Gas Distribution
0,61
NGF Nature Energy Distribu
0,16
tion
I alt
9,81
Tabel 2: Fordeling af energisparemål i 2020
PJ
Netvirksomheder
3,57
Varmedistributionsvirksomhe 4,22
der
HMN GasNet
1,30
Dansk Gas Distribution
0,59
NGF Nature Energy Distribu 0,15
tion
I alt
9,83
Netvirksomhedernes og varmedistributionsvirksomhedernes årlige energisparemål fratrækkes den mæng-
de energibesparelser, som virksomheder inden for sektoren individuelt har fået pålagt af Energistyrelsen
at spare efter §§ 15-16.
Over- og underdækning kan overføres mellem de enkelte år i perioden 2019-2020. Virksomhederne kan
desuden overføre over- og underdækning fra før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Net- og distributionsvirksomhederne skal overholde nedenstående maksimale underdækning. Kravene til
underdækning gælder for henholdsvis alle netvirksomheder, varmedistributionsvirksomheder, HMN Gas
Net, Dansk Gas Distribution og NGF Nature Energy Distribution.
Underdækningen kan i forhold til det seneste års energisparemål maksimalt udgøre:
Ved udgangen af 2019: Max. 10 %
Ved udgangen af 2020: Max. 5 %
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2063118_0014.png
8. juli 2019.
14
Bilag 2
Prioriterings- og konverteringsfaktorer
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 8, stk. 2, anvendes følgende prioriterings- og
konverteringsfaktorer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende priorite
ringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse indsats
områder på hjemmesiden (tabel 1):
Prioriteringsfaktor
Levetid af energibesparelse
Under 4 år 4 til 15 år Over 15 år
Fjernvarme
0,5
1,0
1,5
El og individuel biomasse
0,5
1,0
1,0
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
0,5
1,0
1,0
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
0,5
1,0
1,5
b) Konverteringsfaktorer ved konvertering mellem energiarter i slutforbrug (tabel 2)
Konvertering
Faktor der ganges på:
Den energi
Fra
Til
Den energi
mængde, der
mængde, der
konverteres fra
1,8
konverteres til
1,0
- El
Fjernvarme
Kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
Biomasse
- El
-El
1,0
1,0
Fjernvarme
Kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
- Biomasse
- Fjernvarme
- Fjernvarme
1,0
1,8
- El
- Kvotebelagte brændsler
Ikke-kvotebelagte brændsler
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
Biomasse
- Ikke-kvotebelagte brænd - El
sler (olie, naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brænd - Fjernvarme
sler
Biomasse
- Kvote-belagte brændsler - Fjernvarme
Kvote belagte brændsler Kvotebelagte brændsler
1,0
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
1,0
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2063118_0015.png
8. juli 2019.
15
Ikke kvotebelagte brænd
sler
Biomasse
Ikke kvotebelagte brændsler
Biomasse
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte slutbruger og ikke forbrug af biomasse i
fjernvarme- og elproduktionen.
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre forsy
ningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år,
skal både faktorerne i tabel a og tabel b anvendes. I forbindelse med opgørelse af besparelser, hvor der
både skal anvendes konverteringsfaktorer og prioriteringsfaktorer, anvendes konverteringsfaktorerne
først. Derefter anvendes prioriteringsfaktorerne. Konverteringsfaktorerne er indregnet i standardværdier
ne.
Ved installering af eldrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges elforbruget med en faktor på
1,0.
Ved installering af gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges gasforbruget med en faktor
på 0,8.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
16
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
1. Alle net- og distributionsvirksomheder er ansvarlige for, at de energibesparelser, som indberettes, er
retvisende og lever op til alle fastsatte krav. Med henblik på at sikre dette, skal de enkelte net- og dis-
tributionsvirksomheder:
a) Etablere et kvalitetsstyringssystem og kvalitetsstyringsprocedurer for håndtering af energispare- sag
er.
b) Gennemføre kvalitetssikring, som består i en anvendelse af procedurerne i kvalitetssikringssystemet i
forbindelse med de enkelte energisparesager.
c) Gennemføre kvalitetskontrol på udvalgte energisparesager forud for indberetning.
d) Gennemføre audits af kvalitetssikringssystemet.
Net- og distributionsvirksomheder, som har indgået aftale med en aktør om at varetage energispa- refor
pligtelsen helt eller delvist, skal sikre, at aktøren lever op til kravene i dette bilag.
