Forsvarsudvalget 2018-19 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1
Ikke-teknisk resumé
Dette ikke-tekniske resumé skitserer de væsentligste påvirkninger som følge af ændringerne på
Flyvestation Skrydstrup og drift af de nye F-35 kampfly samt de forventede konsekvenser for
omgivelserne.
1.1
Projektet
Det danske forsvar vil modtage 27 nye F-35A Joint Strike Fighter kampfly. Af disse vil ca. 22 F-35
kampfly forventeligt skulle operere fra Flyvestation Skrydstrup. Det endelige antal fly, som skal operere
fra Flyvestation Skrydstrup, er afhængigt af behovet for kampfly i USA til omskoling og uddannelse.
Implementeringen af "Nyt Kampfly Program" betyder samtidig udfasning af de danske F-16 kampfly.
Baggrunden for udskiftningen er, at F-16 flyene ved udfasningstidspunktet, har fløjet i mere end 40 år og
dermed nærmer sig grænsen for, hvor mange flyvetimer der er tilbage i flyene.
Det forventes, at de sidste F-16 kampfly er udfaset med udgangen af 2024, og at F-35 kampflyene
opstarter flyvning i 2023. Tidligere F-16 funktioner vil blive lukket ned, og værkstedsfunktioner mv. for F-
35 flyttes over til et nyt kompleks i Flyvestation Skrydstrups sydvestlige område, se Figur 1-1.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
2061319_0002.png
Figur 1-1
Flyvestation Skrydstrup med angivelse af projektområde (byggefelt)
Forberedende anlægsarbejder med hovedforsyning, jordarbejder mv. blev igangsat medio 2019, og
forventes afsluttet primo 2020. Herefter vil afsluttende anlægsarbejder, herunder opførelse af nye
bygninger og hangaretter blive gennemført frem til primo 2023.
1.1.1 Flyoperationer
Udskiftning af flytype vil i mange henseender ikke medføre ændringer i flyveveje. Det forventes, at de
eksisterende ruter fortsat vil blive anvendt til træningsflyvninger. Flyveruter for F-35 kampflyene vil
således stort set blive de samme som anvendes i dag med F-16 kampflyene.
At de eksisterende F-16 kampfly udskiftes med nye F-35 kampfly vil betyde, at støjudbredelse og
støjniveauer ændres i forbindelse med ændret frekvens i flyvninger, ændret kildestyrke samt
indretningen og placering af hangaretterne.
Ud over de danske jagerflyoperationer gennemføres fortsat udenlandske jagerflyoperationer og øvrige
flyoperationer.
1.1.2 F-35 komplekset
Der vil være op til ca. 150 medarbejdere mere på flyvestationen, når F-35 indfasningen er fuldt
implementeret. Adgangen til området bliver kontrolleret ved et ydre hegn omkring F-35 komplekset med
porte og personkarrusel samt særlige indgange ved taxiveje.
Der etableres 20 hangaretter med plads til de nye kampfly. Hver hangarette etableres med plads til et
kampfly. Alle aktive hangaretterne skal udover mandskabsfaciliteter anvendes til mindre reparations- og
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
vedligeholdelsesopgaver samt påfyldning af brændstof. To af de 20 hangaretter færdigindrettes ikke i
forbindelse med projektet, men vil blive brugt til opbevaring af udstyr mv. og vil efterfølgende kunne
indrettes til fly. Der etableres støjafskærmning, som udhæng ud over åbningen, ved hangaretternes
portåbninger.
1.2
Vand
F-35 komplekset ligger indenfor et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og nitratfølsomt
indvindingsområde, hvor grundvandet i særlig grad skal beskyttes. Spildevand og overfladevand fra
Flyvestation Skrydstrup afledes i dag til Skrydstrup Renseanlæg, samletanke, recipienter og til
nedsivning.
I F-35 komplekset etableres det samlede afløbsanlæg med tre hovedsystemer til hhv. regnvand, sanitært
spildevand og processpildevand.
