Grønlandsudvalget 2018-19 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2081726_0001.png
Naalakkersuisut Siulittaasuata Naalakkersuisoqarfia
Formandens Departement
Formanden for Naalakkersuits åbningstale ved Inatsisartuts
efterårsforsamling 2019
(Det talte ord gælder)
Ærede medlemmer af Inatsisartut, ærede formand for Inatsisartut, ærede
landsmænd.
Jeg er stolt og glad over, at jeg i dag kan holde tale til jer i forbindelse med
åbningen af efterårssamlingen i Inatsisartut i 2019.
Mangfoldigheden er vores styrke for folket.
Helt fra Grønlands nordligste Siorapaluk til det sydligste Narsarmijit, og hele
vejen til det østligste Ittoqqortoormiit.
Vi bor meget spredt lang kysten.
Selvom vi bor langt væk fra hinanden, har vi samme kærlighed til vort land.
Dette efterår under Inatsisartut mødet fremlægger vi 24 lovforslag fra
Naalakkersuisut, 6 beslutningsforslag og 7 redegørelser.
VI skal drøfte forskellige emner: National handleplan for at reducere antallet af
omsorgssvigtede børn og unge af deres forældre, ændring af pensionsloven, Lov
om kollegier, Ilanngaassivik samt kommende love om jagt og fiskeri.
Samarbejdet med øvrige lande rundt om verdenen er stigende, men vi skal altid
holde vores værdier og sprog som vores grundlag.
Ældre lærer os om den bedste levevis og traditioner. Naalakkersuisut er glade
for, at vi kan fremkomme med et forslag om, at ældre kan arbejde mere og
mere fleksibelt.
Naalakkersuisut går heller ikke glip af den store fokus om Grønland på
verdensplan. Dette oplever vi direkte i vores arbejde.
19-09-2019
Sags nr. 2019 - 20444
Dok. nr. 11648826
Postboks 1015
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 32 50 02
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
l
1
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2081726_0002.png
Dertil siger vi so sa let folk Vort la d er ikke til salg, e vi er klar til at
handle
. Forholde e har vist, at vi er åb e e esker, vi ka holde sa
e , og
ikke mindst vi er globaliseret.
Større samarbejde med andre i verden er nødvendig, vi er et samlet folk med
eget unik sprog, særlige egenskaber samt kultur.
Jeg vil benytte lejligheden til at ønske alle tillykke i forbindelse med 10 års
jubilæet for selvstyrets indførelse, og det er 40 år siden vi indførte
hjemmestyret.
Jeg vil endvidere lykønske nye ministre i regeringen i Danmark, samt den nye
statsminister Mette Frederiksen. Jeg er glad for, at statsministeren vil holde
samarbejdet på lige fod og gensidigt respekt.
I disse år er de økonomiske forhold gode i vort land. Dette er glædeligt, og vi vil
fortsætte med at arbejde for, at udviklingen går hen mod selvstændighed.
*
Fiskeriet er landets centrale erhverv, som er grundlag for mange familier.
Naalakkersuisut finder forhøjelse af fiskeriindtægter vigtigt og at være førende
inden for fiskeriet i Arktis.
Naalakkersuisut nedsatte i begyndelsen af dette år en Fiskerikommission
med
henblik på færdiggørelse reformen omkring fiskeriloven.
Formålet med nedsættelse af kommissionen er, at samfundet får økonomisk
mest ud af et bæredygtigt fiskeri.
Kommissionens betænkning bliver færdiggjort i 2020 ifølge planen.
*
En af de mest udviklende erhverv på kysten er mineindustrien.
Naalakkersuisut er glad for at det går godt med mineaktiviteterne i vort land.
Nogle af de største minevirksomheder i verden er atter vendt tilbage til vort
land.
Flere mineselskaber planlægger at søge om tilladelser. Der er nu to
mineaktiviteter startet og er i drift. Det er rubinminen ved Qeqertarsuatsiaat
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
samt anorthosit-minen ved Kangerlussuaq fjorden. Disse to minevirksomheder
beskæftiger mange mennesker og dermed gavner disse vort land.
