Forsvarsudvalget 2018-19 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2079794_0001.png
Den 24. september 2019
Til Folketingets Forsvarsudvalg
Såvel naboer til Flyvestation Skrydstrup, Haderslev Kommune samt det danske forsvar har stor interesse i, at
området omkring Flyvestation Skrydstrup fortsat skal være attraktivt at leve og bosætte sig i, ligesom det er
af afgørende betydning, at det gode naboskab mellem Flyvestation Skrydstrup og områdets beboere
opretholdes. Da de kommende F-35 kampfly forventes at have en levetid på 30-35 år, finder vi det derfor af
afgørende betydning, at den kommende erstatningsmodel samt anlægslov tager vidtgående hensyn til
naboerne rundt omkring Flyvestation Skrydstrup.
Al støj bør medregnes
Vi vil finde det urimeligt, hvis der udarbejdes en erstatningsmodel, hvor al støj ikke er medregnet.
I de støjberegninger hvor AVB-missioner ikke er medregnet fratrækkes mere end 10% af flyvetimerne.
Ydermere er bl.a. intensiv træning for ud for deltagelse i internationale missioner, specielle Nato-øvelser og
træningsprofiler til opvisning ikke medregnet. Dette bevirker at hele området påføres en ”skjult og gratis
støj”. AVB-missioner, intensiv træning (ofte som mørketræning) samt opvisningstræning er netop de
flyvninger, der støjer mest.
Som minimum bør derfor også AVB-missioner medregnes i erstatningsmodellen, og som efterfølgende
kontrol af det faktiske støjbillede, bør der i anlægsloven indføres, at al støj skal med.
I en tid hvor hele landet støjkortlægges, og med den viden man i dag har om støjs påvirkning af menneskers
helbred og velbefindende finder vi, at det er udtryk for en forældet tankegang, at noget støj er undtaget
godkendelsespligt, altså gratis støj.
Maksimal-værdier forekommer ikke kun om natten
Maksimalværdierne fra kampfly kan som bekendt nå meget høje niveauer. Vi finder det derfor helt
afgørende, at der i erstatningsmodellen tages højde for dette, og at der ikke kun tages udgangspunkt i
gennemsnitsværdier. Kun i områder omkring en militær flyvestation, vil man opnå så høje maksimalværdier.
Også når man taler om maksimalværdier giver det kun et retvisende billede såfremt AVB-missioner
medtages. Det er netop ved AVB-missioner, at maksimalværdierne når de højeste max-peaks. Af en rapport
udarbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af Miljøkonsekvensvurderingen fremgår det, at
Forsvarsministeriet har beregnet, at der ”Indenfor 5 km fra flyvestationens ydre afgrænsning (hegn) kan
forekomme L
amax
på 101 dB”.
1
1
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 28: Materiale fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboers foretræde for udvalget torsdag den 26. september 2019
TDENL-værdien
”TDENL-metoden anvendes til løbende at kontrollere støjbelastningen omkring en flyveplads. Metoden, der
bygger på DENL-metoden udtrykker den samlede lydenergi fra alle flyoperationer, der i gennemsnit pr. døgn
rammer arealet omkring flyvepladsen. Denne lydenergi udtrykkes ved et enkelt tal i dB.”
2
Ifølge Forsvarsministeriet vil den såkaldte TDENL-værdi stige fra 151,3 dB til 155,4 dB, hvor der er tale om et
gennemsnit over årets tre mest støjbelastede måneder. I alt er TDENL-værdien beregnet til at ville være
over 150 dB i 10 ud af årets 12 måneder. I den mest støjbelastede måned, er beregnet en TDENL-værdi på
156 dB. Til sammenligning er det et krav i miljøgodkendelsen fra 1999 at TDENL-værdien ikke må overstige
150 dB som et gennemsnit over årets tre mest støjbelastede måneder.
I miljøstyrelsens støjhandleplan 2018 for Københavns Lufthavn er der et ”Skærpet krav til TDENL-værdi
(148,4 dB til 147,4 dB)”
3
De høje maksimumstøjværdier kommer til udtryk i den høje TDENL-værdi for Flyvestation Skrydstrup, og
området kan derfor ikke sammenlignes med området omkring Kastrup Lufthavn. Det er stort set
udelukkende aktiviteterne fra jagerfly, der påvirker TDENL-værdien i Skrydstrup, dvs. at to missioner dagligt
med ti fly, kan påvirke området med en lydenergi, der er betragtelig højere end den samlede lydenergi
omkring Kastrup Lufthavn.
