Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2060698_0001.png
29. maj 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 14. juni 2019
1) Særordning på momsområdet for små virksomheder
KOM(2018)21
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Opfølgning på G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 8.-9. juni 2019
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Præsentation af Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger for 2019
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Ren planet for alle: Strategiske og langsigtede vision for en klimaneutral økonomi
KOM(2018) 773
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Status for handlingsplan mod hvidvask
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8)
EU’s handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
9) Instrument til fremme af konkurrenceevne og konvergens i eurolandene (BICC)
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
24
2
5
9
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
Dagsordenspunkt 3:
Opfølgning på G20-mødet for finansministre og cen-
tralbankchefer 8.-9. juni 2019 i Fukuoka, Japan
KOM-nummer foreligger ikke
1. Resume
Kommissionen og det rumænske EU-formandskab ventes at afrapportere fra G20-mødet for fi-
nansministre og centralbankchefer i Fukuoka, Japan, 8.-9. juni 2019.
2. Baggrund
Fra EU’s side ventes man i den fælles EU-holdning
(Terms of Reference) til G20-
mødet for finansministre og centralbankchefer i Fukuoka, Japan, 8.-9. juni 2019
bl.a. at lægge vægt på følgende:
Afmatningen i den globale vækst flader ud,
men der er fortsat negative risici til
vækstudsigterne. At løse handelskonflikter bør være højeste prioritet. Yderli-
gere økonomisk afmatning vil kræve en rettidig, differentieret og balanceret
sammensætning af politiktiltag. Lande med finanspolitisk råderum og store
betalingsbalanceoverskud kan fremme investeringer. Lande med høje gælds-
niveauer bør fortsat genopbygge finanspolitiske buffere. Alle lande bør
fremme
implementering af yderligere strukturelle reformer, der sikrer langsigtet og inklusiv vækst.
EU ventes fortsat at lægge vægt på en
åben og regelbaseret global økonomi samt et
inklusivt multilateralt handelssystem med WTO i centrum.
Det internationale samar-
bejde skal håndtere de grundlæggende årsager til de igangværende handels-
spændinger ved at sikre lige konkurrencevilkår for handel, investeringer og
intellektuelle rettigheder. EU ventes at støtte arbejdet med modernisering af
WTO.
EU ser det som en høj prioritet at finde
globale løsninger til beskatning af den
digitale økonomi,
hvorfor EU ser frem til ambitiøse, fair, effektive og velfunge-
rende globale løsninger hertil og støtter OECD’s arbejde med at finde en
konsensusløsning i 2020. Mens globale løsninger er foretrukket, ønsker
mange lande en midlertidig løsning, som tager forbehold for udviklingen i
OECD-arbejdet.
G20-arbejdet til
sikring af skattegennemsigtighed
bør intensiveres, herunder ved
at overveje obligatoriske indberetningsregler for skatterådgivere, opdatere
OECD’s liste over ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktioner og overveje defensive
tiltag, samt ved nøje at overvåge landenes implementering af tilsagn i forhold
til BEPS og de internationalt aftalte standarder for automatisk informations-
udveksling. G20 bør også fremme den effektive implementering af internati-
onale standarder vedr. transparens og reelle ejerskab af juridiske personer/ar-
rangementer.
EU ventes fortsat at forpligte sig til at sikre
fuld, rettidig og konsistent færdiggørelse
og implementering af de aftalte finansielle reformer.
For at sikre lige vilkår for banker
på globalt plan, og for at understøtte den finansielle stabilitet, bør alle andre
store jurisdiktioner implementere aftalen
om færdiggørelse af Basel III (”Ba-
sel IV”) fuld, rettidigt
og konsistent.
2
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
EU ventes at finde det vigtigt, at der fortsat sikres fremskridt i arbejdet med
cybersikkerhed, herunder gennem internationalt samarbejde med henblik på
at adressere cyberrisici og håndtere udfordringer og risici af teknologiske
fremskridt. Der vil fortsat blive arbejdet med global finansiel regulering af
kryptovalutaer, herunder de initiativer som allerede er igangsat i relation til
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering i overensstemmelse med
FATF’s (Financial Action Task Force) standarder. FATF opfordres til at
fremme den globale implementering af disse initiativer. EU støtter desuden
arbejdet i forhold til bæredygtig finansiering.
EU-landene ventes fuldt ud at støtte et
stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF
i
centrum for det globale finansielle sikkerhedsnet. Det er EU-landenes inten-
tion at opretholde det nuværende niveau af IMF-ressourcer under forudsæt-
ning af tilstrækkelig bred byrdefordeling mellem landene.
EU-landene ventes at støtte arbejdet i IMF, Verdensbanken og G20 med
at
fremme gældsholdbarhed og -gennemsigtighed i lavindkomstlande
ift. både officielle og
private kreditorer.
EU-landene ventes at genbekræfte deres engagement i at
fremme G20’s styrkede
dialog med Afrika (”G20 Compact with Africa”).
Implementeringen bør indebære
koordineret indsats af udviklingsbanker samt udvidede roller for deltagende
internationale organisationer, herunder Verdensbanken, IMF og den Afrikan-
ske Udviklingsbank.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes på baggrund af en afrapportering fra Kommissionen og det ru-
mænske EU-formandskab at drøfte udfaldet af G20-mødet for finansministre og
centralbankchefer 8.-9. juni 2019 i Fukuoka, Japan. G20-mødet vil forberede G20-
topmødet 28.-29. juni 2019 i Osaka.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
3
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at kunne tage Kommissionens og EU-formandskabets af-
rapportering til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark ventes at kunne tage Kommissionens og EU-formandskabets afrappor-
tering fra G20-mødet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. internationale møder, herunder
ECOFIN’s forberedelse af G20-mødet
for finansministre og centralbankchefer den 8.-9. juni 2019, blev forelagt Europaud-
valget til orientering 9. maj 2019 forud for rådsmødet (ECOFIN) 17. maj 2019.
4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0005.png
Dagsordenspunkt 4:
Præsentation af Kommissionens udkast til landespe-
cifikke anbefalinger for 2019
KOM-nummer foreligger ikke
1. Resume
På ECOFIN 14. juni 2019 ventes en præsentation af Kommissionens udkast til rådsudtalelser
om EU-landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer samt
udkast til landespecifikke anbefalinger for 2019. Kommissionens pakke med udkast til rådsud-
talelser og anbefalinger ventes offentliggjort 5. juni 2019. Præsentationen af Kommissionens pakke
på ECOFIN ventes efterfulgt af en indledende drøftelse af pakken. Som følge af Kommissionens
sene offentliggørelse af pakken ventes Rådet først at vedtage anbefalingerne og rådsudtalelserne på
ECOFIN 9. juli.
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger ventes at fokusere på de mest presserende
økonomisk-politiske udfordringer i de enkelte EU-lande som identificeret i Kommissionens lande-
rapporter af 27. februar 2019. De landespecifikke anbefalinger ventes endvidere at have et styrket
fokus på investeringsudfordringer i EU-landene sammenlignet med tidligere år.
2. Baggrund
EU-landene fremlægger hvert år senest i april stabilitets- eller konvergensprogram-
mer (SCP) og nationale reformprogrammer (NRP).
Stabilitets- og konvergensprogrammerne (programmer for henholdsvis eurolande
og ikke-eurolande) fremlægger det enkelte lands mål og økonomisk-politiske tiltag
vedr. udviklingen i de offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål for
finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. Programmerne redegør for landenes pla-
ner for overholdelse af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, herunder efterlevelse
af eventuelle henstillinger om at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP, samt
landenes fremskridt mod deres mellemfristede mål for den strukturelle saldo
(MTO). Ikke-eurolande redegør desuden for deres penge- og valutakurspolitik.