Naalakkersuisut vil i denne forbindelse fremlægge et forslag til at gøre
råstofloven mere fleksibel med henblik på at øge investeringerne i
minevirksomhed.
*
Naalakkersuisut vil støtte erhvervet og det har båret frugt, som supplement til
at kunne støtte virksomhederne, har Regeringen og Naalakkersuisut etableret
en erhvervspulje til en samlet værdi af 220 mio. kr.
Disse midler, som administreres af Greenland Venture og Vækstfonden, vil blive
brugt til virksomheder i vort land, som har mulighed for udvikling.
Jeg vil ikke undlade at nævne, at Naalakkersuisut anser en reform af beskatning
af virksomheder som væsentligt. Vi har pligt til at gøre vort land attraktivt til at
kunne opstarte en virksomhed.
Naalakkersuisut vil at fremlægge et forslag til Inatsisartutlov om registrerede
socialøkonomiske virksomheder.
*
En af Naalakkersuisuts målsætninger er at kunne etablere eksport af is og vand
til andre lande. Naalakkersuisut har derfor i år gennemført en udbudsrunde om
vand og is for fem lokaliteter.
Vi er glade for, at vi fra 6-7 virksomheder har modtaget 16 ansøgninger.
***
Der sker noget vigtigt i næste måned, byggeriet af de to store lufthavne i Nuuk
og Ilulissat, går i gang.
Naalakkersuisut er ikke i tvivl om, at de planlagte byggerier af de store
lufthavne i fremtiden vil gavne pengekredsløbet i vort land.
Kommende lufthavne forventes at give en positiv indflydelse på turismen, da
man allerede kan måle, at antallet af turister er stigende på alle niveauer.
I løbet af de sidste 5 år er antal hotelovernatninger og passagerantal i flyene til
stadighed blevet flere, ligesom et større antal af krydstogtsskibe er begyndt at
anløbe vort land.
3
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
For 2017 er det beregnet, at vort lands økonomi er blevet tilført 340 mio. kr. fra
turismen, samt at flere end 600 personer er beskæftiget via turismen.
Som samfund bør vi være beredte. Derfor er vi i Naalakkersuisut glade for at
kunne se, at også selvstændige virksomheder ser med fortrøstning på de
planlagte lufthavne, idet turisterne skal have gode oplevelser i vort land, og da
turisterne skal have gode indkvarteringsforhold.
*
Naalakkersuisut anser, at det er vigtigt til stadighed at udvikle energiforholdene,
til at befolkningen kan få gode vilkår, uanset om hvor man bor.
Naalakkersuisut koalitionens sektorplan for Energi- og Vandforsyning kan
opdeles i tre hovedmålsætninger:
-
For det første, reduktion af priser i de fleste steder i landet. Dette mål
har vi opnået.
For det andet, grøn energi over alt hvor det er muligt.
Og for det tredje, modernisering af energisystemet og tilpasning ift.
dagen i dag. Energiproduktion baseret på fossile brændsler skal erstattes
med ny energiteknologi.
-
-
Naalakkersuisut vil under efterårsmødet fremlægge et forslag om byggeri af et
vandkraftanlæg.
Dertil gives forslag til, at anlægge vandkraftværk for Qasigiannguit og Aasiaat,
samt forslag om udvidelse af vandkraftværket i Utoqqarmiut
Kangerluarsunnguat ved Nuuk.
*
Naalakkersuisut vil have at servicen bliver tættere hos borgerne i boligområdet
og at der er sted man skal henvende sig til og det er kommunen.
Muligheden for lån af midler til byggeri og renovering af boliger er nu flyttet
over til kommunerne.
Naalakkersuisut og kommunerne samarbejder om at overdrage Selvstyrets
boliger til kommunerne, for at gøre mulighederne ensartede. Men vi vurderer,
at dette ikke kan ske før 1. januar 2021.
*
4
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Blandt målsætningerne i koalitionsaftalen bestræbes højtuddannede borgere,
der klare sig godt i en verden af massiv udvikling.
For Naalakkersuisut er det vigtigt, at de studerende har gode vilkår.
