Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2060996_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering juni 2019
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
Banedanmarks A nlægsplan 2 030
O pdatering juni 2 0 19
V ers ion 1 .2
Ø konomi & P lanlægning
T elefon
Strategisk P lanlægning
8 2 3 4 0 000
C ars ten N iebuhrs G ade 4 3
1 5 7 7 København V
banedanmark@ bane.dk
banedanmark.dk
J ournalnr.
2 0 1 9-9877
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
2/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0003.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Indhold
1
Introduktion til Anlægsplanen
1.1
Ændringslog
1.2
1.3
1.4
2
3
Koordinering med Trafikplan
Generelle koordineringshensyn
Kort om udrulning af nye signaler og elektrificering
Side
4
4
6
6
7
9
11
12
13
13
14
15
16
17
19
19
20
20
20
22
22
22
23
24
24
Anlægsplan 2030 - Overblik
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
3.1
Fredericia-Aarhus
3.2
3.3
3.4
Aarhus-Lindholm
Lindholm-Hjørring
Øvrige strækninger Jylland
4
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
Roskilde-Kalundborg
Ringsted-Korsør
Nyborg-Odense
Ny bane København-Ringsted
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
S-banen
5
Projekter der udestår politisk beslutning
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Nye baner
Hastighedsopgraderinger
Stationer
Øvrige projekter
Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
3/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0004.png
1
Introduktion til Anlægsplanen
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der udføres på
den danske jernbane til og med 2030. Alle projekter, der er politisk besluttede, og
hvor der er afsat finansiering på finansloven eller ved aktstykke, indgår i Anlægspla-
nen. Af kapitel 5 fremgår projekter der ikke er endeligt besluttede og planlagte samt
en oversigt over, hvornår der skal træffes politisk beslutning, hvis de skal indgå i den
nuværende Anlægsplan.
Formålet med planen er at give et overblik over de centrale infrastrukturprojekter og
sikre en sammenhængende langtidsplanlægning ved at afsætte tid til at gennemføre
den enkelte anlægsaktivitet ud fra en teknisk og økonomisk optimal strategi på bag-
grund af politiske beslutninger, herunder aftale af 15. november 2017 om en ny stra-
tegi for udrulning af Signalprogrammet (jf. Aftale om en grøn transportpolitik).
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til bl.a. materielsituation,
forventede større fornyelsesprojekter, intern planlægningshorisont, trafikale hensyn
samt markedskapacitet, er det vanskeligt at ændre på ét element i planen uden at
skulle gentænke planen på ny (domino-effekt). Banedanmark tilstræber at opdatere
anlægsplanen halvårligt.
1.1
Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde januar 2019 en opdateret Anlægsplan frem til 2030, som
afspejler den nye udrulningsplan for Signalprogrammet og leveringen af Fremtidens
Tog. Der har efterfølgende vist sig et behov for opdatering af Anlægsplanen. De væ-
sentligste ændringer er:
Forberedende arbejder ifm. elektrificering afspejler nu udførelsesperioden for
samtlige forberedende arbejder, dvs. både sporsænkninger og bro arbejder.
Sporfornyelse på fristrækning Fredericia -Vejle er sammen med forberedende
arbejder til elektrificering i form af sporsænkninger udskudt fra 2020 til 2021.
Ny station Stilling er tilføjet på strækningen Vejle -Aarhus. Projektet udføres i
2022.
Ny station Laurbjerg er tilføjet på strækningen Aarhus-Langå. Projektet udfø-
res i 2021 sammen med sporfornyelse, hastighedsopgradering og forbereden-
de arbejder til elektrificering.
Sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering på Aalborg station
udføres over to år i 2020-2021 i stedet for et år i 2020.
Ibrugtagningstidspunktet for nye signaler på (Langå)-Struer-(Holstebro) er
præciseret til medio 2021 i stedet for ultimo 2020 (K21), da ibrugtagning sker
trinvis og sidste del først ibrugtages første kvartal 2021.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
4/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
Ibrugtagningstidspunktet for nye signaler på teststrækningen Roskilde-Køge er
udskudt fra medio 2019 til ultimo 2019. Som følge af udskydelsen pågår der
undersøgelser vedrørende en revideret udrulning af nye signaler på Fyn og
Sjælland.
Udrulningen af nye signaler på strækningen Odense-Svendborg er forsinket.
Nyt ibrugtagningstidspunkt fastlægges i forbindelse med afklaringen vedrøren-
de en revideret udrulning af nye signaler på Fyn og Sjælland.
Perronforlængelser Haslev og Herfølge stationer er tilføjet på strækningen Kø-
ge Nord-Næstved. Projekterne udføres i 2022.
På strækningen Holbæk-Kalundborg er sporfornyelse samt forberedende a r-
bejder i form af sporsænkninger udskudt fra 2020 til 2022.
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense er tilføjet på hovedstrækningen Sjæl-
land og Fyn. På delstrækningen Ringsted-Korsør udføres hastighedsopgrade-
ring sammen med sporfornyelse i 2022-2024. På delstrækningen Nyborg-
Odense udføres hastighedsopgraderingen med sporfornyelse i 2022. På begge
delstrækninger ibrugtages hastighedsopgraderingen først med udrulningen af
ny signaler.
Tilslutning til el-værksted på Sjælland forventes etableret sammen med spor-
fornyelsesprojekt i 2022 i stedet for 2021.
Status på beslutningsgrundlag samt tidspunkt for politsk beslutning er opdate-
ret i Tabel 1.
