Forsvarsudvalget 2018-19 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Flystøjsberegninger
Per Pugholm Olsen, Forsvarsministeriet
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0002.png
Beregningsscenarier
Scenarie 1A (F-16): Forventede trafik i perioden 2020-2022, hvor F-16 er
kampfly. Ekskl. afvisningsberedskabet.
Scenarie 1B (F-16): Forventede trafik i perioden 2020-2022, hvor F-16 er
kampfly. Inkl. afvisningsberedskabet.
Scenarie 2A (F-35): Fremtidig trafik i perioden 2025 og frem, hvor F-35 er
kampfly (2027 lagt til grund). Ekskl. Afvisningsberedskabet.
Scenarie 2B (F-35): Fremtidig trafik i perioden 2025 og frem, hvor F-35 er
kampfly (2027 lagt til grund). Inkl. afvisningsberedskabet.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0003.png
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0004.png
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0005.png
I hvilke sektorer i f.m. starter flyver F-35 og
F-16 flyene
Start-
flyveveje
28R
NORD
28R
VEST
28R
SYD
10L
NORD
10L
ØST
10L
SYD
Fordeling
(%)
29
29
4
24
6
8
29%
24%
29%
6%
4%
8%
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0006.png
Flyveprofiler i forudsætningsnotatet
(Bilag 2 til flystøjsrapporten)
Flyveprofiler for start uden efterbrænder
M.350
Anvendes ca. 20 % af tiden.
Profilen anvendes på træningsmissioner, når der ikke anvendes efterbrænder.
Flyveprofiler for start med efterbrænder
A.500.09
AM.300.500
AM.300.350
Anvendes ca. 1 gang om året.
Profilen anvendes alene på én mission (med 2 fly) årligt i forbindelse med skarpe
AVB missioner (Alpha
Scrambles).
Anvendes ca. 40 gange om året.
Profilen anvendes (med 2 fly) på de resterende skarpe AVB missioner (Alpha
Scrambles).
Anvendes ca. 80 % af tiden.
Profilen anvendes til planlagte AVB missioner (eks. suverænitetshævdelse) og
træningsmissioner.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0007.png
Maksimalstøj F-35 for en enkelt flyvevej
AM.300.350 (med efterbrænder)
anvendes 80% af tiden
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0008.png
Oplevelse af maksimalstøj F-35 og F-16
(F-35 peak ved 100 dB)
Position til siden for
flyvevejen, ud for ca.
midten af startbanen
Graferne viser støjudviklingen over 3 min. ved en typisk start med F-16 og F-35. Støjudviklingen er vist for fiktive punkter, hvor
maksimalstøjen ”peaker” på 100 dB for F-35.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0009.png
Oplevelse af maksimalstøj F-35 og F-16
(F-35 peak ved 100 dB)
Position direkte under
flyvevejen.
Graferne viser støjudviklingen over 3 min. ved en typisk start med F-16 og F-35. Støjudviklingen er vist for fiktive punkter, hvor
maksimalstøjen ”peaker” på 100 dB for F-35.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0010.png
Oplevelse af maksimalstøj F-35 og F-16
(F-35 peak ved 90 dB)
Position til siden for
flyvevejen, ud for ca.
midten af startbanen
Graferne viser støjudviklingen over 3 min. ved en typisk start med F-16 og F-35. Støjudviklingen er vist for fiktive punkter, hvor
maksimalstøjen ”peaker” på 90 dB for F-35.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0011.png
Oplevelse af maksimalstøj F-35 og F-16
(F-35 peak ved 90 dB)
Position direkte under
flyvevejen.
Graferne viser støjudviklingen over 3 min. ved en typisk start med F-16 og F-35. Støjudviklingen er vist for fiktive punkter, hvor
maksimalstøjen ”peaker” på 90 dB for F-35.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0012.png
Maksimalstøj fra F-35
er højere end
maksimalstøj fra F-16
tæt på Flyvestation
Skrydstrup.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0013.png
Maksimalstøj F-35 for en enkelt flyvevej
M350 (uden efterbrænder)
anvendes 20% af tiden
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0014.png
Maksimalstøj F-35 ved afvisningsberedskabet
AM.500.09 (med efterbrænder ) og AM.300.500 (med efterbrænder)
AM.500.09
Den mest støjende
flyveprofil
Anvendes forventeligt 1
gang om året
Vil forventeligt lette i
østlig retning.
AM.300.500
Anvendes forventeligt 40
gange om året.
Støjer mere end
AM.300.350, som
anvendes til dagligt.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
Den officielle flystøjsrapport
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0016.png
Den officielle flystøjsrapport
Udgangspunktet for støjberegningerne er forudsætningsnotatet,
hvor bl.a. anvendte flyveprofiler er beskrevet. (Bilag 2)
Rapporten er udarbejdet i henhold til Vejledning fra
Miljøstyrelsen
nr. 5/1994 ”Støj fra flyvepladser”.