De nationale reformprogrammer
redegør dels for landenes opfølgning på EU’s lan-
deanbefalinger fra 2018 dels for udviklingen i igangsatte og eventuelle nye tiltag for
at bidrage til opfyldelsen af Europa 2020-strategiens overordnede mål vedr. beskæf-
tigelse, forskning, innovation, energi, uddannelse og social inklusion.
Den 5. juni 2019 ventes Kommissionen at offentliggøre udkast til rådsudtalelser om
de nationale reformprogrammer og stabilitets- eller konvergensprogrammer samt
udkast til Rådets landespecifikke anbefalinger for 2019. Kommissionens udkast til
udtalelser og anbefalinger er bl.a. baseret på landenes programmer og Kommissio-
nens landerapporter af 27. februar 2019, herunder vurderingen af, hvorvidt landene
oplever makroøkonomiske ubalancer.
På ECOFIN 14. juni 2019 ventes en præsentation og indledende drøftelse af Kom-
missionens udkast til anbefalinger og rådsudtalelser. Anbefalinger og udtalelser
5
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
vedr. arbejdsmarkeds- og socialpolitik præsenteres og drøftes på EPSCO 13. juni
2019. På baggrund af drøftelserne på EPSCO og ECOFIN hhv. 13 og 14. juni for-
bereder GAC 18. juni en synteserapport vedr. de overordnede temaer i anbefalin-
gerne og udtalelserne. Synteserapporten ventes at føde ind i drøftelserne og kon-
klusionerne på DER 20.-21. juni. På ECOFIN 9. juli ventes Rådet at vedtage anbe-
falingerne og rådsudtalelserne for 2019
1
.
Vedtagelse af landespecifikke anbefalinger og udtalelser om landenes nationale re-
formprogrammer har hjemmel i traktatens artikel 121 stk. 2 og artikel 148, stk. 4.
For så vidt angår anbefalinger på baggrund af processen vedr. makroøkonomiske
ubalancer, har dette endvidere hjemmel i forordning 1176/2011. Vedtagelse af ud-
talelse om stabilitets- og konvergensprogrammer har hjemmel i Stabilitets- og
Vækstpagtens forordning 1466/97 som senest ændret ved forordning 1175/2011.
3. Formål og indhold
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger ventes at fokusere på EU-
landenes mest presserende økonomisk-politiske udfordringer som identificeret i
Kommissionens landerapporter af 27. februar 2019. Landerapporterne blev forelagt
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 12. marts 2019 og ved det fælles
samråd med Folketingets Finansudvalg 11. marts 2019 som led i de to udvalgs pro-
ces for det nationale semester.
Landerapporterne viste, at flere EU-lande har udfordringer, herunder at 13 lande
har makroøkonomiske ubalancer, jf.
bilag 1.
Flere lande er udfordret af høj arbejds-
løshed, lav produktivitetsvækst og svag konkurrenceevne. Høj offentlig og privat
gæld udfordrer også flere lande, ligesom en række lande fortsat har udfordringer i
den finansielle sektor, herunder i form af store beholdninger af misligholdte lån. I
nogle lande tynges økonomierne også af ineffektiv offentlig administration og svage
institutioner.
Landerapporterne for 2019 havde også et styrket fokus på investeringsudfordringer
i de enkelte EU-lande sammenlignet med tidligere år, hvilket også ventes afspejlet i
de landespecifikke anbefalinger.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Kommissionen offentliggør normalvis pakken med landespecifikke anbefalinger i maj hvert år. Kommissionen har dog
meddelt, at offentliggørelsen af pakken med landespecifikke anbefalinger for 2019 udskydes til 5. juni. Det forhindrer i praksis
den sædvanlige behandling og godkendelse på ECOFIN i juni, hvorfor godkendelsen af anbefalingerne i år er udskudt til
ECOFIN 9. juli 2019.
1
6
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Kommissionens præsentation og den efterfølgende drøftelse vil ikke i sig selv have
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det kan have positive samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske og statsfinan-
sielle konsekvenser, i det omfang en konsistent implementering af landespecifikke
anbefalinger bidrager til at understøtte bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landenes holdning til Kommissionens udkast til rådsudtalelser om landenes
programmer og udkast til landespecifikke anbefalinger for 2019 kendes endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Man kan fra dansk side notere sig præsentationen af Kommissionens pakke med
udkast til anbefalinger og rådsudtaleser. Dansk holdning til de landespecifikke an-
befalinger, herunder anbefalinger til Danmark, fastlægges efter Kommissionens ud-
kast offentliggøres og frem mod vedtagelsen af de landespecifikke anbefalinger på
ECOFIN 9. juli 2019.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens udkast til udtalelser om landenes programmer samt udkast til lan-
despecifikke anbefalinger for 2019 er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens landerapporter for
2019 forud for ECOFIN 12. marts 2019. Landerapporterne for 2019 blev endvidere
forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Finansudvalg i forbindelse med
samrådet 11. marts 2019 som led i de to udvalgs proces for det nationale semester.
7
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0008.png
Bilag 1
EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2019
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer, marts 2019
Lande
Cypern
Kategorisering
Alvorlige ubalancer
Beskrivelse af ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
toren er udfordret af en stor andel misligholdte lån. Re-
lativt høj ledighed og lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet. Højt ni-
veau af misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren
er udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledig-
hed og lav potentiel økonomisk vækst.
Grækenland
Alvorlige ubalancer
1
1
Italien
Alvorlige ubalancer
Er nu ikke længere underlagt et finansielt hjælpepro-
gram og indgår derfor i overvågningen under det euro-
pæiske semester.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland Lav poten-
tiel vækst.
Kroatien
Ubalancer
2
2
Proceduren er nedtrappet
ift. sidste år med henvisning
til reduktion af offentlig og privat gæld.
Bulgarien
Ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning og mislig-
holdte lån hos private virksomheder.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag kon-
kurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Dog er
landets ubalancer under betydelig forbedring.
Stort overskud på betalingsbalancen. Høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland og lav pro-
duktivitetsvækst. Banksektor udfordret af en høj andel
misligholdte lån.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj ledig-
hed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Over-
vurderede boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af lavt investeringsniveau i den private og of-
fentlige sektor.
Forværret konkurrenceevne samt stigende betalingsba-
lanceunderskud som et resultat af lempelig finanspolitik
samt ustabilt erhvervsklima.
3
Frankrig
Irland
Nederlandene
Portugal
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Ubalancer
3
Proceduren er optrappet
ift. sidste år bl.a. med henvis-
ning til forværret konkurrenceevne i lyset af lempelig fi-
nanspolitik.
8
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
Dagsordenspunkt 5:
En ren planet for alle: En strategisk og langsigtet vi-
sion for en klimaneutral økonomi
KOM(2018)773
1. Resume
Kommissionen har 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om europæisk strategisk lang-
sigtet vision for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi.