Generelt ledes alt regnvand fra bygningstage og befæstede arealer til nedsivning i området. I
projekteringen af regnvandssystemet indgår LAR (lokal afledning af regnvand) i videst muligt omfang,
herunder græsklædte klimaveje, der kan fungere som midlertidige oplag af regnvand i områder,
regnvandsbassiner/ nedsivningsområder samt sne-depoter. Med de planlagte LAR-løsninger vil alt
overfladevand blive håndteret inden for F-35 komplekset, og der vil ikke blive afledt regnvand til recipient
fra F-35 komplekset.
Sanitært spildevand fra bygninger samles og afledes til i pumpebrønd og føres til det eksisterende
offentlige renseanlæg placeret på flyvestationen (Skrydstrup Renseanlæg). De bygninger, der hidtil har
afledt sanitært spildevand til nedsivningsanlæg, vil blive fjernet og anlægget nedlagt.
Der etableres et inddampningsanlæg til behandling af processpildevand fra afløb i værksteder, maler- og
vedligeholdelsesdokke, hangaretter samt vand fra skylning og vask af fly. I anlægget fordampes
spildevandet, hvorefter dampen kondenseres. Herved opnås renset vand, der genbruges på
flyvestationen og et restprodukt, der bortskaffes som farligt affald til flyvestationens miljøplads. Der vil
således ikke være afledning af processpildevand fra F-35 komplekset til kloak, vandløb eller lign.
Samlet vurderes det, at etablering af F-35 komplekset vil medføre forbedringer i forhold til
flyvestationens påvirkning af vandmiljøet fordi:
Nedsivning af husspildevand fra de eksisterende bygninger i området, der nedrives, ophører.
Mængden af processpildevand, der afledes til Skrydstrup Renseanlæg, vil falde fordi
processpildevand fra F-35 komplekset behandles i inddampningsanlæg og genbruges.
Etableringen af en lang række LAR løsninger i F-35 komplekset vil betyde at afledningen af vand til
vandløb mindskes og belastningen herpå tilsvarende reduceres.
1.2.1 Ændret drift på flyvestationens øvrige område
I forbindelse med projektet vil der ske ændringer i den øvrige drift, dels i de bygninger, der bliver
nedrevet for at gøre plads til F-35 komplekset, dels flytning af aktiviteter, som bliver neddroslet som
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
følge af F-16 kampflyenes udfasning eller overført til det nye F-35 kompleks. Værkstedsaktiviteter i
flyvestationens 500-kompleks og brug af F-16 flysimulator vil i takt med etableringen og indfasningen af
nye kampfly i F-35 komplekset blive gradvist udfaset. Parallelt med disse ændringer vil bygningsmassen i
500-komplekset blive frigivet til andre formål, der dog ikke er kendte på tidspunktet for denne
miljøvurdering.
1.2.2 Projektalternativer
Placeringen af F-35 komplekset bliver i et andet område på flyvestationen end oprindeligt planlagt. Det
skyldes, at Forsvarsministeriet efter et stærkt ønske fra lokale beboere har undersøgt en række
alternative placeringer for at mindske støjgenerne fra den såkaldte terminalstøj fra hangar- og
værkstedsområdet mest muligt. Støjberegninger i den indledende fase viste, at det foreslåede byggefelt
er det optimale område i forhold til at reducere sådanne støjgener. Endvidere er der tale om en bedre
løsning i forhold til operationelle hensyn, da en samlet placering i nærhed af landingsbanerne giver bedst
mulighed for at understøtte den daglige flyvning, mindske transporttid og optimere logistiske aktiviteter.
1.2.3 Referencescenarie
Referencescenariet, også kaldet 0-alternativet, er den situation, der benyttes som
sammenligningsgrundlag for at vurdere, hvilke påvirkninger projektet medfører. Referencescenariet er i
denne henseende den situation, hvor de eksisterende F-16 kampfly ikke erstattes af F-35 kampfly, og
hvor F-35 komplekset ikke etableres. Det vil sige, at vurderingen af miljøpåvirkningen af projektet er en
vurdering af forskellen mellem den situation, hvor projektet er realiseret i år 2027, og den situation, hvor
de nuværende forhold er fremskrevet til 2027.
1.3
Befolkning og menneskers sundhed
Miljøpåvirkninger i forhold til befolkning og menneskers sundhed er forbundet med støj, vejtrafik og
rekreative forhold.