Foruden ovenstående ændringer er der følgende opmærksomhedspunkter, som blev
forelagt forligskredsen bag aftalen om En grøn transportpolitik på møde den 25. april
2019:
Ibrugtagningen af nye signaler på strækningen Køge-Næstved (EDL Syd) for-
ventes fortsat at tages i brug senest medio 2021. Der er dog en øget risiko for
forsinkelse af ibrugtagningstidspunktet, som følge af afhængigheden til Roskil-
de-Køge (EDL nord), hvor ibrugtagningen er forsinket et halvt år. Der tages
højde for denne øgede risiko i forbindelse med undersøgelserne vedrørende en
revideret udrulning af nye signaler på Sjælland og Fyn.
Der er igangsat en undersøgelse af alternative løsninger til etablering af et
Ebilockanlæg (sikringsanlæg) på Køge Nord station.
Der er igangsat en undersøgelse af alternativer til traditionel immunisering på
Roskilde-Holbæk.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
5/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0006.png
1.2
Koordinering med Trafikplan
Banedanmarks Anlægsplan skal altid ses i sammenhæng med den gældende Trafik-
plan. Anlægsplanen afspejler således Trafikplanen, ved at infrastrukturarbejderne i
Anlægsplanen er tilpasset således trafikmængden i den gældende Trafikplan kan afvik-
les som planlagt.
I aftalen fra november 2017 (ny udrulningsstrategi) indgår, at nye signaler udrulles
med færrest mulige forstyrrelser i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsystem i
takt med indfasningen af nyt el-materiel. I den nye udrulningsstrategi forudsættes, at
et minimum af DSB’s nuværende materielflåde udstyres med nyt signaludstyr.
DSB, Banedanmark og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i fællesskab op-
stillet en konkret trafikplan for, hvornår der er mulighed for at ibrugtage strækninger
med nye signaler, og i hvilket omfang passagererne berøres.
Trafikplanen, som er tiltrådt af forligskredsen bag Signalprogrammet, viser, at den nye
strategi for udrulning af nye signaler med små justeringer kan gennemføres både a n-
lægsmæssigt og trafikalt så der
med få afgrænsede undtagelsestilfælde - sikres til-
strækkeligt med siddepladser gennem hele udrulningsperioden til alle passagerer og
med begrænsede omlægninger af betjeningen. Trafikplanen forudsætter i overens-
stemmelse med udrulningsstrategien fra november 2017, at det kun er IC3 og AB’s
styrevognene til dobbeltdækkervognene, som udrustes med nyt signaludstyr. I Trafik-
planen nævnes dog samtidig som en mulighed, at IR4-togene også udrustes, når der
er sikkerhed for fremdriften i udrustningen af IC3 og AB’s. Dette vil gøre den samlede
passagertrafik mere robust. Serieudrustningen af IC3 togene er som planlagt igangsat
primo juni 2019 og følger således planen.
1.3
Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i Anlægsplanen sker med bag-
grund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nye signaler og
elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra den nye strategi for udrulning
af Signalprogrammet, dels ud fra hensynet til den hensigtsmæssige rækkeføl-
ge af projekterne ude på banenettet. F.eks. planlægges hastighedsopgraderin-
ger udført samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter sket ud
fra et hensyn til den samlede forventede markedskapacitet samt til et jævnt
forløb i udrulning af Signal- og Elektrificeringsprogrammerne. Færdiginstalleres
en strækning ad gangen, reduceres afbrydelser i arbejdsprocesserne, hvilket
er omkostningsreducerende for entreprenøren, og dermed for Banedanmark.
Forhold mellem nye signaler og opsætning af kørestrøm
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
6/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0007.png
Den senere ibrugtagning af nye signaler medvirker generelt til at forsinke
ibrugtagning af elektrificeringen i forhold til den oprindelige kontrakt, hvor den
sidste ibrugtagning var planlagt til 2026. Med henblik på at sikre en forholdsvis
jævn udrulningstakt for leverandøren af elektrificeringen har Banedanmark
identificeret en teknisk løsning, der kan sikre opsætning af kørestrømsanlæg-
get forud for installation af nyt signala nlæg, uden påkrævet ibrugtagning af
elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget fortsat skal afvente signalpro-
grammets udrulning.
Hastighedsopgraderinger 2019-2021
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering kan udfø-
res, og ikke hvornår den ibrugtages. Nye signaler er en forudsætning for ibrug-
tagning af hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtagningen som udgangspunkt
først sker med ibrugtagning af de nye signaler.
1.4
Kort om udrulning af nye signaler og elektrificering
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende risici i ud-
rulningen af nye signaler samt en ny model for en mere jævn udrulningstakt for ele k-
trificering af den danske jernbane.
1.4.1 Udrulning af nye signaler
Udrulningsplanen for nye signaler følger den strategi, som forligskredsen bag Signa l-
programmet tiltrådte med aftalen af 15. november 2017. Dvs. at planen fortsat er
tilrettelagt med henblik på at udruste bl.a. hovedstrækninger med nye signaler
(ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så immunisering minimeres til Ros-
kilde-Holbæk, mens overgangen til elektrisk togdrift fortsat understøttes af Signalpro-
grammets forudgående udrulning. Med planen udrustes kun tog, der vurderes at være
lette at udruste (Desiro og Lint41), og tog som er kritis ke i overgangen til elektrisk
drift (IC3 og dobbeltdækker-styrevogne).