Rapporten er udarbejdet af Sweco Danmark A/S, som er anført
på listen over godkendte laboratorier til flystøjsberegninger hos
Miljøministeriets Referencelaboratorium for støjmålinger.
Rapporten er kvalitetssikret af FORCE Technology.
Enkelte klassificerede dele er ikke vist i rapporten.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0017.png
Usikkerheder
Ved 2 ugers årlig
natflyvning
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0018.png
Centrale forhold gennemsnitsstøj
Miljøstyrelsens
vejledende
grænseværdier for den
gennemsnitslige flystøj
er 55 dB i boligområder
og 60 dB i landområder.
Beregnes på baggrund af
de 3 mest støjbelastede
måneder.
Beregningsteknisk tæller
flyvning om aftenen og
natten mere end flyvning
om dagen uagtet at den
konkrete flystøj er den
samme
Typisk op til 2 x 10
flyvninger på hverdage
for F-35. For F-16 er det
op til 2x12 flyvninger på
hverdage.
Month
November
Marts
April
Oktober
Maj
Juni
Februar
August
September
December
Juli
Januar
TDENL
151,8
151,8
148,3
147,8
147,4
147,3
146,7
146,8
146,8
146,1
145,3
145,0
TDENL VÆRDIER
160,0
158,0
156,0
154,0
151,8
151,8
152,0
150,0
148,0
148,3
147,8
147,4
147,3
146,7
146,8
146,8
146,0
144,0
142,0
140,0
146,1
145,3
145,0
TDENL-værdi for scenarie 1A (F-16)
150,9
Month
November
Marts
April
Oktober
Maj
Juni
Februar
August
September
December
Juli
Januar
TDENL
155,9
155,8
152,1
151,8
150,9
150,8
151,1
150,2
150,2
150,3
148,8
149,5
TDENL VÆRDIER
160,0
158,0
156,0
154,0
155,9
155,8
152,0
150,0
148,0
152,1
151,8
150,9
150,8
151,1
150,2
150,2
150,3
148,8
149,5
146,0
144,0
142,0
140,0
TDENL-værdi for scenarie 2A (F-35)
154,9
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0019.png
Miljøgodkendelse 1999 og F-16 uden afvisningsberedskab
55 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0020.png
F-16 og F-35 uden afvisningsberedskab
55 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0021.png
Boliger der påvirkes af gennemsnitsstøj
I
nuværende miljøgodkendelse
overskrider 41 boliger grænseværdierne i åbent land
og 0 boliger i boligområder
For
F-16
overskrides de vejledende støjgrænser for gennemsnitsstøj for 137 boliger.
Overskridelsen vil være mindre end eller lig med 5 dB for 127 boliger.
Med afvisningsberedskabet overskrides grænseværdierne for 187 boliger. Heraf er
overskridelsen mindre end eller lig med 5 dB for 175 boliger.
For
F-35
overskrides de vejledende støjgrænser for gennemsnitsstøj for 618 boliger.
Overskridelsen vil være mindre end eller lig med 5 dB for 558 boliger.
Med afvisningsberedskabet overskrides grænseværdierne for 895 boliger. Heraf er
overskridelsen mindre end eller lig med 5 dB for 785 boliger.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
Centrale forhold maksimalstøj
I forhold til maksimalstøjen skal det således alene
tilstræbes,
at 80 dB ikke overskrides
om natten i
boligområder
Der er ingen retningslinjer for maksimalstøj om dagen
og om aftenen
Der er ingen retningslinjer for maksimalstøj i
landområder
Der planlægges alene flyvning om natten 2 uger om
året (planlægges gennemført 22-01)
Hertil kommer akut indsættelse af
afvisningsberedskabet
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
Beregning af maksimalstøj i alle sektorer
Maksimalværdien skal efter Miljøstyrelsens
vejledning beregnes for 1 operation på alle
flyveveje med det mest støjende fly.
I hver flyvesektor indgår et antal flyveveje som
er jævnt fordelt. I beregningen indgår ca. 290
flyveveje kompasset rundt.
Resultatet er et kort med maksimalstøjen for
mange operationer
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0024.png
Maksimalstøj F-16 og F-35 uden afvisningsberedskab
(Hvor maksimalstøjen kan forekomme
alle sektorer)
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0025.png
Boliger der kan påvirkes af maksimalstøj over 80 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0026.png
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0027.png
Konklusion
Bemærk, at der i tabellen er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0028.png
Indholdsfortegnelse
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0029.png
Bilag
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0030.png
Regelgrundlag
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0031.png
Nuværende miljøgodkendelse
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0032.png
De 141 referencepunkters placering
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0033.png
Tidsrum og referenceperiodens længde
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0034.png
Beregningsforudsætninger
Scenarie 1 (F-16), før januar 2019, hvor F-16 var placeret i det sydvestlige område.
