Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 38
Offentligt
2070073_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om tilskud til kommuner,
der hæfter for anlægsgæld optaget af visse kollektive varmeforsyningsanlæg,
der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør
Kontor/afdeling
Varme/Forsyning
Dato
26. august 2019
J nr.
2019-3177
MHR/PBZ
Energistyrelsen har i perioden 12. april 2019 - 19. maj 2019 haft udkast til
bekendtgørelse om tilskud til kommuner, der hæfter for anlægsgæld optaget af
visse kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets
ophør i ekstern, i høring. Energistyrelsen har i alt modtaget 6 eksterne høringssvar.
Energistyrelsen takker høringsparterne for deres kommentarer.
CO-Industri, Dansk Arbejdsgiverforening og Forbrugerrådet Tænk har oplyst, at de
agter ikke at kommentere udkastet.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til ændring af
bekendtgørelsen: BL (Danmarks Almene Boliger), Advokatfirmaet Energi & Miljø på
vegne af Sdr. Herreds Kraftvarme-værker A.m.b.a., Dansk Fjernvarme, Dansk
Energi, Danske Revisorer og E.ON.
Nedenfor gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar samt
Energistyrelsens bemærkninger hertil. Der gøres opmærksom på, at
høringssvarene alene er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om
svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar. Høringsnotatet
behandler alene bemærkninger vedrørende udkastet til bekendtgørelsen.
Høringssvarene har bl.a. vedrørt følgende emner:
Tilskudsberettigede anlæg
Støttesatsen og kommunal betalingsevne
Formulering af dokumentationskrav
Regnskabstekniske præciseringer
A. Tilskudsberettigede anlæg
E.ON udtrykker uenighed om tilrettelæggelse af puljen, hvor kommuner og ikke
selskaberne er tilskudsmodtager. E.ON lægger vægt på, at kommunerne generelt
ikke ønsker at stille lånegarantier til andre end andelsselskabsorganiserede
fjernvarmeværker. E.ON mener derfor, at bekendtgørelsesudkastet begrænser
målgruppen af modtagere ud over det, der er lagt op til i energiaftalen fra juni 2018,
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til kommuner, der hæfter for anlægsgæld optaget af visse kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør
2070073_0002.png
og i ligeså høj grad som kommunernes praksis for garantistillelse udgør et
støtteproblem. E.ON mener endvidere, at der er uregelmæssighed i kommunernes
opkrævning af garantiprovision som påkrævet ifølge statsstøtteretten.
E.ON ser hellere, at støtten bliver målrettet de elproducerende anlæg, hvor der er
strandede omkostninger, uanset om der er stillet en kommunale lånegaranti.
Dansk Energi foreslår, at ordningen overvejes udvidet til at omfatte nødlidende
fjernvarmeværker, som har optaget lån uden brug af en kommunal lånegaranti.
Dansk Energi bemærker dog, at det er fornuftigt, at et krav om garantiprovision på
markedsniveau er indføjet, således at risikoen for ulovlig statsstøtte mindskes.
Dansk Fjernvarme ser også gerne, at støtten gives direkte til selskaber i stedet for
kommunen. Danske Fjernvarme udtrykker bekymring for, at der med kommunerne
som modtager følger en række administrative opgaver. Dansk Fjernvarme
specificerer ikke denne kommentar yderligere.
Advokatfirmaet Energi og Miljø på vegne af Sdr. Herreds Kraftvarmeværker
A.m.b.a. foreslår en udvidelse af ordningen, så den også inkluderer
fjernvarmeværker med flere adskilte fjernvarmenet, hvoraf et eller flere
fjernvarmenet nedlægges. Energi og Miljø antager, at sådan en udvidelse af
ordningen vil være i overensstemmelse med de nylige ændringer til
projektbekendtgørelsens § 7, stk. 3, vedrørende ophævelse af visse
produktionsbindinger for de mindre fjernvarmeområder.
Energistyrelsen bemærker, at initiativerne i energiaftalen af juni 2018 på sigt
vurderes at give fjernvarmeværker de rette rammevilkår til at håndtere
grundbeløbets ophør. Der forventes dog, trods rådgivning og eksisterende
initiativer, stadig at være en gruppe af værker, der ikke kan opnå en
konkurrencedygtig varmepris efter grundbeløbets ophør, og som derfor beslutter
nedlukning.
