Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 18
Offentligt
2065576_0001.png
Notat om høring over udkast til bekendtgørelse om
Håndbog for Energikonsulenter (HB2019)
Kontor/afdeling
Center for
energiadministration
Dato
9. august 2019
J nr.
2019 - 70
Energistyrelsen har som led i en mere robust energimærkningsordning for
bygninger sendt udkast til bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter
(HB2019) i høring i perioden fra den 29. marts 2019 til den 26. april 2019.
Der er modtaget 17 eksterne høringssvar.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Dansk Arbejdsgiverforening og UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole.
Følgende høringsparter har sendt bemærkninger til udkastet: Brancheforeningen
for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE), Byggeriets Kvalitetskontrol,
Dansk Byggeri, Danske Bygningskonsulenter, Dansk Ejendomsmæglerforening
(DE), Dansk Gasteknisk Center A/S, Dansk Standard, Energihuset Danmark ApS,
EWII Energi A/S, Factum2 A/S, Foreningen for Rådgivende Ingeniør (FRI),
Københavns Erhvervsakademi (KEA), LKH Rådgivning, Statens
Byggeforskningsinstitut (SBi) og Tekniq.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
opdelt efter emner. Der henvises i øvrigt til indholdet i de fremsendte høringssvar,
som kan findes på høringsportalen.
Høringssvarene har følgende emner:
1. Generelt
1.1. Struktur
1.2. Assistenter
1.3. Digital automatisk kontrol (validering)
2. Nybyg
3. Eksisterende bygninger
3.1. Opvarmet areal
3.2. Kældre
3.3. U-værdier
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0002.png
3.4. Tekniske installationer
4. Andet
Ud over de bemærkninger, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere redaktionelle, systematiske og tekniske
bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet. Disse bemærkninger vil blive
indarbejdet i bekendtgørelsen i relevant omfang og vil ikke blive behandlet i
høringsnotatet. Bekendtgørelsen vil herudover indeholde en række mindre
ændringer af lovteknisk karakter. Derudover vil generelle bemærkninger til
energimærkningsordningen i øvrigt ikke indgå i høringsnotatet, men vil i relevant
omfang indgå i det videre arbejde.
Energistyrelsens bemærkninger til punkterne vil fremgå i kursiv.
1. Generelt
1.1. Struktur
FRI og BfBE er positive over for den nye struktur, og de finder, at den nye struktur
giver en mere tydelig afgræsning af reglerne for eksisterende og nye bygninger.
EWII finder, at den nye opdeling er fin. KEA vurderer, at det er ganske fornuftigt, at
HB2019 opdeles efter forskellige bygningstyper for at øge læsbarheden og gøre
det nemmere at finde bestemmelserne.
1.2 Assistenter
Factum2 A/S bifalder forslaget til begrænsning af muligheden for brug af
assistenter.
KEA forholder sig også positivt og bakker op om, at adgangen til at anvende
assistenter begrænses, da det er vanskeligt at vide, hvad de faktiske forhold er
uden at have besigtiget bygningen. KEA mener dog, at dette formenligt vil have
økonomiske konsekvenser for energimærkningsfirmaerne.
BfBE oplyser, at brugen af assistenter til indtastning i indberetningsprogrammerne i
dag indgår som et element i virksomhedernes indbyrdes konkurrence og
kvalitetsudvikling, samt at detailstyringen af indtastningspraksisser ude i
virksomhederne ikke er en styrelsesopgave, så længe ansvaret for rigtigheden af
det konkrete energimærke naturligvis påhviler den udførende energikonsulent.
Bemærkninger:
Assistenter kan efter udkast til regelændringerne bistå energikonsulenten på
områder, hvor der ikke forudsættes teknisk eller energifaglig ekspertise.
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0003.png
Af høringssvarene fremgår det, at der er behov for en afklaring af, hvorvidt
assistenter fortsat kan indtaste oplysninger fra bygningsgennemgangen i
indberetningsprogrammerne. Nedenfor uddybes dette nærmere.