I forhold til planen fra november 2017 er der foretaget yderligere justeringer med
henblik på at sikre en jævn udrulning af nye signaler frem mod 2030. Planen er deru d-
over tilpasset leverancen af Fremtidens Tog og elektriske-lokomotiver, og for at sikre
IC4 forlænget adgang til værksteder og klargøringsfaciliteter i hhv. Aarhus og Kastrup.
Det sker for at tage hensyn til DSB`s leverance af Fremtidens Tog.
En af de væsentligste risici for Signalprogrammet i forbindelse med udrulningsplanen
er udrustningen af IC3 togene. Udrustningen af IC3 er fortsat nødvendig for drift på
elektrificerede strækninger. Med den justerede plan er robustheden overfor eventuelle
forsinkelser i forhold til udrustningen af IC3 øget. Det første IC3-tog (First of Class) er
ombordudrustet, og serieudrustning er igangsat.
Derudover er der på visse strækninger begrænset fleksibilitet for Signalprogrammet
(særligt Øst- og Nordjylland, Roskilde-Kalundborg og Køge/Ringsted-Femern) pga. høj
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
7/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
koncentration af infrastrukturprojekter og samtidige arbejder, der skal koordineres
mellem bl.a. Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, såsom opsætning af
master og fundamenter. På øvrige strækninger er der dog større fleksibilitet for Sig-
nalprogrammet.
1.4.2 Elektrificering
Anlægsplanen 2030 bygger på forudsætningen om, at installation af nye signaler
(ERTMS), som udgangspunkt, er gennemført før installation af kørestrøm, da de nuvæ-
rende signaler ikke kan ”tåle” den elektriske støj
fra et kørestrømsanlæg.
Den ændrede udrulningsplan for nye signaler har dog medført, at Banedanmark har
igangsat arbejdet med en ny model for udrulningen af nyt kørestrømsanlæg før nye
signaler. Modellen indebærer, at kørestrøm installeres selvom nye sign aler ikke er
udrullet. Elektrificeringen kan dog fortsat først ibrugtages efter ib rugtagning af nye
signaler, medmindre der træffes politisk beslutning om immunisering.
Formålet med den nye model er at give leverandøren mulighed for en mere jævn pro-
duktionstakt og derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan. Der pågår en genforhandling af kontrakten inkl. udrulningsplan
med leverandøren. Anlægsplanen indeholder derfor alene en tentativ udrulningsplan
for elektrificering.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Introduktion til Anlægsplanen
8/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0009.png
2
Anlægsplan 2030
-
Overblik
Anlægsplanen 2030 præsenteres ud fra en geografisk inddeling i henholdsvis øst og
vest for Lillebælt. En samlet oversigt over baneprojekter samt ibrugtagningsår fremgår
af Figur 1, mens ibrugtagningsår for nyt signalsystem fremgår af Figur 2. Ibrugtag-
ningsåret er det kalenderår, hvor anlægget ibrugtages.
Figur 1 Kort over baneprojekter og ibrugtagningsår (ekskl. nye signaler)
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030 - Overblik
9/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0010.png
Figur 2 afspejler den nuværende plan for udrulning af nye signaler. Da der pågår un-
dersøgelser vedrørende revideret udrulning af nye signaler på Sjælland og Fyn, er
ibrugtagningsårene forbeundet med forbehold.
Figur 2 Kort over udrulningen af nye signaler og ibrugtagningsår
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030 - Overblik
10/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0011.png
3
Anlægsplan 2030 – Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter vest for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler samt elektrificeringen i
Jylland. De grønne klodser indikerer det tidsrum hvor Signalprogrammet forventes at
være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning af køretråd. U d-
over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og bro-
hævninger. Disse aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og
indgår derfor ikke i figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler og elektrificering er angivet til enten ulti-
mo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året. Paranteser
om stationsnavne angiver, hvorvidt stationen er omfattet af udrulningen. Hvis stati-
onsnavnet er i parentes er stationen ikke omfattet.
Figur 3 Udrulning af nye signaler og elektrificering i Vest
År
Strækning
(Struer)-Thisted
Struer-(Langå)
(Struer)-(Holstebro)
(Vejle)-Holstebro
Herning-(Skanderborg)
2019
H1
H2
2020
H1
H2
2021
H1
H2
2022
H1
H2
2023
H1
H2
2024
H1
H2
2025
H1
H2
2026
H1
H2
2027
H1
H2
2028
H1
H2
2029
H1
H2
2030
H1
H2
Med. 2020
Med.2021
Med.2021
Med. 2021
Med. 2022
Ult. 2025 (K26)
(Fredericia)-Aarhus
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2024 (K25)
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2026 (K27)
Med. 2027
Med. 2027
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn
(Esbjerg)-(Holstebro)
(Skjern)-(Herning)
(Lunderskov)-Esbjerg
(Bramming)-Tønder
Padborg-(Middelfart)-
Fredericia
(Tinglev)-Sønderborg
Nye signaler
Elektrificering
Med udgangspunkt i ny strategi fra november 2017 er udrulningen af nye signaler på
strækninger i Jylland tilpasset en jævn udrulningstakt samt afstemt med behovet for
tilstrækkeligt materiel udrustet med nyt signalteknologi.
Der er indlagt mulighed for tidligere ibrugtagning af nye signaler i tilfælde af, at om-
bordudrustningsplanen afvikles hurtigere end forventet. På baggrund heraf er øvrige
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
11/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0012.png
anlægsprojekter såsom regionale hastighedsopgraderinger planlagt udført efter Sig-
nalprogrammet.
