Forsvarsudvalget 2018-19 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2070358_0001.png
Den 29. august 2019
Til Forsvarsministeriet
[email protected]
Høringssvar på Miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup
Fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Såvel naboer til Flyvestation Skrydstrup, Haderslev Kommune samt det danske forsvar har
stor interesse i, at området omkring Flyvestation Skrydstrup fortsat skal være attraktivt at
leve og bosætte sig i, ligesom det er af afgørende betydning, at det gode naboskab mellem
Flyvestation Skrydstrup og områdets beboere opretholdes. Da de kommende F-35 kampfly
forventes at have en levetid på 30-35 år, finder vi det derfor glædeligt, men også nødvendigt,
at Forsvarsministeriet har valgt at lade gennemføre en miljøkonsekvensvurdering i
forbindelse med implementeringen af F-35 kampfly i Skrydstrup. Lige så vigtigt og nødvendigt
finder vi det, at miljøkonsekvensvurdering afdækker alle væsentlige nuværende såvel som
kommende miljømæssige konsekvenser af aktiviteterne på og omkring Flyvestation
Skrydstrup.
1. Afgrænsningshøring og uofficiel høring af miljøkonsekvensvurderingen
Forud for den gennemførte miljøkonsekvensvurdering gennemførte Forsvarets
Ejendomsstyrelse en såkaldt uofficiel afgrænsningshøring. Høringsfristen for den offentlige
del heraf var den 30. juli 2018.
Siden fristens udløb er der fremkommet nye oplysninger, bl.a. om den nuværende
rammegodkendelse (Miljøgodkendelse)
1
og endelige støjberegninger, som vi vurderer, kan
have væsentlig relevans for offentlighedens svar på afgrænsningshøringen og indholdet i den
efterfølgende miljøkonsekvensvurdering.
I forbindelse med, at Forsvarsministeriet udsendte miljøkonsekvensvurderingen i uofficiel
høring oplyser Forsvarsministeriet at: ”Indkomne høringssvar vil blive behandlet og eventuelt
indarbejdet i den endelige miljøkonsekvensrapport”.
2
Det fremgår ikke noget sted om det er Forsvarsministeriet eller Cowi der behandler
indkomne høringssvar og beslutter hvilke høringssvar, der indarbejdes i den endelige
miljøkonsekvensrapport. For at sikre uvildighed og gennemsigtighed i processen mener vi, at
Cowi bør behandle indkomne høringssvar og vurdere, hvorvidt disse skal indarbejdes i den
endelige miljøkonsekvensrapport.
1
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Kopi til orientering af høringssvar på miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
2. Ændring af rammebetingelserne for miljøgodkendelsen fra 1999
Reglerne for rammegodkendelse er ændret siden den nuværende miljøgodkendelse blev givet
i 1999.
1
En række tilladelser, der er givet efter 1999 uden en samlet ny miljøgodkendelse, er i strid
med både EU-direktiv og praksis fra Miljø- og Fødevareklagenævnet.
3
Beregningerne af flystøjbelastningen
4
viser at væsentlige vilkår i den nuværende
miljøgodkendelse ikke overholdes. Og at der ikke, som det fremgår af den nuværende
miljøgodkendelse, sker overskridelse af miljøstyrelsens vejledende grænseværdi L
DEN
ved 41
boliger, men ved 187 boliger.
Forsvarsministeriet har svaret Haderslev Kommune at: ”Anlægsloven vedrørende udbygning
af Flyvestation Skrydstrup mv. forventes at træde i kraft foråret 2020. Anlægsloven vil
forventelig fra lovens ikrafttræden også omfatte fly- og terminalstøj fra de nuværende F-16
fly, ligesom anlægsloven forventelig vil omfatte fly- og terminalstøj fra de kommende F-35
fly.”
5
Heraf konkluderer Haderslev Kommune: ”På baggrund af forsvarets udmelding om
tidshorisonten – og omfanget af anlægsloven, er det kommunes forventning, at revision af
miljøgodkendelsen ikke tidsmæssigt vil være mulig at gennemføre forinden anlægsloven,
forventes at træde i kraft”.