Grundet hæftelsesforhold samt for at sikre forenelighed med statsstøttereglerne
rettes tilskuddet mod kommuner og gives først efter anlæggets nedlæggelse og
selskabets opløsning. Hvor der er tale om et selskab, der driver flere anlæg, vil det
ejende selskab stadig være aktiv efter nedlæggelse af et anlæg. Kommunen vil
derfor ikke hæfte for anlægslån optaget af det nedlagte værk, idet kreditorerne
stadigvæk har mulighed for at rette krav om afbetaling af gæld mod selskabet, der
fortsætter i forbindelse med driften af de resterende anlæg. Dækning af gæld i
disse situationer vurderes at være statsstøtte. Det samme vil være gældende ved
fordeling af puljen mellem aktive grundbeløbsværker uanset om disse har optaget
lån med kommunal lånegaranti eller ej. Grundet overvejelser om og vurdering af
hæftelsesforhold og forenelighed med statsstøttereglerne, er det ligeledes vurderet
som ikke muligt, at give tilskud til private aktører der har ydet anlægslån eller stillet
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til kommuner, der hæfter for anlægsgæld optaget af visse kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør
2070073_0003.png
lånegaranti til fjernvarmeværker, der må lukke inden anlægsgælden er
tilbagebetalt.
Bekendtgørelsesudkastet udmønter Energistyrelsens ordning til strandede
omkostninger. Ordningen skal understøtte, at de strandede omkostninger, der
måtte være som følge af nedlæggelsen af fjernvarmeværker i relation til
grundbeløbets ophør, ikke i deres fulde omfang falder tilbage på varmekunderne
eller kommunerne og derved borgerne. Strandede omkostninger defineres i
bekendtgørelsesudkastet som restgælden på et anlægslån optaget af visse
kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør.
Formålet med ordningen er ikke at sikre fjernvarmeværkernes økonomiske
overlevelse eller forbedring, men at understøtte en hensigtsmæssig lukning, og
dermed begrænse de økonomiske konsekvenser for varmekunderne, kommunen
og dennes borgere mest muligt. En kommune, der stiller lånegaranti til optagelse af
et anlægslån, hæfter for restgælden i tilfælde af låntagers misligholdelse. Hvis der
er tale om nedlæggelse af et anlæg, inden anlægslånet er afviklet, hæfter
kommunen ligeledes. Hvis kommunen ikke har stillet lånegaranti, hæfter
kommunen og borgerne således ikke. For at modtage tilskud skal der altså være
stillet en kommunal lånegarant, og der skal være opkrævet garantiprovision.
Energistyrelsen skal igen understrege, at det fremgår af bekendtgørelsesudkastets
§ 3, stk. 1, pkt. 2, at ordningen kun er målrettet kommuner, der har udstedt
lånegaranti mod garantiprovision til et anlægslån, som er optaget inden den 29. juni
2018.
Kommunernes udstedelse af lånegarantier skal under alle omstændigheder være i
overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder statsstøttereglerne. Det er
kommunens ansvar at sørge for, at deres udstedelse af lånegaranti er i
overensstemmelse med gældende ret, inden der søges om tilskud efter den
forslåede bekendtgørelse. Såfremt en kommunes udstedelse af en lånegaranti er i
strid med statsstøttereglerne, skal tilskud givet efter denne bekendtgørelse
tilbagebetales, jf. bekendtgørelsesudkastets § 15, stk. 1, nr. 6.
B. Støttesatsen og kommunal betalingsevne.
Dansk Fjernvarme foreslår, at § 3, stk. 4, vedrørende regulering af tilskudsbeløbet
fjernes. Dansk Fjernvarme mener, at kommunerne ikke er vidende om, at
garantiprovisionen skal opspares i kommunen, hvorfor garantiprovisionen med
meget stor sandsynlighed historisk er indgået i kommunens årlige driftsøkonomi.
