Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 21
Offentligt
2066592_0001.png
Dato
7. august 2019
J nr. 
2019 - 1409
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i
Energistyrelsen, bekendtgørelse om beredskab for elsektoren, bekendtgørel-
se om beredskab for naturgassektoren og bekendtgørelse om it-beredskab
for el- og naturgassektorerne
Udkast til bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen,
bekendtgørelse om beredskab for elsektoren, bekendtgørelse om beredskab for
naturgassektoren og bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
har været i høring i perioden fra den 2. april til den 23. april 2019.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra Dansk Energi (DE), Dansk Fjernvar-
me (DFV) og Radius Elnet A/S (Radius) med bemærkninger til bekendtgørelserne.
I det følgende gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar. Ener-
gistyrelsens bemærkninger til de enkelte punkter fremgår efterfølgende i kursiv.
Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen
1. DE finder ikke, at den foreslåede opkrævningsmodel i tilstrækkelig grad tager
højde for en rimelig differentiering. Opkrævningsmetoden bør ske ud fra
hvor
forsyningskritiske den enkelte virksomheds anlæg og IT-systemer er, og der-
næst
hvor
grundigt og omfangsrigt det enkelte tilsyn tilsvarende så skal være.
DE foreslår, at Energistyrelsen eksempelvis kunne undlade fysiske tilsyn og
alene lave et administrativt ”skrivebordstilsyn” med de mindre virksomheder.
Tilsynet, som beløbet skal dække, er både tilsyn efter bekendtgørelse om it-
beredskab for el- og naturgassektorerne og tilsyn efter enten bekendtgørelse
om beredskab for elsektoren eller bekendtgørelse om beredskab for naturgas-
sektoren. Ud over de særlige krav til ubemandede klasse-1 anlæg differentieres
der ikke imellem kravene til tilsynet i bekendtgørelse om beredskab for elsekto-
ren og bekendtgørelse om beredskab for naturgassektoren i forhold til, hvor for-
syningskritiske de er, og derfor heller ikke i omfanget af tilsynsopgaven med
virksomhederne. Det er alene i bekendtgørelse om it-beredskab for el- og natur-
gassektorerne, der gøres forskel på kravene til virksomhederne afhængig af de-
res kategorisering, og i denne bekendtgørelse sker differentieringen alene i for-
hold til de krav, der stilles til virksomhedernes it-sikkerhedstjenester, og hvor of-
te der føres tilsyn med virksomhederne, herunder hvor ofte der skal indsendes
materiale til tilsyn.
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
Tilsynskravene herunder differentieringen er fagligt velunderbygget. Det er ikke
muligt for Energistyrelsen ud fra en saglig vurdering at føre mindre grundige el-
ler omfangsrige tilsyn med de små virksomheder efter bekendtgørelse om be-
redskab for elsektoren, bekendtgørelse om beredskab i naturgassektoren eller
bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne, ved f.eks. kun at
føre skrivebordstilsyn. I praksis ville det betyde, at disses forbrugere stilles for-
syningssikkerhedsmæssigt ringere, blot fordi de er tilsluttet et mindre selskab.
Det er derfor Energistyrelsens vurdering, at de foreslåede gebyrsatser afspejler
en rimelig differentiering og god balance.
2. DE anfører, at de foreslåede gebyrsatser er uproportionale og uhensigtsmæssi-
ge, da de rammer elkunderne hos de mindre netvirksomheder særligt hårdt. Det
vil således efter DE´s beregninger og opfattelse blive dyrere at være elkunde i et
af de mindre netvirksomheders netområde end i de største netvirksomheders
netområder, idet virksomheder med flere kunder har mulighed for at dele om-
kostningen ud på flere forbrugere. DE spørger desuden til, hvorvidt den i be-
mærkningerne til lov nr. 1399 af 5. december 2017 beskrevne solidariske model
for fordeling af omkostningerne mellem virksomhederne passer ind i forhold til
lovbemærkningerne til lovforslag L 178.
Det er korrekt, at det vil blive dyrere for forbrugere i mindre netvirksomheder
med udgangspunkt i de foreslåede gebyrsatser. Hensigten med lovforslaget og
de i bekendtgørelsen foreslåede bestemmelser om betaling for tilsyn med be-
redskabsarbejdet i el- og naturgassektorerne er at sikre, at de virksomheder, der
modtager en ydelse, betaler for den ydelse, som de modtager. Gebyrsatserne
skal i videst muligt omfang være omkostningsægte. Energistyrelsen har derfor i
lovforslag L 178 af 2018-19 lagt op til en gennemsigtig og lige fordelingsnøgle
for alle virksomheder i el- og naturgassektorerne, som er omfattet af bered-
skabsbekendtgørelserne for disse sektorer.