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
�½
Fredericia
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
1)
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
Ibrugtagning El ult.2026 (K27) Fredericia-Aalborg
�½
Aarhus H
Langå
�½
Hobro
�½
Aalborg (Lindholm)
�½
Frederikshavn
Vejle
1)
2)
3)
1)
2)+4)
5)
Ult. 2024 (K25)
6)
Ult. 2025 (K26)
2027-2030
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
1) Sporfornyels e og forbered. arb. el 2) Sporfornyels e, forbered. arb. el og has tigheds opgradering, 3)
Dobbelts por Lindholm og Ny bane til Aalborg Lufthavn 4) Laurbjerg s tation 5) Stilling s tation 6) Dobbelts por
Hjørring.
3.1
Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende Signalanlæg
For at sikre IC4 togenes adgang til værksted i Aarhus er det nødvendigt at benytte det
eksisterende signalanlæg indtil Fremtidens Tog kan erstatte IC4-togene.
3.1.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27). Forbere-
dende arbejder i form af sporsænkninger er udskudt fra 2020 til 2021 sammen med
planlagt sporfornyelse på delstrækningen Fredericia-Vejle.
Derudover er der broarbejder for at skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen.
Disse arbejder er koordineret med de øvrige aktiviteter på jernbanen og udføres i peri-
oden 2020 til medio 2023.
De forberedende arbejder til elektrificering på Aarhus H forventes udskudt fra 2021 til
efter 2022 sammen med forventet sporfornyelse. Nyt udførelses - og ibrugtagnings-
tidspunkt fastlægges med igangværende re-planlægning af aktiviteterne på Aarhus H.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
12/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0013.png
3.1.3 Nye Signaler
På strækningen Fredericia-Aarhus ibrugtages nye signaler ultimo 2025, hvilket er af-
stemt med nødvendigheden af at kunne køre IC4 tog til værksted i Aarhus fre m til
2025. Denne plan indebærer, at nye signaler anlægsmæssigt udrulles nordfra og ned
mod Fredericia.
3.1.4 Ny station Stilling
Der er truffet beslutning om anlæggelse af en ny station ved Stilling. Stationen ibrug-
tages i 2022.
3.2
Aarhus-Lindholm
3.2.1 Hastighedsopgradering
Der er truffet politisk beslutning om at hastighedsopgradere mellem Aarhus og Langå
frem mod 2021. Projektet udføres i 2021 og ibrugtages på fri strækning i 2021 (K22).
Der er ligeledes truffet politisk beslutning om at hastighedsopgradere mellem Ho bro og
Aalborg frem mod 2021. Projektet udføres i 2020, og ibrugtages med det nye signals y-
stem ultimo 2024. Projekterne planlægges udført samtidig med sporfornyelsesproje k-
ter og forberedende arbejder til elektrificering, som indebærer etablering af nødvend ig
frihøjde for opsætning af køretråd.
3.2.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg ibrugtages ultimo 2026 (K27). Forbere-
dende arbejder på Aalborg station udføres sammen med planlagt sporfornyelse over to
år i 2020-2021 i stedet for ét år i 2020, som forudsat i Anlægsplanen 2030 fra januar
2019.
3.2.3 Nye Signaler
Nye signaler ibrugtages ultimo 2024. Anlægsmæssigt udrulles nye signaler dermed
nordfra og ned mod Aarhus.
3.2.4 Ny station Laurbjerg
Der er truffet beslutning om anlæggelse af en ny station ved Laurbjerg. Projektet udfø-
res sammen med den planlagte sporfornyelse og hastighedsopgradering mellem Aa r-
hus og Langå. Laurbjerg station ibrugtages i 2021.
3.3
Lindholm-Hjørring
3.3.1 Kapacitetsudvidelse
Projektet omfatter etablering af hhv. et dobbeltspor ved Hjørring og et dobbeltspor ved
Lindholm. Begge dobbeltspor var oprindeligt planlagt udført og ibrugtaget i 2020, men
af hensyn til ny udrulningsstrategi fra november 2017 er dobbeltsporet Hjørring u d-
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
13/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0014.png
skudt til senest 2024. Banedanmark undersøger muligheden for at fremrykke anlæg-
gelsen af Dobbeltspor ved Hjørring (inkl. nye signaler) tidligere end 2024. Dobbeltspo-
ret Lindholm fastholdes i 2020 og udføres parallelt med etablering af Ny bane til Aa l-
borg Lufthavn i konventionel signalteknologi.
3.4
Øvrige strækninger Jylland
Figur 5 Aktiviteter øvrige strækninger vest for Storebælt
Strækning
(Struer)-Thisted
Struer-(Langå)
(Holstebro)-(Struer)
(Vejle)-Holstebro
(Skanderborg)-Herning
(Herning)-(Skjern)
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H
Med. 2020
Med. 2021
Med. 2021
Med. 2021
Med. 2022
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
1)
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2026 (K27)
Med. 2027
Med. 2027
Jylland
Skjern-(Holstebro)
Varde-Skjern
(Esbjerg)-Varde
Esbjerg-Lunderskov
(Bramming)-Tønder
Fredericia-Tinglev-Padborg
Sønderborg-(Tinglev)
Aarhus-Grenå
Øvrige anlægsprojekter
1) Ny s tation Jerne
Installation ERTMS
3.4.1 Nye Signaler
Installation af nye signaler følger ny strategi fra november 2017 med første ibrugta g-
ning i Nordvestjylland og med efterfølgende implementering af nye signaler i he n-
holdsvis Midt, Vest og Sønderjylland. Når strækningen (Esbjerg)-Varde er udrustet
med nye signaler, udrulles nye signaler på strækningen Aarhus-Aalborg og efterføl-
gende Fredericia-Aarhus, inden de sønderjyske strækninger installeres- og ibrugtages
med nye signaler i perioden 2024 til 2027.
