Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2076474_0001.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Finanspolitisk holdbarhed
CENTRALE BEGREBER
Når økonomer siger, at finans-
politikken er
holdbar,
betyder
det, at de nuværende udgifts-
og skatteregler kan fortsætte i
al fremtid, uden at den offent-
lige gæld dermed vil vokse
ukontrollabelt på sigt.
Hvis den
finanspolitiske hold-
barhedsindikator
er positiv, er
finanspolitikken overholdbar,
og de offentlige finanser kan
lempes (Dvs., at udgifterne kan
sættes op, eller skatterne kan
sættes ned). Er indikatoren ne-
gativ, skal finanspolitikken på
et tidspunkt strammes.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU foretager løbende vurderin-
ger af EU-landenes finanspoli-
tiske holdbarhed, men der er
ikke nogen entydig definition af
finanspolitisk holdbarhed i
hverken finanspagten eller i
EU-reglerne.
Hvis EU vurderer, at et land har
holdbare finanser, betyder det i
en række tilfælde, at EU-reg-
lerne stiller mindre restriktive
krav til landets offentlige finan-
ser: Eksempelvis tillader Fi-
nanspagten et større strukturelt
budgetunderskud (på 1 pct. af
BNP mod 0,5 pct. ellers), hvis
et lands finanser er holdbare
(og gældskvoten er mindre end
60 pct.).
DANSK LOVGIVING
Der findes ikke noget egentligt
krav om finanspolitisk holdbar-
hed i dansk lovgivning. Alle re-
geringer har imidlertid siden
2000 haft holdbare offentlige fi-
nanser som eksplicit mål.
LÆS MERE HER
www.dors.dk/modeller-meto-
der/oekonomiske-fremskrivnin-
ger/finanspolitisk-holdbarhed-hbi-
beregning
"Opdateret 2025-forløb: Grundlag
for udgiftslofter 2023 - teknisk
fremsættelse", Finansministeriet
aug. 2019
Ender det med en gældskrise?
Hensigten med EU’s budgetunder-
skuds- og gældsregler er grund-
læggende at undgå, at et med-
lemsland kommer i statsgælds-
krise. Det sker, hvis investorerne
ikke længere har tiltro til, at landet
kan eller vil betale sin gæld. Det er
i den forbindelse afgørende, om
gældskvoten er under kontrol eller
om den tenderer til at vokse ukon-
trollabelt. I sidstnævnte tilfælde vil
gælden vokse (meget) hurtigere
end økonomien.
Hvorfor undgå gældskrise?
Hvis gælden engang i fremtiden
vokser ukontrollabelt, vil det før el-
ler siden blive umuligt at finde kø-
bere til nyudstedte statsobligatio-
ner. Finanskrisen opstår allerede,
når den private sektor indser, at
denne udvikling er i sigte. Regerin-
gen vil da enten blive tvunget til at
sætte udgifterne ned eller skat-
terne op
alternativt risikerer lan-
det statsbankerot.
Holdbarhedsindikatoren
Finansministeriets holdbarhedsin-
dikator bruges til at beregne, om
det offentlige med den nuværende
finanspolitik
før eller siden
vil
komme ud i en gældskrise, hvor
gældens andel af økonomien vil
vokse ekspotentielt/eksplodere.
Holdbarhedsindikatoren afspejler
den årlige lempelse af de offentlige
finanser, der kan foretages, givet
det nuværende gældsniveau og
den fremtidige udvikling i udgif-
terne og indtægterne.
Lempelsen fordeles beregnings-
teknisk ligeligt på alle år. Det vil
sige, at lempelsen udregnes som
en konstant andel af BNP
idet
BNP anvendes som et mål for øko-
nomiens størrelse.
Hvis holdbarhedsindikatoren er
negativ, betyder det
med de
givne forudsætninger
at den nu-
værende finanspolitik ikke er hold-
bar. Det vil sige, at gælden vil ek-
splodere på et tidspunkt, medmin-
dre finanspolitikken ændres.
Er holdbarhedsindikatoren positiv,
er finanspolitikken mere end hold-
bar, og det offentliges formue vil
omvendt eksplodere.
Finanspolitikken er holdbar
Beregningen af holdbarhedsindi-
katoren bygger på en lang række
antagelser om fremtidige forhold,
som der er stor usikkerhed om.
Finansministeriets centrale skøn
for den finanspolitiske holdbar-
hedsindikator udgør p.t. 1 pct. af
BNP. Det betyder, at finanspolitik-
ken er overholdbar, og at der er
plads til at lempe skatterne eller
øge udgifterne svarende til en net-
toudgift på 1 pct. af BNP. Når fi-
nanspolitikken er overholdbar, er
det i høj grad drevet af et forventet
budgetoverskud efter ca. 2050, jf.
figuren nedenfor.