Kommissionens udspil har til hensigt at sætte en retning og skabe en vision for, hvordan EU på
lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen. Udspillet skal samtidig
fungere som et analytisk grundlag for fremtidige politiske drøftelser ved at fremvise forskellige sce-
narier for EU frem mod 2050. Kommissionen lægger op til, at udspillet skal danne rammen for
den langsigtede lavemissionsstrategi, som EU skal levere til FN’s rammekonvention om klima-
forandringer, UNFCCC, i henhold til Parisaftalen senest i 2020.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Klimaforskningen viser, at verden skal
nå en balance mellem udledninger og optag af drivhusgasser i midten af århundredet, hvis man
fortsat skal have en mulighed for at nå Parisaftalens langsigtede temperaturmål. Derfor vil rege-
ringen arbejde for, at Danmark og EU når netto-nuludledning senest i 2050. Regeringen finder,
at det er vigtigt, at EU er med til at lede vejen og viser, at udviklingen mod et klimaneutralt
samfund går hånd i hånd med en konkurrencedygtig økonomi, der understøtter vækst og beskæf-
tigelse.
På ECOFIN 14. juni ventes en drøftelse af Kommissionens meddelelse med særlig fokus på
økonomiske og finansielle aspekter.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd opfordrede 22. marts 2018 Kommissionen til senest i første
kvartal 2019 under hensyntagen til de nationale planer at fremlægge et forslag til en
strategi for langsigtet reduktion af drivhusgasemissioner i EU i overensstemmelse
med Parisaftalen.
2
Kommissionen har 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om et udspil til
en europæisk strategisk og langsigtet vision for en fremgangsrig, moderne, konkur-
rencedygtig og klimaneutral økonomi (den langsigtede klimastrategi).
Det Europæiske Råd 13.-14. december 2018 opfordrede Rådet til at arbejde på de
forskellige dele af meddelelsen. Det Europæiske Råd ville komme tilbage med vej-
ledning ift. den overordnede retning og politiske prioriteter i første halvår 2019
mhp. at EU kunne være klar med en langsigtet strategi i 2020 i tråd med Parisaftalen.
2 At Parisaftalen fremgik, at alle parter bør søge at formulere og kommunikere langsigtede udviklingsstrategier for lavemis-
sion, og alle parter blev inviteret til senest i 2020 at fremlægge strategier med en tidshorisont for midten af århundredet.
9
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
Meddelelsen har siden været drøftet i flere rådsformationer, herunder i miljørådet
(20. december 2018 og 5. marts 2019), konkurrenceevnerådet (18. februar 2019),
energirådet (4. marts 2019) og rådet for landbrug og fiskeri (14. maj 2019).
Det Europæiske Råd 21.-22. marts 2019 opfordrede Rådet til at intensivere arbejdet
med den langsigtede klimastrategi forud for Det Europæiske Råd 20.-21. juni 2019.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse
Kommissionens meddelelse sætter retning og skaber en vision for, hvordan EU på
lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen og nå netto-
nuludledning i 2050. Meddelelsen er ledsaget af en dybdegående analyse. Meddelel-
sen har til hensigt at sætte rammen for den langsigtede lavemissionsstrategi, som
EU skal levere til FN’s rammekonvention
om klimaforandring, UNFCCC, i hen-
hold til Parisaftalen senest i 2020.
Udspillets vision er, at EU skal nå netto-nuludledning af drivhusgasser i 2050 (være
klimaneutral). Det vil sige, at EU ikke skal udlede flere drivhusgasser, end der op-
tages i 2050. Det fremhæves i udspillet, at EU står over for en stor opgave, som
dog samtidig rummer store muligheder for en retfærdig og omkostningseffektiv
omstilling til gavn for EU’s borgere, virksomheder og økonomi som helhed. Ud-
spillet indeholder syv strategiske byggesten
for EU’s vej til en klimaneutral øko-
nomi:
1. Maksimering af fordelene ved energieffektivitet, herunder energineutrale byg-
ninger.
2. Maksimering af anvendelsen af vedvarende energi og af elektricitet til fuldt ud
at dekarbonisere Europas energiforsyning.
3. Udnyttelse af ren, sikker og forbundet mobilitet.
4. En konkurrencedygtig EU-industri og den cirkulære økonomi som vigtig kata-
lysator for reduktion af drivhusgasemissionerne.
5. Udvikling af en passende intelligent netværksinfrastruktur og sammenkoblin-
ger.
6. Fuld udnyttelse af bioøkonomiens fordele og etablering af vigtige kulstofdræn.
7. Håndtering af de resterende CO
2
-emissioner med CO
2
-opsamling og -lagring.
Udspillet rummer samtidig et analytisk grundlag for fremtidige politiske drøftelser,
der hviler på otte scenarier frem mod 2050. De otte scenarier tager alle udgangs-
punkt i, at EU’s allerede vedtagne politikker og mål frem mod 2030 indfries, hvilket
omfatter en revision af EU's emissionshandelssystem, nationale mål for reduktion
af drivhusgasemissioner, lovgivning til bevaring af EU's land- og skovdræn, de af-
talte 2030-mål om energieffektivitet og vedvarende energi såvel som den foreslåede
lovgivning om forbedring af CO
2
-effektiviteten for biler og lastvogne. Med disse
politikker og mål forventes reduktioner af drivhusgasemissionerne på omkring 45
pct. inden 2030 og omkring 60 pct. inden 2050 ift. 1990.
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
Der tages i scenarierne frem mod 2050 udgangspunkt i eksisterende og i nogle til-
fælde nye løsninger og teknologier, der skal anvendes i større skala og optimeres.
Scenarierne har derudover hver sin vægtning af de syv strategiske byggesten og for-
skellige investeringsbehov.
I de første fem scenarier reduceres drivhusgasudledningerne med ca. 80 pct. i 2050
i forhold til 1990-niveauet med sigte på at holde temperaturstigningerne under 2
grader ift. det førindustrielle niveau i henhold til Parisaftalen. Det sjette scenarie
reducerer drivhusgasudledningerne med 90 pct. i 2050 med sigte på Parisaftalens
1,5-gradsmålsætning. De sidste to scenarier sigter på at holde temperaturstignin-
gerne under 1,5 grader med målsætning om netto-nuludledning i 2050. Disse to
baseres ligeledes på kendte og i nogle tilfælde nye teknologier samt videreudvikling
af teknologiske løsninger, der kræver opskalering samt fokus på forskning og ud-
vikling.
Af meddelelsen fremgår det, at alle scenarierne har det til fælles, at de kræver ambi-
tiøse politiske tiltag og konkrete løsninger, markante offentlige og private investe-
ringer og et massivt fokus på forskning og udvikling af lav- og nulemissionsløsnin-
ger. Kommissionen vurderer dog samtidig, at det vil kunne medføre økonomisk
vækst i EU, forbedre konkurrenceevnen for europæiske virksomheder og dermed
bidrage til jobs og en retfærdig omstilling for EU’s borgere.
ECOFIN’s drøftelse om
økonomiske og finansielle aspekter
ECOFIN ventes 14. juni at drøfte Kommissionens meddelelse med særlig fokus på
økonomiske og finansielle aspekter. Drøftelsen baseres bl.a. på en note forberedt i
den Økonomisk-politiske Komité 24.-25. april 2019 og i den Økonomisk Finan-
sielle Komité 3.-4. juni 2019.