Ibrugtagningen af nye signaler på strækningen Langå-Struer-Holstebro er præciseret
til medio 2021, da ibrugtagningen sker trinvis t, og sidste del af strækningen først
ibrugtages i første kvartal 2021.
3.4.2 Ny station ved Jerne
Det besluttede projekt om anlæggelse af en ny station ved Jerne indgår som planlagt
og ibrugtages i 2020.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
14/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0015.png
4
Anlægsplan 2030 – Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter øst for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler samt elektrificeringen øst
for Lillebælt. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor Signalprogrammet er for-
ventet at være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning af køretråd. U d-
over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og bro-
arbjeder. Disse aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår
derfor ikke i figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler og elektrificering er angivet til enten ulti-
mo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året.
Figur 6 Udrulning af nye signaler og elektrificering i Øst
År
Strækning
(Roskilde)-(Køge)
2019
H1
H2
(K20)
2020
H1
H2
2021
H1
H2
2022
H1
H2
2023
H1
H2
2024
H1
H2
2025
H1
H2
2026
H1
H2
2027
H1
H2
2028
H1
H2
2029
H1
H2
2030
H1
H2
Med. 2021
Køge-(Næstved)
Med. 2021
(Vigerslev)-(Ringsted)
(Odense)-Svendborg
(Ringsted)-Næstved
Medio 2021
Ult. 2021 (K22)
Med.2022
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2028 (K29)
(Næstved)-Nykøbing F.
Ult. 2023 (K24)
(Roskilde)-Holbæk
(Holbæk)-Kalundborg
(Kh/Vigerslev)-
Peberholm
Korsør-Middelfart
(Roskilde)-(Korsør)
(Kh)-Roskilde
Kh-Helgoland
(Helgoland)-Helsingør
Nykøbing F.-Holeby
(Femern)
(K23)
Med. 2026
Med. 2026
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2027 (K28)
Ult. 2028 (K29)
Ult. 2029 (K30)
Med. 2030
Ult. 2028 (K29)
(K28)
Nye signaler
Elektrificering
Ibrugtagningstidspunktet for nye signaler på teststrækningen Roskilde-Køge er ud-
skudt fra medio 2019 til ultimo 2019. Som følge af udskydelsen pågår der undersøgel-
ser vedrørende en revideret udrulning af nye signaler på Fyn og Sjælland.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
15/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0016.png
Udrulningen af nye signaler på strækningen Odense-Svendborg er forsinket. Nyt ibrug-
tagningstidspunkt fastlægges i forbindelse hermed.
På Køge Nord station undersøges alternative løsninger til etablering af ebilock (sik-
ringsanlæg).
4.1
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
Nye signaler og nyt el-materiel ibrugtages medio 2021 på strækningen Køge Nord-
Næstved.
Figur 7 Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
�½
�½
�½
�½
Næstved
IM
�½
Orehoved
1)
�½
Nykøbing F
Køge Nord
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
EL medio 2021
Næstved
Ringsted
1)
2)
*
3)
EL ult. 2021 (K22)
Med. 2022
5)
6)
4)
EL ult. 2023 (K24)
2027
2028
2. H
1. H
2. H
Ult. 2028 (K29) (Ro-Ko)
2029-2030
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
IM
Immunisering
1)Aktivitet ifm. Rings ted-Femern, 2) Anlæggels e af dobbelts por, 3) I brugtagning af dobbelts por, 4) An-
læggels e af Stors trøms broen. Forventes åbnet for tog 2023 5) Perronforlængels e Herfølge s tation 6)
Perronforlængels e Has lev s tation
*Når s pærring Rings ted-Næs tved (s ept. 2020) ophører kan mindre arbejder og tes t af nye s ignaler udf ø-
res mellem Køge Nord og Næs tved.
4.1.1 Ringsted-Femern Banen
I perioden 2019-2020 vil der som nævnt blive udført betydelige arbejder såsom kur-
veudretninger, jordarbejder, etablering af dobbeltspor mv. på strækningen Ringsted-
Nykøbing Falster. Dobbeltsporet mellem Orehoved og Nykøbing er det afsluttende a r-
bejde, og forventes at åbne i 2021.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
16/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0017.png
Som en del af Ringsted Femern-projektet indgår endvidere etablering af dobbeltspor
fra Nykøbing Falster til Holeby. Anlægsarbejdet igangsættes, så banestrækningen er
klar senest ved åbningen af Femern Bælt forbindelsen, hvilket på nuværende tidspunkt
er i 2028.
4.1.2 Nye signaler
Mellem Køge Nord og Næstved ibrugtages de nye signaler medio 2021, hvor de afslut-
tende test er udført efter spærringens ophør mellem Ringsted og Næstved. På denne
måde sikres det, at regionaltogstrafikken kan komme via Køge til Næstved i den peri-
ode, hvor der ikke kan køre tog mellem Ringsted og Næstved.
