Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2076471_0001.png
Har vi råd til det hele?
Begreber, der fastlægger råderummet
De økonomiske konsulenter i Folketinget
Folketinget
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0002.png
Helt centrale begreber
Valg 2001
Økonomisk råderum
Finanspolitisk holdbarhed
Strukturel saldo
Offentlig gæld
Demografisk træk
44
0
0
82
0
Valg 2011
287
41
41
914
2
Valg 2019
2070
9
36
300
591
Tendens
Folketinget
Side 2
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0003.png
Mål: Forklaring af begreber, regler og deres
betydning
• Hvad dækker begreberne over – og hvad de ikke dækker over?
• Hvilke finanspolitiske regler er selvpålagte, og hvilke skyldes EU?
• Hvordan påvirker reglerne den førte politik? (kend knebene!)
Folketinget
Side 3
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0004.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0005.png
Tre centrale krav til Danmark
1. Krav til ØMU-gæld:
• Maks. 60 pct. af BNP
(ØMU-gælden må ikke være større end 60 pct.
af BNP)
2. Krav til faktisk offentlig saldo:
• Minimum -3 pct. af BNP i en normal lavkonjunktur
(Underskuddet på
den faktiske offentlige saldo må ikke være større end 3 pct. af BNP)
3. Krav til strukturel saldo:
• Minimum -0,5 pct. af BNP (Underskuddet
på den strukturelle
offentlige saldo må ikke være større end 0,5 pct. af BNP)
Folketinget
Side 5
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0006.png
ØMU-gælden
• Er et bruttogældsbegreb
• Aktiver medregnes ikke
• Stor forskel til nettogæld
EU-KRAV: MÅ IKKE VÆRE STØRRE END
60 PCT. AF BNP
EU medregner ikke aktiver
Folketinget
Side 6
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0007.png
Faktisk offentlig saldo
Faktiske indtægter minus faktiske udgifter
(inklusive rentebetalinger)
Påvirkes af konjunkturer og
aktiemarkedet mv.
EU-KRAV: UNDERSKUD MÅ KUN I
SÆRLIGE TILFÆLDE VÆRE STØRRE END
3 PCT. AF BNP
Folketinget
Side 7
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0008.png
Strukturel offentlig saldo
Saldoen i en normal situation uden hverken høj-
eller lavkonjunktur (eller andre midlertidige
påvirkninger)
BUDGETLOVEN: UNDERSKUD PÅ
STRUKTUREL SALDO MÅ KUN I SÆRLIGE
TILFÆLDE VÆRE STØRRE END 0,5 PCT. AF
BNP
Beregningen: fra faktisk
til strukturel saldo
2020
Pct. af BNP
1. Faktisk saldo
2. Samlet korrektion
2.A Højkonjunktur
2.B Pensionsafkastskat
2.C Udbetaling boligreform
2.D Øvrige forhold
3. Strukturel saldo (1+2 = 3)
0,4
-0,4
-0,7
0,3
0,3
-0,3
0,0
Kilde: Økonomisk Redegørelse aug. 2019, Øvrige forhold er af pædagogiske grunde afrundet,
så de passer med at den samlede korrektion.
Folketinget
Side 8
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0009.png
Ikke helt klart, hvornår hammeren falder
NB: (Løs fortolkning af uddrag af EU’s artikel 126)
Undtagelser fra
saldo-kravet
Overskridelsen er
1) exceptionel og
2) midlertidig og
3) saldo fortsat tæt
på kravet
Undtagelser fra
gælds-kravet
Overskridelse
nedbringes med en
tilfredsstillende
hastighed
Folketinget
Side 9
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0010.png
Hvad sker der, hvis ikke
vi opfylder kravene?