Drøftelsen ventes bl.a. at fokusere på 1) hvorvidt Kommissionens meddelelse vur-
deres at sætte den rette retning for EU’s langsigtede bidrag til at opfylde Parisafta-
lens målsætninger 2) hvilken rolle ECOFIN og finansministre bør have ift. en lang-
sigtet strategi for en klimaneutral økonomi, hvordan klima- og miljørisici kan blive
integreret i processen for økonomiske og finansielle beslutninger og hvilke priori-
teter, der bør reflekteres i det fremadrettede arbejde 3) hvilke foranstaltninger og
rammebetingelser der er behov for på EU-plan og nationalt plan for bedst at
fremme private investeringer, idet omstillingen først og fremmest vil skulle drives
af investeringer i den private sektor og 4) hvordan investeringer i forskning og in-
novation inden for lav- og nulemissionsteknologi kan intensiveres og koordineres i
EU for at fremskynde udviklingen og udbredelsen af innovative løsninger.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har 14. marts 2019 vedtaget en erklæring om den langsigtede
klimastrategi, der bl.a. bifalder Kommissionens meddelelse og nævner, at EU kan
være i front ift. at skabe vejen for klimaneutralitet ved bl.a. at investere i innovative
11
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0012.png
teknologiske løsninger og ved at sammentænke forskellige politikområder (energi,
industri og forskning mv.), og samtidig sikre en social fair omstilling.
3
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det
skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. I det omfang Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil med-
føre statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kom-
missionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om
det vil medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kom-
missionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om
det vil medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen
vedr. ECOFIN’s drøftelse
har ikke været i ekstern høring. Kommissionens
meddelelse har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klima-
politik. For høringssvar henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg 21. februar 2019 i forbindelse med energi-, forsynings- og klimaministe-
rens forelæggelse 1. marts 2019 forud for rådsmøde (energi) 4. marts 2019 og råds-
møde (miljø) 5. marts 2019.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke uddybende kendskab til andres EU-landes holdninger til indhol-
det af strategien. Kommissionens meddelelse er blevet drøftet på Det Europæiske
Råd 21.-22. marts 2019 med henblik på at give vejledning om den overordnede
retning og politiske prioriteter. En gruppe EU-lande, herunder Danmark, arbejdede
for, at EU skulle sætte retning mod klimaneutralitet senest i 2050 på linje med Pa-
risaftalens 1,5-gradersmålsætning, mens en anden gruppe EU-lande mente, at det
var for tidligt i processen til at fastsætte en sådan målsætning. Det Europæiske Råd
3
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0217_EN.pdf
12
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
skal drøfte sagen igen 20.-21. juni 2019. Der ventes dog bred enighed om, at ECO-
FIN og finansministrene bør spille en helt central rolle i omstillingen, ikke mindst
som følge af de makroøkonomiske og budgetmæssige implikationer, men også for
at sikre en omkostningseffektiv transition.
10. Regeringens generelle holdning
I forbindelse energi-, forsynings- og klimaministerens forelæggelse i Folketingets
Europaudvalg 1. marts 2019 forud for rådsmøde (energi) 4. marts 2019 og råds-
møde (miljø) 5. marts 2019 blev oversendt samlenotat 21. februar med følgende
generelle holdning:
Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens udspil. Klimaforsknin-
gen viser, at verden skal nå en balance mellem udledninger og optag af drivhusgas-
ser i midten af århundredet, hvis det skal være muligt at holde de globale tempera-
turer inden for Parisaftalens mål. Derfor finder regeringen det vigtigt, at EU fast-
lægger et mål om at nå netto-nuludledning senest i 2050. Regeringen finder, at EU
skal lede vejen og vise, at udviklingen af et klimaneutralt samfund går hånd i hånd
med en konkurrencedygtig økonomi, der understøtter vækst og beskæftigelse, så
parterne til Parisaftalen følger med.
Regeringen vil i arbejdet mod netto-nuludledning af drivhusgasser arbejde for at
reducere omkostningerne ved klimaindsatser i alle sektorer af økonomien. Dette
skal gøres gennem forskning, udvikling og demonstration af innovative og omkost-
ningseffektive teknologier og løsninger samt europæiske politikker, der kan til-
skynde til innovation, industrialisering og konkurrence og derigennem reducere om-
kostningerne. EU’s langsigtede strategi skal desuden identificere synergier med an-
dre økonomiske og miljømæssige mål og tiltag samt sætte retning for et markant
skift i finansieringsstrømmene mod lav- og nulemissionsteknologier gennem inno-
vative forretnings- og finansieringsmodeller.
Regeringen vil arbejde for, at EU, som en del af en langsigtet klimaindsats, går i
spidsen for at fremme en missionsorienteret forsknings- og innovationsindsats.
Denne bør bl.a. støtte udvikling af nye teknologier og identificere innovative løs-
ninger, der er nødvendige for at kunne nå den overordnede målsætning om netto-
nuludledning, samt reducere omkostningerne af klimatiltag.
Regeringen vil arbejde for en tilpasningsdygtig, fleksibel politisk ramme, der gør det
muligt for EU løbende at tilpasse politikker en uforudsigelig fremtid. Regeringen
vil arbejde for, at EU’s modeller baseres på
åbne, gennemsigtige og regelmæssigt
opdaterede data, og at omkostningerne ved klimaforandringerne belyses nærmere.
Regeringen vil desuden arbejde for, at EU ’s langsigtede strategi adresserer såvel
samfundsøkonomiske omkostninger ved EU’s klimaindsats, omkostningerne
ved
ikke at imødegå klimaforandringerne som potentialer og udfordringer i forhold til
at indfri andre globale og europæiske mål.
Regeringen vil arbejde for, at der fastlægges en ramme for, hvordan overgangen til
et energisystem fuldt baseret på vedvarende energi kan ske på en omkostningsef-
fektiv måde. Nøgleelementer skal være en effektiv pris på CO
2
-udledninger, der kan
13
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
anspore investeringer som den centrale drivkraft for en markedsdrevet udnyttelse
af vedvarende energi og udfasning af fossile brændstoffer i hele Europa. Regeringen
ønsker desuden et mere effektivt indre energimarked, en integreret energiinfrastruk-
tur, regionalt samarbejde og integration af markeder i hele EU, og et fortsat fokus
på energieffektivitet i produkter, bygninger, transport og industri.
Regeringen vil arbejde for, at EU fokuserer på at udnytte vedvarende energi opti-
malt ved at koble sektorer til et mere integreret energisystem. Dette vil kræve et
strategisk skifte i retning af den bedst mulige anvendelse af vedvarende energi ved
at elektrificere, sikre fleksibilitet på markedet samt koble sektorer til et smartere og
mere integreret energisystem. Regeringen vil også arbejde for at øge omfanget af
EU's kvotehandelssystem for at skabe et ensartet prissignal på tværs af sektorer og
gøre klimaindsatsen mere omkostningseffektiv.
Regeringen vil arbejde for, at EU's langsigtede strategi skal danne grundlag for en
målrettet indsats for at mindske udledningerne fra industrien gennem forskning og
udvikling af ny teknologi samt øget ressourceeffektivitet gennem cirkulær økonomi.
Regeringen vil arbejde for, at EU skal fremskynde udbredelsen af nulemissionstek-
nologi inden for vejtransport. Regeringen mener derfor, at EU bør fokusere på
stærke CO
2
-krav på EU-plan, og at der skal udarbejdes en tidsplan for udfasning af
nye benzin- og dieseldrevne biler i EU. Der bør derudover fokuseres på at støtte
udviklingen af teknologier og forskning for mere energieffektive transportformer
samt i emissionsreduktioner inden for luftfart, søtransport og tung transport. Rege-
ringen vil dertil arbejde for at sikre en effektiv international ramme for reduktion af
luftfartsemissioner i FN’s internationale luftfartsorganisation, ICAO.