1.3.1 Anlægsfasen
I anlægsperioden fra 2019
2023 vil der være kørsel til og fra byggepladsen med tunge transporter med
op til 1.000 køretøjer i perioden med mest belastning. Det antages, at hoveddelen af trafikken vil komme
fra syd, hvor trafikken er meget begrænset, og i anlægsperioden kan trafikken i perioder, kortvarigt blive
fordoblet. Trafikken vurderes ikke at give problemer i forhold til sikkerhed og fremkommelighed, men
støjen fra anlægstrafikken kan påvirke de nærmeste boliger.
1.3.2 Driftsfasen
Støjbelastningen i driftsfasen deles op i flystøj og terminalstøj.
Flystøj
For flystøj anvendes et gennemsnit af flyoperationer pr. døgn til beregning af en middelværdi L
DEN
, der er
en sammenvejning af støjen i dag-, aften-, og natperioden.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
2061319_0005.png
Herudover er der for boliger og rekreative områder med overnatning en grænseværdi for den maksimale
støj et fly må påføre omgivelserne om natten L
Amax
. For Forsvaret gælder det, at de har nogle særlige
forpligtelser i forhold til afvisningsberedskab ved suverænitetshævdelse, humanitære indsatser,
redningsaktioner og lign. Støjen fra denne type opgaver er grundet de særlige betingelser ikke omfattet
af miljøgodkendelsespligt og dermed omfattet af regulering iht. støjgrænseværdier. Støjudbredelsen fra
sådanne flyvninger indgår derfor normalt ikke i støjberegningen. Forsvarsministeriet har dog valgt at
beregne flystøj, hvor de flyvninger, der efter reglerne er undtaget for regulering, alligevel er medtaget,
fordi det svarer til det, beboerne i området vil opleve. Dette illustreres i de fire scenarier kaldet 1A og 1B,
som er for flyvninger med F-16 kampfly hhv. uden og med afvisningsberedskab og 2A og 2B som er det
tilsvarende for F-35 flyvninger.
Resultaterne fra de fire scenarier, to for F-16 og to for F-35 er vist på støjbelastningskort (støjisokurver)
og der er derefter lavet en optælling af antal støjbelastede boliger og illustreret de største støjniveauer
ved boliger.
Med indfasningen af F-35 kampflyet ændres antallet af støjbelastede boliger i forhold de nuværende
forhold med F-16 kampflyet. Det gælder uanset om flyvninger, der er undtaget for regulering medregnes.
Ændringerne kan opsummeres til:
466 flere boliger vil være belastet af støj over grænseværdien for L
DEN
, når flyvninger undtaget
regulering ikke indgår i beregningen (A-scenarie). Når alle flyvninger medregnes (B-scenarie), vil
708 flere boliger blive belastet.
For maksimalværdier L
Amax
vil der ske en stigning i antallet af boliger i intervallet 80-85 dB L
Amax
for
A-scenariet men et stort fald i B-scenariet. Dette skyldes, at enkelte flyvninger med
afvisningsberedskabet for F-16 kampflyet i scenarie 1B berører en hel del boliger mod øst. De
tilsvarende flyvninger med F-35 kampflyet i scenarie 2B berører ikke disse boligområder tilsvarende,
da F-35 kampfly stiger hurtigere efter start. Afvisningsberedskabet udgør dog kun et fåtal af
flyvningerne. I intervallet 85-90 dB L
Amax
vil der ske en stigning i antallet af boliger i begge
scenarier. Dette gælder også for B-scenariet i intervallet 90-95 dB L
Amax
. Til gengæld sker der et
fald i antal boliger, der belastes over 95 dB L
Amax
dog med en væsentlig undtagelse da 9 boliger vil
opleve en maksimal støjeksponering på mere end 110 dB. Dette gælder i både A- og B-scenariet.
Tabel 1-1
Største støjniveauer ved boliger. Scenarie 1A og 1B er referencescenarie for F-16, hhv. uden og med
afvisningsberedskab, 2A og 2B er for F-35 hhv. uden og med afvisningsberedskab.
Scenarie
1A
(F-16)
Scenarie
1B
(F-16)
Scenarie
2A
(F-35)
Scenarie
2B
(F-35)
Støjindikator
Største L
DEN
i boligområder m.m. (Vejledende
støjgrænse 55 dB)
Største overskridelse af den vejledende støjgrænse for
L
DEN
i boligområder m.m.