Efter de nuværende regler er det ikke præciseret, hvem der foretager indtastningen
af oplysninger i indberetningsprogrammerne, og hvem der foretager indberetningen
af energimærket. Indtastningen er en del af udarbejdelsen af energimærket,
hvorimod indberetningen er afslutningen på arbejdet med energimærkning. I
forbindelse med indberetningen foretager energikonsulenten den endelige
kvalitetssikring. Herefter bliver energimærket gyldigt og kan overdrages til
bygningsejer.
Fremadrettet fastsættes det, at energimærkninger altid skal indberettes af
energikonsulenter. Derimod er selve indtastningen ikke reguleret.
Energimærkningsfirmaet skal sikre sig procesdurer for en høj kvalitet i
energimærkningen, herunder såfremt assistenter foretager indtastningen. Således
er det forsat energikonsulenten og det certificerede energimærkningsfirma, der er
ansvarlig for energimærket.
Formålet med præcisering af, at energikonsulenten skal foretage selve
indberetningen begrundes med, at Energistyrelsen som led i arbejdet med en mere
robust energimærkning indfører krav om digital automatisk kontrol (valideringer) i
indberetningsprogrammerne. Energistyrelsen henviser til
Initiativplanen – En mere
robust energimærkningsordning for bygninger.
For at opnå størst effekt af valideringerne finder Energistyrelsen det nødvendigt, at
det fremadrettet er energikonsulenter, som foretager selve indberetningen, da det
alene er energikonsulenten, der med baggrund i sin tekniske viden og sit kendskab
til bygninger, kan agere på valideringerne og argumentere for den valgte
indtastning, inden selve indberetningen foretages, og energimærket overdrages til
bygningsejer.
Energistyrelsen er bekendt med, at der i dag allerede findes valideringer i
indberetningsprogrammerne. Energistyrelsen vil med det nye krav om validering
sikre en fremadrettet ensartet anvendelse og løbende tilføje nye valideringer i
samarbejde med indberetningsprogrammerne.
1.3 Digital, automatisk kontrol (validering)
KEA er positive overfor, at der sker en udvidet kontrol i
indberetningsprogrammerne, da dette kan medvirke til at fange mange oplagte fejl.
Danske Bygningskonsulenter indstiller til, at det præciseres i HB2019, hvad
valideringerne skal anvendes til, samt at det er vigtigt, at samtlige af valideringens
resultater er synlige for Energikonsulenterne.
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0004.png
Bemærkninger:
Ved indtastning i indberetningsprogrammerne vil de forskellige valideringer være
synlige for energikonsulenterne i de tilfælde, hvor indtastningen afviger fra
valideringen. Energistyrelsen henviser i øvrigt til, at formålet med valideringer
fremgår af den omtalte Initiativplan. Formålet med initiativet er at sænke antallet af
fejl i de udstedte mærker.
2. Nybyg
LKH rådgivning bemærker, at der i oplistningen i kapitel 2.2, stk. 1 bør beskrives,
hvilket materiale det eksplicit omhandler, samt at der ikke er krav om
funktionsafprøvning i BR15, og at man ikke kan sige, at en bygning ikke lever op til
energikravene, men i stedet at der mangler dokumentation herfor, og bygningen
først godkendes, når dette foreligger.
Bemærkninger:
Formålet med energimærkning af nye bygninger er at kontrollere, om bygningen
lever op til kravene, der ligger til grund for byggetilladelsen i forhold til de
energimæssige krav. Det er derfor nødvendigt, at energikonsulenten forholder sig
til byggetilladelsen samt det bygningsregelment, der henvises til i byggetilladelsen.
Det vil således fremgå af byggetilladelsen, samt bygningsreglementet, hvilke krav
bygningen skal overholde, herunder dokumentationskrav. Energistyrelsen har i
kapitel 2, 2, stk. 1 oplistet grundlaget for energimærkningen, herunder det materiale
som energikonsulenten bør rekvirere. Dokumentationskravet afhænger imidlertid af
den konkrete byggetilladelse, samt bygningsreglementet der ligger til grund for
byggetilladelsen, hvorfor det ikke er muligt at lave en udtømmende liste.