2. Kvalitetsstyringssystem
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere procedurer for håndtering af energispareindsatsen, her
under indgåelse af aktøraftaler, administration og arkivering af de enkelte energisparesager, indberetning
af besparelser til Energistyrelsen, opgørelse, indberetning og dokumentation af omkostninger, gennemfø
relse af kvalitetskontrol, gennemførelse af audit, opfølgning på stikprøvekontrol mv.
Så længe kvalitetsstyringssystemet lever op til de stillede krav i dette bilag, kan net- og distributions-
virksomhederne frit vælge udformningen af systemet.
Kvalitetsstyringssystemet skal være dokumenteret skriftligt. Net- og distributionsvirksomhedernes kvali
tetsstyringssystem skal opdateres, i det omfang den løbende kvalitetssikring, kvalitetskontrollen (intern
som ekstern) eller audits giver anledning til opdateringer/justeringer.
3. Kvalitetssikring
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved anvendelse af de procedurer, der er fastlagt i kvalitets- sik
ringssystemet, sikre, at dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for besparelser,
som er udført af aktører, der agerer på net- eller distributionsvirksomhedens vegne, er retvisende og op
fylder kravene i denne aftale.
Procedurerne i kvalitetssikringssystemet skal anvendes løbende i forhold til alle sager.
4. Kvalitetskontrol
Alle net- eller distributionsvirksomheder skal som led i kvalitetssikringen en gang om året gennemføre
kvalitetskontrol af udvalgte energisparesager forud for indberetning, med henblik på at sikre, at ener- gis
paresagerne lever op til bestemmelserne i aftalen og denne bekendtgørelse om opgørelse af besparelser og
dokumentation.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
17
Kvalitetskontrollen skal sikre, at bestemmelserne om opgørelse af besparelser, og alle dokumentations
krav er anvendt korrekt og skal derfor have særlig fokus på tekniske og beregningsmæssige elementer.
Kvalitetskontrollen skal omfatte et repræsentativt udsnit af net- eller distributionsvirksomhedens sager,
herunder sager fra forskellige aktører, sager som net- eller distributionsvirksomheden selv gennemfører,
sager af forskellig størrelse m.v. Dette krav gælder for alle net- eller distributionsvirksomheder, som ind
beretter besparelser for et givet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energi
besparelser, skal der således ikke foretages kvalitetskontrol for det pågældende år. Mindst hver anden
gang skal kvalitetskontrollen udføres af en uafhængig tredjepart. Når kvalitetskontrollen ikke udføres af
en uafhængig tredjepart, skal alle net- og distributionsvirksomheder, bortset fra virksomheder med et år
ligt energisparemål på under 2 TJ, gennemføre kvalitetskontrollen af en eller flere personer, som er uaf
hængige af de konkrete sager, der kontrolleres og have tilstrækkelig kendskab til aftalens bestemmelser
og tekniske kompetencer til at vurdere de konkrete projekter samt anvendt opgørelsesmetode og forudsæt
ninger for beregninger. Det er net- eller distributionsvirksomhedens an- svar, at den interne kvalitetskon
trol udføres af en eller flere personer, der efterlever disse krav.
Hvis kvalitetskontrollen finder, at en konkret energisparesag ikke lever op til bestemmelserne i denne be
kendtgørelse eller aftalen, skal net- eller distributionsselskabet forholde sig til kvalitetskontrollens vurde
ring, og tage stilling til om besparelsen kan indberettes, før dokumentationen er ændret, så den overholder
kravene i aftalen, herunder at evt. manglende dokumentation er tilvejebragt eller beregning af besparelsen
er justeret.
Net- eller distributionsvirksomheden eller kontrollanten udarbejder en rapport over den gennemførte kva
litetskontrol, herunder hvor mange sager og hvilke sager, der er udtaget til kontrol, resultaterne af kontrol
len og anbefalinger til net- eller distributionsvirksomheden om evt. korrigerende handlinger. Rapporten
skal opbevares i mindst 5 år og kunne stilles til rådighed for intern og ekstern audit samt i forbindelse
med Energistyrelsens stikprøvekontrol.
Kvalitetskontrollen kan gennemføres samtidig med audit, jf. pkt. 5.