Største L
DEN
ved spredt bebyggelse i det åbne land
(Vejledende støjgrænse 60 dB)
Største overskridelse af den vejledende støjgrænse for
L
DEN
ved spredt bebyggelse i det åbne land
57 dB
2 dB
72 dB
12 dB
57 dB
2 dB
72 dB
12 dB
61 dB
6 dB
72 dB
12 dB
62 dB
7 dB
73 dB
13 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
2061319_0006.png
Støjindikator
Scenarie
1A
(F-16)
Scenarie
1B
(F-16)
Scenarie
2A
(F-35)
Scenarie
2B
(F-35)
Største L
Amax,nat
i boligområder m.m. (Tilstræbt max.
80 dB)
Største overskridelse af den tilstræbte max. L
Amax,nat
i
boligområder m.m.
Største L
Amax,nat
ved spredt bebyggelse i det åbne land
(Ingen grænse)
Største L
Amax,nat,taxi
i boligområder m.m.
(Tilstræbt max. 70 dB)
Største overskridelse af den tilstræbte max.
L
Amax,nat,taxi
i boligområder m.m.
101 dB
21 dB
110 dB
64 dB
101 dB
21 dB
110 dB
64 dB
99 dB
19 dB
114 dB
63 dB
101 dB
21 dB
114 dB
63 dB
-
-
-
-
Terminalstøj
Støjbelastningen fra terminalaktiviteter omfatter støj fra samtlige støjkilder på flyvestationen, som kan
have indflydelse på den eksterne støjbelastning, bortset fra flyvning. Støjkilderne dækker udover opstart
af flyene også over aktiviteter forbundet med drift af flyvestationen såsom værkstedsaktiviteter, afkast
fra skorsten, ventilation og interne transporter mv. Terminalstøjen er beregnet i referencepunkter
placeret ved de nærmeste boliger omkring flyvestationen. Der er i alt udpeget 141 referencepunkter, som
dækker alle typer områder (spredt bebyggelse, boliger og rekreative områder m.m.) omkring
Flyvestationen.
Beregninger viser, at der sker overskridelser af de vejledende grænseværdier for terminalstøj (jf.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for ekstern støj fra virksomheder 5/1984) i både
referencescenariet og i projektscenariet. Overskridelserne i referencescenariet i både dag-, aften og
natperioden stammer hovedsagligt fra aktiviteterne forbundet med opstart og accelerationstest mens
overskridelserne fra projektscenariet primært stammer fra opstart af F-35 i aften og natperioden.
Samlet viser beregningerne, at overskridelserne af de vejledende grænseværdier for terminalstøj i både
dag-, aften- og natperioden vil være mindre, når F-35 kampflyet indfases. Dette på trods af, at F-35
kampfly støjer mere end F-16 kampfly under opstartsprocedure. Reduktionen skyldes tiltagene med
støjdæmpning med støjskærme og -volde i F-35 komplekset. Desuden vil der ikke ske accelerationstest
af F-35 kampfly som for F-16, og dermed udgår den støjkilde, der i reference- og overgangsscenarierne
med F-16 er årsag til de største overskridelser af støjgrænserne i dagperioden.
1.3.3 Biologisk mangfoldighed, naturtyper og -arter
Natura 2000
Natura 2000 områder er et netværk af særlig værdifuld natur i EU. Områderne skal bevare og beskytte
naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. De
nærmeste Natura 2000 områder er Mandbjerg Skov samt Pamhule Skov og Stevning Dam. Der er over 5
km fra projektområdet til disse områder, og på grund af afstanden vurderes det, at anlægsfasen vil have
en ubetydelig påvirkning.
I driftsfasen vil der, som i dag, være en støjpåvirkning af Natura 2000-områder, men det vurderes, at
projektet ikke vil medføre væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlaget for de Natura 2000-områder,
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
som ligger nærmest Flyvestation Skrydstrup, herunder beskyttede fuglearter i Pamhule Skov og Stevning
Dam.