Grundet
skibsfartens globale karakter finder regeringen det centralt, at regulering m.v. af
drivhusgasudledninger skal ske i
FN’s internationale søfartsorganisation
IMO. Re-
geringen vil opfordre IMO til at følge op på sin ambition om at stoppe drivhusgas-
emissioner fra international skibsfart så hurtigt som muligt og reducere de samlede
årlige drivhusgasemissioner med mindst 50 pct. i 2050 i forhold til 2008.
Regeringen vil arbejde for et styrket fokus på forskning, udvikling og demonstration
af nye løsninger til at styrke landbrugets klimaindsats samt en fælles tilgang til land-
brugets udledninger, der kan understøtte, at landbruget på tværs af hele EU redu-
cerer udledningen af drivhusgasser og øger kulstofoptaget. Den fælles tilgang bør
samtidig understøtte, at der sikres hensyntagen til erhvervets muligheder for effek-
tiv produktion og konkurrenceevne. Fælles tiltag og rammer for landbruget på kli-
maområdet på tværs af EU kan understøtte innovation i nye omkostningseffektive
løsninger, bidrage til reduktion af landbrugets drivhusgasudledninger i hele EU og
imødegå risikoen for konkurrenceforvridning mellem landbrugssektorerne i EU-
landene.
Regeringen vil derudover arbejde for, at EU undersøger behovet og mulighederne
for CO2-optag og løsninger for negative udledninger. Regeringen vil samtidig ar-
bejde for, at EU udvikler og øger incitamentet både for naturlige og teknologiske
løsninger til at øge optag og lagring af CO2, da netto-nuludledning vil kræve optag
og lagring i stor skala. Regeringen vil arbejde for, at de potentielle konsekvenser for
14
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
andre mål, herunder for fødevareproduktion, arealanvendelse og biodiversitet ana-
lyseres. Regeringen ønsker desuden, at der udvikles et effektivt regnskabssystem
understøttet af måling, rapportering og verifikation samt langsigtede incitamenter
til øget optag og lagring af CO2 i jordbund, skov og træprodukter samt geologisk
lagring. Regeringen vil ligeledes arbejde for, at der udvikles rammer for at skabe
forretningsmodeller, der tilskynder til optag af CO2 i stor skala. Regeringen ønsker,
at optag og lagring af kulstof understøttes af forskning, udvikling og demonstration,
og at anvendelse af biomasse undersøges nærmere med henblik på at sikre incita-
menter til en klimavenlig anvendelse af biomasse, der er kompatibel med at nå
netto-nuludledning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud
for behandlingen i andre rådsformationer. Sagen har senest været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg 10. maj 2019 til orientering (miljø- og fødevareministeren).
Derudover har sagen været forelagt for Folketingets Europaudvalg 1. marts 2019
til orientering forud for rådsmøde (energi) 4. marts 2019 og rådsmøde (miljø) 5.
marts 2019, jf. samlenotater oversendt 21. februar 2019.
Derudover har sagen været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet 7. de-
cember 2018 til orientering (energi-, forsynings- og klimaministeren) samt 8. februar
2019 til orientering (erhvervsministeren). Der blev oversendt grund- og nærheds-
notat 2. januar 2019.
15
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0016.png
Dagsordenspunkt 6:
KOM-nummer foreligger ikke
1. Resume
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
Kommissionen ventes 5. juni 2019 at offentliggøre en pakke med vurderinger og forslag til skridt
under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP) som led i den løbende overvågning af landenes finans-
politik. Eventuelle konkrete forslag under Stabilitets- og Vækstpagten ventes behandlet i ECO-
FIN 14. juni eller ECOFIN 9. juli.
Pakken ventes at indeholde et forslag om at ophæve Spaniens EDP-henstilling. Den kan derud-
over indeholde vurderinger om andre landes efterlevelse af reglerne og evt. forslag om tildeling af nye
eller reviderede henstillinger under både den forebyggende og korrigerende del af Stabilitets- og
Vækstpagten.
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om finanspoli-
tik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der sikres en sund øko-
nomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed, mhp. at fastholde lave renter og forebygge
nye gældskriser. Fra dansk side vil man tage nærmere stilling til de konkrete vurderinger og forslag,
når de foreligger. Danmark har som ikke-euroland ikke stemmeret vedr. sager om gennemførelse
af Stabilitets- og Vækstpagten for eurolande.
2. Baggrund
Kommissionen ventes 5. juni 2019 at offentliggøre en pakke med vurderinger og
forslag til skridt under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP) som led i den løbende
overvågning af landenes finanspolitik. Eventuelle konkrete forslag under Stabilitets-
og Vækstpagten ventes behandlet i ECOFIN 14. juni eller ECOFIN 9. juli.
Pakken ventes at indeholde et forslag om at
ophæve
Spaniens
skærpede EDP-henstilling
(pålæg), idet Spanien har bragt sit offentlige underskud under 3 pct. af BNP i 2018.
Spanien er aktuelt det eneste land, som har en EDP-henstilling.
Pakken kan derudover indeholde vurderinger og forslag om lande, som har over-
skredet
3 pct.-grænsen for det offentlige underskud
i 2018 (Cypern) eller som ventes at
gøre det i år (Frankrig og
Rumænien)
og/eller næste år (Italien og
Rumænien).
Det er også muligt, at der vil blive foretaget opdaterede vurderinger og evt. fremsat
forslag vedr. bl.a.
Italiens
og
Belgiens
efterlevelse af
gældsreglen.
Pakken vil muligvis indeholde nye vurderinger og forslag om
Ungarn
og
Rumæ-
nien
under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del. De har begge i forvejen
en
MTO-henstilling
under den forebyggende del. Derudover kan pakken også inde-
holde vurderinger og forslag om andre lande under de forebyggende regler.
Baggrund om Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del består af reglerne om, at det faktiske
underskud ikke må overstige 3 pct. af BNP (”3
pct.-grænsen”),
og at den offentlige
16
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0017.png
bruttogæld ikke må overstige 60 pct. af BNP. Er gælden kommet over 60 pct. af
BNP skal landet sikre, at den nedbringes tilstrækkeligt hurtigt. Det indebærer over-
ordnet, at gælden årligt i gennemsnit skal reduceres med mindst 1/20 af den andel
af gælden, der ligger ud over 60 pct. af BNP, når man måler over en treårig periode
(”gældsreglen”).
Hvis en af eller begge de numeriske regler i den korrigerende del er overskredet,
laver Kommissionen en vurderingsrapport. Her vurderes det, hvorvidt der skal til-
deles en
EDP-henstilling,
under inddragelse af alle relevante faktorer, herunder særligt
økonomiens udvikling, fremskridt hen imod landets mellemfristede mål for struk-
tursaldoen (MTO), den mellemfristede gældsudvikling og gennemførelse af struk-
turreformer. Fsva. overskridelser af 3 pct.-grænsen kan et land også undgå en hen-
stilling,
hvis overskridelsen vurderes at være ”lille og midlertidig”
4
og exceptionel
(dvs. kan forklares af en usædvanlig begivenhed udenfor landets kontrol).
Hvis et
euroland,
der er blevet tildelt en EDP-henstilling, ikke efterlever denne, kan
den optrappes til et
pålæg,
som er en skærpet henstilling med mere udspecificerede
krav til finanspolitikken. Der er desuden muligheder for at pålægge
eurolande
grad-
vise sanktioner i form af deponeringer af et beløb eller bøder under Stabilitets- og
Vækstpagtens korrigerende del.