6
Den nuværende miljøbelastning (her tænker vi især på støj) er således ikke reguleret af den
nuværende miljøgodkendelse. Vi finder det derfor problematisk, at den nuværende belastning
anvendes som referencescenarie. Miljøkonsekvensvurderingen bør derfor også omfatte den
nuværende miljøbelastning, da den nuværende støj forventes, reguleret i den kommende
anlægslov.
3. Høje maksimum-støjværdier ved overflyvning
Miljøkonsekvensvurderingen og Forsvarsministeriets støjberegninger tager udgangspunkt i
Miljøstyrelsens vejledning ”Støj fra flyvepladser.”
7
Denne vejledning beskriver ikke de
specielle forhold, der gør sig gældende i området omkring Flyvestation Skrydstrup, hvor et
antal boliger samt landbrugsejendomme i dagtimerne såvel som ved mørketræning
overflyves med meget høje maksimumniveauer.
I litteraturstudiet: ”Effekten af flystøj på børns sundhed, trivsel og indlæring” beskrives at
flystøj af de fleste opleves som mere generende end støj fra andre transportmidler ligesom
studier påviser, at støj fra militær flytrafik opleves mere generende end samme støjniveau fra
civil flytrafik.
Vi finder ikke at miljøkonsekvensvurderingen til fulde afdækker konsekvenser for børn og
voksnes sundhed og velbefindende ved daglig overflyvning med meget høje maksimum
værdier fra jagerfly.
Vi mener, at der i den kommende kompensationsmodel bør tages udgangspunkt i såvel
maksimumstøjværdier samt L
DEN
-værdien.
4. TDENL-værdien
Miljøkonsekvensvurderingen forholder sig ikke til den beregnede markante stigning i TDENL-
værdien.
”TDENL-metoden anvendes til løbende at kontrollere støjbelastningen omkring en flyveplads.
Metoden, der bygger på DENL-metoden udtrykker den samlede lydenergi fra alle
flyoperationer, der i gennemsnit pr. døgn rammer arealet omkring flyvepladsen. Denne
lydenergi udtrykkes ved et enkelt tal i dB.”
7
Ifølge Forsvarsministeriet vil den såkaldte TDENL-værdi stige fra 151,3 dB til 155,4 dB, hvor
der er tale om et gennemsnit over årets tre mest støjbelastede måneder. I alt er TDENL-
2
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Kopi til orientering af høringssvar på miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
værdien beregnet til at ville være over 150 dB i 10 ud af årets 12 måneder. I den mest
støjbelastede måned, er beregnet en TDENL-værdi på 156 dB. Til sammenligning er det et
krav i miljøgodkendelsen fra 1999 at TDENL-værdien ikke må overstige 150 dB som et
gennemsnit over årets tre mest støjbelastede måneder.
I miljøstyrelsens støjhandleplan 2018 for Københavns Lufthavn er der et ”Skærpet krav til
TDENL-værdi (148,4 dB til 147,4 dB)”
11
Vi finder, at de høje maksimumstøjværdier kommer til udtryk i den høje TDENL-værdi for
Flyvestation Skrydstrup.
Vi savner en generel udredning af og redegørelse for, hvilke konsekvenser den markante
stigning i TDENL-værdien kan have for hele området.
5. Akkumuleret støj fra flystøj og terminalstøj
Miljøkonsekvensvurderingen tager ikke stilling til den akkumulerede støj og konsekvens
heraf for de boliger, der er udsat for overskridelser af miljøstyrelsens vejledende
grænseværdier fra både terminalstøj og flystøj.
6. Vibrationer og lavfrekvent støj (Frekvensændringer)
Forsvarsministeriet har oplyst at: ”en generel vurdering ud fra det foreliggende materiale er,
at støjudsendelsen fra F-35 er mere lavfrekvent end støjudsendelsen fra F-16”
8
Deltagerne i spørgeundersøgelsen i forbindelse med perceptionsflyvningen den 22. maj blev
bl.a. andet bedt om at svare på, hvorledes man oplevede vibrationerne i forbindelse med
overflyvningen af de to flytyper.
Vi mener, at konsekvenserne af vibrationer og lavfrekvent støj bør belyses.
