Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 24
Offentligt
2067522_0001.png
Årsberetning 2018
RAPPORT
DEN 5. AUGUST 2019
FORSYNINGSTILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.forsyningstilsynet.dk
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0002.png
Side 2/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Indhold
OM FORSYNINGSTILSYNET
.............................................................................................. 3
NY STRATEGI .............................................................................................................. 4
POLITISK AFTALE I EU OM EN 4. ENERGILIBERALISERINGSPAKKE .................... 5
MYNDIGHEDSBEHANDLING .............................................................................................. 6
ELOMRÅDET................................................................................................................ 6
NETREGLER (RFG OG SO GL) .......................................................................................... 8
SO GL ........................................................................................................................... 9
RFG ............................................................................................................................ 10
ANALYSER ................................................................................................................. 10
TILSYN ....................................................................................................................... 13
GASOMRÅDET .......................................................................................................... 15
VARMEOMRÅDET ..................................................................................................... 16
ENERGISPAREOMRÅDET ........................................................................................ 18
ENERGIKLAGENÆVNET .................................................................................................. 20
SAGSBEHANDLING .......................................................................................................... 21
ØKONOMI .......................................................................................................................... 22
GEBYRINDTÆGTER ................................................................................................. 22
PERSONALE ...................................................................................................................... 27
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 3/28
OM FORSYNINGSTILSYNET
Forsyningstilsynet er en uafhængig myndighed under Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet. Forsyningstilsynet blev etableret 1. juli 2018, da Energitilsynet blev nedlagt
og alle opgaver blev overført til det nydannede Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet
skal sikre et stærkt og effektivt tilsyn med forsyningssektorerne
el-, naturgas- og
fjernvarmesektorerne.
Hovedopgaven for Forsyningstilsynet er at være et stærkt tilsyn, der bidrager til at sikre
forbrugernes interesser i de tre forsyningssektorer. Derfor skal Forsyningstilsynet
arbejde for høj effektivitet, lavest mulige forbrugerpriser, en sikker og stabil forsyning
samt omkostningseffektiv teknologiudvikling og grøn omstilling.
Forsyningstilsynet ledes af en direktør, der er udpeget af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren pr. 1. juli 2018 for en periode på 5 år. Forsyningstilsynets direktør og
personale er uafhængigt og kan ikke modtage eller søge instruktion fra andre.
Direktøren tillægges både ansvar for ledelsen af hele tilsynsorganisationen og for at
træffe afgørelser i sager og varetage andre opgaver og beføjelser, der er henlagt til
Forsyningstilsynet. 2018 var således året, hvor den danske regulator på energiområdet
skiftede navn, fik tillagt flere opgaver og blev organiseret i en ny og forenklet
beslutningsstruktur. Det tidligere Energitilsynet var således organiseret i en to-strenget
beslutningsstruktur
med et Energitilsyn, en ”bestyrelse”, der fastlagde en
afgørelsespraksis, som udgjorde grundlaget for de afgørelser, som Sekretariatet for
Energitilsynet, kunne træffe. I den nye organisering i Forsyningstilsynet
er
beslutningsgangen og myndighedarbejdet blevet forenklet, i og med direktøren både
har ledelsesansvar for organisationen og for den samlede myndighedsudøvelse.
Forsyningstilsynet skal overvåge og analysere forhold inden for de tre forsyningssekto-
rer, herunder forhold på tværs af sektorerne. Der er desuden lagt op til, at Forsynings-
tilsynet løbende skal orientere ministeren, både om forhold, der kan have ministerens
interesse, herunder forslag til brug for udvikling af reguleringen, og om forhold, der er
af væsentlig betydning for Forsyningstilsynets opgavevaretagelse.
Forsyningstilsynets varetagelse af opgaverne sker med henblik på:
at administrere reguleringen og tilsynet med forsyningssektorerne i overensstem-
melse med sektorlovene
at analysere og overvåge forsyningssektorerne med henblik på at skabe gennem-
sigtighed i forsyningssektorerne
at bidrage til, at reguleringen af forsyningssektorerne fremmer de målsætninger,
som er fastlagt i sektorlovene og giver stabile rammebetingelser for forsynings-
virksomhederne
at skabe effektive integrerede markeder for forsyning i overensstemmelse med
national lovgivning og EU-reguleringen.
Forsyningstilsynets opgaver fremgår af lov om Forsyningstilsynet samt sektorlovene -
lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om fremme
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
Side 4/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
af vedvarende energi, lov om fremme af besparelser i energiforbruget - samt EU-
regulering.
Ny strategi
En af de opgaver, den nye direktør prioriterede højt, var udarbejdelsen af en ny strate-
gi. Reelt var den gamle strategi udløbet, men var blevet forlænget et halvt år til udgan-
gen af 2018.
Den nye strategi blev udarbejdet og vedtaget i efteråret 2018 og gælder for perioden
2019-2021. Strategien sætter fokus på fem strategiske indsatsområder, som lægger
sporene for den udvikling, Forsyningstilsynet ønsker i strategiperioden. Indsatsområ-
derne er:
Stor effekt for samfundet
Åben dialog og klar kommunikation
Smart opgaveløsning
Styrket udvikling af faglig ekspertise
Godt arbejdsliv og attraktiv arbejdsplads
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 5/28
Nye regulatoriske rammer i 2018
POLITISK AFTALE I EU OM EN 4. ENERGILIBERALISERINGSPAKKE
I 2018 blev der indgået politisk aftale om den 4. energiliberaliseringspakke på elområ-
det (Vinterpakken). Fire af retsakterne
direktivet om energieffektiviteten i bygninger,
direktivet om vedvarende energi, direktivet om energieffektivitet og forordningen om
forvaltning af energiunionen
blev vedtaget af EU-institutionerne; mens de politiske
forhandlinger om de andre fire initiativer
elforordningen, eldirektivet, forordningen om
risikoberedskab i elsektoren og ACER-forordningen
blev afsluttet ultimo 2018. Væ-
sentlige fokusområder for Forsyningstilsynet har blandt andet været etablering af
energifællesskaber og aggregatorer, nye rammer for DSO’er og TSO’er, en styrket
rolle for ACER, skærpede krav til
kapacitetsmekanismer, oprettelse af ’Regional Coor-
dination Centres’ etc.
BEKENDTGØRELSE OM NETVIRKSOMHEDERS REGULERINGSREGNSKABER
Forsyningstilsynet har i 2018 udstedt bekendtgørelse om netvirksomheders regule-
ringsregnskaber. Bekendtgørelsen er en udmøntning af § 69 b, stk. 3, i lov om elforsy-
ning, hvor det fremgår, at Forsyningstilsynet fastsætter regler om netvirksomhedernes
reguleringsregnskaber, herunder regler om indhold, revision og frister for indsendelse.
Bekendtgørelsen blev udstedt den 26. juni 2018 (bekendtgørelse nr. 902/2018) og
sidenhen opdateret med udstedelsen af en ny bekendtgørelse i december 2018 (be-
kendtgørelse nr. 1469/2018). Som bilag til bekendtgørelsen, ud over ledelsespåteg-
ning og ledelseserklæring, er der også udarbejdet en revisionsinstruks, der har bin-
dende virkning overfor netvirksomhederne og revisorer. Dette sikrer sammen med
reglerne i selve bekendtgørelsen en korrekt og ensartet aflæggelse af netvirksomhe-
dernes indberettede regnskabsoplysninger.
BEKENDTGØRELSE OM MARKEDSMÆSSIGHED
I 2018 har Forsyningstilsynet givet omfattende teknisk-fagligt input til bekendtgørelse
om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser. Bekendtgørel-
sen trådte i kraft den 15. marts 2019 og har virkning for aftaler indgået efter denne
dato. I forbindelse med den offentlige høring over bekendtgørelsen sendte Forsynings-
tilsynet et udkast til vejledning om markedsmæssighed af aftaler om realisering af
energibesparelser i offentlig høring.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
Side 6/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
MYNDIGHEDSBEHANDLING
Forsyningstilsynet har truffet afgørelser i godt og vel 700 sager i 2018. I det følgende
beskrives nogle af de væsentlige sager Forsyningstilsynet
og det tidligere Energitil-
synet - har behandlet og truffet afgørelser i.