Betingelsen for at
ophæve en underskudsprocedure
fra
før
styrkelsen af Stabilitets- og
Vækstpagten ("six-pack") i
2011
(dvs. de regler der gælder for Spanien) er, at un-
derskuddet er bragt under 3 pct. af BNP til fristen (det skal bekræftes af regnskabs-
tal), og at der er tale om en
varig
korrektion (dvs. at underskuddet ventes at forblive
under 3 pct. af BNP i hele Kommissionens prognoseperiode). For underskudspro-
cedurer åbnet
efter 2011
gælder der desuden et krav om, at gæld over 60 pct. af BNP
samtidig nedbringes i et passende tempo, hvis henstillingen skal ophæves.
Baggrund om Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del
Lande som ikke har EDP-henstillinger er underlagt Stabilitets og Vækstpagtens
fo-
rebyggende
regler og skal således sikre tilpasning hen imod deres nationalt fastsatte
mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) og sikre en offentlig nettoud-
giftsvækst (målt ved EU’s
udgiftsregel
5
), som er i overensstemmelse med den pågæl-
dende tilpasning af struktursaldoen.
Kommissionen foretager løbende vurderinger af, om disse krav er efterlevet. Der
er tale om en helhedsvurdering, som både omfatter struktursaldoen og udgiftsreglen
samt evt. andre relevante forhold. Med styrkelsen af EU’s finanspolitiske regler i
2011 (”six-packen”) blev
det muligt for Rådet at åbne en procedure for væsentlige
4
I praksis normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP, som bringes tilbage under 3 pct. indenfor ét eller to år
Udgiftsreglen sætter et benchmark for den vækst i et konkret mål for de offentlige udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter
og konjunkturbetingede ledighedsudgifter) som er muligt, hvis der samtidig skal sikres tilpasning mod MTO. Hvis et land
gennemfører diskretionære tiltag, som øger indtægterne, kan udgifterne øges yderligere og fortsat være forenelige med tilpas-
ningen i struktursaldoen.
5
17
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0018.png
afvigelser (”significant deviation procedure” –
SDP)
og tildele særlige forebyggende
henstillinger (”MTO-henstillinger”) til lande, som vurderes at have en "væsentlig over-
skridelse" af de forebyggende regler
6
. Sådanne henstillinger kan kun tildeles "ex
post", dvs. på baggrund af observerede overskridelser i de to senest afsluttede år.
Der er mulighed for at pålægge
eurolande,
der ikke efterlever en MTO-henstilling,
sanktioner i form af en deponering af et beløb.
Hjemmel og stemmeregler
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (herunder forslag vedr.
MTO-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 121. I sager om utilstrækkelige til-
tag til efterlevelse af MTO-henstillinger og tildeling/revidering af MTO-henstillin-
ger under artikel 121 træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder tildeling af
henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 126. Ved rådsbeslutninger om uforholds-
mæssigt store underskud og tildeling af henstillinger under artikel 126 træffer Rådet
afgørelse med kvalificeret flertal
I sager under Stabilitets- og Vækstpagten (både artikel 121 og 126) stemmer landene
ikke i deres egne sager. Desuden er det kun eurolande, der stemmer i sager, som
vedrører eurolande. Danmark har således stemmeret i sager om andre ikke-euro-
lande, men ikke i sager om eurolande.
3. Formål og indhold
Spanien
Mulig ophævelse af pålæg
Der blev åbnet en underskudsprocedure mod Spanien med en EDP-henstilling i
2009. Rådet har fire gange vedtaget en revideret henstilling med udskudt frist for at
bringe det faktiske underskud under 3 pct. af BNP. Den seneste forlængelse er fra
2016, hvor henstillingen blev skærpet til et pålæg. Pålægget havde frist for at bringe
det faktiske underskud under 3 pct. af BNP i 2018.
Regnskabstal for 2018 viser, at underskuddet blev bragt ned på 2,5 pct. af BNP.
Kommissionens forårsprognose peger desuden på, at det forholdsmæssigt store un-
derskud er korrigeret varigt, dvs. at underskuddet forbliver under 3 pct. af BNP i år
og næste år. Kommissionen ventes derfor at stille forslag til ECOFIN om at op-
hæve Spaniens pålæg.
6
Der foreligger en "væsentlig afvigelse" (”significant deviation")”,
hvis der afviges mindst �½ pct. af BNP i et enkelt år eller
sammenlagt over to år fra MTO, fra tilpasningen hen imod MTO eller fra udgiftsbenchmarket.
18
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0019.png
Tabel 1
Spaniens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-4,5
-3,1
99,0
2017
-3,1
-2,7
98,1
2018
-2,5
-2,7
97,1
2019
-2,3
-2,9
96,3
2020
-2,0
-3,2
95,7
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Frankrig
Mulig rapport om overskridelse af 3 pct.-grænsen
Frankrig fik ophævet sin EDP-henstilling i juni 2018 og har aktuelt ikke en henstil-
ling. Kommissionens forårsprognose peger nu på, at Frankrigs underskud i 2019
ventes at ville udgøre 3,1 pct. af BNP og dermed overskride 3 pct.-grænsen. Det er
muligt, at Kommissionens pakke vil indeholde en vurdering af, hvorvidt Frankrig
på den baggrund bør tildeles en ny EDP-henstilling
Forårsprognosen peger på, at en del af underskuddet kan tilskrives en engangspost
af regnskabsteknisk art svarende til 0,9 pct. af BNP relateret til en reform af reglerne
for arbejdsgiveres bidrag til sociale sikringsordninger. Dette vil kunne spille ind i en
evt. vurdering.
Tabel 2
Frankrigs offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-3,5
-2,8
98,0
2017
-2,8
-2,7
98,4
2018
-2,5
-2,6
98,4
2019
-3,1
-2,6
99,0
2020
-2,2
-2,5
98,9
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Cypern - Mulig rapport om overskridelse af 3 pct.-grænsen
Cypern har ikke aktuelt en EDP-henstilling. Cypern havde ifølge Kommissionens
forårsprognose et underskud på 4,8 pct. af BNP i 2018 og overskred dermed 3 pct.-
grænsen. Det er derfor muligt, at Kommissionens pakke vil indeholde en vurdering
af, hvorvidt Cypern bør tildeles en henstilling. Kommissionen oplyser i prognosen,
at hele underskuddet i 2018 skyldes en engangsudgift relateret til restrukturering af
en kriseramt bank (Cyprus
Cooperative Bank)
7
. Den offentlige saldo ventes således at
vende tilbage til et betydeligt overskud allerede igen i 2019 og frem. Dette vil kunne
spille ind i en evt. vurdering.
Kommissionen har godkendt statens indskud under EU’s statsstøtteregler. Restruktureringsprocessen startede i februar
2014 på basis af nationale afviklingsregler og har ikke således ikke været omfattet af EU-reglerne om bankafvikling, som først
trådte i kraft senere (særligt direktivet om genopretning og afvikling af banker
BRRD - og forordningen om den fælles
afviklingsmekanisme under bankunionen
SRM-forordningen).
7
19
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0020.png
Tabel 3
Cyperns offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
0,3
1,1
105,5
2017
1,8
1,3
95,8
2018
-4,8
2,0
102,5
2019
3,0
1,1
96,4
2020
2,8
0,7
89,9
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Italien
Mulig rapport om overskridelse af 3 pct.-grænsen og opfølgning på gældsreglen
Kommissionen vurderede i november 2018, at Italiens budgetplan (en slags over-
ordnet udkast til budgettet) for 2019 ville bryde med
EU’s gældsregel i den korrige-
rende del af Stabilitets- og Vækstpagten. Dialogen mellem Kommissionen og Italien
førte til, at Italien vedtog et budget med et mindre underskud end oprindeligt plan-
lagt. Kommissionen konkluderede, at der med det vedtagne budget ikke var grund-
lag for en henstilling. Kommissionen oplyste dog samtidig, at man fortsat løbende
ville overvåge udviklingen.