Bilag IV arter
Der er ikke kendskab til yngle- eller rasteområder for internationalt beskyttede arter (såkaldt bilag IV-
arter) indenfor projektområdet, og det konkluderes, at projektet ikke vil medføre nogen påvirkning af
bilag IV-arters yngle- og rasteområder. Samtidig vurderes det, at anlægsarbejdet i øvrigt ikke vil påvirke
områdets økologiske funktionalitet for bilag IV-arter, hvis sådanne arter mod forventning forekommer i
området.
I driftsfasen vil der være en støjpåvirkning af f.eks. flagermus, der er sammenlignelig med i dag. På den
baggrund vurderes det, at der ikke vil ske en ændring i bilag IV-arternes mulighed for at anvende
området sammenlignet med i dag, og der vil dermed ikke være nogen påvirkning af evt. yngle- og
rasteområder.
Beskyttede naturtyper
Der er ikke registreret beskyttede naturtyper indenfor projektområdet, og anlægsarbejdet vil i øvrigt ikke
medføre en påvirkning af beskyttet natur. Grundet afstanden til nærmeste areal med en beskyttet
naturtype vurderes det, at der i anlægsfasen heller ikke vil kunne være en påvirkning af naturtypens
tilstand.
Ammoniakfølsom skov
Emission af NO
X
fra lastbiler og entreprenørmaskiner i anlægsfasen vurderes ikke at være af et omfang
eller varighed, hvor det kan påvirke tilstanden af den potentielt ammoniakfølsomme skov (Bevtoft
Plantage) væsentligt. Påvirkningen er derfor ubetydelig.
I driftsfasen vil der være en moderat påvirkning af Bevtoft Plantage som følge af kvælstofdeposition, da
påvirkningen er permanent i flyenes levetid. Da den samlede kvælstofdeposition i plantagen fortsat er
lavere end den øvre grænseværdi i tålegrænseintervallet, så vurderes det dog samtidig, at skiftet fra F-
16 kampfly til F-35 kampfly kun vil medføre en mindre, ikke væsentlig, ændring i plantagens tilstand,
samt at der ikke vil være behov for afværgetiltag.
Fredskov og skovbyggelinje
Anlægsfasen omfatter fældning af fredskov, hvortil der er givet tilladelse. Herudover er der ryddet et
mindre areal til den midlertidige adgangsvej, hvilket dog vurderes som en mindre påvirkning af
plantagen, da de berørte træer er forholdsvis unge (ca. 14 år), og da det ryddede areal tilplantes igen
efter endt anlægsarbejde.
De nye flyfaciliteter, jordvolde mm placeres indenfor skovbyggelinjen for Bevtoft Plantage, men grundet
projektområdets placering på Flyvestation Skrydstrups område, så er det ikke i et område, hvor
offentligheden har indblik til skovbrynet. Af denne grund vurderes ændringen ikke at udgøre en væsentlig
påvirkning. Samlet set vurderes påvirkningen dog at være moderat, da den er af længere varighed, men
der vurderes ikke at være behov for afværgetiltag. I driftsfasen vil der ikke ske en påvirkning af fredskov,
og forhold vedrørende skovbyggelinjen afklares i anlægsfasen.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
1.3.4 Jordarealer og jordbund
F-35 komplekset etableres på et areal indenfor flyvestationens eget område. Området er i dag delvist
bebygget og delvist på grønt areal. Ud fra oplysninger om nuværende og tidligere aktiviteter i området
vurderes det, at området kan være forurenet, og en del af den jord som opgraves i forbindelse med
anlægsarbejdet, kan således være forurenet.
I forbindelse med anlæggelse af de nye hangaretter, veje og støjvolde, vil der være behov for håndtering
af større mængder jord. Eventuel overskudsjord vil, så vidt muligt, søges anvendt internt på området.
Dog skal der benyttes større mængder jord til etablering af støjvoldene og byggemodning, og det kan
derfor blive nødvendigt at køre jord ind til området udefra. Det er hensigten at bruge blandt andet lettere
forurenet jord til voldanlæggene og der er ved opbygningen af disse indarbejdet tiltag til sikring mod
forurening af jord og grundvand.
I driftsfasen vil der være oplag af olie til nødgeneratorer, smøremidler mv. Der er truffet foranstaltninger
ved placeringen af oplag, mv. på en måde, så der ikke er øget risiko for forurening af jord og grundvand
fra de nye anlæg.