ELOMRÅDET
AFGØRELSE OM ENERGINETS TILSLUTNINGSPRINCIPPER FOR NETTILSLUTNING
AF FORBRUGERE PÅ TRANSMISSIONSNIVEAU
Tilsynet har den 29. maj 2018 metodegodkendt Energinets principper for nettilslutning
af forbrugere på transmissionsniveau:
1) Princip for omkostningsallokering mellem forbrugeren og Energinet
2) Princip for dynamisk udbygning af transmissionsnettet.
Et centralt element er det kriterie, der definerer, om en omkostning betragtes som en
direkte omkostning ved tilslutningen, som den tilsluttede forbruger skal betale, eller om
omkostningen betragtes som en del af de kollektive omkostninger, som alle brugere af
nettet skal betale. Princippet for dynamisk udbygning skal sikre, at det bagvedliggende
net dynamisk bliver udbygget i forhold til de tilsluttede forbrugeres dokumenterede
forbrugsudvikling.
AFVISNING AF METODE FOR KOMPENSATIONSMODEL FOR SYNKRONKOMPENSA-
TORER
Forsyningstilsynet traf den 19. december 2018 afgørelse om ikke at godkende Energi-
nets anmeldelse af en metode til fordeling af kompensation til leverandører af system-
bærende egenskaber.
Forsyningstilsynet fandt ikke, at metoden var markedsbaseret, blandt andet da den
udelukkede producenter af systembærende egenskaber fra at kunne byde deres ydel-
ser ind. Derfor kunne metoden ikke anvendes, da den ikke opfyldte betingelsen om
markedsbaseret indkøb i medfør af elforsyningslovens § 27 a, stk. 2.
NY BEREGNINGSMODEL FOR INDTÆGTSRAMMER
Forsyningstilsynet har i 2018 udarbejdet en ny model til beregning af indtægtsrammer for
elnetvirksomheder. Udarbejdelsen af modellen er sket i medfør af ny økonomisk regule-
ring af elnetvirksomheder, som trådte i kraft 1. januar 2018. Med den nye regulering er
de grundlæggende principper for beregning af en elnetvirksomheds indtægtsramme
ændret, således at indtægtsrammen overordnet set består af netvirksomhedernes histo-
riske omkostninger, et forrentningselement og effektiviseringskrav.
Beregningsmodellen er et administrativt værktøj for Forsyningstilsynet til at beregne
indtægtsrammer og de dertilhørende delelementer, samt et kommunikativt redskab til at
udmelde indtægtsrammer og give elnetvirksomhederne en forståelse af indtægtsram-
mernes opbygning. Beregningsmodellen er udarbejdet i ét Excel-regneark og er tilgæn-
gelig på Forsyningstilsynets hjemmeside.
På baggrund af modellen har Forsyningstilsynet i 2018 udmeldt foreløbige indtægts-
rammer for både 2018 og 2019.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0007.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 7/28
Reguleringsprisafgørelser
I 2018 afsluttede Forsyningstilsynet behandlingen af de sidste af elnetvirksomheder-
nes reguleringsregnskaber for 2016. Det resulterede i, at alle 45 elnetvirksomheder
modtog en afgørelse, som fastsatte indtægtsrammen for 2016 på baggrund af de mod-
tagne reguleringsregnskaber. Ved udgangen af 2018 havde 22 af elnetvirksomhederne
stadig ubehandlede ansøgninger om forhøjelser af indtægtsrammen, som har betyd-
ning for den endelige indtægtsramme for 2016.
Ansøgninger om nødvendige nyinvesteringer og fjernaflæste elmålere
Forsyningstilsynet har i 2018 modtaget 25 ansøgninger om nødvendige nyinvesterin-
ger fra netvirksomhederne. Forsyningstilsynet har i 2018 afsluttet 35 sager vedrørende
ansøgning om nødvendige investeringer. Ved udgangen af 2017 var der 118 åbne
sager til en samlet anlægssum på ca. 1,5 mia. kr., og en stor del af de 35 afsluttede
sager vedrører ansøgninger før 2018. Forsyningstilsynet har en målsætning om at
afslutte alle tidligere sager vedrørende ansøgning om nødvendige nyinvesteringer i
2019. Der er på nuværende tidspunkt (maj 2019) ca. 60 åbne sager vedrørende an-
søgninger om nødvendige nyinvesteringer.
Forsyningstilsynet har i 2018 modtaget 23 ansøgninger som følge af fjernaflæste måle-
re fra netvirksomhederne. Der er på nuværende tidspunkt (maj 2019) ca. 17 åbne
sager vedrørende ansøgninger om fjernaflæste målere.
AFGØRELSE OM SK4
1
Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet) besluttede den 28. marts 2017 at ophæve Ener-
ginets reservation i SK4, der bruges til køb af Frequency Restoration Reserves
Au-
tomatic (FRR-A) med virkning fra 1. januar 2018. Afgørelsen blev påklaget til Energi-
klagenævnet, der den 5. juli 2018 stadfæstede Energitilsynets afgørelse dog med den
ændring, at ophævelsen først er gældende fra 31. december 2019, hvor aftalen mel-
lem Energinet og Statnett om FRR-A udløber.
GODKENDELSE AF CCM
2
FB
3
I CCR NORDIC
4
Forsyningstilsynet godkendte den 17. juli 2018 metoden for kapacitetsberegning i Nor-
den. Metoden ændrer væsentligt på måden at transmissionskapacitet beregnes og
tildeles til markedet, da den er flow-baseret i modsætning til den nuværende NTC (Net
Transmission Capacity). Flowbaseret betyder, at markedet ikke længere vil få én ka-
pacitet pr. overførselsforbindelse, men i stedet et samlet domæne for hele Norden,
som alle flows i markedet skal være inden for. Godkendelsen af metoden fra Energinet
blev lavet i samarbejde med regulatorerne i Norge, Sverige og Finland. Metoden for-
ventes at forbedre markedet i Norden.
1
2
Skagerrak 4-forbindelse mellem Danmark og Norge
Capacity Calculation Methodology
3
Flow-Based
4
Nordic Capacity Calculation Region
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0008.png
Side 8/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
NETREGLER (RFG OG SO GL)
EU-Kommissionen har de seneste år udarbejdet en række forordninger om betingel-
serne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling -
de såkaldte netregler. Netreglerne beskriver direkte bindende regler for bestemte for-
hold som fx systemdrift eller nettilslutning. Netreglerne har hjemmel i art. 6 i forordning
(EF) nr. 714/2009 af 13. juli 2009. Forordningerne træder i kraft og skal være i drift
som angivet herunder. Forinden vil der være tale om et væsentligt implementeringsar-
bejde.
TABEL 1 |
NETREGLER
Forordning
RfG
DCC
HVDC
SO GL
ER
Ikrafttrædelsesdato
17. maj 2016
7. september 2016
28. september 2018
14. september 2017
18. december 2017
driftsdato
5
27. april 2019
18. august 2019
8. september 2019
14. september 2017
18. december 2018
De fem forordninger, som betegnes tekniske netregler, er ved at blive gennemført i
dansk ret, hvilket bl.a. kræver myndighedsgodkendelse af krav og metoder, der ud-
mønter forordningernes bestemmelser. De nye bestemmelser om godkendelse stiller
væsentligt større krav til myndighedernes løbende håndtering og drift sammenlignet
med den hidtidige regulering.
