Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 21
Offentligt
Dato
7. august 2019
J nr.
2019 - 1409
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i
Energistyrelsen, bekendtgørelse om beredskab for elsektoren, bekendtgørel-
se om beredskab for naturgassektoren og bekendtgørelse om it-beredskab
for el- og naturgassektorerne
Udkast til bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen,
bekendtgørelse om beredskab for elsektoren, bekendtgørelse om beredskab for
naturgassektoren og bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
har været i høring i perioden fra den 2. april til den 23. april 2019.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra Dansk Energi (DE), Dansk Fjernvar-
me (DFV) og Radius Elnet A/S (Radius) med bemærkninger til bekendtgørelserne.
I det følgende gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar. Ener-
gistyrelsens bemærkninger til de enkelte punkter fremgår efterfølgende i kursiv.
Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen
1. DE finder ikke, at den foreslåede opkrævningsmodel i tilstrækkelig grad tager
højde for en rimelig differentiering. Opkrævningsmetoden bør ske ud fra
hvor
forsyningskritiske den enkelte virksomheds anlæg og IT-systemer er, og der-
næst
hvor
grundigt og omfangsrigt det enkelte tilsyn tilsvarende så skal være.
DE foreslår, at Energistyrelsen eksempelvis kunne undlade fysiske tilsyn og
alene lave et administrativt ”skrivebordstilsyn” med de mindre virksomheder.
Tilsynet, som beløbet skal dække, er både tilsyn efter bekendtgørelse om it-
beredskab for el- og naturgassektorerne og tilsyn efter enten bekendtgørelse
om beredskab for elsektoren eller bekendtgørelse om beredskab for naturgas-
sektoren. Ud over de særlige krav til ubemandede klasse-1 anlæg differentieres
der ikke imellem kravene til tilsynet i bekendtgørelse om beredskab for elsekto-
ren og bekendtgørelse om beredskab for naturgassektoren i forhold til, hvor for-
syningskritiske de er, og derfor heller ikke i omfanget af tilsynsopgaven med
virksomhederne. Det er alene i bekendtgørelse om it-beredskab for el- og natur-
gassektorerne, der gøres forskel på kravene til virksomhederne afhængig af de-
res kategorisering, og i denne bekendtgørelse sker differentieringen alene i for-
hold til de krav, der stilles til virksomhedernes it-sikkerhedstjenester, og hvor of-
te der føres tilsyn med virksomhederne, herunder hvor ofte der skal indsendes
materiale til tilsyn.