Energistyrelsen foretog allerede i forbindelse med tilblivelsen af lovforslag L 178
en vurdering af, hvorvidt Energistyrelsens eksisterende gebyrmodeller i el- og
naturgasforsyningslovene kunne genanvendes til gebyrfinansieringen af tilsyn
med beredskabsarbejdet i el- og naturgassektorerne. Energistyrelsens konklusi-
on herpå blev, at det ville være uhensigtsmæssigt at anvende de eksisterende
gebyrmodeller, fordi gebyropkrævningen ville blive skæv alt efter, hvilken type
virksomhed, der var tale om. Såfremt Energistyrelsen skulle anvende de allere-
de eksisterende gebyrmodeller, f.eks. timeafregnet gebyrer og lovfikserede
grundbeløb fordelt efter energienheder transporteret til forbrug i Danmark, ville
virksomheder med elproduktionsbevilling blive timeafregnet, mens netvirksom-
hederne ville skulle betale solidarisk for hinanden. Dette blev vurderet uhen-
sigtsmæssigt, da virksomhederne, når de er i samme kategori og har anlæg
med samme klassificering efter hhv. it-beredskabsbekendtgørelsen og de alme-
ne beredskabsbekendtgørelser, modtager den samme ”mængde” af tilsyn, uan-
set om de er netvirksomhed eller produktionsvirksomhed. Produktionsvirksom-
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
heder ville risikere at skulle betale mere end netvirksomhederne, selvom de ville
modtage den samme ydelse.
Energistyrelsen valgte således at arbejde videre med en gebyrmodel, der er ba-
seret på en fordelingsnøgle, som kan anvendes på alle typer virksomheder, der
modtager beredskabstilsyn. Denne fordelingsnøgle baserer sig, som beskrevet i
lovforslag L 178, på el- og naturgasvirksomhedernes kategorisering og klassifi-
cering af deres anlæg efter de tre beredskabsbekendtgørelser for el- og natur-
gassektorerne.
Denne kategorisering og klassificeringen betragtes som en grundpille i bered-
skabslovgivningen på el- og naturgasområdet. Denne grundpille er ens på tværs
af alle virksomheder, uanset om der er tale om en elnetvirksomhed, elprodukti-
onsvirksomhed, produktionsbalanceansvarlig, naturgasdistributionsselskab eller
et naturgaslager.
Det er samtidig et udtryk for, hvor meget tilsyn der føres med virksomhederne,
da kategori 1-virksomheder modtager mere tilsyn end kategori 2- og 3-
virksomheder.
På baggrund af ovenstående er en fordelingsnøgle baseret på kategorisering og
klassificering efter Energistyrelsens vurdering ideel til at sikre proportionalitet og
ensartethed i, hvor stort et beløb virksomheden skal betale. Samtidig vurderes
den i videst muligt omfang at være omkostningsægte.
Det fremgår også af Radius’ høringssvar, at Radius finder, at den foreslåede
fordelingsnøgle er hensigtsmæssig, da den sikre ensartethed på tværs virksom-
hedstyperne, og der samtidig tages hensyn til virksomhedernes størrelse og kri-
tikaliteten af virksomhedernes anlæg.
På denne baggrund kan Energistyrelsen ikke efterkomme DE’s anmodning om
ændring af fordelingsnøglen for gebyropkrævning til Energistyrelsens tilsyn med
el- og naturgasvirksomhedernes beredskabsarbejde.
3. DE bemærker endvidere i sit høringssvar, at der i bemærkningerne til lovforslag
L 178 samlet set vurderes, at de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet er
neutrale, da virksomhedernes betaling for tilsynet alene flyttes fra tarifbetaling
hos Energinet til gebyrbetaling hos Energistyrelsen. DE bemærker dog, at den i
bekendtgørelsen foreslåede betalingskategori, skævvrider fordelingen af om-
kostningerne set i forhold til Energinets opkrævning over systemtarifferne.