Den godkendende nationale myndighed (Forsyningstilsynet), skal som noget nyt tage
stilling til meget tekniske forhold i godkendelsesprocessen. Det er en markant ændring
fra hidtil, hvor der alene har været krav om
anmeldelse
af de tekniske forskrifter til
regulatoren, der alene har været klageinstans i denne sammenhæng. Det er således
noget nyt, at der skal ske godkendelse af tekniske
”forskrifter” i medfør af netreglerne.
De fem forordningerne kan inddeles i to grupper, nemlig forordninger, som regulerer
tilslutningsbetingelserne (RfG, DCC og HVDC) og forordninger, som regulerer system-
drift (SO GL og ER).
I 2018 har Forsyningstilsynet truffet afgørelser om godkendelse vedrørende såvel
tilslutningskrav som systemdriftsmetoder, der opsummeres i det følgende.
5
Tilslutningsforordningerne fastsætter én specifik dato for kravenes anvendelse, der er 3 år efter offfentliggø-
relsesdatoen. For SOGL og ER er der flere anvendelsestidspunkter. Dele af disse forordninger gælder fra
ikrafttrædelsesdatoen, mens de metoder der skal godkendes, skal gennemføres inden for en tidsramme
som angivet i den relevante metode og tidligst ved regulators godkendelse.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0009.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 9/28
SO GL
6
I første halvdel af september 2018 har Forsyningstilsynet truffet afgørelse vedr. fælles
forslag for hvert synkront område til fastlæggelse af LFC-kontrolblokke i henhold til SO
GL artikel 141, stk. 2.
LFC-kontrolblokke eller
systemblokke for lastfrekvensregulering,
beskriver en organi-
satorisk og geografisk fordeling af ansvaret for frekvensregulering/balancering i et
synkront område. Således medfører inddelingen i LFC-kontrolblokke en fordeling af
ansvaret for bl.a. dimensionering af FRR (frekvensgenoprettelsesreserven), der såle-
des varetages af alle TSO’er i en
sådan blok, mens ansvaret for dimensionering af den
hurtige FCR (Frekvenskontrolreserve) ligger hos alle TSO’er i det synkrone område.
LFC-kontrolblokke består organisatorisk af et eller flere LFC-kontrolområder, der igen
består af overvågningsområder. Disse underordnede områder varetager de øvrige
ansvarsområder i forhold til last-frekvensreguleringsprocessen, herunder gennemfør-
sel af frekvensgenoprettelsesproceduren og overvågning af reguleringsfejl i kontrolom-
rådet mv.
DK1
7
er i LFC-kontrolblok med Tyskland/Luxemburg som en af flere kontrolblokke i det
kontinentaleuropæiske synkrone område.
DK2
8
er i LFC-kontrolblok med Sverige, Finland, Åland og Norge, der er den eneste
LFC-kontrolblok i det nordiske synkrone område.
Forsyningstilsynet har ligeledes i september 2018 truffet afgørelse om godkendelse af
metode til opbygning af de fælles netmodeller (CGM), jf. artikel 67, stk. 1, og artikel 70.
I december sendte Forsyningstilsynet afgørelse om godkendelse af Energinets forslag
til centrale organisatoriske krav, roller og ansvarsområder i forbindelse med dataud-
veksling, som vedrører driftssikkerhed i overensstemmelse med artikel 40, stk. 6
(KORRR) til ERF’s godkendelse.
ERF
– Energy Regulators’ Forum, (organisatorisk en
del af samarbejdsorganisationen CEER), er den europæiske gruppe, der er nedsat til
formelt at godkende de fælleseuropæiske TSO-forslag til metoder, når der er opnået
enighed mellem medlemslandenes regulerende myndigheder.
På baggrund af ERF’s godkendelse blev den endelige nationale
afgørelse om godken-
delse truffet d. 18. januar 2019.
6
Kommissionens forordning (EU) 2017/1485 af 2. august 2017 om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer
DK1 forstås som Danmark vest for Storebælt
DK2 forstås som Danmark Øst for Storebælt
7
8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0010.png
Side 10/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
RFG
9
Forsyningstilsynet har i henhold til RfG, art. 5, stk. 3, truffet afgørelse om godkendelse
af forslag om tærskler for maksimaleffekt for produktionsanlæg af type B, C og D. af-
gørelsen blev truffet 24. september 2018.
Forsyningstilsynet har endvidere i november 2018 truffet afgørelse om godkendelse af
Energinets forslag til generelle krav for tilslutning af produktionsanlæg i henhold til RfG
art. 7, stk. 1.
Forsyningstilsynet har endvidere i december 2018 afsluttet høring om udkast til afgø-
relse om godkendelse af elnetselskabernes forslag til generelle krav for tilslutning af
produktionsanlæg i henhold til RfG art. 7, stk. 1. Den endelige afgørelse blev truffet i
februar 2019.
I maj 2017 traf Forsyningstilsynet afgørelse om klassificering af ny teknologi, jf. RfG
art. 69. På den baggrund og i henhold til RfG art. 70, stk. 1 har Forsyningstilsynet i
2018 løbende overvåget og offentliggjort mængden af disse nye teknologier (produkti-
onsanlæg), der er solgt i Danmark.
Mængden opgøres som størrelsen af den samlede maksimaleffekt af ny teknologi
solgt til det danske marked. Disse mængder er indberettet hver anden måned indtil
efteråret, hvor eneproducenten af ny teknologi i Danmark (BDR Thermea) meddelte, at
man ikke ønskede at markedsføre produkterne i Danmark længere. ACER
10
besluttede
derfor ved udgangen af 2018, at dette skulle medføre en tilbagetrækning af klassifice-
ringen som ny teknologi.
ANALYSER
ANALYSE OM KONKURRENCEN PÅ MARKEDET FOR RESERVER
Forsyningstilsynet offentliggjorde den 19. december 2018 en rapport om Energinets
indkøb af reserver i elsystemet. Rapporten indeholder analyse af konkurrencen og en
beskrivelse af roller og ansvar i udviklingen af elmarkedet for reserver. Energinets
årlige udgifter til reserver er mellem 500 - 800 mio. kr.
I rapporten anbefaler Forsyningstilsynet bl.a., at Energinet
i)
identificerer og arbejder for at fjerne barrierer og udfordringer for at gøre
brug af nye teknologier,
ii)
med inddragelse af aktørerne offentliggør en rapport over potentialer fra
nye teknologier
9
Kommissionens forordning (EU) 2016/631 af 14. april 2016 om fastsættelse af netregler om krav til nettilslut-
ning for produktionsanlæg
).
ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) har til opgave at sikre, at de reguleringsopga-
ver, der varetages af de nationale regulatorer, koordineres effektivt. Agenturet skal også overvåge det regio-
nale samarbejde mellem transmissionssystemoperatørerne i elektricitets- og gassektoren samt varetage
opgaven med at overvåge de indre markeder for elektricitet og naturgas. Agenturet har også kompetence til i
visse tilfælde at træffe individuelle beslutninger, der vedrører grænseoverskridende infrastruktur.
10
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0011.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 11/28
iii)
sender en redegørelse til Forsyningstilsynet om de balanceansvarlige ak-
tørers budgivning.
Udmøntning af anbefalingerne pågår i 2019.
STATISTIK OM FORSYNINGSAFBRYDELSER
I juni 2019 offentliggjorde Forsyningstilsynet for tredje gang en statistik over hvor mange
husholdningskunder og øvrige forbrugere, der har fået afbrudt elforsyningen. Statistikken
der er baseret på indberetninger fra landets elhandelsvirksomheder, dækker perioden fra
1. januar til 31. december 2018, dvs. kalenderåret 2018. Det samme var tilfælde året
forinden, dvs. i 2017. Den første statistik som tilsynet indsamlede for 2016 omfattede kun
1.
april til 31. december 2016, hvorfor det kun i et begrænset omfang er mulig at sammen-
ligne 2018 (og 2017) med indberetningsåret 2016.
Den offentliggjorte statistik viser, at der i 2018 samlet set var i alt 22.714 forsyningsaf-
brydelser. Andelen af husholdsforbrugere udgjorde 79 pct. mens de øvrige forbrugere
udgjorde 21 pct.