1.4
Luft og klima
I anlægsfasen kan der forekomme lokale påvirkninger, som følge af støv fra byggearbejdet, transport og
oplagring af materiale mv. Der kan derudover forekomme emissioner fra kørende materiel. I driftsfasen
forventes de nye F-35 kampfly, at kunne påvirke luftkvaliteten i mindre grad og i lokalt omfang. I forhold
til klimatiske faktorer, forventes projektet ikke at medføre væsentlig øget udledning af drivhusgasser og
klimatiske faktorer er ikke vurderet nærmere.
I anlægsfasen kan arbejdet medføre støvgener i nærområdet fra byggearbejdet, transport og oplagring af
materiale mv. Generelt vil støv, der spredes i omgivelserne, lægge sig på overflader inden for en radius
på 500 m fra kilden. Det er meget sjældent, at der opleves støvgener uden for en radius på 1 km. Det
kan dog ikke udelukkes, at der særligt ved boligen Savværksvej 10 på grund af den kortere afstand i
perioder kan forekomme støvgener fra transport og anlægsarbejde. Almindeligvis vil støvgener blive
reduceret ved anvendelse af afværgeforanstaltninger, såsom vanding, køreplader, afvask af maskiner
mv.
I driftsfasen vil der være luftforurening fra flyvning, værksteder, tankanlæg og energianlæg.
Luftforurening fra flyvning afhænger af flyvemønster, hyppighed, opstartsprocedure, brændstofforbrug
mv. Det vurderes, at den lokale belastning vil være forbundet med flyenes opstart. Luftforureningen fra
flyvning vurderes i forhold til EU's luftkvalitetskriterier, hvor der er fastsat grænser for kvælstofoxider,
svovldioxid og partikler. De nyeste oversigter over luftkvaliteten i Danmark, der udarbejdes af Nationalt
Center for Miljø og Energi viser, at kvælstofoxider og partikler ligger under luftkvalitetskriterierne. Der er
ikke tilsvarende opgørelse for svovloxider, men svovlindholdet i jetfuel ligger generelt lavt, og samlet
vurderes det, at der ikke vil være væsentlig ændring i luftforureningen fra flyvning og dermed heller ikke
ændringer i den lokale luftkvalitet. Påvirkningen fra Nyt Kampfly Projekt på luftkvalitet er derfor
ubetydelig.
Grænseværdier for udledning af miljøfremmede stoffer forventes at kunne overholdes med god margin
for maleranlæg, energianlæg og øvrige værkstedsprocesser. Der forventes ikke lugtgener fra projektet,
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
da håndtering af brændstof koncentreres omkring hangaretterne og ikke som tidligere i det åbne,
ligeledes er opstartsprocessen for motorer med det nye F-35 kompleks flyttet længere væk fra bymæssig
beboelse.
1.5
Materielle goder
Projektet vil have en moderat positiv påvirkning på materielle goder i forhold til beskæftigelse, både
direkte samt indirekte via følgeerhverv, særligt i anlægsfasen, men også i driftsfasen.
Der er udført litteraturstudie for så vidt angår flystøjs effekt på huspriser og resultaterne tyder på, at
effekten af flystøj er et fald i boligpriserne, der ligger i intervallet 0,5-1,1 % pr. dB stigning i flystøjen.
Effekten på huspriser kan i de konkrete tilfælde ikke kvantificeres uden en afdækning af niveauforskellen
før/efter og den oplevede forskel i støjeksponering. Derudover kan den subjektivt oplevede genevirkning
variere afhængig af, hvornår støjeksponeringen forekommer (opfattelsen og geneniveauet af flyvning om
natten og i weekender er oftest større end på andre tidspunkter).
Ifølge et litteraturstudie udført af Institut for Husdyrvidenskab ved Aarhus Universitet, vedlagt som bilag,
kan flystøj fra F-35 potentielt have en påvirkning på husdyr i besætninger i nærheden af flyvestationen i
form af en akut reaktion, men effekten vil afhænge af dyreart og de konkrete forhold i besætningerne.
Aarhus Universitet påpeger, at der ud fra støjniveauerne alene ikke er grund til at antage, at der er
væsentlig forskel på støjpåvirkningen fra F-16 og F-35, men understreger, at der er andre faktorer
(frekvens, hyppighed og forudsigelighed), der kan spille ind. Ydermere mangler der generelt viden på
området.