Funktionsafprøvning: I bygningsreglement 2015 har dokumentationskravet
fremgået af henvisningen til DS 447, der fastsætter, at der skal udarbejdes en
indreguleringsrapport. I bygningsreglement 2018 fremgår dokumentationskravet
under kravet til funktionsafprøvningen, der ligeledes er baseret på kravene i DS
447. En indreguleringsrapport er derfor en del af funktionsafprøvningen. For at der
ikke skal opstå misforståelser, er der i kapitel 2.2., stk. 1, nr. 9 og 10 tilføjet:
Funktionsafprøvning eller nødvendigt dokumentation.
Det er korrekt forstået, at hvis det nødvendige materiale ikke kan rekvireres, får
bygningen ikke tildelt et energimærke i rapporten. Endvidere skal der også i
rapporten angives en kort beskrivelse af grunden hertil. Her vil energikonsulenten
skulle beskrive, at bygningen ikke kan tildeles et energimærke grundet manglende
dokumentation, hvorfor det ikke kan dokumenteres, at bygningen lever op til de
energikrav, der ligger til grund for byggetilladelsen. Såfremt dokumentationen
senere rekvireres, og dokumentation foreligger for, at bygningen lever op til
energikravene, så kan bygningen tildeles et energimærke.
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0005.png
BfBE mener, at det ikke er energikonsulentens opgave at vurdere rigtigheden af
gennemførte funktionsafprøvninger og trykprøver, så længe leverandør/entreprenør
kan fremlægge dokumentation for, at disse er udført i henhold til gældende krav i
BR/DS/EN.
Bemærkninger
Energistyrelsen er enig i BfBEs betragtninger, hvilket også fremgår i
nyhedsbrev af
15. april 2019,
samt tilhørende
vejledning – Energimærkning af nybyggeri.
Heri er
bl.a. energikonsulentens opgave ved trykprøvning nærmere beskrevet.
Energihuset Danmark ApS foreslår, at der kan tilføjes krav om, at en
energirammeberegning kun må foretages af en energikonsulent eller anden
relevant fagperson.
Bemærkninger
Det er Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen som i bygningsreglementet har fastsat krav
om energirammeberegning. Det ligger derfor ikke inden for Energistyrelsens
ressortområde at fastætte sådan et krav.
3. Eksisterende bygninger
3.1 Opvarmet areal
LKH rådgivning spørger til, om det kun er det oplyste areal i BBR, der skal
energimærkes, eller om det er alle opvarmede arealer i bygningen, som skal
energimærkes.
Bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til, at energimærkningen skal baseres på det opvarmede
etageareal, samt at energikonsulenten skal foretage en præcis og fuld opmåling af
det opvarmede areal jf. 4.4.3.1. For at der ikke skal opstå misforståelser, har
Energistyrelsen valgt at tilføje en vejledningstekst til 4.4.3.1, stk. 1: ”Det er altid det
faktiske opvarmede areal, der skal ligge til grund for energimærkningen.” Således
at der ikke kan opstå tvivl om, at den opmåling, som energikonsulenten foretager,
skal anvendes til energimærkning.
Energihuset Danmark ApS bemærker, at det i praksis ikke er muligt at foretage en
præcis opmåling, samt foreslår, at de opmålte arealer skal angives som heltal, det
vil sige uden decimaler. For beboelsesrum uden varmekilde ønskes der klarere
retningslinjer for vurderingen af, om opvarmningskilden er tilstrækkelig for at undgå
et evt. erstatningsansvar. Endelig er anbefalingen, at reglen kun bør gælde for
bygninger, som opvarmes via centralvarme.
BfBE oplyser, at der er modstrid imellem reglen for beboelsesrum uden varmkilde
på den ene side, og på den anden side reglerne for ovne og varmepumper.