FIGUR 1 FORSYNINGSAFBRYDELSER FOR HUSHOLDNINGSFORBRUGERE 2018
Kilde: Forsyningstilsynet
For husholdningsforbrugernes vedkommende skyldtes 99 pct. af forsyningsafbrydelserne
primært manglende sikkerhedsstillelse, mens de resterende 1 pct. skyldtes øvrige be-
grundelser som insolvente dødsboer og ikke tilsluttede nyoprettede målepunkter. For
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0012.png
Side 12/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
øvrige kunder skyldtes forsyningsafbrydelserne langt overvejende manglende betaling
fra en elforbruger, mens omfanget af øvrige begrundelser som konkurser og restancer
udgør et meget beskedent omfang
FIGUR 2 | FORSYNINGSAFBRYDELSER FOR ØVRIGE ELFORBRUGERE 2018
Kilde: Forsyningstilsynet
PRISUNDERSØGELSE AF ELPRODUKTER I 2017
I maj 2018 offentliggjorde Forsyningstilsynet en prisundersøgelse af el produkter til
private og mindre virksomheder i 2017.
Undersøgelsen viste, at en parcelhuskunde med elvarme (15.000 kWh) i gennemsnit
kunne spare op til godt 1.400 kr. på den årlige elregning ved at være aktiv og skifte til
et billigere el produkt på markedet i 2017.
Besparelserne ved aktivt at vælge et produkt i 2017 var generelt større for forbrugere
med et stort forbrug, idet en forbruger i lejlighed med et forbrug på 1.800 kWh alene
kunne spare mellem 110-320 kr. ved at vælge et billigere produkt.
Besparelsen ved at foretage et aktivt valg var desuden generelt større for kvartalspro-
dukter i 2017. Hovedårsagen til dette er, at rigtig mange forbrugere i 2017 havde et
relativt dyrt kvartalsprodukt.
Der var også forskel mellem Vest- og Østdanmark på de besparelser, der kunne op-
nås. Generelt var de opgjorte besparelser større i Østdanmark i 2017 for kvartals- og
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0013.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 13/28
fastprisprodukter. Den opgjorte besparelse for variable produkter var derimod størst i
Vestdanmark. De største opgjorte besparelser mellem Vest- og Østdanmark relaterede
sig til parcelhuse med elvarme.
NORDREG
11
-UNDERSØGELSE
I 2018 gennemførte Forsyningstilsynet i samarbejde med NordReg, en samarbejdsor-
ganisation for de nordiske landes energiregulatorer, en større forbrugerundersøgelse
omkring forbrugeradfærd på det nordiske detailmarked. Formålet med undersøgelsen i
2018 var at undersøge kundernes synspunkter og erfaringer fra de fire nordiske elmar-
keder i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Forbrugerundersøgelsen viser, at Danmark i sammenligning med Finland, Norge og
Sverige har den største andel af forbrugere (71 pct.) som hverken har skiftet el leve-
randør eller undersøgt udbuddet for muligvis at få en bedre elpris eller et grønnere el
produkt. Undersøgelsen viser også, at danske el forbrugere har mindre kendskab og
mindre tillid til elmarkedet end forbrugerne i de tre andre nordiske lande. Undersøgel-
sen viser endelig, at den primære grund til, at danske forbrugere skifter el leverandør,
er udsigten til at "spare penge" (51 pct.) eller ønsket om en "grøn kontrakt"(21 pct.).
TILSYN
IMPLEMENTERING AF SKÆRPEDE KRAV TIL NETVIRKSOMHEDERNES SÆRSKILTE
IDENTITET
I juni 2017 blev der vedtaget nye regler for netvirksomhedernes særskilte identitet med
en implementeringsfrist den 1. juli 2018.
Reglerne vedrørende særskilt identitet indebærer, at netvirksomheder skal være identi-
tetsmæssigt adskilt fra virksomheder, som er vertikalt integreret med netvirksomheden,
og at netvirksomhederne skal sikre, at der ikke i øvrigt i den vertikalt integrerede net
virksomheds kommunikationsarbejde og identitetsstrategier skabes uklarhed om net-
virksomhedens særskilte identitet, jf. elforsyningsloven § 20 b, stk. 1. Endvidere inde-
bærer kravet om særskilt identitet, at netvirksomhederne skal sikre, at andre, der udfø-
rer opgaver for netvirksomheden, ved opgavens udførelse anvender en identitet, som
adskiller sig fra de identiteter, som i øvrigt anvendes af virksomheder, som er vertikalt
integreret med netvirksomheden, jf. elforsyningsloven § 20 b, stk. 2.
Formålet med reglerne vedrørende særskilt identitet er at sikre, at netvirksomheder,
der er vertikalt integreret med elhandels- eller elproduktionsvirksomhed, er identitets-
mæssigt adskilt fra disse. Reglerne skal således styrke konkurrencen i forhold til kon-
kurrenceudsatte aktiviteter, herunder sikre mod visse former for indirekte markedsfø-
ring. Reglerne har herunder det formål, at netvirksomheder har en selvstændig identi-
tet, således, at det står klart for elforbrugeren, at netvirksomhedens informationer og
ydelser er adskilt fra koncernens øvrige aktivitet.
11
Nordic Energy Regulators
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
Side 14/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Forsyningstilsynet har i foråret 2018 som led i implementeringen af de skærpede krav
til netvirksomhedernes særskilt identitet i § 20 b i lov om elforsyning, der trådte i kraft
den 1. juli 2018, undersøgt samtlige netvirksomheders navne og logoer og har bistået
med vejledning til netvirksomhederne. I den forbindelse har Forsyningstilsynet offent-
liggjort en vejledning i februar 2018 om netvirksomhedernes særskilte identitet.
De netvirksomheder, som har været i dialog med Forsyningstilsynet, har generelt taget
anbefalinger og forslag til sig og foretaget de nødvendige skridt for at leve op til regler-
ne for særskilt identitet inden for den lovfastsatte frist.
TILSYN MED ELPRIS.DK
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at elhandelsvirksomhederne indberetter korrekte
og relevante oplysninger til elpris.dk og at oplysningerne tydeligt og let tilgængeligt
fremgår af virksomhedens egen hjemmeside.
I foråret 2018 undersøgte Forsyningstilsynet alle elhandelsvirksomheder, der udbød
deres produkter på elpris.dk for at få et generelt overblik over elhandelsvirksomheder-
nes indberetninger til elpris.dk.
Alene 19 virksomheder ud af de 33 elhandelsvirksomheder, som indgik i undersøgel-
sen levede op til de krav i relation til indberetningspligten, som Forsyningstilsynet un-
dersøgte. De uoverensstemmelser, der blev konstateret hos de øvrige elhandelsvirk-
somheder, blev gennem dialog med Forsyningstilsynet tilrettet og bragt i orden.
Fem virksomheder manglede at indberette produkter til elpris.dk, som de aktivt udbød
på deres hjemmeside. Fire elhandelsvirksomheder manglede oplysninger om enkelte
produkter på deres egen hjemmeside, som de havde indberettet til elpris.dk. Der var
også tale om produkter, der ikke længere blev aktivt udbudt, som reelt ikke længere
skulle indberettes til elpris.dk.
Hos ni elhandelsvirksomheder konstaterede Forsyningstilsynet uoverensstemmelser
mellem den elpris, der blev indberettet til elpris.dk og prisen på virksomhedens egen
hjemmeside.
Flere virksomheder oplyste, at de enten har indført eller revideret deres producere for
indberetning af priser.
Alle virksomheder rettede efter dialog med Forsyningstilsynet alle de påsete uoverens-
stemmelser.
STIKPRØVEKONTROL VEDR. FAKTURAER EFTERÅR 2018
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at elhandelsvirksomhedernes fakturaer lever op til
reglerne i bekendtgørelse om elhandelsvirksomheders fakturering af omkostninger
over for el forbrugere. Reglerne indeholder minimumskrav til de oplysninger, som el-
handelsvirksomheder skal give forbrugerne i fakturaer.
