Indfødsretsudvalget 2018-19 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2062231_0001.png
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af sager om indfødsret ef-
ter nyvalg
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 7. maj 2019 (IFU alm. del bilag
148, FT 2018-19, 1. samling) orienteret Folketingets Indfødsretsudvalg om mini-
steriets behandling af sager om indfødsret ved naturalisation efter udskrivelsen af
valget til Folketinget.
Dette brev vedrører ministeriets fortsatte behandling af de sager, hvor ansøger
tidligere har været optaget på det nu bortfaldne april-lovforslag, og de sager, hvor
ministeriet har meddelt ansøgere forventet optagelse på det kommende oktober-
lovforslag med forbehold for evt. ændringer i retningslinjerne for naturalisation.
1. Genforelæggelse af sager
Ministeriet oplyste i brevet af 7. maj 2019 udvalget om, at ministeriet efter nyvalg
ville forelægge udvalget spørgsmålet om, hvorvidt de sager, hvor ansøger var op-
taget på april-loven (L 232, FT 2018-19, 1. samling) efter dispensation fra udvalget,
og sager, hvor ansøger er meddelt forventet optagelse på oktober-loven efter
dispensation fra udvalget, skulle genforelægges udvalget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal på den baggrund anmode om udval-
gets tilkendegivelse af, om udvalget ønsker sagerne genforelagt med henblik på
udvalgets stillingtagen til, om der fortsat skal meddeles den enkelte ansøger di-
spensation.
Ministeriet kan oplyse, at det vil dreje sig om 53 personer, som var optaget på L
232, og 28 personer, som er meddelt forventet optagelse på den kommende ok-
tober-lov.
2. Ansøgere optaget på oktober-loven med forbehold
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i overensstemmelse med ministeriets
orientering til Folketingets Indfødsretsudvalg af 7. maj 2019 efter valgudskrivelsen
meddelt ansøgere optag på det kommende oktober-lovforslag med forbehold for
evt. ændringer i retningslinjerne for naturalisation. Ministeriet har ligeledes i an-
dre skrivelser til ansøgere samt på ministeriets hjemmeside taget forbehold for, at
valget kan have betydning for retningslinjerne for indfødsret. Ministeriet vil frem-
8. juli 2019
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
72 26 87 00
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 3893
674032
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Brev om behandling af indfødsretssager efter nyvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
adrettet lade dette forbehold udgå af ministeriets breve og på ministeriets hjem-
meside.
3. Bipersoner, som på grund af alder og bortfald af april-lovforslaget ikke vil
erhverve dansk indfødsret som bipersoner sammen med deres forældre
Ministeriet skal henlede udvalgets opmærksomhed på, at udvalget efter vedtagel-
sen af det første lovforslag om indfødsretsmeddelelse efter valget i 2015 (okto-
ber-lovforslaget) den 22. december 2015 (IFU Alm. del bilag 44, FT 2015-16) ret-
tede henvendelse til ministeriet og anmodede om, at ministeriet identificerede de
personer, der ville have fået statsborgerskab som bipersoner, såfremt april-
lovforslaget i 2015 (L 188) ikke var bortfaldet, men som
fordi de i mellemtiden
var blevet 18 år
ikke fik statsborgerskab som bipersoner i medfør af oktober-
lovforslaget i 2015(L 36). L 36 blev vedtaget den 17. december 2015.
Udvalget anmodede ved henvendelsen til ministeriet om, at ministeriet oriente-
rede de pågældende om, at de
såfremt de ansøgte om indfødsret
havde mu-
lighed for at få deres sager hastebehandlet og forelagt udvalget med henblik på
eventuel dispensation i det omfang, der var betingelser, som ansøgeren ikke op-
fyldte.
Ministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der på det nu bortfaldne april-
lovforslag var optaget 1448 personer, og at det forud for lovforslagets fremsæt-
telse var skønnet, at ca. 357 børn under 18 år ville få dansk indfødsret sammen
med deres forældre.
Der var ikke forud for udskrivelsen af valget fastsat en dato for 3. behandlingen af
april-lovforslaget, men lovforslaget ville forventeligt være vedtaget primo juni.
Hvis udvalget ønsker, at der skal være en tilsvarende forelæggelsesadgang for de
børn, der på grund af alder og bortfald af april-lovforslaget ikke vil kunne erhverve
dansk indfødsret som bipersoner med deres forældre på oktober-lovforslaget,
bemærkes det, at der vil være en særlig udfordring i forhold til de ansøgere, der
var omfattet af april-lovforslagets § 3 og derfor først ville blive danske statsborge-
re ved deltagelse i en grundlovsceremoni, da der i det tilfælde ikke er en fast dato
for, hvornår den pågældende ville have mulighed for at deltage i - eller reelt ville
have deltaget i - en grundlovsceremoni.
Ud af de 1448 optagne personer på april-lovforslaget ville potentielt 954 personer
og deres børn været blevet danske statsborgere ved ikrafttræden af det nu bort-
faldne lovforslag. De resterende ville have erhvervet dansk statsborgerskab ved
deltagelse i en grundlovsceremoni, bortset fra de 4 personer, der krævedes løst
fra deres statsborgerretlige forhold til vedkommende fremmede stater.
Den skitserede ordning med at lade bipersoner søge med tilsagn om hastebe-
handling og mulighed for at blive forelagt udvalget må i overensstemmelse med
proceduren i 2015 forudsætte, at forælderen rent faktisk bliver dansk statsborger
med den kommende oktober-lov. Ministeriet vil således først efter ikrafttræden af
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Brev om behandling af indfødsretssager efter nyvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
den kommende oktober-lov kunne udsøge evt. bipersoner, der på grund af alder
ikke er blevet danske sammen med deres forælder. En del af de personer, som vil
kunne søge efter den skitserede ordning, vil først kunne udsøges efter afholdelsen
af de første ceremonier i foråret 2020.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3