Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 61
Offentligt
Åbent brev til Dansk Meteorologisk Institut om Geo-Engineering
RYKKERSKRIVELSE
Att. Adm. direktør Marianne Thyrring
Forskningschef Ulrik Smith Korsholm
Kommunikationschef Tania Engbo Dyck-Madsen
Meteorologerne Michael Jarnvig, Ellen Nybo, Søren Jakosen m.fl.
Att. Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen
Att. Forsvarsminister Trine Bramsen
Att. Klimaordførerne Mette Abildgaard, Ida Auken, Thomas Danielsen, Morten
Messerschmidt, Signe Munk, Rasmus Nordqvist, Ole Birk, Anne Paulin, Peter
Christensen og Mai Villadsen
Att. Forsvarsudvalget, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget samt Miljø-og
Fødevareudvalget
Medunderskriverne af dette brev udgør en betragtelig gruppe bekymrede borgere, der
gerne vil bede om at få
klare svar
på nogle konkrete spørgsmål vedrørende vores
vejr.
I løbet af de sidste par år er danske meteorologer begyndt at bruge udtrykket 'sløret
sol' i vejrudsigterne til at forklare de vedvarende striber, som bestemte fly danner på
himlen over Danmark. Vi ønsker svar på, hvorfor DMI har valgt at bruge en ny
betegnelse for noget, som vi har kunne iagttage i årevis. Hvad dækker jeres begreb
'sløret sol' egentlig over? Og på hvilken måde kan det siges, at solen ’sløres’?
Som den opmærksomme borger har bemærket, er der sket en bemærkelsesværdig
stigning i flytrafikken over Danmark. Den intensiverede trafik finder sted i de fleste
dele af landet og på næsten daglig basis. Der er dog noget særligt ved denne trafik,
der gør, at den skiller sig ud fra den almindelige civile lufttrafik. Følgende
karakteristika gør denne trafik til noget særligt:
1) Alle civile fly udsender et transponder-signal kaldet en SQUAWK-kode. Koden
indeholder identifikationsnummer, destination, højde og hastighed. Ved hjælp af
offentligt tilgængelige flyradarer kan dette signal indhentes og aflæses. Vi observerer