Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
FAKTAARK
–
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Finanspolitisk holdbarhed
CENTRALE BEGREBER
Når økonomer siger, at finans-
politikken er
holdbar,
betyder
det, at de nuværende udgifts-
og skatteregler kan fortsætte i
al fremtid, uden at den offent-
lige gæld dermed vil vokse
ukontrollabelt på sigt.
Hvis den
finanspolitiske hold-
barhedsindikator
er positiv, er
finanspolitikken overholdbar,
og de offentlige finanser kan
lempes (Dvs., at udgifterne kan
sættes op, eller skatterne kan
sættes ned). Er indikatoren ne-
gativ, skal finanspolitikken på
et tidspunkt strammes.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU foretager løbende vurderin-
ger af EU-landenes finanspoli-
tiske holdbarhed, men der er
ikke nogen entydig definition af
finanspolitisk holdbarhed i
hverken finanspagten eller i
EU-reglerne.
Hvis EU vurderer, at et land har
holdbare finanser, betyder det i
en række tilfælde, at EU-reg-
lerne stiller mindre restriktive
krav til landets offentlige finan-
ser: Eksempelvis tillader Fi-
nanspagten et større strukturelt
budgetunderskud (på 1 pct. af
BNP mod 0,5 pct. ellers), hvis
et lands finanser er holdbare
(og gældskvoten er mindre end
60 pct.).
DANSK LOVGIVING
Der findes ikke noget egentligt
krav om finanspolitisk holdbar-
hed i dansk lovgivning. Alle re-
geringer har imidlertid siden
2000 haft holdbare offentlige fi-
nanser som eksplicit mål.
LÆS MERE HER
www.dors.dk/modeller-meto-
der/oekonomiske-fremskrivnin-
ger/finanspolitisk-holdbarhed-hbi-
beregning
"Opdateret 2025-forløb: Grundlag
for udgiftslofter 2023 - teknisk
fremsættelse", Finansministeriet
aug. 2019
Ender det med en gældskrise?
Hensigten med EU’s budgetunder-
skuds- og gældsregler er grund-
læggende at undgå, at et med-
lemsland kommer i statsgælds-
krise. Det sker, hvis investorerne
ikke længere har tiltro til, at landet
kan eller vil betale sin gæld. Det er
i den forbindelse afgørende, om
gældskvoten er under kontrol eller
om den tenderer til at vokse ukon-
trollabelt. I sidstnævnte tilfælde vil
gælden vokse (meget) hurtigere
end økonomien.
Hvorfor undgå gældskrise?
Hvis gælden engang i fremtiden
vokser ukontrollabelt, vil det før el-
ler siden blive umuligt at finde kø-
bere til nyudstedte statsobligatio-
ner. Finanskrisen opstår allerede,
når den private sektor indser, at
denne udvikling er i sigte. Regerin-
gen vil da enten blive tvunget til at
sætte udgifterne ned eller skat-
terne op
–
alternativt risikerer lan-
det statsbankerot.
Holdbarhedsindikatoren
Finansministeriets holdbarhedsin-
dikator bruges til at beregne, om
det offentlige med den nuværende
finanspolitik
–
før eller siden
–
vil
komme ud i en gældskrise, hvor
gældens andel af økonomien vil
vokse ekspotentielt/eksplodere.
Holdbarhedsindikatoren afspejler
den årlige lempelse af de offentlige
finanser, der kan foretages, givet
det nuværende gældsniveau og
den fremtidige udvikling i udgif-
terne og indtægterne.
Lempelsen fordeles beregnings-
teknisk ligeligt på alle år. Det vil
sige, at lempelsen udregnes som
en konstant andel af BNP
–
idet
BNP anvendes som et mål for øko-
nomiens størrelse.
Hvis holdbarhedsindikatoren er
negativ, betyder det
–
med de
givne forudsætninger
–
at den nu-
værende finanspolitik ikke er hold-
bar. Det vil sige, at gælden vil ek-
splodere på et tidspunkt, medmin-
dre finanspolitikken ændres.
Er holdbarhedsindikatoren positiv,
er finanspolitikken mere end hold-
bar, og det offentliges formue vil
omvendt eksplodere.
Finanspolitikken er holdbar
Beregningen af holdbarhedsindi-
katoren bygger på en lang række
antagelser om fremtidige forhold,
som der er stor usikkerhed om.
Finansministeriets centrale skøn
for den finanspolitiske holdbar-
hedsindikator udgør p.t. 1 pct. af
BNP. Det betyder, at finanspolitik-
ken er overholdbar, og at der er
plads til at lempe skatterne eller
øge udgifterne svarende til en net-
toudgift på 1 pct. af BNP. Når fi-
nanspolitikken er overholdbar, er
det i høj grad drevet af et forventet
budgetoverskud efter ca. 2050, jf.
figuren nedenfor.
Finanspolitikken er overholdbar på grund af overskud efter
2050
Finansministeriets skøn for primær saldo og den finanspolitiske holdbarhed
Pct. af BNP
4
2
0
-2
2019
Offentlig saldo eksklusiv nettorenteudgifter
(også kaldet primær saldo)
Holdbarhedsindikatoren
2039
2059
2079
2099
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 - teknisk fremsættelse",
Finansministeriet aug. 2019.
Note: Det er den faktiske primære saldo, der er afbilledet.