Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2076472_0001.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
Det finanspolitiske rammeværk:
Budgetlov og udgiftslofter
CENTRALE BEGREBER
Med
budgetloven
er der med
virkning fra 2014 indført et nyt
udgiftsregime. Det betyder, at
der skal vedtages bindende ud-
giftslofter for stat, regioner og
kommuner for en 4-årig peri-
ode.
Udgiftslofterne udgør en øvre
grænse for de årlige udgifter på
et givent område.
Der er fem udgiftslofter i bud-
getloven, jf. tabellen nedenfor.
Udgiftslofterne indbefatter som
udgangspunkt ikke ledigheds-
relaterede udgifter. Det betyder
eksempelvis, at udgifter til ar-
bejdsløshedsdagpenge
og
kontanthjælp ikke er omfattet.
Bl.a. er det offentliges anlægs-
udgifter og statens renteudgif-
ter heller ikke omfattet af ud-
giftslofter.
EU-LOVGIVNING
Budgetloven
implementerer
bl.a. finanspagtens krav til det
offentliges strukturelle saldo i
dansk lov, jf. faktaark om den
offentlige saldo.
Finanspagten stiller ikke krav
om lovfastsatte udgiftslofter,
som Danmark aktuelt har ved-
taget.
P.t. stiller EU-reglerne og Fi-
nanspagten heller ingen ekspli-
citte krav til den årlige vækst i
de offentlige udgifter i Dan-
mark. Det skyldes, at de dan-
ske offentlige finanser p.t. er
kendetegnet ved en stor af-
stand til kravet til den struktu-
relle saldo. Det vil sige, at Dan-
mark p.t. overopfylder kravet til
det strukturelle underskud.
LÆS MERE HER:
Finansredegørelse 2014
Mau (2018). Statens styring af
kommunerne
Budgetloven (Lov nr. 547 af 18.
juni 2012)
Budgetloven blev vedtaget af (V, S,
RV, SF og KF) i Folketinget i juni
2012 og har i praksis haft virkning
fra finansåret 2014. LA og DF har
dog stemt for lovforslagene om
sanktioner over for kommunerne og
regionerne. Lovforslagene skal ses
i sammenhæng med budgetloven.
Nedenfor opridser vi kun sanktioner
knyttet til de typer af udgifter for
hvilke, der gælder et udgiftsloft i
medfør af budgetloven.
Kommuner
Hvis 1) kommunernes samlede bud-
getterede serviceudgifter overskri-
der udgiftsrammerne eller 2) de
samlede regnskabsmæssige ser-
viceudgifter overskrider budget-
terne, kan finansministeren ned-
sætte bloktilskuddet med op til 3.
mia. kr. i det efterfølgende år.
Regioner
Ligeledes hvis 1) regionerne ikke
budgetterer driftsudgifterne i over-
ensstemmelse med udgiftsram-
merne eller 2) de regnskabsmæs-
sige driftsudgifter overskrider bud-
getterne, kan finansministeren ned-
sætte bloktilskuddet med op til 1
mia. kr. i det efterfølgende år.
Staten
Grundlaget for statens afholdelse af
driftsudgifter er finansloven, der er
en bevillingslov. En bevillingslov gi-
ver en minister bemyndigelse til at
afholde udgifter til et angivet formål.
Derudover pålægger budgetloven
samtlige ministre at sikre, at bevillin-
ger afsat på finansloven overholdes
for ministerområdet samlet set. På
det statslige område er der både
knyttet økonomiske sanktioner til
udgiftsopfølgningen i løbet af året og
efter årets udløb. Sanktioner ved ud-
giftsskred under det statslige delloft
for indkomstoverførsler er lempeli-
gere end under det statslige delloft
for driftsudgifter, da indkomstover-
førslerne overvejende består af lov-
bundne bevillinger. De kan være
svære at styre, da de afhænger af
aktiviteten på området der.
Med budgetloven er finanspagtens
krav til de offentlige finanser imple-
menteret i dansk lovgivning, jf. også
faktaark om den offentlige saldo.
Udgiftslofter
Med budgetloven blev der også ind-
ført udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner. Udgiftslofter sætter en
øvre grænse for de årlige udgifter
på de loftbelagte områder og omfat-
ter ca. ¾ af de samlede offentlige
udgifter i stat, kommuner og regio-
ner. Udgiftslofterne fastsættes med
udgangspunkt i en fremskrivning af
dansk økonomi, der bl.a. skal over-
holde regeringens mål for de offent-
lige finanser.