• Henstilling om finanspolitiske stramninger. I
2010 fremlagde Danmark en
genopretningsaftale
• Pålæggelse af økonomiske sanktioner til
ØMU-lande. For Danmark mulighed for at
tilbageholde betalinger fra en række fonde
Folketinget
Side 10
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0011.png
Tre centrale krav
1. ØMU-gæld maks. 60 pct. af BNP
2. Faktisk offentlig saldo minimum -3 pct.
af BNP
3. Strukturel saldo minimum -0,5 pct. af
BNP
NB: FM vurderer kravene for en længere
periode end EU
Krav til strukturel saldo
- kan blive et problem
Pct. af BNP
6
Strukturel saldo
4
Budgetlovens krav
2
0
-2
2019
Folketinget
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 - teknisk fremsættelse",
Finansministeriet aug. 2019
2039
2059
2079
2099
Side 11
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0012.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 12
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0013.png
(også kaldet MTO)
Mellemfristet budget-
målsætning
Landene skal indskrive et minimumskrav til
den strukturelle saldo i national lovgivning
EU opstiller et landespecifik minimumskrav
EU’s minimums krav udgør -1 pct. af BNP
fra 2017 til 2022. Danmark har fastsat
kravet til -0,5 pct. af BNP i budgetloven
Folketinget
Dansk mellemfristet
budgetmålsætning er højere
end EU’s minimumskrav
Side 13
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0014.png
EU’s minimumskrav til strukturel saldo
Danmark skal fastlægge et mellemfristet budgetmål for strukturel saldo
(MTO), der mindst skal sikre:
1. GÆLDSHENSYNET: Danmark skal afdrage offentlig gæld over 60
pct. af BNP og tage højde for fremtidige stigninger i de offentlige
udgifter relateret til aldring
2. LAVKONJUNKTURKRAVET: Danmark skal kunne lade de
automatiske stabilisatorer virke i en normal lavkonjunktur og alligevel
overholde grænsen for det faktiske offentlige underskud på 3 pct. af
BNP
3. Skal under alle omstændigheder mindst udgøre -1 pct. af BNP
(Dvs. kravet skal sikre, at den strukturelle saldo er større end
eller lig med -1 pct. af BNP)
Folketinget
Side 14
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0015.png
Finansministeriets fastlæggelse af MTO
Danmark skal fastlægge et mellemfristet budgetmål for strukturel saldo
(MTO), der mindst skal sikre:
1. GÆLDSHENSYNET: Danmark skal afdrage offentlig gæld over 60
pct. af BNP og tage højde for fremtidige stigninger i de offentlige
udgifter relateret til aldring
2. LAVKONJUNKTURKRAVET: Danmark skal kunne lade de
automatiske stabilisatorer virke i en normal lavkonjunktur og
alligevel overholde grænsen for det faktiske offentlige
underskud på 3 pct. af BNP
3. Skal under alle omstændigheder mindst udgøre -1 pct. af BNP. (Dvs.
kravet skal sikre, at den strukturelle saldo er større end eller lig med
-1 pct. af BNP)
Folketinget
Side 15
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0016.png
EU’s lavkonjunkturkrav fra 2014 til 2020
Folketinget
Side 16
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0017.png
Finansministeriet vil genberegne kravet til
strukturel saldo
EU’s beregninger tager ikke hensyn til særlige nationale forhold
MEN
Hvad er konsekvensen af at sætte den mellemfristede
budgetmålsætning højere, end vi behøver?
Folketinget
Side 17
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0018.png
Hvor mange buffere skal vi have?
Er kravet i budgetloven
egentlig
-0,5 pct. af BNP? Eller er det -1
pct. af BNP, idet tilpasningsmekanismen først indtræder her?
Hvordan skal kravet
administreres?
Skal vi sigte mod -0,5 pct. af
BNP eller -0,25 pct. af BNP?
Folketinget
Side 18
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0019.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 19
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0020.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 20
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0021.png
Finanspolitisk holdbarhed
De nuværende udgifts- og skatteregler kan
fortsætte i al fremtid, uden at den offentlige
gæld vil vokse ukontrollabelt
INTET
EGENTLIGT
LOVFÆSTET KRAV
Folketinget
Side 21
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0022.png
Den græske gældskrise – et eksempel
Frygt for
statsbankerot fra 2010
og frem øger renten
på statsobligationer
Folketinget
Side 22
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0023.png
Finanspolitisk holdbarhed
De nuværende udgifts- og skatteregler kan
fortsætte i al fremtid, uden at den offentlige
gæld vil vokse ukontrollabelt
INTET
EGENTLIGT
LOVFÆSTET KRAV
Folketinget
Side 23
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0024.png
Hvornår er finanspolitikken holdbar?