På strækningen mellem Ringsted og Næstved koordineres installation og ibrugtagning
af nye signaler med installationen mellem Roskilde og Ringsted, så ledes at nye signa-
ler kan ibrugtages ultimo 2028. På denne strækning er implementeringen af nye signa-
ler ikke en forudsætning for ibrugtagning af elektrificeringen, idet anlægsarbejderne
ifm. opgraderingen mellem Ringsted og Næstved anlægger et traditionelt signalanlæg
som allerede er immuniseret, hvilket betyder at det nye kørestrømsanlæg kan ibrugt a-
ges uden yderligere immunisering.
4.1.3 Elektrificering
På strækningen mellem Ringsted og Næstved ibrugtages elektrificering ultimo 2021.
Når spærringen mellem Ringsted og Næstved ophører september 2020 kan master og
fundamenter til kørestrøm opsættes, med efterfølgende installation af køretråd i 2021.
Strækningen Næstved-Nykøbing F. kan der ibrugtages elektrisk materiel ultimo 2023.
Elektrificering mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby bliver koordineret med den
forudgående anlæggelse af dobbeltspor og installation af nye signaler. Banestræknin-
gen inkl. elektrificering forventes som nævnt tidligere at være klar til ibrugtagning
senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvilket på nuværende tidspunkt
forventes at være i 2028.
4.2
Roskilde-Kalundborg
Strækningen Roskilde-Kalundborg følger på nuværende tidspunkt aftalen fra november
2017 om at immunisere Roskilde -Holbæk, således at overgangen til elektrisk togdrift
kan realiseres uden forudgående installation af nye signaler. Der undersøges imidlertid
alternativer til immunisering inden der skal træffes endelige beslutning om at gennem-
føre den planlagte immunisering.
For strækningen mellem Holbæk og Kalundborg afventer ibrugtagning af elektrificerin-
gen, at strækningen udrustes med nye signaler.
Ny signalteknologi ibrugtages mellem Roskilde og Kalundborg medio 2026 a f hensyn til
tilstrækkeligt materiel installeret med ny signalteknologi.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
17/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0018.png
Figur 8: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
�½
Kalundborg
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
EL ult. 2027 (K28)
Med. 2026
1)
EL ult. 2022 (K23)
Immuniseringsprojektet
�½
Holbæk
�½
�½
Roskilde
2028 -2030
1) Sporforny & forbered. arb. EL
4.2.1 Nye signaler
Nyt signalsystem installeres fra medio 2023 til medio 2026. Signalerne kan dermed
installeres uden samtidig hensyn til arbejder i forbindelse med elektrificering.
4.2.2 Elektrificering
Som aftalt med ny strategi november 2017 forventes strækningen Roskilde -Holbæk
elektrificeret i 2022 inklusiv en immunisering af de eksiterende signaler på stræknin-
gen, således der kan køre el-tog til Holbæk. Der undersøges imidlertid alternativer til
immunisering.
Mellem Holbæk og Kalundborg er elektrificeringen planlagt til ultimo 2027 for at sikre
en jævnt udrulningstakt.
De forberedende arbejder til elektrificering i form af sporsænkninger på strækningen
Roskilde-Holbæk sker i 2020. På delstrækningen Holbæk-Kalundborg er de forbere-
dende arbejder i form af sporsænkninger udskudt fra 2020 til 2022 sammen med plan-
lagt sporfornyelse.
Foruden sporsænkninger er der planlagt broarbejder for at skabe den nødvendige fri-
højde til elektrificeringen. Disse arbejder udføres parallelt og er koordineret med de
øvrige aktiviteter på jernbanen.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
18/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0019.png
Figur 9: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
�½
Middelfart
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
Ult. 2029 (K30)
Ult. 2028 (K29) (+Rg-Næ)
Ult. 2027 (K28)
2)
2)
1)
�½
Slagelse
Ringsted
�½
Roskilde
�½
Høje Taastrup
�½ �½
København H
Odense
Nyborg
Korsør
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
1) Tils lutning til el-værks ted 2) Sporfornyels e og has tigheds opgradering
4.3
Ringsted-Korsør
Af hensyn til jævn udrulning af nye signaler ibrugtages nye signaler ultimo 2028 for
strækningen Roskilde-Korsør. For at undgå overgang mellem nyt og gammelt sikrings-
anlæg i Ringsted koordineres udrulningen af nye signaler med strækningen Ringsted-
(Næstved) og ultimo 2029 for strækningen mellem (København)-Roskilde, hvor Kø-
benhavn H etableres med nye signaler i 2030.
Hastighedsopgraderingen op til 200 km/t mellem Ringsted og Korsør udføres sammen
med sporfornyelsesprojektet forud for installation af nye signaler. Hastighedsopgrade-
ringen kan først ibrugtages med de nye signaler ultimo 2028.
4.3.1 Tilslutning til el-værksted
I forbindelse med indsættelse af Fremtidens Tog skal værksteder til elektrisk materiel
opføres. Banedanmark og DSB er i dialog herom, og indledningsvist har Banedanmark
vurderet, at tilslutningen omkring Godsbanegården i København bør etableres samtidig
med sporfornyelsesprojekt i 2022 af hensyn til synergieffekter. Selve etableringen af
værkstedet vurderes at kunne ske efterfølgende.
4.4
Nyborg-Odense
Af hensyn til jævn udrulning af nye signaler ibrugtages nye signaler ultimo 2027 for
strækningen Korsør-Lillebælt.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
19/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0020.png
4.4.1 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen mellem Nyborg og Odense udføres sammen med sporforny-
elsesprojektet forud for installation af nye signaler. Hastighedsopgraderingen kan dog
først ibrugtages med de nye signaler ultimo 2027.