Forsyningstilsynet gennemførte i efteråret 2018 en stikprøvekontrol af fakturaer hos
seks elhandelsvirksomheder. Forsyningstilsynet konstaterede i den forbindelse, at fire
virksomheder ikke levede op til kravene i faktureringsbekendtgørelsen.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0015.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 15/28
Stikprøveundersøgelsen mundede herefter ud i, at de fire elhandelsvirksomheder fik
fremsendt udkast til afgørelser om påbud. Elhandelsvirksomhederne har som ud-
gangspunkt taget Forsyningstilsynets påbud til sig, om end flere elhandelsvirksomhe-
der har haft brug for vejledning i forbindelse med påbuddene, så elhandelsvirksomhe-
derne på bedst mulige måde kan rette ind.
Overvågning af engrosmarkedet
TO REMIT
12
SAGER
I marts 2018 politianmeldte FSTS to markedsaktører på grund af begrundet mistanke
om overtrædelse af REMIT-forordningens forbud mod markedsmanipulation begået på
intraday-markedet for el i 2015 ved at hamstre kapacitet på el-
transmissionsforbindelser ved at handle med sig selv med den konsekvens, at øvrige
markedsdeltagere ikke kunne handle mellem budzoner, og at konkurrencen hæmme-
des.
De to politianmeldelser resulterede i, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og In-
ternational Kriminalitet udstedte bøder til de to selskaber, som tillige fik konfiskeret de
gevinster, som de opnåede ved forseelserne.
Der er tale om de første REMIT-sager i EU, der afsluttes med endelige afgørelser om
overtrædelse af forbuddet mod markedsmanipulation.
REMIT-SEMINAR
Forsyningstilsynet afholdt et REMIT-seminar i Valby den 22. november 2018 i samar-
bejde med energi-/forsyningstilsynene i Finland, Norge og Sverige. Seminaret om-
handlede aktuelle REMIT-problemstillinger, bl.a. markedsovervågning, algoritmisk
handel og konkrete sager under håndhævelse. Der var ca. 80 deltagere på seminaret,
der bød på oplæg og paneldebattører fra ACER, energibørser, markedsaktører samt
de fire nordiske og det tyske energi-/forsyningstilsyn.
GASOMRÅDET
GODKENDELSE AF OMKOSTNINGSFORDELINGEN MELLEM POLEN OG DANMARK
FOR BALTIC PIPE PROJEKTET (NATURGAS)
Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet) godkendte i februar 2018 omkostningsfordelin-
gen mellem Danmark (Energinet) og Polen (Gaz-System) for Baltic Pipe Projektet
13
.
Afgørelsen var rettet til den danske TSO, Energinet, som er ansvarlig for den danske
del af projektet. Afgørelsen blev truffet efter reglerne i den europæiske infrastrukturfor-
ordning. Afgørelsen var koordineret med den polske regulerende myndighed, URE,
som traf en afgørelse med tilsvarende indhold for Polen (Gaz-System). Afgørelserne
12
Wholesale energy market integrity and transparency
Baltic Pipe Project er et strategisk gas-infrastrukturprojekt, der skaber en ny forsyningsforbindelse på det
europæiske marked. Baltic Pipe vil gøre det muligt at transportere gas fra Norge til de danske og polske
markeder og til slutbrugerne i de omkringliggende nabolande. Baltic Pipe vil samtidig gøre det muligt at trans-
portere gas fra Polen til det danske marked.
13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
Side 16/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
betyder, at Danmark skal afholde ca. halvdelen af omkostningerne til projektet, hvilket
svarer til ca. 6 mia. danske kroner.
VARMEOMRÅDET
FORRENTNING AF INDSKUDSKAPITAL I VARMEVIRKSOMHEDER
Forsyningstilsynet har fortsat arbejdet med varmevirksomheders ansøgninger om for-
rentning af indskudskapital. Udover at afslutte en række sager efter de regler, der var
gældende indtil ændringen i 2017, påbegyndte Forsyningstilsynet behandling af an-
søgninger efter de nye regler. Regelændringen indebærer, at virksomhederne frem-
over alene kan få godkendt forrentning af den del af indskudskapitalen, der anvendes
til virksomhedens drift eller anlægsinvesteringer, også kaldet anvendt indskudskapital.
Energitilsynet har i begyndelsen af 2018 tilkendegivet, hvorledes selskabsretlige kapi-
talændringer mv. kan påvirke indskudskapitalen. Tilkendegivelsen indebar bl.a. et
princip om, at den eksisterende indskudskapital alene påvirkes af ændringer, hvor
virksomheden får stillet flere eller færre midler til rådighed i modsætning til ændring i
virksomhedsform eller af selskabsretlige kapitalændringer, som alene bygger på enten
en ny vurdering af virksomhedens værdi eller en overførsel af selskabets egenkapital.
Forrentning af indskudskapital
I løbet af 2018 har det daværende Sekretariatet for Energitilsynet og senere Forsy-
ningstilsynet afgjort yderligere 16 ansøgninger om forrentning af indskudskapital efter
de gamle regler. Ved udgangen af året var der fortsat 15 sager under behandling efter
de gamle regler. 9 af disse sager blev enten sendt i 1. eller 2. høring i 2018.
Med hensyn til forrentningsansøgninger, der skal behandles efter de nye regler, har
Forsyningstilsynet i 2018 sendt 13 udkast til afgørelser i høring. I januar 2019 traf For-
syningstilsynet første gang afgørelse og godkendte forrentning efter de nye regler.
KONTROLPROJEKT PÅ VARMEOMRÅDET
Forsyningstilsynet har i 2018 ført målrettet kontrol af 116 fjernvarmevirksomheder, der
tilsammen har haft overdækninger på ca. 625 mio. kr. Kontrolprojektet har omfattet de
fjernvarmevirksomheder, som har haft overdækninger, der udgør mere end 10% af
deres omkostninger mindst to år i træk. Overdækningerne skal i de fleste tilfælde tilba-
geføres i løbet af 2019.
Baggrunden for kontrolprojektet er den målrettede kontrolstrategi på varmeområdet.
Forsyningstilsynet udvælger løbende områder i henhold til strategien med fokus på de
områder, hvor der er størst risiko for urimelige priser for fjernvarmeforbrugerne. Det er
som udgangspunkt ikke i strid med varmeforsyningslovens regler, at der forekommer
overdækning, men det er derimod i strid med Forsyningstilsynets praksis ikke at tilba-
geføre en overdækning året efter den er opstået.
Ud af de 116 virksomheder havde 31 allerede inden kontrolprojektet i 2018 en afviklings-
aftale med Forsyningstilsynet. Ud af de resterende 85 fjernvarmevirksomheder, har 24
under kontrolprojektets forløb nedbragt deres overdækninger til under 10% af deres
omkostninger og 55 har indgået forhandlingsløsninger med Forsyningstilsynet. Over-
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 17/28
dækningen skal i de tilfælde tilbageføres over varmeprisen i 2019. De resterende 6 virk-
somheder har indgået en afviklingsaftale med Forsyningstilsynet, som forløber over flere
år. Primo 2019 er overdækningerne reduceret fra 625 mio. kr. til 329 mio. kr., hvilket
svarer til et fald på 47%. Forsyningstilsynets kontrolprojekt har været medvirkende til,
at overdækningerne bliver tilbageført til forbrugerne i et hurtigere tempo.
NY ØKONOMISK REGULERING AF FJERNVARMESEKTOREN
Som følge af de politiske stemmeaftaler af 7. april 2016 og 2. juni 2017 om ny økono-
misk regulering af fjernvarmesektoren med indtægtsrammer og effektivitetskrav på
baggrund af benchmarking har Forsyningstilsynet i 2018 været involveret i en række
udviklingsaktiviteter.