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0006.png
Bemærkninger
Energistyrelsen har ved ændring af ordlyden i 4.4.3.1, stk. 4 alene præciseret
gældende retstilling, da det tidligere kunne misforstås sådan, at registrering i BBR
kunne ligges til grund for det opvarmede areal. Således skal energikonsulenterne
ifølge gældende regler fortsat også foretage en fuld opmåling af bygningens
opvarmede areal, som anvendes til at beregne bygningens energimæssige
2
ydeevne. Det er her tilstrækkeligt alene at anvende heltal ved m opmåling. Det
opvarmede areal fremgår ikke af BBR, men i stedet fremgår det til BBR oplyste
areal. Såfremt opmålingen af det opvarmende areal viser sig at afvige med mere
end 10 % i fra det i BBR registrerede areal, skal energikonsulenten bemærke dette
i energimærkningsrapporten, men skal fortsat anvende egen opmåling. Dette er
præciseret for at tydeliggøre, at oplysningerne fra BBR muligvis ikke er korrekte.
Energistyrelsen skal bemærke, at det er ejers ansvar, at oplysningerne i BBR er
korrekte.
Ved beboelsesrum uden varmekilde er det energikonsulentens faglige vurdering,
om varmekilden, der opvarmer de øvrige opvarmede beboelsesrum, også er
tilstrækkelig til at opvarme beboelsesrum uden varmekilde. Uanset hvilken
vurdering energikonsulenten foretager, er det vigtigt, at det tydeligt angives i
energimærkningsrapporten hvilke beboelsesrum, der er uden nogen form for
varmekilde, samt hvordan de forudsættes opvarmet. Dette er netop for at
bygningsejer kan genkende bygningen, samt at kommende købere kender
forudsætningerne for beregningen af bygningens energimærke. De ændrede
retningslinjer skal sikre, at opvarmning af beboelsesrum uden varmekilde i højere
grad er genkendelig for bygningsejer.
Energistyrelsen er enig i, at reglen i 4.4.3.1, stk. 5 ikke skal gælde, såfremt
opvarmningsformen er ovn efter kapitel 4.6.5 stk. 7 og 8 eller luft-luft varmepumpe
efter kapitel 4.6.6 stk. 5, hvorfor det er tilføjet til bestemmelsen.
BfBE bemærker endvidere, at rum som bryggers også bør beregnes som
opvarmet.
Bemærkninger
Reglerne for beboelsesrum, som er uden nogen form for varmekilde, er med dette
udkast ændret til som udgangspunkt at skulle registreres som opvarmet med
samme opvarmningsform som resten af bygningen, såfremt energikonsulenten
vurderer, at opvarmningsformen er tilstrækkelig til at kunne opvarme
beboelsesrum, som er uden nogen form for varmekilde. Energistyrelsen vurderer,
at rum som bryggers i flere tilfælde vil kunne indeholdes i disse regler.
3.2 Kældre
Danske Bygningskonsulenter og KEA forholder sig positivt til og bakker op om, at
opvarmede kældre medregnes med 100 %.
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0007.png
Dog bemærker Danske Bygningskonsulenter, sammen med Energihuset Danmark
ApS, at der ved ændringen af reglen om indregning af 50 % af det opvarmede areal
i kælderen til indregning af 100 % af det opvarmede kælderareal, skal indgå i det
samlede opvarmede areal, medfører en forskel mellem energimærkning af
nybyggeri og eksisterende bygninger, hvilket ikke giver en robust ordning.
Bemærkninger:
Det er korrekt, at der er forskel mellem energimærkning af nybyggeri og
eksisterende bygninger. Reglen om, at der alene indregnes 50 % af kælderarealet i
det opvarmede areal, finder fortsat anvendelse ved nybyggeri. Grunden hertil er, at
reglen fortsat eksisterer i bygningsreglementet, som ligger til grund for
byggetilladelsen. Ved energimærkning af nybyggeri er formålet at kontrollere, om
bygningen lever op til kravene, der ligger til grund for byggetilladelsen i forhold til de
energimæssige krav.