1.6
Kulturarv og arkæologi
Projektområdet rummer ikke arealer af kulturhistorisk værdi eller arkæologisk interesse fredninger,
kendte fortidsminder eller beskyttede sten- og jorddiger.
Det vurderes, at det planlagte projekt ikke vil have væsentlig negativ påvirkning på kulturhistoriske
interesser eller tilstandsændringer på fredede fortidsminder. I anlægsfasen vil der ske gennembrud af et
beskyttet jord- og stendige, men vejen bliver fjernet og diget retableret efter afslutning på anlægsfasen,
forventeligt ved udgangen af 2023. Påvirkningen er derfor forbigående.
Fortidsminder indenfor projektområdet er blevet katalogiseret ved den arkæologiske undersøgelse, og
arealet er frigivet til anlægsarbejder.
I driftsfasen vil der ikke ske ændringer af fortidsminder eller påvirkning af øvrige kulturhistoriske
interesser.
Projektet vil samlet set kun have mindre, forbigående påvirkning på kulturhistoriske interesser.
1.7
Landskab
Det nye F-35 kompleks vil potentielt være synligt fra randbebyggelsen i den vestlige del af Skrydstrup og
kan medføre en ændring af udsigten over det åbne landskab.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
Der er udarbejdet visualiseringer af projektet fra seks punkter, der vurderes at være repræsentative for den
landskabelige påvirkning i området, fra steder, hvor anlægget kan ses. De seks fotopunkter er:
1
2
3
4
5
6
Lilholtvej ved Vojens Lufthavn
Plantagevej øst for Bevtoft Plantage
Plantagevej vest for Bevtoft Plantage
Savværksvej
Smedagervej
Ribevej vest for Skrydstrup by
Selv om landskabet er fladt og forholdsvist sårbart overfor nye bebyggelser, herunder store tekniske
anlæg, vil F-35 komplekset ikke være synlig fra fotostandpunkt 1
4 på grund af placeringen bag læhegn
og plantager.
F-35 komplekset vil kun være synligt i landskabet fra fotostandpunkt 5 og 6, hvilket vil sige fra
eksisterende bebyggelse vest for Skrydstrup. Da landskabet på disse punkter ligger i omtrent samme
højde som projektområdet, der kun ligger et par meter lavere i terrænet, vil det medvirke til, at
anlægget sløres bag den eksisterende, spredte beplantning. Det vil dog stadig kunne ses fra de to
punkter.
Det konkluderes, at en realisering af projektet vil medføre en moderat påvirkning af landskabet. Idet den
nærmeste bebyggelse er placeret i en relativt stor afstand fra projektområdet, vil det nye anlæg ikke
opleves som dominerende i landskabet, fordi den placeres i sammenhæng med det eksisterende anlæg.
1.8
Afværgeforanstaltninger
Projektet indeholder i sig selv afværgeforanstaltninger, der skal sikre, at negative påvirkninger af miljøet
begrænses mest muligt. I oversigten nedenfor er indarbejdede afværgeforanstaltninger samt forslag til
supplerende afværgeforanstaltninger kort angivet.
Flystøj og terminalstøj
Indarbejdede foranstaltninger:
Der flyves med et miljøtilpasset flyvemønster.
Mest mulig natflyvning gennemføres i aftenperioden (inden kl. 22).
De tre mest trafikerede måneder er marts, april og november, som ligger udenfor
sommerperioden.
Placeringen af de nye anlæg er optimalt i forhold til at reducere støjgener.
Støjafskærmning (støjvolde) omkring hangaretter.
Støjafskærmning over de aktive hangaretters portåbninger.
Forslag til supplerende foranstaltninger flystøj
Kompensationsordning for de mest støjudsatte naboer. Udgangspunktet for
kompensationsordningen er støjsikring af boliger eller tilbud om frivilligt opkøb afhængigt af
omfanget af støjbelastningen.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
Forslag til supplerende foranstaltninger terminalstøj
Flytning af damprensning af køretøjer til et område med større afstand til boliger.
Biologisk mangfoldighed, naturtyper og arter
Indarbejdede foranstaltninger:
Ingen.