Energistyrelsen finder, at bemærkningerne til lovforslag L 178 er korrekte, idet
Energinets tariffer må forventes nedsat tilsvarende proportionelt med de geby-
rer, som Energistyrelsen fastsætter i medfør af de foreslåede § 9-11. Således vil
omkostningerne for erhvervslivet samlet set være neutrale. Energistyrelsen
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
medgiver, at fordelingen af udgifterne mellem de enkelte virksomheder bliver
anderledes, når metoden for finansieringen af tilsynet ændrer sig. Dette er et
udtryk for, at virksomhederne i højere grad end tidligere kommer til at betale for
den ydelse, de reelt modtager.
4. DE anfører i sit høringssvar, at det af bemærkningerne til lovforslag L 178 frem-
går, at der skal ske en efterregulering af det betalte gebyr for at sikre, at der
hverken betales for meget eller for lidt, men at der til gebyrerne for beredskabs-
tilsyn mangler en efterreguleringsbestemmelse tilsvarende til den foreslåede
bestemmelse vedrørende de timeafregnede gebyrer.
Der er foreslået tilføjet en efterreguleringsbestemmelse på de timeafregnede
gebyrer, fordi der er en-til-en sammenhæng mellem den leverede ydelse fra
Energistyrelsen, og det opkrævede gebyr fra de enkelte virksomheder. Det er
derfor vurderet formålstjeneligt at efterregulere.
Betaling for tilsyn forbundet med beredskab bygger på en fordelingsnøgle, såle-
des at der ikke nødvendigvis er fuldkommen en-til-en sammenhæng mellem,
hvor meget tilsyn der er ført med den enkelte virksomhed, og den betaling der
opkræves. Derfor vil der ikke på samme måde som med de timeafregnede ge-
byrer ske en efterregulering af disse gebyrer.
Energistyrelsen er samtidig forpligtet til at tilstræbe balance mellem omkostnin-
gerne forbundet med det gebyrbelagte område og indtægterne over en løbende
4-årig periode, jf. Budgetvejledningen. Der sker derfor ikke en direkte efterregu-
lering af de enkelte beløb, som virksomhederne betaler efter § 9-11. Men be-
løbssatserne vil forventeligt blive justeret over tid, således at Energistyrelsen
kun opkræver, hvad der er nødvendigt for at dække udgifterne til beredskabstil-
synet. Denne justering vil forventeligt også kunne forekomme imellem de fire
gebyrkategorier, hvis det fremadrettet viser sig, at der er væsentlige afvigelser
mellem det faktiske forbrug af tilsynstimer med virksomhederne i en gebyrkate-
gori og det på nuværende tidspunkt estimerede tidsforbrug.
Af disse grunde vil Energistyrelsen ikke indsætte en efterreguleringsbestemmel-
se på samme måde, som den foreslåede § 3, der kun er gældende for de time-
afregnede gebyrer.
5. DE anfører i sit høringssvar, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L
178, at det forventes, at netvirksomhederne vil få mulighed for at øge deres ind-
tægtsrammer som følge af en forøget omkostning til myndighedstilsyn. DE be-
der Energistyrelsen bekræfte, at dette er tilfældet og ikke blot en forventning.
Energistyrelsen kan bekræfte, at § 26, stk. 3, nr. 3 i bekendtgørelse nr. 969 af
27. juli 2018 om indtægtsrammer for netvirksomheder tillader Forsyningstilsynet
at forhøje en netvirksomheds omkostningsramme og justere det samlede for-
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
2066592_0005.png
rentningsgrundlag i reguleringsåret, såfremt en netvirksomhed får meromkost-
ninger som følge af opgaver om betaling af omkostninger til myndighedsbe-
handling i henhold til lov om elforsyning eller regler fastsat i medfør heraf. Dette
kræver dog en forudgående ansøgning fra netvirksomhederne til Forsyningstil-
synet om en sådan forhøjelse jf. § 26, stk. 1.
Bekendtgørelserne om beredskab og it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1. DE og DFV anfører, at det er uhensigtsmæssigt, at virksomhederne nu i hen-
hold til bekendtgørelserne som en del af tilsynet skal sende beredskabsmateria-
le til både Energistyrelsen og Energinet, således at Energinet kan varetage sin
koordinerende rolle i el og naturgassektorernes beredskabsplanlægning. DE og
DFV foreslår, at der tages hensyn til virksomhederne, og at disse derfor kun skal
sende materialet til Energistyrelsen, der må videreformidle dette til Energinet,
med henblik på at undgå dobbeltadministration.