Vores mål er endvidere, at børn og unger får en god overgang fra folkeskolen til
videregående uddannelser.
Ultimo 2019 fremlægges resultatet af en analyse af reform og videreudvikling af
uddannelsesområdet.
For at øge antallet af unge, der starter med uddannelse, er der igangsat
udarbejdelse af lov om praktik i virksomheder. Bl.a. vil det derigennem sikres, at
der gives et større ansvar til de offentlige og private vedrørende praktikpladser
på arbejdspladserne.
Naalakkersuisut har planer om, at der skal bygges over 1000 boliger til
studerende.
Det er vigtigt for de studerende at bo godt, mens de studerer, bl.a. for at sikre,
at de studerende færdiggør uddannelsen.
*
Interessen for arktisk forskning er blevet mere attraktiv for andre lande i de
seneste år.
Vi er nødt til at tænke på at etablere et Arktisk Universitet, som kan måle sig
med andre landes niveau og udvikles sammen med de lande, der har interesse
for det arktiske.
*
Naalakkersuisut arbejder på fornyelse af erhvervsrammer som en vigtig indsats.
Da det er vanskeligt at få tilstrækkeligt med arbejdskraft i vort land, er det et
ønske fra erhvervslivet at få lettere adgang til at indhente arbejdskraft fra
udlandet
Naalakkersuisut og Rigsmyndighederne arbejder sammen om at indføre et
hurtigere ansættelsessystem (fast-track ordning) for at forbedre mulighederne
for at tilkalde arbejdskraft fra udlandet, med henblik på at sikre den videre
økonomiske udvikling.
5
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2081726_0006.png
Vi er glade for, at i det sidste år er antallet af borgere med beskæftigelse steget.
Det har medført, at antallet af registreret arbejdssøgende er faldet med ca.
1.600 inden for 4 år.
Men desværre er en stor del af landets befolkning ikke arbejdsparate.
For at unge, som ikke er under uddannelse og som er uden arbejde, gives der
allerede løbende tilbud om højnelse af kvalifikationer i det videre forløb.
Jeg skal citere Augo Lynge
– Det
er en styrke, at kunne se andre ting end mørke
i de i fre tide .
For at flest mulig unge, som ønsker højnelse af deres kvalifikationer (PKU), skal
have uddannelsesmulighed, sænkes ansøgningsalderen.
*
Hvis vi vil have fuldstændig selvstændighed må vi kræve af hinanden at blive
mere selvforsynende som enkeltpersoner.
For at gøre noget ved restancesituationen i samfundet vil Naalakkersuisut i
løbet af efteråret i år fremlægge et lovforslag vedrørende
Ilanngaassivik.
Naalakkersuisut har planer om at indføre et beskæftigelsesfradrag fra og med
2020.
Beskæftigelsesfradraget forventes at gavne borgere i mindste- og
mellemindkomstgruppen. For at realisere dette har man i finanslovsforslaget
for 2020 afsat 50 mio. kr.
***
Stærke børn og unge vil fortsætte arbejdet for og udviklingen i vort land.
Folkevalgte alene kan ikke sikre vore børn en god og tryg barndom, men vi skal
som en del af befolkningen deltage.
Når jeg taler om
børnenes år,
bliver jeg ofte misforstået. Når jeg siger børnenes
år, så mener jeg beskyttelse for børnene. Det største ansvar for, at barnet får en
tryg opvækst, ligger hos forældrene.
Naalakkersuisut fremlægger i år tre sammenhængende projekter om familier:
-
Familiepolitikken,
som vil blive fremlagt af Naalakkersuisut, vil indeholde
generelle initiativer for børn, unge og familier.
6
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2081726_0007.png
-
-
Su dhedsfre
e de pla , I uu eritta III
retter sig til dels mod
behandling af folk, som ikke nødvendigvis har velfærdproblemer.
Landsdækkende handlingsplan
mod forældrenes omsorgssvigt af børn
og unge har til formål, at børn og unge får bedre hjælp og støtte fra
kommunerne.