Forsyningstilsynet blev ansvarlig for at sikre en færdiggørelse af udarbejdelsen af et
’pris-
og
levetidskatalog’. Det har krævet en væsentlig indhentning af sektorspecifik
viden at udarbejde pris- og levetidskataloget, og det forventes endeligt færdigt medio
2019. Selve pris- og levetidskataloget har til formål at sikre et datagrundlag på fysiske
anlægsaktiver for de virksomheder, som omfattes af den nye økonomiske regulering.
Data fra pris- og levetidskataloget forventes anvendt i den kommende økonomiske
benchmarking af fjernvarmevirksomhederne.
Forsyningstilsynet er endvidere ansvarlig for en standardisering af selskabernes om-
kostningsopgørelse, der har til formål at sikre en ensartet fordeling og opgørelse af
omkostninger på de tre væsentligste led i værdikæden for fjernvarmesektoren; produk-
tion, transmission og distribution. Det førte til, at Forsyningstilsynet udstedte en ny
anmeldelsesbekendtgørelse med regler om fordeling af omkostninger på de tre led i
værdikæden, og derudover blev der også fastsat regler om, at varmeregnskabsåret
skal følge kalenderåret.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
Side 18/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
ENERGISPAREOMRÅDET
BENCHMARK FOR ENERGIBESPARELSER I 2017
Forsyningstilsynet offentliggjorde den 1. november 2018 en benchmark for net- og distri-
butionsvirksomhedernes omkostninger til energispareindsatsen inden for el-, naturgas-
og fjernvarmebranchen i 2017. De offentliggjorte tal viste, at net- og distributionsvirk-
somhederne havde haft gennemsnitlige omkostninger på 46,9 øre/ kWh i 2017. Til sam-
menligning var gennemsnitsomkostningerne i 2016 på 49,1 øre/ kWh. Energibesparel-
serne blev således realiseret 2,2 øre/ kWh billigere i 2017, hvilket udgjorde et fald på 4,5
pct.
Den offentliggjorte benchmark blev fulgt op af en analyse af net- og distributionsvirk-
somhedernes omkostninger til energibesparelser, som Forsyningstilsynet offentliggjor-
de den 8. januar 2019. Analysen viste, at halvdelen af elnet- og fjernvarmevirksomhe-
derne havde gennemsnitsomkostninger, der lå ganske tæt på hinanden omkring bran-
chegennemsnittet. Til gengæld var der nogle virksomheder, der lå betydeligt over og
under gennemsnittet. Samtidig varierede andelen af virksomhedernes udgifter til admi-
nistration væsentligt brancherne imellem. Naturgasvirksomhederne havde på grund af
deres størrelse de laveste omkostninger på 2,6 pct., mens fjernvarmevirksomhederne
havde de højeste på 10,2 pct., idet branchen er karakteriseret ved mange små virk-
somheder, der ikke på samme måde kan opnå stordriftsfordele.
TILSYN MED ENERGISPAREORDNINGEN
Forsyningstilsynets tilsyn med energispareordningen er fordelt på følgende to områder:
-
Omkostningstilsynet, som er et tilsyn med, om omkostninger og regnskaber
for virksomhedernes energispareindsats er retvisende.
-
Markedsmæssighedstilsynet, som er et tilsyn med, om aftaler med andre virk-
somheder, herunder aftaler med koncernforbundne virksomheder, er indgået
på markedsvilkår.
I 2017 har Forsyningstilsynet gennemført stedlige omkostningstilsyn hos 16 net- og
distributionsvirksomheder (5 elnet-, 1 naturgasdistributions- og 10 varmedistributions-
virksomheder).
For så vidt angår markedsmæssighedstilsynet af aftaler på energispareområdet har
Forsyningstilsynet i 2018 behandlet 12 sager, der blev udtrukket til stikprøvekontrol
ultimo 2017. Ultimo 2018 udtog Forsyningstilsynet herudover 12 selskaber til stikprø-
vekontrol. Forsyningstilsynet har samtidig behandlet en række sager på grundlag af
anmeldelser.
VEJLEDNING OM ENERGISPAREORDNINGEN
I februar 2018 udsendte Forsyningstilsynet en vejledning for 2017 til alle elnet-, natur-
gas- og varmedistributionsvirksomheder om opgørelse og indberetning af omkostnin-
ger forbundet med energibesparelser. Vejledningen, der beskriver de mest almindelige
problemstillinger i forbindelse med opgørelse af omkostninger og indtægter ved ener-
gispareaktiviteter, har til formål at sikre, at net- og distributionsvirksomhederne opgør
omkostninger knyttet til energibesparelsesaktiviteter korrekt, og at bidrage til at sikre,
at virksomhedernes indberetninger bliver ensartede og sammenlignelige.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 19/28
VEJLEDNING OM UDBUD OG MARKEDSMÆSSIGHED PÅ ENERGISPAREOMRÅDET
I juni 2018 offentliggjorde Forsyningstilsynet en vejledning til net- og distributionsvirk-
somhederne om, hvordan de bedst sikrer, at forsyningslovenes krav om markeds-
mæssighed opfyldes, når de indgår aftaler med deres søsterselskaber eller andre
koncern- eller interesseforbundne selskaber via udbud på energispareområdet.
Vejledningen omtaler de overordnede principper m.v., som en udbudsproces skal over-
holde, for at udbuddet kan ses som en markedsprøvning af priser og vilkår, der kan bru-
ges som dokumentation for, at forsyningslovenes krav om markedsmæssighed er op-
fyldt. Vejledningen beskriver også de overordnede krav, der stilles til sammenlignelighed,
for at priser og vilkår fra udbud kan anvendes som dokumentation for markedsmæssig-
hed.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0020.png
Side 20/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
ENERGIKLAGENÆVNET
Energiklagenævnet behandler blandt andet klager over afgørelser truffet i Forsynings-
tilsynet (Energitilsynet) og opgørelsen for 2018 viser, at Energiklagenævnet har truffet
afgørelse i 23 sager med udspring i afgørelser truffet i Forsyningstilsynet eller Sekreta-
riatet for Energitilsynet, og heraf er 18 sager blevet stadfæstet i Energiklagenævnet, jf.
tabel 2.
TABEL 2 |
SAGER I ENERGIKLAGENÆVNET MED UDSPRING I FORSYNINGSTILSY-
NET (TIDLIGERE ENERGITILSYNET)
Antal sager
Afgjort af klagenævnet
Heraf Stadfæstet
Heraf ophævet/delvis ændret,
delvist hjemvist
Heraf afsluttet uden afgørelse
Heraf afvist af klagenævnet
Omstødelsesprocent
0
0
9
0
4
30
1
3
17
3
3
18
2015
11
10
1
2016
14
7
3
2017
10
5
1
2018
23
18
3
Kilde: Forsyningstilsynet / Energiklagenævnet
Note: Omstødelsesprocenten er opgjort som antal sager, der er ophævet/delvisændret/delvis hjemvist divideret med
antal afsluttede sager minus sager, der er afvist eller afsluttet uden afgørelse.
Omgørelsesprocenten varierer fra år til år. Der kan være flere forklaringer på variationer-
ne. Forsyningstilsynet (tidligere Energitilsynet) har som første myndighedsinstans sager,
hvor det er første gang, at lovgivning skal fortolkes og omsættes i en praksis. Antallet af
klagesager over sådanne "nyfortolkningssager" kan have indflydelse på opgørelsen. Det
bør desuden bemærkes, at Forsyningstilsynet (Energitilsynet) i visse sager træffer afgø-
relser, der har økonomisk indvirkning på virksomheder og kunder, som derfor ønsker
sagen prøvet ved en ankeinstans.