Energistyrelsen imødekommer DE og DFV’s ønske om større brugerhensyn og
undgåelse af dobbeltadministration hos virksomhederne, samt for at skabe
overensstemmelse med kravene om fremsendelse af konklusionerne fra risiko-
og sårbarhedsvurderingerne, ændret formuleringerne i § 6, stk. 4, 2. pkt. i hen-
holdsvis bekendtgørelse om beredskab for elsektoren og bekendtgørelse om
beredskab for naturgassektorerne, så Energistyrelsen skal videreformidle kon-
klusionerne fra risiko- og sårbarhedsvurderingerne til Energinet, på samme må-
de som det er tilfældet i den forslåede § 10, stk. 7 i bekendtgørelse om it-
beredskab for el- og naturgassektorerne.
Krav om fremsendelse af it-beredskabsplaner til Energinet efter de foreslåede §
15, stk. 4 (tidligere § 14, stk. 8) og beredskabsplaner efter de foreslåede § 4,
stk. 1, 4. pkt. i bekendtgørelse om beredskab for elsektoren og bekendtgørelse
om beredskab for naturgassektoren er endvidere blevet slettet, og planerne skal
således kun fremsendes til Energistyrelsen.
2. DE foreslår, at Energinets udarbejdelse af vurderingen af it-relaterede risici og
sårbarheder for det sammenhængende elforsyningssystem jf. bekendtgørelsens
§ 11, skal ske i dialog med og inddragelse af de relevante virksomheder.
Det fremgår af bestemmelserne, at Energinet modtager de enkelte virksomhe-
ders risiko- og sårbarhedsvurderinger, og at de på den baggrund skal foretage
en vurdering af den samlede sektors sårbarheder. Herunder indgår vigtigheden
af de enkelte virksomheder og deres anlæg. Energinet har mulighed for at ind-
drage sektoren i forbindelse med udarbejdelsen, men da det er Energinets an-
svar at udarbejde risiko- og sårbarhedsvurderingen for hele sektoren, er det
alene Energinets ansvar at træffe konklusionen på risiko- og sårbarhedsvurde-
ringen for den samlede el- og naturgassektor.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
2066592_0006.png
3. DE og Radius foreslår, at der sker en præcisering i § 19, således at det nærme-
re beskrives, hvad der forstås ved ”mindre øvelser”, da evalueringer af ”mindre
øvelser” har en anden indrapporteringsfrekvens end ”almindelige øvelser”.
Energistyrelsen kan imødekomme DE og Radius ønske om en præcisering af
begrebet ”mindre øvelser”. Energistyrelsen har på baggrund heraf tilføjet en de-
finition af begrebet i § 3, stk. 1, nr. 7, der har følgende ordlyd: ”Mindre øvelser:
Øvelser der træner enkelte dele af virksomhedernes it-beredskabsplaner, her-
under, men ikke begrænset til, test af SINE-Radioer, test af telefonlister, kontrol
med sikringsforanstaltninger for forsyningskritiske it-systemer”.
4. DE udtrykker i sit høringssvar bekymring for kompromittering af beredskabs- og
planmateriale for energisektoren ved, at det nu skal ligge hos både Energinet og
Energistyrelsen. DE henviser til, at de allerede gav udtryk for en bekymring om
kompromittering i forbindelse med høringen af den gældende bekendtgørelse
om it-beredskab for el- og naturgassektorerne tilbage i 2017, hvorefter dette ma-
teriale skulle ligge hos Energinet. Endvidere henviser DE til den ordning, som
Center for Cybersikkerhed anvender i forhold til telesektorens virksomheder,
hvorefter materialet kun skal udleveres efter påkrav.
Energistyrelsen deler DE’s
opfattelse af, at der er behov for beskyttelse af føl-
somme oplysninger i forbindelse med både det almene og it-
beredskabsarbejdet. Det er imidlertid fortsat en forudsætning for Energinets ko-
ordinerende arbejde, at de får adgang til konklusionerne fra virksomhedernes ri-
siko- og sårbarhedsvurderinger, hvorfor det ikke kan fraviges.
Energistyrelsen skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at det udelukkende
er konklusionerne vedrørende risiko- og sårbarhedsvurderingerne, der SKAL
fremsendes til Energistyrelsen. Som nævnt under punkt 1, har Energistyrelsen
ændret de foreslåede paragraffer, der foreskrev, at Energinet skulle have virk-
somhedernes almene- og it-beredskabsplaner.
