Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2076475_0001.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Offentlig saldo
CENTRALE BEGREBER
Den faktiske offentlige saldo
viser forskellen mellem det of-
fentliges faktiske indtægter og
udgifter.
Den strukturelle offentlige
saldo
er derimod en beregnet
størrelse, der opgør den fakti-
ske saldo ’renset’ for midlerti-
dige påvirkninger fra f.eks. kon-
junkturer og udviklingen på de
finansielle markeder.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU-LOVGIVNING
Ifølge EU må underskuddet på
den faktiske saldo kun i særlige
tilfælde (f.eks. en særlig slem
økonomisk krise) være større
end 3 pct. af BNP. Samtidig le-
der EU-reglerne til et landespe-
cifikt minimumskrav til den
strukturelle saldo. I perioden
2017 til 2022 er kravet -1 pct. af
BNP for Danmark.
DANSK LOVGIVING
Ifølge finanspagten, der er en
mellemstatslig aftale uden for
EU-lovgivningen, skal Dan-
mark indarbejde kravet til den
strukturelle saldo i national lov-
givning. Kravet, der betegnes
den mellemfristede budgetmål-
sætning (kaldes også MTO),
må gerne være mere restriktivt
end EU’s krav og er således
fastsat til -0,5 pct. af BNP i bud-
getloven.
Med budgetloven må den
strukturelle saldo således hø-
jest udvise et underskud på 0,5
pct. af BNP, med mindre der fo-
religger exceptionelle omstæn-
digheder. Regeringen skal dog
først gribe ind og fremlægge en
konkret plan, hvis det i forbin-
delse med vedtagelsen af et fi-
nanslovsforslag skønnes, at
det kommende års strukturelle
saldo er mindre end -1 pct. af
BNP.
LÆS MERE HER:
www.dors.dk/offentlige-finanser/fi-
nanspolitiske-begreber/faktisk-
strukturel-saldo
www.fm.dk/oekonomi-og-tal/fi-
nansministeriets-regnemetoder
Hvorfor en strukturel saldo?
Den offentlige saldo viser forskellen
mellem den offentlige sektors ind-
tægter og udgifter. Der er overskud
på den offentlige saldo, når indtæg-
terne er større end udgifterne
i
modsat fald er der underskud.
behov for at finde ud af, hvor stort
underskuddet må være i en nor-
malsituation, hvor der hverken er
høj- eller lavkonjunktur. Hvis rege-
ringen først skal til at tilpasse den
offentlige saldo til 3-procents-kra-
vet, når lavkonjunkturen opstår, ri-
sikerer den førte politik at forværre
den økonomiske krise. Derfor har
man udviklet begrebet den struktu-
relle saldo, der måler den underlig-
gende stilling på de offentlige finan-
ser.
Kravet til den strukturelle
saldo
Den strukturelle saldo er en bereg-
net størrelse, som beror på et bety-
deligt element af skøn. EU-kom-
missionen og Finansministeriet be-
nytter sig af forskellige regnemeto-
der og har derfor hvert deres skøn
for størrelsen af den strukturelle
saldo et givent år.
Det betyder, at de to institutioner
også har hvert deres bud på, hvad
det strukturelle underskud højest
må være, hvis underskuddet på
den faktiske saldo ikke skal blive
større end 3 pct. ved en (normal)
lavkonjunktur. Det har ledt til, at
EU’s minimumskrav
til Danmarks
strukturelle saldo på -1 pct. af BNP
er mindre restriktivt end Finansmi-
nisteriets skøn på -0,5 pct. af BNP.
Det er Finansministeriets skøn,
som er indarbejdet i budgetloven.
Finansministeriets
nuværende
fremskrivning indebærer, at den
strukturelle saldo overskrider bud-
getlovens krav efter 2029.
Når økonomer taler om den offent-
lige saldo, skelner de mellem den
faktiske og den strukturelle saldo.
Den faktiske saldo
Den faktiske saldo opgør det offent-
liges faktiske indtægter fra skatter
m.v. fratrukket de faktiske udgifter til
offentligt forbrug, indkomstoverførs-
ler m.v. i løbet af året.
Den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er et mål for
den underliggende stilling på de of-
fentlige finanser og er den offentlige
saldo renset for bidrag fra konjunk-
turudsving og andre midlertidige for-
hold.
Hvorfor en strukturel saldo?