I lyset af at Forsyningstilsynet (tidligere Energitilsynet) træffer afgørelser i 700 til 800
sager om året, er det en beskeden del, der bliver hjemvist til fornyet behandling i Energi-
klagenævnet.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0021.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 21/28
SAGSBEHANDLING
Sagsbehandlingstiden varierer fra år til år, afhængigt af sagernes kompleksitet, høringer
og dialog med relevante interessenter i sagsbehandlingen. Forsyningstilsynet har indført
en række initiativer til bedre styring af sagsbehandlingen i de senere år, men der er for-
sat komplicerede og omfattende sager, der kan have en relativt lang sagsbehandlingstid.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afgjorte sager var 6,2 måneder i 2018,
hvilket er en lille stigning i forhold til 2017, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
var på 6 måneder.
TABEL 3 |
SAGER I FORSYNINGSTILSYNET (TIDLIGERE ENERGITILSYNET)
2015
Antal af sager i alt
Afgjorte sager
1494
784
2016
1590
729
2017
1942
756
2018
1994
704
Kilde: Forsyningstilsynet
Note: Opgørelsesmetoden for afgjorte sager omfatter alene sager, der fremstår som afgørelser i snævert forstand.
Dvs., en udtalelse, hvorved myndigheden i forhold til en bestemt adressat eller afgrænset kreds af adressater ensi-
digt, hvad der er eller skal være ret i et konkret foreliggende tilfælde.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0022.png
Side 22/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
ØKONOMI
Omkostningerne til Forsyningstilsynets arbejde finansieres i henhold til lovgivningen af
gebyrer fra de virksomheder, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med. De nærmere
regler for virksomhedernes gebyrer fremgår af betalingsbekendtgørelserne
14
for de
enkelte områder.
Regnskabsresultatet for 2018 på gebyrområdet udviser et samlet overskud på 15,2
mio. kr. jf. tabel 3.
TABEL 4 |
GEBYRREGNSKAB 2018
El
Mio. kr.
Beholdning, ultimo 2017
Gebyrindtægter 2018
Omkostninger 2018
Regnskabsresultat 2018
Beholdning ultimo 2018
Kilde: Forsyningstilsynet
Gas
10,3
9,3
6,4
2,9
13,3
Varme
14,5
20,1
16,1
4,0
18,5
Energi--
besparelser
4,6
15,8
8,5
7,3
11,9
I alt
40,0
86,5
71,3
15,2
55,2
10,5
41,3
40,3
1,0
11,5
I de kommende år vil Forsyningstilsynet kunne anvende gebyrbeholdningen til nye
opgaver på tilsynsområdet og i modsat fald vil beholdningen blive reduceret ved frem-
tidige lavere satser.
GEBYRINDTÆGTER
2018 var første år, hvor Forsyningstilsynet selv forestod gebyropkrævning. Opkræv-
ningen hviler på satser, der fremgår af de nye bekendtgørelser om betaling for myn-
dighedsbehandling for opkrævning af gebyrer på el-, gas- og varmeområdet samt sa-
ger på VE-området (vedvarende energi).
Den nye model for finansieringen af myndighedsbehandling på el- og gasområdet er,
at virksomhederne som er omfattet af tilsynet, betaler en kombination af grundgebyr,
lovfikseret gebyr og timebaserede gebyr. Finansieringen af myndighedsbetaling på
varme- og energibesparelsesområdet er ikke ændret i forhold til tidligere år, idet der
betales henholdsvis grundgebyr og/eller lovfikseret gebyr.
Af figur 1. fremgår det, hvorledes gebyrerne er fordelt på de enkelte forsyningsområder
14
BEK nr. 1714 af 26/12/2017 Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter lov om elforsy-
ning, BEK nr. 1619 af 15/12/2017 Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter lov om frem-
me af vedvarende energi, BEK nr. 1715 Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter lov om
naturgasforsyning og BEK 1620 af 15/12/2017 Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter
lov om varmeforsyning.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0023.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 23/28
FIGUR 3 |
GEBYRINDTÆGT FORDELT PÅ FORSYNINGSOMRÅDER
45,0
40,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
-
El
Grundgebyr
Gas
Lovfikseret gebyr
Varme
Energibesparelser
Timebaseret gebyr
Kilde: Forsyningstilsynet
Note: Opkrævningen af grundgebyr dækker bl.a. opgaver som tilsyn, klagesagsbehandling, analyser, internationalt
arbejde og registrering på prisportaler. Beløbet beregnes ud fra leverede mængde til forbrug i Danmark.
Opkrævning af lovfikserede gebyr fremgår af direkte af forsyningslovene. Beløbet fordeles forholdsmæssigt efter mæng-
der.
Opkrævning af timebaseret gebyr dækker bl.a. opgaver i forbindelse med indtægtsrammeregulering, benchmark og
metodegodkendelse. Beløbet beregnes ud fra timer baseret ud fra tidsregistreringen.
ELFORSYNING
Gebyrindtægten for elforsyningsområdet udgør 41,1 mio. kr. hvoraf 14,3 mio. kr. er
opkrævet på baggrund af forbrugte timer vedrørende eltransmissionsselskabet, elnet-
virksomhederne og vedvarende energi.
Satserne vedrørende grundgebyr er reguleret både pr. 1. januar 2018 og 1. juli 2018.
Sidstnævnte regulering skyldtes, at Forsyningstilsynet fik tildelt nye opgaver vedrøren-
de ny regulering på elområdet og netregler primo januar 2018, som ikke var indregnet i
satserne pr. 1. januar 2018. Grundgebyrerne opkræves på baggrund af leveret mæng-
de til forbrug i Danmark for 2017.
Fordelingen af gebyrindtægten mellem elhandelsselskaberne, elnetvirksomhederne og
eltransmissionsselskabet fremgår af figur 2.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0024.png
Side 24/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
FIGUR 4 |
FORDELING AF GEBYRINDTÆGTER PÅ VIRKSOMHEDSTYPER VEDRØ-
ENDE EL-FORSYNING
Elhandelselskaber
Elnetvirksomheder
Eltransmissionsselskab
Kilde: Forsyningstilsynet
I 2018 har Forsyningstilsynet foretaget opkrævning hos 65 elhandelsvirksomheder,
hvoraf størsteparten af selskaberne er registreret på elpris.dk. Endvidere er der foreta-
get opkrævninger hos 42 elnetvirksomheder og et transmissionsselskab.
Betalingen fra elhandelsvirksomhederne spænder mellem 900 kr. til 3.403.000 kr. og
for elnetvirksomheder er spændet fra 143.000 kr. til 3.010.000 kr.
NATURGASFORSYNING
Gebyrindtægten for naturgasområdet udgør 9,3 mio. kr., hvoraf 1,9 mio. kr. er opkræ-
vet på baggrund af forbrugte timer vedrørende transmissionsselskabet, distributions-
selskaber, selskaber med tilbagefaldsprodukter samt opstrømsselskaber.
Satserne vedrørende grundgebyr er fastsat pr. 1. januar 2018 i bekendtgørelsen.
Grundgebyrerne opkræves på baggrund af leveret mængde til forbrug i Danmark for
2017.
I 2018 har Forsyningstilsynet foretaget opkrævning hos 20 naturgasleverandører,
hvoraf størsteparten af selskaberne er registreret i gasprisguiden. Endvidere er der
foretaget opkrævninger hos 3 naturgasdistributionsselskaber, et lagerselskab, et op-
strømsselskab og et transmissionsselskab.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0025.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 25/28
FIGUR 5 |
FORDELING AF GEBYRINDTÆGTER PÅ VIRKSOMHEDSTYPER VEDRØ-
ENDE NATURGASFORSYNING
Naturgasleverandører
& opstrømselskab
Naturgasdistributionss
elskaber
Naturgastransmission
selskab & -lager
Kilde: Forsyningstilsynet
Betalingen fra naturgasleverandører spænder fra 500 kr. til 751.000 kr.