4.5
Ny bane København-Ringsted
For den nye bane København-Ringsted anbefaler den nuværende Trafikplan, at banen
omstilles til ERTMS senest ultimo 2023 (K24) eller tidligere i det omfang ombygningen
af materiel går hurtigere end planlagt. Alternativt må banen sikres fuld trafikal funkti-
onalitet med traditionelle signaler i immuniseringsstrategien. Banen er åbnet maj
2019, som aftalt i strategi november 2017 med eksisterende signalteknologi.
4.6
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Udrulningsstrategien fra november 2017 foreslog a t ibrugtage nye signaler på stræk-
ningen (København H/Vigerslev) - (Peberholm) ultimo 2023. Af hensyn til tilstrækkelig
ombygget materiel anbefaler Trafikplanen, at denne strækning først ibrugtages med
nye signaler ved årsskiftet 2025/2026.
Strækningen Helgoland-Helsingør (Kystbanen) følger 2017-strategien og er blot præci-
seret ift. en jævn udrulningstakt.
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Storebælt
Strækning
(København H/Vigerslev)-(Peberholm)
(Kalvebod)-(Roskilde) inkl. Kbh GB til Vigerslev
(Helgoland)-Helsingør
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H
Sjælland
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2029 (K30)
Ult. 2028 (K29)
Fyn
(Odense)-Svendborg
Med. 2021
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
Udrulningen af nye signaler på strækningen Odense-Svendborg er forsinket og forven-
tes ikke ibrugtaget medio 2021. Nyt ibrugtagningstidspunkt fastlægges i forbindelse
med re-planlægningen af udrulningen af nye signaler på Fyn og Sjælland.
4.7
S-banen
Frem mod 2030 skal der udføres et omfattende antal anlægsprojekter samtidig med
Banedanmarks forventede fornyelsesprojekter. På det samlede S-banenet indgår føl-
gende anlægsprojekter i koordineringen af infrastrukturprojekter på jernbanen:
Nye signaler
Ny Favrholm station
Vinge station
20/26
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
Koordineringen af aktiviteter på S-banen pågår og forventes færdig i 2. halvår 2019.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
21/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0022.png
5
Projekter hvor der udestår endelig politisk
beslutning
For de ikke endeligt besluttede og planlagte projekter er der angivet det seneste tids-
punkt for politisk beslutning såfremt projektet skal kunne indeholdes i nærværende
Anlægsplan. Hvis disse projekter bliver politisk besluttet og planlagt på et senere tids-
punkt medfører det et behov for en justeret Anlægsplan.
5.1
Nye baner
5.1.1 Ny bane over Vestfyn
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende anlægsplan kræves
det, at der senest træffes beslutning og tilvejebringes finansiering i forbindelse med
finansloven 2020, hvis banen på Vestfyn forudsættes tilsluttet den eksisterende bane i
2026. Der udestår vurdering af den reelle anlægsvarighed samt muligheden for instal-
lation af nye signaler og elektrificering af den nye bane parallelt med de øvrige udru l-
ninger i landet.
5.1.2
Ny bane til Billund Lufthavn
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest 31. december 2019. I så
fald vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2028. Med en senere beslutning vil ibrugta-
gelsestidspunktet blive rykket tilsvarende.
5.2
Hastighedsopgraderinger
5.2.1 Hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
Af hensyn til installation af nye signaler og elektrificering vil hastighedsopgraderingen
tidligst kunne udføres og ibrugtages i 2027 for delstrækningen Fredericia-Vejle og i
2028 for delstrækningen Vejle-Aarhus. Hvis opgraderingen skal ibrugtages i hhv. 2027
og 2028 skal der træffes beslutning om senest 31. december 2022.
5.2.2 Hastighedsopgradering Langå-Hobro
Af hensyn til installation af nye signaler og elektrificering vil hastighedsopgraderingen
tidligst kunne udføres og ibrugtages i 2026. Hvis opgraderingen skal ibrugtages i 2026
skal der træffes beslutning herom senest den 31. december 2021.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
22/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0023.png
5.2.3 Hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn
Samfundsøkonomien ved hastighedsopgraderingen mellem Aalborg og Frederikhavn
undersøges som led i regionale hastighedsopgraderinger.
5.2.4 Regionale hastighedsopgraderinge r
Banedanmark er i gang med at undersøge samfundsøkonomien ved hastighedsopgra-
dering af de enkelte strækninger.
Strækningen Holbæk-Kalundborg er reserveret til hastighedsopgradering samtidig med
eventuel sporfornyelse i 2029 i fald der træffes politisk beslutning om hastighedsop-
graderingen.
5.3
Stationer
5.3.1 Udbygning af Glostrup station som en del af Ring syd
Projektet er en del af Ring Syd-projektet, der består i at gennemføre en række a n-
lægsarbejder, der muliggør udvidelse og omlægning af togbetjening.
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest 31. december 2025. I så
fald vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2030.
5.3.2 Perronforlængelse Horsens station
Projektet omfatter perronforlængelse på Horsens station til brug for Fremtidens Tog.
Projektet er en del af reserven til stationspulje i Togfondens fase 2.
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest 31. december 2024. I så
fald vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2028.