7. Huspriser. Specielle forhold for området omkring Flyvestation Skrydstrup, et
nationalt forsvarsanlæg, enkeltstående og kumulative effekter på materielle goder
Formulering af miljøkrav. ”Ved formulering af miljøkravene må der tages hensyn til, at
forsvaret skal kunne leve op til de lovbestemte uddannelseskrav, forudsætninger og krav i
medfør af de til enhver tid gældende forsvarsforlig, internationale aftale samt opgaver i
forbindelse med katastrofer, redningsaktioner o.lign.” Miljøstyrelsens vejledning ”Støj fra
flyvepladser”
7
Miljøkonsekvensvurderingen og Forsvarsministeriets støjberegninger tager udgangspunkt i
miljøstyrelsens vejledning ”Støj fra flyvepladser”
7
Denne vejledning beskriver ikke de
specielle forhold, der gør sig gældende i området omkring Flyvestation Skrydstrup, hvor et
antal boliger samt landbrugsejendomme i dagtimerne såvel som ved mørketræning
overflyves med meget høje maksimumniveauer.
Af støjberegningerne fremgår, at Nato-tankfly fremad rettet vil operere fra Flyvestation
Skrydstrup. Konsekvensen heraf er ikke belyst, ligesom Danmarks forpligtigelser i forhold til
Nato-samarbejdet kan have positive såvel som negative effekter på materielle goder.
Kommuneplan 2017, Haderslev, beskriver at: ”Støjkonsekvensområder er de nærområder
omkring særligt støjende anlæg, hvor der må tages særlige støjmæssige hensyn ved
planlægningen af arealanvendelsen”. Støjkonsekvensområdet omkring Flyvestation
Skrydstrup forventes fremadrettet øget i udbredelse, hvilket kan have konsekvenser for
udviklingen af landsbyer og landområder.
Litteraturstudiet om flystøjs effekter på boligpriser ”omhandler typisk lufthavne nær storbyer
og hovedstæder. Det har ikke været et kriterium, at de fundne undersøgelser skulle omhandle
støj fra militærfly”.
10
Vi mener derfor ikke at undersøgelsen giver et retvisende billedes af den
faktisk forringede ejedomsværdi i området omkring Flyvestation Skrydstrup.
3
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Kopi til orientering af høringssvar på miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Vi finder ikke at effekten af højere støjniveauer og faldende ejendomspriser i forhold til
udviklingen af de små landsbysamfund og landområder rundt omkring Flyvestation
Skrydstrup er tilstrækkeligt belyst.
Miljøkonsekvensvurderingen beskriver et fald i ejendomspriser, og foreslår ikke andre
afværgeforanstaltninger end frivilligt opkøb eller støjisolering. Efter Folketinget traf
beslutning om at placere F-35 i Skrydstrup, og senere offentliggørelsen af de endelige
støjberegninger ser flere boligejere sig allerede i dag teknisk set insolvente, og dette antal
frygter vi vil stige. Vi finder det rimeligt, at der som en del af kompensationsordningen
indføres kompensation for tabt ejendomsværdi, idet støjsikring alene ikke opvejer det
økonomiske tab ved vanskeligt omsættelige eller usælgelige boliger.
Samlet må vi konkludere, at det ikke er belyst om de særlige regler for formulering af
miljøkrav, høje maksimumstøjværdier, højere støjniveauer, Nato-forpligtigelser samt
støjkonsekvenszoner kan have en kumulativ negativ effekt på befolknings sundhed og
materielle goder.
8. Husdyrbrug. Specielle forhold for området omkring Flyvestation Skrydstrup, et
nationalt forsvarsanlæg, enkeltstående og kumulative effekter på husdyrbrug
I redegørelsen ”Velfærdsmæssige konsekvenser i husdyrbesætninger som følge af øgede
støjniveauer ved brug af F-35 kampfly”
8
beskrives at: ”De angivne maksimale
lydstyrker…ligger på niveau med de lydstyrker, der i flere undersøgelser har medført
adfærdsændringer, adfærdsmæssige og fysiologiske stressreaktioner og nedgang i
produktionen”. Disse reaktioner ses allerede i dag i husdyrbrug, der ved overflyvning fra de
nuværende F-16 kampfly oplever høje maksimalniveauer. Landmænd udtrykker derfor
bekymring i forhold til dyrevelfærd og arbejdsmiljø i staldene. Der er set eksempler på, at dyr
reagerede så voldsomt, at de måtte nødslagtes. Dyrenes voldsomme reaktioner frygtes
ligeledes at kunne udgøre en fare for de mennesker, der arbejder med dyrene.