Det er således muligt, at Kommissionens kommende pakke kan indeholde en op-
følgning på Italiens efterlevelse af gældsreglen, evt. i form af en formel rapport. En
evt. vurdering kan også inddrage, at Italien (pba. af en teknisk fremskrivning af fi-
nanspolitikken
dvs. ikke på baggrund af en egentlig finanslov, der først vedtages
i slutningen af 2019) vil kunne få et underskud på 3,5 pct. af BNP i 2020 og i givet
fald overskride 3 pct.-grænsen.
Tabel 4
Italiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-2,5
-1,7
131,4
2017
-2,4
-2,1
131,4
2018
-2,1
-2,2
132,2
2019
-2,5
-2,4
133,7
2020
-3,5
-3,6
135,2
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Belgien
Mulig opfølgning på efterlevelse af gældsreglen
Kommissionen foretog i maj 2018 en vurdering af Belgiens efterlevelse af gælds-
reglen. Kommissionen fandt dengang ikke, at der var grundlag for at tildele en hen-
stilling, men at yderligere budgetforbedringer ville være nødvendige i 2018. En ny
vurdering af Belgien kan evt. være indeholdt i Kommissionen pakke.
20
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0021.png
Tabel 5
Belgiens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-2,4
-2,1
106,1
2017
-0,8
-1,4
103,4
2018
-0,7
-1,4
102,0
2019
-1,3
-1,4
101,3
2020
-1,5
-1,8
100,7
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Rumænien
Mulig opfølgning på MTO-henstilling og overskridelse af 3 pct.-grænse
Rumænien blev tildelt en MTO-henstilling i juni 2017 pba. afvigelser fra MTO-
reglerne om tilpasning af den strukturelle saldo til landets mellemfristede mål. Den
er siden forlænget tre gange, senest i december 2018. Den seneste henstilling inde-
bærer krav om en
forbedring
af den strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i 2019,
hvilket svarer til, at nettoudgiftsvæksten ikke må overstige 4,5 pct. i 2019. Det frem-
går af Kommissionen forårsprognose, at Rumænien ventes at
svække
den struktu-
relle saldo med 0,6 pct. af BNP i 2019.
Det er muligt, at Kommissionen i sin pakke vil følge op på efterlevelsen af MTO-
henstillingen fra juni 2018. En evt. vurdering vil også omfatte nettoudgiftsvæksten,
som der endnu ikke er offentliggjort tal for. Vurderer Kommissionen samlet set, at
Rumænien ikke lever op til kravene, kan der stilles forslag om en revideret MTO-
henstilling.
Kommissionens prognose peger samtidig på en risiko for, at Rumænien overskrider
3 pct.-grænsen for den faktiske saldo i år og næste år, hvilket evt. kan medføre en
vurdering om behov for en EDP-henstilling.
Tabel 6
Rumæniens offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-2,7
-1,7
37,3
2017
-2,7
-2,9
35,2
2018
-3,0
-3,0
35,0
2019
-3,5
-3,6
36,0
2020
-4,7
-4,8
38,4
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
Ungarn
Mulig opfølgning på MTO-henstilling
Ungarn blev tildelt en MTO-henstilling i juni 2018 pba. afvigelser fra MTO-reg-
lerne, som blev forlænget i december 2018. Den aktuelle henstilling indebærer krav
om en forbedring af den strukturelle saldo på 1,0 pct. af BNP i 2019, hvilket svarer
til, at nettoudgiftsvæksten ikke må overstige 3,3 pct. i 2019. Det fremgår af Kom-
missionen forårsprognose, at Ungarn ventes at forbedre struktursaldoen med 0,4
pct. af BNP i 2019.
21
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0022.png
Det er muligt, at Kommissionens pakke vil indeholde en vurdering af Ungarns ef-
terlevelse af henstillingen i 2018. En evt. vurdering vil også omfatte nettoudgifts-
væksten, som der endnu ikke er offentliggjort tal for. Vurderer Kommissionen sam-
let set, at Ungarn ikke lever op til kravene, kan der stilles forslag om en revideret
MTO-henstilling.
Tabel 7
Ungarns offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2016
-1,6
-1,8
76,0
2017
-2,2
-3,4
73,4
2018
-2,2
-3,7
70,8
2019
-1,8
-3,3
69,2
2020
-1,6
-2,7
67,7
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2019
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte stabilitet, vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har således posi-
tive effekter på den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark,
herunder tilliden til finanspolitikken.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om finans-
politik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der
sikres en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed, mhp.
at fastholde lave renter og forebygge nye gældskriser. Det er vigtigt, at der opbygges
22
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
tilstrækkelige buffere og nedbringes gæld i gode tider, således at man sikrer råderum
til dårlige tider.
Fra dansk side vil man tage nærmere stilling til de konkrete vurderinger og forslag,
når disse foreligger (idet det bemærkes, at Danmark som ikke-euroland ikke har
stemmeret vedr. sager om gennemførelse af Stabilitets- og Vækstpagten for euro-
lande).
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er løbende
forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne i perioden 2009-
2018. Udvalget blev orienteret skriftligt om tildelingen af Spaniens konkrete pålæg
2. august 2016. Tildelingen af Ungarns og Rumæniens aktuelle MTO-henstillinger
blev forelagt forud for ECOFIN 4. december 2018, mens samlenotat om sagen blev
oversendt 22. november 2018.
23
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
Dagsordenspunkt 9:
Instrument til fremme af konkurrenceevne og konver-
gens i eurolandene (BICC)
KOM-nummer foreligger ikke
1. Resume
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN 14. juni, men
vil skulle behandles i ECOFIN,
når
sagen på et tidspunkt måtte føre til konkrete lovgivningsforslag.
Som led i de løbende drøftelser om udvikling af ØMU’en, lagde det udvidede eurotopmøde 14. december
2018 op til etablering af et nyt budgetinstrument til fremme af konvergens og konkurrenceevne i euro-
området (BICC) med mulighed for, at ERM2-lande kan deltage på frivillig basis.
De aktuelle drøftelser om BICC foregår på uformelle møder i regi af udvidet eurogruppe (finansmini-
strene fra alle EU-lande på nær UK).
Finansministrenes drøftelser har hidtil fokuseret på forskel-
lige dele af BICC, særligt finansiering, styring (governance) og udgiftssiden. Der er foreløbigt ikke
konkluderet på de forskellige dele af instrumentet, men
der sigtes på at opnå en enighed om overord-
nede elementer i BICC forud for et nyt udvidet eurotopmøde i margin af Det Europæiske Råd 21.-
22. juni.
Fra dansk side har man støttet
arbejdet med at styrke ØMU’en, men
ser ikke et budgetinstrument
for euroområdet som en prioritet i dette arbejde. Man finder det i tråd med topmødeerklæringen
nødvendigt, at deltagelse og finansiering af budgetinstrumentet ikke bliver obligatorisk for ikke-
eurolande. Forslaget må derfor indrettes på en måde, så lande, der står uden for euroen, alene
bidrager til at garantere og finansiere instrumentet, såfremt de frivilligt vælger at deltage heri. Her-
udover arbejder man for at sikre, at instrumentet udformes, så det bedst muligt sikrer incitamenter
til sunde nationale politikker og bidrager til fremskridt med strukturreformer og produktive inve-
steringer.
