Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2077458_0001.png
Notat
: Betydningen af delvis sund aldring
Sammenfatning
Finansudvalget har bedt de økonomiske konsulenter i Folketinget forklare be-
grebet delvis sund aldring. Bestillingen blev afgivet i forbindelse med det op-
læg, som de økonomiske konsulenter holdt for Finansministeriet den 12. sep-
tember 2019.
Nedenfor forklares, hvorledes korrektionen for delvis sund aldring reducerer
de helbredsrelaterede udgifter i regeringens fremskrivning med den begrun-
delse, at danskerne ikke bare forventes at leve længere, men at de også vil
være raskere i længere tid. Korrektionen for delvis sund aldring reducerede
det demografiske træk med ca. 13 pct. frem mod 2025 i den forrige VLAK-re-
gerings fremskrivning fra august 2018.
Demografisk træk i den lange fremskrivning
Regeringen forventer, at sammensætningen af befolkningen i de kommende
år gradvist skifter i retning af flere ældre: Hvor knap 20 ud af 100 er over 65
år i 2019, forventes der at være knap 25 ud af 100 over 65 år i 2044. Finans-
ministeriet skønner, at udviklingen vil lede til, at der skal afsættes relativt flere
ressourcer til plejehjem og sygehuse m.v., hvis de ældre skal serviceres med
de samme standarder som i dag.
Finansministeriet anvender begrebet det demografiske træk til at illustrere
dette forhold. Det demografiske træk viser således, hvor meget det offentlige
forbrug skal vokse, hvis standarderne i det offentlige skal fastholdes, dvs.
hvis den reale offentlige forbrugsudgift pr. bruger skal forblive uændret.
Finansministeriet angiver selv, at beregningen af det demografiske træk ge-
nerelt skal fortolkes varsomt, idet det er et forholdsvist groft mål.
1
Beregnin-
gen af det demografiske træk – uden sund aldring – foretages ved at sam-
menholde den forventede befolkningsudvikling med senest tilgængelige data
for offentligt forbrug. Det demografiske træk beregnes, så de reale offentlige
forbrugsudgifter pr. person i en given demografisk gruppe holdes konstant.
De demografiske grupper dækker over alder, køn og herkomst. Der tages så-
ledes højde for, at f.eks. flere ældre personer vil øge efterspørgslen efter læ-
ger, mens flere børn vil øge efterspørgslen efter pædagoger, jf. eventuelt
boks 1.
18. september 2019
J.nr.: 18-001400-10
Det Internationale
Sekretariat
Kathrine Lange
(3323)
Økonomisk
chefkonsulent
1
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 639 (Alm. del) af 21. september 2018
Side 1 | 4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 41: Betydningen af delvis sund aldring, notat fra de økonomiske konsulenter
2077458_0002.png
Boks 1. Beregning af det reale demografiske træk uden sund aldring
Det offentlige forbrug kan overordnet opdeles i et individuelt, som kan fordeles på
enkeltpersoner, og et kollektivt offentligt forbrug, som ikke kan fordeles på enkelt-
personer. Det kollektive offentlige forbrug udgør knap 30 pct. af det offentlige for-
brug og dækker f.eks. over retsvæsenet, forsvaret og administrationen, mens det
individuelle offentlige forbrug udgør godt 70 pct. og dækker over sygehuse, skoler
m.v.
Udgifterne til det kollektive offentlige forbrug antages i fremskrivningen at følge den
generelle befolkningsudvikling. Det indebærer, at den forventede stigning i befolk-
ningens størrelse medfører et øget træk på det kollektive offentlige konsum.
Størstedelen af stigningen i det demografiske træk stammer fra en stigning i det in-
dividuelle offentlige forbrug. Det individuelle offentlige forbrug dækker over uddan-
nelse (folkeskole, gymnasier, videregående uddannelse m.v.), sundhedsvæsenet
(medicin, hospitaler og plejehjem), social beskyttelse (daginstitutioner og hjemme-
hjælp) og fritid, kultur m.v. Størstedelen af disse udgifter kan individualiseres på
alder, køn og herkomstgrupper. Visse udgifter kan dog ikke individualiseres, f.eks.
udgifter til fritid og kultur, der ligesom det kollektive offentlige forbrug fordeles lige-
ligt blandt alle borgere. Ved at sammenveje befolkningsudviklingen med de alders-
fordelte udgifter på de enkelte delområder får man et mål for udviklingen i det de-
mografiske træk fra det individuelle offentlige forbrug.
2
Finansministeriet har oplyst, at 2018 udgør udgangsåret for det demografiske
træk i den seneste fremskrivning
3
. Dermed viser det demografiske træk i
denne fremskrivning mere konkret, hvor meget det offentlige forbrug skal
vokse, hvis den reale offentlige forbrugsudgift pr. bruger skal fastholdes på
samme niveau som i 2018, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
4
Hvad menes der med delvis sund aldring?