Gradueret erstatning
Vi mener, at der i erstatningsmodellen bør indføres gradueret erstatning. Dvs. tilbud om opkøb på
ekspropriationslignende vilkår, gradueret erstatning for tabt ejendomsværdi, som man f.eks. allerede kender
fra El-selskaberne, samt tilbud om støjsikring.
Endvidere mener vi, at borgerne bør sikres uvildig rådgivning.
Miljøkonsekvensvurderingen
4
beskriver et fald i ejendomspriser, og foreslår ikke andre afværge-
foranstaltninger end frivilligt opkøb eller støjisolering. Efter Folketinget traf beslutning om at placere F-35 i
Skrydstrup, og senere offentliggørelsen af de endelige støjberegninger oplever området faldende huspriser
og flere boligejere ser sig allerede i dag teknisk set insolvente, og dette antal frygter vi vil stige. Vi finder det
rimeligt, at der som en del af erstatningsordningen indføres erstatning for tabt ejendomsværdi, idet
støjsikring alene ikke opvejer det økonomiske tab ved vanskeligt omsættelige eller usælgelige boliger.
Fremtidig overvågning
Da de endelige flystøjberegninger er udarbejdet på baggrund af et miljøtilpasset flyvemønster, ud fra den
lavest mulige støjbelastning, samt en række specifikke forudsætninger og da det forventes at
erstatningsmodellen udarbejdes på baggrund heraf, finder vi det nødvendigt, at der i anlægsloven tages
stilling til den fremtidige overvågning af støjbelastningen fra Flyvestation Skrydstrup.
Ifølge Forsvarsministeriet vil den såkaldte TDENL-værdi stige fra 151,3 dB til 155,4 dB.
Vil TDENL-metoden fortsat blive anvendt som kontrolværdi?
Det oplyses, at stort set alle flyvninger er medtaget i støjberegningerne, men ud fra indhold og noter i
støjberegningerne
5
og forudsætninger for støjberegningerne
6
er det uklart, hvor mange af de såkaldt ikke
godkendelsespligtige flyvninger (gratis støj), man fremadrettet vil undlade eller medtage i beregningen af
TDENL-værdien.
2
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 28: Materiale fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboers foretræde for udvalget torsdag den 26. september 2019
Vi mener, at alle flyvninger bør medregnes for at få et retvisende billede af støjniveauet omkring
Flyvestation Skrydstrup, idet ”ikke godkendelsespligtige flyvninger”, der ikke medregnes stadig er støj.
Forsvarsministeriet har meddelt, at der installeres et permanent støjovervågningsudstyr på flyvestationen.
Hvorledes forventes dette forvaltet? Vil uafhængige konsulenter få afgang til at vurdere
overvågningsdaterene?
Beregningen af TDENL-værdien og støjmålingsudstyret antages bl.a. at skulle anvendes til validering af de
beregningsmetoder, der anvendes i lovgivningen og forskrifter for at beskytte mennesker og miljø. Afvigelser
fra de flyveprofiler, der er anvendt som forudsætninger for støjberegningerne vil selvsagt ændre
støjkurverne. Vi forventer, at anlægsloven behandler den fremtidige overvågning såvel som håndhævelse,
hvis det faktiske støjniveau viser sig højere end beregnet, ligesom vi ønsker at klageadgang via uvildige
instanser behandles i anlægsloven.
I øvrigt vil vi gerne henvise til vores høringssvar, der tidligere i omdelt til Forsvarsudvalgets medlemmer.
Venlig hilsen
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Agnes Østergaard Rosenlund
Formand
Kildehenvisning:
1. Aarhus Universitet, Revideret besvarelse på bestilling: ”Velfærdsmæssige konsekvenser i
husdyrbesætninger som følge af øgede støjniveauer ved brug af F-35 kampfly”.
2. Vejledning fra Miljøstyrelsen, nr. 5. 1994, Støj fra flyvepladser, samt tillæg
3. Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen, Støjhandleplan 2018 for Københavns Lufthavn,
Kastrup (CHP)
4. Miljøkonsekvensvurdering for Ændring af Flyvestation Skrydstrup, Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, juni 2019
5. 731 Flyvestation Skrydstrup, Beregning af flystøjbelastningen, Forsvarsministeriet, Miljøsektionen,
april 2019
6. 731 Flyvestation Skrydstrup, Forudsætningsnotat til brug for beregning af flystøj,
Forsvarsministeriet, Miljøsektionen, april 2019
3