2. Baggrund
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN 14. juni, men vil skulle behandles i
ECOFIN, når sagen på et tidspunkt måtte føre til konkrete lovgivningsforslag.
Som led i de løbende drøftelser om styrkelse af ØMU’en gav
stats- og regerings-
cheferne fra EU-landene (på nær UK) i en topmødeerklæring fra det udvidede eu-
rotopmøde 14. december 2018 finansministrene i opdrag at arbejde videre med ind-
retning, implementering og timing af et nyt budgetinstrument til fremme af konver-
gens og konkurrenceevne i euroområdet (BICC
Budgetary Instrument for Competitive-
ness and Convergence).
8
Instrumentet skal ligge
inden for rammerne af EU’s budget
og
flerårige finansielle ramme. Erklæringen lægger op til, at ERM II-lande vil have mu-
lighed for at deltage i instrumentet på frivillig basis. Ifølge erklæringen skal der ind-
gås en aftale om budgetinstrumentets overordnede elementer i juni 2019 og for-
handlingerne skal baseres på de relevante forslag fra Kommissionen, om nødven-
digt i en tilpasset form.
8
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 22. januar 2019.
24
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
2060698_0025.png
De aktuelle drøftelser om BICC foregår uformelt i regi af udvidet eurogruppe (fi-
nansministrene fra alle EU-lande på nær UK), hvor der sigtes på at opnå en enighed
om overordnede elementer i BICC forud for et nyt eurotopmøde i margin af Det
Europæiske Råd 21.-22. juni.
Drøftelserne af BICC tager bl.a. udgangspunkt i et fælles tysk-fransk forslag (21.
februar 2019) samt løbende uformelle input fra Kommissionen. Kommissionen har
i forbindelse med de foreløbige drøftelser uformelt præsenteret overvejelser om at
basere BICC på en tilpasning af Kommissionens tidligere forslag om et europæisk
strukturreformstøtteprogram (ERSP) af 31. maj 2019
9
. Hvis det nye budgetinstru-
ment skal baseres på ERSP, kræver det, at Kommissionen fremlægger et ændret
ERSP-forslag. Der foreligger ikke aktuelt et sådant ændret forslag.
3. Formål og indhold
Finansministrenes drøftelser har hidtil fokuseret på forskellige dele af BICC, særligt
udgiftssiden, finansiering og governance. Der er generel opbakning til, at BICC skal
yde støtte til investeringer og reformer, men drøftelserne fortsætter om en lang
række mere specifikke spørgsmål.
Ift. udgiftssiden drøftes det bl.a., hvilke typer reformer/investeringer, BICC kan
støtte, principper for hvordan støtten skal fordeles mellem landene, hvor meget
landene selv skal medfinansiere, og hvorvidt denne medfinansieringsandel skal
kunne variere med konjunkturerne.
Ift. finansiering drøftes det bl.a., om finansieringen af BICC skal finde sted inden
for eller uden for MFF-lofterne, inden for EU-retten, i en mellemstatslig traktat
uden for EU-retten, eller en kombination heraf, og om BICC skal baseres på BNI-
baserede landebidrag eller særskilte indtægtskilder fx en finansiel transaktionsskat
(FTT).
Ift. governance drøftes bl.a. rammerne for fastlæggelse af de overordnede strategi-
ske prioriteter for BICC, relationen til det europæiske semester, arbejdsfordelingen
mellem Kommissionen og landene, når det kommer til at godkende støtteanmod-
ninger, hvad adgangskravene til støtte skal være, og hvordan der følges op på bru-
gen af støtten.
Der er e ikke konkluderet på drøftelserne af de forskellige aspekter af BICC.
Den udvidede eurogruppe ventes at søge enighed om nogle relativt overordnede
principper forud for eurotopmødet 20.-21. juni 2019, og drøftelserne ventes at fort-
sætte i andet halvår af 2019.
9
Jf. samlenotat forud for ECOFIN 17. maj 2019.
25
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke nogen formel rolle ift. BICC og har ikke udtalt
sig om BICC. Europa-Parlamentet vil forventeligt skulle medvirke som medlovgi-
ver i vedtagelsen af i konkrete EU-lovgivningsforslag på området i henhold til
TEUF artikel 294 (den almindelige lovgivningsprocedure).
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv på nuværende tidspunkt statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Udgiftsniveauet og indretningen af BICC er endnu uafklaret. Det bemærkes hertil,
at instrumentet forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste flerårige
finansielle ramme for 2021-2027, hvorunder et europæisk reformstøtteprogram
indgår.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er fortsat forskellige meninger om mange aspekter ved det konkrete design af
budgetinstrumentet (BICC), bl.a. spørgsmål om størrelse, finansiering, form, gover-
nance, sammenhæng med reformstøtteprogrammet mv.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man
arbejdet med at styrke ØMU’en.
Man har særligt arbejdet
for flg. hovedprioriteter: 1.
Styrkelse af bankunionen
i forlængelse af beslutnin-
gerne truffet i udvidet eurogruppe og på udvidet eurotopmøde. 2.
Sundere offent-
lige finanser
på basis af de fælles finanspolitiske regler, herunder så landene har
råderum til at fremme beskæftigelsen under lavkonjunkturer, og 3. Stærkere frem-
skridt med
nationale strukturreformer
til sikring af velfungerende og tilpasnings-
dygtige økonomier med høj beskæftigelse, som er robuste over for nye kriser m.v.
Den nationale økonomiske politik og reformer er både afgørende for landenes egne
økonomier, for EU's økonomi som helhed og for at sikre en velfungerende ØMU.
Man har fra dansk side ikke set et budgetinstrument for euroområdet som en prio-
ritet i forhold til at styrke ØMU’en.
Man er fra dansk side generelt fleksibel ift. den nærmere indretning af budgetinstru-
mentet, så længe det ligger inden for rammen af eurotopmødets erklæring herom.
Det er i tråd med erklæringen nødvendigt, at deltagelse og finansiering af et bud-
26
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Samlenotat vedr. ECOFIN 14. juni 2019
getinstrumentet ikke bliver obligatorisk for ikke-eurolande. Forslaget må derfor ind-
rettes på en måde, så lande, der står uden for euroen, alene bidrager til at garantere
og finansiere instrumentet, såfremt de frivilligt vælger at deltage heri.
Man har fra dansk side arbejdet for, at BICC indrettes på en måde, der giver mer-
værdi og sikrer fremskridt med reformer og produktive investeringer samt giver
hensigtsmæssige incitamenter til national økonomisk politik generelt. Man har også
arbejdet for, at ikke-eurolande, der måtte vælge at deltage frivilligt i BICC, deltager
på lige vilkår med eurolande ift. beslutningstagning og støtte.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret skriftligt om evt. kobling
mellem ERSP og BICC 10. maj forud for ECOFIN 17. maj 2018.
Folketingets Europaudvalg blev senest skriftligt orienteret om ØMU’ens videreud-
vikling 18. januar 2019 forud for ECOFIN 22. januar 2019, hvor opfølgningen på
Det Europæiske Råd og eurotopmødet 14. december 2018 var på dagsordenen. Der
henvises til samlenotat oversendt 10. januar 2019.
Folketingets Europaudvalg blev 30. november 2018 i forbindelse med forelæggel-
sen af ECOFIN-mødet 4. december 2018 orienteret mundtligt om status for ØMU-
drøftelserne i regi af den udvidede eurogruppe og forberedelserne af eurotopmødet
forud for mødet i udvidet eurogruppe 3.-4. december 2018.
27