Scenarie 2 (F-16), efter januar 2019, hvor F-16 er placeret i det sydøstlige område.
Scenarie 3 (F-35), efter 2027, hvor F-35 placeres i nye hangaretter i det sydvestlige område.
For scenarie 1 og 2 er der foretaget beregninger af støjbelastningen i 6 situationer
• Situation 1: Normal maksimal daglig drift med dagflyvninger.
Situation
Situation
Situation
Situation
Situation
2:
3:
4:
5:
6:
Normal
Normal
Normal
Normal
Normal
maksimal drift med dag-
og aftenflyvninger.
maksimal drift med aften-
og natflyvninger.
maksimal daglig drift med dagflyvninger,
samt accelerationstest og græsslåning.
weekenddrift ved flyvninger med afvisningsberedskabet.
weekenddrift, uden flyvninger.
For scenarie 3 er der foretaget beregninger af støjbelastningen i 8 situationer
• Situation
1-3: Som for scenarie 1 og 2
Situation 4: Normal maksimal daglig drift med dagflyvninger, samt græsslåning.
• Situation 5: Normal maksimal daglig drift med dagflyvninger, samt
udenlandske flyvninger (F-16, F-35 og Eurofighter).
• Situation 6: Normal maksimal daglig drift med dagflyvninger, samt
udenlandske flyvninger (F-16 og KC-135).
• Situation
7-8: Som situation 5+6 i scenarie 1 og 2.
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0035.png
F-35 aktivitetsmønster på årsbasis uden
afvisningsberedskab (scenarie 2A)
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0036.png
Scenarie 1 (F-16 før 2019)
Situation 1:
Normal maksimal daglig drift med
dagflyvninger
Hverdage 07-18
Referenceperiode: 8 timer
55 dB
45 dB
55 dB
Miljøgodkendelse: 55 dB
Bemærk, at der i tabel 6.2 er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0037.png
Scenarie 2 (F-16 efter januar 2019)
Situation 1: Normal maksimal daglig drift med
dagflyvninger
Hverdage 07-18
Referenceperiode: 8 timer
55 dB
45 dB
55 dB
Miljøgodkendelse: 55 dB
Bemærk, at der i tabel 6.14 er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0038.png
Scenarie 3 (F-35)
Situation 1: Normal
maksimal daglig drift med dagflyvninger
Hverdage 07-18
Referenceperiode: 8 timer
55 dB
45 dB
55 dB
Miljøgodkendelse: 55 dB
Bemærk, at der i tabel 6.26 er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0039.png
Damprensning af køretøjer
Det er et damprensningsanlæg til rengøring
af køretøjer, der er årsagen til, at
grænseværdierne for terminalstøj overskrides
ved syv boliger (referencepunkter) i
forbindelse med normal daglig drift af
flyvestationen
Det er ved at blive undersøgt om det kan lade
sig gøre at flytte anlægget. Det vil bringe
terminalstøjen ned under grænseværdierne i
dagtimerne. Dog ikke i de perioder (2 x 10
dage årligt), hvor der er udenlandske kampfly
på flyvestationen
Der kan være forhold eksempelvis i relation til
håndtering af spildevand, der kan
vanskeliggøre en flytning af anlægget
Hovedvagt
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0040.png
55 dB
45 dB
55 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0041.png
Scenarie 3 (F-35)
Situation 2: Normal
maksimal drift med dag- og
aftenflyvninger
Hverdage 18 - 22
Referenceperiode: 1 time
45 dB
40 dB
45 dB
Miljøgodkendelse: 45 dB
Bemærk, at der i tabel 6.28 er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0042.png
45 dB
40 dB
45 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0043.png
Scenarie 3 (F-35)
Situation 3: Normal
maksimal drift med aften- og natflyvninger
Hverdage 22 - 07
Referenceperiode: 1/2 time
40 dB
35 dB
40 dB
Miljøgodkendelse: 40 dB
LpAmax
55 dB
50 dB
55 dB
Bemærk, at der i tabel 6.30 er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0044.png
40 dB
35 dB
40 dB
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra den teknisk gennemgang i Forsvarsministeriet om fly- og terminalstøjsberegninger ved Flyvestation Skrydstrup, d. 11/9-19
2075588_0045.png
Konklusion
Bemærk, at der i tabellen er angivet antal referencepunkter med overskridelse af vejledende støjgrænser