VARMEFORSYNING
Gebyr på varmeforsyningsområdet udgør 20,1 mio. kr., hvoraf det lovfikserede gebyr
udgør 0,2 mio. kr. Gebyret på varmeområdet er ikke ændret væsentlig i forhold til tidli-
gere år bortset fra, at det er Forsyningstilsynet, som står for opkrævningen af gebyret i
modsætning til tidligere, hvor Energistyrelsen stod for opkrævningen. Gebyret er base-
ret som et grundgebyr, hvor de anvendte mængder for forbrug i 2017 og de korrigere-
de graddage oplyses af Energistyrelsen.
Selvom Forsyningstilsynet fik tildelt flere opgaver vedrørende ny regulering på varme-
området i januar 2018, medførte det ikke, at satsen blev ændret pr. 1. juli 2018.
Betalingen fra varmeforsyningsvirksomhederne spænder fra 8.900 kr. til 5.425.000 kr.
ENERGIBESPARELSER
Betaling af myndighedsbehandling på energispareordningen er ikke ændret i forhold til
tidligere år, da gebyrindtægten fremgår af bekendtgørelse om energispareydelser i
net- og distributionsvirksomheder. BEK nr. 619 af 29/05/2018.
Energistyrelsen udsender afgørelser for gebyropkrævningen. Forsyningstilsynet står
for fakturering af Forsyningstilsynets gebyr i henhold til Energistyrelsens trufne afgø-
relse.
Betalingen fra elnetvirksomhederne spænder fra 800 kr. til 1.500.000 kr. og for varme-
forsyningsvirksomhederne er spændet fra 180 kr. til 2.025.000 kr.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0026.png
Side 26/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
TIMEPRIS
Timeprisen, der anvendes i det timebaserede gebyr, beregnes på grundlag af de sam-
lede omkostninger, som dækkes af gebyrfinansiering og de samlede direkte timer på
forsyningsområderne.
TABEL 5 |
TIMEPRIS
Budget 2018
Omkostninger mio. kr.
Direkte faglige timer
Timepris kr.
89,5
93.425
958
Forbrug 2018
71,4
83.481
855
Budget 2019
87,8
102.375
858
Kilde: Forsyningstilsynet
Note: Omkostningerne består af personaleomkostninger, forbrugsomkostninger, af- og nedskrivninger, internt køb af
varer og tjenesteydelser og andre ordinære driftsomkostninger, som kan henføres til gebyrfinansiering.
Der er et fald i den realiserede timepris i forhold til den budgetterede timepris for 2018, da de faktiske omkostninger er
faldet forholdsvis mere end de faglige timer er faldet i forhold til budgettet for 2018.
LOVPLIGTIGE GEBYRER
I såvel elforsyningsloven
15
, naturgasforsyningsloven
16
som varmeforsyningsloven
17
er
der fastsat et lovfæstet gebyr på 200.000 kr. årligt.
For gebyret vedrørende elforsyningsloven opkræves halvdelen hos netvirksomhederne i
forhold til den mængde el, som er transporteret gennem virksomhedernes net til forbrug i
Danmark og den anden halvdel opkræves hos elhandelsvirksomhederne i forhold til den
mængde elektricitet, som elhandelsvirksomhederne har leveret til forbrug i Danmark.
For gebyret vedrørende naturgasforsyningsloven opkræves halvdelen hos naturgasdi-
stributionsvirksomhederne i forhold til den mængde naturgas, som er distribueret gen-
nem virksomhedernes net til forbrug i Danmark og den anden halvdel opkræves hos
naturgasleverandørerne i forhold den mængde naturgas, som er leveret til forbrug i
Danmark af naturgasleverandørerne.
Gebyret vedrørende varmeforsyningsloven opkræves hos varmeselskaberne, som har
leveret pr. TJ varme leveret ab værk, korrigeret for graddage, som overstiger 100 TJ i
det foregående kalenderår.
Gebyret skal dække Forsyningstilsynets arbejde med de kommunale indberetninger
18
15
16
§ 78, stk. 2, i elforsyningsloven, jf. LBK nr., 1009 af 27. juni 2018 med senere ændringer
§ 44, stk. 2 i naturgasforsyningsloven, jf. LBK nr. 1715 af 26. december 2017 med senere ændringer
17
§ 23 c, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 9. oktober 2018
18
(Kommuner foretager indberetninger i medfør af EFL §37, NGFL §35 og VFL §23L)
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0027.png
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
Side 27/28
PERSONALE
Der var pr. 1. januar 2018 ansat 76,5 årsværk i Forsyningstilsynet og ved udgangen af
2018 (31. december 2018) var antallet steget til 87,8 årsværk. Årsagen til stigningen i
årsværk skyldes tildelingen af nye opgaver primo januar 2018 vedrørende tekniske
netregler og ny regulering på elnetområdet samt udvikling af ny regulering på varme-
området.
Det gennemsnitlige antal årsværk i 2018 var på 80,4 årsværk, hvilket er lavere end det
angivne antal årsværk angivet i Finansloven tillagt antallet af årsværk til de nye opga-
ver på 16 årsværk. Differencen i det gennemsnitlige antal årsværk skyldes bl.a., at
tildelingen af årsværk sker for hele regnskabsåret, hvorimod det realiserede antal års-
værk bliver opgjort ud fra antallet af ansatte på månedsbasis. Dertil kommer, at det i
forbindelse med udmeldingen om flytningen til Frederiksværk viste sig vanskeligere
end forventet at få besat såvel nye stillinger som genbesat fratrædelserne (vakancer-
ne).
FIGUR 6 |
MEDARBEJDERSAMMENSÆTNING PÅ STILLINGSBETEGNELSER
Fuldmægtig
Specialkonsulent
Chefkonsulent
Chefer
Øvrige
Kilde: ISOLA
Note: 4. kvartal 2018
Som det fremgår af figur 4 medarbejdersammensætning på stillingbetegnelser udgør
fuldmægtige den største del af personalet, hvilket underbygges af, at der er forholdsvis
mange yngre medarbejdere ansat i Forsyningstilsynet. Aldersfordelingen og fordeling
på køn fremgår af figur 5.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Forsyningstilsynets årsberetning for 2018
2067522_0028.png
Side 28/28
FORSYNINGSTILSYNET | ÅRSBERETNING 2018
FIGUR 7 | MEDARBEJDERSAMMENSÆTNING FORDELING PÅ ALDER OG KØN
25
20
15
10
5
0
20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64
år
år
år
år
år
år
år
år
år
Mænd
Kvinder
Kilde: ISOLA
Note: 4. kvartal 2018
Den gennemsnitlige medarbejders alder ultimo 2018 var på 40,8 år, hvilket er en stig-
ning fra 2017, hvor den gennemsnitlige alder var på 38,4 år. Kønsfordelingen ultimo
2018 fordelte sig med 54 % mænd og 46 % kvinder, hvilket er nogenlunde konstant i
forhold til ultimo 2017.
Som led i den tidligere regerings
plan ”Bedre balance II –
Statslige arbejderpladser
tættere
på borgerne og virksomhederne” skal Forsyningstilsynet flytte til Frederiks-
værk. Denne udmelding fandt sted medio januar 2018. Personaleomsætningsha-
stigheden fra før udmeldingen (2017/ 2018) til nu (2018/2019) er steget fra 13,2 % til
22,2 %. I sammenligning med staten som helhed har Forsyningstilsynet haft en lidt
højere omsætning, men efter udmelding om flytningen ligger personaleomsætningen
nu 75 % over det gennemsnitlige for staten.
TABEL 6 |
PESONALEOMSÆTNING
1.kvartal 2017 til
1. kvartal 2018
Forsyningstilsynet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Staten
13,2
19,1
12,6
1.kvartal 2018 til
1. kvartal 2019
22,2
11,8
13,3
Kilde: ISOLA
Note: Personaleomsætningsprocenten beregnes som årsværkssummen for afgåede medarbejdere i forhold til det
gennemsnitslige antal årsværk.
Det gennemsnitlige antal årsværk beregnes som uændrede årsværk tillagt halvdelen af tilgåede årsværk fratrukket
halvdelen af afgåede årsværk.