Naalakkersuisut ønsker, at det forebyggende arbejde fra de ansatte inden for
den sociale sektor skal udføres på tværs af sektorerne. Derfor er de ansatte, der
arbejder med forebyggelse, slået sammen med PAARISA.
Vi skal videreudvikle mulighederne for, at børn og unge kan udøve sport.
I sommerens løb har der været stor debat om børnenes vilkår i Tasiilaq og i hele
vort land. Konsekvensen af dette har været, at Inatsisartut under deres
forårsmøde opfordrede til, at Naalakkersuisut skal henvende sig til de danske
myndigheder om bistand.
Vi fra Naalakkersuisut finder det vigtigt, at kommunernes ønsker prioriteres
højt.
Grønlandske og danske embedsfolk drøfter nu, hvorledes den danske bistand
skal gribes an.
Embedsfolkets anbefalinger forventes færdiggjort ved afgangen af 2020. Disse
anbefalinger skal afleveres til den danske regering og Naalakkersuisut her i
Grønland.
***
Naalakkersuisut anser det som vigtigt, at befolkningen skal leve et sundt og
trygt liv.
Sundhedsvæsnet er en meget vigtig del i samfundet, for at realisere dette mål.
Sundhedsvæsenet i disse år har vanskelige kår, som blandt andet skyldes
mangel på uddannet arbejdskraft mange steder og nogle gange i længere
perioder.
I år er der undersøgelser, om at høre hvad befolkningen mener om
sundhedsvæsnets service. Viden fra undersøgelserne skal bane vejen for, at
sundhedsvæsenet kan levere bedre ydelser.
Aktuelt er en evaluering af kræftplanen fra 2014 igangværende, og denne vil
blive færdiggjort inden dette års udgang.
7
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2081726_0008.png
Evalueringens resultater vil munde ud i, hvordan kræftplanen kan gøres bedre
og blive tilpasset.
*
Afhængighed er et problem i samfundet. Folk i behandling mod deres
afhængighed i
Allorfiit bliver
heldigvis flere og flere.
Det er kommunernes ønske, at borgerne får behandling i deres hjemby/-bygd.
For at kunne realisere dette, er der planer om at give mulighed for behandling i
alle byer fra 2020.
Tallene viser, at de fleste, som afbryder behandlinger uden at fuldføre disse, er
unge.
Derfor lader Naalakkersuisut udarbejde en behandling, som er tilpasset børn og
unge, og denne vil blive påbegyndt at blive udnyttet i kommunerne i løbet af de
næstkommende år.
*
Naalakkersuisut prioriterer, at vilkårene for ældre forbedres.
Under Inatsisartuts efterårssamling vil Naalakkersuisut fremkomme med
lovforslag om forbedring af de ældres vilkår.
-
-
-
Et lovforslag vedrørende etablering af en ældretalsmand.
Et lovforslag med henblik at bedre forholdene omkring alderspension,
og
derudover:
En ældrepolitik,
hvor Naalakkersuisut arbejder med henblik på
fremlæggelse i løbet af 2020.
I den nuværende ordning fratrækkes alderspensionen, når de ældre har
indtægter, som der skal betales skat af. Dette begrænser de ældre, som kan og
ellers har lyst til at arbejde i samfundet.
Derfor arbejder Naalakkersuisut for, at de ældre, som har arbejdsevnen i
behold, kan forblive på arbejdsmarkedet.
***
Fangertraditionen, som gør os særligt folk, har vi arvet fra vore forfædre.
Fangst- og jagtloven fra 1999,
som siden er blevet ændret tre gange, skal fornys
igen. Dette er en væsentlig målsætning, at modernisere samt bæredygtiggøre
fangerkulturen, i forbindelse med lovgivningsarbejdet.
8
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Derudover er det målsætningen, at jagtbetjentene tilføres værktøjer i
forbindelse med regelværket til udførelse af tiltag.
Naalakkersuisut arbejder på en arbejdsgruppe, som skal arbejde på tværs af
departementer, for at styrke samt udvikle fiskeri- og fangsterhvervet.
***
Landebrug er vejen frem til en mere selvforsynende nation.
Med henblik på større selvforsyning via landbruget er der i de sidste år blevet
udarbejdet flere rapporter og redegørelser.