Konsekvensen kan være, at tilskudsordningen ikke giver det nødvendig incitament
til at godkende lukningen af nødlidende fjernvarmeværker.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til kommuner, der hæfter for anlægsgæld optaget af visse kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør
2070073_0004.png
Energistyrelsen bemærker, at der ikke er krav om, at tidligere opkrævet
garantiprovisioner skal opspares af kommunen. Det er et krav, at kommuner skal
opkræve garantiprovision som betaling for den risiko, de løber ved at stille garanti.
Det vurderes derfor også hensigtsmæssigt, at kommuner, der har opkrævet et
større beløb i forbindelse med en lånegaranti, bidrager til dækning af restgælden i
et større omfang.
Der ydes op til 60 pct. af de tilskudsberettigede strandede omkostninger.
Støttesatsen på 60 pct. er valgt ud fra et ønske om, at skabe balance mellem
kommunens incitamenter til at godkende en nedlæggelse af værket. På den ene
side skal støttesatsen være tilstrækkelig lav, så kommunen har et incitament til at
minimere et evt. tab, og på den anden side skal støttesatsen være tilstrækkelig høj,
så kunderne ikke bindes til uhensigtsmæssigt høje varmepriser i en længere
periode.
De resterende 40 pct. skal dækkes via kommunernes garantiprovisioner eller
anden finansiering/egenbetaling. Hvis den opkrævede garantiprovision overstiger
40 pct. af gælden, nedsættes kompensationen tilsvarende, jf.
bekendtgørelsesudkastets § 3, stk. 4.
C. Formulering af dokumentationskrav
Dansk Fjernvarme mener, at bekendtgørelsesudkastets § 6 er for løst formuleret,
og at Energistyrelsen får meget brede fortolkningsmuligheder af, hvornår selskabet
har forsøgt at nedbringe anlægsgælden mest muligt. Dansk Fjernvarme opfordrer
derfor Energistyrelsen til at specificere dette punkt, så selskaberne og kommunerne
har nogle retningslinjer at styre efter, inden der indsendes en ansøgning. Formålet
skal være at mindske selskabernes og fjernvarmekundernes usikkerhed, om
hvorvidt en ansøgning kan blive positiv behandlet af Energistyrelsen. Hvis dette
ikke er muligt, mener Dansk Fjernvarme, at punktet bør fjernes.
Energistyrelsen medgiver, at bekendtgørelsesudkastets § 6 er formuleret på en
måde, der giver Energistyrelsen brede fortolkningsmuligheder. Det vurderes dog
nødvendigt for at sikre den nødvendige fleksibilitet i vurderingen af, om
kommunerne og værkerne har medvirket til at nedbringe anlægsgælden. Kravet er
nødvendigt for at sikre, at puljens midler strækker så langt som muligt men også for
at sikre, at anlægsgæld ikke bliver nedprioriteret til gavn for andre kreditorer i
forbindelse med en nedlæggelse.
Yderligere forklaring til bestemmelsen vil fremgår af ansøgningsvejledningen, der
vil være tilgængelig i forbindelse med første ansøgningsrunde.
D. Regnskabstekniske præciseringer
Danske Revisorer bemærker, at udformning af § 11, stk. 4, er svær at forstå og
foreslår, at bestemmelsen slås sammen med § 11, stk. 2. Danske Revisorer
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til kommuner, der hæfter for anlægsgæld optaget af visse kollektive varmeforsyningsanlæg, der nedlægges i relation til grundbeløbets ophør
2070073_0005.png
anbefaler endvidere, at der udarbejdes en standard revisorerklæring i forbindelse
med revisorinstruksen, jf. § 11, stk. 3, med tilhørende vejledning.
Energistyrelsen takker for kommentarerne vedrørende udformning af
revisorinstruksen mv. Energistyrelsen tager bemærkningerne til efterretning ved
udformningen af revisorinstruksen, der vil være tilgængelig i forbindelse med den
første ansøgningsrunde.
Hvad angår § 11, stk. 2-4, bemærker Energistyrelsen, at bestemmelserne tjener
forskellige formål. Energistyrelsen tager kommentarerne til efterretning men finder
ikke umiddelbart anledning til en ændring af bekendtgørelsen. Energistyrelsen vil
sørge for klarhed gennem revisorinstruksen samt vejledningsmaterialet til
ansøgningen.
Side 5/5