De ændrede regler for registrering af opvarmede kælderarealer ved
energimærkning af eksisterende bygninger, skal gøre det mere forståeligt for
bygningsejer, hvordan det samlede opvarmede etageareal er fremkommet, samt
afspejle den faktiske bygning, så den er genkendelig for bygningsejer. Derudover
ses der mange fejl i registrering af kældre, hvor bl.a. 50 % reglen har været
medvirkende årsag til, at fejlene opstår. Energistyrelsen har vurderet, at fordelene
er væsentligt større ved, at der differentieres mellem energimærkning af nybyggeri
og eksisterende bygninger for så vidt angår indregning af kælderarealet i det
opvarmede areal, end ved at holde fast i en ensartet metode for kældre i nye og
eksisterende bygninger, og dermed opnås der bedre og mere robuste
energimærker for eksisterende bygninger. Det kan endvidere oplyses, at HB2019
har været sendt i interministeriel høring ved Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, som
ikke har haft bemærkninger.
Energistyrelsen er opmærksom på forskellen mellem energimærkning af nybyggeri
og eksisterende bygninger. Derfor står der i den vejledende tekst i kapitel 2.1, stk.
2, at såfremt bygningen er taget i brug uden tilladelse, så skal der ske
energimærkning efter reglerne for eksisterende bygninger. Samtidigt skal der i
energimærkningsrapporten være en bemærkning om, hvorvidt bygningen lever op
til energikravene, der ligger til grund for byggetilladelsen i overensstemmelse med
håndbogens bilag 2.
Energihuset Danmark ApS og Factum2 A/S bemærker, at reglerne for registrering
af kælder med fordel kan forsimples, så energikonsulenterne i mindre omfang skal
vurdere, om rum i kælderen er beboelsesrum eller evt. uopvarmet.
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0008.png
Factum2 A/S og KEA foreslår, at det beregnede varmetab i kælderen reduceres,
idet der ofte opleves forskel mellem det faktiske og beregnede energiforbrug i huse
med kældre.
DE bemærker herudover, at der generelt er koldere i en kælder, og at den kun
opvarmes delvist eller fuldt ud lejlighedsvist, hvorfor der burde være tale om en
mere individuel vurdering.
Bemærkninger
Reglerne for registrering af det opvarmede areal, herunder kældre, fastsætter, at
det opvarmende etageareal defineres entydigt for at sikre en korrekt beregning af
bygnings energimæssige ydeevne. Derfor sker der i HB2019 ikke en yderligere
forsimpling af registrering af kældre. Energistyrelsen bemærker endvidere, at
energimærkning af bygninger er baseret på standardbetingelser, herunder
indetemperatur. Ved at benytte denne metode får man et mål for bygningens
energimæssige ydeevne, der er uafhængig af, hvordan den benyttes af de
nuværende beboere. Formålet er, at energimærkningen skal udgøre et
sammenligningsgrundlag på tværs af bygninger. Der kan være en del forskel
mellem det beregnede og det aktuelle forbrug, hvilket primært hænger sammen
med forskellen i brugeradfærd.
3.3 U-værdier og linjetab
KEA bemærker, at det er fornuftigt at trække tabellerne med U-værdier ud af selve
bekendtgørelsen, samt at det er hensigtsmæssigt, at konsulenterne anvender disse
tabeller elektronisk for at kunne søge i dem, og herudover også for at lave løbende
opdateringer af værdierne i disse tabeller. Det samme gør sig gældende for, at der
er indført en mere standardiseret metode til at beregne linjetab omkring
vinduer/døre, samt at der er kommet tabeller til dette.
BfBE oplyser, at ændringerne i reglerne for registrering af U-værdier og linjetab,
giver et væsentligt mere korrekt resultat, hvilket de opfatter som en væsentlig
forbedring. BfBE bemærker dog også, at det nye krav om manuel opmåling betyder
mere arbejde i marken. Derudover spørges der uddybende til tabellerne, der
henvises til i kapitel 4.5.3.4.