I området omkring Flyvestation Skrydstrup er der hestehold på mange ejendomme. Både ifm.
ridning som fritidsbeskæftigelse, opstaldning af private heste og som professionelle opdræt.
Også her gælder det at heste kan/vil reagere voldsomt på forholdsvis pludselig opstået støj fra
jagerfly. Heste er flugtdyr og vil i flugt ikke se et hegn som en forhindring. Det kan i værste
fald medføre aflivning af hesten eller udgøre en fare for de mennesker, der arbejder med
dem/rider på dem.
Det er ikke belyst om særlige Amerikanske sikkerhedskrav vil ændre på vilkårene indenfor
den såkaldte respektafstand. Ligeledes kan de øgede støjniveauer medføre udfordringer i
forhold til arbejdsmiljø, udvidelsesmuligheder og omsættelighed af landbrugsejendomme
med husdyrbrug.
Samlet kan de særlige regler for formulering af miljøkrav, høje maksimumstøjværdier,
respektkrav samt støjkonsekvenszoner omkring Flyvestation Skrydstrup have en kumulativ
negativ effekt på dyrevelfærd, arbejdsmiljø og produktion samt på omsætning og udvikling af
landbrug med produktionsdyr. Vi mener ikke, at disse forhold er tilstrækkelig belyst, og at der
i kompensationsmodellen bør tages højde herfor.
Høringssvar fra Landbrug og Fødevarer: ”Miljøkonsekvensvurdering af placering af F-35
kampfly på Flyvestation Skrydstrup”, er vedhæftet dette høringssvar.
9. Tilbud om frivilligt opkøb
Som afværgeforanstaltning i forhold til ”Befolkningen og menneskers sundhed” og i forhold til
”Materielle goder” nævnes i miljøkonsekvensvurderingen støjsikring af boliger eller tilbud om
frivilligt opkøb. Vi vil foreslå, at tilbud om frivilligt opkøb sker på ekspropriationslignende
vilkår. Ligeledes vil vi foreslå, at opkøbsordningen gøres elastisk, således at de, der ønsker
4
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Kopi til orientering af høringssvar på miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
det, får mulighed for at høre og opleve F-35 kampflyene i området inden de træffer en endelig
beslutning om salg. Evt. kunne erfaringer fra El-selskabernes modeller inddrages.
10. Rekreative områder
Miljøkonsekvensvurderingen beskriver at de vejledende grænseværdier overskrides i
områderne Bevtoft Plantage samt Tørning Mølle. Der konkluderes, at dette ikke vil have en
væsentlig betydning, da Bevtoft Plantage ikke vurderes at være et udpræget besøgt område og
ligeledes at størstedelen af Tørning Mølles aktiviteter foregår indendørs.
Vi vil mene, at både Bevtoft Plantage såvel som hele udeområdet omkring Tørning Møller er
velbesøgt af skoler og daginstitutioner samt befolkningen generelt.
11. Overvågning og håndhævelse
I Miljøkonsekvensvurderingen kapitel 6. ”Befolkning og menneskers sundhed”
omtales kun afværgeforanstaltninger, emnet overvågning berøres ikke.
Da de endelige flystøjberegninger er udarbejdet på baggrund af et miljøtilpasset flyvemønster,
ud fra den lavest mulige støjbelastning, samt en række specifikke forudsætninger og da det
forventes at kompensationsmodellen udarbejdes på baggrund heraf, finder vi det nødvendigt,
at der i anlægsloven tages stilling til den fremtidige overvågning af støjbelastningen fra
Flyvestation Skrydstrup.
Det er fra befolkningen i området omkring Flyvestation Skrydstrup flere gange gjort gældende
overfor Fighter Wing Skrydstrup, at man oplever at de flyveprofiler og flyveveje, der danner
baggrund for miljøgodkendelsen ikke overholdes, selvom der ikke er omstændigheder, der
gør, at de normale flyvemønstre ikke kan bruges. Vi finder det derfor nødvendigt, at det
fremadrettet overvåges om de miljøtilpassede flyveprofiler tilstræbes overholdt.