5.3.4 Kapacitetsudvidelse Aarhus H
Projektet omfatter forøgelse af perronkapaciteten for at muliggøre længere tog til Aa r-
hus end muligt i dag. Af hensyn til nye signaler og elektrificeringen kan projektet på-
begyndes i 2027 med forventet afslutning senest i 2028 afhængig af, hvilken løsning
der eventuelt træffes politisk beslutning om. Udførelse af projektet forudsætter, at der
træffes politisk beslutning senest ultimo 2022.
5.3.5 Perroner Ny Ellebjerg Station
Projektet omfatter etablering af nye perroner på Ny Ellebjerg station. Banedanmark
forventer åbning af perronerne medio 2024 af hensyn til samtidig åbning af Metrolinje
mod Sydhavn.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
23/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0024.png
Der er afsat finansiering til projektet i form af reservation på Finansloven.
5.4
Øvrige projekter
5.4.1 Tilslutning til værksted i Brabrand
Fremtidens Tog fordrer etablering af et nyt værksted til DSB’s el-materiel i Brabrand.
Banedanmark har oplyst til DSB, at det mest hensigtsmæssige er at etablere tilslutnin-
gen tilværkstedet, som en del af de øvrige aktiviteter på strækningen Aarhus-Langå
(sporfornyelse, hastighedsopgradering og forberedende arbejder) i 2021. Selve etable-
ringen af værkstedet kan ske efterfølgende og koordineres med det specifikke behov
for værkstedskapacitet.
5.4.2 Moderniseringsproje kt kørestrøm
Projektet omfatter opgradering af transformerstationerne i Roskilde, Slagelse, Marslev,
Fredericia, samt en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket med
henblik på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Der er afsat finansiering til projektet i form af reservation på Finansloven.
5.5
Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
Banedanmark har lavet en oversigt over hvornår der i givet fald skal være truffet en-
delig politisk beslutning om nye anlægsprojekter, herunder tilvejebragt den fornødne
finansiering, hvis disse skal kunne indpasses i nærværende Anlægsplan.
Projekterne er angivet med navn og funktionalitet, og år for tidligst ibrugtagningstid s-
punkt. For at sikre den fornødne tid til udførelse af de enkelte jernbaneprojekter er der
ud for det enkelte projekt angivet, det seneste beslutningstidspunkt i fald projektet
skal kunne udføres indenfor nærværende Anlægsplan. Træffes der senere politisk b e-
slutning vil udførelsestidspunktet skulle revurderes ift. den samlede portefølje af infra-
strukturprojekter.
For nogle af anlægsprojekterne er der udarbejdet et samlet VVM beslutningsgrundlag,
dvs. inkl. høringsnotater og eksterne kvalitetssikringer for projekterne anlægsøkonomi.
For andre projekter er beslutningsgrundlagene under udarbejdelse i Banedanmark. For
den sidste del af projekterne er der ikke igangsat et beslutningsgrundlag.
Tabel 1: Projekter i Togfondens fase 1 og øvrige projekter uden f or Togfonden
Strækning
Seneste beslut-
nings/
finansierings-
tidspunkt
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
24/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0025.png
Ny bane Vestfyn
1
Perroner Ny Ellebjerg station
Hastighedsopgradering Lan-
gå-Hobro
Kapacitetsudvidelse Aarhus H
Hastighedsopgradering
Fredericia-(Aarhus)
Ring-Syd: Udbygning af
Ørestad station og anlæg af
overhalingsspor mellem Kal-
vebod og Ny Ellebjerg station
Ring-Syd: Udbygning af
Glostrup station
Moderniseringsprojekt: Øget
kørestrøm
Ombygning Hillerød station
Perronforlængelse Herfølge
og Haslev
31. december
2019
Primo 2021
31. december
2021
31. december
2022
31. december
2022
31. december
2022
31. december
2025
31. oktober 2019
2026 (K27)
2024 (K25)
2026 (K27)
2028 (K29)
2028 (K29)
Gennemført
Forventes afleve-
ret ultimo 2020
Gennemført
Gennemført
Gennemført
2027 (K28)
Gennemført
2030 (K31)
2021 (K22)
Gennemført
Forventes afleve-
ret medio 2019
Kommissorium under udarbejdelse
Kommissorium under udarbejdelse
Tabel 2: Projekter i Togfondens fase 2
Strækning
Seneste beslut-
nings-/
finansierings-
tidspunkt
31. december
2019
Primo 2020
2
.
31. december
2024
31. december
2024
31. december
2022
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
2028 (K29)
2024-2030
2028 (K29)
2030 (K31)
2030 (K31)
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Gennemført
Forventes afleve-
ret primo 2020
Forventes afleve-
ret medio 2019
Gennemført
Forventes afleve-
ret medio 2019
Ny bane til Billund
Regionale opgraderinger
Horsens station (perronfor-
længelse)
Ny bane over Vejlefjord
3
Ny bane Hovedgård-
Hasselager
Elektrificering Aalborg-
Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
1
2
VVM-analyse er gennemført af Vejdirektoratet.
Hastighedsopgradering af strækningerne Struer-Thisted og Skjern-Holstebro er planlagt udført i
hhv. 2024 og 2025 af hensyn til evt. kommende sporfornyelsesprojekter. De efterfølgende stræk-
ninger er fordelt mellem 2026 og 2030.
3
VVM-analyse er gennemført af Vejdirektoratet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
25/26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Kopi af ordinær orientering til TRU om status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet - 1. halvår 2019
2060996_0026.png
Øget kapacitet, Herning
Holstebro
Ekstra spor, Gødstrup station
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2019
Projekter hvor der udestår endelig politisk beslutning
26/26