Med henblik på opfølgning af disse rapporter og redegørelser blev der i denne
sommer afholdt en seminar om landbruget.
Meninger, der blev fremlagt under seminaret vil blive medtaget, når planen for
landbruget frem mod år 2030 skal udformes.
Denne planlægning forventes at blive færdiggjort inden udgangen af 2019.
*
Et nyt lovgivningsinitiativ er et forslag til fødevarelov, som vil blive fremlagt fra
Naalakkersuisut til efterårssamlingen i år.
Igennem udarbejdelse af ovennævnte er det hensigten at udarbejde en
letforståelig og en opdateret vejledning for alle aktører i fødevarebranchen.
Myndigheden vedr. fødevareområdet er stadig delt mellem vort land og
Danmark.
Vi må arbejde henimod, at hele Veterinærmyndigheden gradvist overgår til
Grønland. Da vi også skal være forberedt på lovgivningsarbejdet, agter vi fra
Naalakkersuisut at fremsætte et lovforslag til Inatsisartut.
***
Som vi allesammen er bekendt med, al naturens ressourcer vi benytter er lånt
fra de kommende generationer.
Det bliver til stadighed for omverdenen og vort land mere og mere vigtigt at
være opmærksom på naturen og miljøet. Blandt andet på grund af de klimatiske
forandringer.
9
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
Som følge af de klimatiske forandringer er vi blevet opmærksomme på, hvor
meget vi skal passe på miljøet og naturen.
Vi har alle pligt til at passe godt på miljøet og naturen. Desuden har vi alle pligt
til at undervise vore børn og unge om disse ting.
Under Inatsisartuts efterårsmøde i 2018, vedtog Inatsisartut en etablering af en
Miljøfond.
21 ansøgere blev i år godkendte til at kunne få støtte.
Naalakkersuisut er desuden meget glade for at kunne se, at der arbejdes meget
for miljøet.
*
Som eksempler for bæredygtig og forsvarlig hverv af natur og fangst, kan jeg
nævne:
Fangere og fiskere fra Attu, folk der samarbejder med PISUNA (lokal registrering
af fangster) ved hjælp af fangernes viden. På vegne af Naalakkersuisut, tillykke
til fangere og fiskere i Attu, der i slut 2018 fik pris fra Nordisk Råds pris for natur
og miljø.
*
I løbet af de sidste år har Naalakkersuisut bemærket, at der er blevet mere
fokus på, at vi fælles har et ansvar for opnåelse af en renere miljø.
Grunden er, at vi som basis har en ren by eller bygd til et godt og sundt liv.
Handlingsplan for affaldshåndtering for perioden 2020-2031 er nu i høring.
Pt. har Naalakkersuisut i samarbejde med kommunerne taget de første skridt til
ændringer af affaldsområdet.
Dette er bl.a. sket ved, at kommunerne fælles har godkendt etablering og drift
af to landsdækkende forbrændingsanlæg.
Disse to forbrændingsanlæg vil blive etableret i Sisimiut og Nuuk. I alle byer og
byder vil der ligeledes blive etableret affaldsmodtagestationer, således at alt
affald kan håndteres til det bedste for miljøet og helbredet.
Og hertil mener Naalakkersuisut, at kommunerne bør have en skulderklap for
deres engagement for at finde de bedste løsninger på affaldsområdet.
10
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2081726_0011.png
***
FN SDG: Anbefalinger til bæredygtig udvikling Vort lands udvikling hænger
meget sammen med de ting, der sker i omverdenen.
Naalakkersuisut er begy dt at u dersøge, hvilke FN’s ålsæt i ger for
verdenen der kan implementeres inden 2030 i Grønland.
Blandt disse SDG-målsætninger er der 17 forslag om bæredygtig udvikling.
Rapporten, som vil indeholde eksempler på initiativer, påregner vi vil blive
omdelt i løbet af Inatsisartuts efterårsmøde.
***
Naalakkersuisut anser det som vigtigt, at der bliver ført en livlig debat om vort
lands fremtid.
