Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
FAKTAARK
–
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Budgetlov og udgiftslofter
CENTRALE BEGREBER
Med
budgetloven
er der med
virkning fra 2014 indført et nyt
udgiftsregime. Det betyder, at
der skal vedtages bindende ud-
giftslofter for stat, regioner og
kommuner for en 4-årig peri-
ode.
Udgiftslofterne udgør en øvre
grænse for de årlige udgifter på
et givent område.
Der er fem udgiftslofter i bud-
getloven, jf. tabellen nedenfor.
Udgiftslofterne indbefatter som
udgangspunkt ikke ledigheds-
relaterede udgifter. Det betyder
eksempelvis, at udgifter til ar-
bejdsløshedsdagpenge
og
kontanthjælp ikke er omfattet.
Bl.a. er det offentliges anlægs-
udgifter og statens renteudgif-
ter heller ikke omfattet af ud-
giftslofter.
EU-LOVGIVNING
Budgetloven
implementerer
bl.a. finanspagtens krav til det
offentliges strukturelle saldo i
dansk lov, jf. faktaark om den
offentlige saldo.
Finanspagten stiller ikke krav
om lovfastsatte udgiftslofter,
som Danmark aktuelt har ved-
taget.
P.t. stiller EU-reglerne og Fi-
nanspagten heller ingen ekspli-
citte krav til den årlige vækst i
de offentlige udgifter i Dan-
mark. Det skyldes, at de dan-
ske offentlige finanser p.t. er
kendetegnet ved en stor af-
stand til kravet til den struktu-
relle saldo. Det vil sige, at Dan-
mark p.t. overopfylder kravet til
det strukturelle underskud.
LÆS MERE HER:
Finansredegørelse 2014
Mau (2018). Statens styring af
kommunerne
Budgetloven (Lov nr. 547 af 18.
juni 2012)
Budgetloven blev vedtaget af (V, S,
RV, SF og KF) i Folketinget i juni
2012 og har i praksis haft virkning
fra finansåret 2014. LA og DF har
dog stemt for lovforslagene om
sanktioner over for kommunerne og
regionerne. Lovforslagene skal ses
i sammenhæng med budgetloven.
Nedenfor opridser vi kun sanktioner
knyttet til de typer af udgifter for
hvilke, der gælder et udgiftsloft i
medfør af budgetloven.
Kommuner
Hvis 1) kommunernes samlede bud-
getterede serviceudgifter overskri-
der udgiftsrammerne eller 2) de
samlede regnskabsmæssige ser-
viceudgifter overskrider budget-
terne, kan finansministeren ned-
sætte bloktilskuddet med op til 3.
mia. kr. i det efterfølgende år.
Regioner
Ligeledes hvis 1) regionerne ikke
budgetterer driftsudgifterne i over-
ensstemmelse med udgiftsram-
merne eller 2) de regnskabsmæs-
sige driftsudgifter overskrider bud-
getterne, kan finansministeren ned-
sætte bloktilskuddet med op til 1
mia. kr. i det efterfølgende år.
Staten
Grundlaget for statens afholdelse af
driftsudgifter er finansloven, der er
en bevillingslov. En bevillingslov gi-
ver en minister bemyndigelse til at
afholde udgifter til et angivet formål.
Derudover pålægger budgetloven
samtlige ministre at sikre, at bevillin-
ger afsat på finansloven overholdes
for ministerområdet samlet set. På
det statslige område er der både
knyttet økonomiske sanktioner til
udgiftsopfølgningen i løbet af året og
efter årets udløb. Sanktioner ved ud-
giftsskred under det statslige delloft
for indkomstoverførsler er lempeli-
gere end under det statslige delloft
for driftsudgifter, da indkomstover-
førslerne overvejende består af lov-
bundne bevillinger. De kan være
svære at styre, da de afhænger af
aktiviteten på området der.
Med budgetloven er finanspagtens
krav til de offentlige finanser imple-
menteret i dansk lovgivning, jf. også
faktaark om den offentlige saldo.
Udgiftslofter
Med budgetloven blev der også ind-
ført udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner. Udgiftslofter sætter en
øvre grænse for de årlige udgifter
på de loftbelagte områder og omfat-
ter ca. ¾ af de samlede offentlige
udgifter i stat, kommuner og regio-
ner. Udgiftslofterne fastsættes med
udgangspunkt i en fremskrivning af
dansk økonomi, der bl.a. skal over-
holde regeringens mål for de offent-
lige finanser.
Lofternes samlede størrelse udmel-
des i tilknytning til fremlæggelse af
finanslovsforslaget.
Tidshorisont
Den konkrete fordeling af lofterne
mellem de tre sektorer (kommuner,
regioner og staten) aftales dog først
efterfølgende. Det sker bl.a. i forbin-
delse med de 1-årige aftaler om
kommunernes og regionernes øko-
nomi og vedtagelse af bloktilskuds-
aktstykket. Udgiftsstyringens 1-
årige sigte har dermed ikke ændret
sig med budgetloven, selv om ud-
giftslofterne dækker en 4-årig peri-
ode.
Kontrolsystemet
Budgetloven indeholder et udgifts-
politisk kontrolsystem. Overholdel-
sen af udgiftslofterne er understøt-
tet af økonomiske sanktioner.
Tabel over udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
Mia. kr.
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Et kommunalt udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udviklingsopgaver
Kilde: Finansloven 2019
2019
201,0
269,9
252,3
114,5
3,1