Kvalitetskontrollens fundne fejl, net- eller distributionsvirksomhedens vurdering heraf samt opfølgning
skal årligt rapporteres til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
5. Audit
Som led i kvalitetssikringen skal alle net- og distributionsvirksomhederne én gang årligt have gen- nem
ført en audit med henblik på at sikre, at
a) virksomheden har implementeret et kvalitetssikringssystem, der lever op til kravene i dette bilag
b) kvalitetssikringssystemet efterleves ved at gennemføre stikprøvekontrol af indberettede besparel- ser.
Audit omfatter kontrol af ovenstående via gennemførelse af stikprøvekontrol af udvalgte energispare-
sager.
Minimum hver anden gang skal denne audit gennemføres af en uafhængig tredjepart. Det kan f.eks. ske
som led i et certificeret kvalitetsstyringssystem. De år, hvor der ikke foretages ekstern audit, skal der gen
nemføres intern audit af net- eller distributionsvirksomheden selv.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
18
Dette krav gælder for alle net- og distributionsvirksomheder, som indberetter besparelser for et givet år.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser, skal der således ikke ud
føres audit for det pågældende år.
For såvel intern som ekstern audit udarbejdes der af auditoren en skriftlig auditrapport. Net- og distri-
butionsvirksomhederne skal opbevare auditrapporterne for gennemførte audits i mindst 5 år og skal kunne
stilles til rådighed ved Energistyrelsens årlige stikprøvekontrol og ved eventuel evaluering af energispare
aftalen.
Audit kan gennemføres samtidig med kvalitetskontrollen, jf. pkt. 4.
Der skal årligt ske afrapportering af audit til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
Afrapportering af audit i forhold til procedurer for opgørelse, indberetning og dokumentation af omkost
ninger og virksomhedens efterlevelse heraf, skal ske til Forsyningstilsynet, jf. pkt. 6.
6. Afrapportering af resultater fra kvalitetskontrol og audit
Net- og distributionsvirksomhederne skal hvert år senest den 1. juli indsende en sammenfatning af re- sul
taterne fra kvalitetskontrollen og audit til Energistyrelsen i forbindelse med indberetning af besparelser.
Net- og distributionsvirksomhederne sender hvert år, samtidig med indsendelse af resultater til Energisty
relsen, resultaterne fra audit til Forsyningstilsynet.
Afrapporteringen indsendes til Energistyrelsen via samarbejdsorganet, hvis virksomheden er medlem af et
samarbejdsorgan. Er virksomheden ikke medlem af et samarbejdsorgan, indsender virksomheden selv af
rapporteringen til Energistyrelsen.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2063118_0019.png
8. juli 2019.
19
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
KJ (NCV)
28 500
17 200 — 30 700
20 000
kg olieækv. (NCV)
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,010
1,051
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
0,401
0,177 — 0,256
0,024
0,086
kWh (NCV)
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
11,750
12,222
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
4,667
2,056 — 2,972
0,278
1(3)
1 kg brunkul med høj brændværdi 10 500 — 21 000
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
1 kg restbrændselsolie (svær olie) 40 000
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof (benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtighed) ( 2)
1 kg pellets/træbriketter
1 kg affald
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
42 300
44 000
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
16 800
7 400 — 10 700
1 000
3 600
Kilde: Eurostat.
7. 93 % metan.
8. Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den pågæl
dende medlemsstat.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
20
9. Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang
baseret på det endelige energiforbrug. For besparel- ser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anvende
en standardkoefficient på 2,5. Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan begrunde
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 7: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8. juli 2019.
21
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, stk. 6 og bilag V, at de forpligtede,
deltagende eller bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller fle-
re af følgende metoder til beregning af energibesparelser:
a) Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede energifor
bedringer i lignende anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
b) Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af foranstalt
ninger fastslås ved at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der skal tages behørigt
hensyn til faktorer som additionalitet, beboelse, produktionsniveauer og vejret, der kan påvirke for
bruget. Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
c) Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang kan kun
anvendes, hvis det er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data for et specifikt
an- læg, f.eks. udskiftning af en kompressor eller elektrisk motor med en anden kWh-ydelse end den,
som uafhængige oplysninger om besparelse er blevet målt på, eller hvis de foretages på grundlag af
nationalt fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller akkrediterede eksperter, der er uaf
hængige af de forpligtede, deltagende eller bemyndigede parter, der er involveret.
d) Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner, mærk
nings- eller certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må kun anvendes
for besparelser, der skyldes ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke anvendes for besparelser,
der skyldes installation af fysiske foranstaltninger.