1. Vi skal kunne servicere vores gæld
– men vi har jo ingen
nettogæld
2. Værdien af alle fremtidige udgifter (eks. renter) skal være
mindst lige så stor som værdien af alle fremtidige
indtægter (eks. renter)
Folketinget
Side 24
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0025.png
Demografisk modvind
Den sociale kontrakt
Andel af befolkningen over 65 år eller under 15 år
Folketinget
Side 25
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0026.png
Demografisk modvind er vendt til medvind på sigt
Overskud på sigt afhænger af indeksering af
pensionsalder, der får andelen af befolkningen i
beskæftigelse til at stige
Underskud på primær saldo i lang tid
Folketinget
Side 26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0027.png
Finanspolitikken er overholdbar
Pct. af
BNP
A. Faktisk offentlig saldo fraregnet renter i 2019
B. Nødvendig offentlig saldo fraregnet renter i 2019
C. Holdbarhedsindikatoren C=A-B
2,0
1,0
1,0
Folketinget
Side 27
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0028.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 28
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0029.png
Princippet om balance
En ny regering vil basere sin
økonomiske politik på følgende
forudsætninger: a) At der er balance
på de offentlige finanser i 2025 og
2030….
Fra ”Retfærdig retning for Danmark”
Finanspolitikken tilrettelægges i
de kommende år efter, at der i 2025 skal
være balance mellem de offentlige
udgifter og indtægter.
Fra konvergensprogrammet fra april 2019
Folketinget
Side 29
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0030.png
Hvornår vokser gældsbyrden?
Bruttogælden vokser, når indtægterne er mindre end udgifterne
MEN!
1.
2.
Nettogælden behøver ikke at vokse
Nettogælden skal bare vokse mindre end økonomien
Folketinget
Side 30
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0031.png
Princippet om balance
Kommer hverken fra
1.
2.
3.
EU
Budgetloven
Eller (længere) fra hensynet til finanspolitisk holdbarhed
Folketinget
Side 31
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0032.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 32
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0033.png
Udvikling i den strukturelle saldo
Folketinget
Side 33
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0034.png
Det økonomiske råderum
Det økonomiske råderum frem mod 2025 er et
mål for den højest mulige offentlige
forbrugsvækst indenfor målet om strukturel
balance i 2025
NB: ikke kun nye initiativer (indeholder
eksempelvis også løft af Forsvaret)
Knap 29 mia. kr. i råderum
frem mod 2025
Folketinget
Side 34
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0035.png
Det demografiske træk
Mekanisk fremskrivning af det offentlige forbrug
Antager, at den reale udgift pr. bruger er
fastholdt uændret
Tager ikke højde for mulige
produktivitetsforbedringer i den offentlige
sektor
Råderum dækker ikke
nødvendigvis det
demografiske træk
Folketinget
Side 35
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0036.png
Dagsorden
1. EU’s krav til dansk finanspolitik
2. Budgetloven skal revideres
3. Pause
4. Finanspolitisk holdbarhed
5. Princippet om balance
6. Det økonomiske råderum og det demografiske træk
7. Hvad betyder det hele for den politik, der bliver ført?
Folketinget
Side 36
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0037.png
Hvad betyder balancekravet i 2030?
En ny regering vil basere sin økonomiske politik
på følgende forudsætninger: a) At der er balance på de
offentlige finanser i 2025 og 2030….
Fra ”Retfærdig retning for Danmark”
Folketinget
Side 37
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0038.png
Udvikling i den strukturelle saldo
Folketinget
Side 38
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0039.png
Fra holdbarhed til strukturel saldo
Forårspakke 2.0 fra 2009,
umiddelbart provenu
Energiaftale fra 2018
inkl. adfærd og tilbageløb
Folketinget
Side 39
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Oplæg om centrale økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076471_0040.png
Tak for ordet
Birgitte S. Lange
Det Internationale Sekretariat
Tlf. 3335
E-mail: [email protected]
Folketinget
Kathrine Lange
Det Internationale Sekretariat
Tlf. 3323
E-mail: [email protected]