I beregningen af det demografiske træk korrigerer Finansministeriet ikke bare
for, at danskerne lever længere – men også for, at vi holder os også raskere i
længere tid. Dette betegnes delvis sund aldring.
Korrektionen for delvis sund aldring indebærer mere teknisk, at befolkningen
opdeles i en gruppe, der befinder sig i en terminal fase (de sidste 3 år) og en
2
3
Se også ”Mod nye mål – Danmark 2015, Teknisk baggrundsrapport”, Finansministeriet, 2007.
Dvs.
”Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 – teknisk fremsættelse”, Finansmi-
nisteriet 2019.
Se eventuelt også svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 505 (alm. del) af 22. marts 2019.
4
Side 2 | 4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 41: Betydningen af delvis sund aldring, notat fra de økonomiske konsulenter
2077458_0003.png
gruppe, der har mere end 3 leveår tilbage. Finansministeriet foretager opde-
lingen, fordi helbredsrelaterede udgifter til personer i en given alder er bety-
deligt højere, hvis personerne har mindre end 3 leveår tilbage i forhold til per-
soner på samme alder med mere end 3 leveår tilbage
5
. Korrektionen for del-
vis sund aldring indebærer, at færre personer på et givent alderstrin vil be-
finde sig i den terminale fase, når levetiden stiger – og således vil færre per-
soner på dette alderstrin have høje helbredsrelaterede udgifter.
Begrebet delvis sund aldring forstås nok bedst ved at sammenholde de to po-
ler: Fuld sund aldring og ingen sund aldring, jf. boks 2.
Boks 2. Ingen sund aldring, fuld sund aldring og delvis sund aldring
Ved
ingen sund aldring
forudsætter Finansministeriet beregningsteknisk, at udgiften til
en 80-årig i 2040 realt set vil være den samme som i dag, på trods af at en 80-årig i
2040 forventes at leve længere end i dag.
Fuld sund aldring
betyder derimod, at udgifterne forskydes med stigningen i levetiden.
Hvis restlevetiden for en 80-årig stiger med 5 år fra 2019 til 2040, vil de helbredsrela-
terede udgifter for en 80-årig i 2040 svare til udgifterne for en 75-årig i 2019.
Af svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 639 (Alm. del) af 21. september 2018
fremgår det, at Finansministeriets korrektion ligger imellem disse to poler, hvorfor kor-
rektionen betegnes korrektion
for delvis sund aldring,
se også tabel 1.
Betydningen af delvis sund aldring
I den forrige regerings fremskrivning fra august 2018 indebar korrektionen for
delvis sund aldring, at det demografiske træk blev reduceret fra 27 mia. kr. til
23,5 mia. kr. (2019-priser) fra 2019 til 2025.
6
Det vil sige, at korrektionen for
delvis sund aldring reducerede det demografiske træk med knap 13 pct. på
dette tidspunkt.
5
Jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 580 (alm. del) af 18. september 2017, ”Mod nye mål –
Danmark 2015 Teknisk baggrundsrapport” samt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 639
(alm. del) af 21. september 2018.
Jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 639 (alm. del) af 21. september 2018
6
Side 3 | 4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 41: Betydningen af delvis sund aldring, notat fra de økonomiske konsulenter
2077458_0004.png
Tabel 1. Beregnet årlig vækst i det demografiske træk, 2019-2025
Mia. 2019-
priser
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Årlig vækst
3�½
3�½
3
3�½
3
2�½
3�½
3
2�½
3�½
3
2�½
4
3�½
3
4
3�½
3
4
3�½
3
2019-2025
Vækst i
perioden
27
23�½
19�½
Ingen sund
aldring
Delvis sund
aldring
Fuld sund
aldring
Kilde: Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 639 (Alm. del) af 21. september 2018
Finansministeriets beregning af tallene i FIU 639 er opgjort på baggrund af
2025-forløbet fra august 2018. Den seneste befolkningsprognose, som er
indregnet i den lange fremskrivning fra august 2019, indeholder en mindre
vækst i antallet af bl.a. børn og ældre. Finansministeriet har på den baggrund
oplyst, at korrektionen for delvis sund aldring vil være mindre nu end i august
2018.
Det er imidlertid værd at bemærke, at selv om dødssandsynlighederne ikke
falder væsentligt over perioden fra 2019 til 2025, så reducerer korrektionen
for delvis sund aldring det demografiske træk med knap 13 pct. i fremskriv-
ningen fra august 2018. De økonomiske konsulenter har spurgt Finansmini-
steriet om dette. Finansministeriet har svaret, at den ældre del af befolknin-
gen, der kun har få leveår tilbage, udgør hovedparten af væksten i det demo-
grafiske træk, og at små ændringer i dødssandsynlighederne derfor vil have
en forholdsvis stor effekt i korrektionen for delvis sund aldring.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 4 | 4