Den faktiske saldo er meget kon-
junkturfølsom. Når det økonomiske
aktivitetsniveau er lavt, er skatteind-
tægterne typisk også lave, mens de
offentlige udgifter til eksempelvis
kontanthjælp og dagpenge er rela-
tivt høje. Det betyder, at den faktiske
saldo typisk er negativ under en lav-
konjunktur med høj ledighed og lav
økonomisk aktivitet.
EU-retten indeholder et traktatfæst-
et krav om, at underskuddet på den
offentlige saldo kun i helt exceptio-
nelle tilfælde må være større end 3
pct. af BNP. Hvis et land skal være
sikker på at overholde dette krav un-
der en (normal) lavkonjunktur, er der
Den strukturelle saldo varierer mindre end den faktiske
Finansministeriets skøn for faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
6
Strukturel saldo
4
2
0
-2
-4
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 - teknisk fremsættelse",
Finansministeriet aug. 2019 og
budgetloven
Budgetlovens grænse
Faktisk saldo
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Kursus i økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076475_0002.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
For særligt interesserede
Reglerne for EU’s krav til den offentlige saldo m.v. er
komplekse. Nedenfor dykkes ned i tre aspekter. Oplys-
ningerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange
(3323),
[email protected]
EU’s minimumskrav
til den strukturelle saldo udgør -1 pct. af BNP
EU stiller et landespecifikt minimumskrav til den strukturelle saldos størrelse i det enkelte medlemsland.
Det har ledt til introduktionen af begrebet den
mellemfristede minimums budgetmålsætningen
(mini-
mums-MTO’en).
For et land som Danmark med en offentlig ØMU-gæld
på mindre end 60 pct. og holdbare
finanser betyder finanspagten og EU-reglerne, at den danske minimums målsætning skal opfylde føl-
gende tre betingelser:
Den skal mindst udgøre -1 pct. af BNP
Den skal som minimum sikre, at Danmark afdrager offentlig gæld over 60 pct. af BNP og tage højde
for fremtidige stigninger i de offentlige udgifter relateret til aldring.
Danmark skal kunne lade de automatiske stabilisatorer virke i en normal lavkonjunkturer og allige-
vel overholde grænsen for det faktiske offentlige underskud på 3 pct. af BNP.
Kommissionen har fastslået, at første punkt ovenfor udgør det mest restriktive krav for dansk økonomi i
perioden 2020 til 2022, hvorfor Danmarks mellemfristede minimums budgetmålsætning er fastlagt til -1
pct. af BNP i denne periode.
Finansministeriet skønner, at sidste punkt kræver, at det strukturelle underskud ikke må være større end
0,5 pct. af BNP. Danmark har på den baggrund fastsat sin mellemfristede budgetmålsætning til -0,5 pct.
af BNP i budgetloven.
Regeringen, De Økonomiske Råd samt EU
har hver deres bud på strukturel saldo
Det er Danmarks Statistik, der står for den regnskabs-
mæssige opgørelse af den
faktiske saldo
i de
historiske
år.
Opgørelsen følger nogle principper, som alle EU-lande
er blevet enige om. Regeringen, De Økonomiske Råd, Na-
tionalbanken samt EU afgiver løbende skøn for den fremti-
dige udvikling i den faktiske saldo. Skønnene må nødven-
digvis baseres på en række antagelser.
Den
strukturelle saldo
er en beregnet størrelse og afhæn-
ger derfor af beregningsmetoden. Danmarks strukturelle
saldo beregnes bl.a. af EU, Finansministeriet og De Økono-
miske Råd, der alle anvender lidt forskellige beregnings-
principper.
EU vurderer løbende, om Danmark overholder den mellem-
fristede budgetmålsætning (Danmarks MTO). Med budget-
loven er kravet (MTO) fastlagt til -0,5 pct. af BNP. Det bety-
der, at underskuddet på den strukturelle saldo ikke må være
større end 0,5 pct. af BNP. Vurderingen sker med udgangs-
punkt i EU’s eget skøn for den strukturelle saldo.
Andre saldobegreber
Man skelner ofte mellem den
faktiske og
den primære of-
fentlige saldo.
Den primære
saldo er lig med det offentli-
ges faktiske saldo fraregnet
det offentliges renteindtægter
og -udgifter.
DAU-saldoen
er en forkor-
telse for saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbud-
get, som fremgår direkte af fi-
nansloven. DAU-saldoen er
defineret som forskellen mel-
lem statens indtægter og ud-
gifter opgjort efter statsregn-
skabets principper. DAU-sal-
doen vedrører således sta-
tens finanser.