Ifølge Forsvarsministeriet vil den såkaldte TDENL-værdi stige fra 151,3 dB til 155,4 dB.
Vil TDENL-metoden fortsat blive anvendt som kontrolværdi?
Det oplyses, at stort set alle flyvninger er medtaget i støjberegningerne, men ud fra indhold og
noter i støjberegningerne
4
og forudsætninger for støjberegningerne
9
er det uklart, hvor
mange af de ikke godkendelsespligtige flyvninger, man fremadrettet vil undlade eller medtage
i beregningen af TDENL-værdien.
Vi mener, at alle flyvninger bør medregnes, for at få et retvisende billede af støjniveauet
omkring Flyvestation Skrydstrup, idet ”ikke godkendelsespligtige flyvninger”, der ikke
medregnes stadig er støj.
Forsvarsministeriet har meddelt, at der installeres et permanent støjovervågningsudstyr på
flyvestationen. Hvorledes forventes dette forvaltet? Vil uafhængige konsulenter få afgang til at
vurdere overvågningsdaterene?
Beregningen af TDENL-værdien og støjmålingsudstyret antages bl.a. at skulle anvendes til
validering af de beregningsmetoder, der anvendes i lovgivningen og forskrifter for at beskytte
mennesker og miljø. Afvigelser fra de flyveprofiler, der er anvendt som forudsætninger for
støjberegningerne vil selvsagt ændre støjkurverne. Vi forventer, at anlægsloven behandler
den fremtidige overvågning såvel som håndhævelse, hvis det faktiske støjniveau viser sig
højere end beregnet, ligesom vi ønsker at klageadgang via uvildige instanser behandles i
anlægsloven.
12. Kontakt, dialog og information
Fighter Wing Skrydstrup informerer allerede på nuværende tidspunkt via diverse medier om
planlagte aktiviteter, der afviger fra dagligdagens aktiviteter. Ligeledes gennemfører
Forsvarsministeriet implementeringen af F-35 i Skrydstrup med borgerinddragelse.
5
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Kopi til orientering af høringssvar på miljøkonsekvensvurdering for ændringer af Flyvestation Skrydstrup, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
For at sikre, at disse positive tiltag fortsætter, vil vi foreslå, at anlægsloven beskriver rutiner
og procedurer for den fremadrettede borgerinddragelse og for hvorledes offentligheden
orienteres i forbindelse med øvelser og planlagte aktiviteter på Flyvestation Skrydstrup, der
afviger fra det normale aktivitetsmønster.
Med venlig hilsen
På vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Agnes Østergaard Rosenlund
Formand
Litteratur og henvisninger:
1. Miljøgodkendelse, Flyvestation Skrydstrup / Vojens Lufthavn, Rammegodkendelse 5.
oktober 1999
2. Forsvarsministeriet Ejendomsstyrelsen, 28. juni 2019, ”Vurdering af virkninger på
miljøet ved placering af F-35 på Flyvestation Skrydstrup”.
3. Professor dr. Jur. Peter Pagh, ved Borgermøde den 27. september 2018 om indfasning
af F-35 på Flyvestation Skrydstrup
4. 731 Flyvestation Skrydstrup, Beregning af flystøjbelastningen, Forsvarsministeriet,
Miljøsektionen, april 2019
5. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, svar i en mail til Haderslev
Kommune, den 12. juni 2019.
6. Svarmail fra Haderslev Kommune, 28. juni 2019
7. Vejledning fra Miljøstyrelsen, nr. 5. 1994, Støj fra flyvepladser, samt tillæg
8. Aarhus Universitet, Revideret besvarelse på bestilling: ”Velfærdsmæssige
konsekvenser i husdyrbesætninger som følge af øgede støjniveauer ved brug af F-35
kampfly”.
9. 731 Flyvestation Skrydstrup, Forudsætningsnotat til brug for beregning af flystøj,
Forsvarsministeriet, Miljøsektionen, april 2019
10. Miljøkonsekvensvurdering for ændring af Flyvestation Skrydstrup
11. Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen, Støjhandleplan 2018 for Københavns
Lufthavn, Kastrup (CHP)
6