Bemærkninger:
Efter de gældende regler skal energikonsulenter allerede anvende DS 418 eller
håndbogens tabeller. Såfremt håndbogens tabeller, der indeholder U-værdier for
typiske konstruktioner, har været anvendt, så er alene linjetabet for samlingen ved
vinduer og døre indeholdt i ydervæggens U-værdier. Energikonsulenterne skal dog
fortsat opmåle vinduer og døre til registrering heraf, hvorfor Energistyrelsens
vurdering er, at de manuelle opmålinger ikke ændrer sig.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0009.png
Ved beregningen af U-værdien, der fremadrettet skal foretages efter DS 418, har
Energistyrelsen fået udarbejdet et katalog over en lang række U-værdier, samt
tabeller for typiske tillæg af SBi for at lette energikonsulentens arbejde i deres
beregning, samt for at sikre en robust registrering. Disse dækker således hyppigst
forekommende konstruktioner. For andre konstruktionstyper end dem, der fremgår
af tabellerne, bestemmes linjetab og tillæg efter DS 418.
Energistyrelsen forstår ønskerne om supplering af tabelmaterialet for
linjetabsværdier og tillæg til U-værdien. For lette ydervægskonstruktioner angiver
DS 418, at linjetabet kan angives til 0,00 W/mK, når vindue eller dør er placeret
over isoleringen, hvilket ligger til grund for angivelsen om, at der kan ses bort fra
samlingslinjetabet i lette ydervægskonstruktioner (træskelet).
Tabellen for tillæg til U-værdien anvendes ved at kende forholdet mellem
ydervæggens areal og omkredsen af vinduer og døre. Forholdet anvendes som et
udtryk for, om der er en lav, middel eller høj andel af vinduer i den pågældende
bygningsdel. Ud fra kendskab til dette, har SBi foretaget en række beregninger for
typiske konstruktioner, der danner baggrund for tabellens værdier for tillæg til
ydervæggens U-værdi for udmuring/falselementer omkring vinduer og
yderdøre. Der er således ikke en direkte sammenhæng mellem opmålingen af
vinduer og døres omkreds og tabeller fra DS 418, hvorfor opmålingen af vinduers
omkreds kan adskille sig fra DS 418. Den vandrette længde direkte på fundament
undlades, da dette linjetab indeholdes i linjetab for fundament.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at beregningen af bygningens
energimæssige ydeevne baseres på SBi anvisning 213, der for angivelse af linjetab
henviser til DS 418. Heraf fremgår, hvorledes linjetab ved skillevægsfundamenter
skal beregnes.
Factum2 A/S mener, at det står uklart, om den resulterende U-værdi for en
ydrevæg, hvori der er indsat vinduer/døre, altid skal stå med indregnet linjetab for
samlingerne mellem vinduer/døre og ydrevægge.
Bemærkninger
Linjetabet for samlingen mellem vindue/yderdør og ydervæg er en selvstændig
registrering, se her kapitel 4.5.3.4, stk. 2. Herudover registreres også
bygningsdelens U-værdi selvstændigt.
Energihuset Danmark ApS forholder sig positivt til, at håndbogens U-værdier nu
følger retningslinjerne fra DS 418. De bemærker videre, at kuldebrosisolering
mellem for- og bagmur også kan optræde tidligere end 1985, at der bør tilføjes
værdier for samlingslinjetabet for lette ydervægskonstruktioner, og at der bør
tilføjes værdier for tillæg af U-værdi, når bagmuren er udført i beton.
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0010.png
Bemærkninger:
Vejledningsteksten angiver alene, at der efter 1985 kan antages kuldebrosisolering.
Dermed udelukkes det ikke, at der i konstruktioner før 1985 kan være anvendt
kuldebrosisolering, og ved vished herom kan dette registreres.
Energihuset Danmark ApS bemærker, at der i tabellen under kapitel 4.7.5
Standardværdier for temperaturfaktor, b, er tilføjet en værdi på 0,7 for rum, der er
uopvarmet. Her ønskes det uddybet, hvornår den finder anvendelse.
Bemærkninger:
Værdien finder anvendelse ved uopvarmet rum, som ikke er beboelsesrum, se her
kapitel 4.4.3.7.
3.4. Vinduer/døre
KEA er positive over, at der ikke anvendes referencevinduer.
