Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
FAKTAARK
–
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Den offentlige gæld
CENTRALE BEGREBER
Med den offentliges sektors
gæld mener økonomer ofte
den offentlige sektors finan-
sielle nettogæld,
der opgør
den offentlige sektors samlede
finansielle formue. Nettogæl-
den fremkommer ved at fra-
trække det offentliges aktiver
(såsom aktier og obligationer)
fra det offentliges passiver (så-
som gæld). Nettogælden opgø-
res typisk til kursværdi, dvs. til
markedsværdien.
ØMU-gælden
er derimod et
bruttogældsbegreb, der ikke
medregner det offentliges akti-
ver (eksempelvis obligationer
og aktier), men alene tager ud-
gangspunkt i den offentlige
sektors gæld/lån. Endvidere
opgør EU ØMU-gælden til den
nominelle værdi.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU stiller et traktatfæstet krav
til
alle
EU-lande om, at ØMU-
gælden som udgangspunkt
ikke må overstige 60 pct. af
BNP.
DANSK LOVGIVING
Budgetloven stiller ikke krav til
størrelsen af den offentlige
gæld. De finanspolitiske mål-
sætninger har således primært
fokus på saldoen og udgiftssi-
den.
Finansministeren er ved lov be-
myndiget til at optage statslån
op til en vis grænse, mens det
er indenrigsministeren, der
fastsætter reglerne for kommu-
nernes og regionernes mulig-
hed for at optage gæld.
LÆS MERE HER:
www.altandet-
lige.dk/blog/poulschou/sammen-
haengen-mellem-offentlig-saldo-
gaeld-739
"Opdateret 2025-forløb: Grundlag
for udgiftslofter 2023 - teknisk
fremsættelse", Finansministeriet
aug. 2019
EU medregner ikke offentlige aktiver
Når økonomer skal opgøre den
samlede offentlige sektors gæld
sondrer de normalt mellem den of-
fentlige nettogæld og ØMU-gæl-
den. De to gældsbegreber er ikke
identiske og afviger derfor fra hin-
anden med hensyn til opgørelses-
metode.
Mange økonomiske analyser, her-
under Finansministeriets holdbar-
hedsberegning, tager udgangs-
punkt i den offentliges sektors
samlede finansielle nettogæld.
Nettogælden viser den offentlige
sektors aktuelle finansielle forplig-
tigelse, hvis alle finansielle aktiver
(herunder eksempelvis aktier i Ør-
sted) indløses, og passiverne ned-
bringes med de frigjorte midler.
ØMU-gælden
EU stiller imidlertid ikke krav til det
offentliges nettogæld, men der-
imod til alle EU-landenes ØMU-
gæld.
ØMU-gælden er et bruttogælds-
begreb. Det betyder f.eks., at sta-
tens andel i det børsnoterede sel-
skab Ørsted ikke indgår i ØMU-
gælden. Det samme gælder det
offentliges beholdning af obligatio-
ner. Til forskel fra det offentliges
nettogæld opgør EU ikke ØMU-
gælden til markedsværdien, men
derimod til den nominelle værdi
–
dvs. som det beløb, der skal beta-
les, hvis gælden først afdrages,
når den udløber.
EU stiller et traktatfæstet krav om,
at ØMU-gæld som udgangspunkt
ikke må overstige 60 pct. af BNP.
Hvis et medlemsland har en gæld,
der er større end det, skal landet
præsentere en plan for, hvorledes
det gradvist vil reducere gælden
ned mod grænsen på 60 pct. af
BNP.
Danmark opfylder EU’s krav
Finansministeriet forventer, at
ØMU-gælden vil udgøre 33,5 pct.
i 2020.
Samtidig forventer Finansministe-
riet, at det offentliges samlede ak-
tiver vil overstige det offentliges
passiver. Dermed vil det offentlige
have en nettoformue på 3,6 pct. af
BNP i 2020.
ØMU-gæld forventes at stige
Figuren nedenfor viser, at Finans-
ministeriet forventer, at ØMU-gæl-
den vil vokse fra 33,5 pct. af BNP
til 53 pct. af BNP frem mod 2050,
hvor EU’s krav således bliver
mere nærværende. Nettoformuen
vendes til en nettogæld, der imid-
lertid alene forventes at udgøre 5
pct. af BNP i 2050.
Når ØMU-gælden stiger, uden at
offentliges finansielle stilling for-
værres tilsvarende, skyldes det en
omlægning af låntagningen i den
almene boligsektor og en forøget
adgang til at udskyde betalingen
af stigninger i boligskatten. Det af-
spejler netop, at ØMU-gælden er
et bruttogældsbegreb og derfor
ikke medregner endnu ikke–be-
talte boligskatter eller det offentli-
ges fordringer (obligationer) på
den almene boligsektor.
Den offentlige nettogæld er lavere end ØMU-gælden
Finansministeriets skøn over ØMU-gælden og den offentlige nettogæld
Pct. af BNP
60
50
40
ØMU-gæld
30
20
Offentlig nettogæld
10
0
-10
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023 - teknisk fremsættelse",
Finansministeriet aug. 2019