Der er i løbet af de 10 sidste år blevet peget fingre ad, at det går for langsomt
med overdragelse af myndigheds- og ansvarsområderne til vort land fra
Danmark.
Men vi må huske på, at disse 2 forhold grundlæggende ikke er ens.
Når ansvarsområderne under Hjemmestyreperioden blev overdraget til vort
land, fulgte også en øgning af tilskud med fra staten til dækning af udgifter i
forbindelse med overdragelsen.
Da vi indførte Selvstyret var det hensigten, at vil selv skal afholde udgifter i
forbindelse med hjemtagelse af sagsområder.
Naalakkersuisut er i arbejdet mod selvstændighed og arbejdet med
hjemtagelsen af områder begyndt at lede efter andre indtægtskilder, hvor vi
også er begyndt på arbejdet med forberedelsen af en forfatning.
Forfatningskommissionen blev i år genetableret.
Formålet med denne er at udarbejde et udkast til en forfatning i forbindelse
med, at vort land bliver selvstændig.
Kommissionen har med henblik på at aflevere et udkast til en forfatning for
Grønland startet et arbejde, som skal afleveres senest 21. juni 2021 til
Naalakkersuisut.
11
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
* **
Som samfund og som bofaste i dette land ved vi, at vort land bliver mere
attraktivt, når de levende ressourcer i vort land hhv. på land og i havet, bliver
lettere tilgængelige til udnyttelse.
Den sidste måneds hændelser viser, at interessen for vort land er opadgående
og som følge af dette vil viden om og interesse for vort land fra omverdenen
ikke blive mindre.
På grund af vort lands strategiske beliggenhed er det blevet nødvendigt med
større bevågenhed med hensyn til forsvarspolitik.
Naalakkersuisut er derfor meget glade for, at USA nu offentligt har meddelt
deres planer for at forblive i landet.
Denne udvikling hilser Naalakkersuisut meget velkommen, da vi mener, at vores
nabo USA's tilbagevenden vil gavne landet erhvervs- og uddannelsesmæssigt
samt forskningsmæssigt.
Konsekvensen af den store interesse for vort land fra omverdenen er, at det er
blevet vigtigere med en gode forbindelser til udlandet mht. handel og forsvar.
Vore repræsentationer i Bruxelles, Washington D.C. og Reykjavik er med til at
sikre en god relation til udlandet.
Vi arbejder også med at få vores nære samarbejde øget fra Naalakkersuisuts
side.
*
EU er en af de vigtige samarbejdspartnere i udlandet. Samarbejdsaftalen med
EU er gældende indtil udløbet af næste år.
Vort embedsværk i Bruxelles er forlængst gået i gang med at udarbejde en
erstatning af denne aftale, som vil blive gjort gældende fra 2021.
Vi følger også briternes afgørelse om at træde ud af EU meget tæt, da det også
vil få konsekvenser for vort land.
Det er vigtigt at følge tæt, hvad konsekvenserne kan være, og vurdere dem
løbende.
For at opnå en god handelsaftale med briterne skal vore embedsmænd sammen
med danske embedsmænd i flere omgange være i dialog med briterne.
12
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Indberetning september 2019 fra Rigsombudsmanden i Grønland
***
Vi er på tærsklen til at blive selvstændige.
Også andre presserende godkendelser står Inatsisartut overfor.
Og i disse år har partierne i Inatsisartut hårdt brug for at samarbejde på tværs af
partierne.
Vi skal ikke glemme, at vi skal arbejde for landet og for hele samfundet
fra
Siorapaluk i Nord til Narsarmijit i Syd og Ittoqqortoormiit i Øst.
Kom nu! Lad os vise, at kalaallit står stadigvæk samlet.
Men vi må ikke læne os tilbage på grund af det gode økonomi, da vi må bruge
fremtiden til at lægge til side og udvikle.
Vi skal til stadighed arbejde for at forbedre livet i samfundet.
Om vi kommer fra øst, vest, nord eller syd: Vi træder på den samme jord.
I stedet for modarbejde hindanden, lad os arbejde for et samlet Grønland og
udnytte mangfoldigheden.
Tak!
13