Det skal også understreges, at det er virksomhedernes ansvar at sende planma-
terialet og andet følsomt materiale efter alle tre beredskabsbekendtgørelser på
en måde, der tilsikrer fortrolighed og integritet af materialet jf. § 29, stk. 3 i be-
kendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne, samt de foreslåede
§ 32, stk. 2 i bekendtgørelse om beredskab for elsektoren og bekendtgørelse
om beredskab for naturgassektoren. Planmaterialet vil på samme måde som
konklusionerne fra risiko- og sårbarhedsvurderingerne og beredskabsplanerne
kunne fremsendes via brev, i den ”securefile-løsning”, som
Energinet udviklede i
2018, eller på en hvilken som helst anden måde, hvorpå fortrolighed og integri-
tet tilsikres. Energistyrelsen overtager ”securfile-løsningen” sammen med til-
synsopgaven fra Energinet.
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
2066592_0007.png
Følsomt materiale, der ikke længere benyttes, skal desuden fortsat destrueres,
jf. § 29, stk. 4 i bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne,
samt de foreslåede § 32, stk. 3 i bekendtgørelse om beredskab for elsektoren
og bekendtgørelse om beredskab for naturgassektoren.
Det er på baggrund af ovenstående forhold Energistyrelsens vurdering, at be-
handlingen af følsomme oplysninger er underlagt høj fortrolighed og håndteres
seriøst af både Energistyrelsen, Energinet og virksomhederne selv. Alle parter
sikrer, at fortrolige oplysninger forbliver fortrolige, og at ingen myndigheder eller
virksomheder får adgang til eller beholder materiale længere, end hvad der er
nødvendigt, for at alle parter kan varetage deres rolle i el- og naturgassektorens
beredskabsplanlægning.
Andet
1. DFV anfører i sit høringssvar, at fjernvarme- og kraftvarmeselskaberne har stort
fokus på at afværge omkostninger, bureaukrati og vanskelig regulering, og at
nye regler og gebyrer således må ses i sammenhæng med de eksisterende
administrative og økonomiske byrder. DFV skriver endvidere, at hvis regler, krav
og gebyrer bliver for omfattende for særligt de decentrale kraftvarmeenheder, så
vil reaktionen være at fravælge deltagelsen i såvel elmarkederne som den fysi-
ske balancering af elsystemet, løsning af beredskabsopgaver ved at frakoble sig
elsystemet og i yderste konsekvens træffe beslutning om at lukke hele virksom-
heden.
Energistyrelsen er meget opmærksom på ikke at påføre virksomheder i energi-
sektorerne unødige krav eller gebyrer. El- og naturgasvirksomhederne har siden
2005 skullet lave beredskabsarbejde og siden 2017 også skullet udføre it-
beredskabsarbejde. Der er derfor ikke som sådan tale om nye krav i forbindelse
med genudstedelsen af de tre beredskabsbekendtgørelser. Derimod sker der
ved denne reviderede regulering en reduktion i de krav, der stilles til virksomhe-
derne, herunder f.eks. i forhold til fremsendelse af følsomt materiale, således at
sikre it-løsninger kan bruges i stedet for brev eller faxmaskine.
Energistyrelsen er ligeledes opmærksom på ikke at opkræve mere i gebyr fra
virksomhederne, end hvad der er nødvendigt for dække Energistyrelsens om-
kostninger til tilsyn. Således følges der, som beskrevet i punkt 4 under afsnittet
til betalingsbekendtgørelsen, løbende op på Energistyrelsens omkostningsni-
veau, således at gebyrerne kan blive justeret herefter.
2. DFV anfører i sit høringssvar, at de har deltaget i arbejdet med den nye cyber-
og informationsstrategi for energisektoren og bakker positivt op om strategien.
DFV pointerer dog samtidig, at der i forbindelse med udrulningen af strategiens
initiativer skal være stort fokus på at sikre hjemmelsgrundlaget for virksomhe-
dernes investeringer i cyber- og informationssikkerhed, således at Forsyningstil-
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Udstedelse af 4 nye bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen, it-beredskab for el- og naturgassektorerne, beredskab for elsektoren og om beredskab for naturgassektoren
synet ikke underkender omkostningerne til cyber- og IT-sikkerhed som værende
unødvendige.
Energistyrelsen har noteret sig DFV’s
bemærkning, men vil også samtidig hen-
vise til behandlingen af spørgsmål om finansieringen af virksomheders fremtidi-
ge it-sikkerhedstiltag, der måtte udspringe fra arbejdet med Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets Cyber- og informationssikkerhedsstrategi for energisekto-
rerne til de(n) styre- og arbejdsgrupper, der oprettes i forbindelse med strategi-
arbejdet.
Side 8/8