Rydning af træer i forbindelse med byggemodning bør optimalt ske i perioden fra 1. september
til 31. oktober for at undgå fuglenes yngletid.
Evt. tilplantning af areal i Bevtoft Plantage, der ryddes til adgangsvej, efter endt anlægsarbejde
Forslag til supplerende foranstaltninger
Jordarealer og jordbund
Indarbejdede foranstaltninger:
Tildækning af forurenet jord med ren jord på ubefæstede arealer for at undgå fysisk kontakt.
Markering af overgang mellem ren og forurenet jord udlægges med markeringsnet eller
geotekstil.
Forslag til supplerende foranstaltninger
Ingen.
Vand
Indarbejdede foranstaltninger:
Miljøplan for anlægsarbejdet med beskrivelse af forholdsregler i forbindelse med uheld i
anlægsfasen.
Lokal afledning af regnvand (LAR løsninger), der mindsker afledning af overfladevand til
recipienter.
Inddampningsanlæg til behandling af processpildevand.
Ingen.
Forslag til supplerende foranstaltninger
Luft og klima
Indarbejdede foranstaltninger:
Begrænsning af støvgener ved renholdelse og evt. befugtning af arbejdsarealer i tørre perioder
samt befugtning eller overdækning af oplag af materialer.
Evt. hastighedsbegrænsning især i meget tørre perioder er en mulighed. Lokalt omkring
flyvestationen er der hastighedssænkning til 20 km/h.
Forslag til supplerende foranstaltninger
Ingen.
Materielle goder
Der foreslås ikke afværgeforanstaltninger udover det, der er nævnt under flystøj og terminalstøj.
Kulturarv og arkæologi
Der foreslås ikke afværgeforanstaltninger.
Landskab
Der foreslås ikke afværgeforanstaltninger.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Orienteringsbrev om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af F-35 projektet på Flyvestation Skrydstrup, fra forsvarsministeren
1.9
Overvågning
I det omfang projektet kan have væsentlige påvirkninger på miljøet, skal miljørapporten indeholde et
program for overvågninger af disse. Der er for en række af de nævnte miljøtemaer en række
eksisterende overvågningsordninger, der forventes at kunne anvendes ligesom der er emner, hvor
regulering vil ske som i andet regi f.eks. ved en anlægslov.
Flystøj
Støj fra F-35 kampfly vil reguleres særskilt i anlægslov. Det forventes at overvågningstiltag vil indgå som
en del af kompensationsmodellen og som en del af reguleringen heri.
Terminalstøj
Støj fra F-35 kompleksets terminalaktiviteter vil reguleres i anlægslov, og det er derfor vurderet, at der
ikke er behov for særskilt overvågning.
Biologisk mangfoldighed, naturtyper og arter
Forsvarsministeriets drifts- og plejeplaner varetager forsvarets overvågning og der foreslås ingen særskilt
overvågning indenfor emnet biologisk mangfoldighed, naturtyper og arter.
Jordarealer og jordbund
Der foreslås ikke overvågning. Forhold vedrørende forurenet jord herunder genanvendelse af forurenet
jord vil indgå som en del af anlægsloven og overvågning vil reguleres heraf samt via tilladelser til
håndtering af forurenet jord.
Vand
Driften af inddampningsanlægget forventes reguleret ved miljøgodkendelsen og der foreslås ingen
særskilt overvågning af øvrige forhold vedrørende vand.
Luft og klima
Såfremt der i anlægsfasen opleves gener fra diffuse emissioner (støv mv.) kan der udarbejdes tiltag til
dæmpning af disse som beskrevet under afværgeforanstaltninger. Der er ikke vurderet at være behov for
overvågning i forbindelse med anlægsfasen.
Emissioner til luften fra F-35 komplekset vil være reguleret af vilkår i flyvestationens miljøgodkendelse.
Der foreslås derfor ingen særskilt overvågning.
Materielle goder
Det er ikke på det nuværende vidensgrundlag muligt at vurdere, om der vil være en påvirkning på husdyr
som følge af Nyt Kampfly Program og derfor ikke muligt at identificere evt. overvågningsforslag.
Kulturarv og arkæologi
Der foreslås ikke overvågning.
Landskab
Der foreslås ikke overvågning.