Finanspolitikken er overholdbar på grund af overskud efter
2050
Finansministeriets skøn for primær saldo og den finanspolitiske holdbarhed
Pct. af BNP
4
2
0
-2
2019
Offentlig saldo eksklusiv nettorenteudgifter
(også kaldet primær saldo)
Holdbarhedsindikatoren
2039
2059
2079
2099
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 - teknisk fremsættelse",
Finansministeriet aug. 2019.
Note: Det er den faktiske primære saldo, der er afbilledet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Kursus i økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076474_0002.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
For særligt interesserede
Holdbarhedsbegrebet er komplekst. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplysningerne er tiltænkt særligt inte-
resserede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange (3323),
[email protected]
Den varige virkning er tæt
knyttet til holdbarhedsindika-
toren
I mange af centraladministrationens
provenuberegninger af politiske til-
tag afrapporterer centraladministra-
tionen, hvordan tiltaget påvirker den
finanspolitiske holdbarhed. Effekten
kaldes
den varige virkning.
Mere
konkret afrapporterer den varige
virkning et givent tiltags effekt på
den finanspolitiske holdbarhedsindi-
kator. Hvis den varige virkning f.eks.
er -1 pct. af BNP, betyder det, at
man i stedet for tiltaget for de
samme midler kunne løfte det of-
fentlige forbrug med permanent 1
pct. af BNP eller vedtage skattelet-
telser, der netto koster det offentlige
1 pct. af BNP.
Lidt teori: Den vækstkorrigerede realrente er
afgørende
Beregningen af Finansministeriets holdbarhedsindika-
tor giver kun mening (er kun veldefineret/kan kun be-
regnes), hvis forrentningen af den offentlige gæld på
meget langt sigt er større end væksten i økonomien, og
den
vækstkorrigerede realrente
dermed er positiv. Er
renten lavere end væksten i økonomien, vil den offent-
lige gældskvote, dvs. gælden i forhold til BNP
i alle
realistiske tilfælde
ikke kunne eksplodere, og finans-
politikken vil dermed være holdbar. Det hænger sam-
men med, at det offentlige altid vil kunne finansiere sine
renteudgifter med optagelse af ny gæld, uden at gæl-
dens andel af den samlede økonomi derved vil stige
økonomien ”vokser jo mere”. Selvom det danske ren-
teniveau for tiden er meget lavt, mener de fleste hold-
barhedsøkonomer, at det er mest korrekt at regne med,
at renten
i hvert fald på meget langt sigt
vil være
større end væksten, dvs. at den vækstkorrigerede real-
rente på meget langt sigt dermed er positiv.
EU arbejder med tre mål for finanspolitik hold-
barhed, regeringen med ét
Finanspolitisk holdbarhed
indebærer ifølge EU gene-
relt, at man kan fastholde den aktuelle økonomiske poli-
tik mange år ud i fremtiden, uden at gælden stiger ukon-
trollabelt.
EU-Kommissionen evaluerer et lands finanspolitiske
holdbarhed ud fra tre forskellige indikatorer. Kun én af
disse indikatorer svarer (i høj grad) til Finansministeriets
holdbarhedsindikator, og analyserer dermed det helt
lange sigt. De to andre indikatorer går henholdsvis på
det korte og det mellemlange sigt. De kortsigtede finans-
politiske udfordringer analyserer EU ved brug af et væg-
tet sæt af 28 indikatorer for budget, finanser og konkur-
renceevne, mens den indikator, der evaluerer det mel-
lemlange sigt, fokuserer på, hvad der skal til for at nå det
traktatfæstede gældsniveau på 60 pct. af BNP.
For alle tre mål gælder det, at Kommissionen vurderer,
at risikoen for, at den danske finanspolitik er uholdbar, er
lav.
Finanspolitisk holdbarhed
kræver ikke balance på de
offentlige budgetter
Finanspolitisk holdbarhed kræ-
ver ikke, at der nogensinde eller
blot i gennemsnit er balance på
det offentliges faktiske saldo
(dvs. saldoen inklusive nettoren-
teudgifter). Det hænger bl.a.
sammen med, at den offentlige
gælds andel af den samlede
økonomi kan falde, når økono-
mien vokser, selv om der er un-
derskud på den offentlige saldo,
og gælden således absolut set
vokser. Dette er tilfældet, når
blot gælden vokser mindre end
væksten i økonomien.