LKH rådgivning bemærker, at vinduer/yderdøre bør standardiseres så der ikke
skelnes mellem flerfag og enkelt fag, men alene til typen af ruden, således at der
2
ses bort fra, at U-værdier variere med 0,08 til 0,6 W/m K.
BfBE bemærker endvidere, at retningslinjerne for beskrivelse af vinduer ikke altid
resulterer i information, der giver værdi for bygningsejer.
Bemærkninger:
Energistyrelsen kan forstå bemærkningerne fra LKH rådgivning, men det giver ikke
anledning til ændringer i HB2019. Det skyldes, at det er vigtigt for bygningsejer, at
bygningen er genkendeligt, hvilket i højere grad opnås ved at differencere
vinduestyperne. Herudover bemærkes det, at differencen for vinduestyperne, er
relativ større ved nyere vinduer.
Energistyrelsen bemærker, at beskrivelsen af vinduer og glaspartier har til formål at
gøre bygningsejer i stand til at genkende bygningens vinduer, og at reglerne for
beskrivelse af vinduer og yderdøre ansporer til dette, men også lægger op til, at
beskrivelsen skal være målrettet bygningsejer.
3.4 Tekniske installationer
LKH rådgivning spørger, hvorvidt fordeling af varme og varmtvandsinstallationer,
hvor der f.eks. forefindes fælles varmelaug, og hvor en varmecentral er placeret i
en naboejendom, skal fordeles i forhold til det opvarmede etageareal eller udføres
som blokvarme, hvis forsyningen er andet end kedel jf. 4.6.3 stk. 20.
Bemærkninger:
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0011.png
I kapitel 4.6.3.1 er der alene beskrevet, hvordan varmeproducerende anlæg, såsom
kedelanlæg, skal registres og beskrives, og derfor indeholder stk. 20 alene en
beskrivelse af fordeling af kedel imellem flere bygninger.
Energihuset Danmark ApS bemærker, at reglen om registrering af blokvarme i
tilfælde af, at kedlen er placeret i en bygning, der ikke skal energimærkes jf. kapitel
4.6.3.1, stk. 20, er i modstrid med tidligere vejledninger fra Energistyrelsen.
Derudover bemærkes det, at reglen alene giver mening ved større bebyggelser,
men ikke ved kedler, som kun forsyner en eller få bygninger, hvilket Danske
Bygningskonsulenter også bemærker.
Danske Bygningskonsulenter foreslår, at ændringen udgår, da ændringen
medfører, at det ikke vil være muligt at lave besparelsesforslag, og spørger til, om
ændringen også gælder for f.eks. landbrugsejendomme, hvor kedlen er placeret i et
skur.
Bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at en sondring mellem en eller få bygninger og ved større
bebyggelser er hensigtsmæssigt, hvorfor reglen er tilrettet, så det nu fremgår, at
blokvarme ikke kan anvendes i de tilfælde, hvor kedlen alene forsyner en eller få
bygninger. Herudover er der i vejledningsteksten tilføjet eksempler herpå.
4. Andet
Standarder
Dansk Standard anbefaler, at hver gang der henvises til en standard eller SBi-
anvisning, så efterfølges betegnelsen på standarden eller SBi-anvisningen af
årstallet for udstedelse af standarden eller SBi-anvisningen, samt standardens eller
anvisningens fulde titel. På samme vis er det Dansk Standards opfattelse, at der
ikke skabes tvivl om, hvornår en tidligere version af en given standard ikke længere
kan anvendes ved håndtering i bekendtgørelsernes overgangsregler.
Bemærkninger:
Energistyrelsen kvitterer for Dansk Standards anbefalinger, men bemærker at det
ikke giver anledning til ændringer i udkastet HB2019, da der for nuværende er
større fordele ved at undlade årstallet samt den fulde titel på standarden eller
anvisningen. Således sikres det, at den seneste standard altid kan anvendes, på
det tidspunkt energimærket bliver udarbejdet, hvorfor brug af den seneste standard
ikke skal afvente en bekendtgørelsesændring.
Derudover ses der i praksis ikke problemer i forhold til hvilken standard, vejledning
eller anvisning, der skal anvendes.