Lofternes samlede størrelse udmel-
des i tilknytning til fremlæggelse af
finanslovsforslaget.
Tidshorisont
Den konkrete fordeling af lofterne
mellem de tre sektorer (kommuner,
regioner og staten) aftales dog først
efterfølgende. Det sker bl.a. i forbin-
delse med de 1-årige aftaler om
kommunernes og regionernes øko-
nomi og vedtagelse af bloktilskuds-
aktstykket. Udgiftsstyringens 1-
årige sigte har dermed ikke ændret
sig med budgetloven, selv om ud-
giftslofterne dækker en 4-årig peri-
ode.
Kontrolsystemet
Budgetloven indeholder et udgifts-
politisk kontrolsystem. Overholdel-
sen af udgiftslofterne er understøt-
tet af økonomiske sanktioner.
Tabel over udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
Mia. kr.
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Et kommunalt udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udviklingsopgaver
Kilde: Finansloven 2019
2019
201,0
269,9
252,3
114,5
3,1
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Kursus i økonomiske begreber, fra de økonomiske konsulenter
2076472_0002.png
FAKTAARK
FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
SEPTEMBER 2019
For særligt interesserede
Reglerne vedrørende budgetloven og udgiftslofterne er komplekse. Nedenfor dykkes ned i tre aspekter. Oplys-
ningerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk konsulent Birgitte Lange
(3335),
[email protected],
Budgetloven er ikke den eneste danske lov, der fast-
lægger rammer for væksten i de offentlige udgifter
Anlægsudgifterne er et eksempel på offentlige udgifter, der
ikke er underlagt udgiftslofter som følge af budgetloven. Det
betyder imidlertid ikke, at kommunerne og regionerne frit kan
fastsætte deres anlægsudgifter.
I forbindelse med de årlige økonomiaftaler med KL og Danske
Regioner bliver der i nogle år aftalt et egentligt øvre loft for
anlægsinvesteringerne (anlægsloft) for det følgende år for
kommunerne under ét og regionerne under ét.
Et anlægsloft indebærer, at en andel af kommunernes og re-
gionernes bloktilskud på henholdsvis 1 mia. kr. og �½ mia. kr.
betinges af, at budgetterne lever op til de aftalte rammer for
anlægsudgifterne. Sanktionsmekanismen er dermed kun re-
levant i de år, hvor der aftales et anlægsloft.
For 2019 har man aftalt et anlægsloft for både kommunerne
og regionerne. Der er p.t. ikke sanktioner, hvis kommunerne
og regionerne overskrider de realiserede anlægsudgifter,
som der er for de kommunale serviceudgifter.
Budgetloven skal snart re-
videres
I det kommende folketingsår
2019-20 fremsætter Finansmi-
nisteriet et forslag til revision af
budgetloven.
Udsvingsbuffer på 5 mia. kr. i 2023 i (2020-priser) svarer til et maksimalt strukturelt un-
derskud på ca. 0,25 pct. af BNP
Udgiftslofterne dækker en rullende 4-årig periode. De første udgiftslofter for 2014-2017 blev vedtaget i
juni 2013. Der er efterfølgende fremsat forslag til lov om udgiftslofter for det nye fjerdeår i forbindelse
med de årlige finanslovforslag i august. I august 2019 har regeringen således fremsat et lovforslag om
udgiftsloft for det nye fjerdeår, 2023.
I forbindelse med loftfastsættelsen for 2023 har regeringen i august 2019 indregnet en udsvingsbuffer på
5 mia. kr. i 2023 (2020-priser) under det statslige delloft for indkomstoverførsler til uforudsete udsving
svarende til ca. 0,25 pct. af BNP. Udsvingsbufferen udgør ca. 2 pct. af de samlede udgifter under det
statslige delloft for indkomstoverførsler. En udsvingsbuffer på 5 mia. kr. (2020-priser) indebærer, at der i
forløbet ekskl. buffer højst kan planlægges et strukturelt underskud på maksimalt ca. 0,25 pct. af BNP
dvs. halvdelen af kravet til det strukturelle underskud i budgetloven på 0,5 pct. af BNP.