Aftaleindgåelse
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0012.png
Dansk Byggeri og Byggeriets Kvalitetskontrol foreslår, at de steder i reglerne
omkring aftaleindgåelse, hvor der står ”bør” ændres til ”skal”, så det bliver lettere at
lave audits.
Bemærkninger:
I HB2019 beskrives tre former for aftaleindgåelse ved energimærkning; nye
bygninger, energimærkning uden bygningsgennemgang og eksisterende
bygninger.
For energimærkning uden bygningsgennemgang skal aftalen indeholde bestemte
oplysninger, for at der kan udarbejdes et energimærke, hvorimod der står bør ved
aftaler om energimærkning af nye bygninger og eksisterende bygninger.
Forskellen ligger i, at energimærkning uden bygningsgennemgang er betinget af, at
ejer garanterer i form af en erklæring, at der ikke er gennemført
bygningsændringer, der væsentligt påvirker bygningens energimæssige ydeevne,
hvilket fremgår af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger. En sådan
betingelse findes ikke ved energimærkning af nye bygninger og eksisterende
bygninger.
For energimærkning af nye bygninger vil en mangel i dokumentationen dog
medføre, at energikonsulenten skal konkludere, at bygningen ikke lever op til
energikravene, samt at bygningen ikke får tildelt et energimærke i
energimærkningsrapporten.
For eksisterende bygninger skal det i stedet fremgå af kommentarfeltet i
energimærkningsrapporten, hvilke oplysninger der mangler, såfremt bygningsejer
ikke kan eller nægter at udlevere oplysningerne.
BBR-koder
BfBE oplyser, at flere anvendelseskoder ikke er nævnt, og henviser til, at alle
anvendelseskoder bør medtages, da energikonsulenterne i dag bruger tid på at få
ikke nævnte anvendelseskoder fritaget for validering, ligesom det kan være svært
at bestemme, om ikke-nævnte koder skal energimærkes eller ej.
Bemærkninger
Det ligger ikke inden for Energistyrelsens kompetenceområde at fastsætte BBR-
koder, dette er i stedet Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Af bekendtgørelse om
ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR) fremgår de gældende BBR-koder.
Imidlertid optræder der i udsendte kodelister til kommunerne få koder, som endnu
ikke fremgår af ovennævnte bekendtgørelse, herunder f.eks. BBR-kode 523.
Det er alene muligt at medtage BBR-koder i HB2019, såfremt de fremgår af
bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR). I de tilfælde,
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om 'Håndbog for Energikonsulenter'
2065576_0013.png
hvor bygninger er registret med disse få koder, som alene fremgår af kodelisterne,
skal der anmodes om en BBR-fritagelse hos Energistyrelsen.
For at fjerne tvivl om, hvilke BBR-koder der er undtaget for energimærkning, står
der i vejledningsteksten til kapitel 1.2.1, stk. 1: Kun bygningstyper og
anvendelseskoder, som fremgår af §§ 3-5 i bekendtgørelse om energimærkning af
bygninger, er undtaget energimærkning.
Anden rumopvarmning:
BfBE foreslår, at ordlyden i kapitel 4.6.5, stk. 9 præcises, så det tydeligere fremgår,
om supplerende varme indgår med 15 % i rummet eller bygningen.
Bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i bemærkningen om, at formuleringen skal præciseres, men
at der er tale om, at det er 15 % af rummets energibehov, der dækkes af
brændeovn eller pejseindsats.
Automatik flerfamiliehuse og erhverv:
BfBE bemærker, at det er tvingende nødvendigt, at temperaturen ikke skal
korrigeres ved flerfamiliehuse, hvor der forefindes fjernvarmestik i hver
beboelsesenhed.
Bemærkninger:
Energistyrelsen er enig, hvorfor der i HB2019 allerede er tilføjet til tabel 4.7.11.4 i
note 3: For flerfamiliehuse foretages der ikke en korrektion af rumtemperaturen for
manglende centralstyring, hvor den varmeproducerende enhed forefindes i
lejligheden.
Side 13/13